Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 3
Offentligt
1505426_0001.png
Scandlines Danmark ApS –
Bemærkninger til Udkast ”Forslag til lov
om anlæg af fast forbindelse over Femern
Bælt med tilhørende landanlæg i
Danmark” af 28/11 2014
Rødby-Puttgarden trafik maskine
Pålidelighed
Høj Frekvens
Kapacitet
24/7/365 drift med >90 afgange dagligt
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0002.png
Transportministeriet
Att.: Fuldmægtig Dorthe Gravgaard
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
(Leveret på adressen samt sendt elektronisk til: [email protected] og [email protected])
Bemærkninger til Udkast ”Forslag til lov om anlæg af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende
landanlæg i Danmark” af 28/11 2014 og ”Den faste forbindelse over Femern Bælt (kyst til kyst) TILLÆG
TIL VVM-REDEGØRELSE”
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0003.png
Forord
Scandlines har gennem de seneste år deltaget aktivt i debatten omkring en fast forbindelse på Femern og
fulgt de formelle høringsprocesser i såvel Danmark som Tyskland samt indgivet en klage til hhv. Femern
A/S og Transportministeriet. Scandlines har desuden indgivet en klage til EU over den statsstøttemodel som
planlægges anvendt, og som vil betyde massive konkurrencefordele for statens virksomhed i forhold til de
private rederier i primært Østersøområdet. Scandlines har gennem årene dokumenteret og fremført, at en del
af det fremlagte, omfattende baggrundsmateriale er fejlbehæftet, og at det fremførte værdigrundlag er baseret
på en unuanceret og udokumenteret nedgørelse af den eksisterende færgeoverfart på Rødby-Puttgarden.
Scandlines kan som privat virksomhed ikke stiltiende acceptere, at en offentligt ejet konkurrent anpriser
Femern projektet på Scandlines’ bekostning. Scandlines har derfor aktivt forsøgt at korrigere de utallige
fejlbehæftede præsentationer, udtalelser og rapporter fra Femern A/S og Transportministeriet og deres
rådgivere. Scandlines savner i høj grad objektivitet og markedsforståelse hos Femern A/S og dennes
rådgivere frem for de unuancerede partsindlæg, som hidtil er fremkommet. Scandlines’ indsigelser og
fremlagte korrektioner har desværre kun i meget ringe grad ført til tilsvarende opdateringer og rettelser fra
Transportministeriets og Femern A/S’s side. Scandlines må desværre konstatere, at al kritik negligeres, og at
Scandlines tillægges motiver om, at kritikken blot bunder i et ønske om at forhindre konkurrence fra en
tunnel. Som tidligere fremhævet vil Scandlines endnu en gang understrege følgende: Scandlines har intet
imod konkurrence, hverken fra en tunnel eller fra andre men Scandlines må forvente og kræve, at
konkurrencen foregår på ligeværdige og fair betingelser.
Desværre fremlægges der nu et udkast til en anlægslov, hvis grundpræmisser på en række områder er
forkerte, og hvor langt de fleste af de fejl, som Scandlines tidligere har påpeget, fortsat ikke er korrigeret.
En del af nedenstående bliver derfor gentagelser fra tidligere:
Scandlines sejler videre
o
Femern A/S og Transportministeriet lægger til grund for anlægsloven, at Scandlines lukker
færgeruten Rødby-Puttgarden, når en tunnel åbnes. Dette underbygges nu med en
konkurrenceanalyse udarbejdet af to tyske konsulentvirksomheder i 2014. Problemet er, at
konsulenterne har en fejlagtig forståelse af trafikken over Femern, ikke har indsigt i
Scandlines’ driftsøkonomi, og at der kun opstilles 2 ulogiske og ugunstige scenarier for
færgedrift baseret på en markant nedgang i frekvens. Kort sagt er der ikke tale om en reel
konkurrenceanalyse. Se Bilag 1 for Scandlines’ detaljerede gennemgang af analysen.
Scandlines ønsker lige og fair konkurrence
o
Femern A/S og Transportministeriet lægger i udkastet til anlægsloven op til, at kundernes
adgang til færgehavnene (Rødby og Puttgarden) forringes betragteligt. På trods af
Scandlines’ klare tilkendegivelser om fortsat færgefart er den foreslåede vejadgang baseret
på, at færgedriften indstilles. Scandlines ønsker, at forbrugerne frit skal kunne vælge
mellem at tage færgen eller benytte tunnelen ud fra, hvem der tilbyder det bedste produkt til
den bedste pris (”competition on the merits”). Nedgraderingen af adgangsforholdene til
havnene i Rødby og Puttgarden vil i betydelig grad obstruere denne effektive konkurrence.
Scandlines finder det i øvrigt bemærkelsesværdigt, at Transportministeriet og Femern A/S
ikke har søgt at indgå dialog med Scandlines om dette meget vigtige emne.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0004.png
Det er planlagt, at staten skal garantere for Femern A/S’s og A/S Femern Landanlægs gæld
eller yde genudlån til finansiering og refinansiering med et ubegrænset beløb og i
ubegrænset tid. På trods af, at statsstøtte er konkurrenceforvridende i sin natur, anerkender
Scandlines behovet for statsstøtte i statsejet brugerbetalt infrastruktur, såfremt
infrastrukturen har en positiv samfundsøkonomisk gevinst
1
. Det statsstøtteomfang, som er
planlagt på Femern, er dog problematisk, idet den statsejede konkurrent tænkes tildelt en
statslig blankocheck, som private aktører har svært ved at konkurrere med. Statsstøtten bør
begrænses til et omfang, der sikrer, at den statsejede virksomhed ikke kan misbruge sine
massive fordele til at udkonkurrere privatejede konkurrenter gennem ikke-kommerciel
priskonkurrence eller statsstøttet nedgradering af adgangsveje. Scandlines forventer, at EU's
konkurrencemyndigheder er enige i disse synspunkter.
En årlig besparelse på 200.000 ton CO2 er ikke korrekt
o
Femern A/S og Transportministeriet fremhæver fortsat, at en fast forbindelse vil resultere i
en årlig CO2 besparelse på 200.000 ton. Ca. tre fjerdedele af den besparelse opnås ifølge
Femern A/S og Cowi ved, at Scandlines’ færger afvikles. Det påstås, at de anvendte
færgeemissioner er baseret på en DTU rapport, samt den nyeste viden og teknologi.
Realiteten er, at Scandlines ikke indstiller færgedriften, at DTU ikke har stået for sådan en
rapport, at anvendte data er fra 2003, og at rapporten ikke er baseret på nyeste viden og
teknologi. Virkeligheden er en helt anden i dag; ikke mindst på grund af Scandlines’ grønne
strategi med målrettet fokus på ny teknologi. Femern A/S’ udokumenterede påstande om en
årlig besparelse på 200.000 ton CO2 ser bort fra effekten af de allerede eksisterende
hybridfærger på Rødby-Puttgarden, at Scandlines fortsætter med at sejle, og at der er et
betydeligt potentiale i færger på 100% batteridrift. De lovede 200.000 ton CO2 er et
uholdbart løfte, som ikke bliver sandt af at blive gentaget på trods af alle realiteter –
virkeligheden har ganske enkelt overhalet tunnelen inden om. Det er uhørt, at Femern A/S
og Transportministeriet nægter at anerkende færgernes miljømæssige fremskridt og
potentiale, og Scandlines kan kun atter opfordre til, at ansvarlige beslutningstagere sikrer, at
der udfærdiges en uvildig og nutidig ekspertvurdering. Scandlines forventer, at en total
vurdering af CO2 vil illustrere, at færger på 100 % batteridrift miljømæssigt vil være et
konkurrencedygtigt alternativ til en tunnel, som alene i etableringsfasen vil medføre en
massiv CO2 forurening på 2.000.000 tons. Se i øvrigt bilag 2 og 3, som indeholder et fortsat
negligeret dementi fra DTU samt et korrigerende tillæg til den emissionsrapport, som
Femern A/S bruger, udarbejdet af rapportskriveren selv.
Femern forbindelsen bliver ikke billigere end færgerne
o
Femern A/S kommunikerer til stadighed, at Scandlines’ overfart er dyr, og at Femern A/S
vil kunne gøre det bedre. Scandlines er derfor forundret over, at de priser, som Femern A/S
lægger til grund for deres finansielle analyse 2014 ligger over Scandlines faktiske
gennemsnitspriser for biler og lastbiler.
o
Senest tilgængelige samfundsøkonomiske vurdering fandt at ”En sænketunnel med samme kapacitet vil sandsynligvis
ikke give en samfundsøkonomisk nettogevinst for Danmark.” Cowi 2004 ”Samfundsøkonomisk vurdering af en fast
forbindelse over Femern Bælt”.
1
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0005.png
Femern A/S skylder beslutningstagere og skatteydere at gøre det klart, at Femern A/S
forudsætter en ”prisaftale” med Storebæltsbroen, som forudsætter, at priserne på
Storebæltsoverfarten ikke kan sættes ned, selv ikke når broens gæld er afviklet. Hvis
Scandlines havde en sådan aftale med Storebælt, så ville det rimeligvis blive betragtet som
ulovlig karteldannelse. Scandlines kan selvsagt ikke antyde, at transportministeriet udøver
karteldannelse, eftersom både A/S Storebælt og Femern A/S er ejet af samme ejer, nemlig
Sund & Bælt Holding A/S som igen er ejet af staten. Men effekten er i bund og grund den
samme. Når Storebæltsbroens gæld i fremtiden er afviklet, vil det være muligt for Storebælt
at sætte priserne markant ned - hvis der ikke var en ”aftale” med Femernforbindelsen om at
lade være. Visionerne om, at bilister i fremtiden teoretisk kan spare ca. 1 time på Femern
Bælt passagen, kommer altså til at koste de mere end 10 millioner køretøjer årligt på
Storebælt en billetpris der måske er dobbelt så høj, som den kunne være i fri konkurrence.
o
Scandlines må endvidere konstatere, at Femern A/S og Transportministeriet uophørligt
fremstiller vores billetpriser forkert både i den nyeste finansielle analyse fra 2014 og i
præsentationer over for politikere. Scandlines må fastholde, at det er uhørt, at Femern A/S
ikke er mere påpasselig i sin fremstilling af en konkurrents priser.
Scandlines færgeservice er en af verdens mest effektive
o
Femern A/S anfører, at Scandlines’ overfart ikke er fleksibel. Scandlines har i gennemsnit
mere end 90 afgange i døgnet, sejler døgnet rundt og året rundt. Scandlines har indbygget et
betydeligt backup beredskab og har færre driftsstop end Storebælts- og Øresundsbroen.
Scandlines tilbyder toilet-, restaurant-, internet- og butiksfaciliteter ombord samt mulighed
for hvile og frisk luft. Scandlines sejler med farligt gods på en dedikeret farligt gods færge,
og Scandlines befordrer landgangspassagerer, cykler, biler, busser, lastbiler, campingvogne,
passagertog og motorcykler. Lastbilchauffører opnår køre/hviletid og kan endvidere vælge
safe-parking før eller efter færgeoverfarten i Scandlines’ havne.
o
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0006.png
0. Indledning
Den 28. november 2014 sendte Transportministeriet et udkast til lov om anlæg af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark (”Udkast til Anlægslov”) til høring.
Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH (”Scandlines”) driver færgeforbindelsen
mellem Rødby og Puttgarden og er derfor den nærmeste konkurrent til den faste forbindelse over Femern
Bælt (den ”Faste Forbindelse”). Det følgende er Scandlines bemærkninger til Udkast til Anlægslov og Tillæg
til VVM-redegørelse.
