Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3316 - Uddannelse m.v.
Offentligt
1454099_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10023/14
(OR. en)
PRESSE 301
PR CO 28
PRESSEMEDDELELSE
3316. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom, kultur og sport
Bruxelles, den 20. og 21. maj 2014
Formænd
Athanasios KYRIAZIS
Generalsekretær for uddannelse og trossamfund
Panos PANAGIOTOPOULOS
Minister for kultur, audiovisuelle spørgsmål og sport
Panagiotis KANELLOPOULOS
Generalsekretær for ungdomsspørgsmål i Grækenland
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
10023/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0002.png
20. og 21. maj 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Uddannelse
Rådet vedtog konklusioner om:
en effektiv
læreruddannelse,
som sætter fokus på konkrete spørgsmål, f.eks. hvordan man
tiltrækker og fastholder de bedste kandidater, sikrer læreruddannelsesprogrammernes
relevans og bedre udnytter potentialet i nye teknologier og ressourcer. Medlemsstaterne
opfordres også til at benytte finansieringsmulighederne i EU-instrumenter såsom
Erasmus+.
flersprogethed og
udvikling af sprogkundskaber,
idet medlemsstaterne opfordres til at
vedtage og forbedre foranstaltninger til fremme af flersprogethed og forbedring af
sprogindlæringens og sprogundervisningens kvalitet og effektivitet.
kvalitetssikring
til støtte for uddannelse, herunder specifikke spørgsmål såsom kvaliteten
af grænseoverskridende uddannelse og i hvilket omfang kvalitetssikringsordninger kan
udvikles på andre uddannelsesområder, f.eks. i forbindelse med skoler, arbejdsbaseret
læring og ikkeformel læring.
Rådet havde også under den offentlige forhandling en orienterende debat om emnet: "Uddannelse
på tværs af grænserne:
nye muligheder og udfordringer". Den græske regerings generalsekretær
for uddannelse og trossamfund og formand for Rådet, professor Athanasios KYRIAZIS, erklærede,
at
"de tre sæt konklusioner dannede grundlag for en rig debat om dette emne, som er af stadig
voksende betydning i Europa. De nationale og internationale videregående uddannelsesinstitutioner
og uddannelsesudbydere bør arbejde sammen for at sikre, at grænseoverskridende læseplaner og
eksamensbeviser er af god kvalitet."
Ungdom
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog to resolutioner om:
EU-arbejdsplanen for ungdom,
som er en plan på mellemlang sigt for 18 måneder med
nøgleinitiativer på specifikke ungdomspolitiske områder, så EU og dets medlemsstater
hurtigt kan tackle den store ungdomsledighed og den nuværende krises konsekvenser for
unge.
den
strukturerede dialog,
som er et forum for løbende fælles overvejelser om prioriteter
for, gennemførelse og opfølgning af det europæiske samarbejde på ungdomsområdet, som
omfatter en bred vifte af unge og ungdomsorganisationer.
10023/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0003.png
20. og 21. maj 2014
Rådet vedtog også konklusioner om fremme af
unges iværksætterkultur for at sikre social
inklusion
med fokus på kreativitet, innovation og grønne job og opfordrede medlemsstaterne til at
anerkende betydningen af iværksætteruddannelse fra en tidlig alder og fremhævede ikkeformel og
uformel lærings rolle for at sikre unges uafhængighed og personlige udvikling og lette en vellykket
integration på arbejdsmarkedet af unge.
I den forbindelse drøftede ministrene også under den offentlige forhandling, hvordan man fremmer
en iværksættervenlig indstilling blandt dagens unge.
Drøftelsen samlede erfaringer og forslag fra
medlemsstaterne og rummede et bidrag fra en ekstern gæstetaler, Konstantinos Kollias (formand
for det græske handelskammer). Panagiotis Kanellopoulos, generalsekretær for
ungdomsspørgsmål, fastslog, at
"dette spørgsmål er en prioritet for det græske formandskab i
betragtning af den fortsat høje ungdomsledighed i EU og navnlig i Grækenland."
Kultur og det audiovisuelle område
Rådet vedtog en henstilling til en afgørelse om udpegelse af
Leeuwarden
(Nederlandene) til
Europæisk Kulturhovedstad i 2018.
Rådet vedtog også konklusioner om
kulturarv som en strategisk ressource
i et bæredygtigt Europa,
hvori det understreges, at vores kulturarv, uanset om den er håndgribelig, uhåndgribelig eller
digital, er en strategisk ressource, som det moderne Europa - en af verdens rigeste regioner med
hensyn til kultur - bør investere i for at gøre sin sociale, økonomiske og miljømæssige udvikling
mere bæredygtig. Konklusionerne opfordrer navnlig til at investere yderligere ressourcer i
kulturarv som led i bæredygtige regionale strategier udviklet på både nationalt og europæisk plan.
Formanden for Rådet, Panos Panagiotopoulos, påpegede, at
"Europa ikke kun er et kulturens
arnested, men også en bro mellem kulturer".
Han mindede også om, at
"det bedste svar, man kan
give de antieuropæiske bevægelser, som forekommer i forbindelse med valget til Europa-
Parlamentet, er vores fælles kultur og kulturarv, som vi kan være stolte af, og som forener os alle."
Rådet havde også under den offentlige forhandling en orienterende debat om emnet "Tackling af de
kulturpolitiske udfordringer i forbindelse med næste arbejdsplan på kulturområdet efter 2014".
Siden 2002 har Rådets arbejdsplaner på kulturområdet været en ramme for EU's kulturpolitik på
mellemlang sigt.
Desuden drøftede ministrene
den transatlantiske handels- og investeringspartnerskabsaftale
mellem EU og USA
på grundlag af oplysninger fra Kommissionen om de igangværende
forhandlinger.
Sport
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog en resolution om
EU-
arbejdsplanen for sport
(2014-2017), som supplerer og styrker indvirkningen af aktiviteter lanceret
under Erasmus+-programmet på dette område. Den sigter også på yderligere at styrke samarbejdet
mellem medlemsstaterne og Kommissionen på sportsområdet.
10023/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0004.png
20. og 21. maj 2014
Rådet vedtog konklusioner om
ligestilling mellem mænd og kvinder inden for sport,
hvori medlemsstaterne opfordres til at overveje at udvikle politikker og programmer, der kan få
bugt med kønsstereotyper og fremme ligestilling mellem mænd og kvinder i læseplaner og praksis
på uddannelsesområdet fra en tidlig alder. Konklusionerne opfordrer også medlemsstaterne til i
samarbejde med sportsorganisationer at fremme forebyggelse af kønsbaseret vold inden for sport
og beskyttelse af ofre og potentielle ofre for seksuelt misbrug og chikane inden for sport.
