Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3298 - RIA
Offentligt
1454087_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7095/14
(OR. en)
PRESSE 106
PR CO 11
PRESSEMEDDELELSE
3298. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 3. og 4. marts 2014
Formænd
Ioannis Michelakis
Grækenlands indenrigsminister
Nikolaos Dendias
Grækenlands minister for offentlig orden og
borgerbeskyttelse
Charalambos Athanasiou
Grækenlands justitsminister og minister for åbenhed og
menneskerettigheder
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
7095/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0002.png
3. og 4. marts 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
INDRE ANLIGGENDER
Migrationspres (tendenser og perspektiver)
Rådet og Det Blandede Udvalg (EU plus Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz) noterede sig
oplysningerne fra Kommissionen og agenturerne om den seneste udvikling og de seneste tendenser
vedrørende migrationsstrømme mod Europa.
Rådet besluttede at følge denne udvikling nøje. Det opfordrede ligeledes Kommissionen og
agenturerne til fortsat at overvåge situationen nøje og informere Rådet om den seneste udvikling og
de seneste tendenser.
Taskforce vedrørende Middelhavet
Rådet og Det Blandede Udvalg så med tilfredshed på de fremskridt, der hidtil er gjort på de fem
nøgleområder, der er opført i Kommissionens meddelelse for så vidt angår det arbejde, som
Taskforcen vedrørende Middelhavet har udført, og opfordrede alle relevante interessenter til fortsat
aktivt at deltage i gennemførelsen af de operationelle tiltag. Det opfordrede også Kommissionen til
at forelægge en samlet rapport om de udførte aktiviteter på samlingen i RIA-Rådet i juni.
Europolforordningen
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til en forordning om EU-agenturet for samarbejde
og uddannelse inden for retshåndhævelse (Europol). Da et meget stort flertal af delegationerne er
modstandere af sammenlægningen af Europol og Cepol (Det Europæiske Politiakademi) som
foreslået af Kommissionen, vil udkastet til Europolforordning blive ændret i overensstemmelse
hermed.
Medlemsstaterne blev enige om, at der er behov for at ajourføre den gældende Cepolafgørelse i
lyset af traktaterne efter Lissabon, og opfordrede Kommissionen til snarest muligt at forelægge et
lovgivningsforslag om det nye retsgrundlag for Cepol.
Eventuelt
Rådet blev af formandskabet orienteret om den enighed, der er opnået med Europa-Parlamentet om
en række lovgivningsforslag, herunder:
forordningen om regler for overvågning af de ydre søgrænser inden for rammerne af det
operative samarbejde, der samordnes af Det Europæiske Agentur for Forvaltning af Det
Operative Samarbejde ved EU-Medlemsstaternes Ydre Grænser (Frontex)
direktivet om indrejse- og opholdsbetingelser for virksomhedsinternt udstationerede
tredjelandsstatsborgere.
7095/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0003.png
3. og 4. marts 2014
RETLIGE ANLIGGENDER
Fremtiden for RIA-området
Justitsministrene blev af Kommissionen orienteret om de vigtigste aspekter af den kommende
meddelelse om den fremtidige udvikling inden for retlige og indre anliggender og gav udtryk for
deres synspunkter og prioriteringer.
"Demokrati, retsstatsforhold og grundlæggende rettigheder er ufravigelige principper og værdier i
EU. I juni vil Rådet for Retlige og Indre Anliggender tage hensyn til udtalelserne fra
medlemsstaterne, Europa-Parlamentets holdning, Kommissionens meddelelse og den offentlige
høring med henblik på at forberede et betydeligt bidrag til Det Europæiske Råds møde, der afholdes
i samme måned", sagde formanden for Rådet og justitsministeren og ministeren for åbenhed og
menneskerettigheder, Charalambos Athanasiou.
Databeskyttelsesforordningen
Rådet havde en orienterende debat om visse spørgsmål vedrørende forslaget til forordning om en
generel EU-ramme for databeskyttelse.
Der var bred støtte blandt ministrene til udkastet til bestemmelserne vedrørende forordningens
territoriale anvendelsesområde, og de bekræftede, at der er enighed om, at internationale
overførsler af personoplysninger til tredjelande bør ske på grundlag af hovedprincipperne i
kapitel V i udkastet til forordning. Ministrene var enige om, at der er behov for flere tekniske
drøftelser om vigtige aspekter af dette kapitel, og at spørgsmålet om alternative modeller for
international dataoverførsel skal undersøges indgående.
Rådet bekræftede, at arbejdet vil fortsætte på teknisk niveau på grundlag af de fremskridt, der hidtil
er gjort inden for: pseudonymisering som led i den risikobaserede tilgang, personoplysningers
portabilitet for den private sektor og dataansvarliges og databehandleres forpligtelser.
Mens størstedelen af delegationerne syntes at mene, at anvendelsesområdet for bestemmelsen om
profilering i den kommende forordning i lighed med det nuværende direktiv 95/46/EF bør
begrænses til at regulere automatisk beslutningstagning, som har retsvirkning, eller som i væsentlig
grad berører fysiske personer, talte nogle andre delegationer for særlige bestemmelser om
profilering. De tekniske drøftelser bør således fortsætte på dette grundlag.
Europæisk Anklagemyndighed
Rådet havde en orienterende debat om forslaget vedrørende oprettelse af en Europæisk
Anklagemyndighed. Ministrene gav udtryk for deres synspunkter om myndighedens struktur,
afgrænsningen af dens opgaver og kompetencer samt om ordningen for proceduremæssige
rettigheder, der gælder for mistænkte og ofre.
7095/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0004.png
3. og 4. marts 2014
Retssikkerhedsgarantier for børn i straffesager
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til direktiv om retssikkerhedsgarantier for børn,
der er mistænkt eller tiltalt i straffesager. Forslaget tager sigte på at sikre, at børn er i stand til at
forstå og følge med i den straffesag, som de er genstand for, og at de er i stand til at udøve deres ret
til en retfærdig rettergang
.
Under drøftelsen blev der fastlagt retningslinjer for det videre arbejde.
Civil- og handelsretlige systemer
Rådet vedtog konklusioner om medlemsstaternes civil- og handelsretlige systemer.
Eventuelt
Rådet blev af formandskabet orienteret om den enighed, der blev opnået med Europa-Parlamentet
om en række lovgivningsforslag, herunder:
direktivet om strafferetlig beskyttelse af euroen og andre valutaer mod falskmøntneri
forordningen om indførelse af en europæisk kendelse til sikring af bankindeståender med
henblik på at lette grænseoverskridende gældsinddrivelse på det civil- og handelsretlige
område
forordningen om ændring af forordning 1215/2012 om retternes kompetence og om
anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område (den
såkaldte Bruxelles I-forordning).
