Beskæftigelsesudvalget 2013-14
KOM (2014) 0167 Bilag 1
Offentligt
1368020_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
9. maj 2014
14/04123-2
ojr-dep
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende
revision af direktiv (2003/41/EF) om arbejdsmarkedsrelaterede pen-
sionskassers aktiviteter og tilsynet hermed (IORP-direktivet)
1. Resumé
Kommissionen har den 27. marts 2014 fremsat forslag til ændring af di-
rektiv 2003/41/EF om arbejdsmarkedsrelaterede pensionskassers aktivite-
ter og tilsynet hermed, som i Danmark alene regulerer firmapensionskas-
ser.
Forslaget har fire overordnede mål: 1) at fjerne tilsynsmæssige barrierer
for grænseoverskridende arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser, bl.a.
ved at kræve, at investeringsregler og regler om oplysningspligt over for
medlemmer og pensionsmodtagere er dem, der gælder i hjemlandet, 2)
sikre god governance og risikostyring, 3) give klare og relevante oplys-
ninger til medlemmer og pensionsmodtagere og 4) sikre, at tilsynsmyn-
dighederne har de nødvendige redskaber til at kunne føre effektivt tilsyn
med arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser.
Kommissionens hensigt med ændringsforslaget er således bl.a. at sikre
bedre ledelse og mere gennemsigtighed i relation til disse pensionskasser.
Derudover er hensigten at sikre de nødvendige tilsynsmæssige redskaber
samt at øge de omfattede pensionskassers aktivitet på tværs af grænserne
med henblik på at styrke det indre marked.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 27. marts 2014 vedtaget en pakke med
foranstaltninger, som skal fremme nye måder at frigøre langsigtet finan-
siering på, og som skal støtte op om Europas tilbagevenden til bæredygtig
økonomisk vækst.
I meddelelsen om langsigtet finansiering præsenteres et sæt specifikke
foranstaltninger, som Kommissionen vil tage for at forbedre den langsig-
tede finansiering af den europæiske økonomi. To af disse foranstaltninger
er:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368020_0002.png
2/17
Forslag om at revidere reglerne for arbejdsmarkedsrelaterede pensi-
onskasser (IORP-direktivet) for at støtte den videre udvikling af lang-
sigtet investering i EU
Meddelelse om crowdfunding til at tilbyde alternative finansierings-
muligheder for små og mellemstore virksomheder
Den finansielle krise har haft konsekvenser for den finansielle sektors
evne til at kanalisere midler over i realøkonomien, særligt i langsigtede
investeringer. Det er af afgørende betydning at tage skridt til at genoprette
betingelserne for bæredygtig vækst og investeringer, og der skal derfor
arbejdes på nye måder til at kanalisere midler over i langsigtede investe-
ringer.
Kommissionen fremhæver ligeledes, at Europa er blevet et aldrende sam-
fund. Derfor er det nødvendigt at justere pensionssystemerne i hele EU
for at sikre tilstrækkelige, sikre og bæredygtige pensioner. Den foreslåede
ændring af direktivforslaget skal medvirke til at tackle disse udfordringer.
Der er endvidere sket en udvikling i Europa siden det gældende direktiv
for arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser blev vedtaget i 2003. Kom-
missionen pointerer, at den generelle udvikling i EU er kendetegnet ved
en tendens væk fra ydelsesdefinerede ordninger og over mod flere bi-
dragsdefinerede ordninger
1
, hvor det primært er medlemmerne, der bærer
risikoen forbundet med ordningerne, herunder investeringsrisikoen. Den-
ne udvikling og ikke mindst den finansielle krise har medført et behov for
at sikre en forsvarlig governancestruktur samt sikre, at medlemmerne af
pensionskasserne modtager klar og relevant information om deres pensi-
onsordninger.
Endelig viser erfaringerne, at der fortsat findes barrierer i forhold til mu-
lighederne for at udøve grænseoverskridende aktivitet for finansielle virk-
somheder, hvilket forhindrer virksomhederne i at høste fordelene ved det
indre marked.
På den baggrund er en revision af IORP-direktivet nødvendig. Kommissi-
onen har følgende tre hovedmål med revisionsforslaget:
1. Forbedre arbejdsmarkedsrelaterede pensionskassers mulighed for
at investere i finansielle aktiver med en langsigtet økonomisk pro-
fil og dermed fremme finansieringen af væksten i realøkonomien.
1
I ydelsesdefinerede ordninger fastsættes pensionsydelserne på forhånd, som eksempelvis en
procentdel af slutlønnen. I forhold til bidragsdefinerede ordninger, defineres bidragene på forhånd,
hvorefter pensionsydelserne beregnes på baggrund af disse bidrag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368020_0003.png
3/17
2. Sikre, at medlemmer af pensionsordninger beskyttes passende
mod risici.
3. Drage nytte af alle fordelene ved det indre marked for arbejdsmar-
kedsrelaterede pensionskasser ved at fjerne hindringer for levering
af serviceydelser på tværs af grænser.
Retsgrundlaget for forslaget er en omskrivning af direktiv 2003/41/EF.
Konkret tager forslaget afsæt i (tidligere artikel 47, stk. 2, artikel 55 og
artikel 95 i EF-traktaten) – nu artikel 53, 62 og 114, stk. 1 i TEUF.
Forslaget forventes at træde i kraft den 31. december 2015.
Første møde i rådsarbejdsgruppen, under ledelse af det græske formand-
skab, afholdes den 21. maj 2014.
