Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 144 Bilag 2
Offentligt
1500749_0001.png
26. februar 2015
J.nr. 14-4601203
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og momsloven
(Tilpasninger til engrosmodellen og indførelse af omvendt betalingspligt på gas- og elmar-
kedet) for så vidt angår den del af forslaget, der vedrører tilpasninger af elafgiftslovgivnin-
gen til engrosmodellen, og som i perioden 5. december 2014 til den 7. januar 2015 har
været sendt i høring.
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Det påpeges, at det retlige pligtsub-
jekt ikke kan være datahubben,
men må være den juridiske person
Energinet.dk, som driver datahub-
ben.
Det er rigtigt. Forslaget vil blive
tilpasset hertil.
CO-industri
Kan støtte indholdet af forslaget.
Danmarks Rederiforening
Foreningen forstår forslagets punkt
3.5.2. således, at havnevirksomhe-
den fortsat skal fakturere den redu-
cerede el-sats til de berettigede
skibe.
Det er rigtigt.
Dansk Energi
Dansk Energi foreslår, at ikrafttræ-
delsesdatoen ændres fra den 1.
marts til den 1. april i 2016.
Det tiltrædes. Ikrafttrædelsesda-
toen for engrosmodellen vil blive
ændret fra den 1. marts 2016 til
den 1. april 2016.
Uden værnsregel mod forudfaktu-
rering vil der opstå en risiko for,
at virksomheder får godtgjort elaf-
gifter, før elafgifterne er indbetalt
til SKAT, hvilket kan medføre be-
tydelige tab for statskassen.
Værnsreglen er således en forud-
sætning for, at engrosmodellen
kan blive implementeret. Ved ud-
formningen af værnsreglen er der
lagt vægt på, dels at de administra-
tive omkostninger begrænses, dels
at der gribes mindst muligt ind i
konkurrencen på elmarkedet.
Værnsreglen mod forudbetaling
gælder alene elafgifter. Hvordan
der ellers faktureres mellem el-
kunde og elhandelsvirksomhed er
et internt kundeforhold, hvilket
ikke reguleres i Skatteministeriets
lovgivning. Det bemærkes, at
Dansk Energi fremfører, at værns-
reglen vedr. forudfakturering er ad-
ministrativ tung, begrænsende for
konkurrencen og medfører et likvi-
ditetstab for el-handelvirksomhe-
der.
Side 2 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke-momsregistrerede elkunder
kan forudfaktureres for elafgiften.
Det skal sikres, at MID-direktivets
krav om, at kunder skal kunne gen-
finde måledata brugt til fakturering
ved at aflæse deres elmåler, kan
overholdes.
Det foreslås, at værnsreglen æn-
dres, så elhandelsvirksomheder kan
sende faktura med elafgifter til
momsregistrerede virksomheder fra
det tidspunkt, hvor datahubben har
genereret et engrosafregnings-
grundlag for den relevante for-
brugsmåned. Generelt er problema-
tikken, at forslaget ikke giver mulig-
hed for, at erhvervskunder slutaf-
regnes med hensyn til afgifter, når
måleværdierne er på plads. I stedet
for ser det ud til, at elleverandører
skal afvente engrosafregningsopgø-
relsen, der falder i bestemte fre-
kvenser, som ikke tilgodeser en
hurtig slutkundeafregning.
De foreslåede afgiftsregler ses ikke
at være til hinder for dette.
I visse situationer korrigeres en-
grosafregningsgrundlaget i data-
hubben mere end et år efter, at
forbruget har fundet sted, og først
på dette tidspunkt kan der afgifts-
mæssigt afregnes endeligt mellem
netvirksomheden og elhandels-
virksomheden. Det er for lang tid.
Derfor foreslås en modifikation af
værnsreglen for den situation,
hvori netvirksomheden først har
sendt en faktura for forbrugsperi-
oden med afgifter til elhandels-
virksomheden. Modifikationen
betyder, at elhandelsvirksomheden
ved endelig fakturering for en for-
brugsperiode kan fakturere et af-
giftsbeløb, som er baseret på en
måleraflæsning oplyst i datahub-
ben på det givne tidspunkt,
selvom elhandelsvirksomheden
ikke har modtaget en faktura med
nøjagtig dette afgiftsbeløb.
Det er rigtigt. Det vil blive nævnt
under de specielle bemærkninger.
