Sikke en ivrighed.
Jeg troede ikke, vi havde fået et nyt medlem i Dansk Folkeparti!
Regeringen har med dette lovforslag opsagt folkeskoleforliget.
Det er praksis i Folketinget, at forligsparter kan anse forliget for opsagt, hvis man fremsætter beslutningsforslag eller lovforslag i salen om emner, der er indgået forlig om, og dette er tilfældet her.
Internationale skoler var en del af folkeskoleaftalen, og Dansk Folkeparti sagde klart, at vi kun ville indgå en aftale om folkeskolen, hvis afsnittet om internationale skoler røg ud af aftalen.
Man kan bare gå tilbage og se på de tidligere aftaleudkast, bl.a.
fra maj 2013, hvor der optræder internationale skoler i afsnit 2.8, og det blev taget ud, hvilket forligsparterne anerkendte.
Efterfølgende har Socialdemokraternes tidligere folkeskoleordfører over for TV 2 klart tilkendegivet, at det var forligsbelagt stof, da man ytrede ønske om internationale skoler.
Lad mig også henvise til, at regeringen ønskede at gøre internationale grundskoler til en del af vækstforhandlingerne.
Men vores ordfører, Martin Henriksen, mindede om, at det var forligsbelagt stof, hvilket alle godtog, hvorefter det blev pillet ud af forhandlingerne.
I Dansk Folkeparti er vi grumme kede af, at regeringen har opsagt folkeskoleforliget.
Vi vil gerne forblive i forliget, men kan bare konstatere, at nu er det opsagt.
Det vil betyde, at alle forligspartier er fritstillet, når det gælder folkeskoleaftalen.
Vi vil efter valget benytte os af denne frihed med henvisning til nærværende lovforslag, hvis vi kommer i en position, hvor vi kan tillade os det, og det er jo ikke godt for folkeskolen.
Vi har lovet hinanden, at den skulle have ro.
Efter et valg kan et nyt flertal med simpelt flertal gennemføre, hvad man ikke kunne indtil i dag, og jeg kan komme i tanke om mange ting, man kunne finde flertal til, medmindre regeringen sadler om og tager lovforslaget af bordet, og det kan den nå endnu.
Til vores borgerlige samarbejdspartnere vil jeg sige, at det fortsat er skuffende, at man på den måde omgår en vigtig samarbejdspartner.
Det vil ikke gøre det lettere for nogen af os i den kommende folketingsperiode.
Regeringen forsvarer sig med, at det ikke er forligsbrud, fordi loven laves uden om folkeskoleloven.
Så er det godt nok mærkeligt, at der i lovforslaget mange gange henvises til folkeskoleloven, f.eks.
i § 3, stk.
3, hvor der henvises til folkeskolelovens § 38, eller § 6, stk.
2, hvor der henvises til folkeskolens regler om formål, kompetencemål osv.
osv.
Jeg skal ikke læse alle disse henvisninger op.
Jeg tror, at man har forstået meningen.
Helt besynderligt er det, at de kommunale internationale skoler skal indgå i kvalitetsrapporten, som kommunalbestyrelsen hvert andet år skal udarbejde på folkeskoleområdet jævnfør folkeskolelovens § 40.
Det fremgår også af et høringsnotat, at eventuelle ledige lokaler på en folkeskole kan benyttes, under forudsætning af at der er en klar institutionel adskillelse mellem den kommunale internationale grundskole og folkeskole.
Kan man virkelig ikke se, at dette område i høj grad er forligsbelagt stof?
Lad mig understrege, at DF ikke er imod internationale skoler som sådan.
Vi er tilhængere af, at fri- og privatskoler kan oprette internationale skoler og linjer og gerne i samarbejde med erhvervslivet.
Det sidste kniber det med.
Dansk erhvervsliv har udviklet en kontanthjælpsmentalitet, der bevirker, at man vil have det offentlige til at betale for alt.
I dette tilfælde for højt betalte udenlandske medarbejderes børn skolegang og vel at mærke medarbejdere, som er vant til at betale i dyre domme uden for Danmark.
Vi har svært ved at se, at arbejdsmand Hansens skattepenge skal betale for, at en højt betalt udenlandsk medarbejders børn kan gå gratis i skole.
Men meningen er måske snarere at få udenlandske medarbejdere med lave lønninger til landet, så de kan fungere som løntrykkere.
Hertil kommer, at de kommunale internationale skoler ikke lever op til IB-standarden, hvilket bevirker, at de udenlandske medarbejderes børn ikke kan træde ind i en IB, når de forlader Danmark igen.
Vi har også bemærket, at Danmarks Privatskoleforening, private gymnasier, Dansk Friskoleforening, Foreningen for Kristne Friskoler, Lilleskolerne og også de tyske i Nordslesvig, Efterskoleforeningen og Frie Skolers Lærerforening kritiserer lovforslaget, fordi 1) man vurderer, at der kun er behov i 1-3 kommuner, 2) fordi det kan være konkurrenceforvridende over for privat- og friskoler, 3) fordi undervisningen bliver gratis, 4) fordi tilsynet er mangelfuldt i forhold til friskoletilsynet og 5) fordi internationale fri- og privatskoler kan dække behovet.
Som så ofte før er det Dansk Folkeparti, der står alene over for den forenede internationale front i Folketinget.
Vi stemmer imod og anser lovforslaget for forligsbrud, og det er vi godt nok kede af.