Transportudvalget 2013-14
KOM (2014) 0207 Bilag 1
Offentligt
1385046_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 41780351
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 27. juni 2014
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse ”En
ny æra for luftfarten – Luftfartsmarkedet åbnes for civil an-
vendelse af fjernstyrede luftfartøjssystemer på en sikker og
holdbar måde”
KOM(2014) 207
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folke-
tingets Transportudvalg.
1. Resumé
Kommissionen argumenterer i sin meddelelse for, at tiden er moden
til at åbne et marked for civile droner på EU plan. Således skriver
Kommissionen, at civile droner er ved at blive en realitet og snart vil
blive kommercielt tilgængelige på europæisk plan. Endvidere peger
Kommissionen på, at et marked for civile droner udgør en reel mulig-
hed for at skabe nye arbejdspladser og være en kilde til innovation og
økonomisk vækst i de kommende år.
Dog understreger Kommissionen, at fremkomsten af civile droner og-
så kan medføre nye udfordringer, når det gælder sikkerhed, sikker-
hedsbeskyttelse og beskyttelse af borgernes rettigheder, hvilket der
skal tages højde for, før droner kan anvendes i større skala i et civilt
miljø.
Endelig gør Kommissionen opmærksom på, at manglen på validerede
teknologier og harmoniserede regler, der gælder i hele Europa, er de
vigtigste hindringer for at åbne markedet for civile droner og integrere
de civile droner i luftrummet sammen med almindelige luftfartøjer.
Meddelelsen har som udgangspunkt ingen konsekvenser, da der ikke
er tale om forslag om bindende lovgivning.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2014) 207 d. 8. april 2014 fremsendt
meddelelsen ”En ny æra for luftfarten – Luftfartsmarkedet åbnes for
Side 1 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 27. juni 2014
civil anvendelse af fjernstyrede luftfartøjssystemer på en sikker og
holdbar måde”. Meddelelsen blev oversendt i dansk sprogversion d. 8.
april 2014.
Kommissionen forventer, at man frem til 2050 vil tage en række for-
skellige luftfartøjskategorier i anvendelse af forskellige størrelser,
præstationer og typer, hvoraf nogle stadig flyver med en pilot om
bord, men mange vil være fjernstyret fra jorden eller fuldautomatiske.
Åbningen af det europæiske marked for fjernstyrede luftfartøjssyste-
mer (i dette notat omtalt som civile droner, forkortet RPAS, som står
for Remotely Piloted Aircraft Systems) – eller civil anvendelse af dro-
ner – er derfor et vigtigt skridt mod fremtidens luftfartsmarked.
På Det Europæiske Råd den 19. december 2013 opfordrede man til at
gøre en indsats for gradvist at integrere civile droner i det civile luft-
rum fra og med 2016. Således fokuserer Kommissionens meddelelse
på civil anvendelse af droner og hvilke hindringer, der skal overvindes
for at skabe et indre marked for civile droner.
3. Formål og indhold
Kernen i Kommissionens strategi er at oprette et fælles marked for
civile droner med det formål at høste de samfundsmæssige fordele
ved teknologien, og samtidig tage højde for borgernes interesser og
betænkeligheder gennem offentlig debat og forskellige beskyttende
foranstaltninger. Ligeledes ønsker Kommissionen at fastlægge betin-
gelserne for at skabe en stærk og konkurrencedygtig fremstillings- og
serviceindustri, som er i stand til at konkurrere på det globale mar-
ked.
Kommissionen peger på, at brugen af civile droner kun kan udvikles,
hvis de civile droner kan flyve i det almindelige (ikke-opdelte) luftrum
uden at påvirke sikkerheden og driften af det overordnede system for
luftfarten. Derfor er det Kommissionens holdning, at EU skal fastsætte
en mulighedsskabende lovramme, som de vigtigste aktører på euro-
pæisk og nationalt niveau kan bidrage til. Endvidere mener Kommissi-
onen, at der skal iværksættes en forsknings- og udviklingsindsats, der
målrettes integrationen af droner i det almindelige luftrum.
Den gradvise integration af civile droner i luftrummet skal påbegyndes
i 2016 og skal ledsages af en passende offentlig debat om udviklingen
af foranstaltninger, som tager hensyn til samfundsmæssige betænke-
ligheder, blandt andet sikkerhed (safety), beskyttelse af privatlivets
fred, databeskyttelse, erstatningsansvar, forsikring og sikkerhedsbe-
skyttelse (security).
Endelig skal strategien tilvejebringe tilstrækkelig retssikkerhed og en
pålidelig tidsplan, således at erhvervslivet kan træffe investeringsbe-
Side 2 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 27. juni 2014
slutninger og skabe beskæftigelse. Da markedet for civile droner er
globalt, vil EU koordinere med internationale partnere.