3. Formål og indhold
Formålet med revisionen af IORP-direktivet er at styrke udviklingen af
arbejdsmarkedsrelaterede pensionsopsparinger, så de er up to date med
den europæiske udfordring med hensættelse til pension relateret til den
aldrende befolkning og samtidig sikre, at investeringerne vil skabe lang-
sigtet vækst. De arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser står pt. med
disse to udfordringer og har i EU for mere end € 2.500 mia. aktiver under
forvaltning med en langsigtet horisont. I Danmark regulerer IORP-
direktivet alene firmapensionskasser, idet øvrige arbejdsmarkedsrelatere-
de pensionskasser er reguleret med fundats i andre direktiver, som ek-
sempelvis 3. livsforsikringsdirektiv. Firmapensionskasser udgør omkring
2 pct. af pensionsmarkedet i Danmark.
Mere sikre og mere effektive arbejdsmarkedspensioner vil bidrage til, at
supplerende pensionsopsparinger i højere grad kan bidrage til pensions-
indtægterne, således at de pensioner, der kommer til udbetaling i alder-
dommen bliver tilstrækkelige og bæredygtige. Endvidere er formålet at
styrke arbejdsmarkedsrelaterede pensionskassers rolle som institutionelle
investorer i EU’s realøkonomi og sikre, at den europæiske økonomi får
bedre kapacitet til at kanalisere langsigtede opsparinger henimod vækst-
fremmende investeringer.
Konkret ønsker Kommissionen at styrke udviklingen af de arbejdsmar-
keds-relaterede pensionsopsparinger med følgende fire tiltag:
1.
Fjerne eventuelle tilsynsmæssige barrierer for grænseoverskriden-
de arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser og dermed styrke
mulighederne for grænseoverskridende virksomhed.
Sikre god governance og effektiv risikostyring,
2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368020_0004.png
4/17
3.
4.
Sikre, at der gives klare og relevante oplysninger til medlemmer-
ne.
Sikre, at tilsynsmyndighederne har de nødvendige redskaber til at
føre effektivt tilsyn med disse pensionskasser.
Ad 1. Grænseoverskridende virksomhed
Forslaget indeholder opdaterede regler i forhold til at udøve grænseover-
skridende virksomhed. Hensigten er at skabe bedre og mere gennemskue-
lige muligheder for at udøve virksomhed på tværs af grænserne. Blandt
andet er der i forslaget indsat krav om, at hjemlandet
2
skal begrunde sin
beslutning, hvis den forbyder grænseoverskridende virksomhed. Samtidig
skal den kompetente myndighed i hjemlandet begrunde, hvis den ikke
underretter den kompetente myndighed i værtslandet om, at pensionskas-
sen har til hensigt at tilbyde pension i værtslandet
3
. Derudover må værts-
landet ikke længere pålægge pensionskasser, der udøver grænseoverskri-
dende virksomhed, supplerende oplysningskrav. Det skyldes, at der med
forslaget indføres en standardiseret pensionsoversigt. Endvidere kan
værtslandet ikke kræve supplerende investeringsregler opfyldt.
Derudover indeholder forslaget en tydeliggørelse af de procedurer, der
skal iagttages, når en virksomhed ønsker at operere på tværs af grænser
eller ved overdragelse af pensionsordninger på tværs af grænserne, samt
en klarere definition af tilsynsrollerne for hjem- og værtsland.
Der er fortsat krav om, at pensionskasser, der udøver grænseoverskriden-
de virksomhed, skal have fuld kapitaldækning til de hensættelser, som
pensionskassen forvalter.
Ad 2. Governance og god risikostyring
Det er ifølge forslaget af afgørende betydning for en hensigtsmæssig risi-
kostyring, at der findes et effektivt governancesystem. Derfor foreslås det,
at der med udgangspunkt i arten, omfanget og kompleksiteten af pensi-
onskassen stilles krav om, at virksomhederne har et effektivt governance-
system, der sikrer sund og forsvarlig ledelse af virksomheden. Kravene
relateret hertil indebærer bl.a. indførelse af fire nøglefunktioner (risiko-
styring, compliance, intern revision og aktuarfunktion) og tilhørende krav
om, at personer, der reelt leder virksomheden eller varetager nøglefunkti-
oner, har faglige kvalifikationer, viden og erfaring, som vurderes tilstræk-
kelige.
2
Den medlemsstat, hvor pensionskassen er godkendt eller registreret, og hvor den har sit hoved-
kontor. Ved hovedkontorets hjemsted forstås et sted, hvor pensionskassens beslutningstagende
organ træffer sine vigtigste strategiske beslutninger.
3
Den medlemsstat, hvis social- og arbejdsmarkedslovgivning vedrørende arbejdsmarkedsrelatere-
de pensionsordninger finder anvendelse på forholdet mellem det pensionstegnende firma og med-
lemmerne, eller pensionsmodtagerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/17
Krav til eksistens af nøglefunktioner og risikostyringssystemer skal med-
virke til at sikre, at risici identificeres, overvåges og styres. Det vil derud-
over være et krav, at virksomheden som led i risikostyringsarbejdet udar-
bejder en risikoevaluering, der forholder sig til eksisterende og nye risici
mv. Endelig skal virksomhederne have en forsvarlig aflønningspolitik.
Konkret i forhold til aflønningsreglerne gælder, at forslaget indeholder en
generel forpligtelse for pensionskasserne til at fastsætte en lønpolitik for
kassens bestyrelse og direktion, de personer, der varetager pensionskas-
sens nøglefunktioner, samt andre medarbejdere, hvis aktiviteter har en
væsentlig indflydelse på pensionskassens risikoprofil.