Notatet behandler næsten udelukkende den danske del af projektet vedr. den faste forbindelse og primært
følgende:
1. Antagelsen om ophørt færgedrift er forkert
2. Forslag til nedgradering af adgangsveje er konkurrenceforvridende
3. Det bør fremgå af anlægsloven, at private og offentligt ejede konkurrenter skal ligestilles hvad angår
fremtidig skiltning og andre lignende forhold
4. Der angives urigtige og vildledende oplysninger om Femernforbindelsens miljøpåvirkninger
5. Adgangsveje/forhold til Rødbyhavn Færgehavn under anlægsfasen
6. Påvirkninger af færgesejladsen under anlægsfasen
7. Påvirkning af Rødbyhavn Havn
8. Planlagt statsstøtte, ejerforhold og Transportministeriets beføjelser
9. Generelle bemærkninger
10. Faktuelle fejl
Efterfølgende gennemgås vores høringskommentarer. Centralt for Scandlines er naturligvis, at der i
anlægsloven for en fast forbindelse under Femernbælt tages hensyn til vores færgedrift, og at privat og
statslig konkurrence ligestilles, herunder 1) at der i anlægsfasen tages hensyn til færgedriften, 2) at kunders
adgang til færgehavnene ikke nedgraderes, konkurrence på lige vilkår, 3) at Scandlines og Femern A/S
ligestilles, hvad angår skiltning og statslig (ikke Femern A/S betalt) markedsføring af korridoren, 4) at
Scandlines’ nuværende og fremtidige miljøprofil anerkendes og fremføres korrekt, 5) at Scandlines’
prisniveau for køretøjer fremstilles korrekt, og 6) at tiltænkt statsstøtte og støtte fra EU ikke misbruges til at
fravige det beslutningsgrundlag, som foreligger, herunder de prisniveauer, Femern A/S har baseret sin
rentabilitet på.
1. Antagelsen om ophørt færgedrift er forkert
Transportministeriet og Femern A/S har i alle dele af projekteringen – herunder ved beregninger og analyser
og i den afgørende trafikprognose, som danner grundlag for anlæg og drift – fejlagtigt lagt til grund, at
færgedriften vil ophøre efter Femernforbindelsens åbning. Dette er også gældende i udkast til anlægsloven.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0007.png
Denne antagelse er forkert. Scandlines vil fortsætte færgedriften også efter Femernforbindelsens åbning. Vi
har klart meddelt dette over lang tid
2
, men Femern A/S og Transportministeriet fortsætter ikke desto mindre
med at lægge det modsatte til grund.
I tabellen nedenfor er kort beskrevet Scandlines nuværende koncept samt Scandlines plan for 2025; dels i en
situation med en fast forbindelse under Femern Bælt og dels som 0-alternativ uden en fast forbindelse.
Scandlines står som altid til rådighed for transportministeriet for yderligere uddybning af fremtidsplaner. I
tabellen er videre opstillet de scenarier, som transportministeriet og Femern A/S arbejder med i deres
dokumentation samt markeret med rødt, når disse scenarier afviger fra Scandlines’ drift i dag og Scandlines’
fremtidsplaner. Af nedenstående fremgår ikke kun, at Transportministeriet og Femern A/S’s udgangspunkt i
deres dokumentation afviger fra Scandlines’ planer. Det fremgår også at der er en klart manglende konsistens
mellem de scenarier, der er opstillet, Afhængig af hvilket scenarie Femern A/S regner på f.eks. konkurrence,
støj eller miljø er forudsætningerne forskellige. Således fremgår det, at når der regnes på CO2 og støjgener,
så simulerer man med 4 færger i drift, men at når det gælder konkurrence, så simulerer man kun med enten 1
eller 2 færger i drift..
Rød
– afviger fra Scandlines’
plan
Grøn
– svarer næsten til
Scandlines’ plan
I dag
5 færger (4
hybrid færger og
1 farligt gods
færge)
4 færger
Scandlines
Konkurrence analyse
(BVU og Intraplan 2014)
Støjgener fra færger
(Udkast til anlægslov side
53 samt VVM rapport
2013)
CO2 beregning
(Udkast til anlægslov side
52 samt VVM rapport
2013)
Planlagt adgangsvej til
Rødby/Puttgarden
(VVM rapport samt
Rambøll notat og
rapport)
2025 udgangspunkt
for TRM og Femern
A/S anlægslov og
dokumentation
”Udgangspunkt er
forkert”
2025 Tunnel med
færgedrift
3-4 hybrid eller 100%
batteri færger i fleksibelt
setup (frekvens tilpasset
trafik mønster)
1 færge eller 2 færger i
konstant drift
30min drift = 4 færger
0-alternativ – færgedrift
uden tunnel
”0-alternativ” er 4
forlængede eller
forhøjede batteri færger
samt 1 farligt gods færge
”0-alternativ” ikke
beskrevet
”0-alternativ” ikke
beskrevet
0 færger
0 færger
5 færger (2003
konventionel
diesel elektrisk
teknologi)
0 færger
4 færger (med 2003
teknologi)
4 forlængede færger
(med 2003 teknologi)
0 færger
Scandlines må antage, at Trafikministeriet og Femern A/S 2025 udgangspunkt om, at færgeruten lukkes, er
baseret på de to sydtyske konsulentfirmaers BVU og Intraplan, trafikprognose rapport ”Fehmarnbelt Forecast
Se eksempelvis følgende artikler fra 20. juni 2009: DR’s artikel tilgængelig via dette link:
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/06/20/110535.htm; Politikens artikel tilgængelig via dette link
http://politiken.dk/indland/ECE736774/scandlines-truer-med-at-smadre-fermer-bros-oekonomi/; TV Østs artikel tilgængelig via dette link
http://www.tveast.dk/artikler/scandlines-vil-give-femern-bro-kamp-til-stregen?page=3
2
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0008.png
–Update of the FTC-Study of 2002” udarbejdet for Femern A/S i 2014. Desværre må vi konstatere, at denne
rapport:
1. er fuld af faktuelle fejl,
2. er baseret på en meget ringe forståelse af trafikken over Femern bælt,
3. opstiller færgescenarier, som operationelt ikke giver mening og resulterer i markant undervurdering
af Scandlines’ fleksibilitet i drift,
4. demonstrerer rapportskrivernes manglende forudsætninger for eller negligering af en helt
grundlæggende forståelse af Scandlines’ driftsøkonomi, og
5. opstiller en række trafikestimater som værende fakta.
Scandlines erkender gerne, at ovenstående kritik er hård, men når den tyske rapport ensidigt og utvetydigt
konkluderer færgeoverfartens død, er det direkte skadeligt for Scandlines som privat konkurrent til Femern
A/S. Man må derfor kunne forvente et analysearbejde, der er særdeles grundigt og påpasseligt omkring
forudsætninger og konklusioner og ikke blot er baseret på skrivebords-simulationer.
Scandlines har på denne baggrund foreslået Transportministeren, at Scandlines får mulighed for at
præsentere sit syn på det fremtidige konkurrencescenarie for Ministeren og forligskredsen. Dette har
Ministeren og forligskredsen indvilget i, og en sådan præsentation finder sted i januar 2015. Endvidere har
Scandlines i Bilag 1 en kort oversigt over observationer til den tyske rapport. Det er værd at bemærke, at
denne oversigt, givet høringsperiodens længde, kun er baseret på en første gennemlæsning og kun fokuserer
på de mest basale fejl - en mere detaljeret gennemgang og kritik kan følge.
Anlægsloven bør korrigeres, så udgangspunktet for loven er, at færgeoverfarten på Rødby-Puttgarden
fortsætter også efter åbning af en fast forbindelse. Scandlines vil endvidere opfordre til, at der udarbejdes en
reel konkurrenceanalyse.
2. Forslag til nedgradering af adgangsveje er konkurrenceforvridende
Som følge af fejlforudsætninger om Scandlines’ udtræden af markedet har Transportministeriet og Femern
A/S fejlagtigt lagt til grund, at der skal ske en omlægning af adgangsforholdene, så det bliver langt
vanskeligere end i dag for forbrugerne at få adgang til færgehavnene og dermed færgerne i henholdsvis
Rødby og Puttgarden. Scandlines har nedenfor grafisk illustreret den planlagte nedgradering i Rødby, samt
hvordan alternative ”fly-over” løsninger, der ligestiller Femern A/S og Scandlines i Rødby, kan se ud.
Tilsvarende gælder i Puttgarden.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0009.png
Planlagt nedgradering
Access to E47 for ferry traffic
Today from Rødby harbor
Direct highway demolished
and entry/exit ramps and
roundabouts are established
Remaining highway is
downgraded to municipal
road
Railway and Rødbyhavn
train station is removed
110
Direct onto E47
The future for Rødby harbor
according to Femern A/S
80?
3-5 km municipal
road
Roundabout and
bridge with slope
and left and right
curve across E47
Roundabout
followed by
access ramp to
E47
New highway
established for the
Fehmarn fixed link
Source: EIA report 2013
110
E47
Løsning 1 – ”fly over” mod tunnel
Løsning 2 – ”fly over” mod Rødbyhavn
Fly over solution
Scandlines har erfaret, at Femern A/S’s konsulenter vurderer, at en ”fly-over” vil fordyre projektet med 250
mio. kr. Det er vi uforstående overfor, idet ”fly-over” løsningerne i omfang ligger tæt på Femern A/S’s
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0010.png
forslag til tilslutningsanlæg, samtidig med at en ”fly-over” ikke nødvendiggør 2 rundkørsler. Ligeledes
betyder ”fly-over” løsning 1, at der ikke skal fjernes et stykke af nuværende motorvej.
Scandlines har observeret, at Femern A/S i deres kommentarer til VVM høringen, oktober 2014 anfører, at
de nedgraderede vejforhold er tilstrækkelige for Scandlines’ drift ud fra et vurderet ”time-spidsbelastnings”
perspektiv, hvor man estimerer den maksimale gennemsnitlige spidsbelastning over 1 time. Problemet med
en sådan betragtning er, at trafik fra færgehavnen kommer i komprimerede færgetræk over 4-5 minutter,
hvorfor konceptet med en ”time-spidsbelastning” er misvisende, idet den virkelige spidsbelastning fra færger
faktisk er højere end fra en tunnel.
Tilsvarende lægges det til grund, at al passagertogdrift skal omdirigeres til Femernforbindelsen og dermed, at
togforbindelsen til Rødby Færge station og til færgerne skal nedlægges og omdirigeres til
Femernforbindelsen, samt at Rødby Færge station skal nedlægges. Det fremgår blandt andet af udkast til
anlægsloven, §48, side 9.
Disse forudsætninger har en betydelig indvirkning på Scandlines’ forretning. Det er åbenbart, at hvis disse
fejlagtige forudsætninger lægges til grund, risikerer Scandlines et meget stort økonomisk tab. I værste fald
fjerner Femern A/S og Transportministeriet det økonomiske grundlag for, at Scandlines kan fortsætte
færgedriften. Dette er uacceptabelt for Scandlines og forbrugerne.
Anlægsloven bør korrigeres så udgangspunktet for loven er:
at færgeoverfarten på Rødby-Puttgarden fortsætter også efter åbning af en fast forbindelse,
at den planlagte nedgradering af adgang til Scandlines havne ikke gennemføres, og
at der i stedet planlægges en lige adgang til hhv. den private og statslige konkurrent.
3. Det bør fremgå af anlægsloven, at private og offentligt ejede
konkurrenter skal ligestilles, hvad angår fremtidig skiltning og andre
lignende forhold
Anlægsloven bør sætte rammer, der sikrer, at Scandlines og Femern A/S (og A/S Femern Landanlæg) stilles
lige, hvad angår forhold som f.eks. fremtidig skiltning og offentlig (ikke Femern A/S betalt) markedsføring
af korridoren
4. Der angives urigtige og vildledende oplysninger om
Femernforbindelsens miljøpåvirkninger
Reduktionen af CO2-udledningen og påvirkningen af klimaet udgør en af hovedargumenterne i forbindelse
med beslutningen om at etablere Femernforbindelsen, og en korrekt belysning af disse forhold er derfor
afgørende. For eksempel udtalte daværende transportminister Lars Barfoed i fremsættelsestalen for forslaget
til projekteringsloven, at nedbringelse af CO2 udledningen var et af hovedelementerne bag vedtagelsen af
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0011.png
Femernforbindelsen. Under forhandlingerne i Folketinget om projekteringsloven fremgår det ligeledes, at
både tidligere transportminister Pia Olsen Dyhr og nuværende transportminister Magnus Heunicke anså
Femernforbindelsens miljøgevinster som et afgørende parameter i vurderingen af, om Femernforbindelsen
skulle etableres.
