Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 130 Bilag 5
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 130
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 24. marts 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om kommunale internationale grundskoler
[af undervisningsministeren (Christine Antorini)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. januar 2015 og var til
1. behandling den 5. februar 2015. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 3. no-
vember 2014 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del –
bilag 15. Den 29. januar 2015 sendte undervisningsministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danmarks Privatskoleforening og Private
Gymnasier og Studenterkurser mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til undervisningsministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et af ud-
valgets spørgsmål og undervisningsministerens svar herpå er
optrykt som bilag til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
(DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Regeringen har med dette lovforslag opsagt folkeskole-
forliget. Regeringen forsvarer sig med, at det ikke er forligs-
brud, fordi loven laves uden om folkeskoleloven, men lov-
forslaget henviser mange gange til folkeskoleloven. For ek-
sempel § 3, stk. 4, hvor der henvises til folkeskolelovens §
38. Eller § 6, stk. 2, hvor der henvises til folkeskolens regler
om formål, kompetencemål og færdigheds- og vidensmål for
folkeskolens fag og emner (Fælles Mål). Eller § 7, stk. 2,
hvor der henvises til folkeskolelovens § 3, stk. 2, folkeskole-
lovens § 12, stk. 2, folkeskolelovens § 3 a og § 5, stk. 5, fol-
keskolelovens § 3 a og folkeskolelovens § 23, stk. 1. Eller §
7, stk. 4, til folkeskolelovens § 5, stk. 6. Eller § 8, stk. 3, til
folkeskolelovens § 14, stk. 1-4.
Kommunale internationale skoler skal indgå i kvalitets-
rapporten, som kommunalbestyrelsen hvert andet år skal ud-
arbejde på folkeskoleområdet, jf. folkeskolelovens § 40 a.
Samtidig fremgår det af høringsnotatet, at »eventuelle ledige
lokaler på en folkeskole kan benyttes under forudsætning af,
at der er en klar institutionel adskillelse mellem den kom-
munale internationale grundskole og folkeskolen«, som der
står. Med andre ord bliver de kommunale internationale
grundskoler en del af folkeskolen.
Dansk Folkeparti er ikke imod internationale skoler som
sådan. Dansk Folkeparti er tilhænger af, at fri- og privatsko-
ler kan oprette internationale skoler og linjer og gerne i sam-
arbejde med erhvervslivet. Men Dansk Folkeparti har svært
ved at se, at arbejdsmand Hansens skattepenge skal anven-
des til en højtbetalt udenlandsk medarbejders børn kan gå
gratis i skole og modtage undervisning på engelsk, tysk eller
fransk. Hertil kommer, at de kommunale internationale sko-
ler ikke lever op til IB-standarden, hvilket bevirker, at de
udenlandske medarbejderes børn ikke kan træde ind i en IB,
når de forlader Danmark igen.
Dansk Folkeparti har også bemærket, at Danmarks Pri-
vatskoleforening og Private Gymnasier og Studenterkurser,
Dansk Friskoleforening, Deutscher Schul- und Sprachverein
für Nordschleswig, Foreningen af Kristne Friskoler, Lille-
AX017266