Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 114
Offentligt
1502205_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
2. marts 2015
Besvarelse af spørgsmål 3 ad L 114 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 6. februar 2015 efter ønske fra Frank Aaen
(EL).
Spørgsmål:
På hvilke områder medfører lovforslaget et anderledes tilsyn med forsik-
ringsselskaber og pensionskasser end efter gældende regler, og er der op-
lysninger, som sektoren, fremover ikke er forpligtet til at afgive oplysnin-
ger til tilsynsmyndigheden om, som de efter gældende regler er forpligte-
de til, og er der områder, hvor danske tilsynsmyndigheder får ringere ad-
gang til oplysninger end i dag?
Svar:
Som det følger af min besvarelse af spørgsmål 1 er der i forbindelse med
udarbejdelsen af lovforslaget tilstræbt en så direktivnær implementering
som muligt. Der har på enkelte områder dog været behov for at fastsætte
videregående krav, end hvad direktivet foreskriver, for at sikre, at tilsynet
med forsikringsselskaberne og pensionskasserne fremadrettet er ligeså
effektivt, som det er i dag, og dermed undgå at beskyttelsen af danske
forsikringstagere forringes ved gennemførelsen af direktivet.
Lovforslaget indebærer derfor kun på få områder ændringer af det nuvæ-
rende tilsyn med forsikringsselskaber og pensionskasser, mens størstede-
len af tilsynet vil fortsætte som hidtil. Ændringerne, som alle er en konse-
kvens af direktivets regler, gennemgås i det følgende.
Med lovforslaget opdeles forsikrings- og pensionsselskaberne i henholds-
vis gruppe 1- og gruppe 2-forsikringsselskaber. Det er alene gruppe 1-
forsikringsselskaberne, der er omfattet af solvens II-direktivets anvendel-
sesområde, og det er derfor primært i forhold til gruppe 1- selskaberne, at
der vil være enkelte ændringer i tilsynet.
Lovforslaget indeholder en ændring af opgørelse af kapitalgrundlaget for
gruppe 1-forsikringsselskaberne, hvilket medfører et ændret tilsyn her-
med.
For så vidt angår reglerne om opgørelse af et solvenskapitalkrav og et
minimumskapitalkrav for gruppe 1-forsikringsselskaber, vil de alene
medføre en mindre tilpasning af tilsynspraksis, idet Finanstilsynet allere-
de i dag fører tilsyn med selskabernes solvens, der i høj grad svarer de
nye regler herom.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
Desuden indfører lovforslaget et krav om, at gruppe 1-
forsikringsselskaberne årligt skal offentliggøre og indsende en rapport til
Finanstilsynet om selskabets solvensmæssige og finansielle situation.
Lovforslaget udvider den personkreds, der skal egnetheds- og hæderlig-
hedsvurderes. Finanstilsynet får således til opgave at vurdere, om nøgle-
personer i gruppe 1-forsikringsselskaberne har de fornødne kompetencer
til at udføre deres hverv.
Finanstilsynet vil endvidere skulle ændre sin tilgang til vurderingen af
både gruppe 1- og gruppe 2-forsikringsselskabers investeringer, da de
kvantitative investeringsregler, som selskaberne er underlagt i dag, ophæ-
ves med lovforslaget. Reglerne erstattes af krav om kapitaldækning af de
faktiske risici samt et overordnet princip om, at selskaberne skal varetage
forsikringstagernes interesser ved deres investeringer.
Som følge af, at der indføres nye regler om værdiansættelse af de forsik-
ringsmæssige hensættelser, herunder et krav om at der anvendes en har-
moniseret rentekurve, vil Finanstilsynet derudover få opgaver i form af
godkendelse af den såkaldte matchtilpasning og volatilitetsjustering til
rentekurven.
Oplysnings- og indberetningskrav
Finanstilsynet får ikke efter lovforslaget en ringere tilgang til oplysninger
om forsikringsselskaber og pensionskasser under tilsyn. Tværtimod skal
gruppe 1-forsikringsselskaberne efter den samlede regulering, dvs. lov-
forslag, bekendtgørelser samt delegerede forordninger, fremover indberet-
te en større mængde oplysninger om deres solvens, finansielle situation
og virksomhedsstyring til tilsynet end i dag. Finanstilsynet har desuden
via en generel bestemmelse i lov om finansiel virksomhed fortsat mulig-
hed for at kræve yderligere oplysninger fra selskaberne af betydning for
tilsynet.
Fremover vil gruppe 2-forsikringsselskaberne i vid udstrækning skulle
afgive de samme oplysninger til Finanstilsynet, som de efter de nugæl-
dende regler er forpligtede til. Dog vil både gruppe 1- og gruppe 2-
forsikringsselskaberne som følge af ophævelsen af de kvantitative inve-
steringsregler fremadrettet ikke skulle indberette oplysninger om overhol-
delsen heraf.
Gruppe 1-forsikringsselskaber skal ikke fremover indberette oplysninger i
henhold til de gældende solvensregler. I stedet vil disse selskaber skulle
indberette oplysninger i henhold til de kapitalregler, der indføres med
lovforslaget.
Gruppe 1-forsikringsselskaberne vil som noget nyt desuden skulle foreta-
ge løbende indberetninger i overensstemmelse med regler fastsat på for-
ordningsniveau. Disse indberetninger vil være omfattende.