Pia Olsen Dyhr udtalte således den 23. januar 2009 til Folketinget under lovforslagets behandling:
”Samtidig ser det ud til, at der kan komme CO2-besparelser ud af projektet, når vi sætter
færgerne ud af drift” …
”Det har været vigtigt for SF at få indflydelse på den her politiske aftale, så vi ikke bare
endte med at sige ja til det, de andre partier nu kunne blive enige om. I den forbindelse har
det været afgørende for os, at miljøforholdene omkring broen er i orden, at så få boliger som
muligt rammes af støj - det betyder i udgangspunktet, at aftalen medfører færre støjramte
boliger, især fordi godstogene kører ad en kortere rute - og at CO2-udledningerne bliver
reduceret. Vi har sikret os, at alle de her forhold er med i aftalen.” …
”Et af de vigtigste SF-fingeraftryk på aftalen er, synes jeg selv, at klimaet er så højt
prioriteret. Det står nemlig klart, at projektets miljøpåvirkning undersøges som en del af en
udvidet VVM.”
3
Tilsvarende udtalte Magnus Heunicke:
”Punkt 3 vil broen betyde et tiltrængt løft for godstransporten på jernbanen, og derfor har
den en klimagevinst indbygget. Når broen åbner, vil vi spare 200.000 t i CO2-udslip til gavn
for klimaet. Det svarer til udslippet fra en mindre, dansk provinsby på 20.000 indbyggere.”
4
I udkast til anlægsloven punkt 15.4.1. side 52 fremføres:
”Samlet set medfører den faste forbindelse over Femern Bælt et fald i emissionerne fra
trafikken. Potentielt vil der hvert år kunne spares omkring 200.000 ton CO2 i et scenarie,
hvor en fast forbindelse over Femern Bælt erstatter færgedriften på Rødby-Puttgarden. Den
mindre CO2-udledning skyldes især tre faktorer: overførsel af godstransport fra vej til
jernbane, den kortere strækning fra København til Hamborg samt den lavere CO2-udledning
ved at benytte en fast forbindelse frem for at transportere køretøjer over Femern Bælt med
færge.”
De 200.000 ton CO2 er baseret på VVM-redegørelsen hvortil Scandlines i 2013 i forbindelse med høringen
påpegede en række fejl.
Femern A/S har været ansvarlig for udarbejdelsen af VVM-redegørelsen, og det er derfor primært Femern
A/S, der er ansvarlig for, at VVM-redegørelsen baseres på et korrekt faktuelt grundlag.
Pia Olsen Dyhr’s ordførertale af 23. januar 2009 tilgængelig via dette link
http://www.ft.dk/samling/20081/lovforslag/l99/beh1/6/forhandling.htm?startItem=#nav.
4
Magnus Heunickes ordførertale af 23. januar 2009 tilgængelig via dette link
http://www.ft.dk/samling/20081/lovforslag/l99/beh1/2/forhandling.htm?startItem=#nav.
3
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0012.png
I forhold til CO2-emissionerne fra færgerne, er det i VVM-redegørelsen fra 2013 side 1334 anført:
”Forudsigelserne af emissioner fra færger i 2025 er foretaget af Danmarks Tekniske
Universitet baseret på nyeste viden om teknologi og kommende regulering”.
Citatet er et eksempel på manglende oplysning af sagen med den konsekvens, at VVM-redegørelsen hviler
på et usagligt grundlag. En række udsagn i denne udtalelse er ukorrekte eller upræcise.
For det første er der ikke tale om en rapport fra Danmarks Tekniske Universitet. Rapporten er ikke
udarbejdet af Danmarks Tekniske Universitet, men derimod af Hans Otto Holmegaard Kristensen, der ved
udarbejdelse af rapporten har ageret som konsulent for Cowi, der har repræsenteret Femern A/S i forbindelse
med udarbejdelsen af VVM-redegørelsen. Der er således tale om et partsindlæg og ikke en uvildig
undersøgelse og analyse, hvilket er bekræftet af Danmarks Tekniske Universitet (se bilag 2), der ligeledes
tager afstand fra rapporten. Henvisningen til Danmark Tekniske Universitet som kilde er således usand, og
det er stærkt kritisabelt, at Danmarks Tekniske Universitet indgår som kilde, når universitetet ikke har
udarbejdet den anførte rapport.
Hans Otto Holmegaard Kristensens rapport er dertil fra 2010 og var således tre år gammel på tidspunktet for
offentliggørelsen af VVM-redegørelsen. Herunder skal det bemærkes, at rapporten er baseret på data fra
2003 og derfor var ti år gammel allerede på offentliggørelsestidspunktet. Det er åbenlyst, at data fra 2003 er
forældet og ikke udgør ”nyeste viden”, og det er i den sammenhæng uforklarligt, hvorfor der ikke er
indhentet et nyt tidssvarende datagrundlag eller i det mindste anført en begrundelse for, hvorfor data fra 2003
kan antages at være retvisende og tidssvarende. Eksempelvis antages det i rapporten, at færgerne fra 2003 og
frem mod 2025 ikke vil opnå en bedre brændstofforbrænding. Denne antagelse er, ud fra kendskab til
nuværende oplysninger og data, ikke korrekt.
Tværtimod har Scandlines fremlagt dokumentation for, at CO2-udslippet fra færgerne løbende er blevet og
løbende bliver reduceret kraftigt som følge af en række tiltag, herunder introduktionen af hybridfærger.
Scandlines arbejder endvidere på introduktion af Zero Emission batteri færger. Til brug for en opdateret
klimavurdering bidrager Scandlines gerne med tidssvarende og korrekt datamateriale om de faktiske CO2
forhold, og det vil deraf kunne ses, at Femern A/S’ udlægning af CO2 regnskabet er vildledende og forkert.
I Transportministeriets ”Høringsnotat, Oktober 2014, VVM-redegørelse for en fast forbindelse over Femern
Bælt” side 40, 5. afsnit skriver Transportministeriet : ”Scandlines bemærker, at VVM redegørelsen antager,
at færgerne frem mod 2025 ikke vil opnå bedre brændstofforbrænding. Det skal i den forbindelse oplyses, at
VVM-redegørelsen medtager fremtidige reduktioner i udledninger af eksempelvis CO”, NOx og SO2, hvis
de er et forventet resultat af allerede vedtaget national, EU-retlig eller konventionsretlig regulering.
”Frivillige” reduktioner er således ikke medtaget i vurderingen.” Det betyder, at end ikke den til dato
allerede opnåede forbedrede brændstofforbrænding på Scandlines færger er medtaget.
På baggrund af Transportministeriets og Femern A/S’s manglende korrektion af ovenstående forhold har
Scandlines i forbindelse med høringsprocessen set sig nødsaget til, at bede Hans Otto Holmegaard
Kristensen om at vurdere, hvorvidt hans rapport fra 2010 stadigvæk er relevant i dag. Han konkluderer bl.a.:
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0013.png
”Den daværende rapport så således bort fra det beskrevne teknologispring fra ren diesel
elektrisk fremdrift til hybriddrift,
som tilsvarende betyder at beregningerne skal
revideres dersom den seneste teknologi skal tages i betragtning ved fremtidig
færgedrift på Rødby – Puttgarden.”
(se bilag 3).
Anvendelse af sådanne ukorrekte oplysninger og inddragelse af ikke-eksisterende kilder resulterer i, at
VVM-redegørelsens konklusioner er baseret på usaglige antagelser og dermed er forkerte. Virkningen er, at
Femernforbindelsen sammenlignet med færgedriften mellem Rødby og Puttgarden på usagligt grundlag
fremstilles mere positivt, end den er.
Det er endvidere vildledende, når Femern A/S og Trafikministeriet nedtoner udledning af CO2 i forbindelse
med selve etableringen af den påtænkte forbindelse. Femern A/S vurderer udledningen til at blive i
størrelsesordenen ca. 2 mio. CO2 eq(t). Det vil således tage ca. 46 år
5
, før der opnås balance i CO2
regnskabet. I forbindelse med udkast til anlægsloven fremgår CO2 ved etablering af en tunnel tilsyneladende
slet ikke.
Endvidere er det vildledende, når Femern A/S undlader at gengive beregninger for alternative
udfaldsmuligheder. For eksempel er det sandsynligt, at CO2 udslippet reduceres mere, ved at Scandlines
indsætter 0-emmissionsfærger, frem for at der etableres en tunnel med efterfølgende trafik i denne.
Scandlines opfordrer derfor ligesom i 2013 til, at der
udarbejdes et revideret og retvisende billede af
klimapåvirkningerne.
VVM-redegørelsens bidrag er
fejlbehæftet og misvisende.
Det er ligeledes
uforståeligt at beslutningstagerne ikke får indsigt i CO2 udledningen i forbindelse med etableringen af den
faste forbindelse.
1.977.254 ton / 43.100 ton = 45,9 år. De 43.100 ton er Femern A/S og deres rådgiveres egen vurdering af CO2
besparelse under forudsætning af at færgedriften fortsætter, se VVM-Redegørelsen side 1335.
5
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0014.png
Scandlines
HYBRID FERRY
Prinsesse Benedikte, built in 1997, hybrid since August 2013
Verdens største hybridfærge - 2,7 MWh
batteripakke / kapacitet til 364 biler
Systemet svarer til ca. 600 hybridbiler og kan
drive det 8.800 tons tunge skibe i 30
minutter
Stor international anerkendelse for arbejdet
med det banebrydende hybridsystem
2014
5. Adgangsveje/forhold til Rødbyhavn Færgehavn under anlægsfasen
Adgangsforhold til Rødbyhavn Færgehavn og til Scandlines’ faciliteter i Rødbyhavn i anlægsfasen:
Det anføres i de Almindelige bemærkninger til ”Udkast til Forslag til
lov om anlæg af fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark”
afsnit 8, side 39, 2.afsnit:
”Hensynet til afvikling af trafikken uden unødige forsinkelser for trafikanterne har høj
prioritet i planlægningen af anlægsarbejdet, og det tilstræbes, at arbejdet med
tilslutningsanlægget tilrettelægges med færrest mulige gener for trafikken. Trafikken til
anlægsarbejderne forventes som udgangspunkt at køre direkte mellem Sydmotorvejen og
anlægsområderne. Den trafik passerer derfor ikke gennem Rødbyhavn.”
Videre anføres i afsnit 8, 1. afsnit, at trafikken på landsiden forøges og i afsnit 8, 2. afsnit: ”Af
forsigtighedshensyn er det forudsat, at trafikken generelt vil være jævnt fordelt over hele døgnet på alle
ugens dage og over hele året. Der vil dog være spidstimer for personbiltrafikken tre gange i døgnet. ”
6
5.1 Trafik til og fra færgerne (køretøjer)
Jvf f eks ”tillæg til VVM redegørelsen, Den faste forbindelse over Femern Bælt (kyst til kyst)” , p.22 og fig. 12 : hvor
det er anført, at der vil være op til i gennemsnit 62 flere køretøjer pr time.
6
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0015.png
Færgetrafikken er ikke nævnt direkte, selv om den udgør størstedelen af trafikken på Sydmotorvejen til og
fra Rødbyhavn Færgehavn. Køretøjer til færgerne benytter Sydmotorvejen både nord- og sydgående og kører
IKKE igennem Rødbyhavn. Trafikken til anlægsarbejderne og i forbindelse med tilsynsarbejderne, som vil
bestå af alle typer køretøjer, personbiler, varebiler, busser og ikke mindst tunge og store lastkøretøjer, vil
benytte Sydmotorvejen med tilhørende afkørsel og tilkørsel dvs. både sydgående og nordgående.
