Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 58 , L 58 A , L 58 B
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. og forskellige andre love - L 58
Til § 1
1)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 10 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres ordet »jobrettet« til: »selvvalgt«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslaget til nr. 7]
2)
Nr. 11
affattes således:
»11. Efter § 16 indsættes:
Ȥ
16 a.
For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, skal arbejdsløshedskassen i de første 6 måneders
sammenlagt ledighed afholde mindst 2 individuelle jobsamtaler efter § 16 med personen. Ved den første
samtale færdiggøres udarbejdelse af personens ”Min Plan”, som herefter skal godkendes af jobcenteret. Ud
over samtalerne, skal arbejdsløshedskassen tillige tilbyde personen andre aktiviteter.
Stk. 2.
Efter de første 6 måneders sammenlagt ledighed skal jobcenteret afholde jobsamtaler, hver gang
personen har været ledig i sammenlagt 3 måneder.
Stk. 3.
Senest når personen har været ledig i sammenlagt 16 måneder, skal der afholdes en jobsamtale ud
over jobsamtalerne i stk. 2, hvor jobcenteret skal tilbyde personen en intensiveret indsats.
Arbejdsløshedskassen deltager i samtalen, medmindre personen ikke ønsker det.
Stk. 4.
Jobsamtaler efter stk. 2 kan afholdes tidligere eller op til 2 uger senere end de angivne tidspunkter.
Der skal dog være afholdt mindst 4 jobsamtaler hver gang personen har været ledig i sammenlagt 12
måneder.
Stk. 5.
Jobsamtaler efter stk. 1 og 2 kan ske telefonisk, digitalt eller på anden måde, hvis personen deltager i
tilbud efter kapitel 10-12.
Stk. 6.
Samtalen efter § 26 a, stk. 3, 2. pkt., kan træde i stedet for en jobsamtale efter stk. 1.
Stk. 7.
Personer skal selv booke jobsamtaler efter stk. 1 i arbejdsløshedskassernes bookningssystemer og
jobsamtaler efter stk. 2 på "Min side" på Jobnet. Arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret kan dog efter
en konkret vurdering fratage en person retten til selvbooking, hvis det vurderes, at personen booker
jobsamtaler på anden måde end aftalt eller på en måde, som det vurderes vil medføre, at kontaktforløbet ikke
kan gennemføres efter hensigten.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om selvbooking og om afmelding som
arbejdssøgende, hvis en person ikke selv booker jobsamtaler, samt om fritagelse af personer fra pligten til
selv at skulle booke jobsamtaler.««
[Ændring af kontaktforløb for dagpengemodtagere, således at arbejdsløshedskassen afholder kontaktforløbet
med dagpengemodtagere de første 6 måneder, hvor dagpengemodtagerne skal deltage i 2 jobsamtaler i deres
arbejdsløshedskasse]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3)
Nr. 14
affattes således:
»14.
§ 19
ophæves.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
4)
Nr. 16, 22
og
70,
udgår.
[Konsekvensændringer som følge af ændringerne fra jobrettet uddannelse til selvvalgt uddannelse]
5)
I det under
nr. 17
foreslåede
§ 21, stk. 3,
ændres ordene »jobsamtalerne under kontaktforløbet« til:
»jobsamtalen efter § 16 a, stk. 4«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
6)
Nr. 21
udgår.
[Rådighedsafprøvende tilbud for dagpengemodtagere udgår af lovgivningen]
7)
Nr. 23
affattes således:
»23.
§ 26 a
affattes således:
Ȥ 26 a.
Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, kan i op til 6 uger efter eget valg deltage i et selvvalgt kursus
eller et selvvalgt uddannelsesforløb, der fremgår af en positivliste, jf. stk. 8.
Stk. 2.
Uddannelsen skal være afsluttet inden for de første 9 måneders sammenlagt ledighed for personer, der
er fyldt 25 år, og inden for de første 6 måneders sammenlagt ledighed for personer, der ikke er fyldt 25 år.
Stk. 3.
