Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1428413_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2014
Udlændingekontoret
ASP
2014-0037-0090
1394158
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 56 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven. (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 21. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra medlem af Folketinget Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 56 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingelo-
ven. (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvis-
ning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har op-
nået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Vil ministeren redegøre for, hvordan man kan overholde bør-
nekonventionen, når man med forslaget nægter børn familie-
sammenføring i et år?”
Svar:
Lovforslaget er efter Justitsministeriets opfattelse i overensstemmelse med
Danmarks internationale forpligtelser, herunder børnekonventionen. Det
fremgår af de almindelige bemærkninger til forslaget, pkt. 2.4.2.1, at der i
de enkelte tilfælde vil skulle foretages en konkret vurdering af, om der er
krav på familiesammenføring, idet der vil kunne være særlige situationer,
hvor hensynet til familiens enhed vejer tungere. Dette gælder f.eks., hvis
personen i Danmark før udrejsen fra hjemlandet har passet en handicappet
ægtefælle i hjemlandet, eller hvis den herboende har alvorligt syge min-
dreårige børn i hjemlandet. I sådanne tilfælde kan et afslag på familie-
sammenføring være særligt indgribende allerede inden for det første år.
Det fremgår endvidere, at der i forhold til børn af en udlænding, som har
opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
7, stk. 3, vil kunne være situationer, hvor FN’s børnekonvention, herunder
konventionens artikel 3, stk. 1, om hensynet til barnets tarv, kan have be-
tydning for, om der skal gives tilladelse til familiesammenføring. Der hen-
vises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt. 5.
2