Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3317 - Konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
1366275_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Samlenotat vedr. rådsmøde (konkurrenceevne) den 26. maj 2014
Indholdsfortegnelse
4. Direktiv om forretningshemmeligheder .............................................. 2
5. Varemærkereform – direktiv og forordning ...................................... 11
6. Typegodkendelseskrav for indførelse af et køretøjsmonteret
eCall system ............................................................................................. 26
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0002.png
4. Direktiv om forretningshemmeligheder
Revideret notat. Ændringer er markeret med fed og
kursiv.
1.
Resumé
Direktivforslaget er fremsat den 28. november 2013 og har til formål at
indføre en ensartet og bedre beskyttelse af forretningshemmeligheder i
EU, hvilket samtidig vil forbedre rammerne for udvikling og udnyttelse af
innovation og vidensdeling i det indre marked. Forslaget vil medføre be-
hov for tilpasninger i den danske lovgivning på området.
Forslaget har været behandlet på seks møder, hvor flere medlemslande
har givet udtryk for en overordnet positiv holdning til forslaget. I det
seneste kompromisforslag er der blevet taget højde for medlemslande-
nes ønsker om at tydeliggøre, at der er tale om et minimumsdirektiv
samt muligheden for at regulere forældelsesfristen for retlige skridt på
nationalt niveau.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM(2013) 813 final af 28. november
2013 fremsat Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om be-
skyttelse af fortrolig know-how og fortrolige forretningsoplysninger (for-
retningshemmeligheder) mod ulovlig erhvervelse, brug og videregivelse.
Forslaget er oversendt til Rådet den 5. december 2013 i dansk sprogversi-
on.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Direktivforslaget har i løbet af 2014 været behandlet på seks møder i
rådsarbejdsgruppen (Intellectual Property (Trade Secrets)).
På baggrund af medlemslandenes bemærkninger har det græske for-
mandskab udarbejdet to kompromisforslag til direktivet. I det seneste
kompromisforslag er der blevet taget højde for medlemslandenes ønsker
om at tydeliggøre, at der er tale om et minimumsdirektiv samt mulighe-
den for at regulere forældelsesfristen for retlige skridt på nationalt ni-
veau.
3.
Formål og indhold
Formålet med direktivforslaget er at sikre de europæiske virksomheders
og forskningsinstitutioners konkurrenceevne gennem tilstrækkelig beskyt-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0003.png
telse af deres forretningshemmeligheder på tværs af grænserne. En ensar-
tet og bedre beskyttelse af forretningshemmeligheder skal samtidig for-
bedre rammerne for udvikling og udnyttelse af innovation og vidensde-
ling i det indre marked.
Hvad er forretningshemmeligheder?
Både virksomheder, forskere, opfindere mm. udvikler information, som
har kommerciel værdi, og som hemmeligholdes for at skabe en konkur-
rencemæssig fordel i forhold til konkurrenterne. Forretningshemmelighe-
der bidrager til at skabe en ”first-mover”-fordel.
Forretningshemmeligheder kan enten være af teknisk karakter (fx produk-
tionsprocesser) eller forretningsmæssig karakter (fx kundelister). De kan
være strategiske forretningshemmeligheder, som har stor værdi også på
lang sigt (fx opskrifter eller kemiske blandinger). Deres værdi kan også
være mere kortsigtet (fx resultatet af en marketings undersøgelse, navnet
på et nyt produkt eller prisen, lanceringsdatoen mm.).
Forretningshemmeligheder kan have stor økonomisk værdi. Både små og
store virksomheder, inden for alle brancher, benytter sig af forretnings-
hemmeligheder.
De europæiske virksomheder er i stigende omfang udsat for misbrug af
deres forretningshemmeligheder. Det skyldes bl.a. den globaliserede kon-
kurrencesituation og øget brug af informationsteknologi og outsourcing.
Modsat intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR), som fx varemærker og
patenter, giver forretningshemmeligheder ikke ejeren nogen eksklusiv
rettighed. Forretningshemmeligheder beskytter således ikke imod at kon-
kurrenter kopierer og bruger de samme løsninger - eksempelvis efter at
have foretaget ”reverse engineering”. Reverse engineering er en fuldt lov-
lig proces, hvorved de teknologiske principper bag et apparat, et objekt
eller et system afdækkes gennem en analyse af dets struktur, funktion og
virkemåde.
Forretningshemmeligheder nyder udelukkende beskyttelse imod situatio-
ner, hvor hemmeligholdt information erhverves, bruges eller videregives
uretmæssigt – eksempelvis gennem spionage, tyveri eller bestikkelse.
Forretningshemmeligheder supplerer IPR-beskyttelsen. Således udvikles
der typisk forretningshemmeligheder undervejs i de processer, som senere
fører til skabelsen af nye, innovative løsninger og produkter og IPR. Der
vil for eksempel foreligge en forretningshemmelighed forud for udstedel-
sen af et patent, da patentbeskyttelse slet ikke kan opnås, hvis nyhedskri-
teriet ikke er opfyldt gennem hemmeligholdelse. Der vil også ligge en
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0004.png
forretningshemmelighed forud for en ophavsrettighed (fx til en ny roman
eller sang), en varemærkerettighed (fx til et nyt logo) eller en designret-
tighed (fx til udseendet af en ny bil-model).
Forretningshemmeligheder benyttes også til at beskytte information af
kommerciel værdi, som ikke kan opnå IPR-beskyttelse, men som alligevel
er vigtig for innovationen, og hvor der er behov for yderligere investerin-
ger eller udvikling. Det kan fx dreje sig om en ny forretningsidé eller en
opskrift til en parfume eller en fødevare.
Baggrunden for forslaget
Kommissionen har i årene op til direktivforslagets fremsættelse foretaget
forskellige studier og høringer, som viser, at medlemslandenes eksiste-
rende beskyttelse af forretningshemmeligheder er uensartet og mangel-
fuld.
Direktivforslaget har således til formål at skabe bedre rammer for en ef-
fektiv vidensdeling ved at gøre bl.a. overførsel af know-how, indgåelse af
licensaftaler og fælles forsknings- og innovationssamarbejder mere sikre
på tværs af EU – og til gavn for EU’s innovations- og konkurrenceevne.
Uretmæssig erhvervelse, brug og videregivelse af forretningshemmelig-
heder medfører tab for indehaverne af forretningshemmelighederne, sam-
tidig med at de uretmæssige erhververe af forretningshemmelighederne
snylter på det arbejde og de investeringer, som ligger til grund for forret-
ningshemmelighederne.
Den slags uretmæssige handlinger skader samfundsøkonomien, da det
bringer fremtidige investeringer i forskning, udvikling og innovation i
fare og underminerer tilliden til vidensdeling og teknologi-overførsel.
Derved stiger forretningsrisikoen, og incitamentet til innovation bliver
mindre.
Direktivforslaget indeholder bl.a.:
-
-
En definition af hvad der beskyttes som forretningshemmeligheder
Bestemmelser om hvornår erhvervelse, brug og videregivelse af
forretningshemmeligheder sker uretmæssigt
Bestemmelser om beskyttelsen af forretningshemmeligheder før
og under en retssag, anvendelsen af sikrende retsmidler (midlerti-
dige og endelige) med henblik på at forhindre uberettiget anven-
delse af forretningshemmeligheden før og efter at domstolene har
truffet en realitetsafgørelse, adgangen til erstatning samt fælles
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0005.png
regler om forældelse og herunder i forhold til muligheden for at
iværksætte midlertidige sikrende retsmidler
-
Bestemmelse om pålæg af sanktioner bl.a. ved manglende over-
holdelse af foranstaltninger truffet med henblik på beskyttelse af
forretningshemmeligheder samt mulighed for at pålægge tvangs-
bøder for manglende overholdelse af midlertidige sikrende rets-
midler
Europa-Parlamentets udtalelser
4.
Den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294 finder anvendel-
se, og Europa-Parlamentet er derfor medlovgiver.
Der foreligger endnu ingen udtalelser fra Europa-Parlamentet.
Direktivforslaget skal behandles af Europa-Parlamentets retsudvalg
(JURI).
5.
Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen konkluderer
i sin konsekvensanalyse,
at nærheds-
princippet er opfyldt, da direktivforslagets formål, som er at sikre europæ-
iske virksomheder tilstrækkelig beskyttelse af deres forretningshemme-
ligheder på tværs af grænserne, ikke kan opnås på medlemsstatsniveau.
Europa-Kommissionen konkluderer
desuden,
at der bør indføres en ensar-
tet og god beskyttelse af forretningshemmeligheder i alle EU’s medlems-
lande. Europa-Kommissionen konkluderer endvidere, at en effektiv sik-
ring af, at der bliver mindst mulig tilskyndelse, til uretmæssig udnyttelse
af forretningshemmeligheder, kun kan opnås gennem en lovgivningsmæs-
sig harmonisering.
