Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3307 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1454092_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
8100/14
(OR. en)
PRESSE 179
PR CO 19
PRESSEMEDDELELSE
3307. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 24. marts 2014
Formand
Athanasios TSAFTARIS
Grækenlands minister for landdistriktsudvikling og
fødevarer
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
8100/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0002.png
24. marts 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Salgsfremstød for landbrugsprodukter
Ministrene havde en ny orienterende debat om forslaget til salgsfremstød for landbrugsprodukter
på det indre marked og i tredjelande og blev enige om formandskabets kompromisforslag. Minister
Athanasios TSAFTARIS konkluderede
"Vi har nu et mandat til at forhandle med Europa-
Parlamentet. Vi håber snart at kunne vedtage et forslag ved førstebehandlingen inden udløbet af
Parlamentets valgperiode."
Økologisk landbrug
Ministrene blev briefet af Kommissionen om dens forslag til en revision af den retlige ramme for
økologisk produktion og landbrug i Europa. I forslaget anerkendes det, at der er problemer med
den nuværende EU-politik for økologisk produktion, f.eks. kompleks lovgivning og uklare
bestemmelser samt mangler i kontrolsystemet.
Oprindelsesmærkning af kød
Rådet drøftede en rapport fra Kommissionen om gennemførligheden af at indføre obligatorisk
angivelse af oprindelsen af kød anvendt som ingrediens. Rapporten opstiller forskellige scenarier,
men formanden for Rådet noterede sig, at "medlemsstaternes holdninger til dette spørgsmål er
stadig forskellige på dette stadium."
Forvaltning af tobis
Med hensyn til fiskerispørgsmål nåede Rådet til enighed om fastsættelsen af den samlede tilladte
fangstmængde (TAC) for tobis for 2014. En TAC for blåhvilling er medtaget i forslaget.
Kyststatsdrøftelser om makrel
Medlemsstaterne så også i det store og hele med tilfredshed på den femårige aftale om makrel i det
nordøstlige Atlanterhav, der er indgået mellem EU, Norge og Færøerne. De beklagede dog, at
Island ikke er part i aftalen.
Andre punkter, der blev godkendt
På denne samling vedtog Rådet også handelsforanstaltninger over for tre tredjelande som reaktion
på ulovlige fiskeriaktiviteter, strammere regler om udveksling af oplysninger om indtægter fra
opsparing, køretøjssikkerhedspakken og regler om indførelse af støjrelaterede driftsrestriktioner i
EU's lufthavne.
8100/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0003.png
24. marts 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 8
Oplysninger og salgsfremstød for landbrugsprodukter........................................................................ 8
Nyt forslag om økologisk landbrug ..................................................................................................... 9
Rapport om sektoren for frugt og grønsager siden 2007-reformen ................................................... 10
Rapport om angivelse af køds oprindelse .......................................................................................... 10
FISKERI ............................................................................................................................................ 11
Forvaltning af tobis – fastsættelse af TAC for 2014 .......................................................................... 11
Kyststatsdrøftelser om makrel ........................................................................................................... 12
Eventuelt ............................................................................................................................................ 12
Europæisk initiativ om honning til morgenmad .................................................................................................... 12
Globalt forum vedrørende familielandbrug ........................................................................................................... 13
Mejerisektoren ....................................................................................................................................................... 13
Rismarkedet ........................................................................................................................................................... 14
Ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri ........................................................................................................... 14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
8100/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24. marts 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Ændring vedrørende landbrugsbedriftsundersøgelserne for 2014-2018 ................................................................ 15
Fritagelse i forbindelse med transport af flydende olier og fedtstoffer ad søvejen ................................................ 15
Vildtlevende vildt – særlige krav til håndtering og inspektion efter slagtning ...................................................... 16
Anvendelse af animalske biprodukter som brændsel i brændingsanlæg ............................................................... 17
FISKERI
Ulovlige fiskeriaktiviteter – handelsforanstaltninger over for tre lande ................................................................ 17
ØKONOMI OG FINANS
Beskatning af renter fra opsparing......................................................................................................................... 18
Regnskabsaflæggelse og revision – EU-program for 2014-2020 .......................................................................... 18
Cypern – økonomisk tilpasningsprogram .............................................................................................................. 19
UDENRIGSANLIGGENDER
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde – Kroatien ............................................................................... 19
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
C.SIS-budgettet for 2012 ....................................................................................................................................... 20
HANDELSPOLITIK
Antidumping – sukkermajs i form af kerner – Thailand ....................................................................................... 20
TRANSPORT
Køretøjssikkerhedspakken* ................................................................................................................................... 20
Flystøj* .................................................................................................................................................................. 21