Det fremgår, at en elhandelsvirk-
somhed ved salg af afgiftspligtig
elektricitet til en momsregistreret
virksomhed ikke må påføre faktu-
raen oplysning om afgiftsbeløb, før
netselskabet har udstedt en faktura
med oplysning om afgiftsbeløbet.
Det bør præciseres, at der ikke er
tale om det samme afgiftsbeløb på
de to fakturaer, idet afgiftsbeløbet,
der faktureres fra netvirksomheden
Side 3 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til elhandelsvirksomheden er på ag-
gregeret niveau for alle aftage-
numre, mens elhandelsvirksomhe-
dens fakturering over for momsre-
gistrerede virksomheder alene ud-
gør den for kunden relevante andel.
Det er Dansk Energis opfattelse, at
elafgiftsloven ikke har til hensigt at
forhindre, at en elhandelsvirksom-
hed kan opkræve uspecificerede lø-
bende ydelser, som bl.a. kan dække
elhandelsvirksomhedens risiko for-
bundet med, at elafgiften ikke må
forudopkræves. Dette bedes be-
kræftet.
Afsnit 3.1.2. vedrører elleverandø-
rers fakturering af elafgifter, men
ikke den øvrige fakturering.
Bestemmelsen om, at afgiftsbeløb,
som momsregistrerede virksomhe-
der kan få godtgjort, skal oplyses på
netselskabets faktura til elleverand-
øren, er overflødig.
På side 22 i forslaget nævnes fejlag-
tigt, at aftagenummeret skal fremgå,
når netselskaber fakturerer elleve-
randører.
Det formodes, at netselskaberne
ikke hæfter for fejloplysninger i da-
tahubben, som de ikke selv har lagt
ind, og som resulterer i forkert af-
giftsopkrævning.
Det er rigtigt.
Det er rigtigt.
Det er rigtigt. Reglen vil blive fjer-
net fra forslaget.
Fejlen vil blive rettet i forslaget.
Netselskaberne hæfter ikke afgifts-
mæssigt for fejloplysninger, som
de ikke kan have kendskab til.
Hvis fejl opdages, skal der udsen-
des et korrigeret afregningsgrund-
lag til netselskabet, som dette skal
benytte til at korrigere dets afgifts-
mæssige fakturering til elhandels-
virksomheden. Netselskabet hæf-
ter for den fakturerede afgift.
Side 4 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det foreslås, at Energinet.dk skal
indmelde elvarmekunder i BBR i
datahubben.
Efter forslaget har elleverandøren
og ikke Energinet.dk kontakten til
kunden. Det er ikke hensigtsmæs-
sigt, hvis Energinet.dk får ansvar
for korrekt indmelding af elvarme-
kunder i datahubben.
Elhandelsvirksomheden skal på
grundlag af en aftale med køberen
af elektricitet meddele det til data-
hubben, hvis særlige afgiftsforhold
eller ændringer i særlige afgiftsfor-
hold gør sig gældende for det af
aftalen omfattede aftagenummer.
Dermed vil det kun være relevante
oplysninger, herunder senere op-
lysninger om bortfald af et særligt
afgiftsforhold for et aftagenum-
mer, modtaget fra nævnte køber,
som elhandelsvirksomheden kan
meddele til datahubben.
Det vil blive præciseret, at nets-
elskaberne kan få adgang til denne
type oplysninger.
Det fremgår af forslaget, at elleve-
randøren ikke må meddele yderli-
gere om særlige afgiftsforhold eller
ændringer i særlige afgiftsforhold
end oplyst i leveringsaftalen for et
aftagenummer til datahubben. For-
muleringen giver indtryk af, at der
ikke kan ske senere ændringer, når
en leveringsaftale er indgået.
Det fremgår af forslaget, at for sær-
lige afgiftsforhold i form af solcel-
leordninger har netselskabet kun
adgang til oplysninger på aggregeret
niveau fra datahubben. Netselsk-
aberne har brug for disse oplysnin-
ger til bl.a. afstemning af afgiftsbe-
talingen og dimensionering og drift
af elnettet. Netselskabet må ikke
kende elleverandørens identitet på
den enkelte kunde, men det virker
unødvendigt, at netselskabet ikke
må kende de særlige afgiftsmæssige
forhold omkring den enkelte
kunde.
I forhold til momsregistrerede virk-
somheder er det ikke nødvendigt,
at det skal fremgå af købsaftalen, at
køber er en momsregistreret virk-
somhed med angivelse af CVR- el-
ler SE-nr. for momsregistreringen.
Det er ikke tilstrækkeligt, at kun
CVR- eller SE-nr. for momsregi-
strerede kunder fremgår af købs-
aftalen, da der findes virksomhe-
der med et CVR- eller SE-nr., som
ikke er momsregistrerede.
Side 5 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bør være tilstrækkeligt, at kun-
dens CVR- eller SE-nr. fremgår af
købsaftalen.
Endvidere skal den momsregistrede
kundes CVR- eller SE-nr. efter for-
slaget fremgå af fakturaen til kun-
den. Det bør ikke være nødvendigt.
Det er nødvendigt, at nummeret
fremgår af fakturaen, fordi det i
købsaftalen nævnte nummer kan
ændres. Desuden gør et nummer
på fakturaen det nemmere at kon-
statere, om værnsreglen er over-
holdt.
Dette vil blive præciseret i lov-
forslaget. Der er ikke et aftalefor-
hold mellem på den ene side net-
virksomheden eller en elhandels-
virksomhed og på den anden side
en tyv af elektricitet, men da elaf-
giften skal pålægges forbrug af
elektricitet i Danmark, skal der
opkræves elafgift af konstateret ty-
veri af elektricitet.
TER har følgende bemærkninger
om de administrative konsekven-
ser.
”Lovforslaget medfører admini-
strative byrder for erhvervslivet.
De løbende administrative byrder
består for det første i, at virksom-
heder i forbindelse med indgåelse
af en købsaftale med en elhandels-
virksomhed skal oplyse, om virk-
somheden er berettiget til tilbage-
betaling af elafgift med angivelse
af CVR- eller SE-nr. Tidsforbru-
get i denne forbindelse vurderes til
at være omkring ét minut, da det
er kendte oplysninger for virk-
somheden og foretages i forbin-
delse med anden indberetning.
Det bør præciseres, at i tilfælde af
konstateret tyveri af elektricitet har
netselskabet ret til at opkræve afgif-
ter direkte hos kunden.
Det er ikke korrekt, at forslaget
ikke medfører nævneværdige admi-
nistrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
Side 6 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
For det andet vil elhandelsvirk-
somheder skulle verificere, at de
ikke forudfakturerer momsregi-
strerede virksomheder. Skattemi-
nisteriet oplyser, at antallet af el-
handelsvirksomheder ikke kendes.
For det tredje vil forslaget betyde
både løbende administrative byr-
der og omstillingsbyrder for Ener-
ginet.dk. Omstillingsbyrderne be-
står i, at Energinet.dk vil skulle fo-
retage systemmæssige ændringer i
it-systemer for at leve op til de nye
krav om DataHub’ens funktionali-
tet. De løbende administrative
byrder består i, at Energinet.dk
fremover vil skulle varetage en ad-
ministrativ opgave i relation til re-
gistrering og udveksling af oplys-
ninger mellem elhandelsvirksom-
heder og netvirksomheder i for-
hold til kontrol af særlige afgifts-
forhold (§9, stk. 2-3). Det er på
nuværende tidspunkt usikkert at
foretage en kvantificering af det
administrative arbejde forbundet
hermed, da fx hyppigheden af til-
vejebringelsen af oplysningerne vil
blive fastsat i en kommende be-
kendtgørelse. TER vil derfor fore-
tage den nærmere kvantificering af
denne administrative byrde i for-
bindelse med høringen af be-
kendtgørelsen.
TER vurderer, at de administra-
tive byrder ikke overstiger 10.000
timer årligt på samfundsniveau.
De vil ikke blive kvantificeret
yderligere.”
Side 7 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Der opfordres til, at det tydeliggø-
res, at der for elopvarmede boliger
er tale om en ændring af praksis.
Der kan blive tale om begrænsede
ændringer i praksis, som er nød-
vendige under engrosmodellen,
hvor administrationen hviler på
aftagenumrene for forbrugerne.
Det indarbejdes i forslaget.
For så vidt angår de 4.000 kWh for
kunder med elvarme nævnes opgø-
relse i kalendermåneder i forbin-
delse med leverandørskifte, men et
skift kan ske på en vilkårlig dato.
Det anbefales, at kalendermåneder
ændres til dage.
Den nuværende hjemmel til at ud-
stede en bekendtgørelse i relation
til kunder med elvarme udgår.
Dansk Energi foreslår, at det over-
vejes at beholde bekendtgørelses-
hjemlen eller alternativt uddybe
lovbestemmelsen yderligere.