Lønpolitikkens indhold skal sikre en forsvarlig og effektiv risikostyring
og skal afspejle pensionskassens størrelse, interne organisation og arten,
om-fanget og kompleksiteten af deres aktiviteter. Pensionskasserne skal
endvidere regelmæssigt offentligøre oplysninger om aflønningspolitikken.
Intervallet herfor og omfanget af oplysningsforpligtelsen er ikke nærmere
angivet.
Forslaget indeholder tillige en bemyndigelse til, at Kommissionen kan ud-
stede en delegeret retsakt om hvilke elementer, der skal indgå i virksom-
hedens lønpolitik, samt hvordan lønpolitikken skal implementeres i pen-
sionskassen.
Forslaget er et udtryk for et ønske om, at pensionskasserne skal omfattes
af aflønningsregler, der svarer til, hvad andre finansielle virksomheder er
underlagt, idet der skal tages højde for pensionskasserne størrelse, omfang
og kompleksitet.
Der er derudover indsat regler om, at der skal indføres en effektiv intern
auditfunktion, som skal vurdere, om blandt andet det interne kontrolsy-
stem er hensigtsmæssigt og effektivt. Den interne auditfunktion skal vare-
tages af mindst én uafhængig person i eller uden for pensionskassen.
Ad 3. Skærpede krav til medlemsinformation
Med revisionen af IORP-direktivet bliver pensionskasserne underlagt en
række nye informationskrav. Informationskravene har til formål at øge
gennemsigtigheden for medlemmer af pensionskasserne. Informations-
kravene skal endvidere sikre sammenlignelighed med de informations-
krav, som stilles, når det drejer sig om investeringer, som ikke sker for
pensionsmidler – fx kravene om, at investorer har adgang til et dokument
med central inve-storinformation, når de investerer i fx investeringsfor-
eninger (fonde, som er underlagt EU’s UCITS-direktiv). Disse bestem-
melser sætter rammerne for de generelle principper for information til
medlemmerne og fastsætter fx, at informationen skal gives i et letforståe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/17
ligt sprog uden brug af tekniske fagudtryk. Samtidig fastsætter de den
type information, som medlemmerne skal have - fx information om ret-
tigheder, pligter og investeringsrisiko.
Ligeledes indebærer informationskravene, at pensionskasserne skal sikre,
at aktive medlemmer omkostningsfrit en gang årligt har adgang til et per-
sonligt ”Pension Benefit Statement”, som indeholder de væsentligste op-
lysninger om kundens pensionsordning. Dokumentet skal være forståeligt
og være på max 2 A4 sider, og medlemmerne skal have adgang til doku-
mentet enten på papir eller på webside. Disse oplysninger er bl.a. oplys-
ning om eventuelle garantier, balance, bidrag, omkostninger, pensions-
prognoser, investeringsprofil, performance og yderligere relevant infor-
mation.
Informationskravene er formuleret, så de giver medlemsstaterne mulighed
for at introducere mere specifikke krav med henblik på eksempelvis at
sikre sammenlignelighed mellem fx forskellige søjler i pensionssystemet.
Der stilles endvidere krav til, at dokumentet skal indeholde pensionsprog-
noseoplysninger for de garanterede månedlige pensionsydelser eller for
størrelsen af den forventede akkumulerede kapital på bl.a. pensionerings-
tids-punktet.
Der stilles også krav om, at hvis medlemmet bærer investeringsrisikoen,
skal medlemmet have oplyst investeringsvalgmuligheder / risikoprofilmu-
ligheder, og kundens nuværende valg skal markeres. Endvidere stilles der
krav om, at medlemmet skal have risiko- og afkastprofil vist grafisk.
Dokumentet skal endvidere bl.a. angive investeringernes historiske per-
formance. Og der stilles også krav til, at medlemmet i dokumentet skal
henvises til, hvordan medlemmet kan få yderligere information.
Kommissionen foreslår, at den gennem delegerede retsakter skal fastsæt-
te, hvordan det specifikke indhold til ovenstående skal præsenteres, her-
under bl.a. fastsætte standarder for beregningen af pensionsprognoser
samt for, hvordan omkostninger skal udregnes
Der stilles ydermere krav til, at medlemmer foruden at modtage et årligt
”Pension Benefit Statement” også, når de kommer tæt på pensionerings-
tids-punktet, skal informeres om bl.a. udbetalingsmuligheder og fordele
og ulemper ved de forskellige muligheder.
Der stilles tillige krav om, at firmapensionskasser skal give aktuelle ydel-
sesmodtagere information om kommende ydelser og betalingsmuligheder.
Endvidere skal aktuelle ydelsesmodtagere i de tilfælde, hvor ydelsesmod-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/17
tageren bærer en investeringsrisiko i udbetalingsfasen, have passende
information.
Ad 4. Særligt vedr. tilsyn
Med henblik på at styrke beskyttelsen af pensionsordningernes medlem-
mer indeholder forslaget en tydeliggørelse af de områder, der anses for
omfattet af tilsynet med pensionskasserne.
Samtidig stilles der krav om, at det er hjemlandets kompetente myndig-
hed, der har eneansvaret for tilsynet med alle pensionskasser, der er god-
kendt eller registreret i landet. Derudover indføres en tilsynsmæssig eva-
luering, som har til formål at finde pensionskasser med finansielle, orga-
nisatoriske eller andre problemer, som eventuelt kan medføre en højere
risikoprofil. Endelig skal de kompetente myndigheder varetage deres op-
gaver på en gennemsigtig og ansvarlig måde.