Det er den danske regerings vurdering, at direktivforslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Beskyttelse af erhvervshemmeligheder over for personer der ”indefra” i
en virksomhed på utilbørlig måde tilegner sig, ubeføjet benytter eller ube-
føjet viderebringer erhvervshemmeligheder findes i markedsføringslovens
§ 19. Bestemmelsen omfatter eksempelvis ansatte, og straffen er bøde
eller fængsel i op til 1 år og 6 måneder, jf. markedsføringslovens § 30,
stk. 4.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0006.png
Overtrædelse af markedsføringslovens § 19 kan endvidere under særligt
skærpende omstændigheder straffes med fængsel i indtil 6 år i medfør af
straffelovens § 299 a.
Beskyttelse af erhvervshemmeligheder over for personer ”uden for virk-
somheden” findes i straffelovens § 263, stk. 3, jf. stk. 1 og 2, § 264, stk. 2,
jf. stk. 1, og § 264 c, der under visse nærmere betingelser kriminaliserer
industrispionage. Overtrædelse af de anførte bestemmelser kan straffes
med fængsel i indtil 6 år.
Derudover bidrager en række retsgrundsætninger fra andre retsområder
også til beskyttelsen af forretningshemmeligheder. Det gælder for eksem-
pel loyalitetsforpligtelsen inden for ansættelsesretten.
Retsplejeloven indeholder bl.a. bestemmelser om retsmøders offentlighed,
jf. retsplejelovens § 28 a, stk. 1,
dørlukning, jf. retsplejelovens § 29, stk.
1, samt gengivelse af retsmøder i retsbogen og aktindsigt, jf. retsplejelo-
vens § 29 d
og §§
41– 41 e. Bestemmelserne finder også anvendelse i
sager mellem konkurrerende forretningsdrivende mv. Dommerne og ret-
tens personel har pligt til at iagttage tavshed om det passerede under en
retssag, hvilket følger af de almindelige regler om tavshedspligt, i
bl.a.
straffelovens §§ 152-152 f og tjenestemandsloven.
Retsplejeloven regulerer endvidere adgangen til at pålægge midlertidige
retsmidler i form af
bl.a.
forbud, påbud og beslaglæggelse, jf. retsplejelo-
vens kapitel 40 og 56-57.
Der er ikke i retsplejeloven mulighed for at
pålægge en, der krænker en rettighed, at betale økonomisk kompensati-
on til den krænkede i stedet for at meddele eksempelvis et forbud eller et
påbud.
Retsplejeloven indeholder ikke en forældelsesfrist for parternes
adgang til at søge iværksættelse af midlertidige sikrende retsmidler, men
overlader det til domstolene at vurdere, hvorvidt parterne har udvist en
sådan passivitet i forhold til at sikre deres rettighed, at de må afvente tvi-
stens retlige afgørelse.
Endvidere berører de civilretlige retsmidler, som reguleres af direktivfor-
slaget, spørgsmål i forhold til de almindelige erstatningsretlige regler
samt forældelseslovens regler.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelse af direktivforslaget i sin nuværende form vurderes at nødven-
diggøre tilpasninger i dansk lovgivning, herunder i retsplejeloven og
i
forhold til
forældelsesloven.
En tilpasning af markedsføringslovens be-
stemmelser, særligt virksomheders erhvervshemmeligheder (§ 19), kan
blive aktuel afhængig af direktivforslagets endelige form.
Eksempelvis
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0007.png
vil den foreslåede regulering af adgangen for den krænkede til at søge
erstatning, og spørgsmålet om erstatningens beregning, kræve lovæn-
dring, da forslaget på disse punkter fraviger de almindelige erstatningsret-
lige regler.
Direktivforslaget udgør ikke en strafferetlig regulering og indebærer såle-
des ikke i sig selv materielle ændringer af straffeloven.
Forslaget forventes hverken at få væsentlige statsfinansielle konsekven-
ser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for
EU’s budget.
Danmark har i forvejen indført bestemmelser om beskyttelse af forret-
ningshemmeligheder, som kan håndhæves ved domstolene. Det kan i den
sammenhæng nævnes, at det indgår i direktivforslagets formål, at indfø-
relsen af en fælles høj beskyttelse og civile håndhævelsesbeføjelser, på
tværs af EU, skal øge den forebyggende effekt i forhold til uretmæssig
udnyttelse af forretningshemmeligheder.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser. Det
skyldes, at forslaget forventes at få en positiv økonomisk effekt for virk-
somheder og forskningsinstitutioner, som vil opnå en bedre og mere ens-
artet beskyttelse af deres forretningshemmeligheder på tværs af EU. Heri-
gennem forventes rammerne for forsknings- og innovationssamarbejder
og anden vidensdeling på tværs af EU også at blive forbedret. Forslaget
forventes i det hele at få en positiv effekt på de europæiske virksomheders
innovations- og konkurrenceevne.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Direktivforslaget forventes at få positive administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
De nuværende forskelligartede regler i EU’s medlemslande gør det van-
skeligt for erhvervslivet at få overblik over, hvordan deres forretnings-
hemmeligheder er beskyttet og kan håndhæves i de forskellige medlems-
lande. Det kan medføre usikkerhed og unødvendige omkostninger og bar-
rierer for grænseoverskridende innovationssamarbejder og anden videns-
deling.
En
minimumsharmonisering
af reglerne på tværs af EU
vil sikre, at der
findes regler på området på tværs af EU, og
vil gøre det lettere for virk-
somhederne at få overblik over
de grundlæggende regler
på området.
Direktivforslaget
vil derfor mindske de administrative byrder.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0008.png
10.
Høring
Direktivforslaget blev den 29. november 2013 sendt i høring i Specialud-
valget for Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist til
den 6. december 2013.
DI, Dansk Erhverv og Landbrug & Fødevarer angiver i deres høringssvar,
at de ser positivt på direktivforslaget og hilser det velkomment. Både
Dansk Erhverv og Landbrug & Fødevarer fremhæver i deres høringssvar,
at forretningshemmeligheder har stor betydning for virksomhederne og
ikke mindst for de mindre virksomheder.
Dansk Aktionærforening udtrykker stor forståelse for vigtigheden af, at
en virksomhed kan beskytte sine forretningshemmeligheder, og forenin-
gen finder det rigtigt at harmonisere lovgivningen i EU på dette område.
Foreningen nævner samtidig, at spændingerne mellem beskyttelsen af
forretningshemmeligheder og pligten for børsnoterede virksomheder til at
give markedet retvisende information, herunder om virksomhedernes
økonomiske potentiale, bør behandles i forbindelse med direktivet.
Lif (Lægemiddelindustriforeningen) hilser direktivforslaget velkommen
og har kun en enkelt betænkning vedrørende bestemmelsen om anven-
delsesbetingelser, garantier og alternative foranstaltninger. Lif finder
det bekymrende, at en retsinstans kan pålægge krænkeren en betaling i
stedet for et forbud, da dette sender et forkert signal til potentielle mis-
brugere om, at de kan slippe med at betale og derefter fortsætte med at
anvende den information de på ulovlig vis har tilegnet sig.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget til direktivet har i løbet af 2014 været behandlet på seks mø-
der i rådsarbejdsgruppen (Intellectual Property (Trade Secrets)). På
møderne gennemførtes en artikelgennemgang, hvor flere medlemslande
har givet udtryk for en overordnet positiv holdning til forslaget.
Flere medlemslande udtrykte på møderne i rådsarbejdsgruppen, at de
foretrækker et minimumsdirektiv, samt at det tydeliggøres, at direktivet
udelukkende beskæftiger sig med civilretlige spørgsmål og ikke straffe-
retlige. Ved artikelgennemgangen udtrykte flere medlemslande et ønske
om at justere bestemmelserne omkring forældelse for retlige skridt, er-
statning, muligheden for at tilkende økonomisk kompensation i stedet
for anvendelsen af de retsmidler, der omtales i forslaget, og anvendelse
af civile sanktioner, således at medlemslandene kan regulere dette på
nationalt niveau.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0009.png
På baggrund af medlemslandenes bemærkninger har det græske for-
mandskab udarbejdet to kompromisforslag. I det seneste kompromisfor-
slag er der blevet taget højde for medlemslandenes ønsker om at tyde-
liggøre, at der er tale om et minimumsdirektiv samt muligheden for at
regulere forældelsesfristen for retlige skridt på nationalt niveau.
12.
Regeringens generelle holdning
Regeringen ser overordnet positivt på direktivforslaget. Regeringen fin-
der, at indførelsen af en ensartet og bedre beskyttelse af forretningshem-
meligheder på tværs af Europa vil forbedre konkurrence- og innovations-
evnen i EU. Forslaget vil derved både gavne erhvervslivet og samfunds-
økonomien generelt. Regeringen tilstræber generelt, at der opnås en hen-
sigtsmæssig balance mellem hensynene til forretningshemmeligheder og
konkurrencen, men også at der med de foreslåede regler ikke slækkes på
retssikkerheden i forhold til de involverede parter.
