Grønlandsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 129 Bilag 1
Offentligt
1491078_0001.png
Til Rigsombuddet og Finanstilsynet
Kreditafdelingen
Postboks 1033
3900 Nuuk
Tlf.: 70 1234
Fax 34 7705
[email protected]
www.banken.gl
18. december 2014
GrønlandsBANKENs høringssvar vedrørende CRR forordningen
GrønlandsBANKEN har fra Rigsombuddet i Grønland modtaget Finanstilsynets høringsforslag ved-
rørende ikrafttrædelse af CRR forordningen for Grønland.
Generelle bemærkninger
Lovforslaget angår en EU forordning som ikke umiddelbart kan gøres gældende for Grønland da
Grønland ikke er medlem af EU. Med lovforslaget er der anvendt en ny procedure, der gør det
muligt hurtigere og mere fleksibelt at vedtage EU forordninger og direktiver i Grønland.
GrønlandsBANKEN har ikke forholdt sig til denne procedureændring.
I det omfang denne procedure udstrækkes til andre områder af det grønlandske samfund end det
finansielle område kan det medføre nogle konflikter i forhold til en grønlandsk lovgivning, der ikke
har gennemgået samme udviklingstakt som EU retten.
GrønlandsBANKEN finder det vigtigt at understrege, at forordninger og direktiver i EU har sin
baggrund i mange års lovgivningsarbejde indenfor EU retten. En baggrund som Grønland, siden
Grønlands udmeldelse af EU i 1985, ikke har været omfattet af. Derfor er der behov for i det
konkrete lovgivningsarbejde at tage højde for, at megen anden EU inspireret lovgivning ikke er
gældende i Grønland. I det omfang konkrete EU retsakter fremsættes med reference til anden EU
lovgivning eller er afhængig af anden vedtagen lovgivning indenfor EU, er det GrønlandsBANKENs
vurdering, at der skal tages højde for dette. Dette for at undgå Grønland bliver omfattet af en
lovgivning, der rækker videre end det konkret fremsatte lovforslag.
Implementeringen af reglerne indeholdt i CRR forordningen har til hensigt at styrke reguleringen,
tilsynet og risikostyringen i den grønlandske banksektor. Dette vil efter lovforslagets beskrivelse
sikre, at de grønlandske virksomheder fortsat har en god adgang til funding. CRR angår således
kravene til kvantiteten og kvaliteten af bankens kapitalgrundlag. Det skal her gøres opmærksom på
at reglerne for danske pengeinstitutter forventes indfaset over en længere tidsperiode. Denne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491078_0002.png
indfasning er alt andet lige kortere for GrønlandsBANKEN end for danske pengeinstitutter der har
haft et længere implementeringsforløb. Imidlertid ønsker GrønlandsBANKEN ikke, at implemen-
teringen i Grønland skal ske i et andet tempo end i det øvrige rigsfællesskab, idet dette
sandsynligvis vil være uhensigtsmæssigt i forhold tekniske implementering på Bankens EDB-
platform.
GrønlandsBANKEN skal endvidere gøre opmærksom på, at der kan være særlige forhold for
Grønland, der kan medføre det vil være særdeles vanskeligt/umuligt at foretage de krævede
indberetninger. Det er vanskeligt, at vurdere omfanget af disse på nuværende tidspunkt og det kan
blive nødvendigt, at der i forbindelse med den konkrete implementering, skal udvises en vis
fleksibilitet i den anledning.
