Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489568_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1459678
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 38 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 16. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kari-
na Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 38 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Hvordan stiller lovforslaget sig til, at man aftjener værnepligt
i et andet land
-som dansk statsborger
-som herboende udlænding
-som herboende udlænding med dobbelt statsborgerskab?”
Svar:
1.
I forhold til danske statsborgere lægges der med lovforslaget op til at gi-
ve politiet beføjelse til at nægte at udstede pas eller inddrage et allerede
udstedt pas, når der er grund til at antage, at den pågældende har til hensigt
i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en
fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel
mod den offentlige orden.
Der lægges desuden op til at give politiet beføjelse til at supplere en afgø-
relse om at nægte at udstede pas eller at inddrage et allerede udstedt pas ef-
ter den foreslåede bestemmelse herom med et udrejseforbud, hvorved den
pågældende forbydes at forlade Danmark i et nærmere bestemt tidsrum.
I forhold til herboende udlændinge lægges der med lovforslaget op til, at
en opholdstilladelse eller opholdsret bortfalder, hvis en udlænding ophol-
der eller har opholdt sig uden for landet, og der er grund til at antage, at
udlændingen under opholdet uden for landet deltager eller har deltaget i
aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikker-
hed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden, medmindre bortfald vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
2.
Ved vurderingen af, om de aktiviteter, som en person antages henholds-
vis at have til hensigt at deltage eller deltager/har deltaget i i udlandet, er
omfattet af lovforslaget, vil det være afgørende, om formålet med eller ka-
rakteren af aktiviteterne i almindelighed må antages at påvirke den pågæl-
dende i en sådan grad, at det vil kunne indebære eller forøge en fare for
statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod
den offentlige orden.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som et eksempel på aktiviteter, der i almindelighed må antages at kunne
indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed mv., kan nævnes ophold
i et konfliktområde i udlandet. Det gælder navnlig i relation til personer,
der tager aktivt del i kamphandlingerne.
Derimod vil der ikke i almindelighed kunne træffes afgørelse over for en
person, som har haft et anerkendelsesværdigt formål med opholdet. I så-
danne tilfælde kan opholdet som udgangspunkt ikke antages at påvirke
vedkommende i en sådan grad, at det vil kunne indebære eller forøge en
fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel
mod den offentlige orden.
Som eksempel på ophold i et konfliktområde, der har et anerkendelses-
værdigt formål – og dermed falder uden for bestemmelsens anvendelses-
område – kan nævnes deltagelse i væbnede konflikter som led i udsendelse
for Forsvaret. Det bemærkes i den forbindelse, at udsendte for Forsvaret
ikke kan antages at blive påvirket i en sådan grad, at deres evne eller vilje
til at begå alvorlige forbrydelser, når de vender tilbage, forøges. Udsendte
modtager således intensiv træning, herunder af psykisk karakter, før ud-
sendelsen, ligesom soldater, der vender hjem fra hårdt belastede missioner,
deltager i et møde med en psykolog med henblik på at afklare et eventuelt
støttebehov. Tilsvarende vil personer, der deltager i væbnede konflikter for
et med Danmark allieret lands styrker, i almindelighed falde uden for be-
stemmelsens anvendelsesområde. Det gælder også, hvis deltagelsen finder
sted som led i den pågældendes værnepligt.
3