Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 59 Bilag 1
Offentligt
1419176_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
4. november 2014
Forslag til lov om organisering og understøttelse af be-
skæftigelsesindsatsen m.v.
J.nr. 2014-0027135
APOL/HES
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Beskæftigelsesministeriet
1. januar 2015
Helle Sølvsten
72142086
[email protected]
Baggrund for loven
Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Fol-
keparti og Det Konservative Folkeparti har indgået forlig om reform af beskæfti-
gelsesindsatsen.
Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige udmøntning af
forliget og skal ses i sammenhæng med det samtidigt fremsatte lovforslag
om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v. og forskellige andre love.
Lovforslagets formål
Lovens formål er at fastlægge ansvaret for organiseringen og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om aktiv socialpolitik, lov om sygedagpenge, lov om kompensation til han-
dicappede i erhverv m.v. samt integrationsloven, samt at fastlægge rammer-
ne for den statslige it-understøttelse af beskæftigelsesindsatsen og for regi-
strering, indberetning og videregivelse af oplysninger om beskæftigelses-
indsatsen.
Den nuværende organisatoriske struktur på beskæftigelsesområdet fasthol-
des uændret. Kommunalbestyrelsen fastholder myndighedsansvaret for den
aktive indsats i kommunerne og skal sørge for, at en særskilt del af forvalt-
ningen (jobcenteret) varetager beskæftigelsesindsatsen. Med lovforslaget
sker en afbureaukratisering af arbejdsprocesser i kommunerne for så vidt
angår beskæftigelsespolitiske mål og beskæftigelsesplaner, afskaffelse af
organisatoriske bindinger og afskaffelse af kvote- og sanktionssystemet for
offentlige løntilskudspladser. Kommunernes virksomhedsservice styrkes.
De gældende regler om de kommunale rehabiliteringsteam mv. opretholdes
med redaktionelle ændringer.
L 59 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Staten skal bl.a. som led i den statslige styring varetage opgaverne med at
understøtte implementering i kommunerne af reformer, og understøtte ud-
vikling af beskæftigelsesindsatsen i den enkelte kommune og på tværs af
kommunerne, Staten skal endvidere oprette et nationalt kontaktpunkt som
led i det styrkede servicekoncept for virksomhederne.
Det opretholdes, at der skal være et centralt beskæftigelsesråd med repræ-
sentation af arbejdsmarkedets parter, der skal rådgive beskæftigelsesmini-
steren i spørgsmål om beskæftigelsespolitikken. Som noget nyt oprettes der
8 regionale arbejdsmarkedsråd med partsrepræsentation, der får til opgave at
sikre koordination og samarbejde om beskæftigelsesindsatsen på tværs af
kommuner og mellem kommuner og arbejdsløshedskasser. Til gengæld ned-
lægges de 94 lokale beskæftigelsesråd og de fire regionale beskæftigelses-
råd.
Lovforslaget indeholder endelig regler om it-understøttelse, registrering,
indberetning og udveksling af oplysninger.
De øgede frihedsgrader i relation til organisering mv. for kommunerne skal
medvirke til, at kommunerne i højere kan tilrettelægge indsatsen efter de lo-
kale forhold.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Den primære målgruppe for lovforslaget er kommunerne, hvis opgaver i
forhold til beskæftigelsesindsatsen er reguleret i lovforslaget.
Derudover er a-kasser og kommuner målgrupper i kraft af deres rolle som
brugere af og bidragydere til de statslige it-systemer på beskæftigelsesområ-
det.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
De sekundære målgrupper for lovforslaget er ledige og virksomheder, som
betjenes af jobcentrene.
Forslaget har ikke ligestillingsmæssige konsekvenser. Det skyldes, at der
ikke vil ske nogen forskydning af de forhold, der gør sig gældende mellem
ledige mænd og kvinder i dag.
Samlet vurdering
Lovforslaget er kønsneutralt, da organiseringen i kommunerne og brugen af
it-systemer er uafhængig af køn.
Der sker ikke nogen forskydning af de forhold, der gør sig gældende mellem
ledige mænd og kvinder i dag.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egent-
lig vurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2