Personen skal ved første jobsamtale have vejledning i arbejdsløshedskassen om valg af uddannelse
efter positivlisten i stk. 8, hvis personen efterspørger det. Hvis personen tilkendegiver ønske om at benytte
retten forud for første jobsamtale og efter cv-samtalen i arbejdsløshedskassen, jf. § 14, skal personen hurtigst
muligt og senest en uge efter tilkendegivelsen til en samtale i arbejdsløshedskassen om vejledning om valg af
selvvalgt uddannelse. I perioden fra den 1. januar 2015 til den 1. juli 2015 foretages vejledningen efter 1. og
2. pkt. af jobcenteret.
Stk. 4.
Uanset stk. 3 kan en person, der er omfattet af stk. 1, som er påbegyndt en uddannelse i en
opsigelsesperiode, ved ledighedens indtræden fortsætte med uddannelsen som selvvalgt uddannelse i op til 6
uger fra første ledighedsdag, forudsat at uddannelsen kan tages som selvvalgt uddannelse.
Stk. 5.
Kursusprisen for videregående uddannelser på positivlisten, jf. stk. 8, må ikke overstige et prisloft på
151.234,50 kr. eksklusive moms pr. årselev svarende til 3.780,86 kr. pr. fuldtidsuge (2015-niveau). Prisloftet
reguleres en gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Stk. 6.
Under deltagelse i selvvalgt uddannelse modtager personen dagpenge efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Stk. 7.
Arbejdsløshedskasserne træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne for at få uddannelse efter dette
kapitel er opfyldt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren udarbejder en landsdækkende positivliste med inddragelse af
Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet og efter høring af Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse (VEU-rådet), Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser og
Beskæftigelsesrådet. Den landsdækkende positivliste indeholder alle arbejdsmarkedsuddannelser (AMU)
efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., dog undtaget Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser
(TAMU) og afgrænser i øvrigt, hvilke kurser og uddannelsesforløb det er muligt at deltage i.
Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om selvvalgt uddannelse for ledige,
administration af ordningen, dækning af deltagerbetaling, betaling af kost og logi samt
befordringsgodtgørelse under deltagelse i uddannelse.
Stk. 10.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at rådighedsforpligtelsen efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. kan fraviges for personer i selvvalgt uddannelse efter dette kapitel.««
[Retten til 6 ugers jobrettet uddannelse ændres til 6 ugers selvvalgt uddannelse ud fra positivlisten for alle
ledige dagpengemodtagere]
8)
I den under
nr. 37
foreslåede affattelse af
§ 32 a, 2. pkt.,
udgår », der er fyldt 30 år«.
[Kravet om, at dagpengemodtagere skal være fyldt 30 år for at få ret til realkompetencevurdering, udgår]
9)
I den under
nr. 39
foreslåede
§ 33 a
udgår
stk. 2.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
[Kravet om, at erhvervsuddannelser, der gives som tilbud under puljen til uddannelsesløft efter § 33 a, skal
kunne gennemføres inden for dagpengeperioden, udgår]
10)
Det under
nr. 39
foreslåede
§ 33 b, stk. 3,
affattes således:
»Stk.
3.
Det regionale arbejdsmarkedsråd udarbejder regionale positivlister, jf. Kapitel 5 i lov om
organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.«
[De regionale arbejdsmarkedsråd udarbejder regionale positivlister]
11)
Nr. 42-44
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
12)
Den under
nr. 71
foreslåede affattelse af
§ 73 b, stk. 1,
affattes således:
Ȥ 73 b.