I forbindelse med overgangen til
engrosmodellen er det mest oplagt,
at netselskabernes oplysninger om
særlige afgiftsforhold indberettes til
datahubben, hvorefter elleverand-
øren kan tage udgangspunkt i disse
oplysninger.
Der er ikke saglige argumenter for,
at det skulle være mere risikobeto-
net at lade elhandelsvirksomheder
stå for indbetaling af SKATs afgif-
ter, som i den oprindelige engros-
model, fremfor at det er netvirk-
somheden, der skal stå for indbeta-
ling af afgifter, som foreslået.
Lovbemærkningerne vil blive ud-
bygget. Desuden indeholder for-
slaget hjemmel til, at skattemini-
steren kan fastsætte nærmere reg-
ler for elhandelsvirksomheders ve-
rifikation af særlige afgiftsforhold,
herunder elvarmekunders forhold.
Der vil blive indarbejdet regler i
forslaget, som giver skatteministe-
ren en bemyndigelse til at udstede
regler om en overgangsordning.
Risikoudsættelsen af elafgiften var
erkendt ved beslutningen om at
gennemføre engrosmodellen. Æn-
dringen af ansvarsfordelingen
mellem netvirksomhed og elhan-
delsvirksomhed ville kunne inde-
bære en øget risiko for, at SKAT
ikke modtog elafgifterne rettidigt,
eksempelvis fordi en elhandels-
virksomhed går konkurs, eller
fordi en elhandelsvirksomhed flyt-
ter til udlandet og efterlader en
betydelig gæld for manglende af-
Side 8 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Foreslår, at værnsreglen mod for-
udfakturering begrænses til fakture-
ring af forbrug på målere på et for-
brug på over 0,1 mio. kWh årligt.
giftsbetaling i Danmark. Denne ri-
siko var forudsat håndteret i en
forsikringsordning. Det har imid-
lertid vist sig særdeles vanskeligt at
implementere en forsikringsord-
ning i praksis, der giver tilstrække-
lig sikkerhed for korrekt indbeta-
ling af elafgifter, hvorfor det er
valgt en model, hvor netvirksom-
hederne fortsat står for indbeta-
ling af elafgift til SKAT. Det giver
samme sikkerhed for indbetaling
af afgifter som under gældende
regler.
En begrænsning af værnsreglen vil
medføre en risikoudsættelse af af-
giftsprovenuet, hvilket vil gå imod
formålet med værnsreglen. Mulig-
hed for at få godtgørelse før afgif-
ten er betalt til SKAT, kan med-
føre et yderligere afgiftstab for
SKAT. Ligeledes må det formo-
des at medføre øget administra-
tion, hvis værnsreglen tilføjes
yderligere betingelser.
Det er korrekt, at de 50 mio. kr.
svarer til den varige virkning af
engangstabet på 1 mia. kr.
Det ønskes bekræftet, at den
nævnte varige belastning på 50 mio.
kr. er udtryk for den varige belast-
ning af engangstabet på 1 mia. kr.
som følge af senere indbetaling af
elafgift til SKAT.
Dansk Erhverv
Vedrørende den foreslåede værns-
regel mod forudfakturering af elaf-
gifter påpeges, at eventuel mang-
lende indbetaling af elafgifter fra
netvirksomheder eller elhandels-
virksomheder på ingen måde må
påvirke de elforbrugende virksom-
heders ret til at få godtgjort betalte
elafgifter.
Eventuelle manglende betalinger
af afgift mellem elhandelsvirksom-
heder og netvirksomheder eller
mellem netvirksomheder og
SKAT kan ikke i sig selv påvirke
de elforbrugende virksomheders
ret til at få godtgjort betalte elaf-
gifter.
Side 9 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
De Frie Energiselskaber
Elhandelsvirksomheders mulighe-
der for at fakturere momsvirksom-
heder reguleres og begrænses. Kon-
sekvensen er et stift og rigidt sy-
stem, som kan placere elhandleren i
en likviditetsklemme. Hvis dette
skal fungere i praksis, skal der stil-
les krav til netselskaberne og Ener-
ginet.dk om meget taktfaste ar-
bejdsgange.
Det vil medføre øgede omkostnin-
ger, at elhandelsvirksomheder skal
gå fra at fakturere 4 gange om året
til 12 gange om året vedr. momsre-
gistrerede virksomheder.
Efter forslaget skal Energinet.dk
kunne verificere særlige afgiftsfor-
hold over for SKAT ud fra uaf-
hængige kilder, mens registreringen
af særlige afgiftsforhold skal være
elhandlernes. Det vil lette de admi-
nistrative byrder, hvis Energinet.dk
registrerer de data, som også oprin-
deligt kommer fra netselskaberne.