Forretningshemmeligheder har en tæt sammenhæng med og supplerer
IPR-beskyttelsen. Beskyttelsen og håndhævelsen af IPR er i høj grad
harmoniseret på EU-plan. Også af den grund forekommer det naturligt, at
der sker en tilsvarende harmonisering af beskyttelsen og håndhævelsen af
forretningshemmeligheder i EU.
Regeringen vil arbejde for, at direktivforslagets bestemmelser i videst
muligt omfang stemmer overens med dansk lovgivning – herunder sær-
ligt reglerne om forældelse, erstatning, muligheden for at tilkende øko-
nomisk kompensation i stedet for anvendelsen af de retsmidler, der om-
tales i forslaget, og anvendelse af civile sanktioner.
Regeringen lægger i den forbindelse særligt vægt på, at medlemsstater-
ne stilles frit i forhold til at fastlægge den nærmere regulering af foræl-
delse, således at det sikres, at forældelsesreglerne i forhold til krav om-
fattet af direktivet kommer til at svare til forældelsen for andre civilret-
lige krav.
Regeringen bemærker, at der i direktiv om håndhævelse af intellektuel-
le ejendomsrettigheder, EU-direktiv 2004/48/EF, som det foreslåede
direktiv i vid udstrækning lægger sig op af, ikke blev fundet anledning
til at regulere spørgsmålet om forældelse. Spørgsmålet om forældelse i
forhold til immaterielle rettigheder er således overladt til medlemssta-
ternes nationale lovgivning. Hertil kommer, at den af Kommissionen
foreslåede bestemmelse i princippet vil kunne føre til uforældelige krav
eller i hvert fald krav, der forældes meget sent.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0010.png
Regeringen lægger endvidere særligt vægt på, at eventuelle civile sank-
tioner ved overtrædelse af direktivets bestemmelser anvendes i overens-
stemmelse med national lovgivning, således at direktivets bestemmelse
herom kommer til at svare til en tilsvarende EU-bestemmelse om hånd-
hævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder. Det er vigtigt, at EU-
reglerne på disse ensartede områder i videst muligt omfang stemmer
overens.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0011.png
5. Varemærkereform – direktiv og forordning
Revideret notat. Ændringer er markeret med fed.
1.
Resumé
Kommissionen har den 27. marts 2013 fremsat forslag om ændring af Rå-
dets forordning (EF) nr. 207/2009 om EF-varemærker samt forslag om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/95/EF om ind-
byrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om varemærker.
Det overordnede mål med ændringerne er dels at modernisere og effekti-
visere EF-varemærkesystemet, dels i øget grad at harmonisere de natio-
nale varemærkesystemer særligt over for EF-varemærkesystemet. Forsla-
gene indeholder en lang række ændringer af både processuel og materiel
karakter. Disse vil medføre en række ændringer af varemærkeloven og
den tilhørende bekendtgørelse,
ligesom forslagets eventuelle konsekven-
ser for retsplejelovens regler om Sø- og Handelsretten vil skulle overve-
jes nærmere.
Rådsarbejdsgruppen for Immaterialret (Varemærker) har færdiggjort
første læsning af Kommissionens forslag. Formandskabet har herefter
fremsat kompromisforslag vedrørende både direktivet og forordningen.
Disse har været genstand for drøftelser i arbejdsgruppen.
2.
Baggrund
Varemærker anvendes til at kendetegne en virksomheds varer eller tjene-
steydelser. En virksomhed kan anvende varemærker til at adskille sig fra
sine konkurrenter og derved tiltrække og fastholde sine kunder. Et vare-
mærke kan således bidrage til at skabe værdi og vækst for virksomheden.
Et varemærke er en
eneret,
som kan opretholdes i uendelighed, så længe
det anvendes af virksomheden.
Inden for EU findes både et nationalt varemærkesystem og et EF-
varemærkesystem. De nationale varemærkesystemer administreres af de
nationale varemærkemyndigheder og anvendes primært af de brugere,
som har den største interesse på det nationale marked, eventuelt kombine-
ret med et ønske om en beskyttelse i nogle få yderligere lande. EF-
varemærkesystemet administreres af Kontoret for Harmonisering i det
Indre Marked (Office for Harmonization in the Internal Market (Trade-
marks and Design) (OHIM), der udsteder rettigheder, som gælder for hele
EU territoriet baseret på en ansøgning.
Kommissionen har ved KOM (2013) 161 af 27. marts 2013 fremsendt
forslag om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 207/2009 om EF-
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0012.png
varemærker samt ved KOM (2013) 162 af 27. marts 2013 fremsendt for-
slag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/95/EF
om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om varemær-
ker. Forordningen regulerer EF-varemærket, mens direktivet er et mini-
mumsdirektiv, der til en vis grad harmoniserer medlemsstaternes lovgiv-
ning om nationale varemærker. Forslagene er oversendt til Rådet den 2.
april 2013 i dansk sprogversion.
Førstnævnte forslag er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 118, stk. 1 og
sidstnævnte forslag med hjemmel i TEUF artikel 114, stk. 1. Begge for-
slag behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure med Europa-
Parlamentet som medlovgiver jf. TEUF artikel 294.
Forslagene er fremsat på baggrund af en debat i EU regi gennem de sene-
ste seks år omkring behovet for en varemærkereform. Debatten har bl.a.
udmøntet sig i rådskonklusioner af 21. og 22. maj 2007 om de finansielle
perspektiver for OHIM og den videre udvikling af EF-
varemærkesystemet samt Rådskonklusioner om den fremtidige revision af
varemærkesystemerne i EU af 25. maj 2010.
Rådskonklusionerne af 21. og 22. maj 2007 pålagde Kommissionen at
fremkomme med forslag til nedsættelse af gebyrerne hos OHIM samt at
foretage en undersøgelse af, hvordan EF-varemærkesystemet fungerer.
Gebyrerne blev nedsat i 2009
og en undersøgelse blev igangsat. Resulta-
tet af undersøgelsen kom den 15. februar 2011.
Undersøgelsen konkluderede bl.a., at varemærkesystemerne inden for EU
generelt fungerer godt, og at der alene er behov for mindre justeringer og
moderniseringer for at sikre, at der også i fremtiden er velfungerende sy-
stemer inden for EU.
Det fremgår af rådskonklusionerne af 25. maj 2010, at der er et behov for
at indføre bestemmelser, som sætter rammer for samarbejdet mellem
OHIM og de nationale varemærkekontorer, samt at der skabes hjemmel
for, at 50 pct. af de gebyrer, som OHIM modtager for fornyelse af EF-
varemærker, skal tilgå de nationale varemærkekontorer via en fair forde-
lingsnøgle. Disse midler skal anvendes til at finansiere harmoniseringen
af praksis og udviklingen af fælles IT værktøjer mellem OHIM og de na-
tionale varemærkekontorer. Endelig præciseres det, at der er et behov for
at fremsætte forslag til ændringer af både forordning og direktiv for at
sikre en øget harmonisering mellem systemerne.
Forslagene behandles som en samlet pakke i Rådsarbejdsgruppen for Im-
materialret (Varemærker). Der har været afholdt
en række møder
i råds-
arbejdsgruppen og
det litauiske formandskab har i 4. kvartal 2013 udar-
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0013.png
bejdet et kompromisforslag vedrørende direktivet, mens kompromisfor-
slag vedrørende forordningen er udarbejdet under det nuværende for-
mandskab.
3.
Formål og indhold
Formålet med varemærkereformen er at fremme innovation og økono-
misk vækst ved at gøre ordningerne for varemærkeregistrering i hele EU
mere effektive og lettere tilgængelige for virksomhederne i form af lavere
omkostninger, større forudsigelighed og retssikkerhed.
3.1. Forslag til ændringer af direktivet
Kommissionens forslag introducerer nye materielle regler samt indfører
nye procedureregler i direktivet.
Reglerne er i vidt omfang harmoniseret
i forhold til reglerne i forordningen.
Forslaget indeholder bl.a. regler, der vedrører en tilpasning af procedure-
regler ved klassificering af varer og tjenesteydelser, indsigelsesprocedurer
og introduktion af tredjepartsindlæg.
I Kommissionens forslag til ændring af direktivet findes to bestemmel-
ser, der giver varemærkeindehavere bedre mulighed for håndhævelse i
forhold til piratkopierede og varemærkeforfalskede varer. Der foreslås
således nye regler for varer, der indføres i toldområdet ved handel via
Internettet, hvor kun afsenderen af varen handler erhvervsmæssigt, og
hvor modtageren af varen er en forbruger, samt nye regler om varer i
transit. Reglen om varer i transit medfører, at varer der blot er i transit i
et medlemsland, kan stoppes og destrueres, hvis de krænker et vare-
mærke i det pågældende medlemsland. Dette er til forskel fra i dag,
hvor der er et krav om, at der foretages en kommerciel handling rettet
mod dette medlemsland. For at tilgodese hensynet til den legitime han-
del findes der i kompromisforslaget til direktivet en række alternative
tekstforslag til bestemmelsen om varer i transit. Det foreslås således
enten, at bestemmelsen kun finder anvendelse, såfremt rettighedshave-
ren kan bevise, at varemærket også er registreret i destinationslandet,
eller at bestemmelsen ikke finder anvendelse, hvis tredjemand kan bevi-
se, at den endelige destination ligger uden for det pågældende medlems-
land.
