Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 59
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (L59), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 4. december 2014 fra SKS Applika-
tion m.fl, jf. L 59 - bilag 6.”
Endeligt svar:
9. december 2014
SKS Applikation Service har i BEU bilag nr. 6 (L59) fremsendt forslag til ændrin-
ger i L59. Der er et forslag om tilføjelse af et nyt stykke i § 39 og forslag til æn-
dringer i bemærkningerne til lovforslaget.
Forslaget skal ses i forlængelse to tidligere henvendelser fra SKS, jf. bilag 6 (L58)
og bilag 8 (L58), som jeg har kommenteret på i mine svar på BEU spørgsmål nr. 23
(L58) og BEU spørgsmål nr. 30 (L58).
Det fremgår af bilag 6 (L59), at formålet med de ændringer, som SKS foreslår til
L59, er at:
”de nye tvungne softwareløsninger ikke bliver ”lukkede”. Ved at sikre åbne
snitflader kan nye administrative it-systemer integrere med kommunens øvrige
digitale sagsbehandlingssystemer
der undgås silo- eller søjledannelse i jobcentrene til de øvrige forvaltninger og
samarbejdspartnere
der fortsat er et innovativt marked i kommunerne
den aftalte fælles offentlige digitaliseringsstrategi, hvor staten og kommunerne
har aftalt mål og arbejdsfordeling, ikke brydes
kommunerne fortsat kan bestemme sags- og arbejdstilrettelæggelse i deres egne
forvaltninger, hvor de har ansvaret for resultatet
kommunerne kan udnytte eksisterende driftsklare it-løsninger, som er smartere
og med integration til kommunes øvrige forvaltninger”
Bemærkningerne fra SKS er i stort omfang en indholdsmæssig gentagelse af tidli-
gere henvendelse til udvalget fra SKS, jf. BEU bilag 6 (L58) og 8 (L58).
Det er vurderingen, at det fremsatte lovforslag i stor udstrækning samt den eksiste-
rende praksis sikrer åbne standarder, forebygger silodannelser og er i overens-
stemmelse med den fælles offentlige digitaliseringsstrategi. Jeg henviser her til mi-
ne svar på BEU spørgsmål nr. 23 (L58) og BEU spørgsmål nr. 30 (L58).
I forhold til enkelte konkrete systemer (VITAS og Jobcenter Planner) er der tale
om en særlig problemstilling, hvor det er min vurdering, at det af hensyn til at sikre
opfyldelsen af de fastsatte mål i flere politiske aftaler, er nødvendigt at fastholde
løsningerne som obligatoriske.