Ministrene drøftede også under den offentlige forhandling større
sportsbegivenheders
økonomiske,
sociale og miljømæssige
bæredygtighed
på baggrund af medlemsstaternes erfaringer med at
arrangere sådanne begivenheder, f.eks. de olympiske lege og VM og EM i fodbold. Ministrene
drøftede især sportsbegivenhedernes eftervirkning.
10023/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0005.png
20. og 21. maj 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 7
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE ................................................................................................................................. 10
Læreruddannelse ................................................................................................................................ 10
Sprogkompetencer ............................................................................................................................. 10
Kvalitetssikring .................................................................................................................................. 11
Uddannelse på tværs af grænserne: nye muligheder og udfordringer ............................................... 12
Eventuelt ............................................................................................................................................ 13
Flerdimensionel rangordning af universiteter ........................................................................................................ 13
Forbedring af børns mediekendskab...................................................................................................................... 13
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 13
UNGDOM .......................................................................................................................................... 14
EU-arbejdsplan for ungdom ............................................................................................................... 14
Struktureret dialog.............................................................................................................................. 14
Unges iværksætterkultur .................................................................................................................... 15
Eventuelt ............................................................................................................................................ 17
Anden europæiske kongres om ungdomsarbejde .................................................................................................. 17
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10023/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20. og 21. maj 2014
KULTUR OG AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL........................................................................... 18
Europæiske kulturhovedstæder .......................................................................................................... 18
Kulturarv ............................................................................................................................................ 19
Kulturpolitiske udfordringer .............................................................................................................. 20
Den transatlantiske handels- og investeringspartnerskabsaftale ........................................................ 22
Eventuelt ............................................................................................................................................ 23
Europæisk film i den digitale tidsalder .................................................................................................................. 23
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 23
SPORT ............................................................................................................................................... 24
EU-arbejdsplanen for sport ................................................................................................................ 24
Ligestilling mellem kønnene inden for sport ..................................................................................... 25
Større sportsbegivenheders bæredygtighed ....................................................................................... 26
Eventuelt ............................................................................................................................................ 27
Det Internationale Antidopingagentur (WADA) ................................................................................................... 27
Finansiel fairplay ................................................................................................................................................... 27
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 27
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
"En enkelt revision" ("single audit") i EU's samhørighedspolitik ......................................................................... 28
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EUBAM Libya ...................................................................................................................................................... 28
ÅBENHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 28
10023/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0007.png
20. og 21. maj 2014
DELTAGERE
Belgien:
Philippe MUYTERS
Olivier BELLE
Bulgarien:
Aneliya KLISAROVA
Iordan IOVTCHEV
Vasil VASILEV
Den Tjekkiske Republik:
Daniel HERMAN
Petr MLSNA
Jakub DÜRR
Danmark:
Christine ANTORINI
Marie HANSEN
Tyskland:
Monika GRÜTTERS
Georg SCHÜTTE
Martina MÜNCH
Guido PERUZZO
Estland:
Jevgeni OSSINOVSKI
Urve TIIDUS
Irland:
Ciarán CANNON
Jimmy DEENIHAN
Michael RING
Tom HANNEY
Grækenland:
Panos PANAGIOTOPOULOS
Athanasios KYRIAZIS
Panagiotis KANELLOPOULOS
Spanien:
José Ignacio WERT ORTEGA
José Maria LASSALLE RUIZ
Miguel CARDENAL
José Pascual MARCO MARTINEZ
Irene Rigau i Oliver
Ferrán Mascarell i Canalda
Frankrig:
Aurélie FILIPPETTI
Thierry BRAILLARD
Alexis DUTERTRE
Kroatien
Saša ZELENIKA
Goran ŠTEFANIĆ
Italien:
Dario FRANCESCHINI
Roberto REGGI
Marco PERONACI
Flamsk minister for finanser, budget, beskæftigelse, fysisk
planlægning og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Viceminister for uddannelse og sport
Vicekulturminister
Kulturminister
Første viceminister for uddannelse, ungdom og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelsesminister
Statssekretær i Kulturministeriet
Statssekretær under forbundsministeren for uddannelse og
forskning, medlem af Forbundsdagen
Statssekretær, Forbundsministeriet for uddannelse og
forskning
Minister for uddannelse, ungdom og sport, delstaten
Brandenburg, og repræsentant for det tyske Forbundsråd
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og forskningsminister
Kulturminister
Minister for uddannelse og kvalifikationer
Minister for kunst, kulturarv og de irsktalende områder
Viceminister med ansvar for turisme og sport, Transport-,
Turisme- og Sportsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kultur, audiovisuelle spørgsmål og sport
Statssekretær for uddannelse og trossamfund
Generalsekretær for ungdomsspørgsmål
Minister for uddannelse, kultur og sport
Statssekretær for kultur
Statssekretær for sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelsessekretær, Catalonien
Kultursekretær, Catalonien
Kultur- og kommunikationsminister
Statssekretær for sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for videnskab, uddannelse og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kulturgoder og kulturelle aktiviteter
Statssekretær for uddannelse, universiteter og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
10023/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0008.png
20. og 21. maj 2014
Cypern:
Costas KADIS
Letland:
Ina DRUVIETE
Dace
MELBĀRDE
Litauen:
Dainius PAVALKIS
Šarūnas BIRUTIS
Gintaras KLIMAVIČIUS
Elvinas JANKEVICIUS
Luxembourg:
Claude MEISCH
Romain SCHNEIDER
Georges FRIDEN
Ungarn:
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Neil KERR
Nederlandene:
Jet BUSSEMAKER
Wepke KINGMA
Østrig:
Gabriele HEINISCH-HONEK
Sophie KARMASIN
Gerald KLUG
Harald GÜNTHER
Polen:
Andrzej BIERNAT
Ewa DUDEK
Tomasz HUSAK
Portugal:
Nuno CRATO
Emídio GUERREIRO
Pedro COSTA PEREIRA
Rumænien:
Cristian COSMIN
Csilla HEGEDUS
Carmen TOCALĂ
Cristian BADESCU
Slovenien:
Jernej PIKALO
Uroš GRILC
Slovakiet:
Ivan SEČIK
Alexander MICOVČIN
Finland:
Pia VIITANEN
Marianne HUUSKO-LAMPONEN
Sverige:
Ulrika STUART HAMILTON
Joakim STYMNE
Uddannelses- og kulturminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Kulturminister
Uddannelsesminister
Kulturminister
Vicesocial- og arbejdsminister
Viceindenrigsminister
Minister for national uddannelse samt børn og ungdom
Sportsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses-, kultur- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for uddannelse og kvindespørgsmål
Forbundsminister for familie- og ungdomsspørgsmål
Forbundsforsvars- og forbundssportsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Sports- og turismeminister
Understatssekretær, Uddannelsesministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær for sport og ungdom
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Ungdom og Sport
Statssekretær, Ministeriet for Kultur og Audiovisuelle
Spørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Ungdom og Sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse, videnskab og sport
Kulturminister
Statssekretær, Kulturministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Kultur- og boligminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær under ligestillingsministeren
Statssekretær (med ansvar for kultur, medier og sport)
10023/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0009.png
20. og 21. maj 2014
Det Forenede Kongerige:
Ed VAIZEY
Angela CONSTANCE
Shan MORGAN
Minister for kultur, kommunikation og kreative industrier
Skotsk viceminister for uddannelse, ungdoms- og
kvindebeskæftigelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Androulla VASSILIOU
Medlem
10023/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0010.png
20. og 21. maj 2014
ITEMS DEBATED
UDDANNELSE
Læreruddannelse
Rådet vedtog
konklusioner om effektiv læreruddannelse
(8883/14),
som sætter fokus på konkrete
spørgsmål, f.eks. hvordan man tiltrækker og fastholder de bedste kandidater, sikrer
læreruddannelsesprogrammernes relevans og bedre udnytter potentialet i nye teknologier og
ressourcer.