Opmærksomheden henledes også på, ati perioden (på flere år) indtil arbejdshavnene er anlagt og taget i brug,
vil al anlægstrafik benytte de eksisterende til- og frakørsler og veje. Det betyder øget trafik på
Sydmotorvejen og risiko for kødannelser i forbindelse med af- og tilkørsel ikke mindst på
spidsbelastningstidspunkterne. Videre vil etableringen af tilslutningsanlægget mellem den eksisterende
motorvej og den nye motorvej medføre reduktion af Sydmotorvejens tilgængelighed både sydgående og
nordgående med store gener til følge. Der skal også etableres en vandledning under Sydmotorvejen mellem
Havnevej og Strandlodsvej. Samtidig anføres, at der af forsigtighedshensyn er forudsat en jævn fordeling
over tid af trafikken. Set fra Scandlines synspunkt er det afgørende også at se på
spidsbelastningstidspunkterne for både anlægstrafikken og færgetrafikken og den øvrige trafik.
Det bør i anlægsloven anføres at: I hele anlægsperioden skal der være adgang til og fra Rødbyhavn
Færgehavn via Sydmotorvejen. Anlægsarbejdet skal tilrettelægges på en måde, der sikrer, at
adgangen via Sydmotorvejen og dermed for færgetrafikken til og fra færgehavnen påvirkes mindst
muligt dvs. en uhindret adgang af så høj standard som overhovedet muligt med speciel hensyntagen
til spidsbelastningstidspunkterne over døgn og år.
5.2 Landgangspassagerer og lokaltrafik
Landgangspassagerer til og fra færgerne kører ad Færgevej (hyppigt fra Sydmotorvejen) og derefter til højre
ad Færgestationsvej. Mange af Scandlines’ ansatte anvender samme rute. De busser, der i lange perioder af
anlægsperioden erstatter tog mellem Rødby Færge og Orehoved Station, anvender sammen rute.
7
Andre af Scandlines’ ansatte fortsætter ad Færgevej (hyppigt fra Sydmotorvejen) længere mod øst og drejer
derefter til højre ad Gl. Badevej for derefter straks at dreje til højre igen. Returkørslen foregår ikke ad samme
vej, men ad den samme vej, som køretøjer (kunder) fra færgerne anvender af hensyn til toldkontrollen.
Medarbejdere og konsulenter mm., som er tilknyttet Femern’s tilsyn med de meget store anlægsarbejder, skal
ligeledes anvende frakørslen fra Sydmotorvejen, derefter Færgevej og til højre ad Gl. Badevej for derefter at
dreje til højre mod den østlige del af Rødbyhavn Færgehavn. Køretøjer relateret til Femern A/S’s tilsyn vil
returnere ad samme rute.
Ruten Sydmotorvejen - Færgevej – Gl. Badevej anvendes af alle Scandlines leverandører (i forbindelse med
levering af varer til brug på færgerne og i havneområdet, til videresalg på færger og i bordershop),
entreprenører og håndværkere til Scandlines Færger og til Færgehavnen inkl. arealer og bygninger.
Returkørslen foregår ikke ad samme vej, men ad den samme vej, som køretøjer (kunder) fra færgerne
anvender af hensyn til toldkontrollen.
7
Reference til Tillæg til miljøredegørelse, Ringsted-Femern banen, November 2014, Bane Danmark
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0016.png
Det bør i anlægsloven anføres, at i hele anlægsperioden skal adgangen til de to adgangsruter til
Scandlines’ områder være anvendelige og tilgængelige og mindst muligt påvirket af
anlægsarbejderne.
5.3 Skiltning
Det bør i anlægsloven anføres, at i hele anlægsfasen skal Femern A/S og A/S Femern Landanlæg
stedse sikre en opdateret og korrekt skiltning for Scandlines’ kunder, leverandører og medarbejdere.
6. Påvirkninger af færgesejladsen under anlægsfasen
Færgerne bliver nødsaget til at afvige nuværende sejlrute og omlægge deres sejlrute i vestlig retning for at
holde en sikker afstand til anlægsarbejderne og for ikke at være til gene for anlægsarbejderne i forbindelse
med etablering af tunnelen. Sejlruten bliver længere.
Færgerne vil være nødsaget til at foretage langt flere, større og mere komplekse afvigemanøvrer end i dag.
Årsagerne er: Kraftig øgning af krydsende skibstrafik i forbindelse med anlægsarbejdet
8 9
og indsnævring af
den eksisterende sejlrute for store skibe (rute T). Se f eks ”Udkast Forslag til lov om anlæg af fast
forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark” side 39, 3. afsnit og side 39, afsnit 4,
hvor det er anført at det tilstræbes,”…at få leveret flest mulige materialer til anlægsarbejdet fra søsiden.”
”Til søs vil der komme ekstra trafik i forbindelse med udgravningen af tunnel renden,
opfyldning af de nye landområder, etableringen af tunneldelene samt den ovennævnte
levering af materialer til anlægsprojektet.” Størstedelen af fartøjer med leverancer af
materialer til de to arbejdshavne og dermed til anlægsprojektet vil krydse færgernes sejlrute,
videre vil langsomtgående slæbebåde med pramme krydse færgernes sejlrute ifm. opfyldning
af landområder. Der vil endvidere blive et betragteligt antal sejladser ifm. med Femern’s
tilsyn af anlægsarbejderne.
Konsekvenserne vil være meget betydelige for Scandlines. Konceptet på Scandlines’ færgerute Rødby-
Puttgarden bygger på optimering indtil de mindste detaljer, hvilket betyder, at alle aktiviteter og
delaktiviteter er optimeret og tilrettelagt således, at rettidighed og overholdelse af sejlplanen – naturligvis
udover sikkerheden – har højeste prioritet i kombination med fokus på at holde omkostningerne nede. De
indbyggede tidsmæssige reserver er tæt på ikke-eksisterende eller holdt på et absolut minimum samtidig
med, at rettigheden opretholdes.
Jvf. f eks tillæg til VVM redegørelsen, Den faste forbindelse over Femern Bælt (kyst til kyst), s. 13, afsnit 2.1.5, 4.
afsnit hvoraf det fremgår at arbejdet med opfyldning – som foregår fra pramme - af det vestlige landområde forgår i
døgndrift over en periode på ca. 2,5 år.
9
”Udkast Forslag til lov om anlæg af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark” f eks s.
23, 1. og 3. afsnit, ”.. flest mulige materialer til anlægget fra søsiden.”; s. 50 og 51, hhv. sidste afsnit og første afsnit.
”Derfor bliver der etableret to midlertidige arbejdshavne til dette formål ved henholdsvis Rødbyhavn og Puttgarden.”
8
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0017.png
De ovennævnte forhold relateret til anlægsfasen vil betyde, at færgerne generelt skal sejle længere, skal
foretage langt flere og større afvigemanøvrer og dermed også ændringer i hastighed end i dag for at kunne
holde sejlplanen. Konsekvenserne er væsentlig længere sejlads, mange kurskorrektioner og
hastighedskorrektioner og uundgåelige forsinkelser. Det vil på størstedelen af sejlturene være nødvendigt at
lade færgerne sejle med den maksimale hastighed.
Scandlines forbeholder sig ret til at blive kompenseret for meromkostningerne.
Det skal i Anlægsloven anføres, at Scandlines vil blive kompenseret for sine meromkostninger knyttet
til de forøgede omkostninger til bunker mm. i forbindelse med en længere sejlrute, forøgelse af den
gennemsnitlige hastighed og et væsentligt forøget antal retnings- og hastighedsændringer, og at
Femern A/S i videst mulig udstrækning tager hensyn til færgetrafikken og dennes afvikling.
l
7. Påvirkning af Rødbyhavn Havn
7.1 Indre lagune med soppestrand og Kanaler
Scandlines er ejer af molerne i Rødby Færgehavn og af vandområdet i hele Rødbyhavn Havn.
I bemærkningerne til anlægsloven skal det anføres:
at Femern A/S er ansvarlig for, at der fortsat og uden afbrydelser både i anlægsperioden og
efterfølgende vil være adgang som i dag for køretøjer i forbindelse med reparation og vedligehold
af den vestlige mole, det tilhørende molehoved og de tilhørende installationer,
at der forsat og uden afbrydelse både i anlægsperioden og efterfølgende vil være tilstrækkelig
elforsyning via kabel som i dag til fyr og andre tekniske installationer såsom tågelys, belysning
mm. på vestre molehoved,
at Scandlines ikke kan drages til ansvar for hverken en evt. forurening fra havnebassinerne, som
måtte trænge ud i kanalerne eller i den indre lagune med soppebassin
10
, eller for den surge effekt,
der måtte forplante sig til kanalerne og den indre lagune med soppebassin
7.2 Opfyldning langs molerne i Rødbyhavn Havn
I bemærkninger til anlægsloven skal det anføres:
at Femern A/S skal sikre, at opfyldning langs ydermolerne vil foregå således, at generne for
Scandlines bliver mindst mulige,
at adgangen til molerne, molehovederne og de dertil hørende tekniske installationer skal være
uhindrede under hele anlægsfasen og efterfølgende,
at hvis opfyldningen både under anlægsarbejdet eller efterfølgende påfører Scandlines ekstra
vedligeholdelsesomkostninger eller lignende, skal Femern A/S kompensere Scandlines for disse
omkostninger,
at Scandlines skal have ret til hos A/S Femern at opkræve og at få betalt omkostningerne til den
ekstra oprensning af havnebassinerne og sejlrenden, som er et resultat af anlægsarbejdet eller
Jvf. f eks tillæg til VVM redegørelsen, Den faste forbindelse over Femern Bælt (kyst til kyst) p. 35, pkt. 2.7.3, 4.
afsnit hvor det anføres at vand vil strømme fra havnen til den indre lagune i 56 pct. af tiden
10
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0018.png
efterfølgende på grund af f.eks. udformningen af de nye landområder.
8. Planlagt statsstøtte, ejerforhold og Transportministeriets beføjelser
8.1 Indledning
Det fremgår af Udkast til Anlægslov, at intentionen er, at Femern A/S og A/S Femern Landanlæg skal drage
fordel af statsgarantier (til lån og andre finansielle instrumenter), som er ubegrænset både i tid og beløb.
11
Hertil kommer en række andre støtteformer som for eksempel genudlån, statslån og gratis brug af statens
havområder.
I anledning af en statsstøtteklage over finansieringsmodellen af Øresundsforbindelsen vedtog Europa
Kommissionen (”Kommissionen”) i efteråret, at udnyttelse af infrastruktur (f.eks. en bro eller tunnel)
gennem opkrævning af gebyrer eller afgifter udgør en økonomisk aktivitet, som er underlagt
konkurrencereglerne, herunder reglerne for statsstøtte i Traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (”TEUF”).
12
Dermed er der ingen tvivl om, at Femern A/S (som ifølge lovforslagets § 42 kan
opkræve betaling for brug af den Faste Forbindelse) også udøver en økonomisk aktivitet. Dette gælder
ligeledes A/S Femern Landanlæg, som ifølge § 41 og bemærkningerne til lovforslaget, finansieres gennem
opkrævning af gebyrer for brug af jernbanen og dels gennem den af Femern A/S opkrævede tunnelbetaling.
13
Det er ikke klart, hvorfor regeringen og Transportministeriet fortsat fastholder, at der ikke ydes statsstøtte til
Femern A/S og A/S Femern Landanlæg til trods for Kommissionens beslutning af 15. oktober 2014.
Af denne grund har Transportministeren også erklæret, at finansieringsmodellen til den Faste Forbindelse
skal notificeres til Kommissionen.
14
Det fremgår imidlertid ikke, hvornår notifikationen vil blive indsendt.
Artikel 108(3) TEUF kræver, at medlemslandene notificerer støtteforanstaltninger,
inden
støtteprojekterne
påbegyndes. Femern A/S og A/S Femern Landanlæg har på trods heraf allerede påbegyndt en lang række
anlægsaktiviteter.
15
Danmark har således allerede brudt “stand-still” reglen i Artikel 108(3) TEUF.
Herudover skal det bemærkes, at Udkast til Anlægslov henviser til en opdateret trafikprognose for den Faste
Forbindelse fra 2014 (”Femerns Trafikprognose 2014”), som fortsat bygger på den fejlagtige antagelse, at
Scandlines ikke vil fortsætte sin færgedrift mellem Rødby og Puttgarden. Imidlertid har Scandlines gentagne
erklæret, at driften af færgeruten fortsætter. Dermed er det en fundamental fejl fortsat at lægge til grund, at
færgedriften ophører både i trafikprognosen og andre rapporter samt generelt i forbindelse med reglerne om
den Faste Forbindelse.