Ved ansøgning om et varemærke skal det angives, hvilke varer og/eller
tjenesteydelser, som varemærket skal registreres for. Varer og tjeneste-
ydelser er grupperet i 45 klasser i henhold til et internationalt klassifice-
ringssystem, hvor hver klasse består af nærmere defineret gruppe af
varer eller tjenesteydelser blandt andet parfumevarer og kosmetiske
præparater i klasse 3. I dag dækker grundgebyret for en varemærkean-
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0014.png
søgning 3 klasser. Forslaget indeholder en ændring således, at grund-
gebyret fremover kun skal dække én klasse,. Kompromisforslaget inde-
holder et alternativ, hvorefter det gøres valgfrit for medlemslandene, om
de ønsker, at der skal betales gebyr for klasser udover den første klasse.
Endelig indeholder forslaget bestemmelser om obligatorisk samarbejde
mellem OHIM og de nationale varemærkekontorer for at fremme konver-
gens i praksis og udvikle fælles IT værktøjer samt for at opnå sammen-
hængende resultater i behandlingen og registreringen af varemærker.
3.2 Forslag til ændringer af forordningen
Kommissionen foreslår bl.a. en ajourføring af forordningen ud fra et øn-
ske om at tilpasse terminologien til Lissabontraktaten, f.eks. således, at
”EF-varemærker” ændres til ”europæiske varemærker”.
En række af de af Kommissionen foreslåede ændringer vedrører procedu-
rerne for ansøgning og registrering af EF-varemærker. Dette indebærer
bl.a., at alene OHIM, og ikke længere de nationale kontorer skal være
modtagende myndighed for ansøgninger om EF-varemærker, samt at an-
søgningsgebyrer skal betales ved indleveringen af ansøgningen og ikke
som nu senest en måned efter. Desuden foreslås det, at OHIM ikke længe-
re skal foretage søgning for eksisterende forvekslelige varemærker, samt
at der ikke længere gives mulighed for at foretage søgninger for eksiste-
rende kolliderende rettigheder fra de medlemsstater, der tilbyder dette.
Baggrunden for dette forslag er, at mange brugere selv overvåger mar-
kedet og får foretaget disse søgninger. I kompromisforslaget foreslås det
at gøre det valgfrit for ansøgere at modtage resultatet af søgningen.
Resultatet af søgningen vil stadig blive kommunikeret til indehaverne af
de mærker, der har været nævnt i en søgerapport, så disse virksomheder
bliver klar over, at der findes en ansøgning om et varemærke, der ligger
tæt op af deres. Baggrunden for at opretholde søgningerne i kompro-
misforslaget er hensynet til de små og mellemstore virksomheder, som
ikke er bekendte med varemærkesystemet og som derfor kan have svært
ved selv at foretage sådanne søgninger og især vurdere søgeresultatet.
Herudover
foreslås ligesom i direktivet
nye regler for varer, der indføres i
toldområdet ved handel via Internettet, hvor modtageren af varen er en
forbruger, samt nye regler for varer i transit i EU. Den del af forordnings-
forslaget, der handler om varer i transit vil medføre, at varer, der blot er i
transit i EU, kan stoppes og destrueres, hvis de krænker et varemærke i
EU. Dette er til forskel fra i dag, hvor der er krav om, at rettighedshaver
kan bevise, at der foretages en kommerciel handling rettet mod EU.
I
kompromisforslaget til forordningen vedrørende varer i transit foreslås
en alternativ tekst, der henviser til, at bestemmelsen er med forbehold
for internationale regler om fri transit. Med hensyn til import af varer,
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0015.png
hvor modtageren er en forbruger, er der et alternativt forslag, hvorefter
bestemmelsen kun finder anvendelse når varemærket er identisk eller
næsten identisk. Dette er til forskel fra det oprindelige forslag, der også
omfatter forvekslelige og velkendte varemærker, som er en bredere de-
finition. Det vil sige at med det oprindelige forslag er der mulighed for
at stoppe varer, der ikke er direkte varemærkeforfalskning, men som
krænker et varemærke. Det er uklart, om de nuværende forslag omfat-
ter parallelimport. Det vil sige, om forslaget omfatter forbrugeres køb af
lovlige mærkevarer fra f.eks. USA over internettet.
Forslaget indeholder ligeledes en ændring i forhold til procedurerne i
Sø- og Handelsretten i deres egenskab af EF-varemærkedomstol, som
bl.a. indebærer, at Sø- og Handelsretten skal udsætte deres behandling
af sagen, hvis der verserer en sag hos OHIM. Baggrunden for dette
forslag er et ønske om at undgå parallel behandling, når der verserer en
sag både hos OHIM og ved varemærkedomstolene.
Endvidere foreslår Kommissionen en overordnet ændring af
organisati-
onsstrukturen m.v.
hos OHIM, således at der sker en tilpasning til Euro-
pa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens fælleserklæring for EU agen-
turer. Der foretages bl.a. en ændring i udpegelsen af præsidenten samt
indføres et ekstra ledelsesniveau
bestående af 5 medlemmer, hvoraf én er
formanden for administrationsrådet, én er fra Kommissionen og 3 an-
dre udpeges af administrationsrådet fra dets medlemmer fra medlems-
landene.
Herudover foreslås en ændring af budgetbestemmelserne, hvor-
efter et eventuelt overskud i OHIM vil kunne overføres til EU´s budget.
I
kompromisforslaget ændres disse bestemmelser i vidt omfang. Blandt
andet slettes bestemmelserne om det ekstra ledelsesniveau. Desuden
slettes muligheden for at overføre overskuddet til EU´s budget, så over-
skuddet fortsat bruges inden for varemærkeområdet. Det foreslås såle-
des, at OHIM skal oprette en reservefond, samt at yderligere overskud
skal bruges til fremme af projekter til promovering og beskyttelse af
intellektuel ejendomsret.
Kommissionen foreslår desuden, at der indføres bestemmelser om obliga-
torisk samarbejde mellem OHIM og de nationale varemærkekontorer for
at øge harmoniseringen af praksis og udvikling af fælles IT værktøjer.
Samtidig foreslås en bestemmelse, der fastsætter rammen for den finan-
sielle støtte fra OHIM til de nationale kontorer for deltagelse i disse
samarbejdsprojekter. Denne støtte baserer sig på en procentdel af
OHIM´s indtægter. Kompromisforslaget lægger op til en forhøjelse af
denne procentsats og alternativt, at den finansielle ramme skal baseres
på fornyelsesgebyrerne.
Endelig foreslås det, at Kommissionen gives beføjelse til at vedtage visse
regler ved en lang række delegerede retsakter bl.a. vedrørende sprogregi-
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0016.png
met, fastsættelse af gebyrer samt procedurerne i forbindelse med sagsbe-
handlingen ved OHIM. Disse regler er i øjeblikket fastsat i Kommissio-
nens forordning (EF) nr. 2868/95 af 13. december 1995 om gennemførel-
sesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 40/94 om EF-varemærker
og Kommissionens forordning (EF) nr. 2869/95 af 13. december 1995 om
de gebyrer, der skal betales til OHIM. Forslaget om indførelse af delege-
rede retsakter begrundes med, at der sker en tilpasning til Lissabontrakta-
tens artikel 290.
I kompromisforslaget til forordningen slettes størstede-
len af beføjelserne til Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter.
I kompromisforslaget opretholdes således kun 8 beføjelser ud af de op-
rindelige 63. Det drejer sig om regler vedrørende:
procedurer ved ansøgning og undersøgelse af indsigelser
oplysninger, som noteres i registret ved registrering
procedurer ved fornyelse af varemærker
procedurer ved ophævelse af varemærker
procedurer ved ansøgning og undersøgelse ved appel
tilbagebetaling af appelgebyrer
organiseringen af OHIM´s appelkammer
proceduren ved videreførelse af international registrering i EU-
varemærkesystemet
De øvrige beføjelser bibeholdes i vidt omfang som gennemførelsesbe-
myndigelser mens visse af de eksisterende gennemførelsesbestemmelser
foreslås indsat i forordningen.
For så vidt angår fastsættelsen af gebyrerne lægger kompromisforslaget
op til, at disse fastsættes som en del af forordningen. I kompromisfor-
slaget findes to alternative forslag vedrørende ansøgningsgebyret:
1) Kommissionens oprindelige forslag om at ansøgningsgebyret re-
duceres
2) Et forslag om, at det nuværende ansøgningsgebyr fastholdes,
samtidig med at gebyret for fornyelse reduceres således, at geby-
ret for fornyelse kommer til at svare til gebyret for ansøgning om
et varemærke.
Endelig foreslås det som noget nyt i kompromisforslaget vedrørende
forordningen, at OHIM kan oprette et Center for mægling og voldgift.
Der lægges således op til, at konflikter, der er omfattet af forordningen
og direktivet, kan behandles af dette center. P.t. kan afgørelser truffet af
OHIM påklages til OHIM´s appelkammer, hvis afgørelser om klager
kan indbringes for EU-Domstolen. Herudover har hvert land udpeget
nationale varemærkedomstole, som har kompetence i sager om kræn-
kelse og gyldighed af EU-varemærker.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0017.png
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til TEUF art. 118, stk. 1 samt art. 114, stk.
1, medlovgiver på både forordningen og direktivet.
Retsudvalget (JURI)
udarbejdede
udkast til rapporter vedrørende forslag til
ændring af direktivet og forordningen den 31. juli 2013.
Den endelige rap-
port fra JURI forelå den 17. december 2013. Europa-Parlamentets æn-
dringsforslag blev vedtaget den 25. februar 2014.
Det kan således bl.a. nævnes, at Europa-Parlamentet med hensyn til be-
stemmelsen vedrørende import af varer, hvor modtageren er en forbruger,
har foreslået en ændring, hvorefter bestemmelsen kun omfatter varemær-
keforfalskede varer. Desuden indføres der en forpligtelse for medlemslan-
dene til at orientere den, der har bestilt varen om årsagen til tilbageholdel-
sen samt om deres rettigheder over for afsenderen.
I forhold til bestemmelsen om varer i transit har Europa-Parlamentet
foreslået en ændring, hvorefter anvendelsen af bestemmelsen skal ske
med forbehold for WTO reglerne og særligt artikel V i GATT vedrøren-
de transitfrihed. Det fremgår desuden af præamblen i Europa-
Parlamentets ændringsforslag, at varemærkeindehavers muligheder for
at stoppe varer i transit er med forbehold for den smidige transit af ge-
nerisk medicin i overensstemmelse med EU´s internationale forpligtel-
ser.
Endvidere fremgår det af Europa-Parlamentets ændringsforslag, at den
finansielle ramme for støtten fra OHIM til medlemslandene i forbindel-
se med samarbejdsprojekter fastsættes til 20 % af OHIM´s årlige ind-
tægter og ikke 10 % som foreslået af Kommissionen.
Med hensyn til de foreslåede ændringer af OHIM´s struktur kan det bl.a.
nævnes, at Europa-Parlamentet foreslår, at bestemmelserne om det ekstra
ledelsesniveau skal udgå. Herudover har Europa-Parlamentet foreslået
ændringer til udpegelsen af præsidenten, således at dette skal ske på bag-
grund af en kandidatliste med mindst tre kandidater, der udarbejdes af
administrationsrådets forhåndsudvælgelsesudvalg bestående af repræ-
sentanter for medlemsstaterne, Kommissionen og Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet har desuden foreslået, at gebyrerne skal fastsættes
i et anneks til forordningen. Det fremgår af Europa-Parlamentets æn-
dringsforslag, at gebyrerne skal fastsættes til et niveau, der blandt andet
sikrer, at man undgår akkumulering af store overskud. Samtidig udgår
Kommissionens forslag, om at betydelige overskud overføres til EU´s
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0018.png
budget. Det kan nævnes, at gebyrerne svarer til Kommissionens forslag
til gebyrændringer, der medfører reduceringer af ansøgningsgebyrerne.
Derudover fremgår det af Europa-Parlamentets ændringsforslag, at befø-
jelserne til delegerede retsakter vedrørende fastsættelse af gebyrer samt
organiseringen af OHIM´s appelkammer udgår. Det kan nævnes, at Eu-
ropa-Parlamentet herudover har opretholdt de øvrige bemyndigelser til
delegerede retsakter, dog i visse tilfælde med nogle præciseringer. Euro-
pa-Parlamentet foreslår desuden at forlænge fristen til at gøre indsigelse
mod en delegeret retsakt til 4 måneder i stedet for 2 som foreslået af
Kommissionen.
Endvidere har Europa-Parlamentet foreslået en ny bestemmelse om opret-
telse af et mæglings-og voldgiftscenter hos OHIM, som minder om be-
stemmelsen i kompromisforslaget til forordningen.
5.
Nærhedsprincippet
Det fremgår af Kommissionens konsekvensanalyse (SWD (2013) 95 final af
2. april 2013), at det er nødvendigt at ændre dele af forordningen for at for-
bedre og strømline EF-varemærkesystemet, og at det alene er EU-lovgiver,
der har kompetence til at foretage de nødvendige ændringer.
Kommissionen anfører endvidere, at der for så vidt angår forslaget til æn-
dring af direktivet indføres et omfattende system, hvor alle spørgsmål inden
for både materiel ret og procesret fastsættes, mens det nuværende niveau for
tilnærmelse af lovgivningen, der er fastsat i direktivet, er begrænset til ud-
valgte materielle retsregler. Kommissionen anfører endvidere, at det er nød-
vendigt at skabe et harmonisk og overordnet system for varemærkebeskyt-
telsen i EU med mere ensartede materielle regler, og hvor de centrale proce-
duremæssige bestemmelser som minimum er kompatible.
Det er regeringens vurdering, at forslagene er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Den gældende forordning finder direkte anvendelse i Danmark. Enkelte
bestemmelser stiller krav til dansk lovgivning. Disse bestemmelser er gen-
nemført ved lov om varemærker samt tilhørende bekendtgørelse og retsple-
jeloven.
Det gældende direktiv er i dag gennemført ved lov om varemærker, lov om
fællesmærker og tilhørende bekendtgørelse.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0019.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene til ændring af forordningen vurderes som ud-
gangspunkt ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet forordnin-
gen er direkte anvendelig. Forslagets eventuelle konsekvenser for retsple-
jelovens regler om Sø- og Handelsretten som EF-varemærkedomstol i
Danmark vil skulle overvejes nærmere.
En vedtagelse af forslagene til ændring af direktivet vil kræve ændring af
varemærkeloven og den tilhørende bekendtgørelse.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslagene vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
En nedsættelse af ansøgningsgebyret for et EU-varemærke kan dog bety-
de, at virksomhederne indleverer færre danske varemærkeansøgninger,
hvilket vil have begrænsede negative statsfinansielle konsekvenser. End-
videre kan en eventuel overførelse af OHIM´s overskud til EU´s budget
mod en modregning i medlemslandenes bidrag til EU-budgettet kunne
have positive statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget medfører øget harmonisering af varemærkesystemerne, hvilket
vil medføre øget retssikkerhed til gavn for især europæiske virksomheder.
Forslaget vil desuden kunne give bedre muligheder for håndhævelse i
forhold til piratkopierede varer.
Derudover vil forslaget
om at afskaffe søgningerne hos OHIM
kunne
medføre mindre økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, i form af øge-
de udgifter til håndhævelse af varemærkerettigheder,
da konflikter i større
omfang vil kunne opstå efter registreringsprocessen.
Endvidere er det uklart, hvordan det nuværende forslag med hensyn til
varer i transit vil kunne påvirke den legitime handel med ikke-forfalskede
varer.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslagene vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
10.
Høring
Forslagene er den 3. april 2013 sendt i høring i specialudvalget for vækst og
konkurrence med høringsfrist 16. april 2013.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0020.png
Resultaterne af høringen i specialudvalget kan sammenfattes således:
Dansk Erhverv (DE)
DE finder det positivt, at Kommissionen har gjort et stort stykke arbejde for
at sikre yderligere samordning mellem fællesskabsordningen og de nationa-
le ordninger. Dette vil bidrage til et reelt valg for virksomhederne mellem et
europæisk varemærke eller et nationalt varemærke, der alene baserer sig på
behovet for den enkelte virksomhed.
I relation til den institutionelle del mener DE, at det er vigtigt at vurdere
patentkontorets virke over de seneste år med henblik på at identificere om-
råder, hvor forvaltningen vil kunne forbedres, dette ikke mindst i lyset af
den fælles erklæring om agenturer. I den forbindelse nævnes det, at som det
fremgår af fælleserklæringen, skal der udføres en grundig ”case-by-case”
analyse for at sikre, at ændringer kun bliver foretaget, hvor der opnås for-
bedringer, og hvor man ikke risikerer at skade et agenturs virke, som ellers
har vist sig at være en succes for det Indre Marked. DE undrer sig derfor
over, at man med hensyn til en række ændringer fremsat af Kommissionen,
går ud over, hvad der ligger i den fælles erklæring om agenturer, og i hvilket
omfang dette kan bidrage til et mere velfungerende agentur.
Dansk Industri (DI)
DI tilslutter sig på det overordnede plan de fremsatte forslag men forbehol-
der sig samtidig mulighed for på et senere tidspunkt at bidrage med konkre-
te bemærkninger til enkeltdele af den omfattende reformpakke. Endvidere
anmoder DI om løbende at blive holdt orienteret om udviklingen i forhand-
lingerne, idet de foreslåede ændringer har vidtrækkende konsekvenser for
dansk erhvervsliv.
