Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 16
Offentligt
1419577_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
12. november 20114
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 8 ad L 16 stillet af udvalget den 31. oktober
2014.
Spørgsmål:
Kan ministeren redegøre for hvilke overvejelser, der har været i lovgiv-
ningsprocessen om medarbejderinvesteringsselskaber i relation til at gøre
ordningen selektiv i forhold til brancher, virksomhedsstørrelse og virk-
somhedsalder?
Svar:
På baggrund af den offentlige høring af lovforslaget er det blevet overve-
jet at indføre begrænsninger for, hvilke virksomheder som kan stifte et
medarbejderinvesteringsselskab, fx i forhold til brancher, virksomheds-
størrelse og virksomhedsalder.
En indførelse af de nævnte selektive krav indebærer, at ordningen vil væ-
re omfattet af EU-statsstøttereglerne. Det ville nødvendiggøre, at ordnin-
gen blev anmeldt til (notificeret) EU-Kommissionen med den risiko, at
ordningen ikke ville kunne godkendes. Samtidig vil en anmeldelse af en
selektiv ordning kunne indebære en længere godkendelsesproces på nor-
malt 5 – 6 måneder, der vil forsinke ikrafttrædelsen af lovforslaget og
dermed den konkrete aftale vedrørende Danish Crown på Bornholm.
Det er herudover overvejet at indføre en begrænsning i ordningens an-
vendelsesområde, således at medarbejdere, der skal kunne deltage, skal
have været ansat i den pågældende virksomhed i en minimumsperiode på
3 måneder. Baggrunden for denne overvejelse er, at der for virksomhe-
derne ellers vil være en del administration forbundet med ordningen for
indbetaling af mindre beløb fra fx vikarer, sæsonarbejdere eller andre
medarbejdere med kun ganske kort ansættelse.
Det er vurderingen, at en sådan begrænsning ikke gør ordningen selektiv
og dermed omfattet af statsstøttereglerne. Det skyldes, at der ikke er tale
om en begrænsning af populationen af virksomheder, der kan deltage,
men kun en begrænsning af, hvornår de og deres medarbejdere kan opret-
te et medarbejderinvesteringsselskab. Statsstøttereglerne omfatter alene
virksomheder, der har økonomisk aktivitet ved salg af varer og / eller tje-
nesteydelser på et marked, og selektivitet opstår, hvis bestemte virksom-
heder opnår fordele fremfor andre. Det er der ikke tale om her, fordi det
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
er alene medarbejdernes anciennitet, som ville blive reguleret, og der ind-
føres dermed lige vilkår for dette, der vil gælde alle virksomheder.
Virksomheder, hvor (alle) medarbejderne har anciennitet under 3 måneder
vil imidlertid først kunne oprette et medarbejderinvesteringsselskab, når
der forekommer en medarbejderpopulation med tilstrækkelig anciennitet,
men dette krav vil gælde generelt (horisontalt) for alle virksomheder og
vil dermed ikke gøre ”konstruktionen” selektiv og omfattet af statsstøtte-
reglerne.
På baggrund af ovenstående vil jeg fremsætte et ændringsforslag, så der i
lovforslaget § 2 indføres et nyt stk. 6, hvoraf det fremgår, at medarbejdere
skal have været ansat i virksomheden i minimum 3 måneder for at kunne
deltage i medarbejderinvesteringsselskabet.
Ancienniteten vil blive beregnet således, at tidligere ansættelse inden for
en 12 måneders periode kan medregnes. Det betyder, at fx en sommerfe-
rievikar, som fastansættes vil kunne indbetale til et medarbejderinveste-
ringsselskab, når denne samlet har været beskæftiget i virksomheden i tre
måneder.