Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 41 Bilag 1
Offentligt
1414142_0001.png
30. oktober 2014
J.nr. 14-3278346
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til ændring af ligningsloven, fondsbeskatningsloven, lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, lov om et indkomstregister og forskellige andre love (Udvidelse af
kredsen af yderkommuner med forhøjet befordringsfradrag, forhøjelse af kommunernes
andel af selskabsskatten og udvidet mulighed for videregivelse af oplysninger til finansielle
virksomheder).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0002.png
Høringssvar vedrørende
udvidelse af kredsen af yderkommuner med forhøjet befordringsfradrag
og
forhøjelse af kommuner-
nes andel af selskabsskatten.
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
DA
DA bemærker, at lovforslaget fal-
der uden for DA´s virkefelt, og at
DA derfor ikke ønsker at afgive
bemærkninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv finder det posi-
tivt, at der sker en gradvis forhø-
jelse af den andel af selskabsskat-
ten, som kommunerne får lov til
at beholde, da man dermed sikrer,
at det samtidigt med nedsættelsen
af selskabsskatten til 22 pct. i
2016 bliver mere attraktivt for
kommunerne at tiltrække virk-
somheder.
Dansk Erhverv mener dog, at den
andel af selskabsskatten, som
kommunerne får lov at beholde,
bør sættes betydeligt op for at sik-
re en større konkurrence mellem
kommunerne for at tiltrække
virksomheder. Dansk Erhverv
bemærker, at der dermed generelt
kan sikres bedre vilkår og lavere
omkostninger for virksomheder-
ne, hvilket vil medføre en positiv
effekt på Danmarks Økonomi og
antallet af private arbejdspladser.
Hensigten med forslaget er at
fastholde det kommunale pro-
venu fra selskabsskatten i for-
bindelse med nedsættelsen af
selskabsskattesatsen i årene
2014-16. Herved sikres det, at
nedsættelsen ikke påvirker
kommunernes økonomiske til-
skyndelse til fastholdelse og til-
trækning af lokale arbejdsplad-
ser, jf. Aftale om kommunernes
økonomi for 2015 mellem rege-
ringen og KL.
DI
DI har ikke bemærkninger til lov-
Side 2 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forslaget.
Erhvervsstyrelsen og TER –
Team Effektiv Regulering
FSR – danske revisorer
Erhvervsstyrelsen og TER har ik-
ke bemærkninger til lovforslaget.
FSR – danske revisorer har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
Håndværksrådet
Håndværksrådet er tilfredse med
udvidelsen af kredsen af yder-
kommuner med forhøjet befor-
dringsfradrag, som uanset det ik-
ke er et afgørende skridt til fast-
holdelse af bosætning i yder-
kommunerne, er et fornuftigt til-
tag.
Håndværksrådet finder endvidere,
at forhøjelse af kommunernes
andel af selskabsskatten øger
kommunernes tilskyndelse til at
understøtte den lokale erhvervs-
udvikling, hvilket der er brug for,
hvis Danmark skal tilbage på
vækstsporet.
KL
KL kvitterer for forslaget om at
udvide kredsen af yderkommuner
med forhøjet befordringsfradrag,
idet regeringen hermed følger op
på et element i økonomiaftalen
med kommunerne for 2015.
KL bemærker, at forslaget om at
forhøje kommunernes andel af
selskabsskatten betyder, at de
provenumæssige konsekvenser af
nedsættelsen af selskabsskatten
neutraliseres for den enkelte
kommune. KL noterer sig, at
Side 3 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
denne del af lovforslaget ligger i
umiddelbar forlængelse af den til-
kendegivelse, som regeringen ud-
trykte i økonomiaftalen med
kommunerne for 2015.
KL nævner, at KL´s bestyrelse
ikke har haft mulighed for at be-
handle høringen inden høringsfri-
stens udløb, hvorfor der tages
forbehold for evt. politiske be-
mærkninger til lovforslaget.
Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen
Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen har ikke bemærkninger til
lovforslaget.
SKAT
SKAT har afgivet en mindre lov-
teknisk bemærkning. Herudover
påpeger SKAT, at de samlede
administrative omkostninger til
forslaget udgør i alt 0,3 mio. kr.
Lovforslaget er rettet til på
baggrund heraf.
SRF Skattefaglig forening
SRF Skattefaglig forening har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering har ikke bemærknin-
ger til lovforslaget.
Side 4 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0005.png
Høringssvar vedrørende
udvidet mulighed for videregivelse af oplysninger til finansielle virksomheder.
Dette element blev udsendt i høring som en del af det lovforslag, der er fremsat som L … (forslag til
lov om ændring af momsloven, skattekontrolloven og ligningsloven (Udvidelse af indberetningsplig-
terne vedrørende finansielle produkter, ændring af indberetningspligten vedr. modtagere af renter og
afgivelse af regnskabsoplysninger om moms i forbindelse med selvangivelsen m.v.) De dele af hørings-
svarene til dette lovforslag, der ikke vedrører udvidet mulighed for videregivelse af oplysninger til fi-
nansielle virksomheder er kommenteret i høringsskemaet til det nævnte lovforslag, og gengives og
kommenteres derfor ikke her.
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Ændringen af skattekontrollovens
§ 1 B vedrører ikke skattekontrol.
Der er intet skattekontrolhensyn,
der tilsiger, at visse virksomheder
skal have adgang til borgernes
årsopgørelse.
At give pengeinstitutterne adgang
til borgernes oplysninger er ifølge
bemærkningerne foreslået af hen-
syn til for at give pengeinstitut-
terne lettelser. Forslaget er på be-
kostning af borgernes retssikker-
hed. Det er efter Advokatrådets
opfattelse stærkt betænkeligt, at
SKAT skal stille fortrolige og per-
sonfølsomme oplysninger til rå-
dighed for private virksomheder
for at lette disses forretningsgan-
ge og sagsbehandling. Det er op
til pengeinstitutterne at sikre sig i
sin kreditvurdering af kunderne.
Kun herved fastholdes pengein-
stitutterne i deres pligter til at væ-
re grundige. Det er ikke en opga-
ve, som SKAT skal involveres i.
Forslaget vedrører adgang til
årsopgørelsesoplysninger, og da
årsopgørelsen er reguleret i
skattekontrolloven, sættes for-
slaget ind i skattekontrolloven.
Lovforslaget går ud på, at de fi-
nansielle virksomheder gives
mulighed for – på grundlag af
samtykke fra den registrerede –
at indhente oplysninger, som er
nødvendige for de finansielle
virksomheder efter god skik-
bekendtgørelsen og bekendtgø-
relsen om ledelse og styring af
pengeinstitutter m.fl. Der er så-
ledes ikke noget nyt i, at de fi-
nansielle virksomheder efter de
to bekendtgørelser skal behand-
le oplysninger om kundernes
(herunder ved rådgivning også
potentielle kunders) økonomi-
ske forhold. Forslaget ændrer
ikke ved, at det fortsat er pen-
geinstituttets pligt at vurdere,
hvornår grundlaget for rådgiv-
ningen eller opdateringen af
kundeoplysningerne er tilstræk-
kelige. Forslaget giver blot en
simpel og tidssvarende måde
for den pågældende kunde til at
give den finansielle virksomhe-
der de oplysninger, som virk-
Side 5 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
De foreslåede bestemmelser angi-
ver, at oplysningerne kræver sam-
tykke fra borgerne. Dette er efter
Advokatrådets opfattelse dog en
illusorisk begrænsning. Ingen
kunde i et pengeinstitut vil kunne
afvise at give samtykke, hvis kon-
sekvensen er, at pengeinstituttet
så afviser kunden. Visse af penge-
institutternes kundegrupper må
antages at være i en svag position
overfor det pengeinstitut, der øn-
sker et samtykke til at indhente
yderligere oplysninger om dem
hos SKAT.
somheden efter de nævnte be-
kendtgørelser skal bruge, og det
giver pengeinstitutterne en let-
tere måde at få oplysningerne
på.
