Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
KOM (2014) 0086 Bilag 1
Offentligt
1349119_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
18. marts 2014
14/02368-1
mlm-dep
Meddelelse fra Kommissionen om en europæisk strategi til øget
vækst og beskæftigelse inden for kyst- og havturisme, KOM(2014) 86
og forslag til Rådets henstilling om europæiske turismekvalitetsprin-
cipper, KOM(2014) 85.
1.
Resume
Kommissionen præsenterede den 20. februar 2014 en meddelelse om en
ny europæisk strategi til fremme af kyst- og havturisme (meddelelsen) og
et forslag til henstilling om europæiske turismekvalitetsprincipper (hen-
stillingen).
Meddelelsen og henstillingen skal ses i sammenhæng med Europa-
Kommissionens fokus på at skabe øget vækst og beskæftigelse i turisme-
erhvervet i Europa. Begge initiativer stammer fra Kommissionens medde-
lelse fra 2010 ”En ny turismepolitik for Europa - verdens førende rejse-
mål”, KOM(2010) 352.
Med vedtagelsen af Lissabontraktaten har EU fået kompetence til at sup-
plere medlemsstaternes indsats i turismesektoren, især ved at fremme EU-
virksomhedernes konkurrenceevne inden for denne sektor, jf. artikel 195
TEUF.
Meddelelsen og henstillingen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige
og statsfinansielle konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen præsenterede den 20. februar 2014 en meddelelse om en ny
europæisk strategi til fremme af kyst- og havturisme (meddelelsen) samt et
forslag til henstilling om europæiske turismekvalitetsprincipper (henstillin-
gen). Meddelelsen og henstillingen er oversendt til Rådet den 20. februar
2014 i dansk sprogversion.
Med lanceringen af Kommissionens meddelelse fra 2010 ”En ny turisme-
politik for Europa – verdens førende rejsemål” anerkendte EU behovet for
en have en samordnet tilgang til turismeinitiativer og en ny handlingsplan til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1349119_0002.png
2/12
at styrke turismens konkurrenceevne og evne til bæredygtig vækst. Medde-
lelsen og henstillingen indgår i Kommissionens meddelelse fra 2010.
Ifølge
Kommissionen
udgør
turisme
den
tredjestørste
samfundsøkonomiske aktivitet i EU, hvad angår bidrag til BNP og
beskæftigelse efter handels- og distributionssektoren og bygge- og
anlægssektoren. Turismesektoren er en af de få økonomiske sektorer, der
globalt oplever økonomisk vækst trods økonomiske og finansielle
vanskeligheder, og EU kan, på trods af øget konkurrence fra andre af
verdens regioner, fortsat kalde sig verdens førende rejsemål med omkring
384,8 mio. besøgende fra hele verden i 2011.
Turismen i Europa udfordres imidlertid af den vedvarende økonomiske
krise, som hovedsageligt rammer det europæiske turisterhvervs små- og
mellemstore virksomheder (ca. 1,8 mio. virksomheder, hovedsageligt
SMV'er). Derudover udfordres turisterhvevet af svingende efterspørgsel,
ændrede rejsemønstre, demografiske ændringer, konkurrence fra billigere
regioner osv.
Med vedtagelsen af Lissabontraktaten har EU fået kompetence til at støtte,
samordne og supplere medlemsstaternes indsats i turismesektoren, jf. artikel
195 TEUF, hvilket gør det muligt for EU at fremlægge strategier på turis-
meområdet.
Kommissionen kan således med de nye beføjelser forslå fælles strategier og
handlingsplaner på turismeområdet og bidrage til, at turismeerhvervet kan
tilpasse sig udfordringerne og skabe vækst i erhvervet.
3.
Formål og indhold
Meddelelsen
Formålet med Kommissionens meddelelse er, at forbedre sektorens bære-
dygtighed og konkurrenceevne, ved at drage nytte af de fordele, Europa
har inden for kyst- og havturismen, og dermed bidrage betydeligt til, at Eu-
ropa 2020-målene for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst nås.
Med meddelelsen påpeger Kommissionen, at kyst- og havturisme er den
største maritime sektor i Europa. Kystområderne tiltrækker mere end en
tredjedel af al turisme i Europa, og områderne er derfor vigtige for
væksten og beskæftigelsen i medlemslandene.
Turismesektoren mødes imidlertid af en række udfordringer, herunder at
sektoren hovedsageligt består af små og mellemstore virksomheder, som
ikke altid formår at udnytte det fulde potentiale og ofte må kæmpe med en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/12
række vanskeligheder. Derudover udfordres sektoren af mangel på
sammenlignelig viden og statistikker, svingende turismeefterspørgsel,
demografiske ændringer, mangel på innovation og investeringer.
Med meddelelsen påpeger Kommissionen derfor, at det er afgørende, at der
tages hånd om de grænseoverskridende udfordringer på EU-plan, og at
samarbejde og vidensudveksling mellem landene fremmes.
På denne baggrund foreslår Kommissionen med meddelelsen 14 EU-
foranstaltninger, der skal hjælpe kystområderne og virksomhederne med
de udfordringer, de står overfor, og styrke sektorens position som en vig-
tig drivkraft for Europas blå økonomi.
Kommissionen foreslår bl.a. at udvikle en onlineguide med et overblik
over sektorens finansieringsmuligheder (særligt rettet mod SMV’erne).
Målet med dette initiativ er, at gøre det mere overskueligt for turismevirk-
somhederne at gøre brug af de EU-midler, der er tilgængelige.
Strategien specificerer desuden de arbejdsopgaver, som medlemsstaterne,
regionerne og branchens aktører kan påtage sig som supplement til EU's
foranstaltninger. Eksempelvis opfordres landene til at deltage aktivt i at
opbygge netværk og klynger på tværs af landene og fremme bæredygtig-
hed og økoturisme.
Henstillingen
Formålet
med
Kommissionens
henstilling
om
europæiske
turismekvalitetsprincipper er, at skabe mere kvalitet i det europæiske
turismeprodukt. Forbrugernes sikkerhed og tillid til turistproduktet skal
øges og fagfolk i turistbranchen, der gør en ekstra indsats for
kvalitetsprægede turistydelser og kundetilfredshed, skal belønnes.
Kvalitet har fået større betydning for turismevirksomhederne i Europa,
idet kvalitet kan give såvel virksomheder som destinationer
konkurrencemæssige fordele. Det er derfor væsentligt, at turister har
adgang til pålidelige, ajourførte og relevante oplysninger om en bestemt
turisttjenestes kvalitet, så det er muligt for dem at skelne mellem
konkurrerende produkter og træffe kvalificerede valg.
Der er i dag medlemsstater, der på frivillig basis, driver nationale,
subnationale eller regionale offentlige kvalitetsordninger på deres
område, ligesom der findes forskellige brancheinitiativer for
kvalitetsordninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1349119_0004.png
4/12
Disse private og offentlige kvalitetsordninger er ofte forskellige, hvilket
fører til et fragmenteret marked med hensyn til evaluering af
turisttjenesters kvalitet. Det kan skabe forvirring hos forbrugerne, og det
kan betyde at de virksomheder, der investerer i kvalitet, ikke belønnes.
Med henstillingen ønsker Kommissionen at gøre kvaliteten af
turisttjenester i EU mere ensartet ved at indføre en række europæiske
turismekvalitetsprincipper, der kan anvendes på frivillig basis af
turismeorganisationerne i medlemslandene.
Principperne er målrettet turismeorganisationer, der af Kommissionen
defineres som ”en offentlig eller privat organisation, der er etableret i
Unionen, og som leverer tjenesteydelser på turismeområdet”.
Principperne omhandler uddannelse af medarbejdere, anvendelse af for-
brugertilfredshedspolitik, rengøring og vedligeholdelse af faciliteter og
adgang til oplysninger for forbrugere.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen.
Europa-Parlamentet holdning foreligger endnu ikke ved henstillingen.
5.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet ved meddelelsen, da der er tale
om en meddelelse fra Kommissionen.
Regeringens foreløbige vurdering er, at henstillingen er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet, idet principperne er baseret på frivillighed.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen og henstillingen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1349119_0005.png
5/12
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen og henstillingen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske
konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen og henstillingen har ikke i sig selv administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
10.
Høring
Meddelelsen og henstillingen har været sendt i høring i Specialudvalget
for Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 6.
marts 2014. I den forbindelse er modtaget følgende bemærkninger, som
først behandler meddelelsen og derefter henstillingen.
