Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3317 - Konkurrenceevne Bilag 3
Offentligt
1367117_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Samlenotat vedr. rådsmøde (konkurrenceevne) den 26. maj 2014
Indholdsfortegnelse
8. Pakkerejsedirektivet ............................................................................... 2
9. Rådets henstilling om europæiske turismekvalitetsprincipper ............ 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0002.png
8. Pakkerejsedirektivet
Nyt notat
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
pakkerejser og formidlede rejsearrangementer samt om ændring af for-
ordning (EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2011/83/EU og om ophævelse af
Rådets direktiv 90/314/EØF. KOM (2013) 512 endelig.
1.
Resumé
Med forslaget til et nyt pakkerejsedirektiv lægges der op til at modernise-
re EU-reglerne om pakkerejser i lyset af den udvikling på rejsemarkedet,
som er sket siden 1990, hvor det gældende pakkerejsedirektiv blev vedta-
get. Direktivforslaget indebærer bl.a., at den gældende pakkerejsedefiniti-
on udvides, således at flere rejsearrangementer omfattes af den beskyttel-
se af den rejsende, som gælder ved pakkerejser. Der indføres endvidere en
ny kategori af rejsearrangementer, såkaldt ”formidlede rejsearrangemen-
ter”, hvor beskyttelsen af den rejsende dog vil være mindre omfattende
end den, der gælder ved pakkerejser. Der lægges desuden op til, at det
fremover alene er rejsearrangøren (og ikke tillige formidleren) af en pak-
kerejse, som kan pålægges ansvar for levering af pakkerejsen. Det er re-
geringens foreløbige vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige kon-
sekvenser. Fra dansk side er man umiddelbart positivt indstillet over for
forslaget. Regeringen er dog skeptisk over for visse enkeltelementer i
forslaget, herunder det forhold, at der lægges op til en totalharmonisering,
og at det ikke længere vil være muligt at kunne pålægge formidleren af en
pakkerejse ansvar for levering af rejseydelserne.
2.
Baggrund
I Rådets direktiv af 13. juni 1990 om pakkerejser, herunder pakkeferier og
pakketure (90/314/EØF) (pakkerejsedirektivet) er der fastsat en række
rettigheder for europæiske rejsende (forbrugere) i forbindelse med køb af
pakkerejser med f.eks. fly, hotel og billeje.
Siden 1990 er der efter EU-Kommissionens opfattelse sket en fundamen-
tal ændring af rejsemarkedet. Navnlig bruger flere især internettet til at
sammensætte individuelle rejsearrangementer frem for at vælge en fær-
digarrangeret pakkerejse i en brochure.
De nuværende regler er efter Kommissionens opfattelse vanskelige at
anvende i forhold til mere moderne måder at kombinere rejseydelser på,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0003.png
og dette skaber usikkerhed dels hos køberne om, hvorvidt de er omfattet
af beskyttelsen, dels hos udbyderne i forhold til, hvilke forpligtelser de
har.
Kommissionen har på denne baggrund fundet, at pakkerejsedirektivet bør
moderniseres med henblik på at tilpasse direktivet til udviklingen inden
for rejsemarkedet.
Kommissionens forslag til direktiv bygger på en høring af bl.a. branche-
og forbrugerorganisationerne.
I forbindelse med en offentlig høring i oktober 2009, der bestod af fem
onlinespørgeskemaer rettet mod forbrugere, forbrugerorganisationer,
virksomheder, erhvervssammenslutninger og medlemsstaterne/offentlige
myndigheder, støttede 89 % af de offentlige myndigheder, 70 % af
virksomhedssammenslutningerne, 64 % af virksomhederne og 96 % af
forbrugerorganisationerne således en revision af direktivet.
Den 22. april 2010 blev konsekvenserne af de politiske løsningsmodeller,
der var fremlagt, drøftet i en workshop for interessenterne på området. Fra
september 2009 til oktober 2010 blev der gennemført 15 interviews af
vigtige repræsentanter for branchen.
3. Formål og indhold
3.1 Indledning
Der lægges med forslaget til direktiv navnlig op til at tydeliggøre og
modernisere anvendelsesområdet for beskyttelsen af rejsende, der køber
kombinationer af rejseydelser til samme rejse/ferie, herunder at gøre
forpligtelserne efter direktivet teknologineutrale.
Det følger af forslaget, at formålet er at søge at mindske de retlige
forskelle og styrke den gensidige anerkendelse af beskyttelsen i tilfælde
af konkurs eller insolvens med henblik på at minimere hindringerne for
handel på tværs af grænserne og mindske omkostningerne for
erhvervsdrivende, der ønsker at sælge rejseydelser på tværs af grænserne,
samt sikre lige vilkår for alle på rejsemarkedet.
Med forslaget bevares den overordnede opbygning af det gældende
direktiv, mens anvendelsesområdet for beskyttelsen af de rejsende
præciseres og udvides på visse punkter.
Det præciseres således, at kombinationer af flere rejseydelser – en
pakkerejse – fra
en enkelt erhvervsdrivende
er omfattet af reguleringen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0004.png
uanset at det er den rejsende selv, der medvirker til at sammesætte rejsen,
f.eks. via internettet.
Endvidere udvides direktivets anvendelsesområde med henblik på under
visse omstændigheder at medtage
pakkerejser fra flere erhvervsdrivende,
dvs. kombinationer af rejseydelser, der købes hos forskellige
erhvervsdrivende. Disse rejsearrangementer bliver således også omfattet
af den beskyttelse af den rejsende, som gælder ved pakkerejser, herunder
fuldt ansvar for levering af kontraktmæssig ydelse og pligt til at yde
beskyttelse i tilfælde af konkurs eller insolvens.
Desuden udvides direktivets anvendelsesområde med henblik på at
medtage
formidlede rejsearrangementer fra flere erhvervsdrivende.
Med
”formidlede rejsearrangementer” omfattes kombinationer af rejseydelser,
der ikke har de typiske træk for pakkerejser, men som vedrører samme
rejse eller ferie.
