Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
KOM (2014) 0213 Bilag 1
Offentligt
1379005_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4. juni 2014
Direktivforslag om aktionærrettigheder og visse aspekter ved rede-
gørelsen for virksomhedsledelse, KOM(2014) 213
Notatet sendes tillige til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.
1.
Resumé
Kommissionen har den 9. april 2014 fremsat direktivforslag til ændring af
direktiv 2007/36/EF, for så vidt angår tilskyndelse til langsigtet aktionær-
engagement, og af direktiv 2013/34/EU, for så vidt angår visse aspekter
ved redegørelsen for virksomhedsledelse. Forslaget er fremsat som led i
en pakke, der desuden består af Kommissionens henstilling om kvaliteten af
redegørelser for virksomhedsledelse (corporate governance).
Direktivforslagets overordnede sigte er at bidrage til langsigtet bæredyg-
tighed i selskaber i EU. Kommissionen foreslår derfor at skabe et attraktivt
miljø for aktionærer og at forbedre grænseoverskridende stemmeafgivelse
ved at gøre aktieinvesteringskæden mere effektiv. Dette skal bidrage til
vækst, jobskabelse og EU's konkurrenceevne.
Forslaget indfører regler i relation til: 1) Identifikation af den enkelte akti-
onær og fastlæggelse af rammer, der understøtter og fremmer aktionærens
muligheder for at udøve aktivt ejerskab, 2) krav til institutionelle investorer
og kapitalforvaltere om at udarbejde en politik for (aktionær)engagement
og en politik for investeringsstrategi, 3) åbenhed om grundlaget for rådgi-
vende stedfortræderes anbefalinger i forbindelse med aktivt ejerskab i indi-
viduelle selskaber, herunder stemmeafgivning, og 4) øget aktionærinddra-
gelse i forhold til selskabers lønpolitik og transaktioner mellem nærtstående
parter.
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 9. april 2014 fremsat direktivforslag til ændring af
direktiv 2007/36/EF, for så vidt angår tilskyndelse til langsigtet aktionær-
engagement, og af direktiv 2013/34/EU, for så vidt angår visse aspekter
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0002.png
2/15
ved redegørelsen for virksomhedsledelse, KOM(2014) 213. Forslaget er
oversendt til Rådet den 10. april 2014 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 50 og 114 og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget bygger på Kommissionens handlingsplan fra 2012 om modernise-
ring af de retslige rammer for europæisk selskabsret og corporate governan-
ce, KOM (2012) 740.
Handlingsplanen er resultatet af et længerevarende arbejde, igangsat i 2010.
Handlingsplanen bygger på flere offentlige høringer om corporate gover-
nance og om behovet for forenkling og modernisering af europæisk sel-
skabsret generelt. Kommissionens handlingsplan bygger endvidere på en
bred gennemgang af europæisk selskabsret, der blev foretaget af et af
Kommissionen nedsat ekspertudvalg med repræsentation fra en række med-
lemsstater, herunder Danmark.
3.
Formål og indhold
Direktivforslaget har til formål at styrke rammebetingelserne for langsigtet
bæredygtighed i selskaber i EU. Kommissionen foreslår derfor at skabe et
attraktivt miljø for aktionærer og at forbedre grænseoverskridende stemme-
afgivelse ved at gøre aktieinvesteringskæden mere effektiv. Dette skal bi-
drage til vækst, jobskabelse og styrke EU's konkurrenceevne.
Forslaget tilsigter endvidere at understøtte en ny strategi for langsigtet fi-
nansiering af den europæiske økonomi ved at give aktionærer et mere lang-
sigtet perspektiv og sikrer dermed bedre driftsbetingelser for børsnoterede
selskaber.
Kommissionen anfører, at dette mere specifikt forudsætter, at:
kapitalejere og kapitalforvaltere gøres mere engagerede i deres inve-
steringsmodtagende selskaber, og at kvaliteten af dette engagement
øges,
der skabes en bedre forbindelse i selskaber mellem ledelsesmed-
lemmers løn og resultater,
gennemsigtigheden og aktionærernes mulighed for overvågning af
transaktioner med nærtstående parter forbedres,
det sikres, at rådgivende stedfortrædere yder pålidelig rådgivning af
høj kvalitet, og
at videregivelsen af grænseoverskridende oplysninger via investe-
ringskæden lettes, navnlig gennem identifikation af aktionærer.
For at nå disse mål foreslår Kommissionens en flerstrenget indsats, der
overordnet angår fire temaer:
a) Identifikation af aktionærer og udøvelse af aktionærrettigheder
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0003.png
3/15
Det skal sikres, at formidlere, dvs. juridiske personer, der fører værdipapir-
konti for kunder, hurtigst muligt informerer selskaberne om navn og kon-
taktoplysninger på aktionærerne. Hvis der er flere led i formidlerkæden,
skal oplysning hurtigst muligt videregives gennem kæden. Videreformid-
lingen skal alene omfatte de til formålet nødvendige oplysninger, og aktio-
nærerne skal orienteres herom. Videreformidlingen kan ikke betragtes som
brud på gældende regler eller aftaler om tavshedspligt.
