Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 44 Bilag 9
Offentligt
1433547_0001.png
Til lovforslag nr.
L 44
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 00. december 2014
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Accept af dobbelt statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk indfødsret)
[af justitsministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober 2014 og var til
1. behandling den 13. november 2014. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 8. oktober
2014 dette udkast til udvalget, jf. IFU alm. del – bilag 4.
Den 30. oktober 2014 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Sydslevigs Forening.
Deputationer
Endvidere har Sydslevigs Forening mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse.
Mindretallet kan stemme for det stillede æmdrings-
forslag. ]
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovforsla-
get medfører, at danskere, der bosætter sig i andre lande, vil
kunne bevare deres danske statsborgerskab, samtidig med at
de får et nyt statsborgerskab i deres nye hjemland. Lovfor-
slaget betyder også, at herboende udlændinge vil kunne be-
holde deres oprindelige statsborgerskab, selv om de får et
dansk statsborgerskab, og forhenværende danske statsborge-
re vil kunne få deres danske statsborgerskab tilbage, hvis de
vel at mærke ikke har begået alvorlig kriminalitet i mellem-
tiden.
Globaliseringen har medført, at flere og flere rejser ud og
mange kommer hjem igen. Det er blevet nemt og billigt at
rejse mellem forskellige verdensdele. Mennesker rejser ud
for at arbejde og ender med at bosætte sig permanent i det
nye land. Mennesker forelsker sig på tværs af landegrænser
og får børn sammen. Disse børn bliver i dag sat i det dilem-
ma, om de skal vælge deres mors eller deres fars statsbor-
gerskab. Venstre mener ikke, at mennesker skal tvinges til at
foretage et valg, som ikke er nødvendigt. De praktiske pro-
blemer, der tidligere har været vedrørende dobbelt statsbor-
gerskab, er der fundet løsninger på, og derfor ser V ikke
længere noget behov for at tvinge mennesker til at opgive
deres oprindelige statsborgerskab, fordi de gerne vil være
statsborgere i et nyt land. Danmarks regler skal modernise-
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433547_0002.png
2
res i takt med udviklingen, og derfor giver det god mening
at tillade dobbelt statsborgerskab, så vi ikke tvinger folk til
at vælge tilhørsforhold, når der ikke er grund til det. Med
lovforslaget imødekommer vi et stort ønske hos mange dan-
skere i udlandet, der nu får mulighed for at blive statsborge-
re og nyde de fulde rettigheder i deres nye hjemland uden at
skulle tvinges til at opgive tilknytningen til deres gamle
hjemland. Samtidig giver dobbelt statsborgerskab øgede
muligheder for at fratage statsborgerskabet fra danske stats-
borgere, der eksempelvis begår terrorisme i Danmark, og
udvise dem fra Danmark. Af disse grunde stemmer V for
lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF ikke kan stemme for loven om dobbelt statsborgerskab.
Forståelsen af nationalstaten og statsborgerskabet hænger
sammen, da statsborgerskabet udtrykker loyalitet og patrio-
tisme i forhold til netop det ene land. Vi bestrider dog ikke,
at man godt kan elske to lande, men det afgørende er nu alli-
gevel at man igennem statsborgerskabet knytter en ubetinget
loyalitet til Danmark. Hertil kommer, at man igennem stats-
borgerskabet ikke kun får rettigheder, men også pligter i for-
hold til landet. Igennem statsborgerskabet udtrykker man, at
man vil værne om det ene land, kæmpe for det og vie sit liv
til det, og denne forpligtelse mod landet på den ene eller an-
den måde står på dagligt. Dansk Folkeparti kan ikke stemme
for forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I § 1 indsættes efter nr. 6:
»01.
§ 13, stik. 6,
ophæves.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bestemmelsen i indfødsretslovens § 13, stik. 6, blev ind-
ført med lov nr. 252 af 27. maj 1950 om dansk indfødsret,
og indeholder en overgangsregel om fortabelse af dansk ind-
fødsret ved erhvervelse af fremmed statsborgerskab.
Bestemmelsen foreslås – i lighed med de øvrige bestem-
melser om fortabelse af dansk indfødsret ved erhvervelse af
fremmed statsborgerskab – ophævet.
René Skau Björnsson (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Jeppe Bruus (S) Trine Bramsen (S)
Marlene Borst Hansen (RV)
nfmd.
Lotte Rod (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Preben Bang Henriksen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten Nonbo (V)
Christian Langballe (DF)
fmd.
Marie Krarup (DF) Leif Mikkelsen (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433547_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 44
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse fra Sydslevigs Forening vedr. høringssvar
Ændringsforslag fra justitsministeren
Sydslesvigs Forenings høringssvar, fra justitsministeren
Brev fra justitsministeriet om meromkostninger til behandling af sager
om dansk indfødsret, fra justitsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 44
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om ministeren vil redegøre for, om en etnisk dansker, der er født
og opvokset i Danmark, men som senere også har opnået statsborger-
skab i et andet land, kan blive udvist af Danmark jf. de nye regler om
dobbelt statsborgerskab, til justitsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om ministeren, hvorledes ministeren forholder sig til de anbefa-
linger, der er indeholdt i høringssvar af 7. oktober 2014 fra Sydsles-
vigsk Forening, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil oplyse, hvorvidt ministeren forventer, at mu-
ligheden for dobbelt statsborgerskab vil medføre en stigning i antallet
af sager, hvor der vil ske frakendelse af statsborgerskab og udsendel-
se, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om uddybning af bemærkningerne i lovforslaget for så vidt an-
går dobbelt statsborgerskab, til justitsministeren, [og ministerens svar
herpå]
Spm. om ministeren i forlængelse af besvarelse af spørgsmål 2 vil op-
lyse, hvordan de forslag som er indeholdt i høringssvar af 7. oktober
2014 fra Sydslesvigsk Forening, vil kunne implementeres i dansk ret,
til justitsministeren, og ministerens svar her på
2
3
4
5