For sådanne rejsearrangementer fastsættes der en mindre omfattende
beskyttelse af den rejsende bestående af en beskyttelse i tilfælde af
rejsearrangørens konkurs eller insolvens og en pligt til at give klare og
tydelige oplysninger om, at det er den enkelte tjenesteyder (og ikke
formidleren), som er ansvarlig for kontraktmæssig levering af den enkelte
ydelse.
Der lægges endvidere op til at revidere en række bestemmelser i det
gældende direktiv bl.a. for at sikre, at rejsende informeres bedre om de
ydelser, som de køber, og om deres muligheder for at klage, hvis noget
går galt.
3.2 Genstand, anvendelsesområde og definitioner (direktivforslagets
kapitel I)
I forslagets kapitel I fastlægges navnlig anvendelsesområdet for direktivet
og de definitioner, som har betydning for fastlæggelsen heraf.
Det er i dette kapitel, at de væsentligste ændringer foretages i forhold til
det gældende pakkerejsedirektiv.
Direktivet foreslås – på samme måde som hidtil – at gælde for
erhvervsdrivendes udbud og salg af ”pakkerejser”, jf. forslagets artikel 2,
stk. 1.
Forslaget undtager i artikel 2, stk. 2, dog visse rejsearrangementer fra
direktivets anvenelsesområde, selv om de falder inden for de anførte
definitioner af ”pakkerejse” og ”formidlede rejsearrangement”.
Undertagelserne svarer til dels til de allerede gældende undtagelser som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0005.png
f.eks. rejsearrangementer under 24 timer uden overnatning. Endvidere
præciseres det, at enkeltstående aftaler om en enkelt rejseydelse ikke er
omfattet, jf. litra e, ligesom accessoriske ydelser, herunder finansielle
ydelser, undtages. Herudover fastslås det som en ny undtagelse i forhold
til det gældende pakkerejsedirektiv, at rejsearrangementer, der er baseret
på en rammeaftale mellem arbejdsgivere og specialiserede rejsearrangører
(såkaldte forretningsrejser), undtages fra direktivet, jf. litra c.
En pakkerejse omfatter efter direktivforslaget
for det første
en
kombination af mindst to forskellige typer rejseydelser (personbefordring,
indkvartering, billeje eller anden turistydelse) med henblik på den samme
rejse eller ferie. Det er dog en forudsætning, at der indgås én samlet aftale
om alle rejseydelserne med en enkelt erhvervsdrivende, og at ydelserne er
sammensat enten af den erhvervsdrivende eller på foranledning af den
rejsende eller i overensstemmelse med dennes valg. Det forslåede direktiv
vil således udtrykkeligt gælde for rejseydelser til samme rejse/ferie, som
sammensættes på den samme webside eller hos det samme rejsebureau,
uanset om den rejsende selv har medvirket til at sammesætte de enkelte
elementer i rejsen, eller om arrangøren har stået herfor.
En pakkerejse vil
for det andet
omfatte en kombination af mindst to
forskellige typer rejseydelser med henblik på den samme rejse eller ferie,
hvis ydelserne – uanset om der indgås separate aftaler med forskellige
leverandører af rejseydelser – opfylder nogle nærmere fastsatte kriterier.
Det kræver bl.a., at rejsen er købt fra et enkelt salgssted som led i den
samme bestilling, eller at rejsen købes fra forskellige erhvervsdrivende
ved bestillingsprocedurer, der indbyrdes er forbundet ved link, når den
rejsendes navn eller andre oplysninger, som er nødvendige for at foretage
bestillingen, overføres mellem de erhvervsdrivende, senest når
bestillingen af den første ydelse bekræftes.
Direktivforslaget indebærer på dette punkt en udvidelse af den gældende
definition af pakkerejser.
Herudover lægges der op til, at direktivet også skal gælde for en ny
kategori af rejsearrangementer, som benævnes ”formidlede
rejsearrangementer”.
Et formidlet rejsearrangement omfatter en kombination af mindst to
forskellige typer rejseydelser til samme rejse/ferie – selv om der er tale
om indgåelse af separate aftaler med hver enkelt leverandør af
rejseydelserne – når kombinationen fremhjælpes (faciliteres) af en
formidler
1) på grundlag af separate bestillinger foretaget ved et enkelt besøg på
salgsstedet eller ved en enkelt kontakt til salgsstedet eller
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0006.png
2) gennem køb af andre rejseydelser fra en anden erhvervsdrivende
gennem bestillingsprocedurer, der indbyrdes er forbundet ved link
tilrettelagt under hensyn til kunden, senest når bestillingen af den
første ydelse bekræftes.
Ud over "pakkerejser" og "formidlede rejsearrangementer" defineres i
forslagets artikel 3 en række andre vigtige begreber i direktivet, hvoraf
nogle definitioner er nye, mens andre svarer til definitionerne i det
gældende
pakkerejsedirektiv
bl.a.
"rejsende",
"rejsearrangør",
"formidler".
3.3 Oplysningspligt og indholdet af aftaler om pakkerejser
(direktivforslagets kapitel II)
Forslagets kapitel II regulerer indholdet af aftaler om pakkerejser,
herunder hvilke oplysninger den rejsende skal meddeles, inden aftalen
indgås.
Forslaget indebærer, at rejsearrangøren (og en eventuel formidler af
pakkerejsen) forpligtes til at meddele en række oplysninger om bl.a.
rejseydelsernes væsentlige kendetegn (f.eks. rejserute, befordringsmidler,
indkvarteringsstedets karakteristika, eventuel forplejning mv.),
kontaktoplysninger på rejsearrangøren (og en eventuel formidler) og den
samlede pris for pakkerejsen (inklusiv afgifter, gebyrer mv.), jf. forslagets
artikel 4.
I forhold til det gældende pakkerejsedirektiv udvides oplysningspligten
med forslaget om at omfatte en række yderligere oplysninger som f.eks.
oplysninger om, hvilket sprog inkluderede aktiviteter vil foregå på og om
adgangsforhold for bevægelseshæmmede personer.
