Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 151 Bilag 6
Offentligt
1517294_0001.png
10. april 2015
J.nr. 14-4601203
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 144 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og moms-
loven. (Tilpasninger til engrosmodellen m.v. og indførelse af omvendt betalingspligt på
gas- og elmarkedet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 13. marts 2015.
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517294_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. marts 2015 fra Dansk Energi, jf. L
144 - bilag 3.
Svar
I henvendelsen af 13. marts 2015 foreslår Dansk Energi en ændring af den gældende regel
om, at elvarmekunder skal betale den høje afgift af elforbrug til og med 4.000 kWh årligt
og lavere afgift for elforbrug over 4.000 kWh årligt. For at få en mere enkel og hurtigere
afregning foreslår Dansk Energi, at de 4.000 kWh årligt kan opdeles på 12 måneder, dvs.
uden at der én gang årligt skal ske en endelig efterberegning.
Dansk Energi nævner, at nogle elvarmekunder i nogle måneder derved ikke vil komme op
på et så højt et forbrug, at de på årsbasis når helt op på 4.000 kWh med høj afgift, og
anslår, at foreningens forslag vil reducere statens afgiftsprovenu med ca. 15 mio. kr. pr.
år.
Dansk Energi anfører endvidere, at lovforslagets bestemmelser om elvarmekunder mang-
ler tekniske detaljer omkring fordeling af de 4.000 kWh i situationer, hvor der sker flyt-
ning eller nyregistrering eller afregistrering af, hvorvidt boligen er elopvarmet, midt i et år
eller en måned.
Herudover finder Dansk Energi, at lovforslaget indebærer unødvendig og fordyrende
kontrol vedrørende elkunders særlige afgiftsforhold. Det anføres, at der er tale om dob-
beltkontrol, når netvirksomheden skal kontrollere de samme uafhængige kilder, som
Energinet.dk før har gjort, hvorefter netvirksomheden skal give Energinet.dk en tilbage-
melding.
Dansk Energi mener, at det er uklart, hvornår elhandelsvirksomheden selv kan indberette
en kundes særlige afgiftsforhold i datahubben, og hvornår det er hensigten, at dette skal
gøres af netvirksomheden.
Dansk Energi anfører, at lovforslagets bestemmelser om særlige afgiftsforhold indeholder
upræcise tekniske detaljer om, fra hvilket tidspunkt en kunde er berettiget til et særligt
afgiftsforhold. Det nævnes uddybende, at ifølge lovforslaget skal det særlige afgiftsfor-
hold være indmeldt i datahubben, men det er uklart, om afgiftsforholdet alene kan have
fremadrettet effekt, eller om det kan gælde fra det tidspunkt, hvor det er aftalt med kun-
den.
Endelig finder Dansk Energi, at det er uklart, hvad der ligger i den verifikation, som el-
handelsvirksomheden skal foretage mellem oplysninger modtaget fra elkunden og oplys-
ningerne i datahubben, og som ikke allerede vil blive opfanget af Energinet.dks markeds-
regler.
Hertil bemærkes
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517294_0003.png
For så vidt angår Dansk Energis forslag om opdeling af de 4.000 kWh på 12 måneder
uden endelig efterberegning bemærkes, at forslaget ligger udenfor lovforslagets rammer.
Videre udelukker afgiftsreglerne vedrørende elvarmekunder ikke, at der afregnes endeligt
overfor elvarmekunder hver måned henover et samlet år, da den høje afgift kan fakture-
res før den lave afgift.
Hvad angår de af Dansk Energi omtalte situationer med flytning m.v. i relation til forde-
ling af de 4.000 kWh årligt, så er der allerede i dag taget højde for disse situationer. Det
fremgår af SKATs juridiske vejledning, at der skal ske forholdsmæssig fordeling af de
4.000 kWh årligt på baggrund af perioder før og efter de skift, som fremkommer ved
flytning eller nyregistrering eller afregistrering. Denne praksis vil fortsætte.
I forhold til Dansk Energis bemærkninger om kontrol, er det vigtigt at være opmærksom
på, at der under engrosmodellen fortsat vil eksistere forskellige særlige afgiftsforhold, som
betyder, at netvirksomheden skal opkræve reduceret elafgift i en række forhold.
Reglerne om verifikation af særlige afgiftsforhold (reduceret elafgift) er værnsregler mod
fejlagtig indmelding af afgiftsmæssig status for elkunder i datahubben. Det overordnede
formål med reglerne er at minimere risikoen for, at elhandelsvirksomheder indmelder en
elkunde som berettiget til at få leveret el med reduceret elafgift i datahubben, uden at
elkunden er berettiget til reduceret elafgift.
Energinet.dk skal foretage et tjek af indmeldte elkunder med særlige afgiftsforhold ved
sammenligning med uafhængige kilder, f.eks. Bygnings- og Boligregistret (BBR) med
hensyn til særlige afgiftsforhold for elopvarmede helårsboliger. Konstaterer Energinet.dk,
at der er overensstemmelse, anses indmeldingen for at være i orden, og der sker ikke vide-
re.
Det er ved afvigelser, at netvirksomhederne tillægges en opgave. Det forudsættes, at afvi-
gelser vil være sjældne.
Konstaterer Energinet.dk en afvigelse, skal det meddeles til netvirksomheden, hvorefter
netvirksomheden foretager et andet tjek ved sammenligning med uafhængige kilder og -
om nødvendigt - giver Energinet.dk tilbagemelding om afmeldelse af det særlige afgifts-
forhold i datahubben.
Det er en alvorlig sag for en kunde, hvis kundens særlige afgiftsforhold afmeldes i data-
hubben. Energinet.dk kan have taget fejl ved sin konstatering af en afvigelse ved det før-
ste tjek.