Som nævnt er der tale om op-
lysninger, som pengeinstitutter-
ne allerede efter de gældende
regler skal indhente. Det vil
derfor allerede i dag kunne ha-
ve konsekvenser, hvis kunden
nægter at give den finansielle
virksomhed de pågældende op-
lysninger. Det gøres blot lettere
for kunden at give den finan-
sielle virksomhed oplysninger-
ne.
Der påpeges en uhensigtsmæssig
formulering i bemærkningerne
Det anføres i bemærkningerne, at
det må være naturligt, at pengein-
stitutterne skal have adgang til
skattemappen, når al skattehånd-
tering finder sted digitalt. Hvori
det naturlige består, er ikke for-
klaret. Oplysningerne i skatte-
mappen er jo et forhold mellem
borgerne og SKAT og vedrører
ikke pengeinstitutterne. Skattemi-
nisteriets bemærkning kan ses
som udtryk for den tankegang, at
fordi noget er teknisk muligt, skal
det anvendes uden hensyn til rets-
sikkerhed og borgernes krav på
beskyttelse af personfølsomme
oplysninger.
Den pågældende formulering er
ændret.
Den pågældende sætning i be-
mærkningerne siger: ” I en situ-
ation, hvor al skattehåndtering i
øvrigt sker digitalt, er det natur-
ligt, at oplysninger også kan
fremsendes digitalt frem for at
printe fra eksempelvis skatte-
mappen for så at fremsende fy-
sisk.” Der står intet om, at pen-
geinstitutterne skal have adgang
til skattemappen. Tværtimod
fremgår det af forslaget, at de
finansielle virksomheder kan få
sendt visse oplysninger fra ind-
komstregisteret, restanceoplys-
ninger og årsopgørelsesoplys-
ninger. Det er naturligt, at kun-
den i stedet for at skulle finde
oplysningerne frem, printe dem
og sende dem kan give samtyk-
Side 6 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ke til, at SKAT sender dem.
Dermed undgås unødigt be-
svær, og det giver bedre mulig-
hed for at filtrere ikke nødven-
dige oplysninger fra, hvilket er
en styrkelse af retssikkerheden.
Forslaget synes ikke at have be-
tydning for borgernes "efterrette-
lighed", men derimod først og
fremmest at have betydning for
forholdet mellem pengeinstituttet
og Finanstilsynet. Det er efter
Advokatrådets opfattelse ikke
hensyn, der skal varetages i skat-
telovgivningen.
Af de ovennævnte grunde kan
Skatteministeriet ikke tilslutte
sig denne opfattelse.
ATP
ATP har ingen bemærkninger til
forslaget.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ingen be-
mærkninger til forslaget.
Danske Advokater og Dan-
marks Skatteadvokater
Der henvises generelt til det hø-
ringssvar der blev givet i forbin-
delse med høring af lovforslag nr.
L 170 2011/12 (lov nr. 593 af 18.
juni 2012).
En udvidelse af de finansielle
virksomheders adgang til at få
overført oplysninger fra SKAT er
retssikkerhedsmæssig betænkelig.
Adgangen til at få overført oplys-
ningerne er betinget af, at kunden
giver sit samtykke. Der opfordres
i den forbindelse til, at der ved
lov pålægges de finansielle virk-
somheder en forpligtelse til meget
præcist at oplyse kunden, hvilke
Der henvises til kommentarer-
ne til høringssvaret fra Advo-
katrådet.
De samtykker, der skal afgives,
vil skulle opfylde kravene til
samtykker efter persondatalo-
ven.
Side 7 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
oplysninger der overføres fra
SKAT til den finansielle virksom-
hed.
