Fremsat den 28. marts 2017 af Susanne Eilersen (DF),
Karina Adsbøl (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Pernille Bendixen (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Morten Marinus (DF),
Karin Nødgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om bindende kommunale folkeafstemninger
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2017 at fremsætte lovforslag, der
indfører muligheden for at afholde bindende kommunale
folkeafstemninger. Forslaget skal, men er ikke begrænset til
at indeholde følgende elementer:
- Et flertal i en
kommunalbestyrelse skal kunne udskrive bindende folkeafstemninger
om et kommunalt anliggende.
- Borgere i en
kommune skal kunne forlange folkeafstemning om en sag, hvori
kommunalbestyrelsen har truffet beslutning, hvis de kan indsamle et
passende antal underskrifter fra borgere med stemmeret til
kommunalvalg, f.eks. 10 pct., inden for f.eks. 100 dage.
- Borgere i en
kommune skal kunne forlange en folkeafstemning om et konkret
kommunalt anliggende, der ikke har været behandlet i
byrådet eller kommunalbestyrelsen, hvis de kan indsamle et
passende antal underskrifter fra borgere med stemmeret til
kommunalvalg, f.eks. 10 pct., inden for f.eks. 12-18
måneder.
- Der skal
være forslag til kriterier, der sikrer, at emnerne for
folkeafstemningerne ikke strider mod grundloven eller anden
lovgivning.
Bemærkninger til forslaget
Dansk Folkeparti fremsætter dette
beslutningsforslag, fordi vi mener, at tiden er ved at være
moden til, at vi giver vores folkestyre en
vitaminindsprøjtning ved at inddrage borgerne mere. Det
repræsentative demokrati i Danmark er begyndt at vise
træthedstegn. Hvor to ud af tre vælgere i 2007 havde
tillid til de folkevalgte (»Tilliden til politikerne er helt
i bund«, Ugebrevet A4, den 6. oktober 2014), udtrykker
halvdelen af danskerne i dag at have oplevet politikerlede
(»Hver anden dansker har haft politikerlede på et
år«, dr.dk, den 16. juni 2016). Samtidig er partiernes
samlede medlemstal markant faldende (»Partiernes
medlemstal«, folketinget.dk, den 23. november 2016).
Men målinger viser også, at folk
interesserer sig meget for politik (»Udviklingen af politisk
tillid, interesse og demokratisk tilfredshed«, Julie Hassing
Nielsen, Kraka, 2015), især de unge (»Society at a
Glance 2016: OECD Social Indicators«, OECD, 2016, side
130).
Borgerne og vælgerne i Danmark slutter
op om det repræsentative demokrati, men de vil også
gerne have indflydelse. De vil ikke vente på at stemme hvert
fjerde år, og de vil have lov til at stemme fra sag til sag i
stedet for et vælge en hel pakke, som et parti jo er.
Formålet med dette beslutningsforslag er
således at øge den lokale borgerinddragelse og skabe
et alternativ for de mange vælgere, der er interesserede i
politik, men som har svært ved at se sig selv inden for de
etablerede partiers politik. Målet er dermed også at
mindske kløften mellem folkevalgte og vælgere og
forhåbentlig komme noget af politikerleden til livs.
En styrkelse af det lokale
demokrati
Det er vigtigt for Dansk Folkeparti at
understrege, at dette beslutningsforslag ikke på nogen
måde skal fortolkes som et forsøg på at
svække lokaldemokratiet, tværtimod. Det skal
forstås som en måde at styrke det lokale demokrati
på ved at tilføje værktøjer, der kan
inddrage borgerne yderligere. Dansk Folkeparti har tillid til, at
borgerne gerne vil og kan træffe kvalificerede beslutninger.
Og vi har tillid til kommunerne, som jo allerede i mange år
har arbejdet aktivt og principielt med borgerinddragelse og nye
demokratiformer i forhold til beslutninger, der har betydning for
borgernes dagligdag.
