Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1433423_0001.png
Udlændingeafdelingen
Dato:
Dok.:
1. december 2014
1404697
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål C vedrørende
lovforslag nr. L 72 fra Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik
Samrådsspørgsmål C:
”Ministeren bedes redegøre for mulighederne for - inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser - at skærpe reglerne yderligere i
forhold til både tidsbegrænsning af opholdstilladelser og udskydelse af
familiesammenføring.”
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
Det er vigtigt for mig at understrege, at regeringens forslag om
ændringer på asylområdet ser ud, som det gør, fordi vi mener, at
forslaget er rimeligt og fornuftigt i den ekstraordinære situation, som vi
befinder os i.
Der er ingen tvivl om, at adgangen til familiesammenføring har stor
betydning, hvis man som flygtning har familie i det land, man er flygtet
fra. Regeringen anerkender fuldt ud, at forslaget har konsekvenser for
de mennesker, som bliver omfattet.
Det
er
dog
regeringens
opfattelse,
at
forslaget
herunder
begrænsningen i adgangen til familiesammenføring – rammer den
rigtige balance i en situation, hvor antallet af asylansøgere fra bl.a.
Syrien er steget voldsomt. Når regeringen har foreslået denne ændring
på asylområdet, er det fordi, vi er nødt til at være realistiske.
Danmark er et lille land. Vi skal have integrationen til at fungere, både
af hensyn til den enkelte og af hensyn til vores velfærdssamfund. Det
skaber vi rammerne for med det lovforslag, vi har fremsat.
Samtidig har det selvfølgelig været vigtigt for regeringen, at det forslag,
som vi er kommet med, er i overensstemmelse med Danmarks
internationale
forpligtelser.
Og
det
er
lovforslaget
efter
Justitsministeriets opfattelse.
2.
Når det gælder mulighederne for – inden for rammerne af Danmarks
internationale forpligtelser – at skærpe reglerne yderligere, vil jeg starte
med en vigtig konstatering:
Det her er ikke eksakt videnskab. Der er ikke en enkel formel, som
afgør spørgsmålet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som i andre tilfælde må den juridiske vurdering således baseres på en
samlet og konkret afvejning af en række forskellige momenter -
herunder også når man skal forholde sig til for eksempel de to centrale
elementer i lovforslaget, som samrådsspørgsmålet vedrører.
Det drejer sig for det første om længden af den 1-årige midlertidige
opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 7, stk. 3.
Og det drejer sig for det andet om begrænsningen i adgangen til
familiesammenføring.
3.
For så vidt angår det første spørgsmål – altså opholdstilladelsens
længde – vil en yderligere skærpelse af reglerne i forhold til regeringens
forslag være, at den midlertidige opholdstilladelse skulle have en
kortere varighed end et år, dvs. f.eks. et halvt år.
Varigheden af opholdstilladelsen er ikke som udgangspunkt afgørende i
forhold til vores internationale forpligtelser, medmindre varigheden
konkret må anses som udtryk for usaglig forskelsbehandling og dermed
i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 14.
Det vil kunne være tilfældet, hvis udlændinge i sammenlignelige
situationer gives opholdstilladelse af forskellig varighed.
Som det fremgår af lovforslaget, har Justitsministeriet imidlertid
vurderet, at de udlændinge, der fremover vil opnå midlertidig
beskyttelsesstatus, ikke befinder sig i en situation, der kan
sammenlignes med situationen for de udlændinge, som opnår
konventionsstatus eller beskyttelsesstatus på grund af særlige
individuelle omstændigheder.
[Når det er sagt, så synes jeg faktisk også, at en varighed på 1 år under
alle omstændigheder er kort tid for en opholdstilladelse. Det vil rent
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
administrativt heller ikke give mening med en kortere varighed, da de
forhold – som har begrundet opholdstilladelsen – i så fald næppe vil
kunne nå at have ændret sig, inden opholdstilladelsen skal vurderes
igen.]
4.
For så vidt angår det andet spørgsmål – adgangen til
familiesammenføring – lægges der med lovforslaget også op til en
begrænsning i adgangen til familiesammenføring.
Begrænsningen indebærer, at en udlænding, der meddeles den
foreslåede nye midlertidige beskyttelse, som udgangspunkt ikke vil
kunne få familiesammenføring i det første år her i landet.
Tilladelse til familiesammenføring vil dog skulle gives, hvis Danmarks
internationale forpligtelser konkret kræver det.
Ved vurderingen af, om Danmarks internationale forpligtelser kræver,
at der skal meddeles tilladelse til familiesammenføring, er det især Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, der er relevant.
Det fremgår i den forbindelse af de almindelige bemærkninger til
lovforslaget om midlertidig beskyttelse, pkt. 5, at der i hver enkelt sag,
hvor en udlænding søger om familiesammenføring, skal foretages en
konkret vurdering af, hvorvidt det – bl.a. ud fra Danmarks interesse i at
kontrollere indvandringen – er proportionalt at meddele afslag på
opholdstilladelse, når sagens samlede omstændigheder tages i
betragtning.