Der foretages i den forbindelse visse justeringer i oplysningspligten bl.a.
således, at omfanget af oplysningspligten ikke længere afhænger af, om
der stilles en brochure til rådighed for den rejsende.
Forslaget indebærer endvidere, at rejsearrangøren ikke kan foretage
ændringer i de oplysninger, der er meddelt den rejsende, medmindre der
er taget forbehold herfor og forudsat, at eventuelle ændringer er meddelt
inden aftalens indgåelse, jf. forslagets artikel 5, stk. 1. Dette svarer i vidt
omfang til retsstillingen efter det gældende pakkerejsedirektiv.
Forslaget indebærer desuden, at der fastsættes en række krav til indholdet
af aftaler om pakkerejser. Der er bl.a. krav om, at aftalen skal være
skriftlig, udfærdiget på et let forståeligt sprog og indholde de oplysninger,
der er omfattet af oplysningspligten, jf. forslagets artikel 6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0007.png
3.4 Ændringer i aftalen inden pakkerejsen begyndelse (direktivforsla-
gets kapi-tel III)
Kapitel III regulerer adgangen til at foretage ændringer i aftalen inden
pakkerejsens begyndelse.
I overensstemmelse med det gældende pakkerejsedirektiv foreslås der
bl.a. en regulering af adgangen for den rejsende til at overdrage rejsen til
en anden person, jf. forslagets artikel 7.
Som noget nyt foreslås der endvidere indført en adgang for den rejsende
til at afbestille rejsen mod at betale rejsearrangøren en passende erstatning
herfor., jf. forslagets artikel 10. Det bemærkes, at en sådan bestemmelse
allerede findes i pakkerejselovens § 9.
Desuden foreslås der en regulering af rejsearrangørens mulighed for at
ændre prisen og andre aftalevilkår, der i vidt omfang svarer til det gæl-
dende pakkerejsedirektiv, jf. forslagets artikel 8 og 9.
I forhold til ændring af prisen foreslås det imidlertid som noget nyt ind-
ført en 10 % grænse for prisstigninger således, at prisen – i de tilfælde,
hvor der er adgang til at sætte prisen op (f.eks. ved ændringer i brænd-
stofpriser) – ikke kan forhøjes med mere end 10 % i forhold til prisen på
aftaletidspunktet. Endvidere fastsættes der med forslaget som noget nyt
regler for den underretning om prisændringer, der i givet fald skal medde-
les den rejsende.
3.5 Levering af pakkerejsen (direktivforslagets kapitel IV)
Forslagets kapitel IV vedrører rejsearrangørens ansvar for levering af
pakkerejsen, herunder den rejsendes ret til prisnedsættelse og erstatning i
tilfælde af mangler ved rejsen mv. og arrangørens pligt til at yde bistand
til den rejsende.
Som det også er tilfældet efter det gældende pakkerejsedirektiv, foreslås
det, at rejsearrangøren er ansvarlig for levering af de rejseydelser, der er
inkluderet i aftalen, uanset om ydelserne leveres af rejsearrangøren eller
af andre tjenesteydere, jf. forslagets artikel 11, stk. 1. Hermed videreføres
det centrale element i beskyttelsen af rejsende, der køber en pakkerejse.
I modsætning til det gældende pakkerejsedirektiv, hvor medlemsstaterne
kan vælge mellem at holde rejsearrangøren, formidleren eller dem begge
ansvarlige for levering af rejseydelserne, foreslås det, at det
alene
skal
være rejsearrangøren, der er ansvarlig for levering af pakkerejsen. I
forhold til formidleren vil der således alene kunne rejses krav om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0008.png
erstatning for fejl, der er begået under bestillingen, medmindre fejlen
skyldes den rejsende selv eller uundgåelige og ekstraordinære
omstændigheder, jf. forslagets artikel 19.
Der fastsættes endvidere bestemmelser om forpligtelsen for
rejsearrangøren til at afhjælpe mangler og tilbyde passende alternative
foranstaltninger for at fortsætte pakkerejsen, hvis en væsentlig del af
ydelserne ikke kan leveres som aftalt. Det præciseres, at sidstnævnte
forpligtelse også finder anvendelse, hvis den rejsendes befordring tilbage
til afrejsestedet ikke leveres i overensstemmelse med det aftalte.
Når det er umuligt at sikre den rejsendes befordring tilbage til
afrejsestedet på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder,
er rejsearrangørens forpligtelse til at afholde udgifterne til det fortsatte
ophold begrænset til 100 EUR pr. nat og tre nætter pr. rejsende, jf.
forslagets artikel 11, stk. 5. Hermed skabes der sammenhæng mellem
pakkerejsedirektivet og de tilsvarende (foreslåede) bestemmelser i
forordning (EF) nr. 261/2004 om fælles bestemmelser om kompensation
og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning
eller lange forsinkelser, jf. Kommisissionens forslag KOM (2013) 130.
Denne begrænsning finder dog ikke anvendelse i forhold til særligt
sårbare persongrupper som handicappede, bevægelseshæmmede, gravide
kvinder og uledsagede børn.
Der foreslås desuden fastsat bestemmelser om prisnedsættelser som følge
af mangler og alternative foranstaltninger, der medfører en pakkerejse af
ringere kvalitet, samt om erstatning, herunder for ikke-økonomisk skade,
jf. forslagets artikel 12.
Da det første kontaktpunkt for mange rejsende er den formidler,
hvorigennem de bestiller pakkerejsen, fastsættes der bestemmelser om, at
den rejsende også kan rette henvendelse, klage og krav over for denne
formidler, jf. forslagets artikel 13. Formidleren skal så videresende
henvendelserne til rejsearrangøren hurtigst muligt. I forhold til eventuelle
tids- eller forældelsesfrister for den rejsendes klager mv. er det
tidspunktet for rejsearrangørens/formidlerens modtagelse af sådanne
meddelelser, der er afgørende herfor.
