Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 16
Offentligt
1419835_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
13. november 2014
Besvarelse af spørgsmål 10 ad L 16 stillet af Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalget den 3. november 2014 efter ønske fra Christian Juhl
(EL)
Spørgsmål:
Ministeren anmodes om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et æn-
dringsforslag, jf. L 16 - bilag 4.
Svar:
Som ønsket af spørgeren skal jeg hermed give et bud på teknisk bistand til
et ændringsforslag vedrørende de i bilag 4 oplistede forhold.
I forhold til de konkrete ændringer skal jeg dog samtidig anføre, at jeg ikke
kan støtte spørgerens ændringsforslag. Jeg skal desuden oplyse, at flere af
de ønskede ændringer allerede er indeholdt i det fremsatte lovforslag, enten
direkte eller i bemærkningerne. Til andre af spørgerens ændringsforslag
bemærkes, at de ikke er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler
eller anden lovgivning, for eksempel LG- og konkursloven.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
Ændringsforslag stillet den [xx]. november 2014
Ændringsforslag
Til 2. behandling af
Lov om medarbejderinvesteringsselskaber
Til § 1
1)
Som stk. 2-4 indsættes:
Stk. 2.
Et medarbejderinvesteringsselskab kan alene stiftes, hvis den
virksomhed, som det skal virke til gavn for, jf. stk. 1, er en industrivirk-
somhed, der er økonomisk nødlidende og har et særligt behov for kapital.
Stk. 3.
Virksomheden skal endvidere have minimum 35 medarbejdere
og være omfattet af en kollektiv overenskomst.
Stk. 4. Et medarbejderinvesteringsselskab kan alene stiftes til gavn for
hele virksomheden, jf. stk. 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/10
Til § 3
2)
§ 3, stk. 1-3, affattes således:
§ 3.
Indtræden som medarbejderdeltager i et medarbejderinvesterings-
selskab kan kun ske ved fælles aftale mellem virksomheden og repræsen-
tanter for medarbejderne i virksomheden. Aftale om etablering af et med-
arbejderinvesteringsselskab skal godkendes af alle forhandlingsberettigede
lønmodtagerorganisationer i virksomheden. Ved aftalen skal samtlige
medarbejdere i virksomheden forpligtes til som medarbejderdeltagere at
indskyde lønmidler i medarbejderinvesteringsselskabet.
Stk. 2.
Medarbejdernes endelige tilslutning til aftalen om etablering af et
medarbejderinvesteringsselskab sker ved anonym afstemning. Kun hvis 2/3
dele af medarbejderne i virksomheden har stemt for oprettelsen af medar-
bejderinvesteringsselskabet er etableringen af medarbejderinvesteringssel-
skabet accepteret.
Stk. 3.
Medarbejderdeltageren indskyder en andel af sin løn fra den
virksomhed, som den pågældende er ansat i, og som medarbejderinveste-
ringsselskabet har til formål at virke til gavn for, jf. § 1. Den enkelte med-
arbejderdeltagers indskud i medarbejderinvesteringsselskabet kan højest
udgøre 7,5 pct. af den årlige kontante løn minus arbejdsmarkedsbidrag fra
den pågældende arbejdsgiver i indkomståret. Ved deltagelse i flere medar-
bejderinvesteringsselskaber kan grænsen i 2. pkt. ikke samlet overskrides.
3)
§ 3, stk. 6-9, affattes således:
Stk. 6.
Medarbejderdeltagerens indskud af lønmidler i medarbejderinve-
steringsselskabet skal være bundet i minimum tre år efter afslutning af ind-
betalingsperioden, og denne bindingsperiode skal fastsættes i vedtægten, jf.
§ 8, stk. 1, nr. 8. Bindingsperioden kan maksimalt være seks år. Bindings-
perioden afbrydes i tilfælde af medarbejderdeltagerens afskedigelse, fra-
træden på grund af pensionering eller dødsfald. Ophører ansættelsesforhol-
det på anden måde end nævnt i 3. pkt., kan vedtægten fastsætte, at bin-
dingsperioden afbrydes. En medarbejderdeltager skal dog altid have sit
indskud inklusive en eventuel positiv eller negativ forrentning, udbetalt
senest seks måneder efter medarbejderens frivillige fratræden i virksomhe-
den.
