Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
KOM (2014) 0187 Bilag 1
Offentligt
1362168_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
24. april 2014
Forslag til Europa-Parlaments og Rådets forordning om tovbanean-
læg, KOM (2014) 187
Dette notat oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har den 27. marts. 2014 fremsat et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om tovbaneanlæg. Forslaget skal er-
statte direktiv 2000/9/EF om tovbaneanlæg til personbefordring og har til
formål at foretage en tilpasning af kravene til tovbaneanlæg til de nye ret-
lige rammer i ”varepakken”, som blev vedtaget i 2008, og navnlig til afgø-
relse nr. 768/2008/EF om fælles rammer for markedsføring af produkter.
Hensigten er at sikre et højere sikkerhedsniveau og opnå lige konkurrence-
vilkår for erhvervsdrivende inden for tovbaneanlæg samt at
afhjælpe nogle af de vanskeligheder, der har været forbundet med anven-
delsen af direktiv 2000/9/EF, herunder præcisering af anvendelsesområdet
og ensretning af overensstemmelsesvurdering.
Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger endnu ikke.
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har den 28. marts 2014 fremsendt et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om tovbaneanlæg til Rådet.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles ef-
ter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1362168_0002.png
2/7
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at foretage en tilpasning af kravene til tovbaneanlæg
til ”varepakken”, som blev vedtaget i 2008, og navnlig til afgørelse nr.
768/2008/EF om fælles rammer for markedsføring af produkter.
Afgørelsen har ikke direkte juridisk virkning, men fungerer som en værk-
tøjskasse i relation til udarbejdelse af ny lovgivning og revision af eksiste-
rende EU-lovgivning. Afgørelsen indeholder en række centrale definitioner
og bestemmelser om generelle forpligtelser for de erhvervsdrivende (dvs. fa-
brikanten, fabrikantens bemyndigede repræsentant, importør og distributør),
krav til produktets sporbarhed (identifikation af produktet/den erhvervsdriven-
de), krav til indhold i fabrikantens overensstemmelseserklæring, der ledsager
produktet, krav til anbringelse af CE-mærkningen, detaljerede krav til bemyn-
digede organer mv., samt beskrivelse af moduler for vurderingen af overens-
stemmelsen mellem produktet og direktivets væsentlige sikkerheds- og sund-
hedskrav.
Forslaget har endvidere til formål at forbedre den praktiske anvendelse af
direktiv 2000/9/EF og derved skabe større retssikkerhed og en bedre speci-
ficering af de erhvervsdrivendes forpligtelser. Erfaringerne ved anvendelse
af direktiv 2000/9/EF har vist, at der har været forskellige holdninger til an-
vendelsesområdet samt forskellige fortolkninger og anvendelse af overens-
stemmelsesvurdering. Disse vanskeligheder vurderes at have ført til retsu-
sikkerhed og ulig konkurrenceforhold på det indre marked. Kommissionen
vil derfor med nærværende forslag skabe større juridisk klarhed om anven-
delsesområdet og ensretning af overensstemmelsesvurdering af delsystemer
og sikkerhedskomponenter. Det er samtidig et led i at opnå Kommissionens
mål om at forenkle EU-lovgivningen.
Den følgende gennemgang fokuserer på ændringer af anvendelsesområdet
og overensstemmelsesvurdering ift. direktiv 2000/9/EF samt ændringer, som
tilpasninger af forslaget til forordning som afgørelse 768/2008/EF medfører.
Almindelige bestemmelser
Sprogbrugen i afgørelsens bestemmelser er i stor udstrækning bibeholdt i
forslaget.
Forslaget præciserer og ajourfører det nuværende anvendelsesområde og
undtagelser.
I forslaget indføres en række yderligere definitioner dels for at præcisere og
ajourføre definitioner dels for at skabe overensstemmelse med afgørelse
768/2008 for at skabe en ensartet forståelse af de centrale begreber.