7095/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0005.png
3. og 4. marts 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 7
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INDRE ANLIGGENDER .................................................................................................................... 9
Europol ................................................................................................................................................. 9
Migrationspres: tendenser og perspektiver .......................................................................................... 9
Taskforce vedrørende Middelhavet ..................................................................................................... 9
Databeskyttelsesdirektivet ................................................................................................................. 12
Migrationspres: tendenser og perspektiver ........................................................................................ 12
Taskforce vedrørende Middelhavet ................................................................................................... 12
Eventuelt ............................................................................................................................................ 12
RETLIGE ANLIGGENDER ............................................................................................................. 15
Databeskyttelsesforordningen ............................................................................................................ 15
Databeskyttelsesdirektivet ................................................................................................................. 16
Europæisk Anklagemyndighed .......................................................................................................... 16
Retssikkerhedsgarantier for børn i straffesager ................................................................................. 18
Medlemsstaternes civil- og handelsretlige systemer - konklusioner ................................................. 19
Resultattavlen for retsområdet i 2014 ................................................................................................ 19
Den fremtidige udvikling af RIA-området......................................................................................... 20
Eventuelt ............................................................................................................................................ 21
I tilknytning til Rådets samling .......................................................................................................... 25
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7095/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. og 4. marts 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Cepols evalueringsrapport ..................................................................................................................................... 26
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Ækvivalens af sikkerhedsregler for beskyttelse af klassificerede informationer ................................................... 26
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Ratificering af traktaten om våbenhandel .............................................................................................................. 26
ØKONOMI OG FINANS
Indskudsgarantiordninger ...................................................................................................................................... 27
HANDELSPOLITIK
Produkter med dobbelt anvendelse ........................................................................................................................ 27
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjer - Harmoniserede forskrifter på internationalt plan ....................................................................... 27
FISKERI
Utilsigtede fangster af hvaler ved fiskeri - Tilpasning til Lissabontraktaten ......................................................... 28
FØDEVARELOVGIVNING
Fødevaretilsætningsstoffer .................................................................................................................................... 28
TRANSPORT
Flyvebesætninger i civil luftfart - krav og procedurer ........................................................................................... 29
Connecting Europe-faciliteten - finansieringsprioriteter for transportsektoren ..................................................... 29
7095/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0007.png
3. og 4. marts 2014
DELTAGERE
Belgien:
Annemie TURTELBOOM
Maggie DE BLOCK
Bulgarien:
Tsvetlin YOVCHEV
Dimiter TZANTCHEV
Den Tjekkiske Republik:
Helena VÁLKOVÁ
Martin POVEJŠIL
Danmark:
Karen HÆKKERUP
Tyskland:
Emily HABER
Stefanie HUBIG
Estland:
Hanno PEVKUR
Matti MAASIKAS
Irland:
Alan SHATTER
Grækenland:
Charalambos ATHANASIOU
Nikolaos DENDIAS
Ioannis MICHELAKIS
Spanien:
Jorge FERNÁNDEZ DIAZ
Alberto RUIZ-GALLARDÓN
Alfonso DASTIS QUECEDO
Marina DEL CORRAL TÉLLEZ
Frankrig:
Manuel VALLS
Christiane TAUBIRA
Kroatien:
Ranko OSTOJIĆ
Mato ŠKRABALO
Italien:
Filippo BUBBICO
Andrea ORLANDO
Cypern:
Ionas NICOLAOU
Socrates HASIKOS
Letland:
Baiba BROKA
Ilze PĒTERSONE-GODMANE
Litauen:
Paulius GRICIŪNAS
Elvinas JANKEVICIUS
Justitsminister
Statssekretær for asyl og migration, social integration og
bekæmpelse af fattigdom under justitsministeren
Vicepremierminister og indenrigsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Statssekretær under forbundsjustitsministeren og
forbundsministeren for forbrugerbeskyttelse
Justitsminister
Fast repræsentant
Justits- og ligestillingsminister samt forsvarsminister
Justitsminister og minister for åbenhed og
menneskerettigheder
Minister for offentlig orden og borgerbeskyttelse
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Fast repræsentant
Generalsekretær for indvandrings- og
udvandringsspørgsmål
Indenrigsminister
Seglbevarer, justitsminister
Vicepremierminister og indenrigsminister
Fast repræsentant
Viceminister for indenrigsanliggender
Justitsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Vicejustitsminister
Viceindenrigsminister
7095/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0008.png
3. og 4. marts 2014
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
Félix BRAZ
Ungarn:
Tibor NAVRACSICS
László FELKAI
Malta:
Emanuel MALLIA
Owen BONNICI
Nederlandene:
Fred TEEVEN
Pieter DE GOOIJER
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Wolfgang BRANDSTETTER
Polen:
Rafał TRZASKOWSKI
Michał KRÓLIKOWSKI
Marek PRAWDA
Portugal:
Fernando ALEXANDRE
António COSTA MOURA
Rumænien:
Bogdan TOHĂNEANU
Mihnea MOTOC
Slovenien:
Gregor VIRANT
Tina BRECELJ
Slovakiet:
Tomáš BOREC
Ivan KORČOK
Finland:
Anna-Maja HENRIKSSON
Päivi RÄSÄNEN
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Martin VALFRIDSSON
Det Forenede Kongerige:
Chris GRAYLING
Theresa MAY
Frank MULHOLLAND
Vicepremierminister, økonomiminister, minister for intern
sikkerhed, forsvarsminister
Justitsminister
Vicepremierminister, minister for offentlig forvaltning og
justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Minister for indre anliggender og national sikkerhed
Statssekretær for retlige anliggender, Ministeriet for Indre
Anliggender og National Sikkerhed
Minister for indvandring
(også med ansvar for sikkerheds- og justitsspørgsmål)
Fast repræsentant
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Forvaltnings- og digitaliseringsminister
Understatssekretær, Justitsministeriet
Fast repræsentant
Attacheret statssekretær under indenrigsministeren
Statssekretær for retlige anliggender
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Fast repræsentant
Vicepremierminister, indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Justitsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Migrationsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
(med ansvar for strafferetlige spørgsmål)
Lordkansler og justitsminister
Indenrigsminister
Lord Advocate
Kommissionen:
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Næstformand
Medlem
7095/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0009.png
3. og 4. marts 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INDRE ANLIGGENDER
Europol
Rådet blev orienteret om status vedrørende forslaget til en forordning om EU-agenturet for
samarbejde og uddannelse inden for retshåndhævelse (Europol) (8229/13). Et af målene med
Kommissionens forslag er, at Europol skal overtage og udbygge de opgaver, der tidligere blev
udført af Cepol (Det Europæiske Politiakademi), idet der skabes et enkelt europæisk
retshåndhævelsesagentur og de eksisterende afgørelser om Europol
1
og Cepol
2
ophæves.
Da et meget stort flertal af delegationerne er modstandere af sammenlægningen af Europol og
Cepol, vil alle bestemmelser vedrørende denne idé udgå af udkastet til Europolforordning.
Rådet havde også en orienterende debat om Cepols fremtid. Medlemsstaterne blev enige om, at der
er behov for at ajourføre den gældende afgørelse i lyset af traktaterne efter Lissabon, og opfordrede
Kommissionen til snarest muligt at forelægge et lovgivningsforslag om det nye retsgrundlag for
Cepol.
