Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 59 Bilag 8
Offentligt
1434122_0001.png
Til lovforslag nr.
L 59
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 10. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
m.v.
[af beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 10 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november 2014 og var
til 1. behandling den 18. november 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 10.
november 2014 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 20. Den 12. november 2014 sendte beskæftigelsesmi-
nisteren de indkomne høringssvar, et høringsnotat og en li-
gestillingsvurdering herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra SKS Applikation m.fl.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget oplyst
følgende:
Af lovforslaget fremgår det bl.a. af § 27, stk. 2, at mini-
steren fastsætter regler om den geografiske afgrænsning af
de otte regionale arbejdsmarkedsråd. Som følge heraf er det
i bemærkningerne til § 27 præcist beskrevet, hvordan mini-
steren vil anvende bemyndigelsen til at foretage denne geo-
grafiske afgrænsning. Heraf fremgår bl.a., at Middelfart
Kommune placeres i det regionale arbejdsmarkedsråd under
Fyn.
Efter lovforslagets fremsættelse er beskæftigelsesministe-
ren og forligskredsen bag beskæftigelsesreformen efter øn-
ske fra Middelfart Kommune blevet enige om, at Middelfart
Kommune placeres i det regionale arbejdsmarkedsråd under
Sydjylland. Arbejdsmarkedets parter er orienteret om æn-
dringen.
Bemærkningerne til § 27, stk. 2, i det fremsatte lovfor-
slag er således ikke i overensstemmelse med, hvorledes be-
myndigelsen tænkes anvendt til den geografiske afgræns-
ning af de otte regionale arbejdsmarkedsråd.
Middelfart Kommune tænkes således placeret i det regio-
nale arbejdsmarkedsråd under Sydjylland ved udmøntningen
af den foreslåede bemyndigelse i § 27, stk. 2.
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer
for lovforslaget, da det bl.a. rummer etableringen af otte re-
gionale arbejdsmarkedsråd, der i lovforslaget tildeles en
række vigtige opgaver for at styrke arbejdsmarkedsindsat-
sen. Her har arbejdsmarkedets parter en særlig stor eksperti-
se, hvorfor det er naturligt, at de udgør flertallet af rådenes
medlemmer.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at i forhold
til den nuværende styringslov består ændringerne i den nye
lov først og fremmest af strukturændringer. Der er dog også
tale om en betydelig svækkelse af de regionale arbejdsmar-
AX016751
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434122_0002.png
2
kedsråds kompetencer. Det betyder, at arbejdsmarkedets
parter får forringet deres indflydelse. Det skal der rettes op
på, før Enhedslisten kan støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 36
1)
I
stk. 1
ændres »§ 13, stk. 1, og § 73 d, stk. 2,« til: »§
13, stk. 2, og § 73 d, stk. 3,«.
[Teknisk korrektion]
Til § 42
2)
I
stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 36, stk. 2,« til: »§ 36, stk. 1,«.
[Teknisk korrektion]
Til § 52
3)
I
nr. 2
ændres »§§ 42, 45, 47 og 48« til: »§§ 42 og
45-47«.
[Teknisk korrektion]
Til § 56
4)
I
stk. 1
indsættes efter »jf. dog stk. 2«: »og 3«.
[Teknisk korrektion]
5)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 58, nr. 01, og § 01 træder i kraft den 5. januar
2015.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Konsekvensændring som følge af forslaget om, at lov om
ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats
erstattes af lov om organisering og understøttelse af beskæf-
tigelsesindsatsen m.v.]
Til § 58
6)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 13 a
ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 13 a.
I sager, der er visiteret til kategori 1 efter § 12,
stk. 1, nr. 1, skal kommunen iværksætte en opfølgning med
opfølgningssamtale og revisitation til kategori 2 eller 3 efter
§ 12, stk. 1, nr. 2 og 3, hvis sygefraværsperioden varer læn-
gere end 8 uger. En efterfølgende opfølgning sker i henhold
til revisitationen, jf. §§ 12 og 13 b-13 d.
Stk. 2.