Ligesom det er tilfældet efter det gældende pakkerejsedirektiv, foreslås
det, at rejsearrangører skal være forpligtet til at yde bistand til rejsende,
der er kommet i vanskeligheder, herunder ved at at give relevante
oplysninger om lægehjælp, lokale myndigheder og konsulær bistand, jf.
forslagets artikel 14.
3.6 Beskyttelse i tilfælde af konkurs eller insolvens (direktivforslagets
kapitel V)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0009.png
Forslagets kapitel V vedrører beskyttelse af den rejsende i tilfælde af
pakke-rejsearrangørens
eller
formidleren
af
et
formidlet
rejsearrangements konkurs eller insolvens.
Beskyttelsen ved konkurs eller insolvens omfatter således begge
kategorier af rejsearrangementer, som er omfattet af direktivet.
Med det gældende pakkerejsedirektiv blev der indført en generel
forpligtelse for rejsearrangører og/eller formidlere af pakkerejser til
gennem en garanti at sikre hjemrejse og tilbagebetaling af forudbetalte
beløb i tilfælde af konkurs eller insolvens.
Med forslaget skal det fremover kun være arrangører af pakkerejser samt
formidlere, der bistår med køb af "formidlede rejsearrangementer", der er
omfattet af garantiforpligtelsen. Formidlere af pakkerejser vil således ikke
længere være omfattet af garantiforpligtelsen, jf. forslagets artikel 15, stk.
1.
Kommissionen anfører i begrundelsen for direktivet, at medlemsstaterne
har valgt forskellige retlige løsningsmodeller, og at dette ofte har ført til
en fordobling af rejsearrangørernes og formidlernes omkostninger.
Ensartede regler på dette punkt vil efter Kommissionens opfattelse lette
transaktioner på tværs af grænserne.
Herudover fastsættes der mere konkrete kriterier for bl.a. omfanget af den
krævede garantiordning, jf. artikel 15.
For at fremme handlen på tværs af grænserne forslås der endvidere
bestemmelser om gensidig anerkendelse af den beskyttelse i tilfælde af
konkurs eller insolvens, der er fastsat i lovgivningen i den medlemsstat,
hvor pakkerejsearrangøren eller formidleren af et formidlet
rejsearrangement er etableret, jf. artikel 16.
3.7 Oplysningskrav i forbindelse med formidlede rejsearrangementer
(direktivforslagets kapitel VI)
Forslaget kapitel VI vedrører oplysningspligt ved formidlede
rejsearrangementer, der er den nye kategori af rejsearrangementer, som
foreslås indført.
Som anført under pkt. 3.2 omfatter formidlede rejsearrangementer en
kombination af mindst to forskellige typer af rejseydelser til samme
rejse/ferie – selv om der er tale om indgåelse af separate aftaler med hver
enkelt leverandør af rejseydelserne – når kombinationen fremhjælpes
(faciliteres) af en formidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0010.png
Ved formidlede rejsearrangementer skal formidleren klart og tydeligt
meddele oplysninger til den rejsende om, at det kun er de relevante
tjenesteydere, der er ansvarlige for levering af de aftalte ydelser, og at den
rejsende ikke har andre af de i EU-retten fastsatte rettigheder for deltagere
i pakkerejser end retten til at få refunderet forudbetalte beløb og retten til
hjemrejse, hvis formidleren selv eller nogen af tjenesteyderne rammes af
konkurs eller insolvens. Retten til hjemrejse i tilfælde af formidlerens
konkurs mv. gælder alene for så vidt, at aftalen er omfattet befordring af
passagerer.
Det sikres herved, at den rejsende ikke fejlagtigt tror, at den beskyttelse,
der gælder for pakkerejser, finder tilsvarende anvendelse for det
pågældende rejsearrangement.
3.8 Almindelige og afsluttende bestemmelser (direktivforslagets kapi-
tel VII og VIII)
Kapitel VII og VIII indeholder bl.a. bestemmelser om et særligt ansvar
for formidlere af rejsearrangementer, hvor rejsearrangøren er etableret
uden for EU/EØS-området, jf. forslagets artikel 18. Det sikres herved, at
den rejsende er beskyttet i tilfælde, hvor rejsearrangøren har hjemsted
uden for EU/EØS-området, hvis rejsen er købt af en formidler etableret i
en medlemstat. Efter forslagets artikel 20 kan rejsearrangørens ret til at
søge regres hos en ansvarlig tredjemand ikke må begrænses, mens
direktivets ufravigelige karakter fastslås i forslagets artikel 21.
Herudover ændres med forslagets artikel 25, stk. 2, henholdsvis
forordning nr. 2006/2004 om forbrugerbeskyttelse og direktiv 2011/83
om forbrugerrettigheder. Det sker for at sikre, at henvisningerne i de
pågældende direktiver til pakkerejsedirektivet også omfatter det nye
pakkerejsedirektivs udvidede anvendelsesområde.
Kapitlerne indeholder desuden bestemmelser rettet til medlemsstaterne
vedrørende håndhævelse og fastsættelse af sanktioner samt gennemførelse
og ikrafttræden. Der foreslås i den forbindelse bl.a., at de nye regler i
direktivet skal være gennemført og anvendes af medlemsstaterne 18
måneder efter direktivets ikrafttræden.
Endeligt foreslås det, at Kommissionen forpligtes til at forelægge Europa-
Parlamentet og Rådet en rapport om anvendelsen af dette direktiv, jf.
artikel 24.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget til direktiv behandles efter den almindelige lovgivningsprocedu-
re (TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal vedtages af såvel
Rådet som Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet har den 7. februar
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0011.png
2014 vedtaget betænkning om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om pakkerejser og formidlede rejsearrangementer samt om æn-
dring af forordning (EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2011/83/EU og om
ophævelse af Rådets direktiv 90/314/EOF (COM(2013)0512 – C7-
0215/2013 – 2013/0246(COD)).
Af betænkningen fremgår det, at Europa-Parlamentet overordnet set støt-
ter forslaget om at modernisere pakkerejsedirektivet. Det bemærkes hertil,
at det er vigtigt at et nyt pakkerejsedirektiv holdes teknologineutralt, da
rejsemarkedet er i en konstant udvikling. For så vidt angår graden af har-
monisering finder Europa-Parlamentet, at totalharmonisering er i de euro-
pæiske forbrugeres interesse og af konkurrencemæssige årsager også i de
europæiske virksomheders interesse.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at målet med direktivet er at forbedre den måde,
hvorpå det indre marked fungerer, ved at fjerne forskellene mellem
medlemsstaternes love og forbedre forbrugernes adgang til ydelser fra
andre medlemsstater.
Dette mål kan efter Kommissionens opfattelse ikke i tilstrækkelig grad
nås af medlemsstaterne uden samordning og EU-retlige foranstaltninger,
der sikrer en indbyrdes tilnærmelse af de nationale lovgivninger på
området.
Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget på den baggrund er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
6.1 Pakkerejseloven
Pakkerejsedirektivet er – bortset fra direktivets artikel 7 om garanti i for-
bindelse med insolvens og konkurs – gennemført ved lov nr. 472 af 30.
juni 1993 om pakkerejser (pakkerejseloven).
Loven bygger ud over pakkerejsedirektivet også på Pakkerejseudvalgets
betænkning nr. 1240/1992 om pakkerejser, der blev afgivet i november
1992.
Pakkerejseloven trådte i kraft den 1. oktober 1993.
I overensstemmelse med pakkerejsedirektivet indeholder pakkerejseloven
først og fremmest bestemmelser om forholdet mellem køberen af en pak-
kerejse (kunden) og rejsearrangøren, herunder navnlig regler om kontrak-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0012.png
tens indgåelse og opfyldelse, misligholdelse og misligholdelsesbeføjelser,
reklamation mv. samt bestemmelser om oplysninger i brochurer, annon-
cer og andet markedsføringsmateriale.
I medfør af pakkerejseloven er der udstedt bekendtgørelse nr. 776 af 21.
september 1993 om pakkerejser. Bekendtgørelsen indeholder bl.a. nær-
mere regler om indhold af (pakkerejse)brochurer og pakkerejsearrangø-
rens oplysningspligter.
I forbindelse med den danske implementering af det gældende pakkerej-
sedirektiv er det lagt til grund, at folkelige foreninger og klubber mv.,
som af og til arrangerer ferieture og udflugter primært for deres egne
medlemmer, ikke er omfattet af pakkerejsedirektivet. Pakkerejseloven
finder således ikke anvendelse for sådanne foreninger mv.
Efter pakkerejseloven er rejsearrangøren kundens kontraktspart, mens
formidleren defineres som en fuldmægtig (agent), der handler i arrangø-
rens navn. Med henblik på at give kunderne den bedst mulige beskyttelse
hæfter formidleren umiddelbart over for kunden for dennes økonomiske
krav, jf. pakkerejselovens § 28. Kunden kan således vælge, om vedkom-
mende vil rette sit krav mod arrangøren eller formidleren.
Pakkerejseloven går på enkelte punkter videre i forhold til at beskytte
kunden end pakkerejsedirektivet, hvilket er muligt, idet det gældende
pakkerejsedirektiv er et minimumsharmoniseringsdirektiv.
Pakkerejseloven indeholder således bl.a. – i modsætning til pakkerejsedi-
rektivet – en ret for kunden til at afbestille en pakkerejse (bortset fra i
visse særlige tilfælde), jf. pakkerejselovens § 9. Arrangøren har i tilfælde
af kundens afbestilling normalt mulighed for at kræve et passende veder-
lag. Vederlaget fastsættes under hensyn til navnlig arrangørens mulighed
for at sælge pakkerejsen til anden side.
6.2 Rejsegarantifondsloven
Pakkerejsedirektivets artikel 7 om arrangørens og/eller formidlerens pligt
til at stille sikkerhed for tilbagebetaling og hjemtransport, hvis en
pakkerejse ikke kan gennemføres på grund af arrangørens insolvens mv.,
er gennemført ved lov nr. 315 af 14. maj 1997 om en rejsegarantifond
med senere ændringer, jf. nu lovbekendtgørelse nr. 1192 af 8. december
2009.
Loven hører under Erhvervs- og Vækstministeriets område.
Det følger af loven, at rejsegarantifonden bl.a. yder bistand til rejsekun-
der, der har købt en pakkerejse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0013.png
Fondens bistand til pakkerejsekunder består bl.a. i, at fonden tilbagebeta-
ler beløb, som kunden har betalt for rejsen, hvis den ikke påbegyndes på
grund af rejsearrangørens økonomiske forhold.
Fonden sørger endvidere for hjemtransport, hvis pakkerejsekunden ikke
er sikret en passende hjemtransport pga. arrangørens økonomiske forhold.
Medfører en rejseudbyders økonomiske forhold, at der ikke er sikret kun-
den passende overnatningsmuligheder samt andre væsentlige fornødenhe-
der, sørger fonden også herfor eller yder en rimelig godtgørelse.
Fonden kan desuden yde kunden en rimelig godtgørelse for tab, der skyl-
des en rejseudbyders økonomiske forhold.
Ud over pakkerejsekunder, som pakkedirektivet gælder for, yder fonden
også bistand til rejsekunder, der har købt konkursdækning til en flybillet
eller til billeje i udlandet.
Herudover finansierer og sekretariatsbetjener fonden også Rejseankenæv-
net, der behandler klager, som rejses af forbrugere vedrørende rejseydel-
ser.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af direktivforslaget vil indebære, at den gældende danske
lovgivning på området skal tilpasses direktivet.
Der vil således skulle foretages en ændring af pakkerejseloven og
rejsegarantifondsloven med henblik på bringe dansk ret i
overensstemmelse med direktivet.
Ændringerne vil navnlig bestå i, at de pågældende loves
anvendelsesområde udvides til at omfatte den nye definition af
pakkerejser og formidlede rejsearrangementer samt i en begrænsning af
ansvaret for levering af pakkerejsen til rejsearrangøren.
