Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 110
Offentligt
1498947_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
23. februar 2015
Folketingets Kulturudvalg har den 21. januar 2015, efter ønske fra Karin Nødgaard
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 1 (L 110), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, hvordan man i praksis agter at tilbageholde støtte til
idrætsorganisationer, og i hvilket omfang det vil komme til at påvirke f.eks. en mindre
idrætsklub, hvor enkelte medlemmer har manipuleret med idrætskonkurrencer?
Svar:
Det følger af den foreslåede § 10, stk. 1, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at
nærmere bestemte idrætsorganisationer har pligt til at indføre og håndhæve
bestemmelser om bekæmpelse af manipulation af idrætskonkurrencer som
forudsætning for ydelse af lovbestemte tilskud. Det følger endvidere af den foreslåede §
10, stk. 2, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at der i tilfælde af overtrædelse
af de i medfør af stk. 1 fastsatte regler kan ske bortfald eller reduktion af de i stk. 1
omtalte tilskud.
De idrætsorganisationer, som med denne bestemmelse tillægges en pligt til at indføre
og håndhæve bestemmelser om bekæmpelse af manipulation af idrætskonkurrencer, er
de idrætsorganisationer, som får tilskud via udlodningsloven, og som har aktiviteter,
som ligger inden for lovforslagets definition af en idrætskonkurrence. Der er tale om
Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI, Dansk Firmaidrætsforbund, Team Danmark,
Danmarks Tankesports-Forbund og Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond, i det
omfang dette har relevans for organisationerne.
Det bemærkes, at de krav som vil blive stillet til de respektive idrætsorganisationer
vedrørende indførelse og håndhævelse af regler om bekæmpelse af manipulation af
idrætskonkurrencer, skal være proportionale med risikoen og den potentielle
skadevirkning. Der vil således kunne være forskel på de krav, som eksempelvis stilles
Dok. nr. 2528269
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
til henholdsvis DIF
bekendtgørelsesniveau.
og
DGI.
Dette
vil
blive
udmøntet
yderligere
Lovforslaget omfatter udelukkende tilskud givet via udlodningsloven og ikke
folkeoplysningstilskud, der typisk ydes til den enkelte idrætsforening.
Lovforslaget indebærer, at det vil være et lovfæstet vilkår for ydelse af lovbestemte
tilskud til nærmere bestemte idrætsorganisationer, at disse indfører og til enhver tid
håndhæver regler om bekæmpelse af manipulation af idrætskonkurrencer.
Håndhævelsen kan f.eks. ske gennem sanktionering af atleter og foreninger, som ikke
overholder reglerne, herunder gennem f.eks. udelukkelse.
For så vidt angår sanktioner med udelukkelse kan mekanismen eksempelvis være
således, at hvis en udøver har forbrudt sig mod DIF’s regler, og DIF beslutter at
udelukke vedkommende, forpligtes DIF’s specialforbund og disses medlemsforeninger
at håndhæve sanktionen ved at udelukke den sanktionerede udøver. Hvis ikke
medlemsforeningen håndhæver sanktionen, kan DIF udelukke foreningen. Hvis DIF
ikke udelukker foreningen, kan Kulturministeriet tilbageholde dele af DIF’s tilskud.
Hvis en enkelt udøver har manipuleret med en idrætskonkurrence uafhængigt af
foreningen, vil det således i sig selv ikke få konsekvenser for foreningen. Det kan dog få
konsekvenser for foreningen, hvis det er selve foreningen, som har forbrudt sig mod
DIF’s regler, herunder hvis foreningen ikke håndhæver en evt. sanktion idømt af DIF.
Det bemærkes, at det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at sanktionen
vil skulle stå i et rimeligt forhold til karakteren og omfanget af den pågældende
overtrædelse af reglerne. Det betyder, at myndigheden efter omstændighederne i første
omgang bør nøjes med at indskærpe reglerne over for den pågældende organisation
m.v., og at f.eks. valget mellem bortfald og reduktion af tilskud – og den nærmere
størrelse af en eventuel tilskudsreduktion – må bero på en konkret vurdering af de
nærmere omstændigheder.
Marianne Jelved