Personer, der er visiteret til fleksjob, kan inden for de første 9 måneders sammenlagt ledighed i op
til 6 uger deltage i et selvvalgt kursus eller et selvvalgt uddannelsesforløb, der fremgår af en positivliste, jf. §
26 a, stk. 8.«
[Retten til 6 ugers jobrettet uddannelse ændres til 6 ugers selvvalgt uddannelse ud fra positivlisten for alle
ledige fleksjobvisiterede]
13)
I den under
nr. 71
foreslåede affattelse af
§ 73 b, stk. 4,
ændres ordet »jobrettet« til: »selvvalgt«.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Retten til 6 ugers jobrettet uddannelse ændres til 6 ugers selvvalgt uddannelse ud fra positivlisten for alle
ledige fleksjobvisiterede]
14)
Efter nr. 76 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 84, stk. 1, 1. pkt.,
ændres: »i hele« til: »efter §§ 85, 87 og 88 i«.
[Dagpengemodtagere får fremover ret, men ikke pligt, til mere end et tilbud i dagpengeperioden]
15)
Efter nr. 80 indsættes som nyt nummer:
»02.
Efter § 89 indsættes:
»Ret til efterfølgende tilbud
§ 90.
Når en person, der omfattet af §§ 85, 87 og 88 har afsluttet tilbuddet, har personen ret til tilbud efter
kapitel 10-12, hvis personen anmoder herom.««
[Dagpengemodtagere får fremover ret, men ikke pligt, til mere end et tilbud i dagpengeperioden]
16)
Nr. 82-85, 87, 89
og
101
udgår.
[Vilkårene for jobrotation fastholdes]
17)
Efter nr. 89 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 98 b, stk. 5,
udgår ordet »ikke«.«
[Optjening af dagpengeret under jobrotationsforløb]
18)
I den under
nr. 94
foreslåede affattelse af §
98 g, stk. 1,
udgår: »for personer omfattet af § 98 e, stk. 1.
For personer omfattet af § 98 e, stk. 2, udgør tilskuddet 30 kr. pr. time i praktiktiden«
[Tilskud til arbejdsgivere i voksenlærlinges praktiktid]
19)
Nr. 95
affattes således:
»95.
§ 98 g, stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
»Tilskuddet i praktikperioder kan gives i hele den aftalte uddannelsesperiode.« «
[Tilskudsperiodens længde under voksenlærlingeordningen]
20)
I det under
nr. 99
foreslåede
§ 118, stk. 2,
indsættes efter »§ 2, nr. 1«: », medmindre der er tale om
særlige forløb for alvorligt syge og ofre for ulykker«.
[Kommunerne får ret til driftsrefusion ved vejledning og opkvalificeringsforløb for dagpengemodtagere, hvis
der er tale om særlige forløb for alvorligt syge og ofre for ulykker]
Til § 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21)
Nr. 2
udgår.
[Konsekvens af ophævelsen af forslaget til § 48 a om udbetaling af højst 80 pct. af højeste dagpenge ved
deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats]
22)
Nr.
3 udgår.
[Ledige skal have fuld dagpengesats ved deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats.]
23)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
01.
I
§ 53, stk. 4,
indsættes efter 2. pkt.:
»Dog medregnes beskæftigelse som vikar i forbindelse med jobrotation, jf. lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats kapitel 18 ved opgørelse af arbejdskravet i stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 17]
24)
Nr. 7
udgår.
[Konsekvens af ophævelsen af forslaget til § 48 a om udbetaling af højst 80 pct. af højeste dagpenge ved
deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats]
25)
Nr. 12
udgår.
[Sanktion for en eller flere dages udeblivelse fra tilbud udgår.]
26)
Nr. 13
udgår.
[Konsekvens af, at sanktion for en eller flere dages udeblivelse fra tilbud, udgår.]
27)
Nr. 14
udgår.
[konsekvens af ophævelsen af forslaget til § 48a om udbetaling af højst 80 pct. af højeste dagpenge ved
deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der vil
herefter ikke være behov for en særlig lånemulighed i forbindelse med uddannelsesløft ]
Underændringsforslag til ændringsforslag nr. 27
28)
I det under
nr. 14
forslåede § 75 k, stk. 1,1. pkt. ændres ordene: ”forrentes lånet med 4 pct. årligt” til:
”forrentes lånet ikke”.
[konsekvens af forslaget om, at lån til uddannelsesløft skal være rentefrit under uddannelsen]
29)
Nr. 15
udgår.