Øvrige bestemmelser
Udover de beskrevne ændringer indeholder forslaget en række justeringer
i forhold til bl.a. investeringsområdet. Her er det hensigten at tydeliggøre
pensionskassernes muligheder for at investere i finansielle aktiver med en
langsigtet økonomisk profil og dermed støtte op om at fremme finansie-
ringen af væksten i realøkonomien. Denne justering skal ses i lyset af
Kommissionens meddelelse om langsigtet finansiering. Ønsket er at styr-
ke pensionskassernes rolle som institutionelle investorer i EU’s realøko-
nomi, så den europæiske økonomi får bedre kapacitet til at kanalisere
langsigtede opsparing hen imod vækstfremmende investeringer.
Forslaget indeholder endvidere bestemmelser for pensionskasser, der til-
byder bidragsdefinerede ordninger, om udpegelse af en depositar, samt
regler for opbevaring af aktiver, depositarens ansvar og de relaterede
overvågningsopgaver.
Revisionen af forslaget indeholder ikke nye solvensbestemmelser. Det var
oprindeligt hensigten, men det fremgår imidlertid af præamblen til forsla-
get, at en EIOPA-undersøgelse af de kvantitative virkninger fra 2013 har
vist, at der er behov for flere og bedre data om solvensaspekter, inden der
kan træffes beslutning om, hvorvidt disse bestemmelser skal med i forsla-
get. Den manglende opdatering af solvensbestemmelserne i et nyt IORP
direktiv betyder, at der i 2016, når Solvens-II træder i kraft, vil være for-
skelle i solvenskravene for de pensionsudbydere, der reguleres i medfør af
dette direktiv og de pensionsudbydere, som er omfattet af Solvens-II reg-
lerne. I Danmark vil det konkret betyde, at firmapensionskasserne frem-
over vil være underlagt et solvensmæssigt regelsæt, mens de tværgående
pensionskasser og livsforsikringsselskaber m.fl. vil være underlagt et an-
det solvensmæssigt regelsæt. I forhold til eventuel grænseoverskridende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8/17
virksomhed vil det betyde, at en firmapensionskasse fra et andet EU land
vil kunne tilbyde ordninger i Danmark og være underlagt de solvensreg-
ler, der gælder i medfør af IORP direktivet, hvorimod de tværgående pen-
sionskasser og livsforsikringsvirksomheder, som udbyder størstedelen af
alle ordninger i Danmark, vil være underlagt de kommende Solvens II
regler. Forslaget rummer som hidtil en regel, der foreskriver, at der i for-
hold til pensionskasser, der driver grænseoverskridende virksomhed, til
enhver tid skal være fuld kapitaldækning for de tekniske hensættelser for
alle de pensionsordninger, som pensionskassen forvalter.
Forslaget indeholder fortsat en mulighed for at undlade at anvende stør-
stedelen af direktivet for så vidt angår pensionskasser, der forvalter pensi-
onsordninger for færre end 100 medlemmer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Der foreligger
på nuværende tidspunkt ikke nogen tidsplan for Europa-Parlamentets be-
handling af Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Det er regeringens holdning, at udkastet er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Grunden hertil er, at indsatsen på EU-plan på dette områ-
de styrkes på følgende områder:
1. fjerner hindringer for arbejdsmarkedsrelaterede pensionskassers aktivi-
teter på tværs af grænserne
2. sikrer et højere minimumsniveau for forbrugerbeskyttelse i hele EU
3. medfører stordriftsfordele, risikospredning og innovation på tværs af
grænserne
4. hindrer regelarbitrage mellem sektorer for finansielle tjenesteydelser
5. hindrer regelarbitrage mellem medlemsstater
6. tager hensyn til grænsearbejderes interesser.
Ifølge forslaget beholder medlemsstaterne det fulde ansvar for organise-
ringen af deres pensionssystemer. Ændringen tager ikke sigte på at ændre
ved dette forhold. Ændringen berører heller ikke aspekter vedrørende na-
tional social- og arbejdsmarkeds-, skatte- eller aftaleret.
6. Gældende dansk ret
Firmapensionskasser er karakteriseret ved at have til formål, på grundlag
om et løfte om pension, at sikre ansatte pension i forbindelse med ansæt-
telse i en virksomhed. Ethvert løfte om pension skal afdækkes enten i et
forsikringsselskab eller i en pensionskasse. Pensionstilsagn, der afdækkes
i en firmapensionskasse, angår de personer, der har ansættelse i den virk-
somhed, der har stiftet firmapensionskassen. Heroverfor står de tværgå-
ende pensionskasser, hvor medlemskredsen defineres ud fra faggrupper
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/17
på tværs af virksomheder, og ikke som ved firmapensionskasser, der
dækker den enkelte virksomhed.
I udgangspunktet regulerer IORP-direktivet alle arbejdsmarkedsrelaterede
pensionskasser. IORP-direktivet indeholder derudover en undtagelse om,
at pensionskasser, som følger 3. livsforsikringsdirektiv, ikke er underlagt
kravene i IORP. Denne undtagelse har betydning for de tværgående pen-
sionskasser i Danmark.
Reguleringen af de tværgående pensionskasser i Danmark sker således på
lige fod med livsforsikringsselskaber via lov om finansiel virksomhed
(FIL), som er baseret på 3. livsforsikringsdirektiv (og snart Solvens II).
Dette er sket i erkendelse af, at de fleste tværgående pensionskasser tek-
nisk set har samme funktionsmåde som livsforsikringsselskaber. De tvær-
gående pensionskasser i Danmark er således hverken omfattet af det gæl-
dende IORP-direktiv eller Kommissionens ændringsforslag.