Konklusionerne understreger vigtigheden af at fastlægge, hvilke faglige kompetencer lærere bør
have, og hvilken viden og hvilke færdigheder og holdninger de bør hjælpe fremtidige lærere med at
udvikle. Medlemsstaterne opfordres også til at benytte finansieringsmulighederne i EU-instrumenter
såsom Erasmus+, og, hvis det er relevant, Den Europæiske Socialfond.
Uddannelsen af lærere - både inden og under hele deres karriereforløb - er afgørende for at sikre
undervisning af høj kvalitet, som til gengæld er en nøglefaktor, når det handler om at opnå gode
læringsresultater og uddannelsesmæssig succes.
Kommissionen understregede betydningen af dette spørgsmål og påpegede, at selv om mange
medlemsstater yder støtte til lærere og skoleledere, har de ikke altid specifikke politikker eller
bestemmelser for underviserne på læreruddannelserne. Den tilskyndede derfor medlemsstaterne til
at udveksle bedste praksis på dette område. Den erindrede desuden om, at den første internationale
undersøgelse om lærere (OECD's TALIS-projekt) vil foreligge i juni.
Sprogkompetencer
Rådet vedtog konklusioner om
flersprogethed og udvikling af sprogkundskaber
(9513/14).
Konklusionerne opfordrer medlemsstaterne til at vedtage og forbedre foranstaltninger til fremme af
flersprogethed og forbedring af sprogindlæringens og sprogundervisningens kvalitet og effektivitet.
Den vurdering af sprogkundskaber, som foreslås i konklusionerne, skal hjælpe medlemsstaterne
med denne opgave samt med at måle den overordnede udvikling i hele Europa med hensyn til
udviklingen af sådanne kundskaber.
10023/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0011.png
20. og 21. maj 2014
Sproglig mangfoldighed er en grundlæggende del af europæisk kultur og interkulturel dialog, og
muligheden for at kommunikere på et andet sprog end ens modersmål er en nøglekompetence, som
bidrager til de europæiske borgeres og navnlig unges mobilitet, beskæftigelsesegnethed og
personlige udvikling i overensstemmelse med målene for Europa 2020-strategien for vækst og
beskæftigelse.
En nylig europæisk undersøgelse
1
viste imidlertid, at tilegnelsen af fremmedsprog generelt er ringe
i Europa: Alt for mange elever opnår end ikke et "grundlæggende brugerniveau", og næsten
halvdelen af europæere oplyser, at de ikke kan føre en samtale på et andet sprog end deres eget
modersmål.
Kommissionen anførte, at den helst ser et europæisk benchmark på dette område, men godt var klar
over, hvor komplekst og mangfoldigt det sproglige landskab er i EU, hvor mange nationale faktorer
påvirker sprogpolitikken.
Konklusionerne udgør et værdifuldt grundlag for det fremtidige arbejde ved at definere kriterierne
for en EU-dækkende undersøgelse af sprogkundskaber, som Kommissionen foreslår at organisere i
2016-2017, og som hovedsagelig vil blive finansieret via Erasmus+-programmet.
Kvalitetssikring
Rådet vedtog konklusioner om
kvalitetssikring til støtte for uddannelse
(9516/1/14
REV 1).
Ud
over at gøre status over de allerede iværksatte kvalitetssikringsinitiativer inden for videregående
uddannelse og erhvervsrettet uddannelse tackler de specifikke spørgsmål såsom kvaliteten af
grænseoverskridende uddannelse, og i hvilket omfang kvalitetssikringsordninger kan udvikles på
andre uddannelsesområder.
Fremme af kvalitet i alle uddannelsessystemets sektorer er en vigtig prioritet for alle medlemsstater,
selv om sikring af kvalitet og gennemsigtighed ikke kun er vigtigt på nationalt, men også på
europæisk niveau, da flere og flere studerende deltager i grænseoverskridende mobilitetsordninger,
ikke mindst ordninger finansieret af det nye Erasmus+-program.
Kommissionen fastslog, at den er rede til at støtte medlemsstaterne på dette område, navnlig
vedrørende arbejdsbaseret læring og ikkeformel og uformel læring. Den henviste til nylige rapporter
fra Kommissionen inden for denne sektor
2
. Desuden understregede Kommissionen, at der også var
behov for kvalitetssikring inden for førskoleundervisning og skoleuddannelse og for at forbedre
synergierne mellem kvalitet og mobilitet inden for erhvervsrettet uddannelse.
1
2
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php.
Rapporter fra Kommissionen: "Udvikling af kvalitetssikring af videregående uddannelser"
(5855/14)
og "Fastlæggelse af en europæisk referenceramme for kvalitetssikring af
erhvervsuddannelse" (5856/14).
10023/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0012.png
20. og 21. maj 2014
Uddannelse på tværs af grænserne: nye muligheder og udfordringer
1
Efter vedtagelsen af ovenstående konklusioner drøftede ministrene grænseoverskridende
uddannelse på grundlag af spørgsmål udarbejdet af formandskabet (9127/14).
Selv om fænomenet med grænseoverskridende uddannelse i Europa styret af internationalisering,
konkurrence og internettet spreder sig i Europa, varierer medlemsstaternes engagement i denne
sektor.
Der var generel enighed blandt medlemsstaterne om, at Bolognaprocessen er den vejledende plan
for grænseoverskridende uddannelse, og at samarbejde og udveksling af bedste praksis på
europæisk niveau er afgørende. En gruppe af medlemsstater har allerede indført partnerskaber
mellem videregående uddannelsesinstitutioner på nationalt såvel som på internationalt niveau, og
flere af disse ønskede at udvide dette samarbejde til at omfatte erhvervsrettet uddannelse.