Regler for luftfartssikkerhed – fravigelser............................................................................................................. 21
RUMPOLITIK
Copernicusprogrammet for jordovervågning ........................................................................................................ 22
KULTUR
Europæiske kulturhovedstæder 2020-2033 ........................................................................................................... 23
FØDEVARELOVGIVNING
Prøveudtagnings- og analysemetoder til kontrol af dioxiner og PCB'er................................................................ 23
8100/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24. marts 2014
MILJØ
EU-miljømærket til tekstilprodukter ..................................................................................................................... 24
EU's miljømærke til tryksager ............................................................................................................................... 24
EU's miljømærke – forlængelse af gyldigheden af miljøkriterierne ...................................................................... 24
Kvaliteten af benzin og dieselolie ......................................................................................................................... 25
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg .................................................................................................. 25
8100/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0006.png
24. marts 2014
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Bulgarien:
Valentina MARINOVA
Den Tjekkiske Republik:
Jaroslava BENEŠ ŠPALKOVÁ
Danmark:
Dan JØRGENSEN
Tyskland:
Christian SCHMIDT
Robert KLOOS
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Tom MORAN
Grækenland:
Athanasios TSAFTARIS
Dimitrios MELAS
Minister for liberale erhverv, SMV'er, selvstændige og
landbrug
Viceminister for landbrug og fødevarer
Vicelandbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer og landbrug
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer og
Landbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Generalsekretær, Landbrugsministeriet
Minister for landdistriktsudvikling og fødevarer
Ministeriet for Landdistriktsudvikling og Fødevarer –
generalsekretær for landbrugspolitik og internationale
forbindelser
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Chef for Generaldirektoratet for Landbrugs-, Fødevare- og
Regionalpolitik
Landbrugsminister
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Talsmand for Specialkomitéen for Landbrug
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling,
forbindelserne med parlamentet og forbrugerbeskyttelse
Understatssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for landbrug, fiskeri
og dyrs rettigheder
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Catherine GESLAIN-LANÉELLE
Kroatien:
Tihomir JAKOVINA
Italien:
Maurizio MARTINA
Cypern:
Maria HADJITHEODOSIOU
Polys Andreas CONSTANTINOU
Letland:
Jānis DŪKLAVS
Litauen:
Vigilijus JUKNA
Luxembourg:
Fernand ETGEN
Ungarn:
Zsolt FELDMAN
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Roderick GALDES
8100/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0007.png
24. marts 2014
Nederlandene:
Sharon DIJKSMA
Østrig:
Andrä RUPPRECHTER
Polen:
Marek SAWICKI
Portugal:
José DIOGO ALBUQUERQUE
Rumænien:
Daniel CONSTANTIN
Daniel BOTĂNOIU
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
�½ubomír JAHNÁTEK
Finland:
Risto ARTJOKI
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
George EUSTICE
Landbrugsminister
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær for landbrug
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Vicepremierminister, minister for landbrug og miljø
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Landbrugs- og Skovbrugsministeriet
Minister for landdistrikter
Statssekretær med ansvar for landbrug, fødevarer og
havmiljø, Ministeriet for Miljø, Fødevarer og
Landdistriktsspørgsmål
Kommissionen:
Dacian CIOLOȘ
Maria DAMANAKI
Tonio BORG
Medlem
Medlem
Medlem
8100/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0008.png
24. marts 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG
Oplysninger og salgsfremstød for landbrugsprodukter
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til forordning om oplysningskampagner og
salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked og i tredjelande
(16591/13)
.
Medlemsstaterne støttede det kompromis, som formandskabet havde forelagt
(7831/14).
Finansieringen af foranstaltningerne var et af de sidste udestående spørgsmål. Delegationerne
oplyste, at de går ind for at forhøje EU-finansieringssatsen permanent snarere end at bevare
muligheden for national medfinansiering. De mente, at dette vil give SMV'er og
producentorganisationer den finansielle kapacitet til at iværksætte sådanne foranstaltninger.
Et andet udestående spørgsmål var medlemsstaternes deltagelse i salgsfremmende programmer. I
den forbindelse var delegationerne enige med formandskabet i, at medlemsstaterne kan spille en
aktiv rolle ved at bistå de organisationer, der stiller forslag, med udarbejdelse af deres forslag på
nationalt plan; når disse forslag er forelagt Kommissionen, vil de skulle vurderes på EU-plan i
overensstemmelse med forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012
1
og dens
gennemførelsesbestemmelser.
Forslaget blev allerede drøftet på sidste samling i Rådet for Landbrug og Fiskeri på grundlag af
spørgsmål fra formandskabet.
På grundlag af denne enighed gennemgik Specialkomitéen for Landbrug de ændringsforslag, som
Europa-Parlamentet har foreslået, og gav formandskabet mandat til at vedtage det endelige forslag
inden udløbet af Europa-Parlamentets valgperiode.
1
EUT L 298 af 26.10.2012, s. 1.
8100/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0009.png
24. marts 2014
Nyt forslag om økologisk landbrug
Kommissionen forelagde ministrene et forslag til forordning om økologisk produktion og mærkning
af økologiske produkter. I december sidste år blev Rådet orienteret om de vigtigste resultater af den
offentlige høring om økologisk landbrug, som Kommissionen havde gennemført (17375/13).
Kommissionen foreslår en revision af de retlige og politiske aspekter ved økologisk produktion og
landbrug i Europa. I forslaget anerkendes det, at der er problemer med den nuværende EU-politik
for økologisk produktion (kompleks lovgivning og uklare bestemmelser, mangler i kontrolsystemet
og i handelsordningen, betydelige administrative byrder, manglende muligheder for EU-
producenter osv.). Både den nuværende lovgivning om økologisk landbrug og EU's økologiske
handlingsplan bør moderniseres.
De vigtigste elementer i Kommissionens nye forslag er følgende:
Produktionsreglerne harmoniseres ved, at undtagelser afskaffes, bortset fra under meget
specifikke omstændigheder.