Migrationspres: tendenser og perspektiver
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen, EU-Udenrigstjenesten, Frontex og EASO om
den seneste udvikling og de seneste tendenser vedrørende migrationsstrømmene mod Europa.
Rådet besluttede at følge denne udvikling nøje og opfordrede de forberedende organer til konstant
at overvåge situationen. Det opfordrede ligeledes Kommissionen og agenturerne til fortsat at
overvåge situationen nøje og informere Rådet om den seneste udvikling og de seneste tendenser for
så vidt angår ulovlig indvandring til EU.
Taskforce vedrørende Middelhavet
Rådet noterede sig Kommissionens rapport vedrørende gennemførelsen af meddelelsen, der var et
resultat af arbejdet i Taskforcen vedrørende Middelhavet, og så med tilfredshed på de fremskridt,
der hidtil er gjort på de fem nøgleområder, der er opført i Kommissionens meddelelse.
1
2
Afgørelse 2009/371/RIA (EUT
L 121 af 15.5.2009, s. 37).
Afgørelse 2005/681/RIA (EUT
L 256 af 1.10.2005, s. 63).
7095/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0010.png
3. og 4. marts 2014
Rådet opfordrede alle relevante interessenter til fortsat aktivt at deltage i gennemførelsen af de
operationelle tiltag, der er opstillet i meddelelsen. Det opfordrede også Kommissionen til fortsat at
orientere de forberedende organer om fremskridtene på dette område og til at forelægge en samlet
rapport om de udførte aktiviteter på samlingen i RIA-Rådet i juni.
Taskforcen vedrørende Middelhavet blev oprettet efter samlingen i RIA-Rådet den 7.-
8. oktober 2013 med henblik på at indkredse de værktøjer, som EU har til rådighed, og som kunne
bruges på mere effektiv vis for at undgå en gentagelse af de tragiske begivenheder ud for
Lampedusas kyst.
På mødet den 24.-25. oktober blev Det
Europæiske Råd
enigt om at træffe passende foranstaltninger
for at forhindre, at sådanne tragedier sker igen, med udgangspunkt i den bydende nødvendighed af
forebyggelse og beskyttelse og styret af principperne om solidaritet og en rimelig ansvarsfordeling.
Det Europæiske Råd opfordrede Taskforcen vedrørende Middelhavet til, under ledelse af
Kommissionen og med inddragelse af medlemsstaterne, EU-Udenrigstjenesten og en række EU-
agenturer, at udpege prioriterede tiltag for en mere effektiv anvendelse af europæiske politikker og
redskaber på kort sigt.
Den 4. december 2013 drøftede Rådet Kommissionens meddelelse om arbejdet i Taskforcen
vedrørende Middelhavet (17398/13) og hilste en række foranstaltninger i dokumentet velkommen.
Taskforcen identificerede fem hovedindsatsområder, som der i de kommende måneder vil blive
arbejdet aktivt videre med:
tiltag i samarbejde med tredjelande
regional beskyttelse, genbosættelse og flere muligheder for at komme lovligt til Europa
bekæmpelse af menneskehandel, menneskesmugling og organiseret kriminalitet
styrket grænseovervågning, som kan bidrage til at forbedre situationsbilledet til søs og til at
beskytte og redde migranters liv i Middelhavet
bistand og solidaritet med medlemsstater, der oplever et stort migrationspres.
Formandskabet aflagde rapport herom til Det Europæiske Råd den 20. december. I
konklusionerne
hilste Det Europæiske Råd Kommissionens meddelelse velkommen og opfordrede til, at alle kræfter
mobiliseres for at gennemføre de foranstaltninger, der foreslås i meddelelsen, med en klar
tidsramme, som Kommissionen angiver.
7095/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. og 4. marts 2014
Det var opfattelsen, at øget kontakt med tredjelande for at undgå, at migranter begiver sig ud på
farefulde rejser til EU, bør være en prioritet. Oplysningskampagner, regionale
beskyttelsesprogrammer, mobilitetspartnerskaber og en effektiv tilbagesendelsespolitik blev også
anset for at være vigtige led i denne samlede tilgang.
Det Europæiske Råd gentog, at det lægger vægt på genbosættelse af personer, der har behov for
beskyttelse, og på at bidrage til den globale indsats på dette område. Det opfordrede også til
styrkelse af Frontex' grænseovervågningsoperationer og -foranstaltninger til bekæmpelse af
menneskesmugling og -handel og til sikring af, at der udvises passende solidaritet med alle
medlemsstater, som er udsat for et stort migrationspres.
Det Europæiske Råd opfordrede også Rådet til løbende at overvåge gennemførelsen af tiltagene, og
anførte, at det vil vende tilbage til asyl- og migrationsspørgsmålet i juni 2014 i et bredere og mere
langsigtet politikperspektiv, hvor der vil blive fastlagt strategiske retningslinjer for den videre
lovgivningsmæssige og operationelle planlægning på området frihed, sikkerhed og retfærdighed
("efter Stockholm"). Kommissionen opfordres til forud for dette møde at aflægge rapport til Rådet
om gennemførelsen af foranstaltningerne i meddelelsen.
7095/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0012.png
3. og 4. marts 2014
DET BLANDEDE UDVALG
Databeskyttelsesdirektivet
Udvalget blev orienteret af formandskabet om status (6799/14) vedrørende forslaget til direktiv om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med de kompetente myndigheders behandling af
personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, opdage eller retsforfølge
straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne
oplysninger.
Migrationspres: tendenser og perspektiver
Udvalget blev orienteret af Kommissionen, EU-Udenrigstjenesten, Frontex og EASO om den
seneste udvikling og de seneste tendenser vedrørende migrationsstrømme mod Europa.
Yderligere oplysninger findes under punktet ovenfor.
Taskforce vedrørende Middelhavet
Udvalget blev orienteret af Kommissionen om gennemførelsen af meddelelsen, der var et resultat af
arbejdet i Taskforcen vedrørende Middelhavet, og så med tilfredshed på de fremskridt, der hidtil er
gjort på de fem nøgleområder, der er opført i Kommissionens meddelelse.
Yderligere oplysninger findes under punktet ovenfor.
Eventuelt
Under "eventuelt" blev udvalget orienteret om den enighed, der er opnået med Europa-Parlamentet
om en række lovgivningsforslag, herunder:
afgørelsen om indførelse af en forenklet ordning for personkontrol ved de ydre grænser,
som bygger på, at Kroatien og Cypern ensidigt anerkender visse dokumenter som
ligestillede med deres nationale visa til transit gennem eller forventet ophold på deres
område af en varighed på højst 90 dage inden for en given periode på 180 dage
Denne afgørelse vil gøre det muligt for Bulgarien, Kroatien, Cypern og Rumænien at
anerkende Schengenvisa med henblik på transit eller kortvarigt ophold på deres område.