Lægemiddel Industri Foreningen (LIF)
LIF støtter fuldt ud en modernisering af forordningen og direktivet og den
overordnede målsætning om øget samarbejde mellem Harmoniseringskon-
toret (varemærker og designs) og de nationale varemærkemyndigheder med
det formål samlet set at gøre varemærkesystemerne inden for EU mere virk-
ningsfulde, effektive og konsekvente.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har været afholdt
en lang række møder
i rådsarbejdsgruppen for im-
materialret (varemærker).
Rådsarbejdsgruppen har således færdiggjort
første læsning af Kommissionens forslag. Det litauiske formandskab
har herefter fremsat kompromisforslag vedrørende direktivet, mens
kompromisforslag vedrørende forordningen er fremsat under det nuvæ-
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0021.png
rende formandskab. Disse kompromisforslag har været genstand for
drøftelser i arbejdsgruppen.
Landene har i mange henseender stået samlet i deres bemærkninger til
forslagene, og kompromisforslagene har i vidt omfang taget hensyn til
disse bemærkninger. Der er dog stadig områder, hvor der fortsat arbej-
des på at finde en løsning. Det kan i den forbindelse bl.a. nævnes, at
fastsættelsen af gebyrerne til OHIM nu indgår i forhandlingerne som
en del af kompromisforslaget vedrørende forordningen. Herudover kan
bl.a. nævnes den nye regel om transit samt bestemmelserne om anven-
delsen af OHIM´s overskud.
Kompromisforslagene har dog samtidig i vidt omfang taget hensyn til
landenes bemærkninger. Blandt andet kan nævnes, at et flertal af lan-
dene udtrykte skepsis over for den af Kommissionen foreslåede ændring
af strukturen af OHIM for at tilpasse OHIM til
fælleserklæringen vedrø-
rende decentrale agenturer.
Særligt var man ikke tilfredse med forslaget til
ændring af reglerne om organisationsstrukturen i OHIM, herunder at regler-
ne for udpegning af præsidenten for OHIM ændres, hvorefter denne udpe-
ges på baggrund af en kandidatliste udarbejdet af Kommissionen og ikke
som tidligere på baggrund af en liste udarbejdet af OHIM´s administrations-
råd.
Landene angav i den forbindelse,
at OHIM er en særlig type instituti-
on, der bl.a. er selvfinansierende, og at ændringen ikke
tog
hensyn til de
særlige karakteristika, der kendetegner OHIM. En lang række lande
fandt
det
således
uhensigtsmæssigt, at
Kommissionens
forslag åbnede mulighed
for, at et eventuelt overskud i OHIM
blev
overført til EU´s budget i stedet
for, at overskuddet anvendes til eksempelvis projekter til gavn for varemær-
kesystemet generelt og dermed brugerne af systemet, således som det sker i
dag.
Ændringerne i kompromisforslaget til forordningen imødekommer i
vidt omfang ovennævnte bemærkninger.
Derudover har stort set alle landene generelt udtrykt bekymring i forhold til
antallet og omfanget af delegerede retsakter især vedrørende sprogforhold
og fastsættelse af gebyrer i OHIM
i forslaget fra Kommissionen. Landene
er derfor overordnet positive i forhold til, at der i kompromisforslaget til
forordningen kun er få beføjelser til delegerede retsakter tilbage, og at
størstedelen er lavet om til gennemførelsesretsakter. Flere lande har for-
behold overfor nogle af de resterede delegerede retsakter. Derudover har
flere lande stillet spørgsmål ved at flere af de regler, der i det oprindelige
forslag skulle reguleres ved delegerede retsakter nu indsættes fuldt ud i
kompromisteksten, idet dette gør teksten meget teknisk og dermed mindre
brugervenlig. Landene har som hovedregel ønsket, at disse skulle indgå
som gennemførelsesbestemmelser.
Generelt er et stort flertal af landene positive over for, at gebyrerne i kom-
promisforslaget fastsættes i et anneks til selve forordningen, idet fastsæt-
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0022.png
telsen af gebyrerne anses for et væsentligt element i EU´s varemærkesy-
stem. På nuværende tidspunkt har de fleste lande dog ikke en endelig po-
sition vedrørende de enkelte forslag til ændring af gebyrerne. Dog er lan-
dene generelt imod Kommissionens forslag om at reducere ansøgningsge-
byret for ansøgninger, der omfatter én eller to klasser. Baggrunden for
dette er bl.a., at endnu en sænkning af ansøgningsgebyret vil udfordre
sameksistensen mellem EU-varemærkesystemet og de nationale vare-
mærkesystemer yderligere. Desuden vil et lavere gebyr for ansøgning om
et EU varemærke gøre det mere attraktivt for virksomhederne at anvende
EU´s varemærkesystem, selvom varen kun sælges i få lande. Dette bidra-
ger til, at varemærkeregistret oversvømmes med varemærker, der reelt
ikke bruges, hvilket kan blokere for andre virksomheders varemærker.
Kompromisforslaget indeholder, som alternativ til Kommissionens oprin-
delige forslag om at reducere ansøgningsgebyret, et forslag om, at man
bibeholder det nuværende ansøgningsgebyr samtidig med at gebyrer for
fornyelse af et varemærke sænkes således, at grundgebyret for fornyelse
svarer til grundgebyret for ansøgning om et varemærke. Dette forslag
støttes umiddelbart af en lang række lande.
Et flertal af landene har påpeget, at det ikke klart fremgår, at 50 pct. af
de gebyrer, som OHIM modtager for fornyelse af EF-varemærker, skal
tilgå de nationale varemærkekontorer til finansiering af projekter ved-
rørende harmoniseringen af praksis og udviklingen af fælles IT værktø-
jer mellem OHIM og de nationale varemærkekontorer sådan som det
fremgår af rådskonklusionerne af 25. maj 2010. Der er i kompromisfor-
slaget forskellige forslag til, hvordan OHIM skal finansiere medlems-
landenes deltagelse i samarbejdsprojekter, og hvordan OHIM´s over-
skud i øvrigt skal anvendes.
I forhold til den nye bestemmelse om varer i transit har en gruppe af
lande udarbejdet et non-paper til støtte for Kommissionens forslag om
varer i transit. Andre lande har påpeget hensynet til den legitime handel
samt forholdet til internationale traktater såsom WTO og GATT´s be-
stemmelser om freedom of transit, og disse lande er således mere stemt
for nogle af de ændringsforslag, der findes i kompromisforslaget til di-
rektivet, hvorefter bestemmelsen eksempelvis ikke finder anvendelse,
hvis modtageren af varerne kan dokumentere, at varen er tiltænkt et
land udenfor EU. Det er på nuværende tidspunkt ikke klart, om der er
flertal for Kommissionens forslag eller for nogle af de kompromisfor-
slag, der findes i direktivet eller forordningen.
Med hensyn til bestemmelsen om import af varer, hvor modtageren er
en forbruger, foreligger der p.t. to tekstforslag i kompromisforslaget til
forordningen. De fleste lande støtter det forslag der også omfatter for-
vekslelighed. En mindre gruppe lande har desuden stillet spørgsmåls-
tegn ved, om forslagene omfatter parallelimporterede varer og har i den
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0023.png
forbindelse gjort opmærksom på, at det er langt vanskeligere for for-
brugere at gennemskue, om der er tale om ulovlig parallelimport af ek-
sempelvis varer fra USA end om der er tale om varemærkeforfalskede
varer.
Et flertal af landene ønsker fortsat, at OHIM skal foretage søgninger
efter eksisterende forvekslelige varemærker, da dette er til fordel for de
små og mellemstore virksomheder, der kan have svært ved selv at fore-
tage disse søgninger samt vurdere resultatet af disse. Disse lande ønsker
en opretholdelse af disse søgninger dog med muligheden for, at ansø-
gerne kan fravælge at modtage resultatet af søgningen. På denne måde
tilgodeses de store virksomheder, som ønsker selv at foretage søgninger
forud for ansøgning om et varemærke, og som derfor ikke har brug for
OHIM´s søgning, imens de virksomheder, der er blevet identificeret i
søgningen vil blive notificeret om resultatet.
Endvidere har et flertal af landene udtrykt skepsis i forhold til den be-
stemmelse om oprettelse af et center for mægling og voldgift, der fore-
slås i kompromisforslaget til forordningen. Flere lande har i den for-
bindelse bl.a. påpeget, at bestemmelsen indikerer, at OHIM kan tvinge
parterne til voldgift, hvilket er i modstrid med, at voldgiftssager som
udgangspunkt beror på en frivillig aftale mellem parterne.
12.
Regeringens generelle holdning
Regeringen vil generelt arbejde for at sikre de bedste rammer for dansk er-
hvervsliv. Regeringen støtter arbejdet med en varemærkereform og er gene-
relt positiv over for en øget harmonisering mellem varemærkesystemerne,
hvor det er
til gavn for brugerne af systemerne. Det er regeringens holdning,
at forslaget til direktiv og forordning skal ses som en samlet pakke, da de
har indflydelse på hinanden og derfor skal behandles og vedtages samlet.