For sygemeldte, der er visiteret til kategori 1 efter
§ 12, stk. 1, nr. 1, fastlægger den enkelte kommune, hvornår
og hvordan opfølgningen skal finde sted, og hvad indholdet
skal være, jf. dog stk. 4.
Stk. 3.
Tilbyder kommunen den sygemeldte aktive tilbud
efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats som led i opfølgningen, jf. stk. 2, er det frivilligt for den
sygemeldte at deltage i tilbuddet.
Stk. 4.
En sygemeldt, der er visiteret til kategori 1 efter §
12, stk. 1, nr. 1, og som er ledig og medlem af en arbejdsløs-
hedskasse, skal fortsat deltage i kontaktforløb og tilbud efter
de regler i kapitel 7 og 9 b-12 i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats, som gælder for ledige, der modtager arbejdsløs-
hedsdagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Der skal dog tages hensyn til den sygemeldtes helbredssitua-
tion.
§ 13 b.
I sager, der er visiteret til kategori 2 og 3 efter §
12, stk. 1, nr. 2 og 3, skal der første gang følges op senest
inden udgangen af ottende uge regnet fra første fraværsdag,
jf. dog stk. 2. Herefter skal der følges op mindst hver fjerde
uge. Opfølgningen sker ved en individuel samtale, jf. dog
stk. 4 og 5.
Stk. 2.
Har arbejdsgiveren eller den sygemeldte anmodet
kommunen om at iværksætte en tidlig opfølgning, jf. §§ 7 c
eller 7 e, skal kommunen afholde den første opfølgnings-
samtale med den sygemeldte, senest 2 uger efter at den sy-
gemeldte eller arbejdsgiveren har anmodet kommunen om at
iværksætte en tidlig opfølgning, jf. dog stk. 3. Det samme
gælder, hvis det inden samtalen ikke er muligt at afklare,
hvorvidt den sygemeldte er berettiget til sygedagpenge.
Stk. 3.
Ønsker den sygemeldte ikke, at kommunen iværk-
sætter en tidlig opfølgning på baggrund af arbejdsgiverens
anmodning herom, jf. § 7 c, afholder kommunen den første
opfølgningssamtale senest inden udgangen af ottende uge
regnet fra første fraværsdag, jf. stk. 1.
Stk. 4.
Opfølgningen kan dog ske telefonisk, digitalt eller
skriftligt, når
1) den sygemeldte har genoptaget arbejdet delvis,
2) den sygemeldte deltager i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller
3) sygdommen er til hinder for en individuel samtale.
Stk. 5.
Hvis der er tale om alvorlig sygdom, hvor kontakt
til den sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig på
grund af den sygemeldtes helbredssituation, foregår opfølg-
ningen uden kontakt til den sygemeldte (standby). Ved vur-
dering af, om en sygdom er alvorlig, indgår navnlig, om
sygdommen er livstruende.
§ 13 c.
Sygemeldte, der er visiteret til kategori 2 efter §
12, stk. 1, nr. 2, skal have en arbejdspladsbaseret indsats
med gradvis tilbagevenden, tilbud om virksomhedspraktik
efter kapitel 11 eller tilbud om ansættelse med løntilskud ef-
ter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Ind-
satsen skal tilpasses den enkeltes forudsætninger, behov og
helbredstilstand.
Stk. 2.
Kommunen skal ved første opfølgning indgå en af-
tale med den sygemeldte om beskæftigelsesmål og beskæfti-
gelsesindsats. Aftalen justeres løbende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434122_0003.png
3
Stk. 3.
For sygemeldte i et ansættelsesforhold indgås der
så vidt muligt en aftale om en af følgende indsatser:
1) Gradvis tilbagevenden til arbejdet.
2) Gradvis tilbagevenden til arbejdet efter opstartsperiode
med virksomhedspraktik.
3) Virksomhedspraktik.
4) Iværksættelse af mentorstøtte, hjælpemidler eller anden
form for støtte.
Stk. 4.
For sygemeldte uden ansættelsesforhold indgås der
så vidt muligt en aftale om en af følgende indsatser:
1) Påbegyndelse af arbejde eller ansættelse med løntil-
skud, eventuelt efter en opstartsperiode med virksom-
hedspraktik.
2) Virksomhedspraktik.