Mange medlemsstater anerkendte mulighederne i forbindelse med grænseoverskridende
uddannelse, men de fremhævede, at de skal understøttes af strenge kvalitetsstandarder og maksimal
gennemsigtighed, som enten gælder for nationale institutter eller institutter i tredjelande eller
udbydere af undervisningsprogrammer. Grænseoverskridende uddannelse bør ikke medføre, at der
opføres "diplomfabrikker".
Adskillige medlemsstater pegede på de spørgsmål, som grænseoverskridende uddannelse rejser i
henseende til akkreditering og anerkendelse af eksamensbeviser, og erklærede, at
kvalitetssikringssystemerne bør forbedres på europæisk plan. Andre mindede også om vigtigheden
af sprogfærdigheder for at drage fuld nytte af fordelene ved en uddannelse i udlandet.
Visse medlemsstater gjorde opmærksom på, at styringen af eksterne campusser kræver betydelig
administrativ kapacitet og store investeringer, hvilket kan udgøre en risiko for moderinstitutionen.
De fleste medlemsstater mente imidlertid, at der ikke var behov for flere europæiske instrumenter i
denne sektor, men at de eksisterende snarere bør anvendes mere effektivt, idet nogle dog slog til lyd
for oprettelsen af en europæisk platform til udveksling af oplysninger om de spørgsmål, der rejses i
forbindelse med grænseoverskridende uddannelse.
Endelig anmodede Slovenien med støtte fra flere medlemsstater om, at der etableres en pakke af
stipendier for studerende fra Vestbalkan. Kommissionen oplyste, at antallet af stipendier, der er til
rådighed for studerende fra Vestbalkan, allerede er steget betydeligt, og at Erasmus+ vil skabe
endnu flere muligheder for mobilitet og udvekslinger.
1
Se også: Rådets konklusioner om den globale dimension af europæisk videregående
uddannelse
(EUT C 28 af 31.1.2014).
Nytænkning på uddannelsesområdet: investering i kvalifikationer for bedre
socioøkonomiske resultater (14871/12).
10023/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20. og 21. maj 2014
Eventuelt
Flerdimensionel rangordning af universiteter
Rådet noterede sig orienteringen ved Kommissionen om "U-Multirank", det nye værktøj til global
rangordning af universiteter, der er oprettet med 2 mio. EUR i støtte fra Den Europæiske Union.
Det vurderer resultaterne fra over 850 videregående uddannelsesinstitutioner på verdensplan og
klassificerer universiteterne efter en meget bredere vifte af kriterier end de eksisterende
internationale rangordninger, som overvejende fokuserer på forskningsresultater.
Målet med dette nye værktøj er at undgå overforenklede tabeller, som kan føre til vildledende
sammenligninger mellem institutioner af meget forskellige typer eller dække over betydelige
kvalitetsforskelle mellem kurser på samme universitet. Individuelle brugere vil kunne opbygge en
personlig rangordning baseret på deres særlige behov.
Forbedring af børns mediekendskab
Rådet noterede sig en orientering ved Kommissionen om det såkaldte
"Film Club"-projekt,
en
britisk baseret velgørende organisation, som har arbejdet med britiske skoler siden 2007 med det
formål, at børn og unge kan stifte bekendtskab med filmverdenen, navnlig europæiske film.
Projektet giver børn i alderen mellem 5 og 19 år, uanset baggrund eller evner, mulighed for at se,
drøfte og anmelde film og tilbyder også undervisning og onlineressourcer, så de kan lave deres egne
film.
Kommissær Androulla Vassiliou anser personligt dette projekt for at være et eksempel på bedste
praksis inden for mediekendskab, eftersom det åbner døren til filmverdenen og filmskabelse og
stimulerer børn og unges fantasi og fremmer kritisk tænkning.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysningerne fra den italienske delegation om det kommende formandskabs
arbejdsprogram, der kommer til at indeholde følgende prioriteter:
fremme af innovation, kreativitet og iværksætterånd
uddannelsens rolle i forbindelse med den kommende revision af Europa 2020
trivsel i skolen
fremme af flersprogethed fra en tidlig alder.
10023/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0014.png
20. og 21. maj 2014
UNGDOM
EU-arbejdsplan for ungdom
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog en resolution om en
EU-
arbejdsplan for ungdomresolution om en EU-arbejdsplan for ungdom
for 2014-2015
(9523/14).
Det er en struktureret plan på mellemlang sigt for 18 måneder med et begrænset antal
nøgleinitiativer på specifikke ungdomspolitiske områder, så EU og dets medlemsstater hurtigt kan
tackle den store ungdomsledighed og den nuværende krises konsekvenser for unge.
Den opstiller tre prioriteter:
udvikling af ungdomsarbejde og ikkeformel og uformel læring
skærpet tværsektorielt samarbejde samt
styrkelse af unge med særligt fokus på adgang til rettigheder, selvstændighed, deltagelse og
aktivt medborgerskab.
Den sigter også på at styrke samarbejdet mellem medlemsstaterne og Kommissionen og på at
udvikle synergier med uddannelses- og beskæftigelsespolitikker for at sikre et ungdomspolitisk
input i det europæiske semester. Arbejdsplanen vil blive evalueret i andet halvår af 2015.
Struktureret dialog
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog en resolution om den
strukturerede dialog, herunder unges sociale inklusion (9026/14).
Hensigten med den strukturerede dialog med unge er at tjene som et forum for løbende fælles
overvejelser om prioriteter for, gennemførelse og opfølgning af det europæiske samarbejde på
ungdomsområdet, som omfatter høringer af en bred vifte af unge og ungdomsorganisationer på alle
niveauer i medlemsstaterne, på EU's ungdomskonferencer
1
og i løbet af den europæiske
ungdomsuge.
1
Den sidste fandt sted i Thessaloniki fra den 10. til den 12. marts 2014
http://gr2014.eu/events/conferences-and-seminars/european-youth-conference.
10023/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0015.png
20. og 21. maj 2014
Den overordnede tematiske prioritet for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet for
perioden 1. januar 2013 - 30. juni 2014 bliver social inklusion. 18-måneders formandskabstrojkaen
(Irland, Litauen og Grækenland) har sammen fastlagt specifikke prioriteter under det overordnede
tema.
I 2013 fokuserede det irske formandskab på bidraget fra ungdomsarbejde af høj kvalitet til fremme
af alle unges udvikling, trivsel og sociale inklusion, og det litauiske formandskab lagde vægt på at
forbedre unges sociale inklusion, navnlig unge, som ikke er i beskæftigelse eller under uddannelse
(NEET'er). Under første halvdel af 2014 havde det græske formandskab som mål at styrke unges
iværksætterånd.
Næste cyklus i den strukturerede dialog vil blive lanceret på EU's ungdomskonference i oktober
under det italienske formandskab. Styrkelse af unges indflydelse vil være det prioriterede tema i de
næste 18 måneder.