Det foreslås at tilpasse eller indsætte følgende definitioner i direktivet: Tov-
baneanlæg, delsystem, infrastruktur, svævebane, slæbelift, skinnebundne
tovbaner, gøre tilgængelig på markedet, bringe i omsætning, ibrugtagning,
fabrikant, bemyndiget repræsentant, importør, distributør, erhvervsdrivende,
teknisk specifikation, harmoniseret standard, akkreditering, nationalt akkre-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1362168_0003.png
3/7
diteringsorgan, overensstemmelsesvurdering, overensstemmelsesvurde-
ringsorgan, tilbagekaldelse, tilbagetrækning, CE-mærkning og unionens
harmoniseringslovgivning.
Erhvervsdrivendes forpligtigelser
Denne del af forslaget indebærer ændringer som følge af tilpasning til afgø-
relse 768/2008/EF
Fabrikantens forpligtelser
Fabrikanter forpligtes til at levere den påkrævede tekniske dokumentation til
at sikre produktets overensstemmelse med de væsentlige krav i direktivet
samt at opbevare overensstemmelseserklæringen tredive år efter, produktet
er gjort tilgængeligt på markedet. Fabrikanten skal desuden sikre, at produk-
tet kan spores, og at fabrikanten kan identificeres gennem et varemærke el-
ler navn samt adresse. Derudover skal fabrikanten levere en forståelig
brugsanvisning på det påkrævede sprog. Hvis fabrikanten har mistanke om,
at et produkt ikke er i overensstemmelse med denne forordning, skal han
træffe nødvendige foranstaltninger for at rette op på det og orientere de
kompetente nationale myndigheder, såfremt produktet udgør en risiko.
Bemyndigede repræsentanter
Fabrikanten kan udpege en bemyndiget repræsentant, der i givet fald skal
kunne levere den dokumentation og information, som er nødvendig for at
konstatere produktets overensstemmelse med lovgivningen. Det er dog fort-
sat fabrikantens opgave at sikre, at produkterne overholder de væsentlige
krav.
Importørens forpligtelser
Importørens forpligtelser er med undtagelse af selve overensstemmelsesvur-
eringsproceduren meget lig den, der gælder for fabrikanten. Importøren skal
sikre sig, at fabrikanten har gennemført overensstemmelsesvurderingen og
har udarbejdet den nødvendige dokumentation, herunder CE-mærkning. I
det tilfælde, at produktet udgør en risiko, skal importøren underrette fabri-
kanten samt markedsovervågningsmyndighederne. Derudover skal importø-
ren sikre, at kontaktoplysninger fremgår af produktet, og at der udføres stik-
prøvekontrol af produktet, når det er nødvendigt. Hvis importøren bringer
produktet i omsætning under sit eget navn, tilfalder der importøren de sam-
me forpligtelser som for fabrikanten.
Distributørens forpligtelser
Distributøren er ikke direkte ansvarlig for produktets overensstemmelse
med lovgivningen. Distributøren skal dog kontrollere, at produktet er ledsa-
get af den krævede dokumentation og sikkerhedsinformation. Såfremt di-
stributøren forårsager en ændring af produktet som følge af fx opbevaring
eller transport, er det distributørens ansvar at sikre, at produktet er i over-
ensstemmelse med kravene. Distributøren har tillige en forpligtelse til at fo-
retage de nødvendige foranstaltninger, hvis risici ved produktet opdages, og
til at samarbejde med de relevante myndigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1362168_0004.png
4/7
Tilfælde, hvor fabrikantens forpligtigelser finder anvendelse for importører
og distributører
Hvis importør eller distributør bringer produktet i omsætning under sit eget
navn, tilfalder der importøren og distributøren de samme forpligtelser som
for fabrikanten.
Identifikation af erhvervsdrivende
Forslaget forpligter erhvervsdrivende til inden for en nærmere bestemt peri-
ode at kunne identificere a) enhver erhvervsdrivende, som har leveret dem
et produkt, og b) enhver erhvervsdrivende, som de har leveret et produkt til.
Delsystemers og sikkerhedskomponenters overensstemmelse
Denne del af forslaget indebærer ændringer som følge af tilpasning til afgø-
relse 768/2008/EF og samtidig er det en præcisering i forhold til direktiv
2000/9/EF med henblik på at opnå ensartethed i overensstemmelsesvurde-
ring.