Landbrugsingredienser, der indgår i forarbejdede økologiske produkter, skal være
udelukkende økologiske.
Økologiske aktører, bortset fra landmænd eller aktører, der producerer tang eller
akvakulturdyr (undtagen mikrovirksomheder), skal udvikle et system, der forbedrer deres
miljøresultater.
Kontrolsystemet integreres i en enkelt lovtekst (Kommissionens forslag til forordning om
officiel kontrol).
Et system med gruppecertificering indføres for mindre landmænd i EU.
Der indføres specifikke bestemmelser med henblik på øget sporbarhed og forebyggelse af
svig.
Handelsordningen tilpasses. Muligheden for ligestillingsaftaler med tredjelande bevares,
mens systemet med ensidig anerkendelse udfases.
Formandskabet vil indlede behandlingen af lovgivningsforslaget i de kommende uger.
8100/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0010.png
24. marts 2014
Rapport om sektoren for frugt og grønsager siden 2007-reformen
Rådet noterede sig en nylig rapport fra Kommissionen om gennemførelsen af bestemmelserne om
producentorganisationer, driftsfonde og driftsprogrammer i sektoren for frugt og grøntsager siden
2007-reformen (7312/14).
Målet med denne reform var at tildele producentorganisationerne i sektoren for frugt og grøntsager
en styrket rolle ved at udstyre dem med et bredere udvalg af værktøjer til at sætte dem i stand til at
forebygge og styre markedskriser. Der blev indført incitamenter for at fremme sammenlægninger af
producentorganisationer, sammenslutninger af producentorganisationer og tværnationalt
samarbejde.
Rapporten påpeger, at der fortsat er begrænset eller ingen organisering i sektoren for frugt og
grønsager, navnlig i visse sydlige medlemsstater og medlemsstater, der blev medlem af EU i 2004
og senere. Ifølge Kommissionen udelukker dette fordelene ved specifik støtte, der er planlagt til
sektoren; det svækker også forhandlingspositionen for producenterne i forsyningskæden. Ydermere
viser producentorganisationernes meget beskedne brug af kriseforebyggelses- og
krisestyringsinstrumenter ifølge Kommissionen, at de skal forbedres.
Kommissær
Dacian Cioloș
påpegede desuden, at Kommissionen i lyset af drøftelserne om
rapporten i Rådet og Europa-Parlamentet vil fortsætte med at overveje, hvordan de eksisterende
lovrammer bedst kan tilpasses for at forbedre vilkårene i sektoren for frugt og grøntsager, idet
budgetneutralitet samtidig sikres.
Rapport om angivelse af køds oprindelse
Kommissionen forelagde ministrene en rapport om gennemførligheden af en forlængelse af den
obligatoriske oprindelsesmærkning for alt kød anvendt som ingrediens. Rapporten blev
offentliggjort i december sidste år
(18148/13).
Medlemsstaterne har stadig forskellige holdninger for så vidt angår de scenarier, som vurderes i
rapporten. Selv om mange delegationer gik ind for at indføre en obligatorisk mærkning, ville en
række af dem gerne se, at mærkningen angiver den specifikke EU-medlemsstat eller det specifikke
tredjeland, mens andre ville foretrække, at den angiver EU-/ikke-EU-oprindelse. Nogle andre slog
dog til lyd for at opretholde en oprindelsesmærkning på frivilligt grundlag (dvs. status quo).
8100/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0011.png
24. marts 2014
Rapporten opvejer forbrugerens behov for at blive informeret med den praktiske mulighed for at
indføre obligatorisk oprindelsesmærkning og indeholder en cost-benefit-analyse, herunder
virkningen på det indre marked og international handel. Denne rapport er af særlig betydning i lyset
af den svigagtige forkerte mærkning af oksekødsprodukter i EU, der blev afsløret i begyndelsen af
sidste år.
De vigtigste resultater i rapporten er, at
forbrugerne er interesserede i angivelse af køds oprindelse, men ikke er villige til at betale
den pris, som en sådan mærkning indebærer. Rapporten påpeger, at jo mere præcise
oplysningerne er, desto højere vil omkostningerne være
hvis fødevarevirksomhedsledere er tvunget til at angive køds oprindelse, kan de blive mere
selektive vedrørende deres leverandører, mindske antallet af mellemled og undgå
anvendelse af afpudsning og fedt. Systemets troværdighed vil dog kræve øget overvågning
fra de offentlige myndigheders side for at forhindre svig.
I sin rapport påpeger Kommissionen, at der på baggrund af drøftelserne i Rådet og Europa-
Parlamentet bør overvejes yderligere skridt, som kan omfatte forelæggelse af et lovgivningsforslag
for at regulere angivelsen af oprindelsen af kød anvendt som ingrediens i fødevarer.
Som afslutning af Rådets drøftelse konkluderede Kommissionen, at enhver afgørelse kræver en
yderligere gennemgang af dette spørgsmål.
FISKERI
Forvaltning af tobis – fastsættelse af TAC for 2014
Rådet nåede til enighed om fastsættelsen af den samlede tilladte fangstmængde (TAC) for tobis for
2014 i tråd med den videnskabelige rådgivning. Desuden indgår en højere TAC for blåhvilling i
samme aftale efter indgåelsen af den bilaterale aftale mellem EU og Norge og kyststatsaftalen (jf.
punktet nedenfor)
(7916/14).
