Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 110 Bilag 1
Offentligt
1485621_0001.png
Notat
Til ministeren
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om fremme af dopingfri
idræt og ligningsloven (Bekæmpelse af manipulation af
idrætskonkurrencer)
9. december 2014
Kulturministeriet sendte den 29. oktober 2014 et udkast til forslag til lov om
ændring af lov om fremme af dopingfri idræt (Bekæmpelse af manipulation af
idrætskonkurrencer) i høring. Høringsfristen var den 24. november 2014.
Til og med den 24. november 2014 havde 21 organisationer m.v. afgivet i alt 21
høringssvar, se bilag 1. Efter høringsfristens udløb har 3 organisationer m.v.
afgivet høringssvar, se bilag 1.
Kulturministeren nedsatte i marts 2013 en arbejdsgruppe, der havde til opgave at
udrede, om de gældende regler mv. vedrørende matchfixing var tilstrækkelige, og
om der var behov for nye initiativer på området. I september 2014 afgav
arbejdsgruppen sin rapport, hvori der anbefales yderligere regulering af området.
Lovforslaget har til formål at gennemføre de anbefalinger i arbejdsgruppens
anbefalinger, som kræver lovgivning.
I det følgende redegøres der for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar.
*****
Advokatrådet, Anti Doping Danmark, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet
Tænk,
Hestevæddeløbssportens
FinansieringsFond,
Institut
for
Menneskerettigheder, KL, Klasselotteriet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Det Kriminalpræventive Råd, Landsforeningen for Forsvarsadvokater, Lokale og
Anlægsfonden, Rigsrevisionen og Spillemyndigheden har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Center for Idræt og Arkitektur, Danmarks Idrætsforbund, Danske Spil, DGI,
Dansk Tankesports-Forbund er generelt tilfredse med lovforslaget.
1. Bestemmelsernes lovgivningsmæssige placering
Danmarks Idrætsforbund (DIF) ønsker særskilt lovgivning om matchfixing, men
kan efter omstændighederne se det hensigtsmæssige i at placere bekæmpelse af
matchfixing sammen med bekæmpelse af doping under den fælles betegnelse
”idrættens integritet”, herunder særligt bestemmelser om tilskudsforudsætninger
Dok. nr. 2440484
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485621_0002.png
Side 2
og om placeringen af sekretariatet for en national platform mod matchfixing. DIF
finder, at den optimale placering af straffebestemmelserne havde været i
straffeloven, men har efter omstændighederne forståelse for, at det ikke er muligt.
Sekundært finder DIF, at det ville være hensigtsmæssigt, at strafbestemmelserne
indføres som en tilføjelse til Lov om forbud mod visse dopingmidler.
Dansk Boldspil-Union (DBU) anfører, at kriminalisering af bestikkelse inden for
idrætten alene bør placeres i straffeloven, henset til strafferammen og muligheden
for at kunne bringe straffeprocessuelle tvangsindgreb i anvendelse (se afsnit
herom).
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet henviser til rapport fra arbejdsgruppen om reguleringen
af matchfixing, hvoraf det følger, at ”En straffebestemmelse kan
gennemføres som en særbestemmelse enten i en ny lov om bekæmpelse af
matchfixing under Kulturministeriet eller ved en ændring af f.eks. lov om
fremme af dopingfri idræt, således at den får et bredere formål til også at
dække andre etiske områder, der udgør trusler for idrættens integritet.”
Kulturministeriet bemærker endvidere, at en placering af
straffebestemmelserne i lov om forbud mod visse dopingmidler
(dopingloven) ville være uhensigtsmæssig af hensyn til
sundhedsperspektivet i dopingloven, som ikke tilsvarende er til stede i
forbindelse med kampen mod matchfixing. Kulturministeriet finder på den
baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Danmarks Idrætsforbund (DIF) finder, at loven bør opdeles i kapitler for
overskuelighedens skyld, og bemærker at lovens nuværende §§ 10-13 skal skifte
numre ved indførelsen af de foreslåede bestemmelser.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker hertil, at opdelingen af loven i afsnit tjener
samme formål, som DIF’s forslag om at opdele loven i kapitler, samt at
§§10-13 ikke skal skifte numre, idet lovforslaget L 23 ophæver de
nugældende §§ 10 og 11, som herefter erstattes af §§ 10, 10 a og 11.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget.
2. Bemærkninger angående bestemmelser om matchfixing som betingelse
for lovbestemte tilskud
Danmarks Tankesports-Forbund (DTF) bemærker, at begrebet idræt ikke er
nærmere defineret i lovforslaget, og at det derfor er uklart, om organisationer
organiseret i DTF er omfattet af forslaget.