Meddelelsen
HORESTA bakker overordnet op om Kommissionens meddelelse om en
europæisk strategi til øget vækst og beskæftigelse inden for kyst- og hav-
turisme.
HORESTA finder det positivt, at der er fokus på miljø, økoturisme og
bæredygtighed, både af generelt hensyn til miljø og natur, forbrugernes
valgmuligheder, men også for at beskytte netop de attraktive kystlinjer for
turister i fremtiden. HORESTA bakker derfor op om initiativer, der kan
begrænse affald langs kysten.
HORESTA er enig med Kommissionen i, at man bør fremme både mar-
kedsføringen af oplevelser, attraktioner, innovation, bæredygtighed ved
naturoplevelser- og aktiviteter i kyst- og havområder. HORESTA mener,
at det er vigtigt, at den øgede markedsføring af hav- og kystturisme ikke
sker på bekostning af markedsføringen af storby, kultur og andre naturop-
levelser
Desuden støtter HORESTA Kommissionens hensigt om at udarbejde en
onlineguide med overblik over sektorens bedste finansieringsmuligheder.
Rederiforeningerne er enige i, at der er behov for øget fokus på kyst- og
havturisme, og mener, at en fælles EU-strategi på området kan medvirke
til at sikre øget vækst og beskæftigelse.
Vedr. ønsket om at fremme brugen af landstrøm mener Rederiforeninger-
ne, at det ikke bør begrænses til havneophold, men også omhandle for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1349119_0006.png
6/12
bedrede muligheder for at strøm vil kunne benyttes som fremdriftskilde
via opladning på batterier, når dette er muligt. Rederiforeningerne under-
streger imidlertid, at brugen af strøm skal ske på frivillig basis.
Danske Havne hilser en europæisk strategi for kyst- og havturisme turis-
me velkommen.
Danske Havne støtter strøm fra land til skibe ved kaj som en af de mulige
løsninger for at forbedre den lokale luftkvalitet. Det er dog Danske Hav-
nes holdning, at markedets efterspørgsel bør fastlægge behovet for inve-
steringer i havnefaciliteter.
Det vil ifølge Danske Havne være imod den danske havnelov, hvis havne
skal forestå investeringer, som beskrevet i Kommissionens forslag. Dan-
ske Havne stiller sig desuden tvivlsomme over for, hvorvidt landstrøm
giver miljø- og sundhedsmæssige fordele, da det ifølge Danske Havne vil
kræve investeringer i millionbeløb fra både havne, skibe og kommuner.
Danske Havne henviser til, at bæredygtighed og investeringskrav ved
investering i landstrøm bør kunne undersøges ved hjælp af EU-midler.
Danske Havne finder det positivt, at der vil være mulighed for finansie-
ring af projekterne via EU-midler, herunder midler fra Den Europæiske
Maritime Fiskerifond og landdistriktsmidlerne.
Dansk Industri mener, at Kommissionens meddelelse indeholder en række
positive initiativer, som skal vægtes i det videre arbejde med at fremme
kyst- og havturismen i Europa.
Dansk Industri hilser det velkommen, at Kommissionen vil arbejde for at
forbedre den tilgængelige statistik vedrørende kyst- og havturisme, da
manglen på statistik ifølge Dansk Industri er et generelt problem for tu-
rismeerhvervet.
Dansk Industri finder, at Kommissionens fokus på fælles markedsføring
er et meget brugbart initiativ, da mange europæiske lande deler en fælles
kulturarv, og de grænseoverskridende destinationer kan opleve betydelig
merværdi ved en fælles markedsføringsindsats.
Et styrket transnationalt samarbejde er ligeledes et område, som Dansk
Industri mener, skal være i fokus i det videre arbejde. Dansk Industri fo-
reslår, at EU og medlemslandene understøtter skabelsen af klynger, da
virksomhederne langs en kyststrækning ofte har de samme udfordringer
og muligheder. Dansk Industri vurderer, at en styrket klyngedannelse vil
kunne understøtte væksten i kystturismen, eksempelvis rundt om Østersø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1349119_0007.png
7/12
en, hvor et styrket samarbejde mellem erhverv og videninstitutioner vil
styrke vækstpotentialet i regionen.
Dansk Erhverv bifalder EU’s fokus på kyst- og havturisme, som et selv-
stædigt forretningsområde med stort vækstpotentiale. Dansk Erhverv
bakker op om, at der skabes en fælles europæisk ramme for kyst- og hav-
turisme, så områdets udfordringer og særlige rammevilkår kan blive be-
lyst.
