KOM (2014) 0111
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et EU-system for
selvcertificering af due diligence-praksis i forsyningskæden for ansvarlige importører
af tin, tantal, wolfram og deres malme samt guld med oprindelse i
konfliktramte områder og højrisikoområder.
Spørgsmål 2
Ministeren bedes oplyse, hvad status er efter første trilogmøde vedr. Kommissionens
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et EU-system
for selvcertificering af due diligence-praksis i forsyningskæden for ansvarlige
importører af tin, tantal, wolfram og deres malme samt guld med oprindelse
i konfliktramte områder og højrisikoområder.
Svar:
Det luxembourgske formandskab fremlagde den 4. november 2015 et lettere revideret forslag
på grundlag af Rådets drøftelser. Det fastholdt en frivillig certificeringsordning for importører
af råvarer. Forslaget søgte også at lette de administrative krav i forbindelse med forordningen
mest muligt, bl.a. ved at åbne for anerkendelse af eksisterende industriordninger for ansvarlig
handel med konfliktmineraler som tilstrækkeligt grundlag for at opnå certificering.
Som reaktion på Europa-Parlamentets resolution fremlagde Kommissionen i slutningen af
januar et kompromisforslag, der lægger op til en obligatorisk ordning for EU-importører af de
pågældende mineraler. I modsætning til forslaget om en frivillig ordning arbejder dette seneste
forslag fra Kommissionen således ikke med en certificeringsordning men kun med
kontrolforanstaltninger fra myndighedernes side. Kommissionens forslag fastholder de øvrige
administrative lettelser i det luxembourgske forslag, og det omfatter fortsat ikke importører og
producenter af halvfabrikata og færdigvarer indeholdende konfliktmineraler.
Det første møde i trilogen med Europa-Parlamentet blev afholdt den 1. februar uden bevægelse
fra de tre forhandlingsparters side. Et nyt møde er aftalt til den 5. april.
Drøftelserne af såvel det oprindelige forordningsforslag som det luxembourgske forslag har vist
et klart flertal blandt medlemsstaterne for en frivillig certificeringsordning med den lavest
mulige administrative belastning af virksomheder og nationale myndigheder. Det står for
nærværende åbent, om en tilstrækkelig andel af dette flertal vil være parat til at støtte
Kommissionens kompromisforslag om en obligatorisk ordning for at imødekomme Europa-
Parlamentet.
Regeringen støtter hovedlinjerne i det luxembourgske forslag om en frivillig ordning.
Regeringen finder, at hensyn til stabilisering og udvikling af konfliktområderne bør prioriteres,
samtidigt med at legitim og ansvarlig handel med mineraler fra konfliktområder ikke hindres.
Herudover bør de administrative byrder for virksomheder og offentlige myndigheder
begrænses. Da regeringen lægger vægt på et positivt forhandlingsresultat i trilogen, vil den i
givet fald være indstillet på at tilslutte sig Kommissionens kompromisforslag om en obligatorisk
ordning for EU-importører af råvarer.