Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 64 Bilag 9, L 64 A Bilag 9, L 64 B Bilag 9
Offentligt
1428283_0001.png
1. december 2014
J.nr. 14-2328147
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 64 - Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af
lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og for-
skellige andre love (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af
afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre
særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, ind-
førelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler
på spiritus m.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428283_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum
m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og
forskellige andre love (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til
godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under
toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsaf-
gift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte op-
gørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.) (L 64)
Til § 6
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes som
nr. 17:
”17) Metanol under position 2905 11 00 i EU´s Kombinerede Nomenklatur af
syntetisk oprindelse, 11,9 kr./GJ eller 18,5 øre pr. liter.””
[Fastsættelse af afgiftssatsen for CO2-afgiften for metanol af syntetisk oprindelse]
Til § 8
2)
Efter nr. 4 indsættes som nummer:
”01.
I
§ 20, stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”§ 6, stk. 2-4” til ”§ 6, stk. 2-5”.
[Konsekvensændring som følge af indsættelsen af et nyt stk. 3 i § 6]
Til § 13
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 4, stk. 4,
ændres i
1. pkt.
»erhvervsdrivende
varemodtagere godtgørelse af afgift af varer, der« til: »godtgørelse af afgift af af-
giftsberigtigede varer, der erhvervsmæssigt«.
[Alle virksomheder, der erhvervsmæssigt eksporterer konsum-is, kan få meddelt
afgiftsgodtgørelse af SKAT]
Side 2 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428283_0003.png
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 10, stk. 1, nr. 2,
ændres ”§ 3, stk. 1, 1. eller 2. pkt.,” til: ”§ 3, stk. 1, 1. eller
3. pkt.,”.
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 13, nr. 2]
Til § 17
5)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 4, stk. 2, nr. 2,
ændres »medgået til ydelser«
til: »medgået til disse momsfritagne ydelser«, og »§ 4, stk. 2, nr. 1« ændres til: »§
4, stk. 2, nr. 1 og 2«.
[Præcisering af, hvilke ydelser bestemmelsen omfatter, samt sikring af, at be-
stemmelsen også gælder, hvis der etableres en kæde af selvstændige momsgrup-
per]
Til § 26
6)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
”01.
I
§ 21, stk. 1, 2. pkt.,
udgår ”, jf. dog stk. 3”.
”02.
§ 21, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves.”
”03.
§ 21, stk. 3,
ophæves.”
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
[Ændringer som følge af, at krav om banderoleregnskab ophæves, jf. lovforslagets
§ 26, nr. 4]
Side 3 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428283_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved lov nr. 1174 af 5. november 2014 indføres der en energiafgift på metanol un-
der position 2905 11 00 i EU´s Kombinerede Nomenklatur, jf. mineralolieafgifts-
lovens § 1, stk. 1, nr. 20. Ved samme lejlighed blev metanol af ikke syntetisk op-
rindelse fritaget for CO2-afgiften, hvorimod metanol af syntetisk oprindelse blev
omfattet af CO2-afgiftsloven.
Baggrunden for sondringen mellem metanol af syntetisk contra ikke syntetisk op-
rindelse fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. § 2, nr. 1, til L 4. Det
følger heraf, at eksempelvis biometanol anses for at være af ikke syntetisk oprin-
delse. Modsat anses metanol, der er fremstillet på baggrund af eksempelvis natur-
gas, for at være af syntetisk oprindelse og ikke af biologisk oprindelse.
Ved en fejl blev der ved den lejlighed ikke fastsat en afgiftssats efter CO2-
afgiftsloven for metanol af syntetisk oprindelse. Det foreslås derfor, at metanol
under position 2905 11 00 i EU´s Kombinerede Nomenklatur af syntetisk oprin-
delse pålægges henholdsvis enten 11,9 kr./GJ eller 18,5 øre pr. liter i afgift.
Den foreslåede CO2-afgift på metanol af syntetisk oprindelse vil træde i kraft den
1. januar 2015, dvs. samtidig med indførelsen af energiafgiften på metanol, jf. lov
nr. 1174 af 5. november 2014.
De provenumæssige konsekvenser skønnes ikke at være nævneværdige.