Kulturministeriets kommentar:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485621_0003.png
Side 3
Kulturministeriet bemærker hertil, at det er hensigten, at tankesport også
omfattes af lovforslaget. Lovforslagets bemærkninger til afsnit 4.2 samt de
særlige bemærkninger til § 1, nr. 2, tilrettes, så det fremgår, at også
Danmarks Tankesports-Forbund tillægges pligt til at indføre og håndhæve
bestemmelser om bekæmpelse af manipulation af idrætskonkurrencer, i
det omfang det er relevant for organisationen. I samme forbindelse er
Kulturministeriet blevet opmærksom på, at Hestevæddeløbssportens
Finansieringsfond også bør omfattes af lovforslaget, hvorfor
bemærkningerne til afsnit 4.2 samt de særlige bemærkninger til § 1, nr. 2
tilrettes, så de også omfatter Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond.
Danmarks Tankesports-Forbund (DTF) finder det ud fra et retssikkerhedsmæssigt
synspunkt betænkeligt, at et allerede givet tilskud kan reduceres eller bortfalde, og
foreslår derfor, at det i udmøntningen af § 10, stk. 2 præciseres, at medmindre
støttemodtager har givet urigtige oplysninger om foretagne tiltag til bekæmpelse af
matchfixing, er det alene støtte, der endnu ikke er udbetalt, der kan reduceres eller
bortfalde.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker, at det af lovforslagets bemærkninger til § 1,
nr. 2, fremgår, at det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at
sanktionen skal stå i et rimeligt forhold til karakteren og omfanget af den
pågældende overtrædelse af reglerne. Det betyder, at myndigheden efter
omstændighederne i første omgang bør nøjes med at indskærpe reglerne
over for den pågældende organisation mv., og at f.eks. valget mellem
bortfald og reduktion af tilskud – og den nærmere størrelse af en eventuel
tilskudsreduktion – må bero på en konkret vurdering af de nærmere
omstændigheder.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget.
Danmarks Tankesports-Forbund (DTF) anfører, at der bør tages hensyn til den
administrative byrde pålagt de enkelte organisationer i forbindelse med
udarbejdelsen af de nærmere regler for de mindstekrav, der kan stilles til
idrætsorganisationerne, herunder organisationens størrelse i forhold til den reelle
risiko for manipulation af idrætskonkurrencer og den potentielle skadevirkning af
en evt. organisation.
DGI er af den opfattelse, at DGI ikke har konkurrencer, der er omfattet af
straffebestemmelsen. DGI mener derfor, at det bør indgå i ministerens udnyttelse
af bemyndigelsen til at fastsætte regler om betingelser for modtagelse af tilskud, at
sådanne regler for DGI alene bør omfatte en generel regel om at matchfixing er
ulovlig, og ikke et krav om at ”bekæmpe” regelbrud.
Kulturministeriets kommentar:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485621_0004.png
Side 4
Kulturministeriet bekræfter, at kravene, som stilles til de respektive
idrætsorganisationer vedrørende indførelse og håndhævelse af regler om
bekæmpelse af manipulation af idrætskonkurrencer, skal være
proportionale med risikoen for manipulationen og den potentielle
skadevirkning. Af bemærkningerne til lovforslagets afsnit 4.2 fremgår det
således, at tilskudsforudsætningen kun finder sted i relevante tilfælde.
Dette vil blive udmøntet yderligere på bekendtgørelsesniveau.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget.
3. Bemærkninger vedrørende etablering af en national platform mod
matchfixing
Danish Online Gambling Association (DOGA) bemærker, at håndteringen af
matchfixing, herunder sekretariatet for den nationale platform, bør placeres i en
offentlig myndighed underlagt de almindelige forvaltningsretlige regler. DOGA
bemærker endvidere, at den nationale platform naturligt ville kunne forankres i en
offentlig myndighed med varig tilknytning til regulering af væddemål, og peger i
den forbindelse på, at det forekommer mest naturligt at placere sekretariatet for
platformen i Spillemyndigheden.
Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Dansk Boldspil-Union (DBU) anfører, at man
anser det for mest hensigtsmæssigt, at platformen placeres i Kulturministeriets
departement. DIF bemærker endvidere, at en sådan placering efter DIF’s
opfattelse vil øge sekretariatets tyngde, ikke mindst over for andre ministerier og
offentlige myndigheder.
Danske Spil vil gerne bidrage med input til den nærmere fastlæggelse af
rammerne for den nationale platform, bl.a. i forhold til indrapporteringer om
usædvanlige spilmønstre samt fastlæggelse af, hvilke oplysninger, der må og skal
analyseres og videreformidles for at bidrage til en effektiv bekæmpelse af
manipulation af idrætskonkurrencer.
Rigspolitiet finder, at en koordineret indsats i forhold til bekæmpelse af
matchfixing er særdeles relevant, og kan derfor støtte, at der etableres en platform.