[Konsekvens af ophævelsen af reglerne om den særlige låneordning i forbindelse med uddannelsesløft.]
30)
Nr. 22
udgår.
[Konsekvens af ophævelsen af reglerne om den særlige låneordning i forbindelse med uddannelsesløft.
Klageadgang for afgørelser truffet om låneordningen ]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til § 3
31)
Nr. 21
udgår.
[Periodesanktion ved en ledighedsydelsesmodtagers udeblivelse fra tilbud udgår.]
32)
Nr. 22
udgår.
[Opgørelse af periodesanktion ved en ledighedsydelsesmodtagers udeblivelse fra tilbud udgår.]
Til § 8
33)
I
stk. 2,
udgår følgende numre: »16« og »22«, og »67-71« ændres til: »67-69, 71«, og efter »76«
indsættes: »nr. 01-03«, og »80-99« ændres til: »80-81, 86, 88, 90-99«, og »101-103« og ændres til: »102-
103«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4, 14-17 og 23]
34)
I
stk. 4,
udgår »og § 16 b« og nummer: »21« udgår, og »42-45« ændres til: »45«, og »§ 52 h, stk. 3, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 4, § 2, nr. 7, 12-16, 22, § 3, nr. 8, 9, 21 og 22, « ændres til: »§ 52 h, stk.3, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., som affattet ved denne lovs § 2, nr. 4, § 2, nr. 16, § 3, nr. 8, 9, «.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2, 6, 11, 21-22, 24-32]
Til § 10
35)
Stk. 1
affattes således:
»Stk.
1.
For en person, der er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som den 1. juli
2015 har haft mindre end 6 måneders sammenlagt ledighed, skal arbejdsløshedskassen i perioden frem til det
tidspunkt, hvor den sammenlagte ledighed udgør 6 måneder,
1) afholde mindst 2 jobsamtaler efter § 16 a, stk. 1, hvis personen ikke har deltaget i jobsamtaler i
jobcenteret,
2) afholde mindst 1 jobsamtale efter § 16 a, stk. 1, hvis personen har deltaget i 1 jobsamtale i jobcenteret,
eller
3) afholde jobsamtaler efter behov,, hvis personen har deltaget i mindst 2 jobsamtaler i jobcenteret.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
36)
Stk. 3
affattes således:
»Stk.
3.
En person, som inden den 1. januar 2015 havde ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse efter de hidtidige
regler, kan benytte sig af retten til 6 ugers selvvalgt uddannelse efter den i §§ 26 a og 73 b som affattet ved §
1, nr. 23 og 71, foreslåede ordning, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Perioder med deltagelse i
selvvalgt uddannelse efter de hidtidige regler og efter den foreslåede ordning om selvvalgt uddannelse kan
tilsammen højst udgøre i alt 6 uger. Det er tilstrækkeligt, at uddannelsesforløbet kan afsluttes inden for den
periode, som uddannelsesforløbet skulle være afsluttet inden for efter de hidtidige regler.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7, 12 og 13]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
37)
Stk. 6- 8
og
10
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 16]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer som følge af de i nr. 7, 12 og 13 foreslåede ændringer af 6 ugers
jobrettet uddannelse til 6 ugers selvvalgt uddannelse.
Til nr. 2
Med forslaget skal kontakten til dagpengemodtagere fremover foregå gennem arbejdsløshedskassen de første
6 måneder. I disse 6 måneder skal der holdes én cv-samtale og 2 samtaler. Der kan holdes flere samtaler,
hvis arbejdsløshedskassen og dagpengemodtageren finder det formålstjenligt. Dagpengemodtagere kan til
hver en tid bede om en individuel samtale i arbejdsløshedskassen. Arbejdsløshedskasserne skal desuden
tilbyde de ledige andre tilbud end individuelle samtaler, f.eks. workshops og besøg på arbejdspladser.