I henhold til forslaget bemyndiges Kommissionen til at fastsætte nærmere
krav om videregivelse af disse oplysninger ved en gennemførelsesretsakt.
Hvis et selskab vælger ikke at kommunikere direkte med aktionærerne,
skal formidleren hurtigst muligt videregive oplysninger fra selskabet til
aktionærerne eller til en af aktionærerne udpeget tredjemand. Der er tale
om oplysninger, der er relevante for at udøve aktionærrettigheder. Tilsva-
rende påhviler det formidleren at viderebringe relevante instrukser fra ak-
tionærerne til selskaber vedrørende udøvelsen af aktionærrettigheder.
Kommissionen bemyndiges ligeledes til at fastsætte nærmere krav om vi-
deregivelse af de krævede oplysninger ved en gennemførelsesretsakt.
Gennemførelsesretsakterne skal vedtages i henhold til undersøgelsespro-
ceduren.
Medlemsstaterne skal derudover sikre, at formidleren fremmer udøvelsen
af aktionærrettigheder. Formidleren skal således enten gøre det muligt for
aktionæren selv at udnytte aktionærrettighederne eller varetage opgaven
på vegne af aktionæren og efter instruks fra denne. Det skal dokumente-
res i forholdet mellem selskab og aktionær, hvordan der måtte være afgi-
vet stemmer på aktionærens vegne.
I henhold til forslaget bemyndiges Kommissionen til ved en gennemfø-
relsesretsakt at fastsætte de nærmere krav, der påhviler formidleren i for-
hold til fremme af udøvelsen af aktionærrettigheder. Gennemførelsesrets-
akterne vedtages i henhold til undersøgelsesproceduren.
Formidlerne vil i henhold til forslaget være berettiget til at kræve betaling
for den forslåede formidlingsservice. Priser, afgifter m.v. skal offentlig-
gøres for hver serviceydelse. Disse afgifter skal være forholdsmæssigt af-
passede. Afgiftsforskelle mellem indenlandsk og grænseoverskridende
opgavevaretagelse skal være behørigt begrundet.
b) Gennemsigtighed vedrørende institutionelle investorer, kapitalforval-
tere og rådgivende stedfortrædere
Institutionelle investorer og kapitalforvaltere skal i henhold til forslaget
fastlægge en politik for aktionærengagement. Med institutionelle investo-
rer refereres i forslaget til institutter, der driver livsforsikringsvirksom-
hed, og arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser, mens kapitalforvaltere
bl.a. er investeringsselskaber, der yder kapitalforvaltningsservice til de
institutionelle investorer.
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0004.png
4/15
I politikken for aktionærengagement skal det fastlægges, hvorledes disse
virksomheder understøtter aktionærengagement og dialog med de selska-
ber, der investeres i, og hvordan samarbejdet er tilrettelagt med andre sa-
marbejdsparter. Politikken skal omfatte strategier til at håndtere eventuel-
le forretningsmæssige interessekonflikter mellem de involverede parter i
varetagelse af opgaver vedrørende aktionærengagement.
Institutionelle investorer og kapitalforvaltere skal årligt på selskabernes
hjemmeside offentliggøre denne engagementspolitik, hvordan den er
gennemført og resultaterne heraf. Selskaberne kan vælge ikke at efterleve
disse krav, hvis der i stedet gives en klar og velbegrundet forklaring på
dette valg.
Institutionelle investorer skal endvidere offentliggøre, hvordan deres ak-
tieinvesteringsstrategi er afstemt med forpligtelsernes profil og varighed,
og hvordan strategien bidrager til resultater på længere sigt. Oplysninger-
ne skal offentliggøres på selskabernes hjemmeside. Hvis en kapitalforval-
ter påtager sig investeringsopgaver for en institutionel investor, skal den
institutionelle investor på årsbasis offentliggøre de væsentligste elementer
i aftalen med kapitalforvalteren. Det drejer sig om f.eks. i hvilket omfang
aftalen tilskynder kapitalforvalteren til at afstemme sin investeringsstra-
tegi efter forpligtelsernes profil og varighed og metoden til og tidshori-
sonten for evaluering af kapitalforvalterens resultater. Hvis aftalen med
kapitalforvalteren ikke omfatter denne type elementer, skal der foreligge
en klar og velbegrundet forklaring på, hvorfor dette ikke er tilfældet.
Desuden skal medlemsstaterne sikre, at kapitalforvalteren regelmæssigt
informerer den institutionelle investor om, hvorledes deres samarbejdsaf-
tale efterleves i overensstemmelse med de retningslinjer, som er udstuk-
ket fra den institutionelle investors side.
c) Åbenhed om grundlag for rådgivende stedfortræderes anbefalinger
Institutionelle investorer betjener sig ofte af rådgivende stedfortrædere, dvs.
en virksomhed, der erhvervsmæssigt fremkommer med anbefalinger til ak-
tionærer om, hvordan de skal stemme som aktionær. I den forbindelse skal
medlemsstaterne sikre, at der er en passende troværdighed omkring de an-
befalinger, som disse rådgivere fremkommer med.