8.2 Kommentarer til specifikke bestemmelser
11
12
§4 stk. 2 og bemærkn. s. 45 og 99.
Dette følger også af EU-Domstolens praksis, fek.s sag,
Aéroports de Paris
mod
Kommissionen
C-82/01 [2000], Sml.
I, s. 9297.
13
Bemærkn. s. 46. Der henvises i den forbindelse til at Kommissionens beslutning af den 15. oktober angående
Øresundsforbindelsen ikke er endelig før fristen til at appellere afgørelsen til EU-domstolene er udløbet og ingen har
appelleret afgørelsen inden fristens udløb. Se sag C-1/09,
CELF and SIDE
[2010] Saml. I-2099, præmis 53.
14
Bemærkn. kapitel 18.11, s. 95.
15
Generelt benævnt “fremrykkede aktiviteter”.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0019.png
8.2.1 Statsgarantier, genudlån og statslån (§4, bemærkn. s. 45 og 99)
§4 stk. 2 i Udkast til Anlægslov fastsætter, at staten yder Femern A/S og A/S Femern Landanlæg
statsgarantier til lån (til både finansiering og refinansiering) og andre finansielle instrumenter, som er
ubegrænsede både i tid og beløb.
Det fremgår af Kommissionens beslutning om Øresundsforbindelsen af den 15. oktober 2014
(”Øresundsbeslutningen”), at denne type statsgarantier alene kan godkendes, såfremt garantierne er
tidsbegrænsede.
16
På trods af dette er statsgarantierne i Udkast til Anlægslov til Femern A/S og A/S Femern
Landanlæg ikke blevet tidsbegrænsede, og de kan derfor ikke godkendes i den nuværende form.
Herudover fremgår det af § 4 stk. 4 i Udkast til Anlægslov, at den danske stat yder garantier til Femern A/S
og A/S Femern Landanlæg for
”øvrige økonomiske forpligtelser”
”uden særlig tilkendegivelse” frem til
ibrugtagning af den Faste Forbindelse.
Det er ikke klart, hvad
”øvrige økonomiske forpligtelser”
og ”uden særlig tilkendegivelse” henviser til, og
Transportministeriet bedes redegøre herfor.
Ifølge § 4 stk. 3 i Udkast til Anlægslov kan staten endvidere yde
”genudlån”
til Femern A/S og A/S Femern
Landanlæg. Genudlån beskrives som lån optaget af Nationalbanken, som derefter ”genudlåner” pengene til
Femern A/S og A/S Femern Landanlæg. Også disse lån er ubegrænsede både i tid og beløb.
Det fremgår, at der skal betales en provision på 0,15% for lånene, men ikke hvad renteniveauet er. Det
fremgår dog, at renten ikke må være bedre (dvs. lavere) end den rente, som staten kan opnå.
Den omstændighed, at renten ikke må være lavere end den rente, som staten kan opnå, viser kun, at staten
(med sin høje kreditværdighed) har mulighed for at tilbyde Femern A/S og A/S Femern Landanlæg en meget
lav rente. I lyset heraf bedes Transportministeriet redegøre for renteniveauet på genudlån. Det bemærkes, at
såfremt renten ligger under markedsrenten, udgør dette en yderligere form for statsstøtte.
Transportministeriet bedes også forklare, hvorfor det er nødvendigt at tilbyde genudlån til selskaberne i
betragtning af, at de allerede drager fordel af ubegrænsede statsgarantier for lån på kapitalmarkedet.
Det fremgår af § 10 i Lov om Sund og Bælt Holding, at ”Holdingaktieselskabet kan optage lån til brug for
indskud i eller viderelån til det i § 6 nævnte aktieselskab”
17
, og at Finansministeriet kan dække selskabernes
”finansieringsbehov gennem statslån”.
18
Det skal igen bemærkes, at i det omfang, disse lån ydes på vilkår eller til renter under markedsvilkår/renter,
så udgør disse lån en yderligere støtteform til Femern A/S. Det er imidlertid uklart, hvorfor Femern A/S har
behov for både statsgarantier, genudlån samt ovennævnte lån. Transportministeriet bedes forklare
nødvendigheden heraf særligt i lyset af, at alle støtteformer synes at være både tids- og beløbsubegrænsede. I
Europa Kommissionens beslutning om statsstøtte til Øresundsforbindelsen af den. 15. oktober 2014. Statsgarantierne
blev tidsbegrænset til 2040 og har hermed en varighed på 45 år
17
§ 6 ”Holdingaktieselskabet kan stifte et aktieselskab, der i samarbejde med transport- og energiministeren forestår
den danske del af det forberedende arbejde med etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt.” dvs. Femern A/S
18
Lov nr. 588 af den 24. maj 2005.
16
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0020.png
den forbindelse bedes Transportministeriet redegøre for forskellen på de fire finansieringsformer dvs.
statsgaranteret lån, statslån, genudlån og viderelån.
8.2.2 Skattefordele (bemærkn. kapitel 10, s. 41-43)
Det fremgår af bemærkningerne til Udkast til Anlægslov, at de skattefordele (i form af gunstige regler
angående underskudsfremførsel og afskrivning), som generelt gælder for Sund og Bælt Holding A/S, A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen samt, under planlægningsfasen, også for Femern A/S
og A/S Femern Landanlæg, skal ophæves fra og med indkomståret 2016.
Scandlines ser ophævelsen af skattefordelene som et fremskridt hen imod etablering af mere lige
konkurrencevilkår på Femern Bælt. Imidlertid forhindrer det forhold, at Femern A/S og A/S Femern
Landanlæg stadig drager fordel af ubegrænsede statsgarantier og gunstige lån, at der skabes lige
konkurrencevilkår.
I forbindelse med beskrivelsen af ophævelsen af skattefordelene beskrives Sund og Bælt Holding A/S, A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen som de tre
“ikke-kommercielle”
infrastrukturselskaber.
Som nævnt foroven fremgår det tydeligt af Øresundsbeslutningen, at udnyttelse af infrastruktur gennem
opkrævning af gebyrer el. lign. udgør en økonomisk aktivitet, som er underlagt EU’s statsstøtteregler.
Hermed er der heller ingen tvivl om at Femern A/S og A/S Femern Landanlæg begge udøver en økonomisk
aktivitet, og statsstøtte til begge selskaber skal derfor godkendes af Kommissionen.
8.2.3 Priser og trafikprognose (§42, bemærkn. kapitel 12.3 s. 47-48 og s. 134-135)
På grundlag af Femerns Trafikprognose 2014 har Femern A/S vurderet de forventede indtægter i en ny
opdateret ”Finansiel analyse af Femern Bælt-forbindelsen inkl. danske landanlæg” fra 2014 (”Femerns
Finansielle Analyse”).
Med udgangspunkt i projekteringsloven er den forudsatte takst for den Faste Forbindelse Scandlines’
aktuelle listepris fra 2007, reguleret for almindelig prisudvikling. Det fremgår, at man har taget i betragtning,
at Europa Kommissionens TEN-T støtte forøges fra 10% til 18%.
19
Det fremgår endvidere, at
Transportministeren fastætter takstniveauet
”således, at Femern A/S kan ændre gældende generelle
rabatordninger og indføre nye rabatordninger,
[men kun]
i det omfang dette ikke påvirker betalingsniveauet
væsentligt”.
20
Dermed har Transportministeriet allerede tilkendegivet, hvilken pris, som i betragtning af både ubegrænsede
statsgarantier samt en stærkt forøget TEN-T støtte, som er påkrævet for, at den Faste Forbindelse har en
robust økonomi. Såfremt Transportministeren sætter prisen under det antagne niveau (og dermed
nødvendiggør yderligere støtte), overskrider dette ikke alene grænserne for, hvad der kan betragtes som
19
I
Femern’s Finansielle Analyse 2014 antages det at TEN-T støtten for anlægsomkostningerne til kyst til kyst-forbindelsen
forøges fra 10% til 18%. Antagelsen om 10% TEN-T støtte til de danske landanlæg fastholdes.
20
Se §42 og bemærkn. s. 47 “
Taksterne fastsættes af transportministeren, dog således, at Femern A/S kan ændre gældende
generelle rabatordninger og indføre nye rabatordninger, i det omfang dette ikke påvirker betalingsniveauet væsentligt.”
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0021.png
proportional støtte, men det udgør også misbrug af den støtteadgang, som både statsgarantierne og TEN-T
midlerne giver til Femern A/S og A/S Femern Landanlæg.
Transportministeriet bedes redegøre for betydningen af, at Femern A/S kan give rabatter, § 42, stk. 3: ”….i
det omfang dette ikke påvirker betalingsniveauet væsentligt ”, herunder hvad der skal til, for at
betalingsniveauet er væsentligt påvirket. Det bemærkes, at enhver form for rabat, som betyder, at
betalingsniveauet er påvirket, og som medfører, at Femern A/S skal gøre brug af yderligere lånegarantier,
statslån eller genudlån, vil udgøre driftsstøtte, som ikke kan godkendes under de gældende EU
statsstøtteregler.
I den forbindelse bedes Transportministeriet forklare, hvad der menes med, at tunnelafgifterne fastsættes i
henhold til de gældende regler, side 134: ”således afgifterne for vejbenyttelsen sker under hensyntagen til
køretøjets størrelse og art samt omkostningerne forbundet med anlæg, drift og vedligeholdelse af den faste
forbindelse over Femern Bælt inklusive finansieringsomkostninger med den på markedet gængse forrentning
af den anvendte kapital og de på markedet gængse omkostninger vedrørende stillede garantier.”
8.2.4 Projekteringsfasen (bemærkn. kapitel 18.11, s. 95)
Den 14. juli 2009 traf Europa Kommissionen en afgørelse om at godkende statsstøtte til Femern A/S i
planlægningsfasen for den Faste Forbindelse. I sin beslutning fastslog Kommissionen udtrykkeligt, at
eftersom det ikke kunne udelukkes, at Femern A/S (som stod for planlægningsfasen) også skulle drive den
Faste Forbindelse, måtte det antages, at Femern A/S udøver en økonomisk aktivitet, og at selskabet derfor er
underlagt statsstøttereglerne.
§1 i Udkast til Anlægslov fastsætter, at Femern A/S bemyndiges til at anlægge og drive den Faste
Forbindelse, og dermed er der ikke tvivl om, at Femern A/S skal drive den Faste Forbindelse. Konklusionen
er derfor, at finansieringsforanstaltningerne til Femern A/S og A/S Femern Landanlæg udgør statsstøtte, og
dette gælder også i projekteringsfasen.
I den anledning erindres det om, at den finansiering, som blev godkendt den 14. juli 2009, er overskredet af
Transportministeriet (både hvad angår beløbets størrelse og støtteformer og formål (bl.a. fremrykkede
aktiviteter)), og de danske myndigheder har derfor brudt statsstøttereglerne. I den anledning erindres
Transportministeriet om, at ny statsstøtte i følge fast EU-domstolspraksis ikke kan udbetales, før tidligere
ulovlig statsstøtte er tilbagebetalt.
8.2.5 Transportministerens beføjelser (§§ 7-17, bemærkn s. 100-113)
Transportministeren har selv fremsat Udkastet til Anlægslov, som fastsætter, at en lang række love ikke skal
gælde for den Faste Forbindelse (§§ 10, 12, 13 og 16), og at Transportministeren i stedet selv skal fastsætte
regler om tilsyn og håndhævelse, samt i hvilket omfang administrative afgørelser skal kunne indbringes for
anden administrativ myndighed (§§ 14, 15 og bemærkn. s. 101).
21
21
Bemærkn. s. 101 angår §7 i Udkast til Anlæslov.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0022.png
Samtidig fastsætter § 3 stk.3 i Udkast til Anlægslov, at Transportministeren kan give generelle og specielle
instrukser for udøvelsen af Femern A/S’s og A/S Femern Landanlægs virksomhed. I visse tilfælde tildeles
Femern A/S også myndighedsbeføjelse (§ 25).