Det bemærkes i den forbindelse, at direktivforslaget indeholder en afbe-
stillingsret for kunden, som i vidt omfang allerede gælder efter pakkerej-
seloven.
Det bemærkes endvidere, at det umiddelbart vurderes muligt at oprethol-
de den gældende danske retstilstand, hvorefter folkelige foreninger og
klubber mv., som af og til arrangerer ferieture og udflugter primært for
deres egne medlemmer, ikke er omfattet af direktivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0014.png
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Hvis direktivforslaget vedtages, vil det have konsekvenser for erhvervsli-
vet, idet der foretages en udvidelse af den gældende definition af en pak-
kerejse, så flere rejsearrangementer end hidtil omfattes af direktivet. Om-
vendt vil de rejsende opleve at flere bestillinger omfattes af direktivets
beskyttelse. Herudover er der som nævnt lagt op til, at det alene er arran-
gøren af en rejse (og ikke også formidleren), der pålægges ansvar for le-
vering af rejsen.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Hvis direktivforslaget vedtages, vil det have konsekvenser for erhvervsli-
vet, idet der foretages en udvidelse af den gældende definition af en pak-
kerejse, så flere rejsearrangementer omfattes af direktivet. Herudover er
der som nævnt lagt op til, at det alene er arrangøren af en rejse (og ikke
tillige formidleren), der pålægges ansvar for levering af rejsen.
10.
Høring
Direktivforslaget er sendt i høring den 7. maj 2014.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande har alle udtrykt, at de overordnet er positive over
for en revision og modernisering af pakkerejsedirektivet. Flere medlemslan-
de har fortsat undersøgelsesforbehold og/eller parlamentariske forbehold. En
række medlemslande har afgivet foreløbige skriftlige bemærkninger til for-
slaget. De væsentligste punkter, hvor der er bemærkninger, vedrører fast-
læggelsen af direktivets anvendel- sesområde, graden af harmonisering
samt spørgsmålet om, hvem der skal være ansvarlig for at levere en pak-
kerejse. Disse punkter har også været genstand for drøftelse på arbejds-
gruppemøder.
12.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv indstillet over for forslaget.
Den teknologiske udvikling, der har medført markante ændringer i den
måde, der købes rejser på, medfører behov for en mere tidssvarende
regulering af pakkerejseområdet.
Direktivforslaget lægger – i modsætning til det gældende direktiv – op til
en totalhamonisering af medlemsstaternes lovgivning, hvilket bl.a.
indebærer, at der ikke vil være den samme adgang som i dag til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0015.png
fastsætte en mere vidtgående beskyttelse af de rejsende end den, der
følger af direktivet.
Fra dansk side er det væsentligt, at beskyttelsen af de rejsende ikke
svækkes i forhold til i dag, hvorfor der bør ses nøje på
harmoniseringsniveauet i forhold til de enkelte bestemmelser i forslaget.
Det gælder bl.a. i forhold til kundens mulighed for at rette et krav både
mod pakkerejsearrangøren og formidleren.
Det bemærkes endvidere, at det præcise indhold og rækkevidden af visse
af direktivforslagets bestemmelser kan give anledning til tvivl. Det gælder
bl.a. afgrænsningen af den nye kategori af rejsearrangementer, som
omfattes af direktivet – de såkaldte ”formidlede rejsearrangementer”.
Dette vil blive søgt afklaret under forhandlingerne, således at der ikke
opstår tvivl om henholdsvis den rejsendes og den erhvervsdrivendes
rettigheder og pligter.
Man agter fra dansk side at tage præsentationen af fremskridtsrapporten til
efterretning.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0016.png
9. Rådets henstilling om europæiske turismekvalitetsprincipper
Revideret notat. Ændringer er markeret med fed og kursiv.
1. Resume
Kommissionen præsenterede den 20. februar 2014 et forslag til henstilling
om europæiske turismekvalitetsprincipper.
Henstillingen skal ses i sammenhæng med Europa-Kommissionens fokus
på at skabe øget vækst og beskæftigelse i turismeerhvervet i Europa. Ini-
tiativet stammer fra Kommissionens meddelelse fra 2010 ”En ny turisme-
politik for Europa - verdens førende rejsemål”, KOM(2010) 352.
Med vedtagelsen af Lissabontraktaten har EU fået kompetence til at sup-
plere medlemsstaternes indsats i turismesektoren, især ved at fremme EU-
virksomhedernes konkurrenceevne inden for denne sektor, jf. artikel 195
TEUF.
Henstillingen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige og statsfinansiel-
le konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 20. februar 2014 et forslag til henstilling
om europæiske turismekvalitetsprincipper. Henstillingen er oversendt til
Rådet den 20. februar 2014 i dansk sprogversion.
Med lanceringen af Kommissionens meddelelse fra 2010 ”En ny turisme-
politik for Europa – verdens førende rejsemål” anerkendte EU behovet for
en have en samordnet tilgang til turismeinitiativer og en ny handlingsplan til
at styrke turismens konkurrenceevne og evne til bæredygtig vækst. Henstil-
lingen indgår i Kommissionens meddelelse fra 2010.
Ifølge
Kommissionen
udgør
turisme
den
tredjestørste
samfundsøkonomiske aktivitet i EU, hvad angår bidrag til BNP og
beskæftigelse efter handels- og distributionssektoren og bygge- og
anlægssektoren. Turismesektoren er en af de få økonomiske sektorer, der
globalt oplever økonomisk vækst trods økonomiske og finansielle
vanskeligheder, og EU kan, på trods af øget konkurrence fra andre af
verdens regioner, fortsat kalde sig verdens førende rejsemål med omkring
384,8 mio. besøgende fra hele verden i 2011.
Turismen i Europa udfordres imidlertid af den vedvarende økonomiske
krise, som hovedsageligt rammer det europæiske turisterhvervs små- og
mellemstore virksomheder (ca. 1,8 mio. virksomheder, hovedsageligt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0017.png
SMV'er). Derudover udfordres turisterhvevet af svingende efterspørgsel,
ændrede rejsemønstre, demografiske ændringer, konkurrence fra billigere
regioner osv.
Med vedtagelsen af Lissabontraktaten har EU fået kompetence til at støtte,
samordne og supplere medlemsstaternes indsats i turismesektoren, jf. artikel
195 TEUF, hvilket gør det muligt for EU at fremlægge strategier på turis-
meområdet.
Kommissionen kan således med de nye beføjelser foreslå fælles strategier
og handlingsplaner på turismeområdet og bidrage til, at turismeerhvervet
kan tilpasse sig udfordringerne og skabe vækst i erhvervet.
3. Formål og indhold
Formålet
med
Kommissionens
henstilling
om
europæiske
turismekvalitetsprincipper er at skabe mere kvalitet i det europæiske
turismeprodukt. Forbrugernes sikkerhed og tillid til turistproduktet skal
øges og fagfolk i turistbranchen, der gør en ekstra indsats for
kvalitetsprægede turistydelser og kundetilfredshed, skal belønnes.
Kvalitet har fået større betydning for turismevirksomhederne i Europa,
idet kvalitet kan give såvel virksomheder som destinationer
konkurrencemæssige fordele. Det er derfor væsentligt, at turister har
adgang til pålidelige, ajourførte og relevante oplysninger om en bestemt
turisttjenestes kvalitet, så det er muligt for dem at skelne mellem
konkurrerende produkter og træffe kvalificerede valg.
Der er i dag medlemsstater, der på frivillig basis driver nationale,
subnationale eller regionale offentlige kvalitetsordninger på deres
område, ligesom der findes forskellige brancheinitiativer for
kvalitetsordninger.
Disse private og offentlige kvalitetsordninger er ofte forskellige, hvilket
fører til et fragmenteret marked med hensyn til evaluering af
turisttjenesters kvalitet. Det kan skabe forvirring hos forbrugerne, og det
kan betyde, at de virksomheder, der investerer i kvalitet, ikke belønnes.
Med henstillingen ønsker Kommissionen at gøre kvaliteten af
turisttjenester i EU mere ensartet ved at indføre en række europæiske
turismekvalitetsprincipper, der kan anvendes på frivillig basis af
turismeorganisationerne i medlemslandene.
Principperne er målrettet turismeorganisationer, der af Kommissionen
defineres som ”en offentlig eller privat organisation, der er etableret i
Unionen, og som leverer tjenesteydelser på turismeområdet”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0018.png
Principperne omhandler uddannelse af medarbejdere, anvendelse af for-
brugertilfredshedspolitik, rengøring og vedligeholdelse af faciliteter og
adgang til oplysninger for forbrugere.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke ved henstillingen.
5. Nærhedsprincippet
Regeringens foreløbige vurdering er, at henstillingen er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet, idet principperne er baseret på frivillighed.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Henstillingen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Henstillingen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Henstillingen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
10. Høring
Henstillingen har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrence-
evne, Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 6. marts 2014. I den
forbindelse er modtaget følgende bemærkninger.
HORESTA mener, at en frivillig europæisk kvalitetsordning vil forvirre
forbrugerne yderligere, da et europæisk kvalitetsmærke vil være endnu et
mærke, forbrugerne skal forholde sig til.
HORESTA gør opmærksom på, at der allerede eksisterer et europæisk
klassifikationssystem ”Hotel Stars Union”, hvor 15 europæiske lande, pt.
har tilsluttet sig og klassificeres efter samme system, hvilket gør det mu-
ligt for forbrugere at sammenligne hotelprodukter på tværs af landegræn-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0019.png
ser. HORESTA tiltræder fra årsskiftet 2015. Derudover mener HORE-
STA, at det er mere hensigtsmæssigt at henvise til de eksisterende miljø-
mærker i branchen, ikke kun EU-blomsten, men også andre ordninger
som eksempelvis Green Key, så der ikke skabes ulige konkurrencevilkår
ved at forfordele eget mærke og dermed kvæle eksisterende og velfunge-
rende initiativer og miljømærker.
Vedr. henstillingen om uddannelse af medarbejdere, er HORESTA uenig
i Kommissionens henstilling, da HORESTA mener, at Kommissionens
henstilling vil pålægge erhvervet en tilnærmelsesvis umulig opgave samt
gøre det sværere at få adgang til den ønskede arbejdskraft.
Overordnet støtter HORESTA ikke Kommissionens henstilling om euro-
pæiske turismekvalitetsprincipper.
Dansk Erhverv lægger vægt på, at de europæiske turismekvalitetsprincip-
per bliver etableret som en frivillig ordning, og herunder at allerede eksi-
sterende og velfungerende mærkningsordninger videreføres. Dansk Er-
hverv mener ikke, at etablering af fælles principper for kvalitet i europæ-
isk turisme vil have stor indflydelse på konkurrenceevnen.
Dansk Erhverv understreger, at der allerede findes en række mærkeord-
ninger for kvalitet i Danmark, som er branchespecifikke. Dansk Erhverv
opfordrer til, at man i implementeringen af de nye kvalitetsprincipper
supplerer med informationer fra de eksisterende ordninger, hvor det er
muligt og relevant. Ydermere anbefaler Dansk Erhverv, at omkostninger-
ne ved etablering og overvågning af kvalitetsprincipperne holdes nede og
ikke væltes over på virksomhederne.
Vedr. henstillingen om uddannelse af medarbejdere opfordrer Dansk Er-
hverv til, at man med uddannelse definerer dette bredt, således at det både
handler om uddannelse, kompetenceløft, ”on the job” træning mv, så det
sikres, at der fortsat er plads til ufaglærte og faglærte i dansk turisme.
Dansk Erhverv støtter ikke en registrering af uddannelse på de enkelte
virksomheder, da det ikke i sig selv vil medvirke til at højne kvaliteten i
turismen. Dansk Erhverv mener heller ikke, at kvalitetskoordinatorer vil
øge kvaliteten i sig selv. Såfremt dette bliver et princip, så bør det kun
gælde for større virksomheder.