I Danmark er det således alene reguleringen af firmapensionskasser, der
er funderet i IORP-direktivet. Firmapensionskasserne i Danmark udgør
omkring 2 pct. af pensionsmarkedet opgjort på de pensionsmæssige hen-
sættelser, fordelt på enkelte større firmapensionskasser og en række min-
dre (med færre end 100 medlemmer), hvoraf en del er under afvikling. I
enkelte andre lande som fx Storbritannien, Holland, Belgien udgør IORP-
pensionskasserne en væsentlig større andel af det samlede pensionsmar-
ked. Der er p.t. ikke nogen grænseoverskridende aktivitet for firmapensi-
onskasser i Danmark.
På området for firmapensionskasser findes reguleringen således i dag i
lov om tilsyn med firmapensionskasser med tilhørende bekendtgørelser,
fx bekendtgørelse om ledelse og styring af firmapensionskasser, bekendt-
gørelse om finansielle rapporter for firmapensionskasser m.fl.
Det overordnede hensyn bag den gældende regulering af firmapensions-
kasser er, at der skal være sikkerhed for, at de løfter en pensionskasse har
afgivet kan opfyldes.
Regelgrundlaget er løbende moderniseret og i et vist omfang strømlinet
med reguleringen for tværgående pensionskasser og livsforsikringssel-
skaber. Reguleringen indeholder allerede i dag krav i forhold til indret-
ning, styring og ledelse af de omfattede pensionskasser, regler for græn-
seoverskridende virksomhed, overdragelse af pensionstilsagn, ophør og
krisehåndtering, regler for regnskabsaflæggelse og revision samt regler
for tilsynet med de om-fattede pensionskasser. I forhold til de mere sol-
vensmæssige forhold indeholder det gældende regelsæt krav til opgørelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368020_0010.png
10/17
af kapitalkrav, basiskapital m.m., ligesom loven indeholder visse investe-
ringsregler.
Der stilles således allerede i dag visse krav til governancesystemet i fir-
ma-pensionskasser i overensstemmelse med de krav, der stilles til tværgå-
ende pensionskasser og forsikringsselskaber. Bl.a. gælder det, at der skal
sikres en forsvarlig organisation og administration af pensionskassen,
hvilket udmønter sig i en række krav til indretning og styringen af virk-
somheden, herunder håndteringen af risici.
Da kapitalkravet for firmapensionskasser, der er implementeret på bag-
grund af EU-direktivet, som udgangspunkt ikke er risikobaseret i dag og
dermed er uafhængig af den faktiske placering af investeringsaktiverne,
findes der i Danmark p.t. kvantitative placerings- og spredningsregler til
at håndtere risikopådragelsen for disse virksomheders investeringer. Her-
udover indeholder reguleringen nogle kvalitative krav, hvor fokus er på,
at kunderne skal have det bedst mulige afkast.
Der findes ingen aflønningsregler for firmapensionskasser i den gældende
lov om firmapensionskasser. Dog kan firmapensionskasser indirekte være
omfattet af aflønningsreglerne i FIL, hvis firmapensionskassen er i kon-
cern med et pengeinstitut, realkreditinstitut eller et fondsmæglerselskab.
Dette skyldes, at pengeinstitutter, realkreditinstitutter og fondsmæglersel-
skaber har pligt til at sikre, at aflønningsreglerne er opfyldt på koncernba-
sis.
Gældende informationskrav i dansk ret
Regler om oplysninger til pensionskunder i firmapensionskasser er i
dansk ret reguleret i ”bekendtgørelse om god skik og informationspligt
for firma-pensionskasser” (bekendtgørelse nr. 1263 af 8. december 2006).
Bekendtgørelsen fastslår, at firmapensionskasser på anmodning skal stille
pensionskassens skriftlige investeringsprincipper til rådighed. Endvidere
skal de på anmodning informere dels om forventet niveau for pensions-
ydelser, hvis det er relevant, samt på anmodning informere om pensions-
ydelsernes størrelse i tilfælde af ansættelsesforholdets ophør.
Bekendtgørelsen fastlår også, at hvis investeringsrisikoen bæres af med-
lemmet selv, skal pensionskassen informere om investeringsmuligheder,
den faktiske investeringsportefølje, risikoeksponering og omkostninger.
Endvidere følger det af bekendtgørelsen, at firmapensionskasser ved med-
lemmets pensionering, eller når ret til andre ydelser opstår, skal oplyse
med-lemmet fyldestgørende om de ydelser, medlemmet har ret til, og de
udbetalingsmåder, der kan vælges imellem.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368020_0011.png
11/17
Regler om oplysninger til pensionskunder i livsforsikringsselskaber og
tværgående pensionskasser fremgår af ”bekendtgørelse om information
om livsforsikringsaftaler” (bekendtgørelse nr. 1132 af 17. november
2006). Disse selskaber er ikke omfattet af direktivet, men de gældende
regler nævnes her, henset til en dansk holdning om, at det vil være en
gevinst for forbrugerbeskyttelsen, at direktivets forbrugerinformations-
krav udbredes til også at gælde for livsforsikringsselskaber og tværgående
pensionskasser.
Bekendtgørelse om information om livsforsikringsaftaler fastslår, at op-
lysninger til forsikringstageren skal være klart og præcist formuleret.