CRR forordningen er derudover nødvendig for at kunne udpege banker på Grønland og Færøerne
som SIFI institutter. I GrønlandsBANKENs tidligere fremsendte høringssvar, til grønlandske og
danske myndigheder, vedrørende muligheden af at blive udpeget som SIFI institut er det tilkende-
givet, at banken som sådan ikke har indvendinger mod at blive udpeget som SIFI institut. Imidlertid
var det for GrønlandsBANKEN af allerstørste vigtighed at udpegning som SIFI institut afstemmes
sådan at færøske og grønlandske banker omfattes af den relevante lovgivning samtidig. Dette er
nødvendigt for at imødegå, at GrønlandsBANKENs nærmeste konkurrenter ikke bliver tildelt en
lovgivningsmæssig konkurrencefordel fordi nogle af bankerne er omfattet af SIFI reguleringen
medens andre ikke er omfattet af SIFI reguleringen. GrønlandsBANKEN mener stadig dette er et
helt nødvendigt hensyn som myndighederne må iagttage og sikre.
Samme problemstilling er naturligvis gældende i det omfang der udarbejdes særordninger i relation
til CRR forordningen i de forskellige dele af Rigsfællesskabet. GrønlandsBANKEN mener at sær-
lige vilkår for nogle af SIFI institutterne også skal gøres gældende for GrønlandsBANKEN således
lovgivningen ikke benyttes til at fremskaffe sig en konkurrencefordel på bekostning af
GrønlandsBANKEN. Det fremsendte lovforslag rummer ingen beskrivelse af denne problemstilling.
Men generelt er det GrønlandsBANKENs holdning, at alle pengeinstitutter i Rigsfællesskabet skal
være omfattet af de samme regler/bestemmelser og GrønlandsBANKEN har, i det omfang bestem-
melserne ikke er i strid med den Grønlandske lovgivning, søgt at indrette sig efter dette.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491078_0003.png
Hensigten med bestemmelsen er, at der kan i krafttrædes særlig lovgivning begrundet i grønland-
ske forhold. Bestemmelsen og bemærkningerne hertil synes ikke klart at tilkendegive hvad der må
og kan forventes i henhold til denne bestemmelse.
Da Grønland ikke er medlem af EU er Grønland ikke retligt forpligtiget til at gennemføre for-
ordninger og/eller direktiver i deres foreliggende form. Der er derfor principielt mulighed for i med-
før af § 2 at fastsætter særlige regler, der vedrører det materielle indhold af de enkelte bestem-
melser i forordningsteksten. Det kunne være af interesse for banken og Grønland at få klarlagt
Finanstilsynets overvejelser i den henseende.
I bemærkningerne til bestemmelsen fremgår følgende:
”Tilpasningen af bestemmelserne i CRR til de grønlandske forhold, kræver en detaljeret gennemgang af myndighedsstrukturen i
CRR. Det vil være mest hensigtsmæssigt, at tilpasningen til de grønlandske forhold sker i samarbejde med Grønland, således at
bestemmelserne i CRR vil kunne anvendes mest hensigtsmæssigt i Grønland.”
Muligvis beror det på en fejllæsning af bemærkningerne, men ovenstående efterlader et indtryk af,
at der stadig forestår et arbejde med at tilpasse bestemmelserne i CRR til grønlandske forhold.
Endvidere fremgår det ikke klart hvad gennemgangen af myndighedsstrukturen i CRR skal kunne
afstedkomme i relation til grønlandske forhold. Her ville en konkretisering af bemærkningerne være
nødvendigt for at fastlægge indholdet af lovforslagets af § 2.
Til § 3
Hensigten med bestemmelsen er at muliggøre en hurtig og fleksibel tiltræden for Grønland til EU
lovgivning i relation til CRR forordningen. Dette er hovedsageligt et spørgsmål, der vedrører myn-
dighederne i Grønland og GrønlandsBANKEN vil derfor henvise til de generelle bemærkninger
ovenfor.
Imidlertid har GrønlandsBANKEN bemærket, at mange af de tiltænkte lovgivningstiltag først vil
blive lagt frem til udgangen af 2014 og 1. februar 2015. For at vurdere rækkevidden af bestemmel-
sen ville det være ønskeligt at kende indholdet af de tiltænkte konkrete lovgivningstiltag.
Inussiarnersumik inuulluarit / Med venlig hilsen
GrønlandsBANKEN
John Jakobsen
Vicedirektør