L 118 Forslag til lov om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager.

(forbrugerklageloven).

Af: Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S)
Udvalg: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Om lovforslaget

Sagsgang:
Fremsat 28-01-2015
1. behandlet / henvist til udvalg 19-02-2015
Betænkning afgivet 09-04-2015
2. behandlet/direkte til 3. behandling 14-04-2015
3. behandlet, vedtaget 16-04-2015
Ministerområde:
Erhvervs- og Vækstministeriet
Resumé:
Med lovforslaget moderniseres det offentlige forbrugerklagesystem, og samtidig implementeres EU's direktiv om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med forbrugerklager (ATB-direktivet).

Klageadgangen i det offentlige forbrugerklagesystem foreslås udvidet med ca. 45 nye sagsområder, og samtidig opdeles forbrugerklagesystemet i to faser: en mediationsfase og en nævnsbehandling i Forbrugerklagenævnet, hvis der ikke findes en løsning på tvisten i mediationsfasen. Under mediationsfasen kan parterne få bistand fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller fra et andet tvistløsningsorgan, der er omfattet af eller godkendt i medfør af loven.

Samtidig ændres gebyrstrukturen, herunder nedsættes virksomhedsgebyrerne, og der skabes hjemmel til, at der kan fastsættes over- og undergrænser for, hvornår man kan klage.

Endelig indeholder lovforslaget bestemmelser, der følger af EU-forordningen om OTB på forbrugerområdet, som vedrører onlinetvistbilæggelse, og som skal gøre det lettere for forbrugere at klage over online køb på tværs af landegrænserne i EU.
Afstemning:
Forslaget blev vedtaget. For stemte 86 (V, S, DF, RV, Lisbeth Bech Poulsen (SF), KF), imod stemte 22 (SF, EL, LA, ALT), hverken for eller imod stemte 0.