Folkeafstemninger svækker ikke det
repræsentative demokrati. Det styrker det, fordi det
inddrager borgerne og giver dem mulighed for at korrigere en
beslutning taget af politikerne. Folkeafstemninger oplyser
også borgerne. Tre uafhængige forskningsresultater fra
Schweiz viser, at tre ud af fire borgere, der deltager i
folkeafstemningerne, har et godt eller meget godt kendskab til
afstemningens indhold (»Citoyenneté et
démocratie directe«, Bütschi, Hanspeter Kriesi
(red.), 1993, side 99-119, »Direct democratic choice: The
Swiss experience«, Hanspeter Kriesi, Lanham: Lexington Books,
2005, og »Handbuch der Schweizer Politik«,
Scaiarini/Tresch, Peter Knoepfel (red.), 2014, side 497-561).
Forskning viser også, at folkeafstemninger medvirker til at
inkludere politiske grupperinger på grund af frygten for
afstemning. For at undgå en afstemning sørger
politikerne for at inkludere så mange som muligt i en
beslutning (»Das politische System der Schweiz«, Adrian
Vatter, 2014).
Folkeafstemninger modvirker ifølge
forskningen også, at isolerede politiske grupperinger og
bevægelser bliver for ekstreme, og er altså en slags
ventilfunktion (»Der Schweizer Rechtsextremismus im
internationalen Vergleich«, Klaus Armingeon, Swiss Political
Science Review, bd. 1, nr. 4, 1995, side 18-19). I Schweiz er det
undertiden lykkedes små partier og bevægelser, som
ingen indflydelse har overhovedet, at vinde folkeafstemninger om
f.eks. at gøre nationaldagen til en helligdag (»Mit
dem fremden politisieren. Rechtspopulismus und Migrationspolitik in
der Schweiz seit den 1960'er Jahren«, Damir Skenderovic og
Gianni D'Amato, Chronos Verlag, 2008).
Man hører tit indvendinger om, at
folkeafstemninger vil medføre uansvarlige økonomiske
beslutninger, men det er ikke erfaringen fra Schweiz. Her har et
flertal f.eks. forkastet forslag om 6 ugers ferie (mod 4 i dag).
Schweiz er interessant for politologer, fordi kantonerne i sig selv
er meget forskelligt struktureret. I de fransktalende kantoner er
der tendens til, at det repræsentative spiller en
større rolle, mens folkeafstemningerne i de tysktalende har
en større vægt. Forskningen har derfor kunne iagttage,
hvordan udgifterne er mindre i kantoner, hvor det er let at
forlange afstemning om finanserne, sammenlignet med kantoner, hvor
det repræsentative ideal dominerer. Forskningen viser
også, at væksten og makroøkonomien er bedre i
kantoner med mange folkeafstemninger (»Das politische System
der Schweiz«, Adrian Vatter, 2014).
Endelig bevirker folkeafstemninger, at der er
mindre mudderkastning mellem politikerne. Diskussionen om den
rå tone og det barske debatniveau fylder meget i Danmark.
Så konklusionen er, at jo mere repræsentativt et
folkestyre er, jo større er risikoen for mudderkastning.
Schweizisk forbillede
I Danmark kan en kommunalbestyrelse udskrive
en vejledende folkeafstemning, men bindende folkeafstemninger
kræver en lovændring. Det er heller ikke muligt for
borgerne at indsamle underskrifter for en afstemning om en konkret
sag, de såkaldte vælgerinitiativer, og gøre den
bindende. Dansk Folkeparti har ladet sig inspirere af Schweiz, hvor
man i mere end 100 år har haft gode erfaringer med
folkeafstemninger både på kommunalt, kantonalt og
nationalt niveau. Det skyldes, at borgerne er den egentlige
suverænitet i landet i modsætning til i Danmark. Sat
på spidsen kan man sige, at frie schweiziske borgere har
afgivet noget af deres frihed til kantonen, der har afgivet frihed
til staten. Modsat var det i Danmark kongen, der gav frihed til
Folketinget, der gav det til kommunerne og i sidste ende borgerne.
Folkestyret i Schweiz kommer således nedefra og op, mens det
i Danmark kommer oppefra og ned.
