Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 151 Bilag 1
Offentligt
1499942_0001.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Sendt via email:
[email protected], [email protected], [email protected]
Dok. ansvarlig: DGR
Sekretær: EDR
Sagsnr: s2014-813
Doknr: d2015-2108-10.0
11. februar 2015
Supplement til Dansk Energis høringssvar til ændring af engrosmodellen
Dansk Energi afgav den 17. december 2014 kommentarer til udkastet til lovforslag om æn-
dring af elforsyningsloven – justering af engrosmodellen.
Imidlertid bliver det løbende mere og mere klart, at branchens aktører og herunder netsel-
skaber bruger en hel del ressourcer på dels at komme ind i en normal driftssituation efter
datahubbens indførelse, og dels på at blive parat til engrosmodellens indførelse.
Netselskaberne bliver i den forbindelse pålagt væsentlige omkostninger som følge af deres
tilpasning til indførelsen af datahubben og engrosmodellen. Derfor er det Dansk Energis øn-
ske og forslag, at det i elforsyningsloven præciseres, at omkostninger til denne tilpasning for
netselskaber falder ind under § 70, stk. 7 således, at Energitilsynet kan forhøje netselskabers
indtægtsramme til kompensation for væsentlige meromkostninger som følge heraf.
Siden datahubben i marts 2013 gik i drift, er der på elmarkedet endnu ikke blevet endeligt
balance- og korrektionsafregnet. Ud over at dette er generende for både netselskabers og
elhandleres regnskabsaflæggelser, så er det også udtryk for det store besvær, der er med at
få datahåndteringen ind i normal gænge. Før datahubben var driften normal, dvs. med ba-
lance- og korrektionsafregningen endeligt afsluttet månedsvis ca. 3�½ måned efter hver må-
ned. Det er et væsentligt risikoelement i den videre udvikling frem mod engrosmodellen at
komme ind i normal gænge. Fra både Energinet.dks side og netselskabernes side arbejdes
der hårdt på at få situationen normaliseret.
Frem mod engrosmodellen vil der endvidere være et betydeligt arbejde med få sikret, at da-
tahubben kan skabe et korrekt afregningsgrundlag mellem netselskaber og elleverandører,
og at målepunkter og tilhørende stam- og prisdata er korrekte ved idriftsættelse.
Det er endvidere i engrosmodelprojektet (i Energinet.dks regi) anført som særskilt risikoele-
ment, hvis der ikke er tilstrækkeligt med ressourcer hos aktørerne til at håndtere fortsat
driftsstabilisering og engrosmodelimplementering på samme tid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499942_0002.png
2
Endvidere kan nævnes, at Energinet.dk arbejder på driftsforbedrende tiltag i datahubben, der
kan frigive ressourcer hos aktørerne. Dette er godt, men samtidigt et udtryk for at aktørerne,
herunder netselskaberne, er i en situation med forhøjet ressourceanvendelse.
To netselskaber har som prøvesager den 4. december 2013 ansøgt Energitilsynet om en
forhøjelse af indtægtsrammerne som følge af omkostninger i forbindelse med etablering af
datahubben. Energitilsynet har den 25. november 2014 afgjort, at de to selskaber ikke kan få
forhøjet indtægtsrammerne, idet omkostningerne falder ind under lovens § 20, stk. 1, dvs. at
der er tale om almindelig opgaveportefølje. Sagen vedrørende det ene netselskab er nu på-
klaget over for Energiklagenævnet.
Forløbet, siden ansøgningerne blev afgivet, har understreget, således som det ovenfor er
beskrevet, at aktørerne og herunder netselskaberne har en forhøjet ressourceanvendelse.
Dette er dels for at komme hen i en normal driftssituation efter datahubbens indførelse, og
dels på grund af store tilpasninger (herunder it-mæssige) hen mod engrosmodellens idrift-
sættelse.
Det er i dette lys vort ønske, at få det gjort eksplicit i elforsyningsloven, at tilpasningsomkost-
ningerne til datahubben og engrosmodellen skal kunne dækkes med indtægtsrammeforhø-
jelse.
Da der endnu ikke foreligger en normaldriftssituation, er det for tidligt at vurdere de langsig-
tede virkninger.
Hvis denne henvendelse giver anledning til spørgsmål, står vi meget gerne til rådighed med
uddybninger.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Dorte Gram