Til nr. 2
Bestemmelsen i § 20, stk. 2, vedrører tidspunktet for betaling af varer, hvoraf der
ikke er betalt afgift. Afgiften af de nævnte varer skal betales senest 14 dage efter
påkrav. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb i
godtgørelse efter § 6, stk. 2-4. Den foreslåede ændring er en konsekvensændring
som følge af indsættelsen af et nyt stykke vedrørende adgangen til afgiftsgodtgø-
relse i § 6.
Side 4 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428283_0005.png
Til nr. 3
Med den nuværende formulering af bestemmelsen i lovforslaget vil det kun være
erhvervsdrivende varemodtagere, der er berettiget til afgiftsgodtgørelse ved ek-
sport af konsum-is til udlandet.
Virksomheder, der ikke indfører varer fra udlandet erhvervsmæssigt, og som der-
for ikke er registreret som varemodtager, vil derfor efter det fremsatte lovforslag
ikke være berettiget til afgiftsgodtgørelse ved eksport af varer. Dette vil være til-
fældet, hvis en virksomhed har købt afgiftsberigtigede varer af en varemodtager
eller en oplagshaver, og varerne efterfølgende eksporteres til udlandet.
Med den foreslåede ændring kan alle virksomheder, der erhvervsmæssigt eksporte-
rer afgiftsberigtigede varer, få meddelt afgiftsgodtgørelse af SKAT.
Ved den foreslåede ændring bliver bestemmelsen i store træk identisk med de til-
svarende bestemmelser, der findes i chokoladeafgiftslovens § 9, stk. 1, nr. 2, og §
20, stk. 4, samt i forbrugsafgiftslovens § 24, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 4
Der er tale om en teknisk konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring
med lovforslagets § 13, nr. 2.
Til nr. 5
På baggrund af de modtagne høringssvar foreslås det, at forslaget til en ny be-
stemmelse i § lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. 2, præciseres, så det tydeligt
fremgår, at en selvstændig momsgruppe kun skal beregne lønsumsafgift efter
samme metode som virksomheder i den finansielle sektor af den lønsum, der med-
går til de ydelser, der efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, leveres momsfrit til
sådanne virksomheder.
Som anført i lovforslagets bemærkninger kan en selvstændig momsgruppe godt
samtidig udføre og levere ydelser til medlemmernes momspligtige aktiviteter. Den
Side 5 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428283_0006.png
lønsum, der medgår til disse momspligtige ydelser, er ikke omfattet af lønsumsaf-
giftspligten og dermed heller ikke af den foreslåede bestemmelse.
Ved at tilføje ”eller nr. 2” til bestemmelsen sikres det, at selv i tilfælde hvor virk-
somheder inden for den finansielle sektor danner en kæde af selvstændige moms-
grupper, skal den momsgruppe, som har ansatte til at udføre de konkrete ydelser,
betale lønsumsafgift med samme sats som den endelige aftager af ydelserne –
hvilket er de finansielle virksomheder. Bestemmelsen vil derfor også gælde, hvis
en selvstændig momsgruppe leverer ydelser til en anden selvstændig momsgruppe,
der så leverer ydelserne videre til slutbrugerne i den finansielle sektor.
Til nr. 6
Ændringerne skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 26, nr. 4, hvorefter virk-
somheder, der fremstiller eller fra udlandet modtager afgiftspligtige varer, ikke
længere skal opgøre den afgiftspligtige udlevering af banderolerede varer.
Det foreslås vedrørende spiritusafgiftslovens § 21, stk. 1, 2. pkt., at ”, jf. dog stk.
3” udgår, da § 21, stk. 3, ophæves, jf. nedenfor.
Med de foreslåede ændringer, hvorefter § 21, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, foreslås op-
hævet, skal virksomhederne i angivelsen over mængden af de varer, der betales
afgift af, ikke også samtidig foretage en angivelse af antal udleverede varer, der er
banderolerede. Ændringen skal, ligesom lovforslagets § 26, nr. 3 og 4, ses i sam-
menhæng med lovforslagets § 26, nr. 1, hvorefter spiritusholdige varer fremover
ikke skal banderoleres før udlevering til forbrugssalg.
Side 6 af 6