Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 110
Offentligt
1505155_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
10. marts 2015
Folketingets Kulturudvalg har den 27. januar 2015, efter ønske fra Karin Nødgaard
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 4 (L 110), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere og forholde sig til de forskellige forslag til yderligere
tiltag, som DBU anfører i en Ritzau meddelelse den 26. januar 2015, som efter DBUs
mening vil skærpe indsatsen mod matchfixing yderligere i forhold til lovforslaget.
Svar:
Ritzau meddelelsen af den 26. januar 2015 bygger på en pressemeddelelse fra Dansk
Boldspil-Union (DBU) af samme dato, hvori DBU fremhæver, overfor Kulturministeriet
at have foreslået en række yderligere tiltag, som efter DBU’s mening vil skærpe
indsatsen mod matchfixing:
1. Spil på egne kampe skal kriminaliseres med bestemmelse i straffeloven.
2. Lovforslaget begrænser til et bestemt niveau – ‘oprykning til Danmarksserien eller
højere’. DBU mener, at alle niveauer bør være omfattet.
3. Lovforslaget lægger op til at være et supplement til straffeloven med en
strafferamme på et år stigende til to år. DBU foreslår, at kriminalisering af
bestikkelse inden for idrætten alene skal placeres i straffeloven og have op til seks
års fængsel, baseret på erfaringer fra udlandet.
4. Der bør skabes klarhed om pligten til at dele oplysninger til efterforskning mellem
idrætsorganisationerne og spiludbyderne.
5. Der bør etableres en særlig domstol med specialviden på området.
Jeg skal nedenfor kommentere de enkelte forslag punkt for punkt:
Ad 1) Spil på egne kampe skal kriminaliseres med bestemmelse i straffeloven.
Lovforslaget har til formål at gennemføre de anbefalinger i rapporten fra
arbejdsgruppen om reguleringen af matchfixing, som kræver lovgivning.
Dok. nr. 2541578
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Arbejdsgruppen bakker op om de eksisterende regler inden for idrætten.
Det følger således af DIF’s Matchfixinglovregulativ, at ”Spil (betting) på forløbet eller
resultatet af en idrætskonkurrence eller dennes enkelte begivenheder, hvori den
pågældende person deltager, herunder som idrætsudøver, dommer, støttepersonale eller
klub, eller på anden måde kan øve indflydelse på udfaldet af konkurrencen, er forbudt.”
Siden arbejdsgruppens afrapportering, har DBU’s bestyrelse vedtaget cirkulære nr. 86,
hvoraf det følger, at ”Det er forbudt at spille (bette) på forløbet eller resultatet af
fodboldkampe i en turnering, hvor den pågældende person har en fast tilknytning til et
eller flere af holdene eller til turneringen som sådan.”
I sit arbejde, har arbejdsgruppen overvejet, om der er grundlag for at kriminalisere spil
på egne kampe i sig selv (uafhængigt af, om det falder ind under bedrageri), og en enig
arbejdsgruppe, hvori DBU har deltaget, vurderer, at de eksisterende regler vedrørende
spil på egen kamp er dækkende. Arbejdsgruppen finder således ikke, at det i sig selv
bør være strafbart, at idrætsudøvere spiller på egen kamp.
Det er i overensstemmelse med både internationale bestemmelser og princippet om
idrættens autonomi, at staten ikke detailregulerer alle handlinger inden for idrætten,
og jeg finder det hensigtsmæssigt, at idrætten selv regulerer uetisk adfærd, som ikke er
omfattet af lovgivningen. Jeg synes således, at det vil være for vidtgående at gøre det
ulovligt at spille på egen kamp. Jeg kan derfor henholde mig til anbefalingen fra
arbejdsgruppen.
Ad 2) Lovforslaget begrænser til et bestemt niveau – ‘oprykning til Danmarksserien eller
højere’. DBU mener, at alle niveauer bør være omfattet.
Kulturministeriet bemærker hertil, at det følger af rapporten fra arbejdsgruppe om
regulering af matchfixing, at ”Arbejdsgruppen anbefaler, at grovere tilfælde af
bestikkelse inden for idrætten kriminaliseres”. Idrætsniveauet er Kulturministeriets
forslag til udmøntning af arbejdsgruppens anbefaling om kriminalisering af ”grovere
tilfælde” af bestikkelse inden for idrætten.
Det foreslås, at der ved vurderingen af, om der er tale om grovere tilfælde af
bestikkelse, skal lægges vægt på det idrætslige niveau i den pågældende konkurrence,
således at alene idrætskonkurrencer på højere niveau omfattes. Formålet med
afgrænsningen til idrætskonkurrencer på højere niveau er at kriminalisere gerninger,
der særligt ville være forbundet med en risiko for at underminere idrættens integritet.