Dansk Erhverv støtter ønsket om, at der tilvejebringes mere viden, som er
sammenlignelig på tværs af sektorer og nationale grænser. Dansk Erhverv
foreslår specifikt, at der udvikles kystturismestatistik for feriehussektoren,
hvor det bliver obligatorisk at indberette overnatninger for feriehusudlej-
ning overalt i Europa.
Dansk Erhverv synes det er positivt, at Kommissionen forholder sig til,
hvordan kyst- og havturisme kan tilpasse sig svingende efterspørgsel,
herunder tilpasning til demografisk udvikling, nye markeder og ændrede
efterspørgselsmønstre.
Dansk Erhverv finder det ligeledes positivt, at Kommissionen ønsker at
udvikle kommunikations- og markedsføringsinitiativer, som er rettet mod
specifikke ikke-europæiske markeder. I den forbindelse mener Dansk
Erhverv, at det er vigtigt, at der afsættes tilstrækkelige ressourcer til at
initiativerne får effekt, og at indsatsen koncentreres.
Dansk Erhverv støtter Kommissionens initiativ om at udvikle en online-
guide med et overblik over turismesektorens bedste finansieringsmulig-
heder, da det ifølge Dansk Erhverv kan være svært for turismevirksomhe-
derne at få overblik over og navigere i de mange EU-
finansieringsmuligheder.
Dansk Sejlunion mener overordnet at strategien rummer en række vigtige
indsatsområder, som kan være til gavn for kystturismen.
Det er ifølge Dansk Sejlunion vigtigt, at strategien fokuserer på at etable-
re en styrket markedsføring, især over for ikke EU-lande. Dansk Sejluni-
on ønsker, at der ikke kun fokuseres på krydstogtsturismen, men på en
bred vifte af blå turismeprodukter.
Vedr. medlemsstaternes forskellige krav til skibsførerenes kompetencer
mener Dansk Sejlunion, at den eneste hindring i dag er kravet om CEVNI
bevis for at sejle på indre europæiske vandveje. Flere niveauer af tvungne
uddannelser vil ifølge Dansk Sejlunion skabe flere barrierer for sejlere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1349119_0008.png
8/12
Dansk Sejlunion mener i den forbindelse, at det kunne være en fordel for
EU-borgeren, hvis alle beviser fulgte en standard, fx den europæiske
standard, ICC.
Der bør ifølge Dansk Sejlunion opbygges og sikres mere viden om de
barrierer, der har betydning for lystbådehavnenes muligheder for at ud-
vikle sig, være innovative og tilbyde nye turismeprodukter, herunder ad-
gangsforhold og tilgængelighed, manglende sikkerhedsnet i forbindelse
med stormflod/naturkatastrofer, interessekonflikter mellem aktørerne, og
adgangen til lystbådehavnene.
Henstillingen
HORESTA mener, at en frivillig europæisk kvalitetsordning vil forvirre
forbrugerne yderligere, da et europæisk kvalitetsmærke vil være endnu et
mærke, forbrugerne skal forholde sig til.
HORESTA gør opmærksom på, at der allerede eksisterer et europæisk
klassifikationssystem ”Hotel Stars Union”, hvor 15 europæiske lande, pt.
har tilsluttet sig og klassificeres efter samme system, hvilket gør det mu-
ligt for forbrugere at sammenligne hotelprodukter på tværs af landegræn-
ser. HORESTA tiltræder fra årsskiftet 2015. Derudover mener HORE-
STA, at det er mere hensigtsmæssigt at henvise til de eksisterende miljø-
mærker i branchen, ikke kun EU-blomsten, men også andre ordninger
som eksempelvis Green Key, så der ikke skabes ulige konkurrencevilkår
ved at forfordele eget mærke og dermed kvæle eksisterende og velfunge-
rende initiativer og miljømærker.
Vedr. henstillingen om uddannelse af medarbejdere, er HORESTA uenig
i Kommissionens henstilling, da HORESTA mener, at Kommissionens
henstilling vil pålægge erhvervet en tilnærmelsesvis umulig opgave samt
gøre det sværere at få adgang til den ønskede arbejdskraft.