Transportministeren skaber herved en betænkelig situation, hvor Transportministeren regulerer Femern
A/S’s og A/S Femern Landanlægs aktiviteter uden indblanding fra andre administrative myndigheder eller
overklageorganer. Samtidig driver både Femern A/S og A/S Femern Landanlæg virksomhed i konkurrence
med andre virksomheder, som ikke får særbehandling hverken administrativt eller lovgivningsmæssigt.
Scandlines er ikke færdig med at vurdere, hvor retsstridigt dette forhold er, og forbeholder sig retten til at
kunne indgive indsigelser både til de danske myndigheder og på EU-niveau.
8.2.6 Ejervilkår (§§ 6 og 39, 40 bemærkn. kapitel 11, s. 43-44, 100-101 og 132-133)
I de tilfælde, hvor Transportministeren udnytter den i §§ 6 stk. 2 og 40 stk. 2 fastsatte muligheden for at
henlægge Femern A/S’s og A/S Femern Landanlægs opgaver til Banedanmark og Vejdirektoratet, kan
Transportministeren afgøre, hvem, som ved anlægsfasens afslutning, skal stå som ejer af anlæggene.
Det er ikke klart, hvorfor Transportministeren efterfølgende skal kunne afgøre ejerskabet for anlæggene.
Eftersom A/S Femern Landanlæg drager fordel af statsstøtte i form af ubegrænsede statsgarantier til
finansiering af landanlæggene, bør en overdragelse af A/S Femern Landanlægs anlæg og opgaver til et andet
selskab betyde, at A/S Femern Landanlæg bliver frataget retten til at modtage støtte.
22 23
Såfremt det ikke
sker, giver Udkast til Anlægslov mulighed for, at der tildeles dobbelt støtte til samme projekt. Det fremgår
ikke af Udkast til Anlægslov, hvorledes dette skal forhindres, og Transportministeriet opfordres til at indføre
regler, som betyder, at A/S Femern Landanlæg vil ”tabe” rettigheden til at få statsstøtte, såfremt andre
selskaber får bemyndigelse til at udføre og eje A/S Femern Landanlægs opgaver/anlæg.
9. Generelle bemærkninger
9.1 Implementeringsredegørelse ikke sendt i høring
Implementeringsredegørelsen er ikke en del af det materiale, der er sendt til høring sammen med ”Udkast
Forslag til lov om anlæg af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark”
(herefter benævnt ”Anlægsloven”) og det til trods for, at redegørelsen er en integreret og væsentlig del af
”Anlægsloven” jvf. f. eks ”Anlægsloven” s. 27, pkt. 6.1 ,1. afsnit: ” Da beskrivelsen i lovforslaget – også
under hensyn til anlægsprojektets omfang – nødvendigvis må være overordnet, er der i tillæg til
anlægslovens bemærkninger og projektbeskrivelsen i VVM-redegørelserne og de efterfølgende VVM-tillæg
Det mindes i den forbindelse om, at Øresundsbeslutningen ikke er endelig før fristen til at appellere afgørelsen til EU-
domstolene er udløbet, og ingen har appelleret afgørelsen inden fristens udløb.
23
På side 44, 3. sidste afsnit er anført : ” For så vidt angår vejlandanlæggene vil Vejdirektoratet efter anlægsfasens
afslutning være ejer af vejlandanlæggene, som vil inkludere såvel det eksisterende vejlandanlæg samt udbygning og
opgraderingen af vejlandanlægget i lovens § 2. Den nærmere opdeling af ejendomsretten i forhold til kyst til kyst-
projektet vil blive foretaget af transportministeren. Vejdirektoratet vil forestå anlæg af det i forslagets § 2 nævnte
vejlandanlæg som bygherre. Vejdirektoratet vil til brug for anlæg af vejlandanlæggene opnå finansiering heraf i henhold
til aftale med A/S Femern Landanlæg. Vejdirektoratet oppebærer ikke indtægter til brug for drift af vejanlæggene fra
A/S Femern Landanlæg.”
22
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0023.png
udarbejdet en implementeringsredegørelse, som indeholder en sammenfattende beskrivelse af det projekt,
som Folketinget giver sin tilslutning til, herunder med en samlet stillingtagen til de væsentlige alternative
løsninger, som VVM-redegørelsen har præsenteret.” Et andet eksempel: ”Anlægsloven”, p 88, pkt. 18.1, 5.
afsnit: ” Anlægsprojektet, som således er forberedt til Folketingets vedtagelse i enkeltheder ved lov, fremgår
af lovforslagets §§ 1-2 med bilag 1-4, projektbeskrivelsen i lovforslagets afsnit 3-5 og
den
implementeringsredegørelse, der gælder for udførelsen af arbejdet.”
(Scandlines’ fremhævelse). Og
endnu et eksempel: ”Anlægsloven”, p. 96, 3. afsnit: ” Konventionen finder endvidere anvendelse på
anlægsloven. Da anlægsloven vedtages efter betingelserne for anvendelse af VVM-direktivets
undtagelsesbestemmelse i artikel 1, stk. 4 (tidligere),
opfylder anlægsloven, herunder
implementeringsredegørelsen,
samtidig krav om offentlighedens inddragelse efter Århus-konventionen.”
(Scandlines’ fremhævelse). ”Anlægsloven”, p. 101, afsnit ”Til § 7”: ”Med Folketingets vedtagelse af
anlægsloven bemyndiges Femern A/S og A/S Femern Landanlæg til at gennemføre anlægsprojektet i
overensstemmelse med bestemmelserne i lovforslagets §§ 1-2 med bilag 1-4, projektbeskrivelsen i
lovforslagets afsnit 3-5
og implementeringsredegørelsen,
der gælder for udførelsen af arbejdet.”
(Scandlines’ fremhævelse). Scandlines har henvendt sig til Transportministeriet vedr.
Implementeringsredegørelsen, og Scandlines har den 19/12 2014 fået oplyst følgende: ”Den i udkast til
forslag til lov om anlæg af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
omtalte implementeringsredegørelse er under udarbejdelse. Implementeringsredegørelsen vil være udarbejdet
senest ved fremsendelse af materiale til Folketinget i forbindelse med fremsættelse af forslag til lov om
anlæg af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.”
Implementeringsredegørelsen bør sendes i høring.
9.2 Manglende samfundsøkonomisk analyse
Scandlines noterer, at en opdateret samfundsøkonomisk analyse fortsat pr. 4/1 2015 ikke er tilgængelig på
www.trm.dk, som det ellers er anført i udkast til anlægsloven. Scandlines forudser og frygter, at den
samfundsøkonomiske analyse i høj grad vil være baseret på de trafikprognoser, der er udarbejdet af tyske
konsulenter i 2014. I så fald vil den samfundsøkonomiske analyse bygge på en lang række helt
grundlæggende fejl, se bilag 1.
9.3 Beføjelser til Transportministeriet og Trafikstyrelsen
En vedtagelse af anlægsloven, som den nu foreligger, vil betyde, at Transportministeriet herunder
Trafikstyrelsen vil få meget vidtgående beføjelser og bemyndigelser, som bl.a. betyder, at en række love ikke
vil være gældende eller kan fraviges i relation til projektet, og mulighederne for klageadgang bliver endog
meget begrænsede. Trafikstyrelsen vil blive pålagt en række nye arbejdsopgaver, og Transportministeriet
skal kontrollere sig selv. I fodnoten er vist sidehenvisninger til anlægsloven, hvoraf disse forhold fremgår.
24
24
”Udkast Forslag til lov om anlæg af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark”
2, 3, 4,
5, 97, 13, 14, 100, 108, 109, 7, 9, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 37, 49, 50, 40, 84, 88, 89, 90, 94, 116, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107,
108, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 119, 136, 137
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0024.png
Det undrer Scandlines, at der planlægges med meget vidtgående beføjelser til Transportministeriet og
Trafikstyrelsen, herunder begrænset klageadgang. Hvilke konsekvenser får ovennævnte yderligere
beføjelser og arbejdsopgaver for Transportministeriet og Trafikstyrelsen?
9.4 Bedre beskrivelse af ”kyst-til-kyst” projektet
For at lette læseligheden, betydningen og forståelsen af ”Udkast Forslag til lov om anlæg af fast forbindelse
over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark” bør beskrivelsen af, hvad ”kyst-til-kyst” projektet
egentlig omfatter specielt i Tyskland, uddybes og forbedres.
25
9.5 Ejendomsretten mellem A/S Femern Landanlæg og Staten
Yderligere bør det klargøres hvorledes ejendomsretten mellem A/S Femern Landanlæg og Staten fastlægges
af hensyn til rentabiliteten og økonomien i projektet.
26
9.6 Igangsatte aktiviteter bør beskrives
Allerede igangsatte aktiviteter (”fremrykkede aktiviteter”) bør beskrives, herunder deres omfang (også
økonomisk) og status. Det fremgår af Femern A/S’ hjemmeside at der er igangsat fremrykkede aktiviteter for
ca. 700 mill kr. Videre bør alle de dele af anlægsarbejderne, som IKKE økonomisk belaster projektet (både
kyst-til-kyst projektet og vejlandanlæg og toglandanlæg) beskrives, også økonomisk. Dette kunne f.eks. være
opgaver, som indgår i elektrificeringsprojektet, basis elektrificeringsloven, signalanlæg (f.eks. må det
antages, at omkostningerne til nyt signalanlæg til den udbyggede togforbindelse mellem Ringsted og Rødby
(Holeby) vil være højere end en fornyelse af signalanlæg til den eksisterende togforbindelse mellem
Ringsted og Rødby(Holeby)) og Storstrømsbroen.
27
I udkast til anlægslov er kun nævnt 2 aktstykker ifm. fremrykkede aktiviteter til trods for at der eksisterer 3
aktstykker.
9.7 Inddragelse af areal i Scandlines færgehavn
Det anføres, at et areal i den østlige del af Scandlines færgehavn vil blive inddraget. Hvad menes hermed?
Jvf f.eks. ”Udkast Forslag til lov om anlæg af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i
Danmark” s. 28, 3. afsnit; s. 97, 3. afsnit ; s. 118, ”Til § 25” 1. afsnit : ”Grænsesnittet mellem vejforbindelsen på den
faste forbindelse over Femern Bælt og vejlandanlæg i Tyskland befinder sig umiddelbart ved tilslutningsanlægget i
Puttgarden (slutning af afkørselsrampe, begyndelse af tilkørselsrampe). Dette tilslutningsanlæg henregnes til de tyske
vejanlæg.” Det har tidligere været anført at tilslutningsanlægget henregnes til ”kyst-til-kyst” projektet. S. 132, ”Til §
38” , 3. afsnit.
26
”Udkast Forslag til lov om anlæg af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark”, s. 8,
Kapitel 8, §39 og s. 132 og 133 ”Til § 39”; s. 14, sidste afsnit, sidste linje; s. 44, 5. afsnit
27
Se tillæg til miljøredegørelsen, Ringsted-Femern Banen, november 2014, s. 5, pkt 1.1, 2. afsnit : ”…. Den nuværende
Storstrømsbro fra 1937 ikke kunne holde til den øgede godstrafik på jernbanen som følge af Femern Bælt-forbindelsen,
der ifølge Femern A/S’ tidsplan forventes at åbne i 2021.
25
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0025.png
10. Faktuelle fejl
I ”Udkast til Forslag til
lov om anlæg af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i
Danmark”
s. 2
s. 42
s. 50
s. 52
s.59
s. 87
s. 107
s. 128
§8, stk. 1: ikke § 45 men § 46
3. afsnit, 1. linje, eller skal være et og
pkt. 14, 2. afsnit omhandler kyst-til-kyst projektet. De anførte forkortede rejsetider i de tre
sidste linjer skal henføres til det samlede projekt inkl. landanlæg på både dansk og tysk side.
