Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 64 Bilag 8, L 64 A Bilag 8, L 64 B Bilag 8
Offentligt
1427632_0001.png
November 2014
Bemærkninger til lovforslag L64 – og ændringsforslag
Positivt at skatteministeren præsenterer en pakke med forslag til administrative forenklinger.
Positivt at skatteministeren foreslår at fjerne kravet om banderoler på spiritusflasker og dermed imøde-
komme forslag nr. 360 af 18. juni 2014 fra Virksomhedsforum for enklere regler.
Positivt at skatteministeren foreslår at forenkle en række afgiftslove så registrerede varemodtagere ved
import af afgiftspligtige varer kan modregne afgiften for de afgiftspligtige varer, som skal eksporteres,
blandt andet ved lovforslagets § 8 om ændring af emballageafgiftsloven.
Når skatteministeren i forvejen ændrer emballageafgiftsloven med henblik på administrative forenklinger,
er det Bryggeriforeningens forslag, at skatteministeren ved samme lejlighed foreslår en ændring af embal-
lageafgiftslovens § 3a med henblik på en yderligere forenkling.
Når et bryggeri i dag importerer en fyldt flaske, skal bryggeriet være registreret som varemodtager og beta-
le (emballage) afgift af flasken, når den modtages, og bryggeriet skal betale afgift af det øl, der er i flasken,
når den efterfølgende sælges (udleveres) til kunden, dvs. at afgiftstidspunkterne ikke følges ad.
Når bryggeriet importerer en tom flaske og fylder øl i den, skal bryggeriet være registreret som oplagshaver
og betale emballageafgift og ølafgift, når den fyldte flaske sælges (udleveres) til kunden, dvs. at afgiftstids-
punkterne følges ad.
Når bryggeriet importerer både fyldte og tomme flasker, og bryggeriet både sælger øl til det danske marked
og til eksport, så fører det til en flerhed af registreringsforhold og forskellige regnskaber og lagerfortegnel-
ser med sig, der er helt uoverskuelige. Det medfører også en administrativ opgave hos både SKAT og bryg-
gerierne i forbindelse med ansøgninger om afgiftsgodtgørelser, der udelukkende skyldes forskellen på af-
giftstidspunkterne og som ikke har provenumæssige konsekvenser.
Der kan opnås en meget stor administrativ lettelse for både virksomheder og myndigheder ved blot at ens-
rette afgiftstidspunkterne, så de følges ad og sker ved udlevering. Det kan ske, hvis bryggeriet kan være
registreret som oplagshaver for import af både tomme og fyldte emballager, og det kan gennemføres ved
blot at slette ét ord: ”ubrugte”.
Virksomhedsforum for enklere regler har anbefalet regeringen at gennemføre denne forenkling, jf. forslag
nr. 361 af 18. juni 2014. Desuden har skatteministeriet bemærket, at det er et godt forslag, hvorfor det vil
indgå i fremtidige overvejelser i forbindelse med regeringens målsætning om at mindske de administrative
byrder for erhvervslivet.
Forslaget har ingen provenumæssige konsekvenser. Der vil dog være en engangsudgift som følge af, at be-
taling af emballageafgift af importerede fyldte emballager én gang skal flyttes med 4 uger. Udgiften vurde-
res at være på ca. 1 – 3 mio. kr. for de emballager, der i dag indgår i pant- og retursystemet.
Derfor anbefaler Bryggeriforeningen et ændringsforslag til § 8. Tekstforslag på næste side.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427632_0002.png
Tilføjelse til § 8 i L64:
Emballageafgiftslovens nuværende ordlyd
(med angivelse af det ord, der foreslås slettet)
§3
Stk.2. Den, der driver mellemhandel (grossisthan-
del) med
ubrugte
afgiftspligtige varer omfattet af
§ 1, nr. 1 og 2, eller afgiftspligtige varer omfattet
af § 2 a, § 2 c eller § 2 d, kan anmelde sin virksom-
hed til registrering hos told- og skatteforvaltnin-
gen.
§ 3a
Registrerede virksomheder er berettiget til, uden
at afgiften er berigtiget, fra udlandet og fra andre
registrerede virksomheder at modtage
ubrugte
afgiftspligtige varer omfattet af § 1, nr. 1 og 2, og
afgiftspligtige varer omfattet af §§ 2 a, 2 c eller 2
d.
Forslag til ny tekst
§3
Stk.2. Den, der driver mellemhandel (grossisthan-
del) med afgiftspligtige varer omfattet af § 1, nr. 1
og 2, eller afgiftspligtige varer omfattet af § 2 a, §
2 c eller § 2 d, kan anmelde sin virksomhed til regi-
strering hos told- og skatteforvaltningen.
§ 3a
Registrerede virksomheder er berettiget til, uden
at afgiften er berigtiget, fra udlandet og fra andre
registrerede virksomheder at modtage afgiftsplig-
tige varer omfattet af § 1, nr. 1 og 2, og afgiftsplig-
tige varer omfattet af §§ 2 a, 2 c eller 2 d.
§ 3b – ny stk. 3:
Stk. 3. Told- og skatteforvaltningen kan efter an-
søgning meddele en virksomhed, der driver mel-
lemhandel med brugte afgiftspligtige varer omfat-
tet af § 1, nr. 1-3 eller på anden vis håndterer
brugte emballager omfattet af § 1, nr. 1-3, tilladel-
se til registrering.”
§ 5, stk. 1:
I den afgiftspligtige mængde, opgjort efter § 4, stk.
1, fradrages:
1. Varer, der leveres til en anden registreret virk-
somhed efter § 3 a,
2. varer, der leveres til udlandet,
3. varer, der hos virksomheden eller under
transport til og fra denne er gået tabt ved
brand, brækage eller lignende,
4. varer, hvoraf der tidligere er betalt afgift,
5. varer, der returneres til virksomheden, så-
fremt køberen godtgøres varens pris indbefat-
tet afgiften, og
6. 6.varer, der afsættes til afgiftsfrit formål, jf. §
6, stk. 1.
§ 5, stk. 1:
I den afgiftspligtige mængde, opgjort efter § 4, stk.
1, fradrages:
1. Varer, der leveres til en anden registreret virk-
somhed efter § 3 a,
2. varer, der leveres til udlandet,
3. varer, der hos virksomheden eller under
transport til og fra denne er gået tabt ved
brand, brækage eller lignende,
4.
brugte
varer, hvoraf der tidligere er betalt
afgift,
5. varer, der returneres til virksomheden, så-
fremt køberen godtgøres varens pris indbefat-
tet afgiften, og
6. varer, der afsættes til afgiftsfrit formål, jf. § 6,
stk. 1.