Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2014) 0581 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. 001-11926
Ref. kaasm
Den 22. oktober 2014
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet
og Rådets forordning om krav vedrørende emissionsgrænser og typegodkendelse af
forbrændingsmotorer til mobile ikke-vejgående maskiner.
KOM(2014)581
1. Resume
Kommissionen har analyseret forholdene omkring regulering af mobile ikke-vejgående maskiner og
fundet, at de bedst tilgængelige teknologier gør det muligt med rimelighed at stramme reguleringen
samt at der er rum for forenkling af regler.
Forslaget indebærer en skærpelse af de eksisterende emissionsgrænser for nye mobile ikke-
vejgående maskiner med en forbrændingsmotor, der skal markedsføres i EU. Ikrafttrædelse af
grænseværdierne forslås 2019-2021 afhængigt af maskintype og motorstørrelse (effekt).
Mobile ikke-vejgående maskiner dækker motorer brugt i alt fra håndbåret udstyr såsom kædesave
til entreprenørmaskiner, tog og skibe til sejlads på indre vandveje (floder – derfor ikke i DK).
Ambitionsniveauet er differentieret mellem 1) baseline, der forslås for håndholdte
gnisttændingsmotorer og lokomotiver, 2) overensstemmelse med regulering i USA, der på
nuværende tidspunkt er mere restriktiv end EU reguleringen, hvor gnisttændingsmotorer i
effektområdet 0-56 kW forslås omfattet, og endelig 3) forslås vej-ambitionsniveau, med krav om
partikel antal. Endeligt er der mindre skærpelser for partikelmasse for de resterende dele af
forordningen. Herudover omfattes en række nye effektområder for gnisttænding- og dieselmotorer
samt nye maskintyper såsom snescootere.
Forslaget vurderes at øge beskyttelsesniveauet og Kommissionens konsekvensanalyser peger på en
positiv samfundsøkonomi som konsekvens af forslaget.
Med forslaget overgår reguleringen på området fra at være baseret på direktiver til at være en
forordning med direkte retsvirkning i medlemsstaterne. Forslaget indeholder ligeledes en delegation
til Kommissionen til at vedtage prøvningscyklusser mv. efter traktatens artikel 290.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 29. september 2014 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har
hjemmel i TEUF artikel 114, og skal vedtages efter den normale lovgivning procedure.
Der er endnu ikke påbegyndt forhandlinger af forslaget.
3. Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslag til emissionsgrænser for nye mobile ikke-vejgående