Europa-Parlamentet havde en afstemning på plenarmødet den 27. februar om en foreløbig
udgave af teksten (ingen juridisk og sproglig gennemgang) og skal sandsynligvis have en
afstemning om en berigtigelse under april II-mødeperioden, hvilket vil gøre det muligt for
Rådet formelt at vedtage den og at få den undertegnet af de to medlovgivere inden valget i
maj 2014.
7095/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0013.png
3. og 4. marts 2014
forordningen om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen
over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de
ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
(ændring af bilagene)
Der blev opnået enighed i begyndelsen af februar, hvilket indebærer overførsel af 19
tredjelande (16 caribiske lande, Colombia, Peru og De Forenede Arabiske Emirater) fra
negativlisten til positivlisten, hvilket giver disse lande visumliberalisering med hensyn til
visum til Schengenområdet til kortvarigt ophold. Visumliberaliseringen vil imidlertid ikke
finde øjeblikkelig anvendelse, da visumfritagelsesaftaler først skal forhandles med hvert af
disse lande. Hvad angår Colombia og Peru vil Kommissionen foretage en vurdering af
disse lande forud for sådanne forhandlinger.
Europa-Parlamentet havde en afstemning på plenarmødet den 27. februar om en foreløbig
udgave af teksten (ingen juridisk og sproglig gennemgang) og skal sandsynligvis have en
afstemning om en berigtigelse under april II-mødeperioden, hvilket vil gøre det muligt for
Rådet formelt at vedtage den og at få den undertegnet af de to medlovgivere inden valget i
maj 2014.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse (6143/14).
forordningen om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen
over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de
ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
(Moldova)
Denne enighed omhandler indrømmelse af visumliberalisering for Moldova. Europa-
Parlamentet vedtog teksten den 27. februar, således at den nu også formelt kan vedtages af
Rådet og snart kan undertegnes
forordningen om regler for overvågning af de ydre søgrænser inden for rammerne af det
operative samarbejde, der samordnes af Det Europæiske Agentur for Forvaltning af Det
Operative Samarbejde ved EU-medlemsstaternes Ydre Grænser
Forordningen giver de medlemsstater, der deltager i Frontexoperationer, tydeligere,
ajourførte og bindende regler, der skal anvendes under disse operationer. Dette vil medføre
større effektivitet og retssikkerhed i forbindelse med operationer ved de ydre søgrænser.
7095/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0014.png
3. og 4. marts 2014
Denne forordning er et af de tiltag, der er indeholdt i Kommissionens meddelelse om
arbejdet i Taskforcen vedrørende Middelhavet, og den bliver et af de vigtige redskaber,
som EU har til rådighed for at forbedre overvågningen af de ydre søgrænser og bidrage til
at forhindre for eksempel tragedier på havet som for nylig i det sydlige Middelhav.
Det ventes, at den formelle vedtagelse af forordningen finder sted i april 2014.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse (6463/14).
Formandskabet orienterede også udvalget om status for pakken vedrørende intelligente grænser.
Endvidere orienterede Kommissionen udvalget om gennemførelsen af Fællesskabets finansielle
programmer 2014-2020 for indre anliggender.
Endelig noterede udvalget sig oplysningerne fra den schweiziske delegation om resultatet af det
forfatningsmæssige folkeafstemning "mod masseindvandring" afholdt den 9. februar 2014.
7095/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0015.png
3. og 4. marts 2014
RETLIGE ANLIGGENDER
Databeskyttelsesforordningen
Rådet havde en orienterende debat om visse spørgsmål vedrørende forslaget til forordning om en
generel EU-ramme for databeskyttelse på grundlag af et dokument fra formandskabet (6762/1/14
REV 1).
Der var bred støtte blandt ministrene til udkastet til bestemmelserne vedrørende forordningens
territoriale anvendelsesområde, og de bekræftede, at der er enighed om, at internationale overførsler
af personoplysninger til tredjelande bør ske på grundlag af hovedprincipperne i kapitel V.
Ministrene var enige om, at der er behov for flere tekniske drøftelser om vigtige aspekter af dette
kapitel, og at spørgsmålet om alternative modeller for international dataoverførsel skal undersøges
indgående.
Rådet bekræftede, at arbejdet vil fortsætte på teknisk niveau på grundlag af de fremskridt, der hidtil
er gjort inden for: pseudonymisering som led i den risikobaserede tilgang, personoplysningers
portabilitet for den private sektor og dataansvarliges og databehandleres forpligtelser.
Mens størstedelen af delegationerne syntes at mene, at anvendelsesområdet for bestemmelsen om
profilering i den kommende forordning i lighed med det nuværende direktiv 95/46/EF bør
begrænses til at regulere automatisk beslutningstagning, som har retsvirkning, eller som i væsentlig
grad berører fysiske personer, talte nogle andre delegationer for særlige bestemmelser om
profilering. De tekniske drøftelser bør således fortsætte på dette grundlag.
I lyset af den hurtige teknologiske udvikling og globaliseringen forelagde Europa-Kommissionen i
januar 2012 en lovgivningspakke med henblik på at ajourføre og modernisere principperne i
databeskyttelsesdirektivet fra 1995 (direktiv 95/46/EF)
1
for at sikre databeskyttelsesrettighederne i
fremtiden. Pakken omfatter en politisk meddelelse om Kommissionens mål (5852/12) og to
lovgivningsforslag: en forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling
af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (generel forordning om
databeskyttelse) (5853/12) og et direktiv om beskyttelse af personoplysninger, der behandles med
henblik på at forebygge, efterforske, opdage eller retsforfølge straffelovsovertrædelser og
tilknyttede retslige aktiviteter (5833/12).
Disse forslag har til formål at opbygge en stærkere og mere sammenhængende ramme for
databeskyttelse i EU støttet af en effektiv håndhævelse, der sikrer, at den digitale økonomi kan
udvikle sig på tværs af det indre marked, give fysiske personer kontrol over deres egne oplysninger
og styrke retssikkerheden og den praktiske sikkerhed for erhvervsdrivende og offentlige
myndigheder. Databeskyttelse i Den Europæiske Union er en grundlæggende rettighed. Europa har
allerede det højeste databeskyttelsesniveau i verden. Reformen af EU's databeskyttelse tager sigte
på at sikre et meget højt beskyttelsesniveau for personoplysninger.
1
Direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (
EFT L 281 af 23.11.1995).
7095/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0016.png
3. og 4. marts 2014
Databeskyttelsesdirektivet
Formandskabet orienterede Rådet om status (6799/14) vedrørende forslaget til direktiv om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med de kompetente myndigheders behandling af
personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, opdage eller retsforfølge
straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne
oplysninger.
Dette forslag er en del af den samlede databeskyttelsespakke, der blev vedtaget af Kommissionen
den 25. januar 2012. Pakken omfatter to lovgivningsforslag, et til en generel forordning om
databeskyttelse (5853/12), der skal erstatte databeskyttelsesdirektivet fra 1995
1
(tidligere første
søjle), og et til et direktiv (5833/12) om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med de
kompetente myndigheders behandling af personoplysninger med henblik på at forebygge,
efterforske, opdage eller retsforfølge straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde strafferetlige
sanktioner og om fri udveksling af sådanne oplysninger, der skal erstatte rammeafgørelsen om
beskyttelse af personoplysninger fra 2008
2
(tidligere tredje søjle).
Det foreslåede direktiv har til formål at sikre et ensartet og højt niveau for databeskyttelse på dette
område og således øge den gensidige tillid mellem politi- og retsmyndighederne i de forskellige
medlemsstater og fremme fri udveksling af data og samarbejde mellem politi- og retsmyndigheder.
Europa-Parlamentet er for første gang medlovgiver på de områder, der er dækket af dette direktiv.
Europæisk Anklagemyndighed
Formandskabet orienterede Rådet om status med hensyn til forslaget vedrørende oprettelsen af en
europæisk anklagemyndighed. På grundlag af et dokument udarbejdet af formandskabet (6490/1/14
REV 1)
havde ministrene lejlighed til at fremsætte deres synspunkter om myndighedens struktur,
afgrænsningen af dens opgaver og kompetencer og om ordningen for proceduremæssige rettigheder,
der gælder for mistænkte og ofre.
I Kommissionens forslag foreslås en europæisk offentlig anklager, der udnævnes på europæisk plan,
og som leder Den Europæiske Anklagemyndighed og giver instrukser til europæiske delegerede
anklagere, der er etableret i medlemsstaterne. Et flertal af medlemsstaterne mener dog, at Den
Europæiske Anklagemyndighed bør organiseres omkring et kollegium, der repræsenterer de
deltagende medlemsstater. Debatten fokuserede på, hvordan en europæisk anklagemyndighed med
et kollegium kan organiseres, samtidig med at det sikres, at den stadig arbejder effektivt og
uafhængigt.
1
2
Direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EFT
L 281 af 23.11.1995).
Rådets rammeafgørelse 2008/977/RIA af 27. november 2008 om beskyttelse af
personoplysninger i forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager
(EUT
L 350 af 30.12.2008, s. 60).
7095/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0017.png
3. og 4. marts 2014
De fleste medlemsstater er ikke er ikke enige i at give Den Europæiske Anklagemyndighed
enekompetence over alle lovovertrædelser, der skader Unionens finansielle interesser, og mener, at
der på nationalt plan bør være mulighed for at retsforfølge mindst mindre lovovertrædelser. Nogle
delegationer er dog af den opfattelse, at det bør være muligt for Den Europæiske
Anklagemyndighed at gribe ind i grænseoverskridende situationer.
Nogle medlemsstater støtter fuldt ud Kommissionens tiltag med hensyn til at sætte eksplicitte
henvisninger til eksisterende og foreslåede rettigheder i EU-retten ind i forordningen, mens andre
finder, at det er tilstrækkeligt med henvisninger til sikkerhedsforanstaltninger i national ret. Dette
spørgsmål vil blive undersøgt nærmere på teknisk niveau.
Den Europæiske Anklagemyndighed vil ifølge Kommissionens forslag blive Den Europæiske
Unions decentraliserede anklagemyndighed med enekompetence for så vidt angår efterforskning,
retsforfølgning og domfældelse af gerningsmænd og medvirkende til lovovertrædelser, der skader
EU's finansielle interesser. Forslaget lægger op til, at den vil have enslydende
efterforskningsbeføjelser i hele Unionen på grundlag af og inkorporeret i medlemsstaternes
nationale lovgivningssystemer.
Retsgrundlaget og reglerne for oprettelsen af Den Europæiske Anklagemyndighed er fastsat i
artikel 86 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Den foreslåede
forordning vil blive vedtaget i overensstemmelse med en særlig lovgivningsprocedure: Rådet
træffer afgørelse med enstemmighed efter Europa-Parlamentets godkendelse. Hvis der ikke kan
opnås enstemmighed i Rådet, er det fastsat i traktaterne, at en gruppe på mindst ni medlemsstater
kan indgå i et forstærket samarbejde.
Kommissionen forelagde sit forslag den 17. juli 2013 (12558/13).
7095/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0018.png
3. og 4. marts 2014
Retssikkerhedsgarantier for børn i straffesager
Rådet havde en orienterende drøftelse om forslaget til et direktiv om retssikkerhedsgarantier for
børn, der er mistænkt eller tiltalt i straffesager (17633/13). Forslaget tager sigte på at sikre, at børn
er i stand til at forstå og følge med i den straffesag, i hvilken de er involveret, og at de er i stand til
at udøve deres ret til en retfærdig rettergang. Forslaget har også til formål at forhindre, at børnene
begår nye lovovertrædelser, og at fremme deres sociale integration.
Debatten fokuserede på følgende spørgsmål (6403/14):
Anvendelsesområde: Ifølge forslaget finder direktivet også anvendelse på mistænkte og
tiltalte, som er voksne, hvis disse personer var børn, da de begik den strafbare handling, og
straffesagen blev indledt, da de var børn. Mens nogle medlemsstater mener, at direktivet
ikke længere bør finde anvendelse, når den mistænkte eller tiltalte bliver myndig, mener
andre medlemsstater, at visse rettigheder fortsat bør finde anvendelse i den situation.
Ret til adgang til advokatbistand: Ifølge forslaget bør medlemsstaterne sikre, at børn bistås
af en advokat under straffesager, jf. direktiv 2013/48/EU, og at der ikke kan gives afkald
på retten til adgang til advokatbistand under straffesager. Et stort flertal af medlemsstaterne
bekræftede, at børn ikke bør kunne give afkald på retten til adgang til advokatbistand,
uanset om de er frihedsberøvet eller ej. For mindre sager bør der imidlertid gælde visse
undtagelser.
Ret til beskyttelse af privatlivet: Ifølge forslaget bør medlemsstaterne sikre, at straffesager,
der involverer børn, gennemføres for lukkede døre, medmindre der efter behørig
hensyntagen til barnets tarv er ekstraordinære omstændigheder, der kan berettige, at dørene
ikke lukkes. Et stort flertal af medlemsstaterne går ind for, eller kan i det mindste
acceptere, den mulighed, at direktivet ikke vil indeholde noget princip om spørgsmålet
vedrørende beskyttelse af privatlivet, men at medlemsstaterne bør sikre privatlivets fred,
idet der tages behørigt hensyn til barnets tarv.
På grundlag af denne vejledning vil Rådets forberedende organer fortsætte arbejdet med forslaget.
Formandskabet sigter mod at opnå enighed i juni om en generel indstilling til teksten, som kan
udgøre grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
7095/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0019.png
3. og 4. marts 2014
Medlemsstaternes civil- og handelsretlige systemer - konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om medlemsstaternes civil- og handelsretlige systemer (6771/14).