I forslaget foreslås alene ændringer i forhold til de 2 jobsamtaler, der skal holdes i de første 6 måneder, idet
det fremgår af gældende lovs § 14, at arbejdsløshedskassen allerede i dag holder cv-samtalen med
dagpengemodtageren. I overensstemmelse med lovforslaget er det i forslaget forudsat fastholdt, at cv-
samtalen med arbejdsløshedskassen fremover skal holdes senest 2 uger fra tilmeldingen, jf. lovforslagets § 1,
nr. 8.
Med forslaget affattes § 16 a på ny, mens § 16 b udgår.
Det foreslås i
stk.1,
at arbejdsløshedskassen i de første 6 måneders sammenlagt ledighed skal afholde mindst
2 individuelle jobsamtaler med dagpengemodtageren, og at arbejdsløshedskassen herunder skal tilbyde
dagpengemodtageren andre aktiviteter. I overensstemmelse med gældende § 15, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, skal aktiviteterne gives under hensyn til personens ønsker og forudsætninger samt
arbejdsmarkedets behov med henblik på, at dagpengemodtageren hurtigst muligt opnår ordinær
beskæftigelse. Det foreslås videre, at udarbejdelse af personens ”Min Plan” færdiggøres ved den første
samtale med arbejdsløshedskassen. Personens ”Min Plan” skal herefter godkendes af jobcenteret og er først
herefter fastlagt.
Det foreslås således, at det fortsat er jobcenteret, der giver og betaler for tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats til den enkelte dagpengemodtager.
Det foreslås, at arbejdsløshedskassen i hele ledighedsperioden skal holde rådighedssamtaler efter behov. Det
foreslås, at der med hjemmel i gældende § 62, stk. 6, og § 65, stk. 6, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
kan fastsættes nærmere regler i bekendtgørelse om en a-kasses pligt til at vejlede mv. og bekendtgørelse om
rådighed om rådighedssamtalerne.
Forslaget til
stk. 2-8
er i overensstemmelse med forslaget til § 16 a, stk. 2-8, i lovforslag L 58. Det foreslås
således i overensstemmelse med lovforslaget, at
1) jobcenteret efter de første 6 måneders sammenlagt ledighed skal holde jobsamtaler med
dagpengemodtageren, hver gang dagpengemodtageren har været ledig i sammenlagt 3 måneder, og at
disse samtaler i et vist omfang kan afholdes fleksibelt,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2) der skal holdes en jobsamtale senest efter 16 måneders sammenlagt ledighed, hvor jobcenteret skal
tilbyde dagpengemodtageren en intensiveret indsats, og hvor arbejdsløshedskassen deltager i samtalen,
medmindre dagpengemodtageren ikke ønsker det,
3) jobsamtalerne under kontaktforløbet - i overensstemmelse med gældende regler - kan holdes på anden
måde end ved personligt fremmøde, hvis dagpengemodtageren deltager i tilbud,
4) at samtalen om selvvalgt uddannelse, som skal afholdes efter § 26 a, stk. 3, 2. pkt., kan træde i stedet for
en jobsamtale efter stk. 1,
5) at dagpengemodtagerene selv skal booke jobsamtalerne under kontaktforløbet,
6) at selvbookning af jobsamtaler med jobcenteret sker på "Min side" på Jobnet, mens selvbookning af
samtaler med arbejdsløshedskasserne sker via arbejdsløshedskassernes bookningssystemer,
7) at der fastsættes nærmere regler om selvbooking og om afmelding som arbejdssøgende, hvis en person
ikke selv booker jobsamtaler, samt om fritagelse af personer fra pligten til selv at skulle booke
jobsamtaler.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget vedr. det ændrede kontaktforløb yderligere her.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget til nr. 2, hvorefter kontaktforløbet ændres
således, at kontakten til den enkelte dagpengemodtager fremover foregår gennem arbejdsløshedskassen de
første 6 måneder, hvor dagpengemodtageren skal deltage i 2 jobsamtaler i arbejdsløshedskassen.
Med forslaget til nr. 1 om ny affattelse af § 16 a, er dagpengemodtagerens første jobsamtale med
arbejdsløshedskassen omfattet af § 16 a, stk. 1. Som konsekvens heraf ophæves lovens § 19.
Til nr. 4
Der er tale om konsekvensændringer som følge af de i nr. 7, 12 og 13 foreslåede ændringer af 6 ugers
jobrettet uddannelse til 6 ugers selvvalgt uddannelse.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget til nr. 2, hvorefter kontaktforløbet ændres
således, at kontakten til den enkelte dagpengemodtager fremover foregår gennem arbejdsløshedskassen de
første 6 måneder, hvor dagpengemodtageren skal deltage i 2 jobsamtaler i arbejdsløshedskassen.
Med forslaget til nr. 2, om, at kontakten de første 6 måneders sammenlagt ledighed skal foregå gennem
arbejdsløshedskassen, vil der som konsekvens være behov for at ændre hjemlen, idet der alene vil være
behov for at kunne fastsætte regler om arbejdsløshedskassens deltage i den fælles jobsamtale efter senest 16
måneders sammenlagt ledighed.
Til nr. 6
Med forslaget fjernes de nye rådighedsafprøvende tilbud for dagpengemodtagere fra lovgivningen.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget yderligere her.
Til nr. 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås i
stk. 1,
at retten til 6 ugers jobrettet uddannelse ændres til 6 ugers selvvalgt uddannelse, som
skal gælde for alle dagpengemodtagere og således ikke være målrettet bestemte grupper af
dagpengemodtagere.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget om udvidelse af målgruppen yderligere.
Det foreslås i
stk. 3
som konsekvens af ændringsforslag nr. 2, at arbejdsløshedskassen ved første jobsamtale
skal vejlede om 6 ugers selvvalgt uddannelse. Hvis personen forud for første jobsamtale og efter cv-samtalen
i arbejdsløshedskassen tilkendegiver ønske om at benytte retten til 6 ugers selvvalgt uddannelse, skal
personen hurtigst muligt og senest en uge efter til en samtale i arbejdsløshedskassen herom. Forslaget om
ændringerne af kontaktforløb træder i kraft 1. juli 2015. Det foreslås derfor, at vejledningen ved første
jobsamtale eller forud for første jobsamtale foretages af jobcenteret i perioden fra den 1. januar 2015 til den
1. juli 2015.
Det foreslås i
stk. 8,
at alle arbejdsmarkedsuddannelser (AMU-kurser) skal fremgå af positivlisten dog
undtaget Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU). Positivlisten indeholder dermed AMU-
kurser og andre udvalgte uddannelsesforløb.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget om indholdet i positivlisten yderligere.
Øvrige ændringer i forslaget til § 26 a som affattet ved ændringsforslaget til nr. 7 er konsekvensændringer
som følge af, at ordningen skal være selvvalgt uddannelse i stedet for jobrettet uddannelse.
Til nr. 8
Med forslaget udgår kravet om, at dagpengemodtagere skal være fyldt 30 år, for at have ret til en
realkompetencevurdering.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget yderligere her.
Til nr. 9
Med forslaget udgår kravet om, at jobcenteret alene kan give tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 33 a,
hvis hele erhvervsuddannelsen, kan gennemføres inden for dagpengeperioden.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget yderligere her.
Til nr. 10
Med forslaget vil positivlisten til den regionale pulje til korte, erhvervsrettede uddannelser skulle udarbejdes
af de regionale arbejdsmarkedsråd. Der henvises i øvrigt til den foreslåede ændring af forslag til § 29, nr. 5, i
forslag til lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. - L 59.
Forslagsstilleren skal begrunde yderligere her.
Til nr. 11
Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforlag nr. 6 om, at rådighedsafprøvende tilbud for
dagpengemodtagere udgår af lovgivningen.
Til nr. 12 og 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås i
nr. 12
som konsekvens af forslaget til nr. 7 om at ændre målretning af ordningen om selvvalgt
uddannelse til en jobrettet uddannelse til i stedet at være ret til selvvalgt uddannelse for alle
dagpengemodtagere på tilsvarende vis at ændre til selvvalgt uddannelse for alle fleksjobvisiterede.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget om udvidelse af målgruppen yderligere.