Regeringen er positiv over for formandskabets kompromisforslag om, at
OHIM´s gebyrer skal fastsættes i forordningen i stedet for ved delegeret
retsakt som foreslået i Kommissionens forslag. Regeringen har som ud-
gangspunkt et forbehold over for en yderligere sænkning af ansøgnings-
gebyret. Det er regeringens opfattelse, at ansøgningsgebyret skal afspejle,
at der gives en eneret, herunder størrelsen af det territorium, som beskyt-
telsen omfatter og dermed give virksomhederne et incitament til at søge
om beskyttelse på de markeder, som de reelt er interesseret i at gøre for-
retning i. Herved sikres, at varemærkeregistret ikke oversvømmes med
varemærker, der ikke bruges forretningsmæssigt, hvilket vil være en
ulempe for systemet og virksomhederne.
Regeringen vil derudover være opmærksom på, hvorvidt andre gebyrer
med fordel kan ændres med henblik på at undgå ubrugte varemærker i
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0024.png
registret, give tredjemand lettere adgang til at anmode om ophævelse af
varemærker samt sikre en balancering af OHIM’s budget.
Regeringen er positiv over for bestemmelser, der har til formål at bekæm-
pe piratkopiering og varemærkeforfalskning og styrker håndhævelsen på
dette område.
Med hensyn bestemmelsen om varer i transit er det vigtigt at reglerne ikke
har uhensigtsmæssige konsekvenser for den legitime handel. Fx bør ge-
nerisk medicin kunne transporteres igennem EU på sin vej til udviklings-
landene, selvom det krænker et varemærke i EU. Herudover er regeringen
opmærksom på, at forholdet til internationale frihandelsregler skal re-
spekteres.
Det er den erhvervsmæssige brug af andres varemærker, der er ulovlig, og
som udgangspunkt ikke den private brug. Med hensyn til bestemmelsen
om forbrugeres import af varer via internethandel, arbejder regeringen på
den baggrund for, at det tydeliggøres, at det ikke er forbrugeren, der
krænker varemærket. Herudover mener regeringen, at parallelimportere-
de varer ikke bør være omfattet. Det skyldes, at det kan være vanskeligt for
en forbruger at gennemskue, at der er tale om parallelimport, hvor afsen-
dervirksomheden handler ulovligt, eksempelvis ved køb af varer fra fx
USA, når der er tale om originale produkter.
Regeringen er af den opfattelse, at OHIM´s overskud som udgangspunkt
skal overføres til EU´s budget, således at overskuddet modregnes i med-
lemslandenes generelle bidrag til EU-budgettet. Relevante projekter til
fremme og optimering af OHIM’s virke, herunder støtte til at dække de
nationale kontorers omkostninger ved deltagelse i projekter i samarbejde
med OHIM, bør indbudgetteres på linje med andre udgifter i OHIM’s
årlige budgetter og bør ikke finansieres særskilt af eventuelle overskud.
Regeringen vil lægge vægt på, at der skal ske en konkret vurdering af hver
enkelt bemyndigelse. Regeringen er positiv over for kompromisforslaget,
hvorefter der kun er 8 af de oprindeligt 63 bemyndigelser til delegerede
retsakter tilbage i kompromisforslaget til forordningen, og at de øvrige 55
bemyndigelser i vidt omfang bibeholdes som gennemførselsretsakter. Re-
geringen vil i forhold til de resterende bemyndigelser til delegerede retsak-
ter som vedrører procedurerne ved indsigelser, ophævelser og videreførel-
ser arbejde for, at disse ændres til gennemførselsretsakter, idet det er rege-
ringens holdning, at målet er at sikre ensartede betingelser for gennemfø-
relsen. Regeringen er desuden af den opfattelse, at organiseringen af
OHIM´s appelkammer samt procedurerne i forbindelse med appel er væ-
sentlige emner, som derfor bør fastlægges i forordningen. Regeringen vil
også kunne acceptere, at der i forordningen fastlægges detaljerede ram-
mer inden for hvilke Kommissionen gives bemyndigelse.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0025.png
Regeringen deler den generelle skepsis blandt medlemsstaterne med hen-
syn til kompromisforslagets artikel 137a om oprettelse af et center for
mægling og voldgift, herunder bl.a. i forhold til forslaget om, at OHIM på
eget initiativ kan indlede en voldgiftssag, som normalt beror på en frivillig
aftale mellem parterne.
Regeringen er positiv over for, at bestemmelsen om, at OHIM foretager
søgninger for eksisterende forvekslelige varemærker genindsættes i kom-
promisforslaget, idet dette er til gavn ikke mindst for små- og mellemstore
virksomheder, der har svært ved selv at foretage sådanne søgninger samt
vurdere resultatet af disse. Regeringen er i den forbindelse positiv overfor,
at det gøres valgfrit for ansøgere om de ønsker at modtage resultatet af
søgningen, idet større virksomheder kan have et ønske om selv at foretage
disse søgninger. Regeringen er desuden af den opfattelse, at søgningerne
både bør omfatte eksisterende forvekslelige EU- samt nationale varemær-
ker.
Regeringen har visse bekymringer i forhold til forslaget, om, at Sø- og
Handelsretten i deres egenskab af EF-varemærkedomstol skal udsætte
deres behandling af sagen, hvis der verserer en sag hos OHIM. Det
skyldes, at forslaget vil betyde, at en mulig krænker ved at anlægge sag
hos OHIM kan forsinke en allerede anlagt sag ved domstolene. Rege-
ringen er således positiv overfor ændringen i kompromisforslaget, der
medfører, at dette kun gælder, såfremt sagen på tidspunktet for anlæg-
gelsen af sag hos domstolene, allerede verserer hos OHIM.
Det er
endvidere
regeringens opfattelse, at forslagene om ændringer vedrø-
rende OHIMs funktionsmåde, opgavevaretagelse og samarbejdsaktiviteter
bør være udtryk for en samlet afvejning af alle implicerede interesser, her-
under at ændringer i den eksisterende struktur m.v. i OHIM begrænses til
tilfælde, hvor det er sandsynliggjort, at ændringen vil have en gavnlig effekt
for OHIM samt brugerne af systemet.
Regeringen er derfor positiv over for
de ændringer, som indgår i kompromisforslaget til forordningen.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den
19.
november
2013 til orientering.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0026.png
6. Typegodkendelseskrav for indførelse af et køretøjsmonteret
eCall system
Revideret notat. Ændringer er markeret med fed og kursiv.
1.
Resumé
Kommissionen har den 13. juni 2013 fremsat forslag til forordning om
typegodkendelseskrav for indførelse af et køretøjsmonteret eCall system,
KOM (2013) 316.
eCall er et automatisk system til alarmopkald fra køretøjer til alarmcen-
tralen. Ved opkaldet overføres oplysninger om ulykkesstedet automatisk
til alarmcentralen, hvorefter der etableres taleforbindelse mellem bilen
og personalet på alarmcentralen. eCall kan også udløses manuelt.
Parallelt med fremsættelsen af nærværende forslag har Kommissionen
fremsat KOM(2013) 315, der pålægger EU-medlemslandene at sørge for,
at eCall kan modtages af alarmberedskabet i de enkelte lande.
Derudover har Kommissionen offentliggjort henstilling 2011/750/EU, der
retter sig mod mobilnetværksoperatører, med henblik på at mobilnet-
værksoperatørerne skal understøtte eCall.
Der blev i 2009 som led i den politiske aftale om ”En grøn transportpoli-
tik” afsat 10 mio. kr. til eCall. Dette beløb skønnes at være tilstrækkeligt
til at kunne dække udgifterne til de nødvendige opgraderinger af alarm-
centralerne i Danmark.
Danmark deltager sammen med en række andre EU-lande i et ”pre-
deployment” projekt om eCall med det formål at gøre alarmcentralerne
klar til at modtage eCall. I projektet, der ledes af Trafikstyrelsen, deltager
også Københavns Brandvæsen (ansvarlig for alarmcentralen i hoved-
stadsområdet), Rigspolitiet (ansvarlig for de to øvrige alarmcentraler i
Danmark) og Erhvervsstyrelsen (som reglerne om mobiltelefoni mv. hører
under). EU yder et tilskud til projektet på 1,5 mio. kr.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 20.
februar 2014 til generel indstilling.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 13. juni 2013 fremsat forslag til forordning om
typegodkendelseskrav for indførelse af et køretøjsmonteret eCall system,
KOM (2013) 316. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 i trakta-
ten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), og forslaget skal
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0027.png
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at indføre krav i EU’s typegodkendelsessystem
om montering af et køretøjsmonteret eCall-system. Ifølge forslaget skal
nye typer af person- og varebiler fra 1. oktober 2015 være konstrueret
således, at de i tilfælde af en alvorlig ulykke automatisk udløser et nødop-
kald (eCall) til 112. Det skal også være muligt at udløse nødopkald
(eCalls) til 112 manuelt.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter
vedrørende detaljerede tekniske forskrifter og afprøvningsmetoder med
henblik på typegodkendelse af eCall-systemer. Disse retsakter vil blive
baseret på de standarder, der er nævnt i forslagets artikel 5, herunder EN
16072 ”Intelligente transportsystemer – eSafety – Driftskrav til paneuro-
pæisk eCall” og EN 16454 ”Vejtransport og trafiktelematik - esikkerhed –
ekald – Tilpasningsafprøvning fra ende til ende”.