De rådgivende stedfortrædere skal årligt offentliggøre oplysninger om de
metoder og det datagrundlag, som ligger til grund for anbefalingerne, og i
hvilket omfang de rådgivende stedfortrædere er i dialog med de virksomhe-
der, der er genstand for deres anbefalinger. Offentliggørelse skal ske på de
rådgivendes stedfortræderes hjemmeside.
Desuden skal medlemsstaterne sikre, at de rådgivende stedfortrædere orien-
terer de berørte parter, hvis der er eller foreligger risiko for interessekonflik-
ter, som kunne påvirke anbefalingerne, samt, hvad der er gjort for at imøde-
gå disse risici.
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0005.png
5/15
d) Specifik inddragelse af aktionærer i beslutningsprocessen om aflønnings-
forhold og transaktioner med nærtstående parter
- Aflønningsforhold
Medlemsstaterne skal sikre, at aktionærerne har ret til at stemme om et sel-
skabs aflønningspolitik for ledelsen, og at aflønning kun må ske på grund-
lag af en af aktionærerne godkendt politik. Det er dog muligt at aflønne et
nyt ledelsesmedlem uden for rammerne af den godkendte politik, hvis den
konkrete aflønningspakke på forhånd er godkendt af aktionærerne. Afløn-
ning skal ligeledes tildeles midlertidigt under forbehold af aktionærernes ef-
terfølgende godkendelse.
Politikken skal være klar og letforståelig og i overensstemmelse med sel-
skabets forretningsstrategi, målsætninger, værdier m.v. Politikken skal in-
deholde klare kriterier for tildeling af fast og variabel aflønning, herunder
alle goder uanset form, ligesom politikken skal indeholde en detaljeret be-
skrivelse af fordelingen, og hvilke kriterier der lægges til grund ved tilde-
lingen. Det skal endvidere oplyses, at det skal være muligt at kræve variabel
aflønning tilbagebetalt. Politikken skal endvidere indeholde oplysninger om
forholdet mellem ledelsens aflønning i forhold til andre ansatte i virksom-
heden. Oplysninger om forholdet mellem ledelsesaflønning og øvrige ansat-
tes aflønning kan undtagelsesvis udelades. Hvis dette er tilfældet, skal det
forklares, hvorfor oplysningen ikke foreligger, og hvilke foranstaltninger
der er truffet med samme virkning.
Der fastlægges i øvrigt en række detaljerede indholdsmæssige formkrav til
aflønningspolitikken, der skal bidrage til, at aktionærerne får en bedre ind-
sigt og forståelse for aflønningen i selskabet.
Aflønningspolitikken skal hurtigst muligt offentliggøres, og den skal være
tilgængelig på selskabet hjemmeside, så længe den er gældende.
Desuden pålægges selskaberne at udarbejde en klar og letforståelig afløn-
ningsrapport, der giver et samlet overblik over den aflønning, som er tildelt
de enkelte ledelsesmedlemmer herunder til- og fratrådte ledelsesmedlem-
mer i det foregående regnskabsår. Persondatalovgivningens regler skal i den
forbindelse respekteres. Rapporten skal bl.a. indeholde:
Sammensætningen af aflønningen og forklaring på de forhold, der
har ligget bag den konkrete udmøntning.
Den relative ændring af ledelsens aflønning de seneste tre år.
Enhver aflønning fra andre virksomheder inden for samme koncern.
Tildelte eller tilbudte aktier og optioner samt betingelserne knyttet
hertil.
Oplysning om, hvorvidt det har været nødvendigt at kræve lønande-
le tilbagebetalt.
Hvordan og i hvilket regi beslutningen om aflønning træffes.
Aktionærerne stemmer om aflønningsrapporten for det foregående regn-
skabsår på den årlige generalforsamling. Kan rapporten ikke godkendes,
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0006.png
6/15
skal selskabet på næste ordinære generalforsamling redegøre for, hvad akti-
onærernes afvisning har givet anledning til.
I henhold til forslaget bemyndiges Kommissionen til at fastsætte en stan-
dard for fremlæggelse af de oplysninger, der skal indgå i aflønningsrap-
porten ved en gennemførelsesretsakt. Gennemførelsesretsakten vedtages i
henhold til undersøgelsesproceduren.
-
Transaktioner med nærtstående parter
Medlemsstaterne skal sikre, at et selskabs transaktioner med nærtstående
parter, hvor transaktionen overstiger en procent af selskabets aktiver, offent-
liggøres på gennemførelsestidspunktet. Der skal endvidere vedlægges en
rapport udarbejdet af en uvildig tredjemand om, at transaktionen er gennem-
ført på markedsvilkår og, at transaktionen er fair og rimelig. Ved offentlig-
gørelse skal der anføres nærmere oplysninger om den nærtstående part,
transaktionsbeløb og andre relevante oplysninger, der gør det muligt at vur-
dere transaktionen. Aktionærerne kan forlods beslutte at dispensere fra kra-
vet om, at transaktionen skal vedlægges rapport udarbejdet af en uvildig
tredjemand. Dette vil dog kræve, at der er tale om klart afgrænsede, gentag-
ne transaktioner inden for en 12 måneders periode med en kendt nærtståen-
de part. Hvis transaktionen involverer en aktionær, er den pågældende af-
skåret fra at deltage i afstemningen.
Er der tale om transaktioner, der overstiger fem procent af selskabets akti-
ver, eller er der tale om transaktioner, der kan få væsentlig indvirkning på
selskabets fortjeneste eller omsætning, forudsætter gennemførelsen aktio-
nærernes forudgående godkendelse. Medlemsstaterne skal således sikre, at
transaktionerne forelægges for aktionærerne til afstemning på en general-
forsamling. Selskabet kan dog forudgående gennemføre transaktionen, hvis
den gøres betinget af aktionærernes godkendelse. Hvis transaktionen invol-
verer en aktionær, er den pågældende afskåret fra at deltage i afstemningen.
Aktionærerne kan på forhånd godkende denne type transaktioner, hvis der
er tale om klart afgrænsede, gentagne transaktioner inden for en 12 måne-
ders periode med en kendt nærtstående part. Hvis transaktionen involverer
en aktionær, er den pågældende afskåret fra at deltage i denne afstemning.
Gentagne transaktioner, der inden for det foregående år er gennemført med
samme nærtstående part, og som ikke er godkendt af de øvrige aktionærer,
lægges sammen. Hvis omfanget totalt set overstiger fem procent, forelæg-
ges den udslagsgivende transaktion og alle efterfølgende transaktioner med
den samme part til afstemning og kræver godkendelse fra de øvrige aktio-
nærer.
Det er muligt at fritage transaktioner mellem selskabet og et eller flere med-
lemmer af koncernen fra ovennævnte bestemmelser, hvis de pågældende
medlemmer ejes fuldt ud af selskabet.
Afsluttende bestemmelser
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0007.png
7/15
Medlemsstaterne skal i henhold til forslaget fastsætte regler for sanktioner
for overtrædelse af de nationale bestemmelser, der vedtages i medfør af di-
rektivet. Sanktionerne skal være effektive, forholdsmæssige og have af-
skrækkende virkning.
Endvidere følger det af forslaget, at Kommissionen vil skulle assisteres af
Det Europæiske Værdipapirudvalg, der er nedsat ved Kommissionens afgø-
relse 2001/528/EF, i relation til vedtagelse af gennemførelsesretsakter. Un-
dersøgelsesprocedurerne skal i de ovenfor nævnte tilfælde anvendes, når
Kommissionen vil vedtage gennemførelsesretsakter.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om direktivforslaget. Forsla-
get forventes behandlet i Europa-Parlamentets Retsudvalg (JURI).
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at de overordnede målsætninger for de foreslåede
ændringer ikke kan opfyldes ved en ensidig indsats på medlemsstatsni-
veau. Dette begrundes med, at institutionelle investorers, kapitalforvalteres
og rådgivende stedfortræderes aktiviteter er af international karakter. Uden
et fælles initiativ fra EU’s side må det forventes, at der vil være forskel på
normer, bestemmelser og anvendelsen heraf fra medlemsstat til medlems-
stat, hvilket kan skabe ulige vilkår i EU.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at direktivet er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet, idet regeringen deler Kommissio-
nens vurdering af, at de tilsigtede mål nødvendiggør et fælleseuropæisk
initiativ.
6.
Gældende dansk ret
I dansk lovgivning stilles der ikke lovgivningsmæssige krav om identifika-
tion af aktionærer. Ifølge den gældende selskabslovgivning skal selskabet
derimod føre en ejerfortegnelse. Det er en betingelse for, at en aktionær kan
udøve sine forvaltningsmæssige rettigheder, som f.eks. deltagelse i general-
forsamlingen, at den pågældende er noteret i ejerfortegnelsen. En notering i
ejerfortegnelsen er dog ikke afgørende for retten til udbytte og andre udbe-
talinger og retten til nye kapitalandele ved kapitalforhøjelse. Aktionæren har
således ikke nogen pligt til at anmelde sit ejerskab over for selskabet.
Dansk lovgivning indeholder endvidere ikke regler, der pålægger formidle-
re aktivt at fremme udøvelsen af aktionærrettigheder. Der er dog indirekte
mulighed for i et vist omfang at dokumentere en stemmetilkendegivelse,
idet selskabslovens § 101, stk. 6, gør det muligt at kræve en fuldstændig re-
degørelse for afstemningsresultatet. Et aktieselskab, jf. § 101, stk. 7, som
har aktier optaget til handel på et reguleret marked, skal offentliggøre af-
stemningsresultaterne på sin hjemmeside.
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
8/15
Omkostningerne i forbindelse med formidleres eventuelle formidling af
ejeroplysninger er endvidere ikke underlagt regulering i dansk ret.
Der findes dertil ikke regler, der pålægger institutionelle investorer og kapi-
talforvaltere at tilrettelægge og offentliggøre en politik for aktionærenga-
gement. Der finder ligeledes heller ikke regler, der pålægger institutionelle
investorer og kapitalforvaltere at fastlægge og offentliggøre en investerings-
strategi eller indholdet af en aftale herom mellem formidleren og kapitalfor-
valteren.
Der findes ikke regulering af rådgivende stedfortræderes virksomhed.
For så vidt angår aflønning fastslås det selskabslovens § 139, at et aktiesel-
skab, der har aktie optaget til handel på et reguleret marked, som betingelse
for at indgå aftaler om incitamentsaflønning med ledelsesmedlemmer, skal
have fastsat overordnede retningslinjer for selskabets incitamentsaflønning.
Disse retningslinjer skal være godkendt på selskabets generalforsamling.
Hertil kommer, at Anbefalingerne for god Selskabsledelse anbefaler, at sel-
skabet udarbejder en klar og overskuelig vederlagspolitik, der redegør for
de enkelte vederlagskomponenter, ligesom det anbefales, at vederlagspoli-
tikken og dens efterlevelse årligt forklares og begrundes i formandens be-
retning på selskabets generalforsamling. Der anbefales endvidere, at aktio-
nærerne på generalforsamlingen godkender forslag til vederlag til bestyrel-
sen for det igangværende regnskabsår, og endelig anbefales det, at der i års-
rapporten gives oplysning om det samlede vederlag, hvert enkelt medlem af
bestyrelsen og direktionen modtager af selskabet og andre selskaber i kon-
cernen.
Det konkrete vederlag til bestyrelse og direktion godkendes af aktionærerne
i forbindelse med godkendelsen af selskabets årsrapport. Årsregnskabslo-
vens § 98 b stiller krav om oplysning om vederlag til nuværende og forhen-
værende ledelsesmedlemmer for regnskabsåret.
Desuden indeholder lov om finansiel virksomhed regler om vederlag til dis-
se virksomheders ledelsesmedlemmer og væsentlige risikotagere.
Reglerne om aflønning for finansielle virksomheder er direktivbaserede og
er netop skærpet med implementeringen af det fjerde kapitalkravsdirektiv.
Et af de grundlæggende principper bag aflønningsreglerne i lov om finan-
siel virksomhed er gennemsigtighed. De omfattede virksomheder har såle-
des pligt til at udarbejde en lønpolitik, der angiver kriterierne for tildeling af
variabel løn. Lønpolitikken skal godkendes på generalforsamlingen forin-
den, at der kan udbetales aflønning i overensstemmelse hermed.
Udover de i lønpolitikken fastsatte rammer indeholder lov om finansiel
virksomhed lofter for hvor store variable løndele medlemmer af bestyrelsen
og direktionen samt de væsentlige risikotagere kan opnå. Det er ikke muligt
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0009.png
9/15
at udbetale aflønning til den omfattede personkreds i strid med kriterierne i
lønpolitikken.
Lov om finansiel virksomhed § 77 d indeholder tillige krav om, at de omfat-
tede i virksomheder skal give oplysning om de enkelte bestyrelsesmedlem-
mer og direktionsmedlemmers aflønning i årsrapporten. Oplysningerne skal
angives for hvert enkelt medlem ved navns nævnelse.
Årsregnskabsloven indeholder i § 98 c særlige oplysningskrav vedrørende
nærtstående parter. Disse parter defineres i overensstemmelse med den in-
ternationale regnskabsstandard IAS 24. Supplerende hertil indeholder sel-
skabsloven i §§ 108, 109 og 131, bestemmelser, der skal imødegå risikoen
for, at visse aktionærer eller andre misbruger deres position til egen fordel.
Endelig indeholder årsregnskabslovens § 107 b et krav om, at en virksom-
hed, som har værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked i et
EU/EØS-land, skal udarbejde en redegørelse for virksomhedsledelse i over-
ensstemmelse med en konkret angiven officiel kodeks for virksomhedsle-
delse. Redegørelsen skal medtages i ledelsesberetningen i virksomhedens
årsrapport eller via et link fra årsrapporten offentliggøres på selskabets
hjemmeside.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Det foreliggende forslag vil kræve ændringer i bl.a. selskabsloven, årsregn-
skabsloven samt eventuel ny lovgivning for så vidt angår formidlere, insti-
tutionelle investorer, kapitalforvaltere og rådgivende stedfortrædere.
Som redegjort for under afsnit 6 om gældende dansk ret indeholder direktiv-
forslaget en række krav, der skal understøtte bedre rammer for aktionæren-
gagement. Dels generelt i forbindelse med identifikation over for selskabet
som led i den løbende investorinddragelse, og dels specifikt i forbindelse
med aflønningsforhold og spørgsmål om transaktioner mellem nærtstående.
Det vil således være nødvendigt at gennemføre disse initiativer i dansk lov-
givning.
Det vurderes at de statsfinansielle konsekvenser vil være begrænsede. Der
kan dog blive tale om IT-mæssige tilpasninger i forbindelse med registre-
ring af ejeroplysninger.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det skønnes, at forslaget vil medføre positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser. Forslaget har til formål at fremme vækst, jobskabelse og EU's
konkurrenceevne ved at gøre aktieinvesteringskæden mere effektiv og un-
derstøtte en ny strategi for langsigtet finansiering af den europæiske øko-
nomi og derved skabe vækst.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0010.png
10/15
Forslaget må umiddelbart forventes at medføre administrative byrder for
erhvervslivet på over 10.000 timer årligt på samfundsniveau.