Det mere principielle spørgsmål
om tredjemands digitale adgang
til SKATs oplysninger kan pas-
sende tages op i det udvalgsarbej-
de der pågår i Moderniseringsfo-
rum med fokus på skattekontrol-
loven og retssikkerhedsloven på
skatteområdet.
Forslaget indgår i Vækstpakken,
og det er dermed ikke hen-
sigtsmæssigt, at gennemførelsen
af det skal afhænge af yderligere
overvejelser i Moderniserings-
forum. Der henvises i øvrigt til
kommentaren til Advokatrådets
høringssvar.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen be-
mærkninger til forslaget.
Dansk Told- og skattefor-
bund
Dansk Told- og Skatteforbund
har ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
Datatilsynet
Datatilsynet ønsker, at det i lov-
forslaget bliver tydeliggjort at be-
grænsningen i anvendelsen af op-
lysningerne både finder anvendel-
sen ved rådgivning og opdatering
af kundeoplysninger.
Datatilsynet går endvidere ud fra,
at samtykket indhentes af de fi-
nansielle virksomheder og ikke af
SKAT.
Dette er præciseret i lovforsla-
get.
Af lovforslagets bemærkninger
fremgår, at oplysninger så vidt
muligt skal indhentes via den
allerede etablerede løsning. Det
vil sige, at borgeren ledes via et
link til en web-applikation hos
SKAT, hvor borgeren skal fo-
retage login med NemID.
I SKATs web-applikation præ-
senteres borgeren for et
skærmbillede, hvor borgeren
giver samtykke til, at SKAT
sender en række nærmere speci-
Side 8 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ficerede oplysninger til den fi-
nansielle virksomhed. I tilknyt-
ning til afgivelse af samtykke
oplyses borgeren om, at oplys-
ningerne kun overføres én gang
og vil blive benyttet til det/de
formål, som er angivet i sam-
tykketeksten.
Samtykket signeres med borge-
rens NemID og arkiveres elek-
tronisk hos SKAT.
Dette er præciseret i lovforsla-
get.
Datatilsynet gør gældende, at der
på det enkelte område alene kan
gives en begrænset adgang til
henholdsvis oplysninger i ind-
komstregisteret, oplysninger, som
indgår på årsopgørelsen, og re-
stanceoplysninger.
Datatilsynet gør gældende, at ad-
gang for private virksomheder til
oplysninger om samtlige registre-
rede personer i de omhandlede
registre hos SKAT ikke vil være
forenelig med grundbetingelserne
i persondatalovens § 5, stk. 2 og
3, om saglighed og proportionali-
tet samt kravene om de fornødne
sikkerhedsforanstaltninger i lo-
vens § 41, stk. 3.
Datatilsynet forudsætter, at
SKAT indretter løsningerne såle-
des, at der – i overensstemmelse
med persondatalovens § 5, stk. 2
og 3, – alene videregives oplys-
ninger, der må anses for saglige i
forbindelse med rådgivning hen-
holdsvis opdatering af kundeop-
Der vil blive taget høje for det-
te ved udformningen af ord-
ningen.
SKATs web-applikation inde-
holder en teknisk begrænsning
(filtrering), så der ikke er ad-
gang til oplysninger om perso-
ner, hvor der ikke foreligger et
gyldigt samtykke. Se herom
ovenfor
Der vil blive taget høje for det-
te ved udformningen af ord-
ningen.
Side 9 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lysninger.
Datatilsynet gør gældende, at den
tekniske indretning af SKAT’s sy-
stemer ikke i sig selv kan begrun-
de, at videregivelsesordningen
omfatter oplysninger ud over,
hvad der er sagligt og proportio-
nalt at videregive til de finansielle
virksomheder.
Datatilsynet forudsætter, at
SKAT sikrer sig, at betingelsen
om, at der kun må videregives op-
lysninger (til brug for opdatering),
når den registrerede er kunde,
iagttages.