Kommissionen tillægges endvidere beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter vedrørende beskyttelse af personoplysninger og undtagelser for
køretøjer til særlig anvendelse og i andre begrundede tilfælde.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har udpeget tjekkiske Olga Sehnalová fra Gruppen
for Det Progressive Forbund af Socialdemokrater (S&D) som ordfører.
Europa-Parlamentet har førstebehandlet forslaget og fremsat en række
ændringsforslag på følgende områder:
eCall-løsninger leveret af 3. part, hvor opkaldet ikke går direkte
til 112, skal tillades som alternativ til 112-baseret eCall, dog med
112-baseret eCall som backup.
Bedre sikkerhed for, at eCall ikke kan benyttes til overvågning af
borgerne.
Bedre beskyttelse af persondata i forbindelse med eCall.
Kommissionen pålægges at undersøge om eCall også bør kræves
i andre kategorier af køretøjer, fx tunge køretøjer og motorcyk-
ler.
Nærhedsprincippet
5.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er brug for foranstaltning
på EU-niveau for at sikre en interoperabel og stabil eCall-tjeneste i hele
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0028.png
Europa, og at dette ikke kan løses tilfredsstillende af de enkelte medlems-
stater. For øjeblikket er der mere end 100 mio. grænseoverskridende ture
om året i EU og antallet er stigende.
6.
Gældende dansk ret
Der findes ikke regler om eCall i dansk ret i dag.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Et krav om eCall vil ifølge forslagets konsekvensanalyse kunne forhøje
prisen på en ny person- eller varebil fra fabrikken med et beløb i størrel-
sesordenen 100-120 euro. Dette kan give staten et merprovenu fra regi-
streringsafgifterne på nye person- og varebiler.
Der skal afholdes udgifter til opgradering af de to alarmcentraler i Dan-
mark, der hører under Rigspolitiet, og den alarmcentral, der hører under
Københavns Brandvæsen. Der blev i den politiske aftale om ”En grøn
transportpolitik” fra 2009 afsat 10 mio. kr. til dette formål og disse penge
skønnes at kunne dække udgifterne forbundet med at implementere eCall.
Hertil kommer, at Danmark er kommet med i EU-projektet HeERO2, der
handler om at implementere eCall i udvalgte medlemslande, hvor EU
yder et tilskud på ca. 1,5 mio. kr. til Danmark.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
eCall skønnes ved fuld indfasning at kunne reducere antallet af trafik-
dræbte med mellem 1 og 10 % og at kunne reducere personskadernes al-
vor. Dette skyldes dels, at nødopkald foretages automatisk, også når føre-
ren er bevidstløs og er ude af stand til at ringe selv, dels at der overføres
præcise oplysninger om ulykkesstedet til alarmcentralen i form af GPS-
koordinater eller tilsvarende. Mange mennesker er konfuse efter et trafik-
uheld og ude af stand til præcist at forklare personalet på alarmcentralen,
hvor de befinder sig. Dermed går værdifuld tid tabt.
Reducerede ulykkestal vil påvirke samfundsøkonomien positivt. Kom-
missionen anslår forslagets benefit-cost forhold til at være 1,74 for EU
som helhed.
Hvor stort benefit-cost forholdet vil være i de enkelte EU-
lande, herunder Danmark, afhænger af mange faktorer, fx hvor mange
alarmcentraler, der er i det enkelte land, hvor tætbefolket landet er, antal-
let af trafikulykker osv.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0029.png
Der vil være administrative konsekvenser for erhvervslivet af forslaget,
da de fire mobilnetværksoperatører i Danmark skal opdatere deres net-
værksprotokoller for at kunne skelne mellem almindelige 112 opkald fra
mobiltelefon og eCalls.
10.
Høring
Forslaget har været i høring hos medlemmerne af EU-specialudvalget for
transport.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning har svaret, at de ikke har bemærk-
ninger til forslaget.
Dansk Erhverv støtter tanken om et eCall-system, da de samfundsmæssi-
ge gevinster synes store og skal anbefale at arbejdet videreføres med re-
guleringsmæssige tiltag som mål (løsningsmodel 3).
Dansk Erhverv har i den forbindelse lagt vægt på Kommissionens udførte
cost-benefitanalyse. Dansk Erhverv skal dog i den forbindelse minde om,
at analysen selv anfører, at de udfundne resultater er behæftet med usik-
kerhed.
Dansk Transport og Logistik noterer med tilfredshed, at tunge erhvervs-
køretøjer ikke er omfattet af kravet om et eCall-system.
Det forhindrer dog ikke, at vognmandsvirksomheder af egen drift måtte se
fordele i at investere i et eCall-system, og højst sandsynligt vil et stigende
antal lastbiler frivilligt være monteret med systemer med en lignende
funktionalitet som eCall.
FDM hilser Kommissionens forslag velkommen, idet de finder, at eCall
kan få en positiv indvirkning på færdselssikkerheden herunder rekonvale-
scens hos de tilskadekomne, der med eCall i nogle situationer kan sikres
hurtigere redning og præhospital behandling. Systemet passer således
også godt ind i det kommende danske nationale beredskab af akutlægehe-
likoptere.
Selv om eCall først og fremmest er tænkt som et ensartet sikkerhedssy-
stem, rummer teknologien sideløbende mulighed for anden kommunikati-
on. I relation til direktivets artikel 5 pkt. 6 skal FDM derfor udtrykke til-
fredshed med, at det nu fremgår klart, at eCall-systemet skal være tilgæn-
geligt for alle uafhængige operatører gratis og uden forskelsbehandling.
Bilerne vil fra 2015 reelt indeholde en mobiltelefon, der løbende kan sen-
de data om bilens og dens færden. FDM har noteret sig, at bilproducen-
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0030.png
terne og andre aktører som forsikringsselskaber har udtrykt interesse i at
indsamle sådanne data. Derfor finder FDM, at det er vigtigt at forhindre
bilproducenterne i at installere skjulte eller forkert rapporterende data-
transmissionsenheder.
Det er endvidere vigtigt, at det sikres, at ejeren af køretøjet har den eneste
og ubetingede ret til at bestemme, hvem der modtager de indberettede
ikke sikkerhedsrelaterede data. Det er derfor ligeledes med tilfredshed, at
FDM kan konstatere, at der i direktivets artikel 6 er rettet fokus på denne
problemstilling.
Rådet for Sikker Trafik bemærker, at Færdselssikkerhedskommissionen i
maj vedtog en ny ambitiøs handlingsplan, med en målsætning om at hal-
vere antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken med udgangspunkt i
2010. Indførelse af eCall vil ligge helt i tråd med den ambition, og være
med til at muliggøre opfyldelsen af målet.
Rådet for Sikker Trafik glæder sig således over, at eCall er ved at blive
implementeret, så en hurtigere og mere effektiv redningsindsats kan være
med til at begrænse skaderne og de menneskelige følger af trafikulykker i
Danmark og EU.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et stort flertal af medlemslandene støtter forslaget om at gøre eCall ob-
ligatorisk for nye typer af person- og varebiler, dog først 36 måneder
efter offentliggørelse af forordningen. Kun få medlemslande ønsker
ligesom Danmark hurtigere ikrafttrædelse.
Et mindretal af lande ønsker ikke, at eCall-løsninger leveret af tredje-
part skal tillades som alternativ til 112-baseret eCall. Der er også en
gruppe af lande, der ikke ønsker, at det skal være muligt at foretage
manuelle eCall-opkald til 112.
Spørgsmålet om delegation af beføjelser til Kommissionen er et væsent-
ligt udestående, idet en række lande er imod, at Kommissionen tildeles
beføjelser til at udarbejde delegerede retsakter.
12.
Regeringens generelle holdning
Færdselssikkerhedskommissionen har en målsætning om, at antallet af
dræbte i trafikken i 2020 skal være reduceret til 120 personer. Regeringen
ser gerne, at denne målsætning nås.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366275_0031.png
Regeringen har noteret sig, at eCall skønnes at kunne reducere antallet af
dræbte i trafikken med mellem 1 og 10 % afhængigt af befolkningstæthed
og vej- og alarmberedskabsinfrastruktur i de enkelte EU-lande. For Dan-
marks vedkommende svarer dette til en reduktion i antallet af trafikdræbte
på mellem 2 og 20 med de nuværende tal for antallet af dræbte i trafikken
pr. år, når eCall er fuldt indfaset. Hertil kommer en reduktion af person-
skadernes alvor.
Da eCall således skønnes at kunne levere et markant bidrag til forbedring
af færdselssikkerheden på en omkostningseffektiv måde, støtter regerin-
gen forslaget.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 29.
november 2013.
31