Dette har haft stor betydning for vort
folkestyre. Det er repræsentativt. Vi har folkevalgte, der
beslutter på vælgernes vegne. Det har man også i
Schweiz, men i modsætning til danskerne kan schweizerne
få indflydelse på beslutningerne gennem
folkeafstemninger. Det er derfor, at systemet i Schweiz kaldes
halvdirekte folkestyre. Der findes tre forskellige former for
folkeafstemninger i Schweiz. For det første er der de
obligatoriske afstemninger. Her er det forfatningerne, både
de nationale og de kantonale, der afgør, om folket skal
høres eller ej, når parlamenterne vedtager en lov. For
det andet er der de fakultative. Hvis vælgerne er utilfredse
med en lov, kan de samle underskrifter og forlange en
folkeafstemning. For det tredje er der de såkaldte
vælgerinitiativer. Her kan borgerne forenes om en konkret
sag, hvis de kan samle de fornødne underskrifter inden for
en givet frist. Resultaterne af disse afstemninger er alle
bindende.
Den danske model
Det er ovennævnte muligheder, Dansk
Folkeparti har kig på, men vi ønsker at gå lidt
forsigtigere til værks. Dansk Folkeparti foreslår
derfor i første omgang at indføre mulighed for
kommunale folkeafstemninger, og vi vil begrænse os til to
former. Den ene mulighed er at give et flertal i
kommunalbestyrelsen mulighed for at udskrive en folkeafstemning,
men i modsætning til i dag skal resultatet være
bindende. Med bindende mener vi, at kommunalbestyrelsen skal
følge afstemningens resultat.
Den anden mulighed er at give borgerne
mulighed for at forlange folkeafstemning om en konkret sag. Det kan
enten være en beslutning truffet af kommunalbestyrelsen eller
en sag, som borgerne ønsker at stemme om. For at sikre en
vis grad af kvalitet og seriøsitet i de emner, der
ønskes afstemning om, skal borgerne indsamle et vist antal
støtter for deres forslag i form af underskrifter fra
borgere med stemmeret til kommunalvalg. Dansk Folkeparti anbefaler,
at der skal indsamles underskrifter fra 10 pct. af de
stemmeberetiggede borgere, men dette er til drøftelse, lige
såvel som det tidsrum, en borger har til at indsamle
underskrifter, og må bero på en nærmere analyse
af, hvad der er mest hensigtsmæssigt.
Dansk Folkeparti er opmærksomme
på, at der er en række overvejelser, som man bør
tage stilling til. F.eks. er der spørgsmålet om,
hvordan man indsamler underskrifter fra vælgerne. Her har vi
forestillet os, at indsamlingen af underskrifterne skal ske
skriftligt, og at folkeafstemninger kan være skriftlige, hvis
de kan gennemføres samtidig med et andet valg. Alternativt
vil kommunen have mulighed for at beslutte elektroniske
afstemninger.
For at undgå, at partierne sætter
sig på borgernes initiativer, kan det desuden overvejes, at
der forud for et initiativ dannes uafhængige
afstemningskomiteer. De schweiziske erfaringer med
afstemningskomiteer skal danne baggrund for udarbejdelse af regler
for en dansk model. Byrådet vil i sidste ende skulle godkende
initiativet, det vil sige, at det skal prøves af kommunens
juridiske embedsværk, således at det ikke strider mod
grundloven eller anden lovgivning. Kommunen skal derfor også
rådgive afstemningskomiteen under hele forløbet og
sikre, at de emner, der afholdes folkeafstemning om, også
reelt ligger inden for kommunalbestyrelsens kompetence at
ændre eller træffe beslutning om. Afstemningskomiteen
må ikke være en politisk lokalforening, men skal
operere uafhængigt af partierne. Det skal dog ikke forhindre
politikere og medlemmer af partier i at være med i komiteen
og hjælpe til med indsamlingen af underskrifterne.
Det vigtigste for Dansk Folkeparti er, at der
indføres mulighed for bindende kommunale afstemninger, og
derudover er vi indstillede på, at ordningens nærmere
udformning drøftes.
Økonomi
Som udgangspunkt skal kommunerne selv afholde
udgifterne vedrørende afstemningerne, men da
nærværende beslutningsforslag kan føre til
minimalt øgede udgifter, skal en eventuel udligning
indgå i forhandlingerne mellem regeringen og KL.
Skriftlig fremsættelse
Susanne Eilersen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
bindende kommunale folkeafstemninger.
(Beslutningsforslag nr. B 102)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.