Konklusionerne understreger medlemsstaternes betænkeligheder vedrørende den arbejdsmetode og
det system, som Europa-Kommissionen undersøgte i 2013 med sin meddelelse om en resultattavle
for retsområdet i 2013, og fremhæver navnlig betænkeligheder vedrørende overlapning af arbejde
og vigtigheden af at sætte oplysninger i den rette sammenhæng, når det overvejes at foretage
analyse af oplysninger inden for dette område.
De anerkender også, at visse områder inden for det retlige arbejde er meget vanskelige at måle,
fordi det vigtigste aspekt ved dets funktionsmåde er retsafgørelsernes kvalitet, som er vanskelig at
kvantificere. I henhold til teksten skal alt arbejde inden for dette område være objektivt og behandle
alle medlemsstater lige under hensyntagen til de nationale retssystemers særlige karakteristika.
Endvidere er resultaterne af sådanne undersøgelser under alle omstændigheder hverken bindende
eller obligatoriske og bør ikke føre til nogen som helst rangorden af medlemsstaterne.
I konklusionerne opfordres medlemsstaterne, Rådet og Europa-Kommissionen også til yderligere at
overveje bedre metoder, i overensstemmelse med traktaterne og under hensyntagen til Den
Europæiske Unions eller medlemsstaternes respektive kompetencer, med henblik på at fortsætte
drøftelserne om medlemsstaternes civil- og handelsretlige systemers funktionsmåde med det mål at
forbedre deres effektivitet.
Resultattavlen for retsområdet i 2014
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af resultattavlen for retsområdet i 2014, der
forventes vedtaget i midten af marts.
Kommissionen udarbejdede i april 2013 EU's resultattavle for retsområdet, et værktøj til fremme af
effektive retssystemer og vækst (8201/13). Dens formål er at hjælpe EU og medlemsstaterne med at
skabe mere effektive retssystemer ved at tilvejebringe objektive, pålidelige og sammenlignelige
data om retssystemernes funktionsmåde.
7095/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0020.png
3. og 4. marts 2014
Den fremtidige udvikling af RIA-området
Justits- og indenrigsministrene blev af Kommissionen orienteret om de vigtigste aspekter af den
kommende meddelelse om den fremtidige udvikling inden for retlige og indre anliggender og gav
udtryk for deres synspunkter og prioriteringer. Formandskabet konkluderede, at det vil overveje,
hvordan man kan fremme spørgsmålet med henblik på samlingen i RIA-Rådet i juni.
In december 2009 vedtog Det Europæiske Råd
Stockholmprogrammet,
et flerårigt redskab for
udvikling af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed for årene 2010-2014.
Da der med Lissabontraktaten blev indført store ændringer på området med frihed, sikkerhed og
retfærdighed, bør den fremtidige udvikling på området drøftes på baggrund af artikel 68 i TEUF,
der fastsætter, at Det Europæiske Råd "udformer strategiske retningslinjer for den
lovgivningsmæssige og operationelle programudformning" i denne henseende.
Det Europæiske Råd gav i sine konklusioner af 27.-28. juni 2013 de fremtidige formandskaber
mandat til at indlede drøftelser om de fremtidige strategiske retningslinjer på området med frihed,
sikkerhed og retfærdighed med henblik på topmødet i juni 2014. Det litauiske formandskab indledte
som det første formandskab efter vedtagelsen af konklusionerne denne drøftelse med en debat
blandt ministrene den 18.-19. juli 2013 på det uformelle ministermøde i Vilnius. Det græske
formandskab fortsatte denne drøftelse på det uformelle ministermøde den 23.-24. januar 2014 i
Athen.
7095/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0021.png
3. og 4. marts 2014
Eventuelt
Under "eventuelt" blev Rådet orienteret om den enighed, der er opnået med Europa-Parlamentet om
en række lovgivningsforslag, herunder:
direktivet om indrejse- og opholdsbetingelser for virksomhedsinternt udstationerede
tredjelandsstatsborgere
Den tekst, der er opnået enighed om, er ved at blive gennemgået af Europa-Parlamentets
og Rådets jurist-lingvister. Når gennemgangen er afsluttet, vil Europa-Parlamentet, om
muligt på plenarmødet i april, vedtage teksten som sin førstebehandlingsholdning. Derefter
vil Rådet (retlige og indre anliggender) kunne vedtage direktivet på samlingen i juni.
Det foreslåede direktiv er et forslag af stor betydning inden for rammerne af den
europæiske politik for lovlig migration, der har til formål at skabe en EU-dækkende
ordning med henblik på at tiltrække højt kvalificerede ledere, specialister og traineeansatte
inden for rammerne af udstationering fra en virksomhed uden for EU til en enhed under
den pågældende virksomhed, der er etableret i en medlemsstat.
direktivet om strafferetlig beskyttelse af euroen og andre valutaer mod falskmøntneri
Den tekst, der er opnået enighed om, er ved at blive gennemgået af Europa-Parlamentets
og Rådets jurist-lingvister. Når gennemgangen er afsluttet, vil Europa-Parlamentet på
plenarmødet i april, vedtage teksten som sin førstebehandlingsholdning. Derefter vil Rådet
formelt kunne vedtage teksten.
Direktivforslaget blev fremlagt af Kommissionen den 5. februar 2013 og skal erstatte
rammeafgørelse 2000/383/RIA. Det har til formål at fastsætte minimumsregler for
afgrænsningen af strafbare handlinger og straffe i forbindelse med forfalskning af euroen
og andre valutaer. Der indføres desuden fælles bestemmelser med henblik på at styrke
bekæmpelsen af disse strafbare handlinger og forbedre efterforskningen heraf.
Irland har besluttet at deltage i vedtagelsen af direktivet. Det Forenede Kongerige og
Danmark deltager ikke.
7095/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. og 4. marts 2014
forordningen om indførelse af en europæisk kendelse til sikring af bankindeståender med
henblik på at lette grænseoverskridende gældsinddrivelse på det civil- og handelsretlige
område
Der blev opnået enighed med Europa-parlamentet i begyndelsen af februar. Teksten er ved
at blive gennemgået af Europa-Parlamentets og Rådets jurist-lingvister. Når
gennemgangen er afsluttet, vil Europa-Parlamentet på plenarmødet i april vedtage teksten
som sin førstebehandlingsholdning. Derefter vil Rådet (retlige og indre anliggender) kunne
vedtage direktivet på samlingen i juni.
Formålet med den foreslåede forordning er at lette grænseoverskridende gældsinddrivelse
ved at indføre en europæisk procedure, der fører til udstedelsen af en europæisk kendelse
til sikring af bankindeståender ("kontosikringskendelse" eller "kendelse"). Denne
europæiske procedure vil være til rådighed for borgere og virksomheder som et alternativ
til nationale procedurer, men vil ikke træde i stedet for nationale procedurer. Den vil kun
finde anvendelse i grænseoverskridende tilfælde.