Datatilsynet gør gældende, at
SKAT skal kunne levere en IT-
løsning, der sikrer, at der alene
kan anmodes om oplysninger på
baggrund af et eksisterende sam-
tykke.
Datatilsynet henstiller til, at der i
forbindelse med SKATs aftaler
med virksomheder og evt. vejled-
ning om ordningen gives eksem-
pler på, hvornår og i hvilke situa-
tioner indhentelse af oplysninger
ikke anses for saglig, nødvendig
og proportional.
Datatilsynet gør opmærksom på,
at der ved udstedelse af bekendt-
gørelse på området skal indhentes
en udtalelse fra Datatilsynet.
Skatteministeriet er opmærk-
somt herpå.
Der vil blive taget høje for det-
te ved udformningen af ord-
ningen.
Dette sikres, jf. beskrivelsen
ovenfor af, hvorledes samtykke
gives af kunden og registreres
hos SKAT.
Henstillingen vil blive fulgt.
Dette vil ske.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen har ingen
konkrete bemærkninger til lov-
forslaget.
Side 10 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Digitaliseringsstyrelsen ser posi-
tivt på, at offentlige data gøres til-
gængelige for borgere og virk-
somheder med henvisning til den
fællesoffentlige digitaliseringsstra-
tegi.
Digitaliseringsstyrelsen ser også
positivt på den foreslåede digitale
udlevering af oplysninger frem
for udlevering af oplysninger på
papir.
Digitaliseringsstyrelsen har note-
ret sig og støtter vigtigheden af, at
udveksling af oplysninger sker ef-
ter samtykke.
Endelig noterer Digitaliseringssty-
relsen sig, at den øgede anvendel-
se af data fra offentlige registre
aktualiserer vigtigheden af, at de
registrerede oplysninger altid er
opdaterede og korrekte.
Skatteministeriet er enigt heri
og pligten efter persondatalo-
vens til at rette eller slette for-
kerte oplysninger er fremhævet
i bemærkningerne til lovforsla-
get.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering har på grundlag af op-
lysninger fra Skatteministeriet
vurderet, at den digitale indhen-
telse af oplysninger i forbindelse
med rådgivning vil kunne spare
finansielle virksomheder for ca.
125.000 timer årligt i administra-
tivt arbejde. Erhvervsstyrelsen vil
tage initiativ til, at der foretages
en måling for at kvantificere let-
telserne nærmere.
Lovforslaget er udbygget med
en omtale heraf.
Da der er tale om administrati-
ve lettelser for virksomhederne,
fremsættes lovforslaget, selv
om en måling endnu ikke er fo-
retaget.
Finans og Leasing
Finans og Leasing opfordrer til, at
der i lovforslaget åbnes op for, at
oplysninger til brug for kreditvur-
dering også kan ske i forhold til
I Datatilsynets høringssvar til L
170 (2011/12), hvor adgangen
for udlånsvirksomheder til på
kundens samtykke at indhente
Side 11 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en leasingaftale både i forhold til
erhvervskunder og forbrugere.
oplysninger i forbindelse med
konkrete kreditgivningssituati-
oner blev indført, står:
”Efter tilsynets umiddelbare
vurdering kan indgåelse af lea-
singaftaler og rådgivning om
lån eller leasing ikke i sig selv
anses for tilstrækkeligt til, at §
5, stk. 2 og 3, i persondataloven
er opfyldt.”
Da det hverken ved L 170 eller
med nærværende lovforslag har
været hensigten at fravige per-
sondatalovens regler, udgik lea-
sing af L 170, og det er tilsva-
rende heller ikke taget med nu.
Finansrådet
Finansrådet støtter forslaget om
at udvide mulighederne for at be-
nytte den eksisterende digitale
løsning til gavn for både borgere,
SKAT og de finansielle virksom-
heder.
Finansrådet ønsker dog, at der fo-
retages en præcisering af be-
mærkningernes afsnit 3.6.2, om
pligten til at slette eller berigtige
oplysninger i overensstemmelse
med den gældende lovgivning.