Rigspolitiet bidrager i den forbindelse gerne med generelle erfaringer og andre
relevante oplysninger om matchfixing inden for rammerne af den gældende
lovgivning, herunder persondatalovens regler om videregivelse af oplysninger.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker hertil, at der er tale om en
bemyndigelsesbestemmelse, der vil skulle udmøntes i en bekendtgørelse.
Der er endnu ikke taget stilling til placeringen af sekretariatet for
platformen, men bekendtgørelsen sendes i høring før udstedelse.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485621_0005.png
Side 5
4. Bemærkninger angående straffebestemmelsernes omfang
Danmarks Idrætsforbund (DIF) tilslutter sig, at der opstilles en bagatelgrænse for
reglernes anvendelse efter konkret vurdering, men finder ikke, at det sportslige
niveau nødvendigvis er den afgørende parameter for en sådan konkret vurdering.
DIF foreslår derfor, at ordene ”på højere niveau” udgår af forslaget, og at det i
stedet overlades til politi og anklagemyndigheds praksis (i samarbejde med
idrætten og den kommende nationale platform) at lægge et rimeligt niveau for de
sager, der behandles, med udgangspunkt i sagens indholdsmæssige alvor og ikke
det idrætslige niveau. DIF bemærker, at der bør være kongruens mellem den nye
straffebestemmelse og straffelovens § 279 om bedrageri, hvor der ikke er krav om
sportsligt niveau i forbindelse med matchfixingsager.
DGI er af den opfattelse, at loven kun gælder for idrætskonkurrencer på højere
niveau. DGI finder, at det kan problematiseres, om betegnelsen
”idrætskonkurrencer på højere niveau” med uddybningen ”idrætskonkurrencer,
hvor udøverne ville kunne gøre sig gældende i idrætskonkurrencer på nationalt
eller internationalt niveau i den pågældende idrætsdisciplin” er præcist nok, når
der er tale om en strafbelagt regel. DGI finder det samtidig fornuftigt, at man ikke
søger at udstrække regler til også at gælde konkurrencer på lavere niveauer,
selvom matchfixing teoretisk også kan forekomme der.
Dansk Boldspil-Union (DBU) udtrykker betænkelighed ved, at lovforslaget
begrænses til at omfatte konkurrencer på et vist niveau – oprykning til
Danmarksserien eller højere. DBU finder, at enhver form for bestikkelse inden for
idrætten bør kunne straffes, uanset på hvilket niveau det finder sted.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker hertil, at det følger af rapporten fra
arbejdsgruppe om regulering af matchfixing, at ”Arbejdsgruppen anbefaler,
at grovere tilfælde af bestikkelse inden for idrætten kriminaliseres”.
Kulturministeriet vil præcisere bemærkningerne til lovforslagets afsnit 4.1,
således at formålet med kriminaliseringen af bestikkelse i forbindelse med
idrætskonkurrencer på højere niveau er at kriminalisere gerninger, der
særligt ville være forbundet med en risiko for at underminere idrættens
integritet. Desuden vil det blive konkretiseret, at eksempler på
idrætskonkurrencer på højere niveau er idrætskonkurrencer med
deltagelse af eliteidrætsudøvere og/eller professionelle udøvere eller
idrætskonkurrencer, som ville kunne betegnes som konkurrencer på et vist
nationalt niveau eller derover. Dette omfatter f.eks.
Konkurrencer i landsdækkende rækker og internationale
konkurrencer.
Danske mesterskaber og internationale mesterskaber.
5. Bemærkninger angående strafferammen
Danske Spil spørger, hvilke overvejelser, der ligger til grund for den foreslåede
strafferamme, og bemærker at bestikkelse af embedsmænd straffes med bøde eller
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485621_0006.png
Side 6
fængsel indtil 6 år, at ydelse af returkommission straffes med bøde eller fængsel
indtil 4 år samt, at bedrageri straffes med fængsel indtil 1�½ år eller indtil 8 år i
særligt grove tilfælde. Ligeledes bemærker Danmarks Idrætsforbund (DIF), at der i
bemærkningerne til lovforslaget ikke er givet yderligere forklaring på den valgte
strafferamme.