Ved hjælp af denne nye europæiske procedure vil en kreditor kunne opnå en
kontosikringskendelse, der blokerer debitors indeståender på en bankkonto i en
medlemsstat, og derved forhindre debitor i at sprede sådanne midler for at forpurre
kreditors bestræbelser på at inddrive sin fordring.
En kontosikringskendelse vil være til rådighed for kreditor i to situationer: 1) inden at
kreditor opnår en retsafgørelse (dvs. forud for anlæggelsen af hovedsagen eller på et
hvilket som helst tidspunkt under retssagen) og 2) efter at kreditor har opnået et
fuldbyrdelsesgrundlag i hovedsagen.
Under bestemte betingelser vil det også være muligt for en kreditor at indhente oplysninger
om debitors konto/konti i en specifik medlemsstat.
For at sikre overraskelseseffekten i kontosikringskendelsen vil kendelsen blive udstedt
efter en ikkekontradiktorisk procedure, dvs. uden en forudgående høring af debitor. Med
henblik på at opveje at debitor ikke høres i forvejen, vil den foreslåede forordning stille en
række retsmidler til rådighed for debitor, således at debitor kan modsætte sig kendelsen, så
snart vedkommende har fået meddelelse om blokeringen af sine konti. Som yderligere
beskyttelse mod misbrug af kontosikringskendelsen vil den foreslåede forordning
endvidere indeholde regler om kreditors sikkerhedsstillelse og hæftelse for enhver skade,
som påføres debitor som følge af en kontosikringskendelse.
7095/14
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0023.png
3. og 4. marts 2014
forordningen om ændring af forordning (EU) nr. 1215/2012 om retternes kompetence og
om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
(den såkaldte Bruxelles I-forordning)
Der blev opnået enighed med Europa-Parlamentet den 29. januar. Teksten er ved at blive
gennemgået af Europa-Parlamentets og Rådets jurist-lingvister. Når gennemgangen er
afsluttet, vil Europa-Parlamentet på plenarmødet i april vedtage teksten som sin
førstebehandlingsholdning. Derefter vil Rådet kunne vedtage direktivet på samlingen i
juni.
Formålet med forslaget er at ændre forordning (EU) nr. 1215/2014 (Bruxelles I) om
retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og
handelsretlige område for at gøre det muligt at anvende forordningens regler ved to
domstole, som er fælles for flere medlemsstater: Den Fælles Patentdomstol og
Beneluxdomstolen. Disse to domstole, der er oprettet ved internationale aftaler, kan udøve
kompetence i spørgsmål, som er omfattet af anvendelsesområdet for forordning (EU) nr.
1215/2012.
Den 12. december 2012 vedtog Rådet og Europa-Parlamentet forordning (EU) nr.
1215/2012 om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser
på det civil- og handelsretlige område (se
pressemeddelelse).
Formålet med forordningen
er at gøre bevægeligheden for retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område lettere
og hurtigere inden for Unionen i overensstemmelse med princippet om gensidig
anerkendelse og retningslinjerne i Stockholmprogrammet.
Den 19. februar 2013 underskrev 25 medlemsstater en aftale om en Fælles Patentdomstol
(se
pressemeddelelse).
Indførelsen af en sådan domstol blev nødvendiggjort af vedtagelsen
af to forordninger med henblik på gennemførelse af forstærket samarbejde på området for
indførelse af enhedspatentbeskyttelse og dens oversættelsesordninger
(se
pressemeddelelse).
I henhold til artikel 31 i UPC-aftalen fastlægges Den Fælles Patentdomstols internationale
kompetence i henhold til forordning (EU) nr. 1215/2012 eller i givet fald
Luganokonventionen af 2007. Artikel 89 i UPC-aftalen knytter aftalens ikrafttrædelse til
ikrafttrædelsen af ændringerne af forordning (EU) nr. 1215/2012 vedrørende forbindelsen
mellem disse to instrumenter. Det var derfor nødvendigt at ændre forordning (EU) nr.
1215/2012, navnlig at indsætte bestemmelser til fastlæggelse af, hvordan Den Fælles
Patentdomstol kan udøve sin internationale kompetence.
Den 15. oktober 2012 undertegnede tre medlemsstater (Belgien, Luxembourg og
Nederlandene), der er parter i traktaten af 31. marts 1965 om oprettelsen af en
Beneluxdomstol og dennes kompetence, en protokol om ændring af traktaten, som
muliggør overførsel af kompetence til Beneluxdomstolen i særlige spørgsmål, som er
omfattet af anvendelsesområdet for forordning (EU) nr. 1215/2012.
7095/14
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0024.png
3. og 4. marts 2014
Rådet blev af formandskabet endvidere orienteret om status over en række lovgivningsforslag,
herunder:
direktivet om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på
forskning, studier, elevudveksling, lønnet og ulønnet erhvervsuddannelse, volontørtjeneste
og au pair-ophold
Formålet med dette forslag er at forbedre de retlige rammer, der gælder for
tredjelandsstatsborgere, som er villige til at opholde sig midlertidigt i EU med henblik på
forskning, studier, elevudveksling, lønnet og ulønnet erhvervsuddannelse, volontørtjeneste
og au pair-ophold.
Dette forslag blev forelagt i marts 2013, og der har allerede fundet flere forhandlingsrunder
sted, navnlig om de kompromisforslag, som det litauiske og det græske formandskab har
forelagt. Et betydeligt antal vigtige spørgsmål er stadig udestående, herunder navnlig de
kategorier af tredjelandsstatsborgere, der skal omfattes af anvendelsesområdet, og
ordningen for mobilitet.
forordningen om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1346/2000 om konkurs
Den foreslåede forordning tager sigte på at nå frem til en mere effektiv regulering af
grænseoverskridende insolvensbehandlinger for at bringe det indre marked til at fungere
bedre og styrke dets modstandskraft over for økonomiske kriser. Dette mål er i tråd med
Den Europæiske Unions aktuelle politiske prioriteringer med henblik på at fremme
økonomisk genopretning og bæredygtig vækst, øgede investeringer og bevarelse af
arbejdspladser som fastsat i Europa 2020-strategien samt at gavne små og mellemstore
virksomheder og bidrage til deres overlevelse som anført i Small Business Act.
Den foreslåede forordning vil også bringe den nuværende konkursforordning på linje med
den udvikling, der er sket i de nationale konkurslovgivninger, siden den trådte i kraft
i 2002.
Forslaget blev forelagt af Kommissionen i december 2012 og blev drøftet af
justitsministrene på et uformelt rådsmøde i Dublin den 18. januar 2013. Rådet havde en
offentlig debat om dette forslag den 6. juni 2013 og nåede til enighed om politiske
retningslinjer for det fremtidige arbejde (10050/13). I december 2013 havde Rådet en
anden orienterende debat om visse centrale aspekter af den foreslåede forordning, og der
blev også opnået enighed om nogle generelle retningslinjer (17304/13).
