Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
KOM (2014) 0180 Bilag 4
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Institution:
NaturErhvervstyrelsen
Enhed:
EU og Erhvervsudvikling
Dep sagsnr:
25572
Dato:
8. maj 2015
FVM 397
O
RIENTERENDE NOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om økologisk produktion og
mærkning af økologiske produkter, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. XXX/XXX [forordningen om offentlig kontrol] og om ophævelse af
forordning (EF) nr. 834/2007,
KOM(2014)180
Der er i forslaget til ny økologiforordning beføjelser til udmøntning ved både
gennemførelsesretsakter (komitéprocedurer) og ved delegerede retsakter.
I Kommissionens oprindelige forslag til ny økologiforordning var der foreslået en udbredt
anvendelse af delegationer til Kommissionen i forhold til at fastlægge yderligere krav på stort set
alle områder dækket af forslaget. Under forhandlingerne af forslaget i Rådet har forslaget generelt
bevæget sig væk fra den udbredte anvendelse af delegerede retsakter og i stedet hen mod
gennemførelsesretsakter (komitéprocedurer). Endvidere er komite-procedurerne ændret, således
at der nu foreslås at vedtagelsen af gennemførelsesretsakter sker i
undersøgelseskomiteproceduren med den tilføjelse, at forslag der ikke opnår kvalificeret flertal i
komiteen, skal forelægges appelkomiteen.
Det har været den danske tilgang undervejs i forhandlingerne, at brugen af delegerede retsakter
og gennemførselsretsakter (komitéprocedurer) skal indrettes, så medlemsstaterne får tilstrækkelig
indflydelse på beslutninger, som anses for essentielle, og som har betydning for nationale
ressourcer og for udbredelse af økologien.
Oversigt over hovedemner og beslutningskompetence
Der opereres i det lettiske formandskabs kompromisforslag fortsat med delegerede retsakter på
mindst to centrale områder. Det er dels i forhold til, at Kommissionen kan optage nye
produktgrupper under anvendelsesområdet (artikel 2) og dels kan fastsætte detailregler på de
områder, hvor der endnu ikke er udarbejdet detailregulering (artikel 16).
En samlet oversigt fremgår på næste side.