For at virkeliggøre strategien vil Kommissionen iværksætte en række
foranstaltninger. I meddelelsen skitserer Kommissionen seks foran-
staltninger, som den vil tage fat på:
1) Kommissionen vil afdække grundlæggende lovgivningsmæssige
spørgsmål for at sikre en sammenhængende og effektiv politik.
Herunder vil Kommissionen især se på Det europæiske luft-
fartssikkerhedsagenturs (EASA) kompetence. I dag er EASA’s
kompetence begrænset til civile droner, der vejer mere end
150 kg., hvilket kun få droner vejer.
Kommissionen vil herudover sikre, at potentielle fabrikanter,
operatører og andre involverede organisationer har let adgang
til ajourførte oplysninger om de relevante lovinitiativer. Dette
vil bl.a. ske via notifikationssystemet, der er nedsat i medfør af
direktiv 1998/34/EF, og hvor, medlemslandenes myndigheder
informerer Kommissionen og de andre medlemslande om for-
slag til nationale tekniske forskrifter med betydning for det in-
dre marked.
2) Kommissionen vil sikre, at der tages højde for forsknings- og
udviklingsbehov med henblik på at integrere civile droner i det
fælles europæiske luftrums fremtidige lufttrafikstyringssystem
(SESAR).
3) Operationer med civile droner kan påvirkes af potentielle ulov-
lige handlinger (smugling, hacking, terror osv.). Derfor vil
Kommissionen sikre, at operationer med civile droner omfatter
sikkerhedsaspekter for at undgå ulovlig anvendelse, således at
fabrikanter og operatører kan træffe egnede sikkerhedsforan-
staltninger.
4) Kommissionen vil vurdere, hvordan operationer med civile dro-
ner kan respektere privatlivets fred, herunder opfylde EU's da-
tabeskyttelsesregler. Det er særligt vigtigt ved anvendelse af
civile droner til overvågning/fotografering.
5) Kommissionen vil afdække forhindringer vedrørende forsikring
af civile droner. Der er i dag uklare forsikringsregler. Kommissi-
onen vil derfor vurdere den nuværende erstatningsansvarsord-
ning og ansvarsforsikringskrav, og herefter træffe egnede for-
anstaltninger for at sikre, at området reguleres på passende
vis.
Side 3 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 27. juni 2014
6)
Endelig vil Kommissionen understøtte erhvervsudviklingen via
Horisont 2020, EU’s program til at støtte forskning og innovati-
on, og Programme for the Competitiveness of Enterprises and
SMEs (COSME-programmet), som har til formål at styrke euro-
pæiske virksomheders konkurrenceevne og bæredygtighed
samt fremme iværksætterkulturen og forbedre SMV’ers vækst i
EU. COSME-programmet har et budget på ca. 2 mia. euro i pe-
rioden 2014-2020, og der udarbejdes årlige arbejdsprogram-
mer, som sætter rammerne for, hvordan midlerne udmøntes.
Størstedelen af budgettet går til at sikre bedre adgang til kapi-
tal via oprettelse af finansielle instrumenter, som varetages af
den Europæiske Investerings Fond (EIF). Danske banker og
kapitalfonde har mulighed for at ansøge EIF om at blive for-
midlere af de finansielle instrumenter og dermed supplere sine
eksisterende produkter med EU-midler. Derudover vil Kommis-
sionen løbende offentliggøre udbud inden for de resterende
indsatsområder i COSME; Bedre rammevilkår for virksomheder
i EU, iværksætterkultur og – kompetencer samt bedre adgang
til markeder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om
meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Området er i Danmark reguleret ved
BL 9-4, Bestemmelser om luftfart
med ubemandede luftfartøjer, som ikke vejer over 25 kg.
Disse regler er undtagelsesbestemmelser fra luftfartsloven. For større
droner gælder luftfartslovens bestemmelser direkte.
Da meddelelsen ikke er bindende lovgivning vurderes det, at medde-
lelsen ikke har konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har som udgangspunkt ingen konsekvenser, da der ikke
er tale om forslag til bindende lovgivning.
8. Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport og
hos andre relevante høringsparter med frist den 1. maj 2014.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning og Naviair.
Side 4 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385046_0005.png
Notat
Dato 27. juni 2014
Dansk Erhverv:
”Dansk Erhverv har gennemgået ovenstående høring
og har ingen bemærkninger hertil.”
Erhvervsflyvningens Sammenslutning:
”Erhvervsflyvningens Sammen-
slutning (ES) takker for muligheden for at deltage i emne høring.