Pkt. 15.4.1, 1. afsnit, 2. anden linje: 200.000 tons CO2 er forkert
3. afsnit 2 sidste linjer: byen hedder Rødbyhavn, Rødby ligger længere inde i landet og er i
øvrigt ikke en stationsby. Videre hedder havnen Rødbyhavn Havn, da den ligger i Rødbyhavn.
Pkt. 17.4.2.2, 3. afsnit, 3. linje: pkt. 12.3.4.1 findes ikke
§12, 5. afsnit, 1. linje: hvorfor er der henvist til § 4
5. afsnit, sidste linje: bilag 8 findes ikke
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0026.png
Bilag
Bilag 1:
Scandlines observationer til ”Fehmarnbelt Forecast – Update of the FTC-Study of 2002”
udarbejdet af BVU og Intraplan for Femern A/S – 5. januar 2015
Dementi fra DTU
”Tillæg til rapporten: Emissions for the ferry routes: 1) Rødby - Puttgarden, 2) Gedser -
Rostock and 3) Trelleborg – Rostock. Version 2010.12.12” af Hans Otto Kristensen 2. januar
2015
Bilag 2:
Bilag 3:
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0027.png
Bilag 1: Scandlines observationer til
”Fehmarnbelt Forecast – Update of the
FTC-Study of 2002” udarbejdet af BVU og
Intraplan for Femern A/S – 5. Januar 2015
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0028.png
Formålet med dette anneks er kort at redegøre for de fejl, Scandlines har observeret i rapporten ”Fehmarnbelt
Forecast – Update of the FTC-Study of 2002” udarbejdet af BVU og Intraplan for Femern A/S i 2014.
Der er i rapporten tale om helt grundlæggende fejl og misforståelser kombineret med kritisk forsimplede
eller ukyndige antagelser om forbruger-, markeds- og konkurrenceadfærd. Dette resulterer i, at BVU og
Intraplans konklusioner er forkerte. Selv den bedste model giver fejl i sit output, når inputtet er forkert. Og
hvis modellen oven i købet ikke er egnet til at simulere konkurrence, bliver resultatet kun endnu ringere.
Når det erindres, 1) at Femern A/S’s eget stresstest scenarie kun kan tåle en nedgang på 21% af forventede
indtægter (jf. finansiel analyse 2014), og 2) at de erfaringer, man har fra Øresund om estimater på trafik,
konkurrence og pris, hvor man skød 60% ved siden af forventede vejindtægter, så kan det undre, at man ikke
har samlet et solidt ekspertteam med det nødvendige kendskab til markedsforholdene til at vurdere den
fremtidige konkurrencesituation.
Udredning af Økonomien i A/S Øresundsforbindelsen, April 2002:
”De lavere takster end forudsat i 1991 er hovedforklaringen på, at Øresundsbro Konsortiets indtjening fra
vejforbindelsen i det første hele driftsår 2001
kun har udgjort ca. 40 pct. af det forudsatte
baseret på
Regeringsaftalens forudsætninger. Hertil kommer, at der i trafikken har været en mindre andel af lastbiler
end forventet, hvilket yderligere har bidraget til at mindske indtjeningen. Disse effekter forklarer tilsammen
ca. 2/3 af de lavere indtægter. Resten af indtjeningsbortfaldet kan henføres til den lavere trafikvolumen end
forudsat (realiseret trafik i 2001 på ca. 8000 køretøjer i gennemsnit pr. døgn mod forventet godt 10.000
køretøjer).”
Scandlines kan kun opfordre til, at man fra Transportministeriets side samler en reel ekspertgruppe til at
opstille de fremtidige konkurrencescenarier. Scandlines bidrager gerne til et sådant arbejde i den
udstrækning, det kan sikres, at forretningssensitive informationer ikke udleveres til konkurrenter eller
tredjepart.
Scandlines må desværre konstatere, at denne rapport:
1.
2.
3.
4.
er fuld af faktuelle fejl,
opstiller en række trafikestimater som værende fakta,
er baseret på en meget ringe forståelse af trafikken over Femern bælt,
opstiller færgescenarier, som operationelt ikke giver mening og resulterer i markant undervurdering
af Scandlines’ fleksibilitet i drift, og
5. demonstrerer rapportskrivernes manglende forudsætninger for eller negligering af en helt
grundlæggende forståelse af Scandlines’ driftsøkonomi.
Nedenfor har vi opstillet en række eksempler på ovenstående punkter.
A
– Hvorfor anvender en rapport fra 2014 kun faktiske data frem til 2011?
Valid trafikstatistik for 2013 er umiddelbart tilgængelig. Eftersom der i perioden 2011-2013 har været et fald
i antallet af biler på overfarten, ville det være relevant med nyeste data, så man ikke allerede i
udgangspunktet står med en modelprognose, der skyder over den faktiske trafikmængde.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0029.png
B
– På side 65 opstiller Intraplan og BVU i tabel 2-7 antallet af passagerer i 2011 og opgør, hvordan
passagererne fordeles på køretøjskategorier. Vi har nedenfor opstillet tabel med rapportens tal og de faktiske
tal for 2011.
Passenger split by vehicle mode
Passengers (1000/year)
Thereof:
Passengers in cars
Passengers in bus
Passengers in trains
Ferry walk-on
Passengers in trucks (ikke med)
2011 BVU/Intraplan
6.068
3.973
1.142
394
519
Ikke med!
Scandlines actual 2011
6.068
3.958
1.058
313
277
421
Der er en række helt basale og grundlæggende problemer med rapportens tal.
1. Konsulenterne fra BVU og Intraplan opstiller estimaterne på fordelingen af passagererne mellem de
forskellige kategorier for 2011 som værende fakta. Det er de ikke. Scandlines må formode, at
konsulenterne har forsøgt at estimere fordelingen ud fra den faktiske fordeling i 2001
2. Konsulenterne har ikke forstået, at de 6 mio. passagerer også inkluderer 421.000 lastbilchauffører.
Scandlines forstår ikke, hvorfor lastbilchaufførerne er faldet ud af regnskabet
3. Konsulenterne gætter markant forkert på antallet af landgangspassagerer – 519.000 mod 277.000 i
virkeligheden. Dette misforhold leder efterfølgende til den fejlagtige konklusion, at grænsehandel i
høj grad er landgangstrafik
Endvidere opstiller BVU og Intraplan en oversigt med rejseformål for passagerer. Heri er det igen de 6 mio.
passagerer fra 2011, der er udgangspunktet. Det fremgår bl.a., at 741.000 (12,3%) passagerer er
forretningsrejsende (”business”). I følge Scandlines kundeanalyser er dette tal for højt, med mindre
konsulenterne har inkluderet de 421.000 lastbilchauffører i ”business” segmentet. Lastbilchauffører og
forretningsrejsende i bil har, som kundesegmenter og i trafikadfærd, meget lidt til fælles.
Rapporten opstiller et billede, hvor omfanget af grænsehandel undervurderes og størrelsen på business
segmentet overvurderes. Disse fejl i kundesegment-data har desværre stor betydning for FTC-
rapportens output og medvirker for Femern A/S i gunstig grad til en konklusion om, at mange kunder i
biler vil fravælge færgen til fordel for en tunnel. Det betyder, at den tyske simulering arbejder på
forkerte forudsætninger og undervurderer værdien af og attraktiviteten i Scandlines færgeservice.
C
– BVU og Intraplan skriver følgende om landgangspassagerer og shopping kundesegmentet:
Side 66 “Most of the trips on the ferry are for private purposes, mainly for holidays and shopping.
Including ‘Other day excursions’ the latter traffic is to a big extend ‘ferry-walk-on’ traffic. In this
segment the travelers leave their cars at the harbours and ‘walk-on’ the ferries.”
Side 145 “’Shopping’ is decreasing due to the end of ‘walk-on’ passengers, when the ferry line
Rødby-Puttgarden is closed.”
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0030.png
Side147 “’Shopping/day excursion’ will decrease because this segment is to a big extent ‘walk-on-
traffic’, which will stop when the ferry will be closed down”
Det konkluderes, at shopping aktiviteten over Rødby-Puttgarden i høj grad er landgangspassagerer.
Disse påstande (side 66, 145 og 147) er helt forkerte og kan kun fremføres mod bedre vidende eller
uden at have besøgt overfarten og uden den mindste forståelse for dansk og svensk grænsehandel.
Grænsehandel i Tyskland er altdominerende en trafik med personbiler og udgøres ikke af
landgangspassagerer.
D
– På side 101 anføres det under afsnittet “Modelizing time and cost savings by the Fehmarn Belt Fixed
Link”, at ”the Value of Time which is important in passenger traffic on the trip purposes, in freight traffic for
the drivers costs.”. Hvad angår fragt “freight traffic for the drivers costs”, er det Scandlines’ erfaring, at
vognmænd (lastbilchauffører) i høj grad i dag bliver betalt af speditører (Scandlines’ kunder) pr. kilometer
kørt eller med et fast beløb pr. måned og ikke pr. time kørt, som konsulenterne fremfører. Dette er
fuldstændig basal og grundlæggende viden.
Det betyder, at den tyske simulering arbejder på en forkert forudsætning og undervurderer værdien
af Scandlines’ færgeservice: Modellen regner med en omkostning til chaufføren for tiden brugt
ombord på færgen, hvor den i virkeligheden burde regne med en omkostning til chaufføren for de
ekstra 18 km. kørt i en tunnel, i øvrigt uden at køre/hviletidspausen nulstilles.
E
– Side 170 “The vessels thus depart every two hours, which means, that one of the four ships, operating
today between Rødby and Puttgarden, would stay in service”.
Det er forkert at skrive, at Scandlines sejler med 4 skibe i dag. Scandlines sejler med 5 skibe på Rødby-
Puttgarden. Det havde været nemt at finde denne banale information på vores hjemmeside:
http://www.scandlines.com/about-scandlines/about-scandlines-frontpage/ferries-and-ports.aspx
F
– Side 182 “The ferry (see Table 8-12) would also in this variant mainly be attractive for travelers with a
low VoT and a need for a (short, not really relaxing) break during their journey.”
Man må undre sig over konsulenternes nedsættende og subjektive kommentar ”short, not really relaxing”.
Hvilken analyse er dette udsagn baseret på? Scandlines er ikke bekendt med, at nogen har spurgt
færgekunderne om dette. Her savnes i høj grad objektivitet, og sådanne udsagn hører ikke til i en
konsulentrapport udarbejdet til et statsejet selskab. Scandlines udfører løbende kundetilfredshedsanalyser og
vi kan i modsætning til BVU og Intraplans udokumenterede kritik konstatere en stor tilfredshed med vore
kunders oplevelse af færgeturen, restaurantbesøg, butikkerne ombord, toiletbesøg mm. Transportministeriet
er velkommen til at kontakte os for en gennemgang af kundetilfredshed.
Hvorfor har BVU og Intraplan subjektive og udokumenterede kommentarer med i deres analyse?
Skyldes det et behov for at legitimere deres simple teoretiske simuleringsmodel, der ikke tager højde
for, at en færgepause faktisk har en værdi for persontrafik på den lange køretur, og ikke bare opleves
som spildtid, som modellen ellers antager?
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0031.png
G
– De opstillede scenarier for færgekonkurrence er urealistiske.
Helt grundlæggende burde man af forsigtighedshensyn undersøge det værst tænkelige konkurrencescenarie
for en tunnel. I modsætning hertil lader det desværre til, at de tyske konsulenter har valgt at undersøge bedst
tænkelige scenarie for en tunnel, hvor færgerederiet reducerer antallet af afgange markant, ved at vælge en
forretningsmæssigt ulogisk konstant frekvens med 1 eller 2 færger i drift.
Side 170 ”Some critics
28
of the Fehmarnbelt Fixed Link (FBFL) project put forward the idea that even after
opening of the FBFL there would be a competing ferry line thus reducing the traffic and the economy of the
FBFL. Due to the possibility to adjust the offer to demand rather flexible they believe that such a parallel
ferry could be feasible. Therefore it was sensible to test with the FTC-model the effects of such a ferry
service parallel to the Fehmarn Belt Fixed Link”
“Due to the possibility to adjust the offer to demand rather flexible they believe that such a parallel ferry
could be feasible”: Sætningen er fornuftig. Problemet er, at Intraplan og BVU efterfølgende opstiller 2
mulige færgescenarier, som ikke kan betegnes som værende i overensstemmelse med præmissen; “adjust the
offer to demand rather flexible”.
BVU og Intraplan opstiller to scenarier 1) konstant drift med 1 færge døgnet rundt året rundt og 2) konstant
drift med 2 færger døgnet rundt året rundt. Forretnings- og driftsmæssigt er disse scenarier totalt urealistiske
og meningsløse, og de har intet at gøre med at tilpasse kapaciteten fleksibelt.
BVU og Intraplan arbejder i begge scenarier med at Scandlines er 25 % billigere end tunnelen. Denne
antagelse er fornuftig, om end det er en noget statisk fremgangsmåde, og man burde simulere med en række
andre udfald og variable også.
Som basisscenarie fortsætter Scandlines med 4 af vores 5 færger. Scandlines vil skalere afgangene efter årets
og ugens trafikudsving og kan således tilpasse driften, så vi sejler med 4 færger (hvert 30. minut fra begge
havne som i dag), når der er meget trafik og med 3, 2, 1 eller slet ingen færger, når der er lidt eller meget lidt
trafik. Sæsonudsving er således en fordel for Scandlines, og det bevirker, at vi effektivt kan koncentrere
driften, når behovet er der og spare omkostninger ved at reducere vores drift efter behovet.
Skulle 4 færgedrift vise sig ikke at være rentabelt, vil et alternativ være 3 færgedrift, hvor Scandlines
reducerer frekvensen fra afgang hver 30. minut til hver 45. minut. Dette er imidlertid ikke udgangspunktet.
Der er intet nyt i denne plan, og Scandlines har gennem flere år gjort blandt andet transportministeriet og
Femern A/S opmærk på dette. Scandlines forstår derfor ikke, at Femern A/S og dets konsulenter blot ser bort
fra dette setup og i stedet vælger scenarier, der stiller færgerederiet særdeles ringe i en modelsimulering.
Hvorfor har man ikke anvendt erfaringerne fra Øresundsbroen og hvorledes konkurrenten, Scandlines på
Helsingør-Helsingborg, tilpasser sine afgange? På Helsingør-Helsingborg sejler Scandlines i dag med op til 5
færger afhængig af behov, og overfarten har 50% af lastbiltrafikken over Øresund.
Igen under sprogbrug, f.eks. ”Some critics of the Fehmarnbelt Fixed Link” her ikke bare tale om tilfældige kritikere
men dels danske trafik eksperter, der i mange år har påpeget dette problem og dels Scandlines selv, med 50 års erfaring
på Femern Bælt der fremfører denne kritik.
28
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0032.png
Selv sæsonrationalet formår de tyske konsulenter at vende til en ulempe for Scandlines - se side 186:
”Especially for passenger traffic the seasonality of this traffic would be strong, i.e. the traffic would be
concentrated on the summer and on some weekends. That means ships would be occupied differently. This
reduces the economic feasibility of the line apart from the low overall load.” Det paradoksale i denne
passage er, at konsulenterne i princippet selv understreger, at de opstillede scenarier med konstant drift er
irrationelle og dermed ikke tjenlige som forudsætninger.
De tyske konsulenter ender med at konkludere, at Scandlines i gennemsnit i 2022 vil have 31-46 køretøjer
med færgen pr. overfart, og at dette kombineret med en 25% billigere billet end tunnelen vil resultere i, at
færgefart ikke er rentabelt for Scandlines. Konklusionen er forkert, og den savner helt grundlæggende
dokumentation for hvordan man når frem til resultatet: Hvad har man antaget om Scandlines’
driftsomkostninger i 2022? Hvilket bunkerforbrug er forudsat? Hvilke oliepriser er kalkuleret? Hvilken
bemanding er beregnet? Hvad er niveauet for vedligeholdelsesomkostninger? Hvor stort et ombordsalg er
lagt til grund? Og så videre. Ikke én eneste af disse forudsætninger er anført, uddybet eller begrundet.
Hvorfor har de tyske konsulenter ikke opstillet scenarier med reel konkurrence fra Scandlines?
Hvorfor har man valgt at undersøge det bedst tænkelige scenarie for en tunnel, hvor færgerederiet
reducerer sine afgange markant ved at vælge en ulogisk og urealistisk konstant frekvens med 1 eller 2
færger i drift?
H
– Der antages priser, som er højere end Scandlines’ faktiske prisniveau
På blandt andet side 8 og 170 skriver BVU og Intraplan, at en fast forbindelse vil have en overfartspris på
267 EUR for lastbiler og 65 EUR for biler (i 2014 priser). For lastbiler er der tale om uoverensstemmelse
med Femern A/S Finansielle Analyse 2014, hvor det antages, lastbiler betaler 276 EUR i gennemsnit
inklusive moms. Femern A/S’s udgangspunkt for takster er angiveligt baseret på et estimat af Scandlines
takstniveau.
Scandlines har flere gange påpeget, at de prisniveauer, Femern A/S arbejder med, og som nu også
BVU og Intraplan simulerer med, ligger over, hvad Scandlines rent faktisk realiserer. Det er
uændret tilfældet for ovenstående priser på biler og lastbiler. Især prisniveauet for lastbiler ligger
markant over vores faktiske gennemsnit. Scandlines har ingen holdning til, at Femern forventer sine
takster højere end Scandlines’. Men det er problematisk eller polemisk for en reel vurdering af
Scandlines’ konkurrenceevne at Femern A/S og de tyske konsulenter fortsætter med at hævde, at
Scandlines har større indtægter, end det rent faktisk er tilfældet
I
– Markedsandele for lastbiler
Vi noterer, at Scandlines med et prispunkt, der er 25% under prisen for en tunneloverfart. kun vurderes at
kunne tiltrække 15% af lastbiltrafikken i et scenarie med afgang hver time.
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0033.png
Det er urealistisk, at speditører med en 25% besparelse på taksten, kun i ringe grad antages at vælge
at benytte færgen. Dette estimat er urealistisk lavt, når man tager speditørbranchens pressede
indtjeningsgrad i betragtning. Det taler endvidere for valget af færgen, at der opnås køre/hviletid
ombord, at der er adgang til yderligere safe-parking og toilet faciliteter i terminalområder i havnene,
og at man sparer 18 km brændstof, vedligeholdelse og afskrivning på lastbilen.
J
– Der antages ingen reaktion fra konkurrerende korridorer
Udover at BVU og Intraplan grundlæggende antager, at Femern A/S vil overtage al trafikken på Rødby-
Puttgarden, så antager konsulenterne også, at en fast forbindelse vil vinde især biltrafik fra en række
alternative korridorer. Det forventede trafikspring er i høj grad baseret på dette. Konsulenterne må her
antage, at konkurrenter, der potentielt mister deres trafik til Femern A/S, ikke vil eller kan reagere på dette.
Denne forudsætning skyldes formentlig begrænsninger i FTC modellen.
En sådan forudsætning er fuldstændig urealistisk. Ingen aktør vil passivt se til, mens Femern A/S
støvsuger markedet for trafik (med undtagelse af Storebæltsbroen).
K
– Påståede tidsbesparelser er teoretisk funderet
BVU og Intraplan når i deres rapport frem til, at tunnelbrugere sparer 59 minutter i forhold til en overfart
med færgen. Tidligere har Cowi baseret sin Samfundsanalyse på 73 minutter. Det er positivt at man i 2014
har lavet en korrektion. Ligeledes er det positivt, at FTC modellen indregner værdien af køre/hviletid for
lastbiler, om end det ikke lader sig gennemskue i hvor høj grad, det er tilfældet.
Scandlines vil dog fastholde, at de 59 minutter er en uhyre teoretisk besparelse for bilister, og at den
forudsætter, at turen med færgen af alle opfattes som ren spildtid, som hvis Scandlines’ kunder skulle tvinges
til at blive i deres biler på overfarten. I virkelighedens verden dækker færgen basale behov for mange kunder
såsom toiletbesøg, bespisning i vores restauranter, en kop kaffe og lidt frisk luft på den lange rejse. Disse
behov dækker en tunnel ikke, og de rejsende vil efterfølgende skulle gøre stop på en rasteplads eller lignende
med det resultat, at en nettobesparelse på 59 minutter ikke holder i praksis.
Den teoretiske tidsbesparelse er nu reduceret til 59 minutter. Denne tidsbesparelse er dog for
størstedelen af Scandlines kunder overvurderet og helt teoretisk.
L-
Trafikvækst 2011-2022 er for optimistisk
Det er Scandlines opfattelse , at Femern’s forventede trafikvækst i perioden 2011 til 2022 er alt for
optimistisk hvad angår biler, og at denne vækst syntes at være baseret på alt for simpel en betragtning af
virkeligheden. Scandlines så naturligvis gerne, at overfarten oplevede så høje vækstrater på biler som
antaget, men vi arbejder selv kun med forventninger der er ca. halvt så høje i vores optimistiske prognoser.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0034.png
Scandlines prognose for feriekunder understøttes af eksterne konsulenters analyser byggende på trends i
forbrug, destinations-trends og transportform-trends. I modsætning til sådanne eksterne analyser har Femern
A/S fået CBS til at udarbejde en analyse som alene basere sig på trends i forbrug.
Hvad angår grænsehandelskunder, har BVU og Intraplan som nævnt ovenfor ikke forstået, at
shoppingkunderne udgør 35% af Scandlines personbiltsrafik. Ligeledes har de ikke forstået det faktiske
prisniveau for shopping-billetter. Grænsehandel på Femern har oplevet en eksplosiv stigning i trafik, efter at
Scandlines lancerede Bordershop konceptet tilbage omkring 2001/2002. Denne trafik syntes nu at have
fundet et leje hvor væksten er mere flad og vækstforventninger er mere moderate.
M
– Der savnes modelkritik, og opdateret kundepræference analyse mangler
BVU og Intraplan er meget absolutte i deres konklusion om fremtidig færgedrift. Der savnes imidlertid en
realistisk vurdering af usikkerhedsmomenter i det udførte arbejde samt klarhed over, hvilke begrænsninger
og udeladelser FTC-modellen arbejder med.
Ovenfor er nævnt en række basale fejl, som desværre har en altafgørende betydning for BVU og Intraplans
forkerte konklusioner. Dertil kommer de utallige mindre faktorer, som modellen ikke inddrager, og som
påvirker kunders adfærd. Det er naturligt nok, da FTC-modelen kun kan forsøge at opstille et meget
forsimplet billede af virkeligheden. Privatkunders valg mellem færge og tunnel vil dog være påvirket af
mange faktorer ud over pris og tid, herunder for eksempel tunnelfrygt, færgefrygt, vaner, nostalgi, behov for
pause, behov for at nå et møde, toiletadgang, behov for morgenmad, frokost eller aftensmad, ønske om tax
free shopping, maritim oplevelse, hundeluftning, internetadgang, pause for børnene, rygepause, strække ben
mv. Kort sagt findes der et utal af bevæggrunde for valg mellem alternativer. Derfor er det essentielt, at man
foretager kundepræference analyser og indstiller sin ”value of time” derefter. For Scandlines er det uklart,
om en sådan præference analyse nogensinde har fundet sted, og om den i givet fald er blevet opdateret siden
FTC modellens tilblivelse omkring år 2000?
Scandlines opfordrer til, at der foretages kundeinterviews for i langt bedre grad at kunne fastsætte
kunders præferencer mellem færge- og tunnelalternativer. Som altid giver Scandlines naturligvis
adgang til vores havne og skibe for at foretage sådanne interviews.
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0035.png
Bilag 2: DTU Dementi
35
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0036.png
36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0037.png
Bilag 3:”Tillæg til rapporten: Emissions
for the ferry routes: 1) Rødby -
Puttgarden, 2) Gedser - Rostock and 3)
Trelleborg – Rostock. Version 2010.12.12”
af Hans Otto Kristensen 2. januar 2015
37
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0038.png
38
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505426_0039.png
39