Dansk Boldspil-Union (DBU) anfører, at strafferammen på 1 år i almindelige sager
er uhensigtsmæssig, da man ikke ville kunne bringe de sædvanlige
straffeprocessuelle tvangsindgreb i anvendelse, og da politiets
efterforskningsmuligheder vil være begrænsede. DBU anfører, at erfaringer fra
udlandet tilsiger, at opklaringen af matchfixingsager kræver tvangsindgreb af
mere intensiv karakter, hvilket som hovedregel kræver, at der efter loven kan
idømmes fængsel i 6 år eller derover. DBU ser gerne, at strafferammen fastsættes
til minimum 1,5 års fængsel, såfremt det fastholdes at laves en særlov, således at
muligheden for visse straffeprocessuelle tvangsindgreb ikke udelukkes.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker, at arbejdsgruppen om reguleringen af
matchfixing har angivet, at straffebestemmelse kan gennemføres som en
særbestemmelse enten i en ny lov om bekæmpelse af matchfixing under
Kulturministeriet eller ved en ændring af f.eks. lov om fremme af dopingfri
idræt. Strafferammen på fængsel indtil 2 år, når forholdet er af særlig grov
beskaffenhed, skal ses i lyset af, at det almindeligvis antages, at
strafferammen i særlovsbestemmelser ikke bør overstige fængsel indtil 2
år. Kulturministeriet bemærker ligeledes, at bestikkelse inden for idrætten
i sig selv ikke synes at have en karakter, der kan sammenlignes med
bedrageri, bestikkelse af embedsmænd eller ydelse/modtagelse af
returkommission. Kulturministeriet vil følge udviklingen. Endelig
bemærker Kulturministeriet, at forslaget til § 11 om bestikkelse inden for
idrætten er undergivet offentlig påtale, og at størstedelen af de sædvanlige
straffeprocessuelle tvangsindgreb af den årsag vil kunne bringes i
anvendelse i en eventuel efterforskning af overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse. Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til
at foretage ændringer i lovforslaget.
6. Øvrige bemærkninger
Danske Spil bemærker, at der er stort potentiale i den nationale platform og
påpeger, at iværksættelse af stramninger alene i forhold til det danske
spillemarked ikke i sig selv vil bekæmpe manipulation af idrætskonkurrencer, og
at det vil være nødvendigt at benytte de muligheder for en effektiv IP-blokering og
betalingsblokering, som er indeholdt i spilleloven.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker hertil, at de omtalte muligheder vedrører
reguleringen af spillemarkedet, hvilket falder uden for lovforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485621_0007.png
Side 7
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget.
Datatilsynet forbeholder sig sin stillingtagen til behandlingen af personoplysninger
i forbindelse med den nationale platforms virke. Datatilsynet forudsætter desuden
at blive hørt over den nærmere udformning af platformens funktion i relation til
behandlingen af personoplysninger.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker hertil, at behandlingen af personoplysninger i
regi af platformen skal ske i overensstemmelse med reglerne om
persondatabeskyttelse. Når platformen er oprettet vil denne skulle
anmelde sine eventuelle behandlinger af personoplysninger til
Datatilsynet. Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til
at foretage ændringer i lovforslaget.
Dansk Boldspil-Union (DBU) bemærker, at organisationen gerne ser en række
yderligere tiltag gennemført i bekæmpelsen af matchfixing, herunder at gøre spil
på egne kampe strafbart, at styrke politiets muligheder på området med flere
redskaber og ressourcer samt at etablere en særlig domstol med specialviden på
området.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker hertil, at en enig arbejdsgruppe om
reguleringen af matchfixing har vurderet, ”at de eksisterende regler
vedrørende spil på egne kampe er dækkende”. Kulturministeriet bemærker
endvidere, at en enig arbejdsgruppe har fundet, ”at politiet og
anklagemyndigheden inden for rammerne af den eksisterende lovgivning
har de nødvendige redskaber til at varetage efterforskning og
strafforfølgning i matchfixingsager”. Endelig bemærker Kulturministeriet,
at etablering af en særlig domstil med specialviden på området ikke har
været drøftet i arbejdsgruppen om regulering af matchfixing.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
Bilag 1
Skrevet med fed: Kommentarer
Andre: Ingen kommentarer
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om
fremme af dopingfri idræt (Bekæmpelse af manipulation af
idrætskonkurrencer)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
Center for Idræt og Arkitektur
Forbrugerrådet Tænk
Rigsrevisionen
Det Kriminalpræventive Råd
Lokale og Anlægsfonden
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Forbrugerombudsmanden
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond
Klasselotteriet
Advokatrådet
Spillemyndigheden
DGI
Anti Doping Danmark
Dansk Tankesports-Forbund
Danske Spil
Datatilsynet
Danmarks Idrætsforbund
DOGA
Erhvervsstyrelsen
Institut for Menneskerettigheder
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
Dansk Boldspil-Union
Rigspolitiet
KL
30. oktober 2014
30. oktober 2014
30. oktober 2014
31. oktober 2014
31. oktober 2014
5. november 2014
6. november 2014
13. november 2014
18. november 2014
19. november 2014
21. november 2014
22. november 2014
24. november 2014
24. november 2014
24. november 2014
24. november 2014
24. november 2014
24. november 2014
24. november 2014
24. november 2014
24. november 2014
25. november 2014
27. november 2014
28. november 2014