Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 15 Bilag 2
Offentligt
1408970_0001.png
NOTAT
8. September 2014
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring
af lov om vikarers retsstilling ved udsendelse af et
vikarbureau m.v. og lov om Arbejdsretten og faglige
voldgiftsretter
J.nr. 2014 - 4275
CAL/AKL
Forslag til lov om ændring af lov om vikarers retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v. og lov
om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter blev sendt i høring onsdag den 6. august 2014 med frist
onsdag den 3. september 2014.
Følgende organisationer har afgivet høringssvar: FA, DA, Danske Regioner, KTO, FTF, CFU, LO,
Krifa, Det Faglige Hus, Dommerforeningen og Danske Advokater.
Herudover er der afgivet høringssvar fra Østre og Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten samt
Københavns Byret.
1. Bemærkninger fra organisationer på arbejdsgiverside
Arbejdsgiverorganisationerne er fremkommet med følgende:
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
FA noterer sig, at lovudkastet og bemærkningerne hertil er baseret på den betænkning, som Udvalget
om fagretlig behandling af sager om overholdelse af vikarloven afgav i februar 2014. FA deltog i
udvalgsarbejdet og har ikke specifikke bemærkninger til det fremsendte lovudkast. FA er enig i, at det
er hensigtsmæssigt, at kompetencen til at fortolke vikarlovens § 3, stk. 5 ligger hos Arbejdsretten.
Henset til, at Arbejdsrettens kompetence udvides udbeder FA sig Beskæftigelsesministeriets
bemærkninger til, hvilke konsekvenser dette kan få for Arbejdsrettens berammelses- og
sagsbehandlingstid.
Kommentar:
Efter Beskæftigelsesministeriets vurdering vil antallet af sager, der som følge af lovforslaget vil blive
behandlet ved Arbejdsretten, være relativt begrænset, og den foreslåede lovændring forventes ikke at
have væsentlig betydning for Arbejdsrettens berammelses- og sagsbehandlingstid.
Dansk Arbejdsgiverforening
DA bemærker, at man sammen med de øvrige hovedorganisationer har deltaget i Udvalget om
fagretlig behandling af sager om overholdelse af vikarloven, hvis betænkning ligger til grund for det
fremsendte lovforslag. DA vil gerne benytte lejligheden til at kvittere for det konstruktive arbejde i
udvalget.
DA støtter det fremsendte lovforslag og har ingen yderligere bemærkninger.
Danske Regioner
har ikke bemærkninger til lovforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Bemærkninger fra organisationer på lønmodtagerside
Lønmodtagerorganisationerne er fremkommet med følgende:
Landsorganisationen i Danmark
LO bemærker blot, at man fuldt ud støtter de foreslåede lovændringer.
FTF
FTF bemærker, at det har været et ønske fra arbejdsmarkedets parters side, at sager om overholdelse
af vikardirektivet/vikarloven kan blive behandlet ved Arbejdsretten eller i det fagretlige system, hvis
den enkelte vikar er medlem af en faglig organisation. Det fremsendte lovudkast imødekommer også
FTF's ønsker i så henseende, og FTF har ingen yderligere bemærkninger hertil, men kan i det hele
tilslutte sig forslaget.
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO) og Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU)
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Det Faglige Hus
Det Faglige Hus bemærker, at det fremgår af forslaget, at formålet er at sikre, at Arbejdsretten tager
stilling til visse spørgsmål efter vikarloven for at sikre en ensartet håndhævelse. Det foreslås herunder,
at den enkelte lønmodtager selv skal kunne indbringe spørgsmål efter loven for Arbejdsretten, jf.
lovforslagets § 2, nr. 4. Det fremgår videre, at sagen tillige kan indbringes af "vikarens
lønmodtagerorganisation". Andre spørgsmål om overholdelse af vikarloven kan efter forslaget alene
indbringes for Arbejdsretten, hvis vikaren er medlem af "en faglig organisation". Det gælder efter
lovforslaget også i relation til virksomheder, som ikke har indgået en overenskomst. For at undgå
misforståelser om kompetencen til at indbringe sager efter vikarloven skal Det Faglige Hus på denne
baggrund bede om at få præciseret, om udtrykket "en faglig organisation", ifølge lovforslaget også
omhandler fagforeningerne i Det Faglige Hus, eller om retsstillingen - bortset fra den specifikke
bestemmelse i forslagets § 1 om et nyt § 3, stk. 7, i vikarloven - er tænkt at skulle være som
situationen er i dag, jf. arbejdsretslovens § 11, stk. 2, hvorefter det alene er faglige organisationer, der
tillige er overenskomstparter, der har adgang til Arbejdsretten.
Kommentar:
Ministeriet bemærker til ønsket om at få præciseret, hvad der ligger i begrebet ”faglig organisation”
i det foreslåede stk. 6 i vikarloven, at det ikke er en forudsætning, at den faglige organisation er
overenskomstpart, som tilfældet er i arbejdsretslovens § 11, stk. 2. Hvad der i det enkelte tilfælde vil
blive anset for en faglig organisation vil bero på en konkret vurdering, idet der blandt andet vil skulle
tages stilling til, om den pågældende organisation varetager et fagligt formål.