Det foreslåede
nr. 13
er en konsekvens af ændring af ordningen fra jobrettet uddannelse til selvvalgt
uddannelse.
Til nr. 14 og 15
Med forslaget vil dagpengemodtagere fremover have ret (men ikke pligt) til mere end et tilbud i
dagpengeperioden.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget om, at dagpengemodtagere fremover skal have ret men
ikke pligt til mere end et tilbud, yderligere her.
Til nr. 16
Med forslaget bevares de gældende regler om jobrotation for så vidt angår muligheden for at udbetale
jobrotationsydelse, hvis den uddannelse, den beskæftigede deltager i, er knyttet til en uddannelsesaftale, der
fører frem til en erhvervsuddannelse i henhold til lov om erhvervsuddannelser eller lov om maritime
uddannelser, samt hvis der er tale om en uddannelse, der efter beslutning truffet af bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan sidestilles med en erhvervsuddannelse. Desuden bevares de
gældende regler om kravet til forudgående ledighed, varighed af vikarens ansættelse i jobrotation, samt
statsrefusion til kommunerne.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget yderligere her.
Til nr. 17
Med forslaget medregnes arbejde som vikar i forbindelse med jobrotation ved opgørelsen af
beskæftigelseskravet efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget yderligere her.
Til nr. 18
Med forslaget vil størrelsen på tilskuddet pr. time i praktikperioden hos arbejdsgivere ikke være afhængigt,
om tilskuddet ydes i forhold til en persoen der forud for uddannelsesaftalen har været ledig eller i
beskæftigelse.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget yderligere her.
Til nr. 19
Med forslaget kan tilskuddet i praktikperioder gives i hele den aftalte uddannelsesperiode, for såvel ledige
som beskæftigede.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget yderligere her.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 20
Med forslaget får kommunerne ret til driftsrefusion for vedrørende tilbud om vejledning og opkvalificering,
som ikke er ordinær uddannelse, til dagpengemodtagere, hvis der er tale om særlige forløb for alvorligt syge
og ofre for ulykker, fx afklaringsforløb. Det bemærkes, at undtagelsen alene omfatter tilfælde, hvor
jobcenteret (kommunen) giver sådanne tilbud til en dagpengemodtager. Det bemærkes videre, at det bl.a. er
en betingelse for at modtage dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at en person – uanset en
alvorlig sygdom eller ulykke – kan opfylder kravene om at kunne stå fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet.
Som følge af lov nr. 720 af 25. juni 2014 om ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love, kan dagpengemodtagere, som forud for sygdommen
er tilmeldt som jobsøgende hos jobcenteret, og som bliver syge fra den 5. januar 2015, dog fortsætte med at
modtage arbejdsløshedsdagpenge under de første 14 dages sygdom. Ved sygdom ud over 14 dage overgår
dagpengemodtageren til at modtage sygedagpenge fra kommunen efter reglerne i lov om sygedagpenge.
Personer, der arbejder på nedsat tid og modtager supplerende dagpenge, overgår dog til sygedagpenge fra
kommunen fra første sygedag.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget yderligere her.
Til § 2
Til nr. 21
Forslaget er en konsekvens af forslaget til ophævelsen af nr. 22 vedrørende § 48 a om udbetaling af højst 80
pct. af højeste dagpenge ved deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Til nr. 22
Med forslaget vil dagpengemodtagere kunne modtage fuld dagpengesats under deltagelse i tilbud om
erhvervsuddannelse efter forslaget til § 33 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Med forslaget vil der ikke længere være behov for at fastsætte regler om en lånemodel i forbindelse med
deltagelse i tilbud i forbindelses med uddannelsesløftet, herunder om refusion og klage.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget yderligere her.