Samtidig følger det, at investoren ved aftalens indgåelse bl.a. skal oplyses
om de enkelte forsikringsydelser og oplysninger om eventuelle valgmu-
ligheder, for-sikringsydelsens størrelse og præmie, og om ydelser, præmi-
er, omkostninger m.v. er garanteret. Endvidere skal investoren, såfremt
ydelsen er afhængig af udsving på kapitalmarkedet, oplyses om de inve-
steringsmæssige forudsætninger for de oplyste ydelser.
Desuden fremgår det af bekendtgørelsen, at væsentlige ændringer under
forsikringsaftalens løbetid til ugunst for forsikringstageren skal varsles.
Informationsbekendtgørelsen stiller tillige krav om, at livsforsikringssel-
skaber og tværgående pensionskasser årligt skal oplyse forsikringstageren
om bl.a. størrelsen af forsikringsydelserne, om bonussituationen, om i
hvilket omfang bonus er garanteret samt om forsikringstagerens samlede
forrentning for året.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens direktivforslag vil medføre en tilpasning af de gældende
danske regler.
Som en direkte konsekvens af direktivet vil der specifikt være behov for
tilpasninger i lov om tilsyn med firmapensionskasser, bekendtgørelse om
god skik og informationsforpligt for firmapensionskasser, bekendtgørelse
om ledelse og styring af firmapensionskasser.
Som afledt konsekvens af direktivet vil ændringsforslaget også give an-
ledning til, at det bør overvejes at tilpasse bekendtgørelse om information
om livsforsikringsaftaler med henblik på at sikre, at de forbrugerinforma-
tionskrav, som stilles til tværgående pensionskasser og livsforsikringssel-
skaber, sikrer kunder i disse selskaber en lige så god forbrugerbeskyttelse,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368020_0012.png
12/17
som den beskyttelse firmapensionskassernes kunder får via IORP-
direktivet.
Statsfinansielle konsekvenser
Med forslaget udvides forpligtelserne for firmapensionskasserne i forhold
til hvilken information, der skal gives til medlemmerne samt i forhold til
at op-fylde kravene til governancesystemer med videre. Tilsvarende vil
forslaget betyde øgede tilsynsforpligtelser for Finanstilsynet.
Konkret vil det være forbundet med en vis arbejdsbyrde for Finanstilsynet
løbende at indsamle og registrere de yderligere oplysninger fra virksom-
hederne, som forslaget medfører om fx risikoevaluering og aflønning.
Derudover vil det kræve øgede ressourcer at føre tilsyn med de nye krav
relateret til governancesystemet og informationsforpligtelserne. Yderlige-
re kan der være en midlertidig arbejdsbyrde forbundet med at bidrage til
arbejdet med udvikling af delegerede retsakter samt retningslinjer og tek-
niske standarder på områderne.
Forslaget vil derfor medføre en mindre forøgelse af ressourcebehovet for
Finanstilsynet. Udgifterne til Finanstilsynet dækkes gennem bidrag fra
den finansielle sektor, hvorfor der ikke umiddelbart er direkte statsfinan-
sielle konsekvenser forbundet hermed.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har bl.a. til hensigt at støtte op omkring Kommissionens pakke
med foranstaltninger, som skal skabe vækst og fremme langsigtet investe-
ring til gavn for realøkonomien. Yderligere vil justeringerne i forhold til
mulighederne for at udøve grænseoverskridende virksomhed styrkes, som
vurderes at være til gavn for konkurrencen og dermed forbrugerne.
De øgede governancekrav bygger på en antagelse om, at der kan skabes
bedre afkast og dermed opnås en større pensionsindkomst i den enkelte
pensionsopspares favør. Endvidere er det forventningen, at indførelsen af
en række informationsforpligtelser vil styrke pensionsopspareres mulig-
heder for at fx træffe gode og relevante investeringsbeslutninger i forhold
til planlægning af pensionsalderen.
Generelt er det dog på nuværende tidspunkt vanskeligt mere præcist at
opgøre de samfundsøkonomiske konsekvenser, idet der også er usikker-
hed om de bestemmelser, hvor indholdet skal fastlægges på niveau 2 gen-
nem delegerede retsakter til Kommissionen og de europæiske tilsyns-
myndigheder til udarbejdelse af reguleringsmæssige tekniske standarder.
Se også afsnittet neden for om administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368020_0013.png
13/17
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
I Kommissionens konsekvensanalyse fremgår det, at selvom der vil være
omstillingsomkostninger for firmapensionskasserne forbundet med for-
slaget, særligt delene vedr. govnernancekrav og informationsforpligtel-
serne, så er det forventningen, at fordelene ved forslaget vil opveje om-
kostningerne generelt set.
Et groft estimat på de forventede omkostninger vil være engangsomkost-
ninger på 22 EUR pr. medlem og løbende omkostninger hos firmapensi-
onskasserne på mellem 0,27 og 0,80 EUR pr. medlem pr år. For firma-
pensionskasser, der skal udpege en depositar, vil der endvidere være ud-
gifter forbundet hermed. Disse omkostninger er udregnet generelt i EU-
regi, og de kan forventes at være højere i Danmark, blandt andet jævnfør
depositarregler.
Endvidere vil der som en indirekte følge af direktivet kunne komme af-
ledte administrative konsekvenser for tværgående pensionskasser og livs-
forsikringsselskaber. Disse indirekte administrative konsekvenser følger
af en dansk holdning om, at det vil være en gevinst for forbrugerbeskyt-
telsen i Danmark, hvis de gældende forbrugerbeskyttelsesregler tilpasses
for livsfor-sikringsselskaber og tværgående pensionskasser, så disses
kunder omfattes af ligeså gode forbrugerbeskyttende informationskrav,
som den beskyttelse firmapensionskassernes kunder får via informations-
kravene i IORP-direktivet.
Da der er tale om helt nye regler om aflønning, vil pensionskasserne skul-
le udarbejde lønpolitik og sikre at der føres kontrol med efterlevelsen af
politikken. Herudover vil virksomhederne skulle efterleve de kommende
oplysningskrav. Da omfanget heraf ikke fremgår af direktivet, er det ikke
muligt på nuværende tidspunkt at sige noget om de administrative konse-
kvenser heraf.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har følgende forelø-
bige overvejelser omkring de administrative konsekvenser af forslaget,
idet det ikke har været muligt at lave en mere præcis opgørelse på det
foreliggende grundlag:
TER vurderer, at en af de største byrder i direktivet er et nyt krav om, at
firmapensionskasser årligt skal udarbejde et dokument for hvert medlem
med nøgleinformation om medlemmets pensionsordning (Pension benefit
statement) (art 40.). Dette dokument skal bl.a. indeholde informationer
om eventuelle garantier, bidrag, balance, omkostninger, pensionsprogno-
ser, in-vesteringsprofil, performance samt yderligere relevant information.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368020_0014.png
14/17
TER bemærker, at flere af kravene allerede er helt eller delvist indeholdt i
eksisterende dansk lovgivning på området fx i lov 1266 om tilsyn med fir-
mapensionskasser, bekendtgørelse om finansielle rapporter for firmapen-
sionsselskaber, samt bekendtgørelse om kapitalgrundlag og teknisk
grundlag for firmapensionskasser. Disse er ved AMVAB metoden målt til
hhv. ca. 4,2 mio. kr., 5,0 mio. kr. og 743.850 kr. årligt på samfundsni-
veau. En stor del af byrderne ved ovenstående krav er omstillingsomkost-
ninger for virksomhederne i forbindelse med at oprette eller indrette IT-
systemer således, at de data der skal indsamles for at kunne efterleve di-
rektivets krav kan udtrækkes automatisk. For de største virksomheder
vurderer TER, efter input fra branchen, at disse IT-systemer i stort om-
fang allerede er på plads og dermed gearet til at indhente den relevante
information. For de mindre virksomheder, eller for de virksomheder, der
ikke har IT-systemerne på plads, vil der være store omstillingsomkostnin-
ger forbundet med at udvikle eller tilpasse IT-systemerne.
De administrative konsekvenser af ovenstående krav kan ikke kvantifice-
res yderligere på nuværende tidspunkt, men det er TER´s foreløbige vur-
dering, at de ikke vil overstige 10.000 timer årligt på samfundsniveau.
TER bemærker yderligere, at firmapensions-sektoren i Danmark udgør
under 2% af de samlede pensionsordninger, og at sektoren generelt er
under afvikling. Antallet af firmapensionskasser er således knapt halveret
de seneste 10 år, og der er nu under 30 virksomheder i alt. De danske fir-
mapensionskasser varierer betydeligt i størrelse. Fx udgør den største fir-
mapensionskasse med sine ca. 10.000 medlemmer ca. to tredjedele af det
samlede antal medlemmer for branchen. I den anden ende af skalaen er
der mange af firmapensionskasserne der har under hhv. 50 og 100 med-
lemmer. På den baggrund vurderer TER, at særligt flere af de helt små
firmapensionskasser vil opleve store administrative byrder set i forhold til
pensionskassens størrelse og antal af medlemmer.
10. Høring
Aktuar for syv danske firmapensionskasser, Steen Ragn (SR), SB Aktuar.
SR påpeger, at der i ændringsforslaget bør indføres et proportionalitets-
princip, således at der i regelapparatet bliver taget hensyn til mindre virk-
somheder. SR henviser til, at hovedparten af de af forslaget berørte firma-
pensionskasser i Danmark er meget små. Typisk har mange af dem under
100 medlemmer. SR pointerer ligeledes for at underbygge nødvendighe-
den af proportionalitet, at der for så vidt angår firmapensionskasserne
typisk alene er tale om aktuelle pensionsmodtagere. Og at firmapensions-
kasserne ofte har garanti fra en sponsor for at dække eventuelle underskud
og samtidigt administreres af sponsor, hvorfor administrationsomkostnin-
gerne er medlemmerne uvedkommende. Endelig har firmapensionskas-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15/17
serne i mange år været reguleret på lige fod med de tværgående pensions-
kasser – dog undtaget Solvens 2.
SR understreger dog, at proportionalitetsprincippet ikke skal sløre for
sikkerheden for det enkelte medlem. Således vil det kun være relevant at
lave lempelser for pensionskasser, der har mindre end 100 medlemmer,
jævnfør artikel 5 i direktivforslaget.
Dansk Aktionærforening (DAF)
DAF støtter generelt Kommissionens ændringsforslag.
DAF støtter endvidere, at de informationskrav, der i direktivforslaget stil-
les til firmapensionskasserne, bør udbredes til også at gælde for tværgå-
ende pensionskasser og livsforsikringsselskaber.
Samtidig finder DAF, at hvis Kommissionens skal delegeres beføjelser til
at fastsætte de mere detaljerede standarder for ”Pension Benefit State-
ment” bør Danmark sikre, at det ikke bliver krav svarende til ”mindste
fælles fold”, men til ”the state of the art”
DAF anbefaler, at regeringens holdning bliver udbygget med følgende:
Regeringen bør lægge vægt på, at kravene i direktivet til corporate
governance bliver skærpet. Det er afgørende, at ledelsen i en firma-
pensionskasse og i alle andre finansielle virksomheder har den nød-
vendige faglige kompetence til at lede virksomheden med den størrel-
se, den grad af kompleksitet og den forretningsmodel, som den på-
gældende virksomhed har.