Forslaget omfatter bestikkelse i forbindelse med idrætskonkurrencer, hvor udøverne
ville kunne gøre sig gældende i idrætskonkurrencer på nationalt eller internationalt
niveau i den pågældende idrætsdisciplin. Lovforslaget opstiller en række eksempler på
hhv. idrætskonkurrencer som er og som ikke er omfattet af straffebestemmelserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Eksempler på idrætskonkurrencer, som ikke er omfattet, er:
skoleturneringer, firmakonkurrencer på lokalt niveau, opvisningsgymnastik,
konkurrencer og turneringer i børne- og ungdomsrækker for årgange, som ikke er
gamle nok til at deltage i danske mesterskaber samt
rene motionskonkurrencer som f.eks. Tøse-runden, Xtreme Mandehørm, Color Run
og DHL-stafetten.
Jeg finder det rimeligt, at ikke alle idrætskonkurrencer skal være omfattet af
straffebestemmelser, herunder at konkurrencer på visse idrætslige niveauer fortrinsvist
reguleres inden for idrætsorganisationernes egne regelsæt.
Ad 3) Lovforslaget lægger op til at være et supplement til straffeloven med en
strafferamme på et år stigende til to år. DBU foreslår, at kriminalisering af bestikkelse
inden for idrætten alene skal placeres i straffeloven og have op til seks års fængsel,
baseret på erfaringer fra udlandet.
En enig arbejdsgruppe om regulering af matchfixing har anbefalet, at grovere tilfælde
af bestikkelse inden for idrætten kriminaliseres. Det følger af arbejdsgruppens
anbefaling, at en straffebestemmelse kan gennemføres som en særlovsbestemmelse
enten i en ny lov om bekæmpelse af matchfixing under Kulturministeriet eller ved
ændring af f.eks. lov om fremme af dopingfri idræt, således at den får et bredere formål
til også at dække andre etiske områder, der udgør trusler for idrættens integritet.
Jeg finder, at straffebestemmelsen bør findes i lov om fremme af dopingfri idræt, hvis
titel med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås ændret til lov om fremme af integritet i
idrætten. Dette er i overensstemmelse med arbejdsgruppens anbefaling og skal ses i
lyset af, at der er tale om en straffebestemmelse, som specifikt vedrører forhold inden
for idrætten, samt at straffebestemmelsen ikke bør stå alene, men suppleres af
bestemmelser vedrørende tilskudsforudsætninger og etablering af et sekretariat for en
national platform.
Det følger af lovforslaget, at straffebestemmelserne om bestikkelse inden for idrætten
skal supplere straffelovens § 279 om bedrageri, der fortsat vil være den primære
straffebestemmelse til bekæmpelse af manipulation af idrætskonkurrencer. Derfor bør
udgangspunktet være, at strafferammen i lovforslaget ikke overstiger den almindelige
strafferamme for bedrageri, der er bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf.
straffelovens § 285.
De foreslåede straffebestemmelser er opdelt i bestikkelse inden for idrætten og
bestikkelse inden for idrætten af særlig grov beskaffenhed. Den almindelige
strafferamme inden for idrætten foreslås at være bøde eller fængsel indtil 1 år, og
strafmaksimum for bestikkelse inden for idrætten af særlig grov beskaffenhed foreslås
at være fængsel i 2 år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Regeringen finder, at de foreslåede strafferammer vil medvirke til at sikre et effektivt
værn mod bestikkelse inden for idrætten og samtidig står i et rimeligt forhold til
lovovertrædelsernes grovhed.
Forslaget til fastsættelsen af strafferammen er således sket med udgangspunkt i
straffelovens bestemmelser om bedrageri og med udgangspunkt i almindelige
principper for udformning af strafferammer i særlovgivningen.
Ad 4) Der bør skabes klarhed om pligten til at dele oplysninger til efterforskning mellem
idrætsorganisationerne og spiludbyderne.
Arbejdsgruppen om reguleringen af matchfixing har anbefalet, at der indgås
samarbejdsaftaler mellem DIF og alle spiludbydere, der har tilladelse til at udbyde
væddemål i Danmark, hvori procedurer for udveksling af informationer og hjemlen for
udvekslingen er beskrevet. Det er således hensigten, at pligten til at dele oplysninger
mellem idrætsorganisationer og spiludbyderne sikres gennem disse samarbejdsaftaler.
Ad 5) Der bør etableres en særlig domstol med specialviden på området.
Det bemærkes, at etableringen af en særlig domstol med specialviden på området ikke
har været drøftet i arbejdsgruppen om regulering af matchfixing.
Det er den altovervejende hovedregel i dansk retspleje, at sager indbringes for de
almindelige domstole, som bl.a. behandler straffesager. Reglerne i retsplejeloven, som
finder anvendelse på sager, der behandles ved de almindelige domstole, sikrer, at
sagerne undergives en fuldt betryggende sagsbehandling.
Marianne Jelved