Dansk Erhverv støtter initiativet om, at turismeorganisationerne etablerer
en praksis for håndtering af forbrugerklager. Vedrørende henstillingen om
gennemførelse af forbrugertilfredshedsundersøgelser og anvendelse af
resultaterne til forbedring af tjenesteydelsers kvalitet, så opfordrer Dansk
Erhverv til, at dette bliver et frivilligt anliggende for turismevirksomhe-
derne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0020.png
Dansk Erhverv mener, at oplysninger om lokal kulturarv og lokale sæd-
vaner, mm. er en opgave, der skal løftes af lokale, regionale og nationale
turismeorganisationer, og ikke af de enkelte private turismevirksomheder.
Dansk Erhverv opfordrer til, at den statslige koordinering, overvågning og
fremme af turismekvalitetsprincipperne udøves med proportionalitet, og
på en for virksomhederne lempelig måde. Dansk Erhverv ønsker ikke, at
de danske turismevirksomheder skal pålægges flere administrative byrder.
DI er grundlæggende enig med Kommissionen i, at service og kvalitet i
turismeindustrien skal udvikles løbende, hvis de europæiske destinationer
fortsat skal klare sig godt i den globale konkurrence. DI er dog tvivlsom
overfor, hvorvidt de skitserede principper vil styrke kvaliteten af turisme-
produktet holdt op i mod det ressourceforbrug, som principper pålægger
erhvervet og offentlige myndigheder.
DI mener ikke, at kvaliteten i EU skal være ensartet, men snarere, at for-
brugeren oplever et tilfredsstillende forhold mellem pris og kvalitet. DI
mener, at der fra EU’s side skabes de rette rammevilkår for investeringer i
innovations- og produktivitetstiltag.
DI er enig i, at uddannelse er en central paramenter til at styrke turister-
hvervet både i forhold til innovation, produktivitet, service og kvalitet. DI
mener dog, at kravet om, at virksomhederne skal etablere et register over
samtlige medarbejderes uddannelse vil være en betydelig administrativ
byrde for virksomhederne. DI mener heller ikke, at det er relevant med
udpegningen af en kvalitetskoordinator.
Vedr. forbrugertilfredshed mener DI, at det vil stille krav til administrati-
ve ressourcer og kræve investeringer i it-systemer, hvilket for en betyde-
lig del af de mindre virksomheder ikke vil være relevant pga. deres stør-
relse og forretningskonceptet.
DI mener ikke, at krav til planer for rengøring og vedligeholdelse mv. er
relevant, da der allerede eksisterer klare regler både nationalt og europæ-
isk.
Vedr. adgang til information mener DI, at dette vil være en betydelig ad-
ministrativ byrde for erhvervslivet. Denne opgave bør varetages af en
turismeorganisation, hvilket allerede sker mange steder i regi af en DMO.
DI finder, at henstillingen pålægger medlemsstaterne omfangsrige byrder
i forhold til monitorering af erhvervet. I tråd hermed mener DI, at det med
udgangspunkt i subsidiaritetsprincippet kunne være hensigtsmæssigt at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0021.png
imødekomme en række at de forhold, henstillingen søger at fremme på
nationalt plan frem for på europæisk plan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Henstillingen har været drøftet på et uformelt ministermøde for turisme i
Athen den 10. marts 2014 og på møder i rådsarbejdsgruppen for turisme
den 17. marts,
25. marts og den 8. april 2014.
Der var generel skepsis
over for merværdien af fælles europæiske principper på området og for de
eventuelle administrative byrder for det offentlige og erhvervet ved hen-
stillingen.
På møderne i rådsarbejdsgruppen er der identificeret et blokerende
mindretal, hvori Danmark indgik. Det blokerende mindretal mente ikke,
at de europæiske turismekvalitetsprincipper ville medføre merværdi set i
forhold til de eventuelle administrative byrder, henstillingen ville på-
lægge landene og erhvervet. Det blokerende mindretal kunne således
ikke støtte rådshenstillingen i den nuværende form.
12. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet Kommissionens intentioner om at forbedre
kvaliteten i den europæiske turismesektor.
Kvalitetsturisme er et vigtigt indsatsområde for regeringen, hvilket også
afspejles i regeringens vækstplan for dansk turisme, hvor det prioriteres,
at dansk turisme skal være kvalitetsturisme.
Det er regeringens foreløbige vurdering, at de europæiske turismekvali-
tetsprincipper er holdt på et overordnet og generelt niveau, og vedrører
relevante områder for skabelsen af kvalitetsturisme, herunder fokus på
uddannelse af medarbejdere og forbrugertilfredshed.
Regeringen er dog forbeholden over for merværdien for medlemslandene
ved de europæiske kvalitetsprincipper. De fleste medlemslande har deres
egne kvalitetsordninger, herunder Danmark, hvor der som led i vækstplan
for dansk turisme sættes fokus på at gøre dansk turisme til kvalitetsturis-
me. Det kan derfor skabe unødvendige byrder for både medlemslandene
og erhvervet at indføre de europæiske turismekvalitetsprincipper.
Kommissionens forslag lægger op til, at henstillingen er frivillig for med-
lemslandene at implementere, og det er ligeledes frivilligt for turismeor-
ganisationerne, om de vil indføre principperne. Regeringen forholder sig
dog foreløbigt afventende i forhold til henstillingen
i den nuværende
form.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367117_0022.png
Regeringen har indgået i det blokerende mindretal imod rådshenstillin-
gen. Regeringen er forbeholden over for merværdien ved henstillingen i
den nuværende form, set i forhold til de eventuelle administrative byr-
der henstillingen kan medføre for det offentlige og turismeerhvervet i
Danmark.
Regeringen lægger derfor vægt på, at de europæiske turismekvalitets-
principper er frivillige at anvende, og at de ikke skaber barrierer eller
unødige administrative byrder for erhvervslivet.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.