Stk. 7.
Opgørelse af resultatet af en medarbejderdeltagers indskudte
midler skal forholdsmæssigt afspejle medarbejderinvesteringsselskabets
økonomiske resultater i den periode, hvor medarbejderdeltageren har været
deltager i selskabet. Opgørelsesmetoden skal fastsættes i vedtægten, jf. § 8,
stk. 1, nr. 9.
Stk. 8.
Udbetaling af midler til den enkelte medarbejderdeltager efter
opgørelsen i henhold til stk. 7, skal ske uden ugrundet ophold efter bin-
dingsperiodens afslutning. Hvis der ikke er midler til udbetaling grundet
medarbejderinvesteringsselskabets konkurs eller rekonstruktion, er de ind-
skudte midler dækket af Lønmodtagernes Garantifond.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/10
Stk. 9. Hvis forudsætningerne for medarbejderinvesteringsselskabets
oprettelse ændres væsentligt, kan den enkelte medarbejderdeltager vælge at
trække sig ud af medarbejderinvesteringsselskabet.
Til § 4
4)
I
stk. 2
indsættes som 3. pkt.:
Høringsperioden skal være minimum 6 måneder.
Til § 10
5)
I
stk. 1
indsættes som 3. pkt.:
Medarbejderdeltagerne skal have frihed med løn til at deltage i deltager-
møder.
6)
Stk. 2
affattes således:
Stk. 2.
Indkaldelse til deltagermøde i et medarbejderinvesteringsselskab
skal ske til samtlige medarbejderdeltagere, der på indkaldelsestidspunktet
ikke har fået udbetalt deres tilgodehavende, jf. § 3, stk. 8.
7)
Stk. 5
affattes således:
Stk. 5.
En indkaldt medarbejderdeltager, der ikke har fået udbetalt sit
tilgodehavende, jf. § 3, stk. 8, forud for afholdelsen af deltagermødet, har
én stemme på deltagermødet uanset størrelsen af de indskudte lønmidler.
Til § 12
8)
I
stk. 4
indsættes som 2. pkt.:
Medarbejderdeltagerne skal holdes orienteret om virksomhedens økonomi-
ske situation.
Til § 13
9)
Stk. 1-5
affattes således:
§ 13.
Et medarbejderinvesteringsselskab ledes af en bestyrelse, som
vælges af henholdsvis virksomhedsdeltageren og medarbejderdeltagerne.
Flertallet af bestyrelsens medlemmer skal vælges af medarbejderdeltager-
ne. Bestyrelsen skal ved en forretningsorden træffe nærmere bestemmelse
om udførelsen af sine opgaver. Bestyrelsen skal have en formand, som
vælges blandt de af medarbejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 2.
De af medarbejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlemmer skal
samtidig have plads i ledelsen for den virksomhed, som medarbejderinve-
steringsselskabet skal virke til gavn for.
Stk. 3.
De af medarbejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlemmer skal
have frihed med løn og den nødvendige forberedelsestid i arbejdstiden til at
kunne deltage i bestyrelsesmøderne. De af medarbejderdeltagerne valgte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/10
bestyrelsesmedlemmer har ret til at søge rådgivning hos deres faglige or-
ganisation og hos specialister i alle forhold vedrørende bestyrelsesarbejdet.
Stk. 4.
Bestyrelsesmedlemmer udpeget af medarbejderdeltagerne skal
være beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af deres forhold på
samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller til-
svarende faglige område. Uoverensstemmelser om beskyttelsen efter 1.
pkt., herunder spørgsmål om, hvilke regler, der finder anvendelse og om
brud på eller fortolkning af reglerne, afgøres ad fagretlig vej efter de ar-
bejdsretlige regler eller ved de almindelige domstole.
Stk. 5.