Til nr. 23
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag til nr. 17, hvorefter arbejde som vikar i
forbindelse med jobrotation medregnes ved opgørelsen af beskæftigelseskravet efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Til nr. 24
Forslaget er en konsekvens af forslaget til ophævelsen af nr. 22 vedrørende § 48a om udbetaling af højst 80
pct. af højeste dagpenge ved deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 25
Med forslaget vil dagpengemodtagere ikke sanktioneres, hvis de udebliver fra et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som pågældende er begyndt på.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget om, at sanktionen for udeblivelse fra tilbud udgår,
yderligere her.
Til nr. 26
Ændringen er en konsekvens af, at forslaget om, at sanktion for en eller flere dages udeblivelse fra tilbud
skal udgå.
Til 27
Forslaget er en konsekvens af forslaget til ophævelsen af nr. 22 vedrørende § 48a om udbetaling af højst 80
pct. af højeste dagpenge ved deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Til nr. 28
Med forslaget vil lån under udbetalt under deltagelse i tilbud om erhvervsuddannelse efter forslaget til § 33 a
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats være rentefrit.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget om, at lånet skal være rentefrit under deltagelse i tilbud om
erhvervsuddannelse, yderligere her.
Til nr. 29
Forslaget er en konsekvens af forslaget til ophævelsen af nr. 22 vedrørende § 48a om udbetaling af højst 80
pct. af højeste dagpenge ved deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Til nr. 30
Forslaget er en konsekvens af forslaget til ophævelsen af nr. 22 vedrørende § 48a om udbetaling af højst 80
pct. af højeste dagpenge ved deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Til § 3
Til nr. 31 og 32
Med forslaget vil modtagere af ledighedsydelse ikke sanktioneres, hvis de uden rimelig grund udebliver fra
et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, som kan forbedre mulighederne for at
få arbejde.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget om, at sanktionen for udeblivelse fra tilbud udgår,
yderligere her.
Til § 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 33
Ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 8, stk. 2 er tilrettet så den er i overensstemmelse med ændringsforslagets §
1, nr. 01-03, nr. 4, nr. 16 § 2 nr. 23.
Til nr. 34
Ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 8, stk. 4 er tilrettet så den er i overensstemmelse med ændringsforslagets §
1, nr. 2, nr. 6, nr. 11, § 2 nr. 21-22 og nr. 24 – 32.
Til § 10
Til nr. 35
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2, hvorefter kontaktforløbet ændres
således, at kontakten til den enkelte dagpengemodtager fremover skal foregå gennem arbejdsløshedskassen
de første 6 måneder, hvor dagpengemodtageren skal deltage i 2 jobsamtaler i arbejdsløshedskassen.
Der foreslås derfor en overgangsregel, hvor en dagpengemodtager som er påbegyndt et ledighedsforløb
inden 1. juli 2015, skal have mindst 2 jobsamtaler i de første 6 måneders sammenlagt ledighed.
Hvis dagpengemodtagere før 1. juli 2015 ikke har deltaget i jobsamtaler i jobcenteret, skal
dagpengemodtageren deltage i mindst 2 jobsamtaler i arbejdsløshedskassen. Hvis dagpengemodtageren har
deltaget i 1 jobsamtale i jobcenteret, skal dagpengemodtageren deltage i mindst 1 jobsamtale i
arbejdsløshedskassen, og hvis dagpengemodtageren har deltaget i mindst 2 jobsamtaler i jobcenteret, skal
dagpengemodtageren ikke deltage i jobsamtaler i arbejdsløshedskassen.
Til nr. 36
Den foreslåede ændring af overgangsbestemmelsen om 6 ugers jobrettet uddannelse til en overgangsordning
om 6 ugers selvvalgt uddannelse er en konsekvensændring som følge af ændringsforslaget nr. 7, 12 og 13 om
at ændre ordning med ret til 6 ugers jobrettet uddannelse til ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse for alle ledige
dagpengemodtagere og fleksjobvisiterede.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget yderligere.
Til nr. 37
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag til 16, hvorefter gældende regler om
jobrotation fastholdes.