Der vil blive foreslået regler med
skærpede frister for fakturering fra
netvirksomhederne til elhandels-
virksomhederne i klima-, energi-
og bygningsministerens lovgivning
i forbindelse med indførelse en-
grosmodellen.
Antallet af fakturaer mellem el-
kunde og elhandelsvirksomhed er
et internt kundeforhold, hvilket
ikke reguleres i Skatteministeriets
lovgivning.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Energi.
Det Økologiske Råd
Der er stærkt brug for at fremme
varmepumper som en effektiv op-
varmningsform i såvel private boli-
ger som i fjernvarmesystemet. Var-
mepumper kan fremmes gennem
en lavere elafgift på el til varme-
pumper. Det foreslås, at den fore-
slåede § 6 i forslagets nr. 6 forbere-
des til at kunne skelne mellem al-
mindelig elvarme og varmepumper.
Indførelse af en særlig ordning for
varmepumper falder uden for lov-
forslagets rammer.
DI
Finder det beklageligt at engrosmo-
dellen endnu en gang udskydes.
Side 10 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DONG Energy
DONG Energy fremkommer med
nogle forslag, som kan begrænse
problemerne ved implementeringen
af værnsreglen mod forudfakture-
ring:
1) Netselskabet forpligtes til at
udstede en faktura senest 4
hverdage efter at Energinet.dk
har dannet afregningsgrundla-
get i datahubben.
Der vil blive foreslået regler med
skærpede frister for fakturering fra
netvirksomhederne til elhandels-
virksomhederne i Klima-, energi-
og bygningsministeriets lovgiv-
ning i forbindelse med indførelse
af engrosmodellen. En frist på 4
dage anses dog for restriktiv for
netvirksomhederne.
Der henvises til kommentarerne
til Dansk Energi.
2) Elleverandøren kan anvende
afregningsgrundlaget i datahub-
ben til afregning af kunderne,
efter at netselskabet har sendt
sin faktura til elleverandøren.
3) Faktureringsbekendtgørelsen
indrettes således, at elleverand-
øren har adgang til at opkræve
forudbetaling af sine kunder,
blot må denne forudbetaling
ikke indeholde specifikation af
afgifterne.
For så vidt angår afregning af min-
dre erhvervskunder under 100.000
kwh (skabelonkunder) foreslås:
A. Værnsreglen skal ikke
gælde for mindre erhvervs-
drivende under 100.000
kWh.
B. Alternativt skal værnsreg-
len tillade, at leverandø-
rerne overfor erhvervskun-
der kan bruge de korrekte
måledata, som fremgår af
Det forudsættes, at Energitilsynet
tilretter faktureringsbekendtgørel-
sen, så denne ikke er til hinder for,
at elhandelsvirksomhederne kan
fakturere deres kunder forud uden
samtidigt at forudfakturere elaf-
gift.
Der henvises til kommentarerne
til Dansk Energi.
Der henvises til kommentarerne
til Dansk Energi.
Side 11 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
datahubben på det pågæl-
dende tidspunkt, ved peri-
odeafregninger eller ved le-
verandørskift og flytninger.
Det må være tilstrækkeligt, at kun-
dens CVR- eller SE-nummer frem-
går af købsaftalen. Det er således
ikke nødvendigt, at kundens
momsregistreringsstatus fremgår.
DONG Energy hilser forslaget til
håndtering af elvarmekunder vel-
kommen, idet den beskrevne me-
tode vurderes at være mere strin-
gent og nemmere at administrere.
Der sker dog mindre ændringer i
forhold til den gældende praksis,
hvilket bør fremgå af forslaget.
Det foreslås, at ændringerne for el-
varmekunder træder i kraft hurtigst
muligt.
Der henvises til kommentarerne
til Dansk Energi.
Der henvises til kommentarerne
til Dansk Energi.
Ændringerne er et led i tilpasnin-
gerne til engrosmodellen. De bør
derfor sættes i kraft samtidig med
denne.
Der henvises til kommentarerne
til Dansk Energi.
Ved tyveri af elektricitet kan nets-
elskaberne opkræve sit tilgodeha-
vende direkte hos kunden. Det skal
sikres, at netselskaberne har lov til
at opkræve afgifter direkte hos en
kunde, hvor det ikke er muligt at
lade opkrævningen ske via en leve-
randør.