Overordnet støtter HORESTA ikke Kommissionens henstillingen om
europæiske turismekvalitetsprincipper.
Dansk Erhverv lægger vægt på, at de europæiske turismekvalitetsprincip-
per bliver etableret som en frivillig ordning, og herunder at allerede eksi-
sterende og velfungerende mærkningsordninger videreføres. Dansk Er-
hverv mener ikke, at etablering af fælles principper for kvalitet i europæ-
isk turisme vil have stor indflydelse på konkurrenceevnen.
Dansk Erhverv understreger, at der allerede findes en række mærkeord-
ninger for kvalitet i Danmark, som er branchespecifikke. Dansk Erhverv
opfordrer til, at man i implementeringen af de nye kvalitetsprincipper
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1349119_0009.png
9/12
supplerer med informationer fra de eksisterende ordninger, hvor det er
muligt og relevant. Ydermere anbefaler Dansk Erhverv, at omkostninger-
ne ved etablering og overvågning af kvalitetsprincipperne holdes nede og
ikke væltes over på virksomhederne.
Vedr. henstillingen om uddannelse af medarbejdere opfordrer Dansk Er-
hverv til, at man med uddannelse definerer dette bredt, således at det både
handler om uddannelse, kompetenceløft, ”on the job” træning mv, så det
sikres, at der fortsat er plads til ufaglærte og faglærte i dansk turisme.
Dansk Erhverv støtter ikke en registrering af uddannelse på de enkelte
virksomheder, da det ikke i sig selv vil medvirke til at højne kvaliteten i
turismen. Dansk Erhverv mener heller ikke, at kvalitetskoordinatorer vil
øge kvaliteten i sig selv. Såfremt dette bliver et princip, så bør det kun
gælde for større virksomheder.
Dansk Erhverv støtter initiativet om, at turismeorganisationerne etablerer
en praksis for håndtering af forbrugerklager. Vedrørende henstillingen om
gennemførelse af forbrugertilfredshedsundersøgelser og anvendelse af
resultaterne til forbedring af tjenesteydelsers kvalitet, så opfordrer Dansk
Erhverv til, at dette bliver et frivilligt anliggende for turismevirksomhe-
derne.
Dansk Erhverv mener, at oplysninger om lokal kulturarv og lokale sæd-
vaner, mm. er en opgave, der skal løftes af lokale, regionale og nationale
turismeorganisationer, og ikke af de enkelte private turismevirksomheder.
Dansk Erhverv opfordrer til, at den statslige koordinering, overvågning og
fremme af turismekvalitetsprincipperne udøves med proportionalitet, og
på en for virksomhederne lempelig måde. Dansk Erhverv ønsker ikke, at
de danske turismevirksomheder skal pålægges flere administrative byrder.
DI er grundlæggende enig med Kommissionen i, at service og kvalitet i
turismeindustrien skal udvikles løbende, hvis de europæiske destinationer
fortsat skal klare sig godt i den globale konkurrence. DI er dog tvivlsom
overfor, hvorvidt de skitserede principper vil styrke kvaliteten af turisme-
produktet holdt op i mod det ressourceforbrug, som principper pålægger
erhvervet og offentlige myndigheder.
DI mener ikke, at kvaliteten i EU skal være ensartet, men snarere, at for-
brugeren oplever et tilfredsstillende forhold mellem pris og kvalitet. DI
mener, at der fra EU’s side skabes de rette rammevilkår for investeringer i
innovations- og produktivitetstiltag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1349119_0010.png
10/12
DI er enig i, at uddannelse er en central paramenter til at styrke turister-
hvervet både i forhold til innovation, produktivitet, service og kvalitet. DI
mener dog, at kravet om, at virksomhederne skal etablere et register over
samtlige medarbejderes uddannelse vil være en betydelig administrativ
byrde for virksomhederne. DI mener heller ikke, at det er relevant med
udpegningen af en kvalitetskoordinator.
Vedr. forbrugertilfredshed mener DI, at det vil stille krav til administrati-
ve ressourcer og kræve investeringer i it-systemer, hvilket for en betyde-
lig del af de mindre virksomheder ikke vil være relevant pga. deres stør-
relse og forretningskonceptet.
DI mener ikke, at krav til planer for rengøring og vedligeholdelse mv. er
relevant, da der allerede eksisterer klare regler både nationalt og europæ-
isk.