Kommissionen forelagde endvidere den 6. årlige rapport fra EU's Gruppe på Højt Plan vedrørende
Handicapspørgsmål. Rapporten gør status over de fremskridt, der er gjort inden for ratifikation og
gennemførelse af FN's konvention om handicappedes rettigheder, som EU har været part i
siden 2011.
*
*
*
7095/14
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0025.png
3. og 4. marts 2014
I tilknytning til Rådets samling
En
fælles erklæring
om mobilitetspartnerskabet mellem Tunesien og Den Europæiske Union og
dens medlemsstater" (Belgien, Danmark, Tyskland, Spanien, Frankrig, Italien, Polen, Portugal,
Sverige og Det Forenede Kongerige) blev undertegnet i tilknytning til Rådets samling.
7095/14
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0026.png
3. og 4. marts 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Cepols evalueringsrapport
Rådet noterede sig rapporten om gennemførelsen af bestyrelsen for Cepols (Det Europæiske
Politiakademi) henstillinger på grundlag af den evaluering af Cepols aktiviteter, der foretages hvert
femte år
(16694/13),
jf. afgørelse 2005/681/RIA
1
.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Ækvivalens af sikkerhedsregler for beskyttelse af klassificerede informationer
Rådet besluttede, at de grundlæggende principper og minimumsstandarder for beskyttelse af
klassificerede informationer i Europa-Parlamentets og Rådets sikkerhedsregler svarer til hinanden
(6716/14).
Konstatering af ækvivalens er en forudsætning for, at Rådet kan videregive klassificerede
informationer til Europa-Parlamentet, i henhold til den interinstitutionelle aftale mellem Europa-
Parlamentet og Rådet om fremsendelse til Europa-Parlamentet og dettes behandling af Rådets
klassificerede informationer på andre områder end dem, der er omfattet af den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik. Den interinstitutionelle aftale vil træde i kraft, når den er blevet undertegnet af
formanden for Rådet og formanden for Europa-Parlamentet.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Ratificering af traktaten om våbenhandel
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Den Europæiske Unions
interesse at ratificere våbenhandelstraktaten vedtaget af FN's Generalforsamling den 2.april 2013
for så vidt angår de spørgsmål, der henhører under Unionens enekompetence.
1
Afgørelse om oprettelse af Det Europæiske Politiakademi
(
EUT L 256 af 1.10.2005)
.
7095/14
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0027.png
3. og 4. marts 2014
ØKONOMI OG FINANS
Indskudsgarantiordninger
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning vedrørende et udkast til et direktiv om yderligere
harmonisering af EU's bestemmelser om indskudsgarantiordninger og styrkelse af
indskyderbeskyttelse (6707/14
+
5199/14
+
ADD 1).
Yderligere oplysninger findes i
7152/14.
HANDELSPOLITIK
Produkter med dobbelt anvendelse
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning om et udkast til forordning, der har til formål at
muliggøre vedtagelse af delegerede retsakter med henblik på ajourføring af visse bilag til
forordning (EF) nr. 428/2009 om kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og transit i
forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse (18086/13
+
ADD 1
+
6700/14).
Dette fandt sted i forlængelse af den enighed, der blev opnået med Europa-Parlamentet den
17. december. Parlamentet vil nu være i stand til at vedtage teksten uden yderligere ændringer ved
andenbehandlingen.
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjer - Harmoniserede forskrifter på internationalt plan
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, EU skal indtage i De Forenede Nationers Økonomiske
Kommission for Europa (FN/ECE), til tilpasningen til den tekniske udvikling af en række FN/ECE-
regulativer samt udkastet til en global teknisk forskrift om prøvningsproceduren for lette køretøjer
og om dæk
(6796/14).
FN/ECE udvikler harmoniserede forskrifter på internationalt plan for at fjerne de tekniske
hindringer for samhandel med motorkøretøjer.
7095/14
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0028.png
3. og 4. marts 2014
FISKERI
Utilsigtede fangster af hvaler ved fiskeri - Tilpasning til Lissabontraktaten
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning vedrørende et forslag til en ændring af forordning (EF)
nr. 812/2004 om foranstaltninger vedrørende utilsigtede fangster af hvaler ved fiskeri (6103/14).
Formålet med forslaget er at tilpasse forordning (EF) nr. 812/2004 til bestemmelserne i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde, som skelner mellem på den ene side de beføjelser, der
delegeres til Kommissionen til at vedtage almengyldige ikkelovgivningsmæssige retsakter, der
udbygger eller ændrer visse ikkevæsentlige bestemmelser i den lovgivningsmæssige retsakt, jf.
traktatens artikel 290, stk. 1, (delegerede retsakter), og på den anden side de beføjelser, der tildeles
Kommissionen til at vedtage ensartede betingelser for gennemførelse af Unionens juridisk bindende
retsakter, jf. traktatens artikel 291, stk. 2, (gennemførelsesretsakter).
Ved dette forslag vil delegerede retsakter omfatte tilpasningen af betingelser og tekniske
specifikationer for anvendelsen af akustiske alarmer, og gennemførelsesretsakter vil omfatte
proceduren og formatet i forbindelse med medlemsstaternes rapportering.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsholdning i april 2013. Der blev opnået enighed
mellem Rådet og Europa-Parlamentet på et trilogmøde den 30. januar 2014. Rådets
førstebehandlingsholdning er i tråd med ovennævnte aftaletekst, således som den foreligger efter
jurist-lingvisternes gennemgang. Afstemningen på Europa-Parlamentets plenarmøde ventes senere
på året efterfulgt af Rådets vedtagelse af enigheden ved førstebehandlingen.
FØDEVARELOVGIVNING
Fødevaretilsætningsstoffer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af en forordning om tilladelse af
ethyllauroylarginat som konserveringsmiddel i visse varmebehandlede kødprodukter for at forbedre
den mikrobiologiske kvalitet af disse fødevarer, herunder for at hæmme væksten af skadelige
mikroorganismer som
Listeria monocytogenes,
og tildele dette fødevaretilsætningsstof nummeret
E 243 (6170/14).
Kommissionens forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det
betyder, at da Rådet nu har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningen,
medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
7095/14
DA
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454087_0029.png
3. og 4. marts 2014
TRANSPORT
Flyvebesætninger i civil luftfart - krav og procedurer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
forordning (EU) nr. 1178/2011 om fastsættelse af tekniske krav og administrative procedurer for
flyvebesætninger i civil luftfart (5075/14 +
ADD 1).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da
Rådet nu har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-
Parlamentet gør indsigelse.
Connecting Europe-faciliteten - finansieringsprioriteter for transportsektoren
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens forordning om ændring af bilag I til
forordning (EU) nr. 1316/2013 om oprettelse af Connecting Europe-faciliteten (5162/14 +
ADD 1).
Den delegerede forordning omhandler finansieringsprioriteter for transportsektoren med henblik på
de flerårige og årlige arbejdsprogrammer.
Forordningen er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Det betyder, at retsakten, nu hvor Rådet har givet sin
godkendelse, kan træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig dette.
7095/14
DA
29