Virksomhedsdeltageren kan ansætte en direktør til at varetage
den daglige ledelse af medarbejderinvesteringsselskabet. Direktøren afløn-
nes af virksomheden, som medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til
gavn for. Bestyrelsen og direktøren udgør medarbejderinvesteringsselska-
bets ledelse.
Stk. 4-6 i lovforslaget bliver herefter stk. 6-8
10)
I
stk. 5,
som ændres til
stk. 7,
indsættes som 2. pkt.:
Bestyrelsesmedlemmerne har ret til at få betalt den nødvendige uddannel-
se.
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at indsætte tre nye stykker i lovforslagets § 1, så anvendelses-
området for medarbejderinvesteringsselskaber afgrænses som ønsket af
spørgeren.
I
stk. 2
foreslås, at et medarbejderinvesteringsselskab alene kan stiftes, hvis
den virksomhed, som det skal virke til gavn for, jf. lovforslagets § 1, stk.1,
er en industrivirksomhed. Det foreslås desuden, at den pågældende virk-
somhed skal være økonomisk nødlidende og derfor har et særligt behov for
kapital.
Ændringsforslaget vil betyde, at medarbejderinvesteringsselskabsordnin-
gen bliver omfattet af EU statsstøtteregler, da ordningen hermed bliver
selektiv, og at dette vil medføre at ordningen vil skulle anmeldes til Kom-
missionen efter statsstøtteproceduren i TEUF art. 108, hvilket i gennemsnit
varer 5 – 6 måneder og indebærer en risiko for at ordningen ikke godken-
des, Det skal bemærkes, at der gælder særlige statsstøtteregler for redning
og restrukturering af kriseramte virksomheder ((2014/C 249/01) Ramme-
bestemmelser for statsstøtte til redning og omstrukturering af kriseramte
ikke-finansielle virksomheder) som ordningen i givet fald vil skulle tilpas-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/10
ses til med de mere omfattende procedurer, dette vil omfatte. Ordningen
kan ikke sættes i gang før Kommissionens godkendelse foreligger.
Det foreslåede
stk. 3
medfører, at den virksomhed, som medarbejderinve-
steringsselskabet skal virke til gavn for, skal have minimum 35 medarbej-
dere og være omfattet af en overenskomst. Antallet af medarbejdere skal
beregnes på samme måde som de gældende regler om medarbejderrepræ-
sentation, som følger af selskabslovens § 140, stk. 1. Det medfører, at be-
regningen af de 35 medarbejdere skal ske i henhold til de nærmere regler,
som er fastsat i medfør af selskabslovens § 143, stk. 1, nr. 2.
Det betyder, at mindre virksomheder med under 35 medarbejdere ikke kan
oprette et medarbejderinvesteringsselskab. Ordningen gøres samtidig se-
lektiv, og vil hermed skulle anmeldes til og godkendes af EU-
kommissionen i henhold til EU's statsstøtteregler. Ordningen kan ikke sæt-
tes i gang før Kommissionens godkendelse foreligger.
Et medarbejderinvesteringsselskab kan alene stiftes til gavn for hele den
virksomhed, som medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til gavn for,
jf. det foreslåede
stk. 4.
Denne ændring medfører, at der ikke kan oprettes
medarbejderinvesteringsselskaber, som alene har til formål at virke til gavn
for en lokal, geografisk afdeling. Et medarbejderinvesteringsselskab skal
derfor oprettes for hele virksomheden og samtlige medarbejdere skal delta-
ge, jf. den foreslåede nr. 2, som medfører ændring i lovforslagets § 3, stk.
1.
Der kan være lokale, geografiske forhold, som bevirker, at en afdeling har
et særligt behov for medarbejderinvesteringsselskabet. Hvis medarbejderne
i denne afdeling er positive overfor selskabet, vil det med forslaget imidler-
tid ikke være muligt at oprette et medarbejderinvesteringsselskab, som
alene har til formål at være til gavn for denne afdeling.
Til nr. 2
Det foreslås at affatte lovforslagets § 3, stk. 1-3, på ny, så en række æn-
dringer vedrørende deltagelse i medarbejderinvesteringsselskabet, indskud
af midler og udbetaling af midler tilpasses spørgerens ønske.