Tobisspørgsmålet er af særlig betydning for Danmark, der er den største interessent inden for
tobisfiskeri. Som følge af denne arts korte livscyklus indledes fangstperioden den 1. april. Den
videnskabelige rådgivning vedrørende denne bestand foreligger generelt, umiddelbart inden
fangstperioden begynder. I år blev den videnskabelig rådgivning for 2014 offentliggjort den 28.
februar og gav dermed meget kort tid til at udarbejde og vedtage en specifik afgørelse.
I december 2012 opfordrede Rådet Kommissionen til at forelægge særskilte TAC-forslag for hver
bestand med kort livscyklus, herunder tobis.
8100/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0012.png
24. marts 2014
Kyststatsdrøftelser om makrel
Kommissionen rapporterede til Rådet om den femårige aftale om makrel i det nordøstlige
Atlanterhav, der blev indgået den 12. marts 2014 mellem EU, Færøerne og Norge.
Medlemsstaterne så i det store og hele med tilfredshed på aftalen, som markerer afslutningen på en
periode på fire år uden fælles kyststatsforvaltning af denne makrelbestand. De beklagede også, at
Island ikke er part i aftalen.
Aftalen fastsætter en række vigtige principper, herunder en forpligtelse til bæredygtigt fiskeri, en
deling mellem parterne og et tilsagn om at fastlægge en ny langsigtet forvaltningsplan i 2014 efter
rådgivning fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES). Island er endnu ikke part i denne
aftale, men bestemmelserne i aftalen åbner mulighed for, at en anden kyststat kan tilslutte sig
senere.
Efter indgåelsen af denne aftale blev der indgået en aftale mellem EU og Færøerne om gensidig
udveksling af fiskerimuligheder i hinandens farvande i 2014. Den nye aftale omfatter udveksling af
en række vigtige kvoter, herunder torsk, kuller, sej og rødfisk for EU og sperling og blåhvilling for
Færøerne. Parterne har også aftalt gensidig adgang til hinandens farvande for så vidt angår makrel
og blåhvilling.
Desuden har de bilaterale konsultationer mellem EU og Norge ført til gensidig udveksling af
fiskerimuligheder i hinandens farvande for 2014.
Eventuelt
Europæisk initiativ om honning til morgenmad
Den slovenske delegation orienterede ministrene om den mulige udvidelse til EU-plan af et
nationalt initiativ til fremme af honning til børns morgenmad i skolen (7855/14).
I syv år har slovenske biavlere arrangeret en årlig uddannelses- og salgsfremmedag med titlen
"Honning til morgenmad", hvor nationalt produceret honning tilbydes førskole- og grundskolebørn
til morgenmad. I november i år vil dette initiativ blive præsenteret på den tredje internationale
biavlerkonference, der afholdes i Slovenien for at fremme udbredelsen af dette initiativ til andre
medlemsstater.
8100/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0013.png
24. marts 2014
Flere medlemsstater støttede det slovenske initiativ og påpegede den vigtige rolle, som bier spiller
som bestøvere i miljøet, og honnings ernæringsmæssige merværdi.
Kommissionen mente, at en kampagne af denne art, som fremmer sunde spisevaner blandt de
yngste, er relevant for den nuværende drøftelse vedrørende Kommissionens forslag om
støtteordningen for uddeling af frugt og grøntsager og mælk i skoler (5958/14).
Globalt forum vedrørende familielandbrug
Rådet blev af den ungarske delegation orienteret om resultaterne af det globale forum vedrørende
familielandbrug, der fandt sted den 4.-6. marts 2014 i Budapest (7890/14).
I forbindelse med det internationale år for familiedrevne landbrug i 2014 har Fødevare- og
Landbrugsorganisationen (FAO) og Ungarns Ministerium for Udvikling af Landdistrikter arrangeret
et globalt forum for at fastlægge de forskellige politiske, politikmæssige, erhvervsmæssige og
sociale elementer, der spiller en rolle i det komplekse miljø, som familielandbrug driver virksomhed
i.
Mejerisektoren
Den tyske, polske, nederlandske, østrigske, irske, danske, lettiske, estiske, belgiske og
luxembourgske delegation orienterede ministrene om deres anmodning om en "blød" udfasning af
mælkekvoter (7970/14).
Disse delegationer, støttet af en yderligere medlemsstat, ville gerne høre, om det er muligt at
mindske sanktionerne for de lande, der risikerer at overskride deres nationale mælkekvoter ved at
tilpasse fedtkorrektionskoefficienterne og/eller nedsætte tillægsafgiften. En række delegationer var
dog imod denne anmodning, idet de mente, at de regler, der blev fastsat i 2008 for afslutningen af
kvoteordningen, bør anvendes strengt for at undgå konkurrenceforvridning i EU.
Kommissionen skal forelægge en rapport senest den 30. juni 2014 om markedsudviklingen i
mælkesektoren som fastsat i forordningen om mælkepakken. Denne rapport vil blive drøftet
yderligere i Rådet.
8100/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0014.png
24. marts 2014
Rismarkedet
Rådet noterede sig den italienske delegations bekymring over den vanskelige situation, som EU's
rissektor står i på grund af den gradvise stigning i importen af forarbejdet ris til EU
(7886/14).
Dette spørgsmål blev behandlet på samlingen i Rådet for Landbrug og Fiskeri i december sidste år.
Ifølge Italien er situationen blevet værre på grund af en stadig stigning i importen af forarbejdet ris
til EU fra de mindst udviklede lande (LDC), navnlig Cambodia og Myanmar.
Italiens synspunkt fik opbakning fra andre risproducerende EU-medlemsstater.
Kommissionen noterede sig disse bekymringer og anførte, at den nøje følger markedssituationen, og
hvis der viser sig at være risiko for markedsforvridning, er den rede til at handle for at undgå en
større krise. I den forbindelse har Kommissionen indledt bilaterale drøftelser med en af de
pågældende medlemsstater.
Ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri
Den spanske delegation orienterede ministrene om sine bekymringer med hensyn til
følgevirkningerne af de handelsforanstaltninger, som Rådet vedtog over for andre lande (jf. den
første afgørelse af denne art under "Andre punkter, der blev godkendt" nedenfor) i forbindelse med
forordningen om bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU-fiskeri)
(7511/14).
Disse foranstaltninger vil direkte påvirke handelen med fiskevarer og andre fiskerirelaterede
aktiviteter med disse lande, mens IUU-politikken ikke ville forhindre tredjelandes fiskeflåder i at
fiske i disse landes farvande og efterfølgende forsyne EU-markedet. Den spanske delegation
anmodede også om mere gennemsigtighed i processen med at identificere ikkesamarbejdsvillige
lande og opfordrede Kommissionen og medlemsstaterne til at anvende alle forhåndenværende
redskaber under IUU-politikken til at sikre en sammenhængende tilgang i hele Unionen.
Flere medlemsstater var enige med Spanien i, at det er nødvendigt at henlede Rådets
opmærksomhed på dette spørgsmål og anmode Kommissionen om, at den træffer passende
foranstaltninger for at opnå størst mulig gennemsigtighed, fælles samarbejde og sammenhæng i
anvendelsen af IUU-forordningen. Disse lande bemærkede særlig konkurrenceforvridningen
mellem fiskeflåder fra medlemsstaterne og fra tredjelande på grund af gennemførelsen af disse
handelsforanstaltninger.
Kommissionen så positivt på medlemsstaternes ambition om at bekæmpe ulovligt, urapporteret og
ureguleret fiskeri og henviste til den komplicerede procedure, som skal følges ved anvendelsen af
IUU-politikken. En vurdering af denne politik vil blive indledt i indeværende år.
8100/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0015.png
24. marts 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Ændring vedrørende landbrugsbedriftsundersøgelserne for 2014-2018
Rådet vedtog en ændring til forordning (EF) nr. 1166/2008 om en række undersøgelser af
landbrugsbedrifternes struktur og en undersøgelse af produktionsmetoderne i landbruget for
perioden 2014-2018 efter en førstebehandlingsaftale med Europa-Parlamentet (PE-CONS
46/14).
Dette initiativ tager sigte på at sikre finansiering af undersøgelsen af landbrugsbedrifternes struktur
2016 og relaterede projekter. Forordning (EF) nr. 1166/2008 fastsætter kravene til og metoderne for
undersøgelsen af landbrugsbedrifternes struktur. Da undersøgelserne er spredt ud over to flerårige
finansielle rammer, var det ikke muligt at fastsætte hele deres finansiering samtidigt. Desuden skal
der tages hensyn til Kroatiens tiltrædelse af EU. Denne ændring fastlægger den finansielle ramme
for undersøgelsen af landbrugsbedrifternes struktur 2016, fastsætter EU's maksimale finansielle
bidrag til Kroatiens undersøgelsesomkostninger og erstatter det udvalg, der bistår Kommissionen
med at udøve dens gennemførelsesbeføjelser.
Fritagelse i forbindelse med transport af flydende olier og fedtstoffer ad søvejen
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om fritagelse af
transport af flydende olier og fedtstoffer ad søvejen fra visse bestemmelser i bilag II til forordning
(EF) nr. 852/2004
1
(6648/14).
I henhold til forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne skal bulktransport af fødevarer i
flydende form eller i form af granulat eller pulver foregå i beholdere og/eller containere/tanke, der
er forbeholdt transport af fødevarer (bilag II, kapitel IV). Dette krav er imidlertid ikke praktisk, når
det finder anvendelse på transport af flydende olier og fedtstoffer til konsum i søgående fartøjer.
Derudover er antallet af søgående fartøjer bestemt til transport af fødevarer utilstrækkeligt i
forbindelse med den løbende handel med sådanne olier og fedtstoffer.
1
EUT L 139 af 30.4.2004, s. 1.
8100/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0016.png
24. marts 2014
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet kriterierne for acceptable
tidligere ladninger af spiselige fedtstoffer og olier samt en liste over stoffer, der tager hensyn til
disse kriterier. På dette grundlag skal den foreslåede forordning ophæve og erstatte det nuværende
direktiv 96/3/EF
1
, som hidtil har givet fritagelse for så vidt angår transport af flydende olier og
fedtstoffer ad søvejen.
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da
Rådet nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-
Parlamentet har indvendinger.
Vildtlevende vildt – særlige krav til håndtering og inspektion efter slagtning
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om ændring af
bilag III til forordning (EF) nr. 853/2004
2
og bilag I til forordning (EF) nr. 854/2004
3
for så vidt
angår de særlige krav til håndtering af vildtlevende storvildt og til inspektion efter slagtning af
vildtlevende vildt (7193/14).
Forordning (EF) nr. 853/2004 fastsætter bl.a. bestemmelser om produktion og markedsføring af kød
af vildtlevende vildt. Fødevarevirksomhedsledere skal sikre, at sådant kød kun markedsføres, hvis
det er produceret i overensstemmelse med bilag III til denne forordning. I bilag I til forordning (EF)
nr. 854/2004 fastsættes der særlige krav til officiel kontrol af kød af vildtlevende vildt.
Handel med vildtlevende storvildt, der ikke er flået, fra et jagtsted til en godkendt
vildthåndteringsvirksomhed på en anden medlemsstats område er en almindelig praksis, som udgør
en betydelig del af det kød af vildtlevende vildt, der produceres i EU. Ændringen supplerer
bestemmelserne i forordning (EF) nr. 853/2004 vedrørende denne handel og transport med en
certificering af overholdelse af EU-bestemmelserne på oprindelsesstedet. Ændringen af forordning
(EF) nr. 854/2004 fastsætter, at embedsdyrlæger tjekker, at det relevante certifikat ledsager
forsendelsen, og tager hensyn til de oplysninger, der gives i certifikatet.
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da
Rådet nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-
Parlamentet har indvendinger.
1
2
3
EFT L 21 af 27.1.1996, s. 42.
EUT L 139 af 30.4.2004, s. 55.
EUT L 139 af 30.4.2004, s. 206.
8100/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0017.png
24. marts 2014
Anvendelse af animalske biprodukter som brændsel i brændingsanlæg
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om ændring af
forordning (EU) nr. 142/2011 for så vidt angår anvendelse af animalske biprodukter og afledte
produkter som brændsel i brændingsanlæg (6995/14).
Ved forordning (EF) nr. 1069/2009 er der fastsat folke- og dyresundhedsbestemmelser for
animalske biprodukter og afledte produkter med henblik på at forhindre og minimere risici for
folke- og dyresundheden forårsaget af sådanne produkter. Ved forordning (EU) nr. 142/2011
1
er der
fastsat gennemførelsesbestemmelser til forordning (EF) nr. 1069/2009, herunder bestemmelser om
anvendelse og bortskaffelse af gylle.
Bestemmelserne om anvendelse af fjerkrægødning som brændsel i brændingsanlæg på bedrifter bør
ajourføres for at harmonisere kravene om bekæmpelse af risici for menneskers og dyrs sundhed og
miljøet.
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da
Rådet nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-
Parlamentet har indvendinger.
FISKERI
Ulovlige fiskeriaktiviteter – handelsforanstaltninger over for tre lande
Rådet traf i dag en række foranstaltninger, der vil påvirke handelen med fiskevarer og andre
fiskerirelaterede aktiviteter med Belize, Cambodja og Guinea, for at sætte en stopper for de
handelsmæssige fordele, der stammer fra ulovlige fiskeriaktiviteter. I sidste ende vil import til EU
af fiskevarer fanget af fartøjer fra disse lande blive forbudt (6262/14).
Vedtagelsen af gennemførelsesafgørelsen om en liste over ikkesamarbejdende tredjelande for så
vidt angår bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU-fiskeri) i henhold til
forordning (EF) nr. 1005/2008
2
er den første afgørelse af denne type og kommer efter en formel
advarsel, der blev fremsat i november 2012.
Yderligere oplysninger findes i
pressemeddelelsen.
1
2
EUT L 54 af 26.2.2011, s. 1.
EUT L 286 af 29.10.2008, s. 1.
8100/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0018.png
24. marts 2014
ØKONOMI OG FINANS
Beskatning af renter fra opsparing
Rådet vedtog et direktiv om stramning af EU's regler om udveksling af oplysninger om indtægter
fra opsparing, der skal sætte medlemsstaterne i stand til bedre at slå ned på skattesvig og
skatteunddragelse (17162/13
+
17162/13 COR 1
+
7977/14).
Ifølge direktiv 2003/48/EF skal medlemsstaterne automatisk udveksle oplysninger, så de renter,
som udbetales i en medlemsstat til fastboende med skattemæssigt hjemsted i en anden medlemsstat,
kan beskattes i overensstemmelse med lovene i den stat, hvor de har deres skattemæssige hjemsted.
Teksten udvider anvendelsesområdet for direktiv 2003/48/EF og afspejler ændringerne i forbindelse
med opsparingsprodukter og udviklingen i investoradfærd, siden det trådte i kraft i 2005.
Anvendelsesområdet dækker nu nye typer af indtægter fra opsparing og produkter, der genererer
renter eller tilsvarende indtægter. Det omfatter livsforsikringskontrakter og en bredere dækning af
investeringsfonde. Og skattemyndighederne vil ved anvendelse af et gennemsigtighedsprincip
skulle tage skridt til at identificere, hvem der modtager rentebetalinger.
Det Europæiske Råd opfordrede i december 2013 til, at ændringsdirektivet blev vedtaget senest i
marts 2014 på grund af dets betydning for bekæmpelsen af skattesvig og skatteunddragelse.
Medlemsstaterne har indtil den 1. januar 20016 til at vedtage den nationale lovgivning, der er
nødvendig for at overholde direktivet.
Regnskabsaflæggelse og revision – EU-program for 2014-2020
Rådet godkendte oprettelsen af et program til støtte for aktiviteter udført af organer, der bidrager til
opfyldelsen af EU's politikmål i forbindelse med regnskabsaflæggelse og revision for perioden
2014-2020
(PE-CONS
134/13).
Formålet med programmet er at forbedre betingelserne for, at det indre marked fungerer effektivt,
ved at støtte en gennemsigtig og uafhængig udvikling af internationale standarder for
regnskabsaflæggelse og revision.
8100/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0019.png
24. marts 2014
Programmet dækker aktiviteter, som går ud på at udvikle standarder, at anvende, vurdere eller
overvåge standarder eller at føre tilsyn med fastsættelse af standarder, der udføres af International
Financial Reporting Standards Foundation (IFRS Foundation) og Den Europæiske Rådgivende
Regnskabsgruppe (EFRAG) på området regnskabsaflæggelse og af Public Interest Oversight Board
(PIOB) på revisionsområdet.
Programmet, der har et budget på 43 mio. EUR for de syv år, vil give driftstilskud en gang om året.
Cypern – økonomisk tilpasningsprogram
Rådet vedtog en afgørelse om ajourføring af betingelserne i afgørelse 2013/463/EU for et
makroøkonomisk tilpasningsprogram gennemført af Cypern (7163/14
+
5979/14).
Dette sker i forlængelse af Kommissionens og IMF's tredje gennemgang i samarbejde med Den
Europæiske Centralbank af de fremskridt, som Cypern har gjort med gennemførelsen af
programmet.
Cypern har modtaget finansiel bistand fra den europæiske stabilitetsmekanisme siden april 2013.
UDENRIGSANLIGGENDER
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde – Kroatien
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på vegne af Den Europæiske Union og dens
medlemsstater og om midlertidig anvendelse af aftalen om Republikken Kroatiens deltagelse i Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde og af tre dertil knyttede aftaler (6693/14).
8100/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0020.png
24. marts 2014
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
C.SIS-budgettet for 2012
De berørte medlemsstater, forsamlet i Rådet, godkendte beretningen om forvaltningen af
gennemførelsen af C.SIS' anlægs- og driftsbudget for 2012.
I henhold til finansieringsordningen for anlæg og drift af Schengen C.SIS
1
skal Frankrig for hvert
regnskabsår forelægge et dokument, der lægges til grund for godkendelsen af regnskabet for det
foregående regnskabsår.
HANDELSPOLITIK
Antidumping – sukkermajs i form af kerner – Thailand
Rådet ændrede forordning (EU) nr. 875/2013 om indførelse af antidumpingtold på importen af visse
former for sukkermajs, tilberedt eller konserveret, i form af kerner, med oprindelse i Thailand efter
en undersøgelse vedrørende River Kwai International Food Industry Co. Ltd
(7086/14).
TRANSPORT
Køretøjssikkerhedspakken*
Rådet vedtog ajourførte regler om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer (PE-CONS
10/14;
erklæring:
7577/14 ADD 1),
syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer (PE-CONS
12/14;
erklæring:
7580/14 ADD 1)
og registreringsdokumenter for motorkøretøjer (PE-CONS
11/14;
erklæring:
7578/14 ADD 1)
(køretøjssikkerhedspakken).
Rådets endelige vedtagelse i dag af de tre direktiver følger den enighed, der blev opnået ved
førstebehandlingen med Europa-Parlamentet.
Yderligere detaljer findes i pressemeddelelse
7979/14.
1
EUT L 179 af 7.7.2007 som ændret i 2008 (EUT L 113 af 25.4.2008) og 2009 (EUT L 323
af 10.12.2009).
8100/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0021.png
24. marts 2014
Flystøj*
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning til en ny forordning, der harmoniserer og styrker
reglerne for, hvordan myndighederne træffer afgørelser om driftsrestriktioner i EU's lufthavne for at
begrænse støjgener fra fly (5560/14; begrundelse:
5560/14 ADD 1;
erklæring:
7583/14 ADD 1).
Reglerne bygger på de principper, der er vedtaget af Organisationen for International Civil Luftfart
(ICAO) og er kendt som den afbalancerede strategi for støjstyring.
Rådets godkendelse baner vejen for den endelige vedtagelse, som kræver Europa-Parlamentets
godkendelse ved andenbehandlingen.
Yderligere detaljer findes i pressemeddelelse
7981/14.
Regler for luftfartssikkerhed – fravigelser
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse om bemyndigelse
af Den Slovakiske Republik og Det Forenede Kongerige til at fravige visse fælles regler for
luftfartssikkerhed i henhold til artikel 14, stk. 6, i forordning (EF) nr. 216/2008 (6211/14
+
6211/14
ADD 1).
De foreslåede fravigelser for Den Slovakiske Republik vedrører gyldighed og fornyelse af
instrumentrettigheder og klasse- og typerettigheder; fravigelserne for Det Forenede Kongerige
vedrører forlængelse af klasserettigheder for enmotorede flyvemaskiner med stempelmotor og
motorsvæveflyvemaskiner til rejsebrug samt syntetiske flyveeksaminatorer, som udfører prøver i
flyvemaskinesimulatorer.