Overensstemmelsesvurdering
I forslaget indføres afgørelsens bestemmelser om overensstemmelsesvurde-
ringsprocedurer. De hidtidige overensstemmelsesvurderingsprocedurer æn-
dres ikke i substansen, men opdateres blot i forhold til afgørelsens moduler.
Forslaget indeholder desuden bestemmelser om udarbejdelse af en overens-
stemmelseserklæring fsva. delsystemer. Overensstemmelseserklæringen
skal indeholde de relevante elementer, som specificeret i direktivet.
De overordnede bestemmelser for så vidt angår CE-mærkning fremgår af
forordning 765/2008/EF om kravene til akkreditering og markedsovervåg-
ning i forbindelse med markedsføring af produkter, som har direkte virkning
i medlemsstaterne. Som følge af afgørelsen foreslås der indført tilsvarende
regler om, hvordan CE-mærkning skal anbringes. CE-mærkning skal være
synlig, let læselig og ikke kunne slettes, ligesom det skal anbringes, før pro-
duktet bringes i omsætning.
Notifikation af overensstemmelsesvurderingsorganer
Direktivets bestemmelser om bemyndigede organer, også kaldt overens-
stemmelsesvurderingsorganer, præciseres i overensstemmelse med afgørelse
768/2008/EF, herunder præciseres det, hvem der kan udpege dem, og hvilke
kriterier de skal leve op til.
Medlemsstaterne forpligtes til at udpege en bemyndigende myndighed, som
vil være ansvarlig for vurdering, notifikation og senere overvågning af de
bemyndigede organer, også kaldet overensstemmelsesvurderingsorganer.
Bemyndigelsen af disse organer skal desuden meddeles Kommissionen og
de øvrige medlemsstater. Der må ikke være interessekonflikter mellem den
bemyndigende myndighed og de bemyndigede organer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1362168_0005.png
5/7
De bemyndigede organer skal være et tredjepartsorgan og uafhængigt af den
organisation eller det produkt, det vurderer. Organets medarbejdere må bl.a.
ikke udøve et erhverv eller andre aktiviteter, der har relation til de produk-
ter, som vurderes. Hvis et bemyndiget organ benytter sig af underentreprise
eller anvender en dattervirksomhed, skal det sikre sig, at den pågældende
virksomhed lever op til de samme krav, som stilles til det bemyndigede or-
gan. Organet er fortsat ansvarligt for alle de opgaver, der udføres.
Der fastsættes desuden en række kriterier for ansøgnings- og notifikations-
procedurer. Ansøgning om notifikation afhænger overordnet af, om et over-
ensstemmelsesvurderingsorgan er akkrediteret eller ej. Hvis der foreligger
akkreditering, skal ansøgningen om notifikation ledsages af denne. Hvis or-
ganet ikke er akkrediteret, vil det være nødvendigt at levere anden doku-
mentation, der er nødvendig for at kontrollere, om kravene til organet er op-
fyldt. Hvis notifikationen er baseret på et akkrediteringscertifikat, kan det
pågældende organ udføre aktiviteter som bemyndiget organ efter to uger, så-
fremt der ikke gøres indsigelser. Tidsperioden er derimod to måneder, hvis
notifikationen ikke er baseret på et akkrediteringscertifikat.
Forslaget fastlægger regler om ændringer af notifikationer, som sker på
baggrund af, at et bemyndiget organ ikke opfylder sine forpligtelser. Det er
den bemyndigende myndighed, som foretager vurderingen og underretter
Kommissionen og de øvrige medlemsstater, hvis der sker ændringer.
Kommissionen forpligtes desuden til at undersøge alle sager, hvor et be-
myndiget organs kompetence betvivles, og om nødvendigt anmode den be-
myndigende myndighed om at træffe de fornødne foranstaltninger.
De bemyndigede organer forpligtes til at underrette den bemyndigende
myndighed om bl.a. tilfælde, hvor udstedelse af en attest er blevet nægtet el-
ler, hvor der er sket ændringer i notifikationen og forhold, der har indflydel-
se på omfanget af og betingelserne for notifikationen.
Overgangsbestemmelser og afsluttende bestemmelser
Der indføres generelle overgangsbestemmelser, der fastslår, at produkter,
som er gjort tilgængelige inden den foreslåede implementeringsfrist, og som
er i overensstemmelse med de tidligere krav, fortsat skal anses for lovlige,
samt at overensstemmelsescertifikater, der er udstedt i henhold til de tidlige-
re krav, fortsat skal anses for gyldige.
