Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2014) 0212
Offentligt
1436606_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
16. december 2014
Besvarelse af spørgsmål
1 ad KOM (2014) 0212 stillet af Folketingets
Europaudvalg den 25. november 2014 efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Spørgsmål 1:
Regeringen vurderer, at direktivforslaget om enkeltmandsvirksomheder
(KOM (2014) 0212) er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, men
det østrigske parlament (begge kamre) har den 28. maj 2014 vedtaget en
begrundet udtalelse om forslaget, der vurderer, at forslaget er i strid med
nærhedsprincippet. Ministeren bedes redegøre for enkelthederne i den
østrigske vurdering af, at forslaget ikke er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, og forholde sig til den østrigske vurdering.
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Svar:
Det østrigske parlament har den 28. maj 2014 vedtaget en begrundet ud-
talelse om, at direktivforslaget om enkeltmandsvirksomheder med be-
grænset ansvar (KOM (2014) 212) er i strid med nærhedsprincippet.
Det østrigske parlament anfører blandt andet i sin begrundelse, at artikel
50 i TEUF ikke kan anvendes som hjemmelsgrundlag for direktivforslaget,
da forslaget indfører en ny overnational selskabsform ”SUP’en”, og at
forslaget går videre end, hvad der er nødvendigt for at opnå de tilsigtede
mål.
Regeringen er imidlertid ikke enig i det af det østrigske parlament anfør-
te, da forslaget ikke indfører en ny overnational selskabsform. SUP-
selskabet er baseret på et direktivforslag og ikke en forordning. Det vil
sige, at der er tale om en ny selskabsform, som skal indarbejdes i samtlige
medlemsstaters selskabslovgivninger. SUP-selskabsformen skal gælde på
lige fod med alle kendte danske selskabsformer. Direktivforslaget harmo-
niserer alene de overordnede rammer for SUP-selskabet, og det er således
op til de enkelte medlemsstater at vedtage udfyldende regler, herunder
eksempelvis regler om medarbejderrepræsentation.
Regeringen vurderer fortsat, at direktivet er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, da det tilsigtede mål om at understøtte små og mellemstore
virksomheders vækst på tværs af grænserne i EU nødvendiggør et fælleseu-
ropæisk initiativ.
Regeringen vurderer endvidere, at det er nødvendigt at gennemføre ensarte-
de retslige rammer for selskaberne i de enkelte medlemsstater, hvis formålet
kom (2014) 0212 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en redegørelse for enkelthederne i den østrigske vurdering af at direktivet ikke er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, til erhvervs- og vækstministeren, kopi til udenrigsministeren
2/2
med initiativet skal opnås. For at forslaget om SUP-selskabet kan blive en
succes, vurderer regeringen, at det eksempelvis er nødvendigt, at der ind-
føres en ensartet registrerings- og vedtægtsprocedure for SUP-
selskaberne på tværs af grænserne i EU. Det vil sige, at de samme vedtæg-
ter vil kunne bruges på tværs af Europa, og at det vil være de samme re-
gistreringsprocedurer, som vil gælde i alle medlemsstaterne. Den ensarte-
de registrerings- og vedtægtsprocedure vil give små og mellemstore virk-
somheder en mulighed for at vælge en selskabsform, der er nem at oprette
i alle lande i EU.
Regeringen vurderer endelig, at forslaget ikke går videre end, hvad der er
nødvendigt for at opnå det tilsigtede mål. Regeringen finder, at SUP-
selskabsformen kan medvirke til at gøre det enklere og mindre omkost-
ningstungt for virksomheder at etablere sig i andre medlemsstater, og at
direktivforslaget i hovedtræk alene regulerer de forhold, som er nødvendige
at harmonisere på tværs af grænserne i EU.
Det bemærkes afslutningsvis, at Rådets juridiske tjeneste i skrivelse af 17.
oktober 2014 (14423/14) har godkendt den valgte hjemmel.