Rådet besluttede også ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en anden afgørelse om
bemyndigelse af Det Forenede Kongerige til at fravige visse fælles regler for luftfartssikkerhed i
henhold til artikel 14, stk. 6, i forordning (EF) nr. 216/2008 (6320/14
+
6320/14 ADD 1).
Den
foreslåede fravigelse vedrører konvertering af eksisterende nationale certifikater for
svæveflypiloter.
Alle medlemsstaterne har ret til at anvende disse foranstaltninger.
Kommissionens afgørelser er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da Rådet
nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage afgørelserne, medmindre Europa-
Parlamentet har indvendinger.
8100/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0022.png
24. marts 2014
RUMPOLITIK
Copernicusprogrammet for jordovervågning
Rådet vedtog en forordning om oprettelse af Copernicusprogrammet for jordovervågning
(PE-
CONS 144/13
og
7610/14 ADD 1).
Copernicus
, tidligere kendt som GMES (global miljø- og sikkerhedsovervågning), tager sigte på at
give Europa løbende, uafhængig og pålidelig adgang til jordovervågningsdata og -informationer.
Copernicus, der er baseret på et partnerskab mellem Unionen, Den Europæiske Rumorganisation
(
ESA
) og medlemsstaterne, er opdelt i seks forskellige tjenester: hav-, atmosfære-, land- og
klimaændringsovervågning samt støtte til beredskabs- og sikkerhedstjenester.
Copernicus anvender data fra satellitter og in situ-sensorer såsom bøjer og luftsensorer til at levere
rettidige og pålidelige informationer og prognoser til støtte for et bredt omfang af områder, f.eks.
landbrug og fiskeri, fysisk planlægning og byplanlægning, bekæmpelse af skovbrande,
katastrofeberedskab, søtransport og overvågning af luftforurening.
Programmet skal gennemføres inden for Europa 2020-strategien for vækst og beskæftigelse. Det er
derfor udformet til at fremme innovative og kommercielle anvendelser, der kan forbedre borgernes
dagligdag og skabe økonomiske muligheder for europæiske virksomheder og SMV'er.
Sammen med satellitnavigationssystemet
Galileo
vil det spille en central rolle i at sikre Europa
uafhængig adgang til rummet.
Copernicus varer fra 2014 til 2020 og har et budget på 3,7 mia. EUR (2011-priser).
8100/14
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0023.png
24. marts 2014
KULTUR
Europæiske kulturhovedstæder 2020-2033
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning og begrundelse vedrørende en afgørelse om en EU-
aktion vedrørende Den Europæiske Kulturhovedstad 2020-2033
(5793/14 +
5793/14 ADD 1).
De nuværende regler for udvælgelse af europæiske kulturhovedstæder
1
udløber i 2019, hvorfor
Kommissionen blev opfordret til at forelægge et nyt forslag for at videreføre initiativet efter 2019
(12558/12).
Det generelle formål med aktionen er at fremme større gensidig forståelse mellem europæiske
borgere og styrke følelsen af europæisk medborgerskab og samtidig fremhæve de europæiske
kulturers rigdom og såvel deres forskelligartethed som deres fælles karakteristika.
FØDEVARELOVGIVNING
Prøveudtagnings- og analysemetoder til kontrol af dioxiner og PCB'er
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om
prøveudtagnings- og analysemetoder til kontrol af indholdet af dioxiner, dioxinlignende PCB'er
(polychloreret
biphenyl)
og ikkedioxinlignende PCB'er i visse fødevarer (6758/14).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da
Rådet nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-
Parlamentet har indvendinger.
1
Afgørelse nr. 1622/2006/EF
(EUT L 304 af 3.11.2006).
8100/14
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0024.png
24. marts 2014
MILJØ
EU-miljømærket til tekstilprodukter
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens afgørelse om opstilling af
miljøkriterier for tildeling af EU-miljømærket til tekstilprodukter (6462/14,
6462/14 ADD 1).
Kommissionens afgørelse er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da Rådet
nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage afgørelsen, medmindre Europa-Parlamentet
har indvendinger.
EU's miljømærke til tryksager
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens afgørelse om ændring af
afgørelse 2012/481/EU om opstilling af miljøkriterier for tildeling af EU's miljømærke til tryksager
(6504/14).
Kommissionens afgørelse er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da Rådet
nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage afgørelsen, medmindre Europa-Parlamentet
har indvendinger.
EU's miljømærke – forlængelse af gyldigheden af miljøkriterierne
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens afgørelse om ændring af
beslutning 2006/799/EF, 2007/64/EF, 2009/300/EF og 2009/894/EF samt afgørelse 2011/330/EU,
2011/331/EU og 2011/337/EU for at forlænge gyldigheden af miljøkriterierne for tildeling af EU-
miljømærket til bestemte produkter (6989/14).
Kommissionens afgørelse er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da Rådet
nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage afgørelsen, medmindre Europa-Parlamentet
har indvendinger.
8100/14
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454092_0025.png
24. marts 2014
Kvaliteten af benzin og dieselolie
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens direktiv om ændring af bilag I
og II til direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og dieselolie (6456/14).
Kommissionens direktiv er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da Rådet
nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage direktivet, medmindre Europa-Parlamentet
har indvendinger.
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet beskikkede Niels LINDBERG MADSEN (Danmark) som medlem af Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den
20. september 2015
(7561/14).
8100/14
DA
25