Dette er præciseret i lovforsla-
get.
Forsikring & Pension
Forsikring & Pension ser meget
positivt på de muligheder, som
forslaget giver branchen og der-
med branchens kunder.
Dog finder Forsikring & Pension,
at fristen til at udnytte et givet
samtykke til at indhente oplysnin-
ger fra SKAT i mange situationer
Skatteministeriet skal bemærke,
at eSKATdata er en ”system til
system” løsning. Det betyder, at
videreanvenderen skal have
implementeret en teknisk løs-
ning, som kan modtage data
maskinelt fra SKAT.
SKAT har ingen ”manuelle”
Side 12 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vil være for kort.
Forsikring & Pension forventer,
at pensionsselskaber kommer til
at anvende systemet med en lave-
re frekvens end pengeinstitutter-
ne, da der er færre rådgivningssi-
tuationer forbundet med pensi-
onsrådgivning, end der er med
bankforretning. Det betyder sam-
tidig, at der vil være pensionssel-
skaber, der ikke vælger den fuld-
automatiserede løsning, men der-
imod manuelle løsninger til at
sende forespørgsler op mod
SKATs system.
Forsikring & Pension finder i ly-
set heraf en frist på 2 arbejdsdage
passende.
muligheder for at sende data til
virksomheder, da SKATs sy-
stem ikke understøtter manuel
forespørgsel på data.
Forsikring & Pensions ønsker
om en mulig manuel løsning og
en fristforlængelse kan således
ikke imødekommes.
Forsikringsmæglerforeningen
Forsikringsmæglerforeningen fin-
der ordningen for udvidelse af
adgangen til at modtage data fra
SKAT digitalt i forbindelse med
konkret kunderådgivning meget
tilfredsstillende, men påpeger
samtidigt at forsikringsmæglere
desværre ikke er omfattet af ord-
ningen. Forsikringsmæglerfor-
eningen henstiller på den bag-
grund, at de omfattede virksom-
hedsgrupper udvides med forsik-
ringsmæglere, og at ordningen til-
lige udvides med skadesforsik-
ringsområdet eller i det mindste
med dele deraf omfattende løn-
forsikring, arbejdsskadeforsikring
og ansvarsforsikringsområdet.
De, der i lovforslaget gives ad-
gang til data, er de virksomhe-
der, som efter henholdsvis god-
skik bekendtgørelsen og be-
kendtgørelse om ledelse og sty-
ring af pengeinstitutter m.fl. har
pligt til at anvende de pågæl-
dende oplysninger. Skattemini-
steriet og SKAT indgår dog
gerne en dialog med Forsik-
ringsmæglerforeningen om for-
eningens forslag, hvis forenin-
gen ønsker en sådan dialog, og
en sådan udvidelse må anses
for forenelig med persondata-
loven.
FSR – danske revisorer
FSR har for nærværende ingen
Side 13 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414142_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kommentarer til forslaget.
Realkreditforeningen
Realkreditforeningen har ingen
bemærkninger til forslaget.
Realkreditrådet
Realkreditrådet finder forslaget
om at udvide de finansielle virk-
somheder adgang til at modtage
data fra SKAT hensigtsmæssig.
Realkreditrådet påpeger dog vig-
tigheden af, at adgange til at vide-
regive data omfatter rådgivning af
både eksisterende og potentielle
kunder.
Skatteministeriet skal gøre op-
mærksom på, at adgangen til
data i forbindelse med rådgiv-
ning, ikke indeholder en betin-
gelse om at den registrerede
skal være kunde.
Dermed kan bestemmelsen
bruges til rådgivning af eksiste-
rende henholdsvis potentielle
kunder.
SRF Skattefaglig Forening
SRF har ingen bemærkninger til
forslaget.
Videncentret for Landbrug
Videncentret for Landbrug har
ingen bemærkninger til forslaget.
Side 14 af 14