Europaudvalget 2013-14
KOM (2014) 0072 Bilag 1
Offentligt
1346515_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Internetpolitik og –forvaltning: EU's rolle i udformningen af fremti-
dens internetforvaltning, KOM(2014) 72
Notatet sendes tillige til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.

Resumé
Kommissionen har den 12. februar 2014 offentliggjort en meddelelse om in-
ternetpolitik og –forvaltning, KOM(2014) 72.
Med meddelelsen ønsker Kommissionen at skabe fundamentet for en fælles
europæisk vision for fremtidens forvaltning af internettet. Kommissionen
ønsker at modvirke den krise i tilliden til internettet, som bl.a. afsløringen af
storstilede overvågningsprogrammer har medført. Kommissionen ønsker at
gøre processerne for forvaltningen af internettet mere rummelige, gennem-
sigtige og ansvarlige, og den vil arbejde for, at de organisationer, som for-
valter internettets tekniske ressourcer, ikke længere kun skal være ansvarli-
ge over for USA.
Meddelelsen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser.

Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2014) 72 af 12. februar 2014 fremlagt en
meddelelse om internetpolitik og -forvaltning. Meddelelsen er oversendt til
Rådet den 13. februar 2014 i dansk sprogversion.
Med lanceringen af EU's strategi for informations- og kommunikationstek-
nologi (IKT), ”Europas Digitale Dagsorden”, der er et af flagskibsinitiati-
verne i Europa 2020, anerkendte EU behovet for IKT og netadgang som et
uundværligt grundlag for udviklingen af det europæiske samfund og den eu-
ropæiske økonomi. Som led i den digitale dagsorden har Kommissionen
forpligtet sig til at støtte internationaliseringen af forvaltningen af internettet
og det verdensomspændende samarbejde for at sikre internettets stabilitet på
grundlag af en multistakeholdermodel, hvor alle interessenter har lige ad-
gang til at komme til orde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1346515_0002.png
2/5
Nærværende meddelelse skal ses som et led i bestræbelserne på at leve op
til denne forpligtelse.

Formål og indhold
Kommissionens generelle formål med meddelelsen er at skabe fundamentet
for en fælles europæisk vision for fremtidens forvaltning af internettet.
Kommissionen ser internettet som en grundpille i det digitale indre marked,
der fremmer innovation, vækst, handel, demokrati og menneskerettigheder.
Kommissionen bemærker, at tilliden til internettet på det seneste er svækket
som følge af afsløringen af storstilede overvågningsprogrammer og frygten
for cyberkriminalitet. Kommissionen er bekymret for, at denne udvikling
kan bremse vækst og innovation i internetøkonomien og give anledning til
nationale tiltag, der risikerer at medføre en fragmentering af internettet.
Med meddelelsen støtter Kommissionen det grundlæggende princip bag den
nuværende model for internetforvaltning, hvor alle interessenter – regerin-
ger, erhvervslivet og civilsamfundet – har lige adgang til at komme til orde i
beslutningsprocessen (multistakeholdermodellen). Kommissionen anbefa-
ler, at der i et samarbejde mellem alle interessenter opstilles et sammen-
hængende sæt globale internetforvaltningsprincipper, der er i overensstem-
melse med de grundlæggende rettigheder og demokratiske værdier.
Kommissionen foreslår at styrke Internet Governance Forum
1
samt klart at
definere regeringernes rolle i multistakerholdermodellen i overensstemmel-
se med et åbent og frit internet. Kommissionen afviser, at der er behov for
en ny international traktat eller en ny international organisation til at styre
forvaltningen af internettet.
Af historiske årsager reguleres forvaltningen af internettets tekniske res-
sourcer fortsat gennem aftaler mellem USA’s regering og den private orga-
nisation ICANN (Internet Corporation for Assigned Numbers and Names).
ICANN er en privat, non-profit organisation med hjemsted i Californien. I
meddelelsen lægger Kommissionen op til en fortsættelse af den globalise-
ring af ICANN, som allerede er i gang. Kommissionen peger særligt på den
såkaldte Affirmation of Commitments (AOC), som er aftalen mellem
USA’s regering og ICANN om driften af internettets kernefunktioner. Man
ser gerne, at denne aftale udvides til at omfatte flere parter.
Kommissionen foreslår, at multistakeholdermodellen yderligere styrkes ved
at gøre aktørerne og processerne mere rummelige, gennemsigtige og an-
svarlige. Det kan bl.a. gøres ved at lette adgangen til fora og oplysninger for
interessenter fra lande, der i dag er dårligt repræsenterede i multistakehol-
dermodellen. Kommissionen har i den forbindelse planer om at udvikle en
1
Internet Governance Forum er et dialogforum med deltagelse af ca. 2000 interessenter
på internetområdet, herunder virksomheder, forskere, NGO’er og regeringer. Internet
Governance Forum har været afholdt hvert år siden 2006 på et mandat fra FN.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1346515_0003.png
3/5
onlineplatform kaldet Global Internet Policy Observatory (GIPO), der kan
bearbejde sådanne oplysninger og gøre dem bredt tilgængelige. Kommissi-
onen opfordrer endvidere interessenterne til at engagere sig i kapacitetsop-
bygning for at etablere og fremme multistakeholderprocesser i lande og re-
gioner, hvor disse er mindre eller slet ikke udviklede.
På baggrund af erfaringer fra en række medlemsstater planlægger Kommis-
sionen at lancere en bred høring af civilsamfundet, tekniske og akademiske
kredse og det europæiske erhvervsliv samt Europa-Parlamentet og med-
lemsstaterne om, hvordan man kan sikre, at flere interessenter bliver invol-
veret på passende og gennemsigtig vis i formuleringen af fremtidige euro-
pæiske internetforvaltningspolitikker.
Sammenfattende bemærker Kommissionen, at internettet bør forblive et
samlet, åbent, frit, ufragmenteret net af net, som er underlagt de samme love
og regler som dem, der gælder for andre aspekter af vores hverdag. Forvalt-
ningen af internettet bør baseres på en rummelig, gennemsigtig og ansvarlig
multistakeholdermodel, der dog ikke må være til hinder for, at der gennem-
føres lovtiltag for at beskytte fastlagte målsætninger af almen interesse så-
som at sikre respekt for menneskerettighederne, de grundlæggende friheder
og de demokratiske værdier samt sproglig og kulturel mangfoldighed og
omsorg for sårbare personer. Samtidig skal internettets innovative styrke
bevares, og der skal bygges videre på et styrket digitalt indre marked, der er
tæt forbundet med resten af verden.

Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, da der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.

Gældende dansk ret
Forvaltningen af internettet er i Danmark reguleret ved lov nr. 164 af 26.
februar 2014, Lov om Internetdomæner, som erstatter lov nr. 598 af 24. ju-
ni 2005.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.

Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1346515_0004.png
4/5

Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.

Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceev-
ne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 27. februar 2014. Høringen
har ikke givet anledning til bemærkninger.

Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen har været drøftet i rådsarbejdsgruppen for it og telekommuni-
kation. Der var her bred støtte til Kommissionens linje, idet en mindre
gruppe medlemsstater dog fandt, at meddelelsen i for høj grad er fokuseret
på regeringerne og disses rolle i multistakeholdermodellen.

Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet intentionerne i Kommissionens meddelelse.
Regeringen lægger vægt på at bevare det frie og åbne internet, som forvaltes
på baggrund af en model, hvor alle interessenter har reel mulighed for at
komme til orde. Det er den bedste måde at sikre mulighederne for udvikling
af nye, innovative tjenester og derigennem økonomisk vækst.
Regeringen er positivt stemt for, at forvaltningen af internettet bør globali-
seres, og at ICANN gøres ansvarlig over for større dele af verden end USA.
I denne forbindelse skal det sikres, at alle interessenter – herunder såvel er-
hvervslivet som det civile samfund – får medindflydelse på beslutningspro-
cessen. Det er dog vigtigt, at denne proces ikke påvirker den stabile og sikre
drift at internettets kernefunktioner.
Regeringen støtter Kommissionens foreslåede initiativ om en bred hørings-
proces, der skal sikre, at flere interessenter bliver involveret på passende og
gennemsigtig vis i formuleringen af fremtidige europæiske internetforvalt-
ningspolitikker.
Regeringen støtter, at Internet Governance Forum styrkes som et åbent mul-
tistakeholder forum til drøftelse af internetforvaltning og –politik.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at internettet bør forblive et sam-
let, åbent, frit, ufragmenteret net af net, som er underlagt de samme love og
regler, som dem der gælder i det øvrige samfund. Regeringen finder det i
den forbindelse vigtigt, at EU-landene står sammen og så vidt muligt taler
med én stemme i de globale forhandlinger om fremtidens internetforvalt-
ning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1346515_0005.png
5/5

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.