Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489404_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
26. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1459449
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 28 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 16. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per-
nille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 28 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Vil ministeren kommentere Norsk Røde Kors' høringssvar til
det norske lovudkast "om kriminalisering av visse handlinger
knyttet til væbnet konflikt (fremmedkrigere)" (jf.
https://www.regjeringen.no/contentassets/e6e8a18b1f714a97b
284821a6796b5f3/r k.pdf), hvori det påpeges, at et forbud mod
at rekruttere hjælpetjenester af humanitær art til ikke-statslige
styrker vil være i strid med folkeretten, og at en kriminalise-
ring af deltagelse i humanitær bistand til ikke-statslige grupper
kan bringe sundhedspersonale i fare og legitimere angreb på
sundhedspersonale, og vil ministeren sammenholde indvendin-
gerne fra Norsk Røde Kors med det aktuelle danske lovforslag
og oplyse, om dette på den baggrund kan siges at være i fuld
overensstemmelse med folkeretten?”
Svar:
1.
Norsk Røde Kors afgav den 29. september 2014 et høringssvar om et
lovforslag om kriminalisering af visse type handlinger knyttet til væbnet
konflikt (fremmedkrigere), som det norske Justits- og beredeskaps-
departementet havde sendt i høring den 4. juli 2014.
I høringssvaret kommenterer Norsk Røde Kors bl.a. et forslag til en ny be-
stemmelse i § 13, stk. 3, i den norske straffelov, hvorefter den, der rekrut-
terer nogen til militær virksomhed for en fremmed stat eller for en ikke-
statslig styrke eller gruppe, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år. I
bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 3, anføres
bl.a., at rekruttering til ”militær virksomhed for en fremmed stat eller for
en
ikke-statlig styrke eller gruppe” både omfatter egentlige kamptjenester
og hjælpetjenester.
Norsk Røde Kors anfører i den anledning følgende:
”Røde
Kors mener det er unaturlig å forby
rekruttering
av
hjelpetjenester til ikke-statlige
styrker.
Et slikt forbud vil heller
ikke være i samsvar med gjeldende folkerett.
I
2009
la ICRC frem en større studie av hvem som var å anse
for å delta direkte i
fiendtlighetene
i væpnet konflikt. I denne
studien
konkluderte ICRC med at kun personer som har en
vedvarende rolle som
stridende
i en væpnet gruppe var å anse
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
som lovlig mål. Med dette menes at en person hadde en varig
integrering i en organisert væpnet gruppe. En slik definisjon
innebærer ikke en de jure status som stridende med privilegier,
men er heller ment å skille mellom stridende deler av en ikke-
statlig styrke og andre sivile
som
opptrer i en sporadisk ikke-
stridende funksjon.
Sivile
som bidrar med hjelpefunksjoner i
form av stell av sårede er følgelig ikke å regne som deltagende
i militær virksomhet.
A kriminalisere rekruttering av hjelpearbeidere til væpnede
grupper vil derfor være uheldig siden det vil være vanskelig å
fastslå hva slags tilknytning vedkommende faktisk må ha til
gruppen
for at det skal være forbudt etter den norske
straffeloven. Slik forslaget nå lyder vil det f.eks. være ulovlig å
rekruttere
personer til
å
arbeide på sykehus som også tar seg av
syke og sårede medlemmer av en væpnet gruppe. Et forslag
om å kriminalisere rekruttering av helsepersonell til væpnede
grupper kan også sette helsepersonell i større fare siden man
«legitimerer» at de kan anses som aktivt deltakende i
konflikten og
dermed
gjøre at de lettere blir utsatt for angrep.
Røde Kors støtter på denne bakgrunn ikke forslaget.”
2.
Justitsministeriet bemærker, at høringssvaret fra Norsk Røde Kors
forholder sig til en ordning, hvor der foretages en kriminalisering af
rekruttering til militær virksomhed for en fremmed stat eller for en ikke-
statslig styrke eller gruppe.
Med den foreslåede ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v.
(pasloven), udlændingeloven og retsplejeloven (L 99) fastsættes der ikke
regler om straf for rekruttering til væbnede konflikter.
Justitsministeriet kan i øvrigt bemærke, at det udtrykkeligt fremgår af pkt.
2.3.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at et ophold i et kon-
fliktområde som led i arbejdet for en anerkendt nødhjælpsorganisation fal-
der uden for lovforslagets anvendelsesområde. Der henvises i den forbin-
delse til de samtidige besvarelser af spørgsmål nr. 15 og 30 (L 99) vedrø-
rende lovforslaget.
Det er Justitsministeriets vurdering, at lovforslaget er i overensstemmelse
med Danmarks internationale forpligtelser. Der henvises i den forbindelse
til pkt. 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
3