Unges iværksætterkultur
Rådet vedtog konklusioner om
fremme af unges iværksætterkultur
for at sikre social inklusion af
unge (8378/14), som er en horisontal prioritet for det græske formandskab i betragtning af den
fortsat høje ungdomsledighed i EU og navnlig i Grækenland
1
.
Konklusionerne fokuserer på fremme af socialt iværksætteri, kreativitet, innovation og grønne job
og opfordrer medlemsstaterne til at anerkende betydningen af iværksætteruddannelse fra en tidlig
alder og fremhæve ikkeformel og uformel lærings rolle for at sikre unges uafhængighed og
personlige udvikling og lette en vellykket integration på arbejdsmarkedet.
Iværksætterkompetence omfatter tværgående kvalifikationer og holdninger samt viden, og
ungdomsarbejde kan være et nøgleredskab til udvikling af disse kvalifikationer "Socialt
iværksætteri"-modellen, der først og fremmest tager sigte på at bidrage til samfundets almenvel, kan
især appellere til unge og give dem mulighed for at give innovative svar på de aktuelle økonomiske,
sociale og miljømæssige udfordringer.
Den Europæiske Union støtter iværksætterkultur via Europa 2020-strategien og dens
flagskibsinitiativer "Nye kvalifikationer og nye job", "En digital dagsorden for Europa",
"Innovation i EU" og "Unge på vej"
2
ved at fremme kvalifikationer og kompetencer, der kan
befordre konkurrenceevnen og intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst.
1
2
23,2 % i EU-28 og 23,8 % i Euroområdet (december 2013).
Se også: 2020-handlingsplanen for iværksætterkultur
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/entrepreneurship-2020/index_en.htm.
10023/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0016.png
20. og 21. maj 2014
I den forbindelse drøftede ministrene, hvordan man fremmer en iværksættervenlig indstilling blandt
dagens unge på grundlag af to spørgsmål udarbejdet af formandskabet (9012/14). For at bidrage til
en mere åben debat havde formandskabet indbudt en ekstern taler, Konstantinos Kollias (formand
for det græske handelskammer).
Konstantinos Kollias
fandt, at de europæiske uddannelsessystemer halter bagefter deres
amerikanske og asiatiske modparter, fordi deres læseplaner ikke er tilpasset det nuværende
arbejdsmarkeds behov. Uddannelsessystemerne skal forbedre "bløde færdigheder", gruppearbejde,
kommunikation, som er primære krav uanset studievalg. EU er nødt til at tilpasse sine politikker til
de unges behov og ikke omvendt.
Skatte- og forsikringsmæssige begrænsninger er en byrde for en ny iværksætter, og unge har også
svært ved at få adgang til EU-programmer, dels på grund af bureaukrati, dels fordi programmerne
har et begrænset anvendelsesområde. En fiasko skal ikke ses som en afslutning, det er også en
læringserfaring og kan ses som begyndelsen på en succes.
Kommissionen fortolkede "iværksætterkultur" meget bredt som evnen til at opdage muligheder.
Alle unge bør have iværksættererfaringer, inden de afslutter deres studier, eventuelt gennem
ikkeformel eller uformel læring, som er en fortrinlig metode til aktiv læring ("learning by doing").
Kommissæren understregede, at iværksætteruddannelse er et af aspekterne af Erasmus+.
Debattens vigtigste konklusioner var følgende:
iværksætteruddannelse bør starte tidligt i skolen
ikkeformel og uformel læring spiller en nøglerolle ved udviklingen af bløde færdigheder
"friheden til fiasko" bør opfattes positivt, men samtidig bør der indføres sikkerhedsnet og -
tjenester
der bør udvikles et overvågningssystem for unge iværksættere
adgangen til finansiering bør forbedres, og bureaukratiske hindringer fjernes
der bør fremmes en iværksætterkultur.
10023/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20. og 21. maj 2014
Eventuelt
Anden europæiske kongres om ungdomsarbejde
Rådet noterede sig oplysningerne fra den belgiske delegation vedrørende anden europæiske kongres
om ungdomsarbejde, som afholdes i 2015 under det belgiske formandskab for Europarådet.
Konferences tema er ungdomsarbejde.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysningerne fra den italienske delegation om det kommende formandskabs
arbejdsprogram, der kommer til at indeholde følgende prioriteter:
styrkelse af unges indflydelse, navnlig deres adgang til rettigheder
unges deltagelse i det politiske liv og samfundslivet
en europæisk offentlig tjeneste, navnlig grænseoverskridende mobilitet for frivillige.
10023/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0018.png
20. og 21. maj 2014
KULTUR OG AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL
Inden starten på de formelle punkter på dagsordenen udtrykte ministeren, Panos Panagiotopoulos,
som formand for Rådet bekymring over ødelæggelsen af monumenter og arkæologiske fundsteder,
der er forårsaget af enten naturkatastrofer, som de seneste oversvømmelser på Balkan, eller militære
konflikter, f.eks. i Syrien og andre lande i Mellemøsten. EU har pligt til at beskytte og bevare
kulturarven, og med henblik herpå foreslog ministeren, at Rådet undersøger måder og midler til
bedre at beskytte naturområder eller kunstneriske steder, der er ramt eller truet af naturkatastrofer
eller menneskeskabte katastrofer. I den forbindelse foreslog ministeren, at der oprettes en
kulturtaskforce, der skal gribe ind i sådanne situationer.
Europæiske kulturhovedstæder
Rådet udpegede
Leeuwarden
(Nederlandene) til
Europæisk Kulturhovedstad i 2018
(9252/14).
Den anden kulturhovedstad samme år er
Valletta
(Malta), som blev udpeget af Rådet i maj 2013.
Initiativet Den Europæiske Kulturhovedstad blev lanceret i 1985, og over 50 byer er siden da blevet
udpeget. Formålet med initiativet var at fremme større gensidig forståelse mellem europæiske
borgere og styrke en følelse af europæisk medborgerskab og samtidig fremhæve de europæiske
kulturers rigdom og deres forskelligartethed såvel som deres fælles karakteristika.
Afgørelse nr. 1622/2006/EF
1
fastsætter proceduren for udvælgelsen af de europæiske
kulturhovedstæder. Bilaget fastsætter den rækkefølge, hvori medlemsstaterne kan indstille deres by.
Indtil 2019 udpeges hvert år byer fra to medlemsstater til europæiske kulturhovedstæder.
Den nederlandske minister mindede om, at Amsterdam og Rotterdam allerede er blevet tildelt denne
titel, og at Leeuwarden som motto har valgt "åbne fællesskaber". Programmet har både lokale og
europæiske dimensioner, fordi det inddrager byens omegn og udvikler projekter over hele Europa.
Programmet vil ud over kulturelle spørgsmål også tage hensyn til miljømæssige og sociale
spørgsmål.
Rådet vedtog også en gennemførelsesafgørelse om foranstaltninger for Rådets udnævnelse af tre
medlemmer af udvælgelses- og overvågningsjuryen for aktionen vedrørende Den Europæiske
Kulturhovedstad (2020-2033) (9128/14).
1
EFT L 304 af 3.11.2006.
10023/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0019.png
20. og 21. maj 2014
Rådet vedtog for nylig afgørelse 445/2014/EU
1
, som fastsætter de nye retlige rammer for Den
Europæiske Kulturhovedstad fra 2020 til 2033.
Afgørelsen indeholder bestemmelser om oprettelse af en europæisk jury bestående af ti eksperter,
der udnævnes af Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen (tre eksperter hver) samt af
Regionsudvalget (én ekspert). Juryens rolle er at udvælge de byer, der skal tildeles titlen
kulturhovedstad, samt at overvåge dem under hele proceduren. Det fremgår endvidere af afgørelsen,
at hver EU-institution skal fastlægge sine egne procedurer for udvælgelsen af eksperter.
Rådet vil skulle udnævne de første tre eksperter til juryen inden udgangen af 2014 for at få den
første jury på plads i begyndelsen af 2015 med henblik på at indlede udvælgelsesproceduren for
Den Europæiske Kulturhovedstad 2020 i Irland og Kroatien.
Kommissionen understregede de fire institutioners fælles ansvar i henhold til den nye afgørelse og
fremhævede juryens afgørende rolle, da den vil være hovedansvarlig for programmernes kvalitet og
derfor for de udpegede kulturhovedstæders succes.
Kulturarv
Rådet vedtog konklusioner om
kulturarv som en strategisk ressource i et bæredygtigt Europa
(9129/14).
Det er første gang, at Rådet vedtager konklusioner, der specifikt omhandler dette emne.
Konklusionerne understreger, at vores kulturarv, uanset om den er håndgribelig, uhåndgribelig eller
digital, er en strategisk ressource, som det moderne Europa - en af verdens rigeste regioner med
hensyn til kultur - bør investere i for at gøre sin sociale, økonomiske og miljømæssige udvikling
mere bæredygtig. At kulturarven er unik og ikkefornyelig indebærer muligheder og udfordringer.
Blandt mulighederne fremhæver teksten kulturarvens bidrag til den sociale samhørighed og
økonomien, hvor kulturarven kan blive en drivkraft for regional udvikling, lokale arbejdspladser,
byfornyelse og kulturturisme.
På den anden side kan den økonomiske krise og den begrænsede offentlige finansiering af kultur
have en særlig negativ virkning på bevaringen og sikringen af kulturarven, som ofte ses som en
kostbar "ekstraomkostning". Klimaændringer, som kan medføre uoprettelige skader på eller tab af
kulturarvsaktiver, udgør ligeledes en stor udfordring ligesom virkningerne af den digitale overgang.
1
EUT L 132 af 3.5. 2014.
10023/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0020.png
20. og 21. maj 2014
Konklusionerne opfordrer navnlig til, at der investeres yderligere ressourcer i kulturarv som led i
bæredygtige regionale strategier, der er udviklet på både nationalt og europæisk plan. I betragtning
af kulturarvens tværgående karakter opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til bedre at
koordinere de af deres politikker og foranstaltninger, som vedrører eller har indvirkning på
kulturarven, herunder på internationalt plan. Medlemsstaterne opfordres endvidere til at betragte
kulturarven som et muligt emne, der skal behandles i Rådets næste arbejdsplan på kulturområdet.
Kommissionen bebudede, at den inden sommer vil vedtage en meddelelse om kulturarv med
henblik på at styrke forståelsen og beskyttelsen heraf og navnlig fremhæve dens bidrag til Europa
2020-målene.
Kulturpolitiske udfordringer
Rådet havde også en orienterende debat om emnet
"Tackling af de kulturpolitiske udfordringer i
forbindelse med næste arbejdsplan på kulturområdet".
Siden 2002 har Rådets arbejdsplaner på kulturområdet været en ramme for EU's kulturpolitik på
mellemlang sigt. Den nuværende arbejdsplan på kulturområdet
1
har seks prioriterede områder:
kulturel mangfoldighed, tværkulturel dialog og tilgængelig og inklusiv kultur, kulturelle og kreative
industrier, kompetencer og mobilitet, kulturarven, kulturen i de eksterne forbindelser samt kulturelle
statistikker. Den løber indtil den 31. december 2014.
Kommissionen mener, at den europæiske kulturdagsorden - selv om den blev vedtaget i 2007 -
stadig er et godt grundlag for den næste arbejdsplan. Desuden kan flere af den nuværende
arbejdsplans prioriteter stadig videreføres, som f.eks. kulturelle og kreative industriers kulturelle
bidrag til tværkulturel dialog og kulturens rolle i de eksterne forbindelser. Der er dog opstået nye
udfordringer, som skal tackles, f.eks. øget globalisering og digitalisering.
Kommissionen henledte også opmærksomheden på resultatet af medlemsstaternes evaluering i 2013
af den nuværende arbejdsplan på kulturområdet, der navnlig fremhævede:
arbejdsplanen er relevant for kulturpolitikken i medlemsstaterne
en prioritering af en mere strømlinet arbejdsplan med fokus på begrænsede, men højt
profilerede prioriteter
et behov for at integrere kultur i alle vigtige EU-politikker.
1
EUT C 325 af 2.12.2010.
10023/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0021.png
20. og 21. maj 2014
Flere ministre henviste til Forum de Chaillot om kultur, som fandt sted i april i Frankrig
1
. Den
franske minister mindede om de vigtigste budskaber fra Forum de Chaillot og ønskede en egentlig
europæisk kulturstrategi. I denne forbindelse fandt adskillige ministre det vigtigt at give europæiske
borgere "smag" for kultur som et middel til at bringe borgerne sammen, hvilket er særlig afgørende
i en tid med stigende euroskepsis.
Generelt var medlemsstaterne enige om, at
kultur er et tværgående spørgsmål, og at der derfor er behov for en strategisk tilgang til
kultur. Adskillige ministre opfordrede til, at kultur kommer til at indgå i
midtvejsrevisionen af Europa 2020-strategien i betragtning af beviserne på kulturens
bidrag til økonomien
kultur har en iboende værdi, men der er stadig et reelt behov for præcise og
sammenlignelige statistikker om kultur med henblik på at bevise kulturens bidrag til
beskæftigelse og vækst
den digitale overgang er en central udfordring for kultur og kulturel mangfoldighed
digitaliseringen af kulturarven, herunder kulturarven inden for film og audiovisuelle
medier, skal fremmes for at udvide adgangen til kultur. I den forbindelse understregede
flere ministre også behovet for at tage spørgsmålene om ophavsret op
forbindelserne til formel og uformel uddannelse bør styrkes på samme måde som
kunstuddannelse, som efterfølgende vil forbedre adgangen til kultur og fremme kulturel
mangfoldighed
der skal ses nærmere på alternative finansieringskilder til kultur, herunder crowdfunding,
og der bør ske en bedre udnyttelse af de europæiske programmer på andre områder, f.eks.
forskning (Horisont 2020-programmet omfatter kulturforskning) eller virksomheder
(Cosmeprogrammet).