Selvom EU-kravene til kapitaldækningsregler med videre eventuelt
bliver lempet for at øge finansielle virksomheders mulighed for at fi-
nansiere langsigtede investeringer, skal ledelsen i en pensionskasse
eller et forsikringsselskab stadig levere de ydelser, som medlemmerne
forventer.
Regeringen bør lægge vægt på, at arbejdsmarkedsrelaterede pensioner
både omfattet/ikke omfattet af direktivet, skal kunne bidrage til at sik-
re kvaliteten af pensionerne. Det bør derfor undersøges og sikres på
europæisk plan, at værdien af udbetalinger fra arbejdsrelaterede pen-
sioner og private pensioner ikke udhules som følge af modregning i
søjle 1 pensioner (socialpensioner) og andre ydelser fra det offentlige
samt skat.
Regeringen bør arbejde for, at der kommer fælles EU-regler for priva-
te pensioner, så virksomheder ikke bliver fristede til at flytte arbejds-
markedsrelaterede pensionsordninger fra IORP-området til forsik-
ringsområdet, hvor området ikke er udviklet som en pensionsregule-
ring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368020_0016.png
16/17
Forsikring og Pension (FogP)
FogP tilslutter sig regeringens holdning om, at den generelt kan støtte
revisionen af IORP-direktivet. FogP er ligeledes enig i, at et vigtigt mål
med forslaget er at sikre medlemmernes interesser.
Det er Forsikring & Pensions opfattelse, at forbrugerbeskyttelsen i Dan-
mark og i det øvrige Europa skal være bedst mulig. F&P mener ikke på
nuværende tidspunkt, at informationskravene i IORP-direktivet bør ud-
bredes til danske pensionsselskaber, der ikke er omfattet af direktivets
anvendelsesområde, F&P mener, at bl.a. reglerne i IMD2-direktivet vedr.
informationskrav bør afventes og overvejes, før det besluttes, hvorvidt –
og i hvilken udstrækning - IORP-informationskravene også skal imple-
menteres for livsforsikringsselskaberne og de tværgående pensionskasser.
FogP støtter regeringens holdning om, at indhold, layout og format samt
fastsættelsen af, hvordan pensionsprognoser og omkostninger skal bereg-
nes, bedst fastlægges på nationalt niveau.
FogP pointerer, at betydningen af grænseoverskridende aktivitet kan være
stor både for danske pensionstageres sikkerhed og for den konkurrence,
danske udbydere af arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger møder.
Det skyldes først og fremmest, at de danske udbydere jo omfattes af de
kommende Solvens II regler, mens der ikke introduceres nye solvens- og
hensættelsesregler i forslaget til revision af IORP-direktivet.
FogP mener derfor, at den endelige udformning af reglerne i IMD2 og
andre reguleringsmæssige tiltag vedrørende informationskrav bør afven-
tes og over-vejes, før det bliver besluttet, hvorvidt – eller i hvilken ud-
strækning – det er i forbrugernes interesse, at informationskrav fra IORP
også implementeres for livsforsikringsselskaberne og de tværgående pen-
sionskasser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der generelt vil være opbakning til revision af
forslaget. Dog må det forventes, at der bliver debat om, i hvilket omfang
det er muligt at anvende de foreslåede informationsregler for visse forsik-
rings- og pensionsprodukter grundet den meget forskelligartede natur i
medlemsstaterne.
De andre landes konkrete holdninger har vi ikke kendskab til på nuvæ-
rende tidspunkt, da rådsforhandlingerne endnu ikke er påbegyndt.
12. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at det fremsatte forslag generelt kan støttes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368020_0017.png
17/17
Det er et vigtigt mål med revisionsforslaget at sikre medlemmernes inte-
resser.
Udgangspunktet er endvidere, at der som minimum skal være samme be-
skyttelsesniveau for medlemmerne som med det eksisterende direktiv.
Med henblik på at sikre, at virksomhederne kan håndtere risikoen forbun-
det med deres investeringer, bør det fortsat være muligt at kunne fastsætte
kvantitative investeringsregler i et vist omfang i relation til firmapensi-
onskasser, også i forhold til de langsigtede investeringer, såfremt det vur-
deres at være nødvendigt ud fra et tilsynsmæssigt perspektiv.
Endvidere er det holdningen, at der for de foreslåede krav, så vidt det er
muligt, skal gælde en form for proportionalitet, så helt små virksomheder
med meget få ansatte eller meget få medlemmer stadig kan fungere.
De informationskrav, der i direktivforslaget stilles til firmapensionskas-
serne, kan støttes, idet de som udgangspunkt sikrer en god forbrugerbe-
skyttelse.
Det er regeringens holdning, at den nærmere fastsættelse af indhold, lay-
out og format af det årlige ”Pension Benefit Statement”, herunder fastsæt-
telsen af hvordan fx pensionsprognoser og omkostninger skal beregnes,
bedst kan fastsættes på nationalt niveau. Den danske regering kan derfor
generelt ikke støtte, at Kommissionen delegeres beføjelser til at fastsætte
mere detaljerede standarder for indhold af og format for det årlige ”Pensi-
on Benefit State-ment”.
Regeringen er positivt stemt overfor indførelse af aflønningsreglerne, der
svarer til de tilsvarende regler i lov om finansiel virksomhed. Det bemær-
kes dog, at lov om finansiel virksomhed indeholder betydeligt mere detal-
jerede regler, end de der følger af direktivet.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.