Energinet.dk
Det er helt naturligt, at DataHub
foreslås anvendt også for elafgif-
terne, da DataHub er etableret til
kommunikation og udveksling af
datagrundlag mellem aktørerne på
elmarkedet.
Dette er korrekt, og det er således
også udgangspunktet for lov-
forslaget.
Side 12 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Høringsforslaget indeholder dog
nogle kontrolforpligtelser for Ener-
ginet.dk i forhold til afgiftsgrundla-
get og afgiftsopkrævningen, som
Energinet.dk ikke ser sig i stand til
at opfylde i den form og det om-
fang, som fremgår af forslaget.
Forslaget lægger op til, at Energi-
net.dk skal udføre løbende samkø-
ring med uafhængige kilder i form
af f.eks. BBR. Dette betragtes som
en myndighedsopgave inden for
SKATs ministerielle ressortområde.
Det anses ikke for at være en natur-
lig opgave for Energinet.dk at ud-
føre kontrolopgaver vedrørende af-
giftsforhold. Energinet.dk vurderer
umiddelbart, at der med forslaget
på nuværende tidspunkt ikke er til-
strækkelig hjemmel hertil.
Der foreslås en ændret formulering
af § 9, stk. 2, hvorefter Energi-
net.dk på forlangende overfor
SKAT skal kunne fremvise et
grundlag for kontrol af, hvorvidt
oplysninger om særlige afgiftsfor-
hold i datahubben stemmer
overens med oplysninger ifølge
uafhængige kilder.
Det ønskes præciseret i forslaget, at
Energinet.dk i tilfælde af fejl, skal
være behjælpelig med kontaktoplys-
ninger mellem elhandelsvirksomhe-
den og netvirksomheden, som her-
efter bilateralt skal afklare forhol-
dene. Det bør desuden fremgå, at
Energinet.dk ikke kan pålægges an-
svar for eventuelle fejlagtige regi-
streringer om særlige afgiftsforhold.
Energinet.dk tillægges ikke en
myndighedskontrol med elafgif-
terne. Energinet.dk skal medvirke
til at tilvejebringe grundlaget for
SKATs kontrol af elafgifterne.
Med forslaget er det ikke taget stil-
ling til, om samkøringer eller lig-
nende skal ske løbende eller med
visse mellemrum. Der vil om nød-
vendigt blive fastsat nærmere reg-
ler herom i en bekendtgørelse.
Skatteministeriet er i dialog med
Energinet.dk og Energistyrelsen
om indholdet af en bekendtgø-
relse på området. Et udkast til be-
kendtgørelsen sendes i høring sna-
rest muligt.
Det må forstås således, at SKAT
skal foretage omfattende samkø-
ring af registre. Denne opgave
med verifikation af data hører na-
turligt hjemme i Energinet.dk.
Det vil blive indarbejdet i forslaget
tillige med regler om, hvem der
har ansvar for at indmelde fejl og
ophæve indmeldte fejl for et afta-
genummer i datahubben.
Side 13 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Efter lovteksten i § 6, stk. 3, nr. 2,
er der et 1:1 forhold mellem aftage-
nummer og boligenheden registre-
ret med elvarme i BBR. Efter Ener-
ginet.dks forståelse træffes kommu-
nens afgørelser om elvarme ikke pr.
aftagenummer, men i stedet pr. bo-
ligenhed. Det anføres, at forslagets
§ 6, stk. 3, nr. 2, betyder, at aftage-
nummeret grundet den fysiske in-
stallation ikke kan levere strøm til
flere boligenheder.
§ 6, stk. 4, nævner en opgørelse i
kalendermåneder i forbindelse med
leverandørskifte, men et skift kan
ske på en vilkårlig dato. Det anbe-
fales, at kalendermåneder ændres til
dage.
De foreslåede ændringer vil efter et
overordnet estimat medføre en-
gangsomkostninger på ca. 5 mio.
kr. og årlige driftsudgifter svarende
til ca. 11 årsværk. Dette skøn er be-
hæftet med stor usikkerhed, og
størrelsen af disse udgifter vil af-
hænge af den opgave og den imple-
mentering, der pålægges Energi-
net.dk.
Det vurderes, at de opgaver, som
de registrerede netvirksomheder
varetager i dag, fremadrettet over-
drages til elhandelsvirksomhederne,
mens de opgaver, der pålægges
Energinet.dk, vurderes at være et
tillæg til de eksisterende led i verifi-
ceringen.