3) Iværksættelse af mentorstøtte, hjælpemidler eller anden
form for støtte.
Stk. 5.
Kommunen kan som et supplement til den arbejds-
pladsbaserede indsats efter stk. 3 og 4 give tilbud om vejled-
ning og opkvalificering efter kapitel 10 i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats. Herudover kan kommunen give tilbud
om vejledning og opkvalificering i særlige tilfælde, hvor det
kan fremme arbejdsfastholdelse og hurtigere tilbagevenden
til arbejdsmarkedet, og hvor det ikke er muligt at iværksætte
en arbejdspladsbaseret indsats efter stk. 3 og 4.
Stk. 6.
Sygemeldte, der er visiteret til kategori 2, har ret til
et kursus i mestring af følger af sygdom med henblik på at
fastholde et arbejde.
§ 13 d.
Sygemeldte, der er visiteret til kategori 3 efter §
12, stk. 1, nr. 3, skal have en tværfaglig og helhedsorienteret
indsats, der er individuelt tilrettelagt med udgangspunkt i
den sygemeldtes forudsætninger, behov og helbredstilstand
med fokus på at fastholde og vedligeholde den sygemeldtes
arbejdsevne og tilknytning til arbejdsmarkedet.
Stk. 2.
Indsatsen som nævnt i stk. 1 kan bestå af tilbud ef-
ter kapitel 9 b-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
en indsats efter anden lovgivning.
Stk. 3.
Inden kommunen iværksætter indsatsen som nævnt
i stk. 1, skal sagen forelægges rehabiliteringsteamet, jf. §§
9-12 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigel-
sesindsatsen m.v. Sagen skal behandles i rehabiliteringstea-
met senest inden 4 uger fra visitationen, jf. § 12. Til brug for
rehabiliteringsteamets behandling af sagen udarbejder kom-
munen rehabiliteringsplanens forberedende del i samarbejde
med den sygemeldte, jf. § 30 a, stk. 2 og 3, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 4.
Kommunen skal udpege en gennemgående og ko-
ordinerende sagsbehandler til en sygemeldt, der er visiteret
til kategori 3, jf. § 12.
Stk. 5.
Den gennemgående og koordinerende sagsbehand-
ler skal sammen med den sygemeldte udarbejde rehabilite-
ringsplanens indsatsdel, varetage den løbende opfølgning og
koordinering i samarbejde med den sygemeldte, sørge for, at
indsatsdelen justeres efter den sygemeldtes aktuelle situation
og behov, og bistå den sygemeldte med at gennemføre reha-
biliteringsplanen, herunder realisere uddannelses- og be-
skæftigelsesmål.
Stk. 6.
Funktionen som gennemgående og koordinerende
sagsbehandler kan overdrages til en anden enhed i kommu-
nen end jobcenteret, jf. § 6, stk. 4, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.««
[Konsekvensændring som følge af forslaget om, at lov om
ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats
erstattes af lov om organisering og understøttelse af beskæf-
tigelsesindsatsen m.v.]
Ny paragraf
7)
Efter § 58 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 720 af 25. juni 2014 om ændring af lov om
sygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
og forskellige andre love (Ny sygedagpengemodel med
tidlig opfølgning og indsats, jobafklaringsforløb,
arbejdsløshedsdagpenge under sygdom m.v.) foretages
følgende ændring:
1.
§ 1, nr. 12,
ophæves.«
[Konsekvensændring som følge af forslaget om, at lov om
ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats
erstattes af lov om organisering og understøttelse af beskæf-
tigelsesindsatsen m.v.]
Til § 61
8)
I
nr. 1
udgår »og § 19, stk. 3,«.
[Teknisk korrektion]
9)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 19, stk. 3,
ændres »§§ 25 b og 25 c i lov om ansva-
ret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.« til:
»§§ 13-15 i lov om organisering og understøttelse af be-
skæftigelsesindsatsen m.v.««
[Teknisk korrektion]
Til § 67
10)
I
nr. 4
ændres »stk. 3 og 4« til: »stk. 3-5«.