Stk. 1
foreslås ændret, så der ikke længere kan ske indtræden i et medar-
bejderinvesteringsselskab ved individuel aftale, men alene ved en kollektiv
aftale, som skal godkendes af samtlige forhandlingsberettigede lønmodta-
gerorganisationer i virksomheden. De faglige organisationers aftaler skal
respekteres fuldt ud. Det vil betyde, at medarbejdere, der ansat ved en indi-
viduel aftale, er udelukket fra at deltage i et medarbejderinvesteringssel-
skab, hvilket indebærer, at ordningen bliver selektiv og omfattet af EU-
statsstøttereglerne, jf. bemærkningerne til nr. 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/10
Det foreslås endvidere i den nye stk. 1, at medarbejderinvesteringsselska-
bet alene kan oprettes, hvis samtlige medarbejdere i virksomheden deltager
ved at indskyde lønmidler.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 2,
som medfører, at den endelige af-
stemning om etablering af et medarbejderinvesteringsselskab skal ske ved
en hemmelig afstemning. Kun hvis afstemningen viser, at mindst 2/3 dele
af medarbejderne i virksomheden har stemt for oprettelsen af medarbejder-
investeringsselskabet, kan parterne gå videre med etableringen af medar-
bejderinvesteringsselskabet.
Et krav om at etablering af et medarbejderinvesteringsselskab kun kan ske,
hvis mindst 2/3 dele af medarbejderne i virksomheden har stemt for opret-
telsen, kan være i modstrid med de regler om afstemning, der følger af
overenskomster eller ønskes aftalt mellem parterne.
Den nye affattelse af
stk. 3
bevirker, at der ikke er en maksimal indbeta-
lingsgrænse på 30.000 kr. Det betyder, at der ikke er loft over en medar-
bejderdeltagers samlede indbetalinger i et medarbejderinvesteringsselskab.
På den måde skal der indbetales op til 7,5 pct. af den kontante årlige løn,
uanset størrelsen på den enkelte medarbejders løn
Ved at fjerne den maksimale indbetalingsgrænse på 30.000 kr. vil der ikke
længere være en værnsregel, som sikrer, at den maksimale indskudsgrænse
ikke kan omgås ved deltagelse i flere medarbejderinvesteringsselskaber
samtidigt.
Til nr. 3
For at imødekomme spørgerens ønske er det i
stk. 6
foreslået, at der mak-
simalt kan være en bindingsperiode på seks år. Desuden er det foreslået, at
bindingsperioden også skal afbrydes, hvis den enkelte medarbejder afske-
diges. På den måde får medarbejderen sit tilgodehavende udbetalt ved af-
skedigelse, fratræden på grund af pensionering eller død.
Det foreslås desuden i
stk. 6, sidste pkt.,
at en medarbejderdeltager skal
have sit indskud, inklusive en eventuel positiv eller negativ forrentning,
udbetalt senest seks måneder efter medarbejderens frivillige fratræden i
virksomheden. På den måde er medarbejderdeltageren sikret, at den enkel-
tes tilgodehavende kommer til udbetaling inden for en kortere periode.
Medarbejderinvesteringsselskabet vil således skulle have en inaktiv, likvid
kapital, som i løbet af bindingsperioden kan anvendes til at indfri medar-
bejderdeltagere, som ikke længere er ansat i virksomheden. Det kan be-
grænse de midler, der i henhold til medarbejderinvesteringsselskabets for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/10
mål skal anvendes som nødvendig finansiering til modernisering og udvik-
ling af den virksomhed, som formålet omfatter, og hvor medarbejderdelta-
gerne er ansat. Investeringsprojekterne vil typisk være planlagt og bundet
til at løbe i det tidsrum, bindingsperioden, som konkret er aftalt mellem
parterne i vedtægten.
Stk. 7
foreslås videreført uændret.