Det foreslås, at forordningen træder i kraft tyve dage efter offentliggørelsen
i Den Europæiske tidende og anvendes to år efter ikrafttræden. Samtidig
ophæves direktiv 2000/9/EF.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i henhold
til TEUF art. 294. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1362168_0006.png
6/7
Parlamentet. Forslaget vil blive behandlet af Europa-Parlamentets Udvalg
om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO).
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om forenkling, præcisering og en teknisk tilpasning til allerede
gældende fællesskabsregulering og den foreslåede tilpasning gennemføres
på EU-niveau. Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nær-
hedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Direktiv 2000/9/EF er implementeret i dansk lovgivning ved:
Bekendtgørelse nr. 686 af 10. juni 2013 om indretning m.v. af tovbane-
anlæg til personbefordring, der erstatter bekendtgørelse nr. 177 af 14.
marts 2002 om tovbaneanlæg til personbefordring.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for ændring af lov nr. 155 af
20. februar 2013 om indretning m.v. af visse produkter, og af den relevante
bekendtgørelse, der implementerer direktiv 2000/9/EF, jf. ovenfor.
Det vurderes, at forslaget ikke har statsfinansielle konsekvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ikke vil få betydelige samfundsøkonomiske kon-
sekvenser.
Det bemærkes, at
tovbaneanlæg er et meget lille nicheområde i Danmark, som pt.
kun omfatter få personlifte ved skibakker.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget indeholder ikke nye administrative konsekvenser for det danske
erhvervsliv. Der foretages derimod en række lovgivningsmæssige præcise-
ringer, som gør det mere overskueligt for erhvervslivet at danne overblik
over de gældende regler for etablering og anvendelse af tovbaner til person-
befordring.
Det er således forventningen, at forslaget vil medvirke til administrative let-
telser for erhvervslivet, idet tilpasningen af diverse direktiver til afgørelse
768/2008/EF vil sikre en ensretning af bl.a. definitioner og forpligtelser.
Dette vil gøre det lettere for virksomhederne at følge reglerne, navnlig hvis
deres produkter skal opfylde kravene i flere regelsæt, og myndighedernes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1362168_0007.png
7/7
håndhævelse af reglerne vil blive mere ensartet og dermed mindre bebyr-
dende.
10. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne,
Vækst og Forbrugerspørgsmål samt Dansk Handicapforbund med frist den
30. april 2014.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er en forventning om, at flertallet af medlemsstater generelt støtter for-
slaget.
12. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der sker en præcisering af anvendelsesområdet og ens-
retning af overensstemmelsesvurderingen, da dette skaber forenkling og for-
bedret konkurrenceforhold i det indre marked.
Regeringen er generelt positivt indstillet over for initiativer, der kan styrke
det indre markeds funktionsmåde, da det indre marked har en afgørende be-
tydning for vækst og velfærd i EU.
I forbindelse med vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
768/2008/EF om fælles rammer for markedsføring af produkter anerkendte
man fra dansk side, at afgørelsen ville være med til at skabe større gennem-
sigtighed samt et mere entydigt og forenklet regelgrundlag til gavn for virk-
somhedernes konkurrenceevne og beskyttelse af forbrugerne. Regeringen støt-
ter derfor introduktionen af harmoniserede definitioner og procedurer for fæl-
lesskabslovgivningen på produktområdet.
Regeringen lægger vægt på at få bestemmelserne i afgørelse 768/2008/EF im-
plementeret i den relevante sektorlovgivning. En konsistent og sammenhæn-
gende lovgivning er ikke kun i overensstemmelse med EU’s strategi for bedre
regulering, men vil også gøre det lettere for virksomhederne at forholde sig til
lovgivningen – navnlig i de tilfælde, hvor deres produkter skal overholde be-
stemmelserne i mere end et direktiv. Forpligtelserne for de økonomiske opera-
tører og for produktoverensstemmelsen vil også skabe et mere sikkert indre
marked for forbrugere, arbejdstagere og formuegoder.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.