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk korrektion i § 36, stk. 1, hvor
det foreslås, at en forkert henvisning til § 13, stk. 1, og § 73
d, stk. 2, ændres til henvisning til § 13, stk. 2, og § 73 d, stk.
3. Der henvises til § 13, stk. 2, og § 73 d, stk. 3, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, fordi pligten til at indlægge cv-
oplysninger på Jobnet fremgår af disse bestemmelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434122_0004.png
4
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk korrektion i § 42, stk. 1, nr. 3,
hvor det foreslås, at en forkert henvisning til § 36, stk. 2,
ændres til en henvisning til § 36, stk. 1, fordi oplysninger
om borgerne i det fælles it-baserede datagrundlag fremgår af
§ 36, stk. 1.
Til nr. 3
Der er tale om en teknisk korrektion, hvor det foreslås, at
en forkert henvisning til § 48 ændres til § 46, idet der ikke er
behov for en bemyndigelsesbestemmelse til § 48. Korrektio-
nen gør det muligt på samme måde som i medfør af de alle-
rede gældende regler i lov om ansvaret for og styringen af
den aktive beskæftigelsesindsats i medfør af bemyndigelsen
i den foreslåede § 52 at udstede en bekendtgørelse med nær-
mere retningslinjer for anvendelsen af § 46.
Til nr. 4 og 5
Det er nødvendigt at foretage konsekvensændringer i be-
stemmelser i lov nr. 720 af 25. juni 2014, som følge af at
disse bestemmelser først træder i kraft den 5. januar 2015.
Ændringerne er en følge af forslaget om, at lov om ansvaret
for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats erstattes
af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelses-
indsatsen m.v.
Til nr. 6
Det foreslåede er en gengivelse af § 1, nr. 12, i lov nr.
720 af 25. juni 2014 om ændring af lov om sygedagpenge,
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for
og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love, dog
med konsekvensændringer i de foreslåede § 13 d, stk. 3 og
6. § 1, nr. 12, træder i kraft den 5. januar 2015. Da § 1, nr.
12, således endnu ikke er trådt i kraft, er det nødvendigt at
affatte bestemmelsen, som indeholder §§ 13 a-13 d, på ny
for at konsekvensændre i § 13 d, stk. 3 og 6.
Konsekvensændringerne er en følge af, at lov om ansva-
ret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats er-
stattes af lov om organisering og understøttelse af beskæfti-
gelsesindsatsen m.v., og af, at paragraffer indholdsmæssigt
videreføres i lov om organisering og understøttelse af be-
skæftigelsesindsatsen m.v. med nye paragrafnumre.
I forslaget til § 13 d, stk. 3, henvises således til §§ 9-12 i
lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesind-
satsen m.v., og i forslaget til § 13 d, stk. 6, henvises til § 6,
stk. 4, i lov om organisering og understøttelse af beskæfti-
gelsesindsatsen m.v.
Til nr. 7
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 6 ophæves § 1,
nr. 12, i lov nr. 720 af 25. juni 2014.
Til nr. 8 og 9
Der er tale om en teknisk korrektion for at undgå dob-
beltpunktum i den foreslåede ændring af § 19, stk. 3, i lov-
forslagets § 61, nr. 1. For at undgå dette, er det nødvendigt
at dele den foreslåede ændring i § 61, nr. 1, op i to numre.
Til nr. 10
Der er tale om en teknisk korrektion, som følge af at §
12, stk. 5, i lov om forpligtende kommunale samarbejder
ved en fejl ikke er foreslået ophævet i det foreslåede § 67,
nr. 4. Ophævelsen af bestemmelsen er en følge af, at de lo-
kale beskæftigelsesråd foreslås ophævet.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Jacob Lund (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)
Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Trine Mach (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Jens Ejner Christensen (V) Fatma Øktem (V)
Bent Bøgsted (DF)
nfmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF)
Joachim B. Olsen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434122_0005.png
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434122_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 59
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelses-
ministeren
2
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
4
Betænkningsbidrag, fra beskæftigelsesministeren
5
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
6
Henvendelse af 4/12-2014 fra SKS Applikation m.fl.
7
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 59
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministerens kommentar til henvendelsen af 4/12-2014 fra
SKS Applikation m.fl., til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå