Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 3
Offentligt
1505401_0001.png
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 5. januar 2015
Sag 19-2014-00807 – Dok. 180637/mol_dh
Høringssvar: udkast til lov om anlæg af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
Danske Handicaporganisationer (DH) har fra Transportministeriet modtaget ovenstående til
høring og har følgende bemærkninger:
Retten til at bestemme over eget liv indbefatter mobilitet. For DH er det en overordnet
politisk målsætning at sikre personer med handicap de samme muligheder og rettigheder,
som alle andre. Alt andet vil være at begrænse den personlige frihed og dermed muligheden
for en aktiv deltagelse i samfundet. Mobilitet og kollektiv transport hænger sammen, og
samfundets evne til at skabe en infrastruktur og anvende transportmidler, som alle har
mulighed for at benytte, er derfor afgørende.
Danmark har ratificeret FN's konvention om rettigheder for personer med handicap.
Tilgængelighed fremhæves i konventionens artikel 9 og pålægger regeringerne at træffe
passende foranstaltninger, for at sikre personer med handicap tilgængelighed på lige fod
med andre til de fysiske omgivelser, transportmidler, information og kommunikation.
DH mener derfor, at der i lovforslaget skal være et kapitel vedr.
handicapforhold/tilgængelighed, ligesom der er et kapitel, der omhandler miljø. Regeringen
skriver i sin handicappolitiske handlingsplan s. 58: ”Regeringen vil arbejde for, at hensynet
til mennesker med handicap inddrages ved nyanskaffelse af tog, ved væsentlige stations- og
perronændringer og ved nyanlæg i forbindelse med realisering af midlerne i Togfonden
DK”. Og i opfølgningen på handlingsplanen s. 44 ” Der sættes fokus på tilgængelighed for
mennesker med handicap på de nye letbaner og metroen, og tilgængelighed indtænkes, når
midlerne i Togfonden DK realiseres.”
For at opnå målsætningen i handlingsplanen, er det nødvendigt at fokusere på
handicapforhold/tilgængelighed i lovforslag som dette. DH kan ikke se, at tilgængelighed er
indtænkt i udkastet af lovforslaget, som det foreligger på nuværende tidspunkt.
Den faste forbindelse over Fermern Bælt skal leve op til tre grundlæggende principper:
Uafhængighed, spontanitet og kompensation.
Princippet om uafhængighed skal sikre, at flest muligt kan bevæge sig fra A til B på egen
hånd uden at være afhængig af andre. Jo større grad af uafhængighed, desto større grad af fri
mobilitet.
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Danmarks Lungeforening • Danmarks Psoriasis Forening • Dansk Blindesamfund •
Danske Døvblindes Fællesrepræsentation • Dansk Epilepsiforening • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Laryngectomerede - Strubeløse •
Danske Døves Landsforbund • Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen Autisme
• Landsforeningen LEV • Landsforeningen Sind • Landsforeningen til Bekæmpelse af Cystisk Fibrose • LungePatient.dk • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • PTU - Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede • Sammenslutningen af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505401_0002.png
Princippet om spontanitet skal sikre, at rejsende med handicap ikke stilles ringere end andre
passagerer i forhold til at kunne tage kollektiv transport spontant. Alle barrierer, som for
eksempel bestillingsfrister for at kunne få assistance, og krav om bestemte mødetidspunkter,
utilgængelige stationer og tog begrænser spontaniteten og skal på sigt afskaffes.
Princippet om kompensation omfatter mulighed for assistance, hvor en person med
handicap, uanset tilgængelige transportmidler eller ej, har behov for assistance for at kunne
benytte kollektiv transport.
Det er derfor af afgørende betydning for personer med handicap, at der stilles krav om, at alt
det indkøbte/anvendte materiel på Femernforbindelsen bliver tilgængeligt, dvs. kan benyttes
af personer med handicap og give mulighed for spontan rejse. Det samme gælder for alle
stationer og deres platforme.
I forbindelse med anlæg af nye stationer og platforme og ombygning af nuværende skal det
sikres, at stationer og platforme lever op til krav om tilgængelighed, heriblandt
nedenstående:
Krav i Bygningsreglementet om tilgængelighed, hvor DH dog anbefaler sikring af et
højere niveau svarende til SBi’s (Statens Byggeforskningsinstitut) ”kvalitetsniveau
B”, som beskriver en højere kvalitet svarende til DS 3028, SBi-anvisning og
tjeklister.
Kravene i vejreglen ”Færdselsarealer for alle”.
Inddragelse af repræsentanter for handicaporganisationerne gennem
tilgængelighedspanel, som det har været gjort i forbindelse med metroen.
For at opnå tilgængelighed er forholdet mellem faste anlæg og det rullende materiel også
afgørende. Derfor skal der i forbindelse med indkøb af nye tog stilles krav i
udbudsmaterialet om, at alle tog lever op til krav om tilgængelighed. Dette er vigtig
forudsætning for, at kunne leve op til målsætningen i den handicappolitiske handlingsplan s.
58, om at ”understøtte udviklingen ved at tænke tilgængelighed ind i den langsigtede
planlægning af udviklingen på transportområdet.”
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, kan disse rettes til chefkonsulent, Monica
Løland, på tlf.: 3638 8524 eller e-mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand