Efter angrebet på Charlie Hebdo og også på Krudttønden er der jo ikke nogen tvivl om, at man skal tage terrortruslen alvorligt, også her i Danmark, og det er vi som ansvarlige politikere nødt til at gøre.
Den indsats må være flerstrenget.
Det er vigtigt, at vi sætter ind med mere forebyggelse for at forhindre, at flere unge mennesker kommer ud på et skråplan og kommer ud i de miljøer og bliver påvirket til at blive terrorister.
Men det er også nødvendigt med en forøget efterretningsvirksomhed, og derfor har vi også støttet, at PET bliver styrket, og vi støtter også det her lovforslag, som giver en styrkelse af Forsvarets Efterretningstjeneste.
Med det her lovforslag bliver der givet nogle nye beføjelser til FE og specielt i forhold til danske statsborgere, der rejser til udlandet.
Det er nye beføjelser, som man ikke tidligere har haft.
Når det sker, er det jo nødvendigt, at vi, om jeg så må sige, ser på det kritisk, altså at vi ligesom begynder at rynke brynene lidt og spørger os selv, om det er rimeligt, at man går den vej.
For det, som altid er risikoen, når man har med terrorbekæmpelse at gøre, er, at for at beskytte vores demokrati risikerer man jo at lave tiltag, der reelt undergraver det selv samme demokrati.
Det er jo en balance, man hele tiden må være opmærksom på, og et dilemma, man hele tiden må være opmærksom på.
Derfor var der også stor diskussion, da det første udkast til det her lovforslag kom, om retssikkerheden, om det, at man kunne overvåge danskere i udlandet uden dommerkendelser osv.
Det havde vi jo en lang og grundig debat om, også blandt forligspartierne og med regeringen.
Jeg takker også for, at vi fik den åbne debat og diskussion af det, og også for – og det sker jo ikke altid, hverken hos regeringen eller blandt parlamentarikere – at man har lyttet til kritikken og ligesom har sagt:
Okay, det kan godt være, at vi måske har lavet en fejl her, og derfor retter vi ind i forhold til det.
Det er det, man har gjort her i forbindelse med de retssikkerhedsmæssige betænkeligheder, der var.
Vi havde diskussioner om andre muligheder, der måtte overvejes, men endte så med den form for dommerkendelse, der skal gives her, og som ikke sker ifølge retsplejeloven, men som sker på et andet grundlag, men som alligevel er en dommerkendelse, og som giver FE mulighed for at gå ud i en undersøgende fase og følge nogle af de der foreign fighters på en fornuftig måde.
Så vi er meget tilfredse med, at det er endt sådan, selv om der stadig væk kan være nogle problemstillinger, der skal diskuteres.
Det kan vi jo gøre, men alt i alt er det tilfredsstillende.
Vi er også tilfredse med, at der sker en styrkelse af tilsynet med efterretningstjenesterne.
Det er en problemstilling, vi har været meget optaget af.
Vi mener generelt, at vi skal have bedre kontrol med efterretningstjenesterne.
Det er blevet forbedret, men det er efter vores mening ikke godt nok endnu.
Vi er tilhængere af, at man har en efterretningstjeneste, som også kan fungere på en effektiv måde.
I sagens natur må mange af aktiviteterne i en efterretningstjeneste være hemmelige.
De kan ikke komme frem til offentlighedens kendskab, men så meget desto vigtigere er det, at der er en effektiv og demokratisk kontrol af det, så det ikke bliver en stat i staten.
Det er en helt, helt afgørende forudsætning for, at man kan have en efterretningstjeneste, som der kan være tillid til i befolkningen.
Det
er
forbedret, også med det her, det erkender jeg, men jeg mener stadig væk, der er et stykke vej at gå.
Det er en helt anden diskussion, det erkender jeg, men vi bakker op bag det her lovforslag.