Forslaget omfatter følgende typer selskaber: Børsnoterede selskaber, in-
stitutionelle investorer, kapitalforvaltere, rådgivende stedfortrædere og
formidlere.
For
børsnoterede selskaber
vil forslaget medføre administrative byrder i
form af krav om udarbejdelse af aflønningspolitik og årlig aflønningsrap-
port samt krav til transaktioner med nærtstående parter og sikring af akti-
onærrettigheder. Hvis man antager, at disse krav vil medføre over 50 ti-
mer årligt administrativt arbejde for hver af de ca. 200 børsnoterede sel-
skaber i Danmark, vil den samlede byrde på samfundsniveau årligt svare
til mere end 10.000 timer.
Derudover medfører forslaget også administrative byrder for de andre ty-
per virksomheder.
For
institutionelle investorer og kapitalforvaltere
vil forslaget medføre
administrative byrder for så vidt angår forslagets krav om udarbejdelse og
årlig opdatering af aktionærpolitik, offentliggørelse af stemmeafgivelser,
udarbejdelse af investeringsstrategi, offentliggørelse af aftaler med kapi-
talforvaltere, og kapitalforvalteres afrapportering til de institutionelle in-
vestorer.
For
rådgivende stedfortrædere
vil forslaget medføre administrative byr-
der med hensyn til forslagets krav om årlig offentliggørelse af baggrunde
for anbefalinger til aktionærer om stemmeafgivelse og information om
eventuelle og reelle interessekonflikter.
For så vidt angår
formidlere
vil forslaget medføre administrative byrder i
form af pligt til videregivelse af oplysninger om aktionærer til selskaber,
fremsendelse af bekræftelse ved stemmeafgivelse og pligt til offentliggø-
relse af priser ved videregivelse oplysninger.
De administrative konsekvenser af disse krav kan dog ikke kvantificeres
nærmere på nuværende tidspunkt.
10.
Høring
Direktivforslaget er den 10. april 2014 sendt i høring i EU-specialudvalget
for Konkurrenceevne, Vækst- og Forbrugerspørgsmål med frist den 25.
april 2014.
Der er modtaget høringssvar fra Danmarks Rederiforening, Dansk Aktio-
nærforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Finansrådet, Forbrugerrådet
Tænk og Investeringsforeningsrådet. Dansk Byggeri og FSR - Danske Re-
visorer har ikke haft bemærkninger til forslaget.
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0011.png
11/15
Danmarks Rederiforening støtter tiltag, der skal fremme gennemsigtighed
og styrke aktionærengagement, men påpeger, at direktivforslaget pålægger
børsnoterede selskaber yderligere byrder til forskel fra unoterede selskaber.
Forslaget vil dermed i praksis føre til en reduktion af børsnoterede selska-
bers relative konkurrencekraft.
Danmarks Rederiforening støtter forslaget i relation til øget gennemsigtig-
hed om aktionærerne og øget mulighed for at kommunikere med aktionæ-
rerne. De finder dog behov for klarere regler på dette område. Rederifor-
eningen støtter endvidere initiativer til øget gennemsigtighed vedrørende in-
stitutionelle investorer investeringsstrategier, om end indholdet fremstår
meget detaljeret. Tilsvarende bakker Rederiforeningen op om fælles euro-
pæiske regler for rådgivende stedfortrædere for dermed at fremme gennem-
sigtighed på området.
Danmarks Rederiforening stiller sig imidlertid skeptisk over for andre dele
af forslaget. Rederiforeningen anfører, at der er tale om forslag, hvor der ik-
ke ses et dokumenteret behov for at beskytte minoritetsaktionærer. Rederi-
foreningen betvivler således på disse områder Kommissionens argumentati-
on for at tilsidesætte nærhedsprincippet. Det drejer sig om de foreslåede
ændringer vedrørende afstemning om vederlagspolitik og aflønningspolitik,
herunder det nærmere indhold af disse, og aktionærinddragelse i forbindelse
med transaktioner mellem nærtstående. Rederiforeningen finder, at disse
bestemmelser helt bør udgå eller opblødes betragteligt, således at der kan
fastsættes regler, der harmonerer med gældende dansk ret. Rederiforeningen
anfører, at der allerede eksisterer danske regler og anbefalinger, der fast-
lægger rammer på disse områder. Det er således muligt på nationalt niveau
at imødekomme Kommissionens overordnede sigte.
Dansk Aktionærforening støtter generelt Kommissionens forslag. Det er ak-
tuelt vanskeligt og omkostningsfuldt for aktionærer at udnytte de forvalt-
ningsmæssige rettigheder, dvs. adgang til at deltage i generalforsamlingen,
herunder får punkter optaget på dagsordenen og sikre sig tale- og stemme-
ret, ikke mindst over landegrænserne. Aktionærforeningen støtter derfor ini-
tiativer, der kan fremme disse muligheder, herunder reducere omkostnin-
gerne i den forbindelse. Aktionærforeningen finder endvidere, at der skal
være en øget pligt til at oplyse om aktionærernes identitet. Aktionærfor-
eningen finder endvidere behov for, at aktionærerne sikres mulighed for at
kontakte andre aktionærer for derigennem at bidrage aktivt til udvikling af
selskabet.