Definitionen af en elhandelsvirk-
somhed bør være samstemmende
med definitionen i lov om elforsy-
ning.
Det er rigtigt.
Der henvises til kommentarerne
til Dansk Energi.
I forbindelse med udarbejdelse af
en bekendtgørelse med nærmere
regler på området vil der blive lagt
stor vægt på, at Energinet.dk ikke
påføres unødvendige omkostnin-
ger. Når bekendtgørelsen kommer
i høring, vil TER vurdere de admi-
nistrative byrder.
Det er rigtigt, at der er nye opga-
ver med verifikation, som pålæg-
ges Energinet.dk.
Det er den samme definition som
i elforsyningsloven, men med den
præcisering, at definitionen kun
Side 14 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omfatter ”el-detailhandleren” og
dermed ikke elhandlere i tidligere
led i handelskæden.
Det foreslås, at datahubben define-
res i overensstemmelse med Ener-
ginet.dk’s markedsforskrifter,
hvoraf fremgår denne definition:
”En it-platform der ejes og drives
af Energinet.dk. DataHub håndte-
rer måledata, stamdata, nødvendige
transaktioner, samt kommunikatio-
nen mellem alle elmarkedets aktø-
rer i Danmark.”
I lovbemærkningerne til § 7, stk. 3,
1. pkt., nævnes udtrykket aftage-
nummeret, hvilket må være en fejl.
Ifølge Energinet.dk’s forskrifter
kan der på et aftagenummer være
registreret enten en juridisk person
med ét CVR-nr. eller max to fysiske
personer. Dette afsnit i lovbemærk-
ningerne er ikke i overensstem-
melse med forskrifterne:
”Det er således muligt, at et aftage-
nummer vedrører både elforbru-
gere omfattet af afgiftsfritagelsen
for VE-anlæg og elforbrugere, som
ikke er omfattet af denne fritagelse.
Udtrykket ”elkunder” anvendes
uklart i forslaget (side 8), hvor der
bl.a. står, at netvirksomheder faktu-
rerer særligt nedsatte afgifter for
udlevering af el til visse elkunder.
Ved en elkunde forstås normalt
slutkunden.
Definitionen vil blive indarbejdet i
lovforslaget.
Der er tale om en fejl, som rettes.
Med dette afsnit understreges
blot, at der skal være et 1:1 for-
hold mellem forbrugeren, som er
omfattet af afgiftsfritagelsen for
VE-anlæg, og aftagenummeret for
forbrugeren.
Det er ikke tale om en uklarhed.
Ved elkunden forstås slutkunden.
De særligt nedsatte afgifter, som
netvirksomheden fakturer til el-
handelsvirksomheden, gælder kun
for visse elkunder, f.eks. elkunder
med elopvarmede helårsboliger i
ifølge BBR.
Det ønskes præciseret, at det er
overfor SKAT, at elhandelsvirk-
somheden skal kunne verificere
særlige afgiftsforhold.
Side 15 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Energinet.dk gør opmærksom på,
at datahubben ikke kan forpligtes,
som det nævnes i forslaget, da data-
hubben ikke er en juridisk person.
Det er kun SKAT, som kan kræve
dokumentation for elhandelsvirk-
somhedens verifikation. Det frem-
går af forslaget.
Der henvises til kommentarerne
til høringssvaret fra
Advokatrådet
Advokatsamfundet.
Landbrug & Fødevarer
Det kræves som betingelse for til-
bagebetaling af elafgift, at erhvervs-
kunden i købsaftalen med elhan-
delsvirksomheden anfører, at er-
hvervskunden er berettiget til tilba-
gebetaling af elafgift. Det er meget
vigtigt, at de nye ekstra betingelser i
forhold til erhvervskunders tilbage-
betaling af elafgift ikke vil medføre,
at danske erhvervskunder uforva-
rende eller ved en administrativ fejl
eller mangel i kontrakten sættes i en
situation, hvor man afkræves højere
elafgifter end nødvendigt.
Det ønskes belyst, i hvilket omfang
værnsreglen mod forudfakturering
påvirker momsregistrerede elkun-
ders likviditet.
Der vil være muligt at rette fejl og
mangler i købsaftaler eller på fak-
turaer.
Forslaget øger ikke perioden mel-
lem betaling og mulighed for
godtgørelse af elafgiften. Hertil
kommer, at værnsreglen modvir-
ker, at en elkunde betaler forud
for elafgift, og der efterfølgende
ikke leveres el af elhandels-virk-
somhed som følge af svig el-ler
konkurs.