ES bemærker, at Kommissionen fokuserer på den erhvervsmæssige
udnyttelse og anvendelse af RPAS. Allerede i dag kan privatpersoner
imidlertid købe små og mellemstore RPAS som legetøj eller til anden
ikke erhvervsmæssig anvendelse. Dette marked og den ikke kommer-
cielle anvendelse af RPAS bør omfattes af Kommissionens overvejel-
ser. Her er der tale om et område, hvor man ikke "bare" kan lovgive
sig ud af problemerne, men hvor alle aspekter og problemer må kort-
lægges.
Det konstateres med tilfredshed, at Kommissionen ikke forventer øget
budgetmæssige ressourcer, men at arbejdet skal holdes indenfor nu-
værende økonomiske rammer.
ES kan tilslutte sig de 6 anførte foranstaltninger for erhvervsmæssige
RPAS.
ES anbefaler, at der udarbejdes yderligere foranstaltninger, som skal
behandle den ikke-kommercielle side af RPAS.”
Naviair:
”Naviair støtter som udgangspunkt op om Europa Kommissi-
onens initiativ i relation til civil anvendelse af droner (RPAS) i luft-
rummet.
Naviair er af den opfattelse at Europa Kommissionen, i deres medde-
lelse, har lagt tilstrækkelig fokus på de problemstillinger som Naviair
ligeledes har identificeret. Det være sig behørig integration i det fælles
luftrum under hensyntagen til flyvesikkerheden samt fælles standar-
der udarbejdet af EASA, for godkendelse og operation af sådanne
flyvninger.
Tillige lægger Europa Kommissionen op til at integrationen skal ske
gradvist i takt med at teknologierne modnes, således at markedet åb-
nes over en periode så der er til strækkelig tillid til at det kan fungere.
Naviair forudsætter dog, at der samtidig vil blive taget hensyn til luft-
rummets kapacitet, så flyvning med droner i det civile luftrum ikke
har en negativ påvirkning på det samlede luftrums kapacitet.
Det er dog Naviairs overbevisning, at der vil ske en naturlig hensynta-
gen til ovenstående i forbindelse med den gradvise udarbejdelse af
fælles europæiske standarder og procedurer.”
Side 5 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 27. juni 2014
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemslandes holdninger er ikke kendt på nuværende tids-
punkt, men det må forventes, at medlemslandene bakker op om at
etablere en europæisk lovgivningsramme, der kan understøtte væk-
sten og beskæftigelsesmulighederne på området.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Man har længe fra dansk side efterspurgt et udspil fra Kommissionen
om EU-regulering af droner, hvilket meddelelsen må ses som et første
skridt i retning af. Regeringen er enig med Kommissionen i, at civile
droner er ved at blive en udbredt realitet og snart vil blive kommerci-
elt tilgængelige på europæisk plan, samt at markedet for civile droner
udgør en reel mulighed for at skabe nye arbejdspladser og være en
kilde til innovation og økonomisk vækst i de kommende år.
Som foreslået af Kommissionen kan notifikationer af Kommissionen
under informationsproceduredirektivet (direktiv 98/34/EF) med fordel
bruges til at sikre, at medlemsstaterne benytter en ensartet og pro-
portional fremgangsmåde, når de indfører nationale regler på RPAS-
området. Regeringen hilser Kommissionens intention om at informere
interessenter, navnlig små og mellemstore virksomheder (SMV), om
eksisterende nationale regler, velkommen.
For så vidt angår EU-programmet for virksomheders konkurrenceevne
og små og mellemstore virksomheder (COSME), er det regeringens
holdning, at de årlige arbejdsprogrammer ikke skal bestå af smalle
sektorspecifikke udbud med begrænset sigte. I stedet skal COSME så
vidt muligt indeholde udbud, der skaber merværdi for SMV’er over en
bred kam. Hvis udviklingen af civile droner skal fremmes via udbud i
COSME-programmet, bør den generelle merværdi for europæiske
SMV’er derfor tydeligt fremgå at udbuddet.
Omkring de flyvesikkerhedsmæssige forhold skal der tages højde for,
at luftrumsstrukturen med integrationen af civile droner fortsat under-
støtter Forsvarets luftoperative opgaveløsning. I forlængelse heraf
skal det sikres, af både civile og militære interesser tilgodeses.
Regeringen har allerede i 2013 igangsat en tværministeriel arbejds-
gruppe, der skal afdække de samme hensyn, som Kommissionen på-
peger: Vækstmuligheder på den ene side og hensyn til flyvesikkerhed,
privatlivets fred og beskyttelse mod ulovlig brug på den anden side.
Arbejdsgruppen afrapporterer til transportministeren/regeringen ulti-
mo 2014.
Side 6 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 27. juni 2014
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Side 7 (7)