Aktionærforeningen støtter endvidere de foreslåede tiltag til at skabe større
gennemsigtighed for institutionelle virksomheder i deres opgavevaretagelse
i form af politikker for engagement og investeringsstrategi. Aktionærfor-
eningen finder det dog ikke acceptabelt, at institutionelle virksomheder al-
ternativt kan afvige fra at udarbejde disse politikker, hvis de forklarer hvor-
for.
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0012.png
12/15
Dansk Aktionærforening støtter også større gennemsigtighed vedrørende
rådgivende stedfortræderes grundlag for vurderinger. Der kunne dog over-
vejes at gøre dette krav betinget af, at de rådgivende stedfortrædere har en
vis størrelse.
Dansk Aktionærforening giver generel opbakning til forslagene om aktio-
nærindflydelse om lønforhold og om transaktioner mellem nærtstående.
Dansk Erhverv (DE) finder, at der i overvejende grad er tale om en regule-
ring, som der ikke er behov for på det velfungerede danske aktiemarked.
DE kan dog støtte de forslag, der ikke direkte forpligter selskaberne. Soft
law er om nødvendigt et velegnet reguleringsinstrument.
Konkret kan DE støtte tiltag, der skaber bedre rammer for en direkte kom-
munikation mellem selskab og aktionærer. DE kan ligeledes støtte tiltag til
at fremme større gennemsigtighed omkring institutionelle investorer og ka-
pitalforvaltere og tilsvarende, at der stilles krav til rådgivende stedfortræde-
res opgavevaretagelse.
DE kan derimod ikke støtte de foreslåede detaljerede regler for aktionær-
inddragelse i ledelsens lønforhold og transaktioner mellem nærtstående. DE
finder reglerne administrativt tunge og ude af proportioner med de konkrete
behov.
Dansk Industri (DI) støtter som udgangspunkt en målsætning om transpa-
rens og engagerede aktionærer, men direktivforslaget må ligesom enhver
anden påtænkt lovgivning vurderes på baggrund af dets konkrete forslag,
herunder behovet for forslagene, virkningerne af dem, respekten for pro-
portionalitets- og subsidiaritetsprincipperne mv. I denne forbindelse bør
det bemærkes, at de fem områder, der indgår i forslaget, er indbyrdes
uafhængige, og således udgør en pakke, der ikke behøver at blive vedta-
get med alle delelementerne. DI kan ikke støtte alle forslagets delelemen-
ter.
DI støtter forslaget om aktionæridentifikation og grænseoverskridende
stemmeafgivning. DI kan endvidere støtte en vis øget gennemsigtighed ved-
rørende institutionelle investorer, kapitalforvaltere og rådgivende stedfor-
trædere, men finder at de foreslåede bestemmelser forekommer meget detal-
jeret.
DI kan derimod ikke støtte forslagene om ledelsesaflønning eller transakti-
oner mellem nærtstående. DI finder behovet for disse delforslag utilstræk-
keligt dokumenteret. Forslagene har uhensigtsmæssige konsekvenser og re-
spekterer ikke de EU-retlige proportionalitets- og subsidiaritetsprincipper.
DI finder således, at der er tale om brud på det bredt anerkendte følg-eller
forklar princip inden for corporate governance området, som er et princip,
der bør fastholdes, og der er ikke taget tilstrækkeligt højde for de allerede
eksisterende regler på EU- og nationalt niveau (hard law og soft law) og for
igangværende initiativer til styrkelse af følg-eller forklar princippet. Detalje-
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0013.png
13/15
ringsgraden er endvidere alt for høj, hvorved de administrative byrder bliver
unødvendigt høje, og fleksibiliteten for selskaberne begrænses unødigt til
skade for virksomhedernes konkurrenceevne.
DI finder det afgørende, at disse delelementer udgår af forslaget eller tilpas-
ses i en grad, så det enten overlades til medlemsstaterne selv at fastsætte
passende beskyttelsesregler, eller at bestemmelserne gøres til minimumsbe-
stemmelser, der harmonerer med gældende dansk ret. Disse delelementer
bør derfor udgå af forslaget eller tilpasses i en grad, der muliggør, at med-
lemsstaterne selv kan fastsætte passende beskyttelsesregler eller på anden
vis muliggør en tilpasning til gældende national ret.
Finansrådet ser positivt på forslagets overordnede formål, nemlig via gen-
nemsigtighed at fremme langsigtet aktionærengagement samt forbedre
grænseoverskridende stemmeafgivelse. Finansrådet finder imidlertid, at det
er mere nærliggende at bygge ovenpå eksisterende regler på området frem
for at indføre nye regler, som ikke nødvendigvis tilfører værdi for aktionæ-
rerne.
Finansrådet beklager dog, at der på flere områder er tale om bemyndigelser
til Kommissionen. Udmøntningen i henhold til disse bemyndigelser kan ske
uden forudgående høring, uagtet at disse regler kan få stor praktisk betyd-
ning i forbindelse med den praktiske gennemførelse nationalt.