OK
OK foreslår, at det oprindelige for-
slag vedr. engrosmodellen fasthol-
des, og den forudsatte forsikrings-
ordning håndteres ved at stille krav
om en bankgaranti til SKAT. Alter-
Af L176 2011/12 (Fremme af
konkurrencen på elmarkedet m.v.)
fremgår, at hvis hver enkelt elhan-
delsvirksomhed skal stille fuld sik-
kerhed for sin afgiftsbetaling, vur-
Side 16 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nativt foreslås, at Energinet.dk bli-
ver ansvarlig for opkrævning af af-
gifter hos elhandelsvirksom-he-
derne.
deres det at blive så omkost-nings-
tungt, at kun de mest vel-konsoli-
derede elhandelsvirksom-heder vil
kunne overleve. Hensigten med at
fremme konkurrencen på elmar-
kedet vil dermed gå tabt.
Der er valgt en model, hvor ind-
betaling af elafgifter til SKAT be-
vares hos netselskaberne, hvilket
vurderes mest hensigtsmæssigt, da
netselskaberne har en tættere kon-
takt med elhandelsvirksom-he-
derne og dermed bedre kan fo-re-
bygge tab end Energinet.dk.
SE
Det anbefales, at elhandelsvirksom-
hederne ikke pålægges ekstra ansvar
i forhold til indhentning af data om
kunderne, og at elhandelsvirksom-
hederne ikke skal foretage skatte-
rådgivning for kunder.
Fremover varetages al relevant
kontakt til elkunderne alene af el-
handelsvirksomhederne. Af hen-
syn til, at der skal forelægge doku-
mentation for overholdelse af
værnsreglen vedrørende momsre-
gistrerede kunder og regler om
kunders særlige afgiftsforhold (re-
duceret elafgift), er det nødven-
digt, at elhandelsvirksomheder i
højere grad end i dag, skal ind-
hente og opbevare data om kun-
der. Forslaget forpligter ikke el-
handelsvirksomhederne til at yde
skatterådgivning.
Lovforslaget vil blive præciseret
på dette område. CVR-nummeret
(eller SE-nummeret) på fakturaen
til momsregistrerede virksomhe-
der/kunder vil i praksis være det
nummer, som fremgår af kontrak-
ten om ellevererancen mellem el-
handelsvirksomheden og kunden.
Hvis kunden efter indgåelsen af
kontrakten meddeler elhandels-
virksomheden, at den har fået et
SE kan støtte, at CVR-nummeret
fremover skal vises på fakturaen til
kunder, men det bør slås fast, at det
er kundernes ansvar at opdatere
disse.
Side 17 af 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500749_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
andet nummer, skal dette nummer
stå på fakturaen. Med andre ord
skal elhandelsvirksomheden an-
føre det nummer på fakturaen,
som er oplyst af kunden. Der er
ikke noget til hinder for, at elhan-
delsvirksomheden - som en aftalt
service overfor kunden - finder og
opdaterer denne information selv.
Elhandelsvirksomheders kontrakter
med momsregistrerede virksomhe-
der skal indeholde oplysninger om
særlige afgiftsforhold. SE kan
støtte, at der kommer en generel
passus i kontrakten, men kan ikke
støtte, at teksten skal tilpasses fra
gang til gang.
Energinet.dk/datahubben forplig-
tes til at stille oplysninger om sær-
lige afgiftsforhold til rådighed for
netvirksomheder. Det letter elhan-
delsvirkomhedernes arbejdsgang,
men SE kan ikke se, hvorfor net-
virksomheden skal have denne op-
lysning.
Netvirksomhederne skal ved faktu-
rering oplyse særlige afgiftsforhold
for den solgte el separat for hver af
de forskellige kundetyper. Oplys-
ningerne bør specificeres af Energi-
net.dk/datahubben.
Uanset om der er tale om er-
hvervskunder eller andre kunder
med særlige afgiftsforhold (redu-
ceret elafgift), vil oplysning herom
kunne fremgå på standardiseret
vis af kontrakten med kunden.
Der er tale om oplysninger om
særlige afgiftsforhold (reduceret
elafgift). Energinet.dk/datahub-
ben forpligtes til at stille oplysnin-
gerne til rådighed for netvirksom-
heden med henblik på netvirk-
somhedens fakturering.
Energinet.dk meddeler netvirk-
somheden disse specificerede op-
lysninger til brug for fakturerin-
gen. Det fremgår af forslagets § 9.
Side 18 af 18