Kommissionen meddelte, at der forventes fremskridt med hensyn til kulturelle statistikker som
følge af Eurostats nye ressourcer på området. Den meddelte også, at garantifonden for kulturelle og
kreative industrier, der blev oprettet med programmet Et Kreativt Europa, vil være operationel i
2016.
1
http://www.culturecommunication.gouv.fr/Presse/Communiques-de-presse/
10023/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20. og 21. maj 2014
Den transatlantiske handels- og investeringspartnerskabsaftale
Ministrene drøftede den transatlantiske handels- og investeringspartnerskabsaftale mellem EU og
USA på grundlag af oplysninger fra kommissær Karel De Gucht om de igangværende
forhandlinger.
Den transatlantiske handels- og investeringspartnerskabsaftale er en omfattende aftale, der
omhandler en bred vifte af spørgsmål vedrørende bilateral handel og investeringer med sigte på at
fremme handel og investering mellem de to partnere. Forhandlingerne begyndte i midten af 2013,
og den femte forhandlingsrunde er berammet til denne uge.
Audiovisuelle tjenester blev udtrykkeligt udelukket fra det forhandlingsmandat, der blev givet til
Kommissionen af medlemsstaterne i juni sidste år, som det har været tilfældet i mere end to årtier i
forbindelse med forhandlinger med tredjelande.
Kommissær Karel De Gucht anførte, at der ikke kan forventes større fremskridt i forhandlingerne
inden midtvejsvalgene i USA, men han mener, at det vil være bedst at nå til enighed om en aftale
inden årets udgang.
Han tilkendegav utvetydigt, at han vil holde sig til det mandat, han har fået, og at der derfor ikke er
forhandlinger om den audiovisuelle sektor. Han erkendte dog, at USA har vist interesse for en
række områder af EU's audiovisuelle politik.
Som svar på spørgsmål fra flere medlemsstater vedrørende åbenhed erklærede kommissæren, at der
i enhver forhandling er behov for en vis fortrolighed. Restriktionerne i forbindelse med aktindsigt i
forhandlingsdokumenter skyldtes en særligt restriktiv tilgang fra USA's side til disse spørgsmål.
Han håbede imidlertid, at der snart kunne etableres en "læsesalsordning", så det bliver muligt at se
de tekstudkast, der forhandles om.
Han mindede om, at Kommissionen regelmæssigt aflægger rapport til Rådets Handelspolitikudvalg,
der primært står til ansvar over for Rådet for Udenrigsanliggender (handel), og den skal også
aflægge rapport til Europa-Parlamentet. Kommissæren understregede også, at der ikke var enighed
blandt medlemsstaterne om at offentliggøre forhandlingsmandatet.
En række medlemsstater gentog deres totale modvilje mod at medtage den audiovisuelle sektor i
forhandlingerne om den transatlantiske handels- og investeringspartnerskabsaftale og erindrede om,
at dette var af afgørende betydning for den kulturelle mangfoldighed og navnlig for den europæiske
filmindustri og den kreative sektor.
10023/14
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0023.png
20. og 21. maj 2014
Eventuelt
Europæisk film i den digitale tidsalder
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen om dens nylige meddelelse om dette emne
(10024/14),
hvori der foreslås foranstaltninger med henblik på at øge publikummet til europæiske
film og skabe bedre balance i fordelingen af midler mellem produktion og distribution.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysningerne fra den italienske delegation om det kommende formandskabs
arbejdsprogram, der kommer til at indeholde følgende prioriteter:
vedtagelse af den nye arbejdsplan på kulturområdet
kulturarv
audiovisuelle spørgsmål, herunder digitalisering og ophavsret
bevægelighed for kunstnere
kulturturisme.
10023/14
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0024.png
20. og 21. maj 2014
SPORT
EU-arbejdsplanen for sport
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog en
resolution om en EU-
arbejdsplan for sport (2014-2017)
(9131/14),
der bygger på resultaterne af EU's første
arbejdsplan
1
, som generelt blev anset for relativt vellykket
2
, og som supplerer og styrker
indvirkningen af aktiviteter lanceret under Erasmus+-programmet på sportsområdet. Den sigter
også på yderligere at styrke samarbejdet på sportsområdet mellem medlemsstaterne og
Kommissionen.
Resolutionen understreger, at EU er nødt til at arbejde tæt sammen med sportsbevægelsen og de
relevante kompetente organisationer på nationalt, europæisk og internationalt plan, f.eks.
Europarådet og Det Internationale Antidopingagentur (WADA), især gennem den strukturerede
dialog.
Den anden arbejdsplan anerkender igen det vigtige bidrag, sporten yder til de overordnede mål i
Europa 2020-strategien, i betragtning af sektorens stærke potentiale til at bidrage til intelligent,
bæredygtig og inklusiv vækst og nye job samt dens positive virkninger på social inklusion og
uddannelse samt folkesundheden og aktiv aldring. Planen fastsætter følgende prioriterede områder:
sportens integritet,
herunder antidoping, bekæmpelse af aftalt spil, beskyttelse af
mindreårige, god forvaltningspraksis og ligestilling mellem kønnene
sportens økonomiske dimension,
der navnlig omhandler bæredygtig finansiering af
sporten, større sportsbegivenheders eftervirkning, økonomiske fordele ved sport og
innovation
sport og samfundet,
der dækker sundhedsfremmende fysisk aktivitet, frivilligt arbejde og
beskæftigelse inden for sport samt sportsuddannelser.
Rådet vil evaluere gennemførelsen af denne arbejdsplan i første halvdel af 2017 på grundlag af en
rapport, som Kommissionen forelægger senest i november 2016.
1
2
EFT C 162 af 1.6.2011.
Jf. Kommissionens rapport om gennemførelsen af arbejdsplanen for sport 2011-2014
(5842/14).
10023/14
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0025.png
20. og 21. maj 2014
Ligestilling mellem kønnene inden for sport
Rådet vedtog konklusioner om
ligestilling mellem kønnene inden for sport
(9517/14),
som
opfordrer medlemsstaterne til at overveje at udvikle politikker og programmer, der kan få bugt med
kønsmæssige stereotyper og fremme ligestilling mellem kønnene i læseplaner og praksis på
uddannelsesområdet fra en tidlig alder. Konklusionerne opfordrer også medlemsstaterne til i
samarbejde med sportsorganisationer at fremme forebyggelse af kønsbaseret vold inden for sport og
beskyttelse af ofre og potentielle ofre for seksuelt misbrug og chikane inden for sport.
Medlemsstaterne anmodes også om at overveje udviklingen af passende og forholdsmæssige
foranstaltninger sammen med sportsorganisationerne i overensstemmelse med national lovgivning
og EU-lovgivning og gældende lovgivning om databeskyttelse for at kontrollere egnetheden af
personer, der arbejder inden for sport (især med mindreårige).
Endvidere opfordrer de Kommissionen til at støtte tværnationale initiativer (f.eks.
oplysningskampagner, udveksling af god praksis, netværk og projekter), der fokuserer på
gennemførelse af nationale og internationale strategiske tiltag vedrørende ligestilling mellem
kvinder og mænd inden for sport inden for rammerne af EU-finansieringsprogrammer, såsom
Erasmus+, der navnlig omhandler beslutningstagning i idrættens ledelsesorganer, træning og
bekæmpelse af kønsbestemt vold og negative stereotyper inden for sport.
Ligestilling mellem kvinder og mænd er et af Den Europæiske Unions grundlæggende principper,
som er fastsat i traktaterne, og integreringen af dette princip i alle EU's aktiviteter og politikker er
en af EU's specifikke opgaver. Ligestilling mellem kønnene er ligeledes fastsat i artikel 23 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder. Dog er kønsbalance inden for sport
gennemført forskelligt i medlemsstaterne, og mere arbejde er stadig påkrævet på europæisk plan og
i den internationale sportsbevægelse.
10023/14
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0026.png
20. og 21. maj 2014
Større sportsbegivenheders bæredygtighed
Ministrene drøftede større sportsbegivenheders
økonomiske, sociale og miljømæssige
bæredygtighed
på grundlag af to spørgsmål udarbejdet af formandskabet
(8751/14).
For at sikre en
mere dynamisk debat inviterede formandskabet en gæstetaler,
Gordon Arthur,
der er ledende
kommunikationsmedarbejder for Commonwealthlegene i Glasgow i 2014
1
.
Løftestangseffekt og eftervirkning er blevet stadig vigtigere overvejelser i forbindelse med
planlægningen af større sportsbegivenheder. I store træk betyder eftervirkninger varige, langsigtede
fordele på regionalt eller nationalt plan, der enten opstår på grund af selve begivenheden eller de
aktiviteter med "løftestangseffekt", der er forbundet hermed.
Gordon Arthur præsenterede en kort video, der fremhævede forberedelserne og de forskellige
måder, hvorpå Glasgow og regionen har haft gavn af at huse Commonwealthlegene.
Medlemsstaterne berettede om deres positive og negative oplevelser i forbindelse med større
sportsbegivenheder, og debatten understregede
betydningen af en avanceret og omhyggelig planlægning for at sikre en langsigtet
eftervirkning for værtsbyen eller landet
de særlige vanskeligheder for mindre lande i forbindelse med værtskab for store
arrangementer, som ville kunne reduceres gennem samarbejde og "medværter" blandt flere
lande
behovet for at planlægge den fremtidige anvendelse af infrastruktur til sport, som bør
udvikles med henblik på "multianvendelse"
fordelene ved at kombinere privat og offentlig finansiering samt inddragelse af "den tredje
sektor" (frivillige og nonprofitorganisationer)
den folkelige stolthed og en tradition for frivilligt arbejde, som er afgørende fordele i
forbindelse med et vellykket arrangement
betydningen af fortsat at afholde så mange internationale sportsarrangementer som muligt i
EU, samtidig med at der også tages hensyn til sikkerhedsmæssige, sociale og miljømæssige
problemstillinger
behovet for en fortsat dialog med de internationale forbund.
1
https://www.glasgow2014.com/.
10023/14
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0027.png
20. og 21. maj 2014
Eventuelt
Det Internationale Antidopingagentur (WADA)
1
Rådet blev orienteret af EU's repræsentanter om resultatet af møderne i WADA, der fandt sted i
Montreal den 17.-18. maj 2014. EU er repræsenteret i WADA's bestyrelse af Belgien, Irland og
Luxembourg, og i eksekutivkomitéen af Frankrig. Bestyrelsen er WADA's øverste besluttende
organ og består af 38 medlemmer, hvor der er lige dele repræsentanter fra den olympiske bevægelse
og regeringer.
De væsentligste drøftelser på møderne i WADA fokuserede på juridisk ajourføring (EU's
forordning om databeskyttelse), budgettet for 2015, biologiske pas for idrætsudøvere og ADAMS
(Anti-Doping Administration & Management System).
Det Internationale Antidopingagentur (WADA), som blev etableret i 1999, er et privatretligt organ,
hvis mission er at fremme, koordinere og overvåge kampen mod doping inden for alle typer
sportsgrene. Dets hovedopgaver omfatter videnskabelig forskning, uddannelse, udvikling af
færdigheder til bekæmpelse af doping og overvågning af det internationale antidopingkodeks. Det
nye kodeks træder i kraft i 2015.
Finansiel fairplay
Rådet noterede sig oplysningerne fra den franske delegation, som opfordrede Kommissionen til at
udarbejde et europæisk initiativ til støtte for reglerne om finansiel fairplay, der blev fastsat af UEFA
i 2011, og som bør være gældende for alle sportsgrene.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysningerne fra den italienske delegation om det kommende formandskabs
arbejdsprogram, der kommer til at indeholde følgende prioriteter:
sport og innovation - undersøgelse af synergier mellem sport, forskning, universiteter og
virksomheder
sundhedsfremmende aktiviteter, navnlig for unge.
1
http://www.wada-ama.org/en/
10023/14
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454099_0028.png
20. og 21. maj 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
"En enkelt revision" ("single audit") i EU's samhørighedspolitik
Rådet vedtog konklusioner om Revisionsrettens særberetning nr. 16/2013 med titlen "Status over én
enkelt revision ("single audit") og Kommissionens anvendelse af de nationale
revisionsmyndigheders arbejde på samhørighedsområdet", jf.
9187/14.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EUBAM Libya
Rådet bevilgede et budget på 26,2 mio. EUR til Den Europæiske Unions bistandsmission
vedrørende integreret grænseforvaltning i Libyen (EUBAM Libya) for perioden fra den
22. maj 2014 til den 21. maj 2015, der er det nuværende udløb af mandatet for missionen.
ÅBENHED
Aktindsigt
Den 20. maj 2014 godkendte Rådet:
svaret på genfremsat begæring nr. 11/c/01/14
(8851/1/14
REV 1).
10023/14
DA
28