Finansrådet påpeger, at det vil være tungt og omkostningskrævende at op-
bygge et system, hvor samtlige formidlere (”depotbanker”) skal stå for di-
stributionen af data om aktionærer. En videreudvikling af ejerregistre, som
det står for at blive indført i Danmark, jf. selskabslovens vedtagne men end-
nu ikke ikraftsatte regler, vil muligvis være en mere hensigtsmæssig løs-
ning. Generelt er Finansrådet betænkelig ved de byrder, som depotbankerne
pålægges som nøgleformidler. I øvrigt finder Finansrådet, at de anførte for-
slag, der skal styrke øget aktionærengagement, er administrativt tunge og
dermed også omkostningstunge og desuden ikke står mål med behovet. Fi-
nansrådet anfører derfor, at en udvikling af området bør ske uden lovgiv-
ningsinitiativer.
Hvad angår aflønningspolitikken, kan Finansrådet tilslutte sig, at aktionæ-
rerne godkender denne og ændringer til denne politik, men en automatisk
godkendelse hvert tredje år synes ubegrundet. Finansrådet stiller endvidere
spørgsmålstegn til visse af forslagets detailkrav om bl.a. oplysninger om
forholdet mellem et direktionsmedlem og en ansat medarbejder. Finansrådet
påpeger endvidere, at aflønningsrapporteringen allerede indgår i Anbefalin-
gerne for god Selskabsledelse, ligesom der findes detaljerede krav i lov om
finansiel virksomhed. Forslaget synes derfor at være overflødigt.
Endelig finder Finansrådet forslaget om øget aktionærinddragelse i transak-
tioner mellem nærtstående parter for overflødigt. Forslaget kan endvidere
give anledning til uklarheder, fordi det ikke er afstemt i forhold til allerede
gældende regler og definitioner på området. Desuden vil forslaget pålægge
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0014.png
14/15
selskaberne store administrative byrder, der ikke anses for proportionale
med forslaget formål.
Forbrugerrådet Tænk har meddelt, at man bakker fuldt op om Dansk Aktio-
nærforenings høringssvar.
Investeringsforeningsrådet påpeger, at det er uhensigtsmæssigt at regulere
forskellige former for investororganiseringer under ét som foreslået, idet de
organisatoriske rammer for disse organiseringer er forskellige. Investerings-
foreningsrådet anfører, at definitionen af kapitalforvaltere og den foreslåede
regulering ikke er konsistent og ikke i tilstrækkeligt omfang afspejler denne
gruppes forretningsområde og samarbejdsrelationer. Investeringsforenings-
rådet finder derfor, at det vil være mere hensigtsmæssigt at fortage den nød-
vendige tiltag i den specifikke regulering af denne virksomhedsform. Inve-
steringsforeningsrådet anfører i forlængelse heraf en række konkrete æn-
dringsforslag og præciseringer til det fremlagte ændringsforslag.
Investeringsforeningsrådet nævner, at det er vigtigt, at aktionærinddragelse i
forbindelse med transaktionen med nærtstående parter ikke er til hinder for
selskabets almindelige drift. Bliver bestemmelsen for restriktiv, kan det
medføre tab for selskabet og dermed investorerne. Der kan ligeledes her op-
stå risiko for konflikt i forhold til branchebestemt tavshedspligt og alminde-
lige principper for databeskyttelse.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstaters holdning til direktivforslaget kendes endnu ikke.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet set initiativer, der medvirker til et gennemsig-
tigt, ansvarligt og aktivt investeringsmiljø, som kan bidrage til gode vækst-
og konkurrencevilkår for europæisk erhvervsliv.
Regeringen finder, at forslaget berører nogle væsentlige områder, der skal
styrke rammerne for bedre aktionærengagement. Samtidig finder regeringen
dog, at den meget detaljerede regulering i forslaget ikke er nødvendig for at
opnå direktivets formål. I den forbindelse er det endvidere vigtigt for rege-
ringen, at forslaget ikke påfører erhvervslivet unødvendige administrative
byrder.
Regeringen anerkender Kommissionens vurdering af, at de overordnede
målsætninger for de foreslåede ændringer ikke kan opfyldes ved en ensi-
dig indsats på medlemsstatsniveau. Regeringen finder dog ikke, at dette
nødvendiggør, at Kommissionen på helt centrale områder tillægges beføjel-
ser til at fastsætte de detaljerede krav, der skal finde anvendelse ved den
praktiske tilrettelæggelse af indberetninger, videregivelse af oplysninger,
frister mv.
kom (2014) 0213 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om aktionærrettigheder og visse aspekter ved redegørelsen for virksomhedsledelse
1379005_0015.png
15/15
Regeringen finder derfor, at man fra dansk side bør arbejde for mindre de-
taljerede regler i forslaget. I stedet for, at Kommissionen fastsætter en ræk-
ke detaljerede regler, bør det i højere grad overlades til medlemsstaterne og
erhvervslivet at udfylde de generelle regler i direktivet. Dette kan f.eks. ske
gennem adfærdskodeks, retningslinjer mv.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.