Finansudvalget 2013-14
SEK (2014) 0357
Offentligt
1384247_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 1 ad SEC (2014, 0357) af
20. juni 2014 stillet efter ønske fra Nicolaj Villumsen (Ø)
Spørgsmål
Finansministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 20. juni 2014
– redegøre for, hvad begrebet ’fleksibilitetsinstrumenter’ nærmere betegnet
dækker over i forbindelse med EU's budget.
Svar
De særlige fleksibilitetsinstrumenter på EU's budget består af Nødhjælpsreserven,
Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden og Fleksibilitetsinstrumentet.
Kommissionens forslag til fleksibilitetsinstrumenterne fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til 2015-budgettet for særlige fleksibilitetsinstrumenter
Mio. euro
løbende priser
2014-budget
1)
Forpligtig
elser
Betalin
ger
150
50
150
0
350
2015 budgetforslag
Forpligtige
lser
303
162
50
80
595
Betalin
ger
150
25
50
11
236
Forskel i pct.
Forpligtige
lser
2
2
100
-11
9
Betalin
ger
0
-50
-67
-
-32
Forskel i euro
Forpligtig
elser
6
3
50
-10
Betalin
ger
0
-25
-100
11
-114
Nødhjælpsreserven
Globaliseringsfonden
Solidaritetsfonden
Fleksibilitetsinstrumentet
I alt
297
159
p.m.
89
546
Nødhjælpsreserven har som primært formål at yde humanitær nødhjælp til
tredjelande som følge af begivenheder, der ikke kan forudses ved budgettets
fastlæggelse. Fra og med 2014 blev fonden også anvendt til at håndtere
migrationsstrømme ved EU's eksterne grænser.
Globaliseringsfonden har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt
arbejde og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet på grund af
ændringer i det globale handelsmønster – eksempelvis når en stor virksomhed
lukker eller en fabrik flytter ud af EU.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
Solidaritetsfonden er etableret for, at EU kan hjælpe medlemsstater, der har været
udsat for større naturkatastrofer. Der kan gives støtte fra Solidaritetsfonden til
EU-medlemsstater og ansøgerlande. I løbet af 2014 blev forordningen for
Solidaritetsfonden ændret, så der på budgetforslaget skal afsættes 50 mio. euro i
forpligtigelser og betalinger, så EU hurtigt kan reagere med finansiel støtte til
medlemsstater, der har været udsat for naturkatastrofer.
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere udgifter, der ikke kan
finansernes inden for én eller flere lofter for udgiftsområder. Kommissionen
ønsker i 2015 at aktivere fleksibilitetsinstrumentet til at finansiere yderligere
samhørighedsmidler til Cypern, som ligger udover lofterne for
samhørighedsudgifterne.
Udover de fire særlige fleksibilitetsinstrumenter på EU's budget findes også den
såkaldte margin til uforudsete udgifter, der er en del af den endelige aftale om
EU's flerårige finansielle ramme for 2014-2020. Ifølge MFF-forordningen kan
marginen til uforudsete udgifter kun aktiveres som en sidste udvej i tilfælde af, at
der opstår uforudsete udgifter.
Marginen til uforudsete udgifter kan aktiveres udover de årlige udgiftslofter, men
skal modsvares af tilsvarende reduktioner af udgiftslofterne i fremtidige budgetår.
En aktivering af marginen til uforudsete udgifter svarer derfor til en fremrykning
af udgifter, der ellers ville være faldet i senere år.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon