Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 13 Bilag 2
Offentligt
1409162_0001.png
NOTAT
29. august 2014
Resumé og kommentarer til høringssvar vedrørende
lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(ændring af formue- og fradragsregler ved efterbeta-
ling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offent-
lige sociale ydelser)
1. Indledning
Udkast til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik (ændring af formue-
og fradragsregler ved efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige of-
fentlige sociale ydelser) blev sendt i høring til organisationer m.v., jf. bilag 1, ons-
dag den 30. juli 2014 med frist til onsdag den 27. august 2014.
Fra de organisationer mv., lovforslaget er sendt i høring til, er der er modtaget hø-
ringssvar fra Advokatrådet, Danske Handicaporganisationer (DH), Dansk Social-
rådgiverforening, Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsforening
(KL), Kræftens Bekæmpelse, Landsorganisationen i Danmark (LO).
Følgende har ikke haft bemærkninger til lovforslaget: Ankestyrelsen, Arbejdsløs-
hedskassen for selvstændigt erhvervsdrivende (ASE), Arbejdsløshedskassernes
Samvirke, Beskæftigelsesrådet, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Danske Regio-
ner, Dansk Retspolitisk Forening, Den uvildige konsulentordning på handicapom-
rådet, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i
Danmark, Foreningen af statsautoriserede revisorer, Finanssektorens Arbejdsgiver-
forening, Kommunernes revision, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstan-
satte, Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Kristelig
Fagbevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisio-
nen, Rådet for Psykisk Sårbare, Rådet for socialt udsatte.
Advokatrådet, Jobrådgivernes Brancheforening og KL er alene kommet med over-
ordnede bemærkninger til lovforslaget, jf. nedenfor.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar opdelt på hovedtemaer med angi-
velse af afgivne hovedsynspunkter med et kort referat af høringssvarene og kom-
mentar hertil.
2. Overordnede bemærkninger
Advokatrådet bemærker, at lovforslaget skaber reel retssikkerhed for kontant-
hjælpsmodtagere, der får efterbetalt en social ydelse, ved at sidestille dem med an-
dre personer, der får efterbetalt en social ydelse, samt ved at kommunens økonomi
ikke kan blive positivt påvirket af en forkert afgørelse om afslag på sociale ydelser.
J.nr. 2014-0024339
Arbejdsmarkedsydelser/THM
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409162_0002.png
Jobrådgivernes Brancheforening bemærker, at lovforslagets formål og indhold er
logisk og rimeligt.
KL støtter lovforslaget og bemærker, at de eksisterende regler tidligere har givet
kommunerne problemer i relation til modregning.
DH bemærker, at lovforslaget sikrer borgernes retssikkerhed og fjerner kommuner-
nes incitament til at træffe forkerte afgørelser og risikoen for økonomisk spekulati-
on.
Dansk Socialrådgiverforening bemærker, at lovforslaget er længe ventet og af posi-
tiv karakter for de berørte borgere.
Kræftens Bekæmpelse bemærker, at der er stor tilfredshed med det fremsatte lov-
forslag, og at regelændringens gennemførelse i 2014 ved tekstanmærkning anses
som et udtryk for regeringens velvilje til at ændre urimelige regler.
LO bemærker, at den foreslåede lovændring modtages med tilfredshed.
Kommentar:
Lovforslaget udmønter Aftale om ændring af formue- og fradragsreglerne i kon-
tanthjælpslovgivningen ved efterbetaling af sociale ydelser, som Regeringen (Soci-
aldemokraterne og Det Radikale Venstre), den 8. maj 2014 har indgået med En-
hedslisten og Socialistisk Folkeparti.
3. Tidsbegrænsningen på to år efter udbetalingstidspunktet
DH bemærker, at der bør ses bort fra efterbetalingen i mere end to år efter fejlafgø-
relsen, da ankesager kan have en endog meget lang sagsbehandlingstid.
Dansk Socialrådgiverforening bemærker, at tidsbegrænsning – hvis der skal være
nogen – bør være tre år, som er forældelsesfristen for de fleste økonomiske krav.
Kommentar:
Der kan ifølge lovforslaget ses bort fra efterbetalingen i indtil to år efter udbeta-
lingen af denne. Udbetalingstidspunktet ligger efter tidspunktet for ankesagens af-
gørelse. Tidsbegrænsningen på to år er en del af Aftale om ændring af formue- og
fradragsreglerne i kontanthjælpslovgivningen ved efterbetaling af sociale ydelser,
som Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre), den 8. maj 2014
har indgået med Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti.
Kræftens Bekæmpelse bemærker, at tidsbegrænsningen bør hæves fra to til fem år,
således at den harmoniseres med tidsbegrænsning på udbetalinger af erstatninger
for visse kritiske sygdomme.
Kommentar:
Udbetalte forsikringssummer fra forsikringer ved visse kritiske sygdomme er be-
stemt til at give økonomisk frihed i en svær tid under et sygdomsforløb og i en
eventuel rekonvalescensperiode og kan således ikke sidestilles med en efterbetaling
af den retmæssige sociale ydelse fra en forudgående periode.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409162_0003.png
4. Erhvervsevnetabserstatninger bør omfattes af lovforslaget
DH bemærker, at erhvervsevnetabserstatninger og erstatninger efter lov om klage-
og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet bør omfattes af den foreslåede
ordning.
Kræftens Bekæmpelse bemærker, at der i forbindelse med den foreslåede ændring
af § 14 i øvrigt bliver ændret ved den nuværende udformning af § 14, stk. 3, såle-
des at det tydeligt fremgår af bestemmelsen, at der også skal ses bort fra erstatnin-
ger for tab af erhvervsevne, som udbetales i henhold til lov om klage- og erstat-
ningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Kommentar:
Ved beregningen af uddannelses- og kontanthjælp ses der allerede i dag bort fra
erhvervsevnetabserstatninger, jf. lov om aktiv socialpolitik § 14, stk. 3 og § 33, stk.
2, og fra erstatninger i henhold til lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. bekendtgørelse nr. 654 af 18. juni 2014 om tilfælde, hvor ud-
betalte erstatninger for tab af erhvervsevne ikke har indflydelse på retten til ud-
dannelses- eller kontanthjælp. De i den nuværende § 14, stk. 3, oplistede love er
indsat i lov om aktiv socialpolitik på baggrund af politiske forhandlinger. Den nu-
værende § 14, stk. 4, er beskæftigelsesministerens bemyndigelse til at fastsætte i
hvilke andre tilfælde, der skal ses bort fra erhvervsevnetabserstatninger.
5. Udvidelse af formue- og fradragsreglerne med udbetaling af tilbageholdt
løn
LO bemærker, at udbetaling af løntilgodehavender ej heller bør fradrages i kon-
tanthjælpen, da en borger, der ikke har fået udbetalt sin retmæssige løn tillige kan
have stiftet gæld til betaling af løbende udgifter på baggrund af den forsinkede løn-
udbetaling.
Kommentar:
Lovforslaget udmønter Aftale om ændring af formue- og fradragsreglerne i kon-
tanthjælpslovgivningen ved efterbetaling af sociale ydelser, som Regeringen (Soci-
aldemokraterne og Det Radikale Venstre), den 8. maj 2014 har indgået med En-
hedslisten og Socialistisk Folkeparti. Beskæftigelsesministeren har dog tilkendegi-
vet i svar på S1743 at hun vil undersøge den konkrete problemstilling nærmere.
3