Den
række
af
momenter,
der
efter
Den
Europæiske
indgår
ved
Menneskerettighedsdomstols
praksis
sædvanligvis
vurderingen, fremgår også af lovforslaget. Det drejer sig bl.a. om:
- konsekvenserne for familielivet,
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- årsagen til den adskillelse, der nu ønskes tilendebragt, herunder om
det skyldes den herboende persons eget frie valg, og
- karakteren og omfanget af parternes tilknytning til den stat, der søges
om familiesammenføring i.
Der ses ikke at foreligge nogen praksis fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol vedrørende en begrænsning i adgangen til
familiesammenføring, som den, der foreslås med lovforslaget.
Der er dog efter Justitsministeriets opfattelse grund til at tro, at
Domstolen vil tage udgangspunkt i de momenter, der er nævnt i
lovforslaget, ved afvejningen af, om der skal meddeles tilladelse til
familiesammenføring.
Som det fremgår af lovforslaget, må det midlertidige 1-årige ophold i
almindelighed føre til, at karakteren og omfanget af parternes
tilknytning til Danmark vil være meget begrænset.
Efter Justitsministeriets opfattelse må det antages, at dette moment –
altså det korte ophold her i landet og det forhold, at opholdstilladelsen
kun er meddelt for 1 år – vil indgå med betydelig vægt i vurderingen af,
om
de
pågældende
efter
artikel
8
Den
vil
have
Europæiske
krav
Menneskerettighedskonventions
familiesammenføring.
Det vil også kunne indgå, at der er tale om en ordning, der ikke
permanent afskærer adgangen til familiesammenføring, men alene
udskyder adgangen i lyset af udlændingens særlige midlertidige
opholdsretlige status.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der vil dog – som jeg også allerede har nævnt – i de enkelte tilfælde
skulle foretages en konkret vurdering af, om parterne har krav på
familiesammenføring, idet der vil kunne være særlige situationer, hvor
hensynet til familiens enhed vejer tungere.
Det gælder f.eks., hvis personen i Danmark før udrejsen fra hjemlandet
har passet en handicappet ægtefælle i hjemlandet, eller hvis den
herboende har alvorligt syge mindreårige børn i hjemlandet. I disse
tilfælde kan et afslag på familiesammenføring være særligt indgribende
allerede inden for det første år.
Som det fremgår af lovforslaget, er det Justitsministeriets opfattelse, at
den foreslåede ordning er i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser.
Det er vigtigt for mig igen at understrege, at der ikke er tale om eksakt
videnskab, men derimod Justitsministeriets bedste faglige vurdering –
på baggrund af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis –
af, hvordan Domstolen vil se på spørgsmålet. En sådan vurdering kan jo
være forbundet med en større eller mindre grad af sikkerhed. Og det
giver sig selv, at der typisk vil være mindre sikkerhed, når der ikke
foreligger praksis, som tager stilling til lignende situationer.
Det er også vigtigt for mig at understrege, at Justitsministeriet alene har
taget stilling til, hvordan Danmarks forpligtelser efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 – efter ministeriets opfattelse
– skal fortolkes i en situation, som den der foreslås med lovforslaget.
Det vil sige en situation, hvor den herboende person er meddelt en
midlertidig opholdstilladelse med en varighed på 1 år på baggrund af et
midlertidigt beskyttelsesbehov.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeriet har ikke taget stilling til, om det i lyset af Danmarks
internationale forpligtelser ville være muligt at forlænge perioden på 1
år,
hvor
en
udlænding
som
udgangspunkt
ikke
kan
familiesammenføring.
Der foreligger som sagt ingen praksis fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol om det her spørgsmål.
Bl.a. på den baggrund kan Justitsministeriet – som det også fremgår af
min besvarelse af spørgsmål nr. 68 til lovforslaget – ikke sige, at der vil
være ”klare konventionsmæssige forhindringer” for som udgangspunkt
at udskyde adgangen til familiesammenføring til f.eks. 14, 18 eller 24
måneder.
Når det er sagt, så er det selvfølgelige givet, at hvis perioden på 1 år
forlænges, vil der gradvist kunne lægges mindre vægt på de forhold –
nemlig opholdets midlertidige karakter opholdstilladelsens længde –
som Justitsministeriet har lagt betydelig vægt på ved vurderingen af den
ordning, som regeringen har foreslået.
5.
Regeringens forslag er, som det er, fordi vi mener, at det i en
ekstraordinær situation rammer en rimelig balance og tager hensyn til,
at der er en hverdag i Danmark, som skal fungere. Det gælder ikke
mindst ude i kommunerne, som yder en kæmpe indsats.
Tak for ordet.
7