Krifa
Krifa bemærker, at man ikke finder, at der er reelle grunde til at lave den foreslåede ændring. Der ses
ikke at være grund til, at sagsbehandling og domsafsigelse i forhold til den individuelle rettighed skal
foregå ved Arbejdsretten. Krifa påpeger, at lovforslaget bryder med to-instansprincippet, at nogle
sager fortsat vil skulle afgøres ved de civile domstole, som med lovforslaget vil få mindre erfaring
med behandling af sådanne sager, og at tvister fremover kun kan løses i København, hvilket er
fordyrende og besværligt.
Kommentar:
Ministeriet bemærker, at spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om en overenskomst som beskrevet i
vikarlovens § 3, stk. 5 – hvilket efter lovforslaget i alle tilfælde skal afgøres ved Arbejdsretten – er et
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
principielt overenskomstmæssigt spørgsmål og ikke en individuel rettighed. Arbejdsretten synes at
være det naturlige forum for afgørelse af, om en overenskomst er landsdækkende og indgået af en
mest repræsentativ arbejdsmarkedspart.
For så vidt angår sager om overholdelse af ligebehandlingsprincippet i vikarlovens § 3, stk. 1,
bemærkes, at sådanne sager kan anlægges ved Arbejdsretten, men de kan også anlægges ved en civil
domstol, og hvis man fra lønmodtagerside vælger at rejse sagen ved en civil domstol, vil der både
være mulighed for behandling af sagen ved to instanser og sagen behøver ikke blive behandlet i
København. Med hensyn til spørgsmålet om rettens erfaring med behandling af sådanne sager kan
det anføres, at det nok drejer sig om forholdsvis få sager, og mens erfaringen med behandling heraf
efter lovforslaget i nogen grad vil blive samlet i Arbejdsretten, vil lovforslaget næppe have den helt
store betydning i relation til den enkelte byrets erfaring med sådanne sager, som under alle
omstændigheder må antages at være begrænset.
3. Bemærkninger fra andre
Vestre og Østre Landsret, Københavns Byret, Sø- og Handelsretten
samt
Dommerforeningen
har ingen bemærkninger til forslaget.
Danske Advokater
Danske Advokater bemærker, at den nye kompetence for Arbejdsretten til at behandle sager om
overholdelse af ligebehandlingsprincippet synes svær at begrunde i sager, hvor der intet
overenskomstmæssigt eller kollektivt grundlag påberåbes. Sager om lige- og forskelsbehandling
behandles traditionelt ved de almindelige domstole og lovforslaget udgør efter Danske Advokaters
opfattelse ikke en styrkelse af ligebehandlingsområdet. Endvidere kan sager blive forsinkede, da de
almindelige domstole skal behandle øvrige spørgsmål, mens Arbejdsretten skal tage stilling til
spørgsmål om overholdelse af vikarlovens ligebehandlingsprincip.
Til det i lovforslaget anførte om, at sager kan indbringes for Arbejdsretten af personer, der har en
”konkret og aktuel interesse i den pågældende sag” foreslås ordet ”væsentlig” tilføjet, således at
afgrænsningen i højere grad kommer til at svare til afgrænsningen i den civile retspleje af, hvem der
har retlig interesse.
Kommentar:
Det synes ikke nødvendigvis nærliggende at sammenligne sager om overholdelse af vikarlovens
ligebehandlingsprincip med sager om lige- og forskelsbehandling generelt, idet der er tale om et
afgrænset og konkret princip om, at vikarer ikke må stilles ringere end fastansatte på en
brugervirksomhed. Ligebehandlingsprincippet i vikarloven henviser blandt andet til overenskomster
på brugervirksomheden, og selvom der ikke altid vil være sådanne overenskomster i konkrete sager,
er muligheden for, at en sådan overenskomst er gældende og relevant en del af begrundelsen for, at
Arbejdsretten kan behandle sådanne sager. Som nævnt ovenfor er det en mulighed at indbringe en
sådan sag for Arbejdsretten og i valget af domstol kan der blandt andet lægges vægt på, hvilke øvrige
spørgsmål i relation til vikarloven, der eventuelt skal behandles. Skal der tages stilling til en
overenskomst, jf. vikarlovens § 3, stk. 5, vil det kunne spare tid at vælge Arbejdsretten, mens det vil
kunne være tidsbesparende at vælge en civil domstol, hvis der fx også skal tages stilling til en klausul
som nævnt i vikarlovens § 4, stk. 1.
Som det også er anført i bemærkningerne til lovforslaget sigter det anførte om ”konkret og aktuel
interesse i den pågældende sag” ikke – eller ikke primært – til civilretlige principper om retlig
interesse, men til principper i relation til iværksættelse af kollektive kampskridt. Der er derfor ikke
tilføjet et krav om, at interessen skal være væsentlig, i lovforslaget.
3