Vedr. adgang til information mener DI, at dette vil være en betydelig ad-
ministrativ byrde for erhvervslivet. Denne opgave bør varetages af en
turismeorganisation, hvilket allerede sker mange steder i regi af en DMO.
DI finder, at henstillingen pålægger medlemsstaterne omfangsrige byrder
i forhold til monitorering af erhvervet. I tråd hermed mener DI, at det med
udgangspunkt i subsidiaritetsprincippet kunne være hensigtsmæssigt at
imødekomme en række at de forhold, henstillingen søger at fremme på
nationalt plan frem for på europæisk plan.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen
Meddelelsen har været drøftet på et uformelt ministermøde for turisme i
Athen den 10. marts 2014 og på et møde i rådsarbejdsgruppen for turisme
den 17. marts 2014. Der var generelt bred opbakning til Kommissionens
meddelelse, og landene var generelt enige i behovet for en fælles europæ-
isk strategi for kyst- og havturisme.
Henstillingen
Henstillingen har været drøftet på et uformelt ministermøde for turisme i
Athen den 10. marts 2014 og på et møde i rådsarbejdsgruppen for turisme
den 17. marts 2014. Der var generel skepsis over for merværdien af fælles
europæiske principper på området og for de eventuelle administrative
byrder for det offentlige og erhvervet ved henstillingen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1349119_0011.png
11/12
12.
Regeringens generelle holdning
Meddelelsen
Regeringen støtter overordnet intentionerne i Kommissionens meddelelse.
En fælles europæisk strategi for kyst- og havturisme kan bidrage til ud-
viklingen af den europæiske kystturisme. Der er store potentialer i den
europæiske kystturisme, som tiltrækker mere end en tredjedel af al turis-
me i Europa. Et europæisk samarbejde om at udnytte disse potentialer
gennem fælles strategier er derfor positivt.
Regeringen støtter Kommissionens foreslåede initiativer om at skabe me-
re viden, gøre oplysninger om turisme bedre tilgængelige og fremme
markedsføringsindsatsen for kyst- og havturismen.
Regeringen er positivt stemt for, at Kommissionen vil udarbejde en onli-
neguide med et overblik over sektorens EU-finansieringsmuligheder.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at internationale og interregio-
nale samarbejder, netværk og klynger kan være med til at skabe mere
viden, innovation og synergieffekter på tværs af landegrænserne.
Vedrørende Kommissionens opfordring til medlemslandene om at frem-
me brugen af strøm fra land ved havneophold, vil regeringen arbejde for,
at dette fortsat skal være frivilligt for medlemslandene.
Henstillingen
Regeringen støtter overordnet Kommissionens intentioner om at forbedre
kvaliteten i den europæiske turismesektor.
Kvalitetsturisme er et vigtigt indsatsområde for regeringen, hvilket også
afspejles i regeringens vækstplan for dansk turisme, hvor det prioriteres,
at dansk turisme skal være kvalitetsturisme.
Det er regeringens foreløbige vurdering, at de europæiske turismekvali-
tetsprincipper er holdt på et overordnet og generelt niveau, og vedrører
relevante områder for skabelsen af kvalitetsturisme, herunder fokus på
uddannelse af medarbejdere og forbrugertilfredshed.
Regeringen er dog forbeholden over for merværdien for medlemslandene
ved de europæiske kvalitetsprincipper. De fleste medlemslande har deres
egne kvalitetsordninger, herunder Danmark, hvor der som led i vækstplan
for dansk turisme sættes fokus på at gøre dansk turisme til kvalitetsturis-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1349119_0012.png
12/12
me. Det kan derfor skabe unødvendige byrder for både medlemslandene
og erhvervet, at indføre de europæiske turismekvalitetsprincipper.
Kommissionens forslag lægger op til at henstillingen er frivillig for med-
lemslandene at implementere, og det er ligeledes frivilligt for turismeor-
ganisationerne, om de vil indføre principperne.
Regeringen forholder sig dog foreløbigt afventende i forhold til henstil-
lingen og vil i forhandlingerne lægge vægt på, at turismekvalitetsprincip-
perne er frivillige at anvende, og at de ikke udelukker eksisterende initia-
tiver.
Ligeledes vil regeringen lægge vægt på, at principperne ikke skaber barri-
erer eller unødige administrative byrder for erhvervslivet.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.