Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
KOM (2014) 0111
Offentligt
1570864_0001.png
KOM (2014) 0111
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et EU-system for
selvcertificering af due diligence-praksis i forsyningskæden for ansvarlige importører
af tin, tantal, wolfram og deres malme samt guld med oprindelse i
konfliktramte områder og højrisikoområder
Spørgsmål 1
Der foregår for øjeblikket forhandlinger om Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om et EU-system for selvcertificering af
due diligence-praksis i forsyningskæden for ansvarlige importører af tin, tantal,
wolfram og deres malme samt guld med oprindelse i konfliktramte områder
og høj-risikoområder. Kan ministeren redegøre for, hvor langt man er kommet
i forhandlingerne, hvad Europa-Parlamentets holdning er til forslaget, hvilke
lande der er for en obligatorisk forordning, og hvilke lande der er imod
samt, hvad regeringens holdning er til en obligatorisk forordning?
Svar:
Rådet er i færd med at fastlægge dets holdning som grundlag for forhandlingerne med
Parlamentet om det nærmere indhold af forordningen. Drøftelserne har vist bred opbakning
blandt medlemslandene til hovedlinjerne i Kommissionens forslag. Et klart flertal blandt
medlemslandene støtter en frivillig certificeringsordning med lavest mulig administrativ
belastning af virksomheder og nationale myndigheder. Kun enkelte lande har i forhandlingerne
givet udtryk for, at de ønsker en obligatorisk ordning. Det luxembourgske formandskab har
den 4. november på grundlag af Rådets drøftelser fremlagt et lettere revideret forslag, der
fastholder en frivillig certificeringsordning.
Det ventes, at Rådets holdning vil være på plads inden udgangen af det luxembourgske
formandskab, og at trilogen med Parlamentet kan gå i gang under det nederlandske
formandskab i første halvdel af 2016.
Parlamentet vedtog i maj 2015 en resolution, som afviste Kommissionens forslag og i stedet
anbefalede en obligatorisk ordning gældende for alle importører og producenter af
halvfabrikata og færdigvarer indeholdende de fire mineraler.
Regeringen støtter ligesom flertallet af de øvrige medlemslande det foreliggende forslag, nemlig
at få vedtaget en frivillig certificeringsordning af EU-importører af de fire såkaldte
konfliktmineraler i råvareform. Formålet er at etablere ansvarlig import som et markedsvilkår i
branchen. Fra regeringens side er der tilfredshed med, at formandskabets oplæg lægger vægt på,
at ordningen skal være så nem at administrere som overhovedet muligt.
Det er regeringens vurdering, at en frivillig ordning vil opfylde formålet og rammer en god
balance. Forordningen vil bidrage til stabilisering og udvikling i konfliktområder og reducere
finansieringen af væbnede grupper og sikkerhedsstyrker gennem indtægter fra
mineraludvinding. Den frivillige ordning vil også give især små virksomheder tid til at tilpasse
sig og udvikle deres systemer, så de kan udvise den påkrævede fornødne omhu – dvs. effektivt
kom (2014) 0111 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor langt man er kommet i forhandlingerne vedr. forordningen om et EU-system for selvcertificering af due diligence-praksis, til udenrigsministeren
være i stand til at spore det enkelte parti råvarer tilbage til udvindingen. Det er endelig generelt
erfaringen med CSR-tiltag, at de virker godt, når de er baseret på frivillighed, der tager
udgangspunkt i den enkelte virksomheds egeninteresse. Der er således allerede en klar udvikling
undervejs på markedet i retning af stadig større deltagelse i industriordninger for ansvarlig
handel med konfliktmineraler. Det gælder for både EU-importører og for smelterier og
raffinaderier på globalt plan. Ansvarlig handel er med andre ord på vej til at blive et
markedsvilkår på det pågældende område.