I forbindelse med det andet tjek har elhandelsvirksomheden mulighed for at oplyse net-
virksomheden om eventuelle simple fejl i oplysninger om særlige afgiftsforhold, som
elhandelsvirksomheden har fået fra kunden og indmeldt i datahubben.
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517294_0004.png
Det andet tjek er et nyt og uafhængigt tjek, som foretages af netvirksomheden. Det be-
skytter elkunden mod fejlagtig afmelding.
Afmeldes et særligt afgiftsforhold for et aftagenummer på baggrund af netvirksomhedens
andet tjek, er elhandelsvirksomheden endeligt afskåret fra at genindmelde det særlige
afgiftsforhold.
Hvis det særlige afgiftsforhold bør genindmeldes, gøres det af netvirksomheden. Net-
virksomheden kan genindmelde det særlige afgiftsforhold, når der foreligger dokumenta-
tion for, at genindmelding er berettiget og kan finde sted.
Under engrosmodellen fortsætter netvirksomhederne med at være registrerede virksom-
heder efter elafgiftsloven, hvilket indebærer et ansvar for opkrævning af elafgifter af for-
bruget af elektricitet og indbetalingen af afgifterne til SKAT.
Spørgsmålet om, hvornår et særligt afgiftsforhold berettiger en kunde til reduceret afgift
af forbrug af elektricitet, er berørt under lovforslagets specielle bemærkning til § 1, nr. 5.
Det fremgår af bemærkningen, at den reducerede sats for elopvarmede helårsboliger i
BBR (et særligt afgiftshold) først kan anvendes fra det tidspunkt, hvor det særlige afgifts-
forhold er indmeldt i datahubben.
Det samme vil gælde med hensyn til reduceret sats for fx registrerede virksomheder (et
særligt afgiftsforhold).
Lovforslaget indebærer, at der ikke kan indmeldes et særligt afgiftsforhold med tilbagevir-
kende kraft i datahubben. Det vil sige, at et særligt afgiftsforhold kan anvendes i datahub-
ben fra og med tidspunktet for indmeldingen, men ikke før dette tidspunkt. Under forud-
sætning af, at det er opfyldt, anvendes det indmeldte særlige afgiftsforhold i datahubben i
overensstemmelse med elhandelsvirksomhedens aftale med kunden.
Energinet.dk skal foretage verifikation af indmeldte særlige afgiftsforhold i datahubben
ved afstemning med uafhængige kilder. Denne verifikation giver et nutidigt øjebliksbillede
af afgiftsforholdet, men den går ikke tilbage i tid. Hvis det var muligt for en elhandels-
virksomhed at indmelde et særligt afgiftsforhold med tilbagevirkende kraft i datahubben,
ville der være perioder i fortiden, som ikke omfattes af den verifikation, som Energinet.dk
foretager. Det ville ikke være hensigtsmæssigt, og dette forhold er baggrunden for, at der
ikke kan indmeldes et særligt afgiftsforhold med tilbagevirkende kraft i datahubben.
Under engrosmodellen vil der eventuelt kunne fremkomme tilfælde, hvor et særligt af-
giftsforhold for en kunde ikke indmeldes rettidigt i datahubben. Det kan skyldes en fejl
hos elhandelsvirksomheden eller kundens egen passivitet. Den manglende indmelding i
datahubben betyder, at en kunde med et særligt afgiftsforhold betaler den høje afgift i
stedet for den reducerede afgift vedrørende det særlige afgiftsforhold.
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517294_0005.png
Netvirksomheden har dog mulighed for at gå tilbage i tid for at afhjælpe dette. Kommer
det til netvirksomhedens kendskab, at afgiften er for høj, regulerer/reducerer netvirk-
somheden således afgiften af kundens forbrug overfor elhandelsvirksomheden svarende
til netvirksomhedens regulering af afgiftstilsvaret til SKAT. Netvirksomhedens regulering
af afgiftstilsvaret til SKAT sker efter den samme fremgangsmåde som i dag. Det vil sige,
at reguleringen følger reglerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. Det fremgår af den-
ne bestemmelse, at en netvirksomhed, som ønsker afgiftstilsvaret ændret, senest tre år
efter angivelsesfristens udløb overfor SKAT skal fremlægge oplysninger af faktisk eller
retlig karakter, der kan begrunde ændringen.
Denne regulering vil fx kunne foretages overfor en registreret virksomhed (et særligt af-
giftsforhold), hvis virksomhedens særlige afgiftsforhold er indmeldt senere end det tids-
punkt for registreringen, der fremgår af virksomhedens registreringsbevis fra SKAT.
Sker der ophør af en kundes særlige afgiftsforhold - eksempelvis at kundens bolig ikke
længere er berettiget til at være opført som elopvarmet helårsbolig i BBR - skal det særlige
afgiftsforhold afmeldes i datahubben med virkning fra det tidspunkt, hvor ændringen er
indtrådt, uanset hvornår afmeldingen sker.
Hvad angår elhandelsvirksomhedens verifikation, består den i en afstemning af oplysnin-
ger om elkunden i datahubben med alle relevante oplysninger, som elhandelsvirksomhe-
den på et eller andet tidspunkt har modtaget fra elkunden om kundens særlige afgiftsfor-
hold. Denne verifikation skal bidrage til, at afgiftsmæssige fejl ikke opstår, eller at de op-
dages så tidligt som muligt. Verifikationen vil være en hjælp for SKATs afgiftsmæssige
kontrol af elhandelsvirksomhederne under engrosmodellen. Afgiftsregler om verifikation
fastsættes i elafgiftslovgivningen og ikke i forskrifter, som Energinet.dk har tilkendegivet.
Side 5 af 5