I
stk. 8
er det foreslået, at der indsættes et nyt sidste pkt., så Lønmodtager-
nes Garantifond skal dække den enkelte medarbejderdeltagers tilgodeha-
vende i medarbejderinvesteringsselskabet, hvis dette grundet konkurs eller
rekonstruktion ikke har midler til udbetaling.
Det vil kræve en mere gennemgribende omlægning af LG-ordningen. LG
har efter gældende konkurslov og lov om LG alene mulighed for at dække
krav omfattet af konkurslovens § 95 samt tilsvarende typer. Når lønind-
skuddene er investeret i medarbejderinvesteringsselskabet er der ikke læn-
gere er tale om lønbeløb, men derimod reelt risikovillig kapital, der er in-
vesteret i virksomheden. Beløbet mister dermed status som løn, og omfat-
tes ikke længere af konkurslovens § 95 og LG-garantien.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 9,
som medfører, at den enkelte
medarbejderdeltager kan vælge at trække sig ud af medarbejderinveste-
ringsselskabet, hvis forudsætningerne for medarbejderinvesteringsselska-
bets oprettelse ændres væsentligt.
Forslaget vil kræve, at selskabet til stadighed har likvide midler, som ikke
kan investeres i overensstemmelse med formålet.
Til nr. 4
Det foreslås, at indsætte et nyt 3. pkt. i
§ 4, stk. 2,
som medfører, at hø-
ringsperioden i forbindelse med oprettelse af et medarbejderinvesterings-
selskab skal være minimum 6 måneder.
Det indebærer, at der fra tidspunktet for ansøgning om etablering af et
medarbejderinvesteringsselskab vil gå minimum 6 måneder førend det vil
være muligt for Erhvervsstyrelsen at godkende og registrere et medarbej-
derinvesteringsselskab. Høringsperioden vil dermed kunne få betydning for
virksomheder, som har ønske om at foretage investeringer inden for en
kortere tidsperiode,.
Det foreslås, at indsætte et nyt 3. pkt. i
§ 10, stk. 1,
som medfører, at med-
arbejderdeltagerne skal have frihed med løn til at deltage i deltagermøder.
Formålet er, at virksomheden, som medarbejderinvesteringsselskabet skal
virke til gavn for, afholder udgiften til, alle medarbejderdeltagere får mu-
lighed for at deltage i deltagermøderne for at udøve indflydelse på medar-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8/10
bejderinvesteringsselskabets forhold.
Til nr. 6
Det foreslås, at
§ 10, stk. 2,
affattes således, at indkaldelse til deltagermøde
skal ske til samtlige medarbejderdeltagere, der på indkaldelsestidspunktet
ikke har fået udbetalt deres tilgodehavende. Hvis udbetaling af tilgodeha-
vende er sket, kan den pågældende ikke længere betragtes som medarbej-
derdeltager og skal derfor ikke indkaldes til deltagermøde.
Til nr. 7
Det foreslås i
§ 10, stk. 5,
at indkaldte medarbejderdeltagere, der endnu
ikke har fået udbetalt deres tilgodehavende forud for afholdelsen af delta-
germødet, har én stemme på deltagermødet uanset størrelsen af de indskud-
te lønmidler. Den enkelte person betragtes således helt frem til udbetalin-
gen af et eventuelt tilgodehavende som værende medarbejderdeltager og
skal derfor kunne stemme på deltagermødet.
Der betyder, at en medarbejder kan stemme på deltagermødet, selv om der
ikke længere er en tæt forbindelse til virksomheden, og hvor den pågæl-
dende medarbejder ikke kan forventes at have samme interesse i opfyldelse
af medarbejderinvesteringsselskabets formål som de medarbejdere, der
fortsat er ansat i virksomheden.
Til nr. 8
Det foreslås, at der indsætte et nyt 2. pkt. i
§ 12, stk. 4,
som medfører, at
alle medarbejderdeltagere skal holdes orienteret om virksomhedens øko-
nomiske situation.
Denne nye bestemmelse skal ses i sammenhæng med den i nr. 3 foreslåede
ændring, som medfører en ny bestemmelse i § 3, stk. 9, hvorefter den en-
kelte medarbejderdeltager kan vælge at trække sig ud af medarbejderinve-
steringsselskabet, hvis forudsætningerne for medarbejderinvesteringssel-
skabets oprettelse ændres væsentligt.
Til nr. 9
Der foreslås ændringer i
stk. 1,
så bestyrelsen fremover vælges af hen-
holdsvis virksomhedsdeltageren og medarbejderdeltagerne, men hvor
sidstnævnte udpeger flertallet af bestyrelsens medlemmer. På den måde
fraviges det paritetiske princip med henblik på at sikre medarbejderdelta-
gerne øget indflydelse i medarbejderinvesteringsselskabet.
Det foreslås endvidere, at der i stk. 1, indsættes et nyt sidste pkt., hvorefter
bestyrelsens formand skal vælges blandt de af medarbejderdeltagerne valg-
te bestyrelsesmedlemmer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/10
Det skal bemærkes, at bestyrelsen vælger efter almindelig selskabsretlige
principper selv sin formand imellem alle medlemmerne.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 2,
som medfører, at de af medar-
bejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlemmer skal have plads i ledelsen
for den virksomhed, som medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til
gavn for. Forslaget skal sikre indsigt og indflydelse i den virksomhed, som
medarbejderinvesteringsselskabet virker til gavn for.
Ændringsforslaget indebærer en indblanding i virksomhedens ledelsesfor-
hold, som fraviger selskabslovens regler om medarbejderrepræsentation,
hvorefter en tredjedel af bestyrelsens medlemmer kan vælges af medarbej-
derne efter de særlige regler herfor.
Der foreslås endvidere et nyt
stk. 3,
hvor det i 1. pkt. foreslås, at de af med-
arbejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlemmer skal have fri med løn til
at kunne deltage i bestyrelsesmøderne i medarbejderinvesteringsselskabet.
Endvidere foreslås det, at disse bestyrelsesmedlemmer skal have den nød-
vendige forberedelsestid, som skal være en del af medarbejderens arbejds-
tid.
Det foreslås desuden i
stk. 3, 2. pkt.,
at de af medarbejderdeltagerne valgte
bestyrelsesmedlemmer skal have ret til at søge rådgivning hos deres faglige
organisation og hos specialister i alle forhold vedrørende bestyrelsesarbej-
det. Det skal dog fortsat sikres, at eventuelle regler om tavshedspligt over-
holdes.
Efter stk. 4,
som i det oprindelige lovforslag er stk. 2, er der ikke længere
er krav om, at virksomheden gennemsnitligt skal have beskæftiget mindst
35 medarbejdere i de seneste 3 år. Ændringen er en følge af den i nr. 1,
foreslåede ændring af lovforslagets § 1, stk. 3, hvorefter et medarbejderin-
vesteringsselskab kun skal kunne oprettes, hvis virksomheden har beskæf-
tiget mindst 35 medarbejdere. Et sådan krav i § 13 er derfor overflødigt.
Det øvrige indhold af stk. 4, som tidligere var affattet som stk. 2, fasthol-
des uændret.
Det foreslås i
stk. 5,
som tidligere var affattet som stk. 3, at en eventuel
direktør, som fortsat ansættes af virksomhedsdeltageren, jf. 1. pkt., skal
aflønnes af den virksomhed, som medarbejderinvesteringsselskabet skal
virke til gavn for.
Stk. 5, sidste pkt.,
fastholdes uændret.
Stk. 4-6 bliver til stk. 6-8.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10/10
Til nr. 10
Det foreslås, at der indsættes et nyt 2. pkt. i
§ 13, stk. 7,
som medfører, at
bestyrelsesmedlemmerne har ret til at få betalt den nødvendige uddannelse.
I henhold til 1. pkt. skal bestyrelsen påse, at det enkelte bestyrelsesmedlem
har fyldestgørende erfaring til at udøve sit hverv. Hvis der er behov for
oplæring eller opdatering på relevante områder, skal det enkelte bestyrel-
sesmedlem, med den nye foreslåede tilføjelse, tilbydes videreuddannelse,
som betales af medarbejderinvesteringsselskabet.