Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3314 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1454104_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9975/14
(OR. en)
PRESSE 299
PR CO 26
PRESSEMEDDELELSE
3314. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 19. maj 2014
Formand
Athanasios TSAFTARIS
Grækenlands minister for landdistriktsudvikling og
fødevarer
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 5394 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
9975/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454104_0002.png
19. maj 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Anvendelser af mindre betydning inden for plantebeskyttelsesmidler
Rådet støttede oprettelsen af en koordineringsenhed, der skal hjælpe med at udvikle supplerende
værktøjer til bekæmpelse af sygdomme for så vidt angår mindre afgrøder, som foreslået i en
rapport fra Kommissionen.
Anvendelser af mindre betydning inden for plantebeskyttelsesmidler (som f.eks. herbicider) er ikke
økonomisk bæredygtige for plantebeskyttelsesindustrien. Dette fører til en mangel på
plantebeskyttelsesmidler for mindre afgrøder (herunder de fleste grøntsager, frugt og blomster) og
større afgrøder, der rammes af mindre almindelige skadegørere og sygdomme. "Spørgsmålet om
anvendelser af mindre betydning er meget vigtigt for landbruget som helhed, og berører omkring en
fjerdedel af planteavlen i EU", sagde Athanasios Tsaftaris, Grækenlands minister for
landdistriktsudvikling og fødevarer og formand for Rådet.
Eventuelt
På foranledning af den nederlandske og den svenske delegation drøftede Rådet
fødevaretab og
fødevarespild
i Den Europæiske Union, og hvordan man kan begrænse det. Ministrene mente, at
tiltag, der kan mindske fødevaretab og fødevarespild, var nyttige, så længe fødevaresikkerheden
ikke bringes i fare. Et af forslagene fremsat af den nederlandske og den svenske delegation var at
undtage flere produkter, der har lang holdbarhed, og som bevarer deres kvalitet i en meget lang tid,
fra kravet om at angive en "sidste holdbarhedsdato" på etiketten.
Efter anmodning fra den danske og den svenske delegation, der fik støtte fra flere andre
delegationer, orienterede Kommissionen Rådet om de foranstaltninger, der er truffet indtil nu for at
forbedre gennemførelsen af
forordningen om dyretransport.
Rådet noterede sig desuden Kommissionens tilsagn om at træffe alle nødvendige foranstaltninger
for at forhindre
sygdommen citrusfrugtsortplet
i at sprede sig til EU og om at forelægge et nyt
forslag med strenge kontrolforanstaltninger for Den Stående Komité for Fødevarekæden på mødet
den 22. maj.
Andre punkter, der blev godkendt
Rådet vedtog konklusioner, hvori man hilste den nye EU-skovstrategi, der blev offentliggjort af
Kommissionen i september 2013, velkommen.
9975/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454104_0003.png
19. maj 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE ......................................................................................
Error! Bookmark not defined.
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Anvendelser af mindre betydning inden for plantebeskyttelsesmidler ................................................ 7
EVENTUELT ...................................................................................................................................... 8
Fødevaretab og fødevarespild.................................................................................................................................. 8
Beskyttelse af dyr under transport ........................................................................................................................... 8
Klima- og energiramme for 2030 ............................................................................................................................ 8
Citrusfrugtsortplet ................................................................................................................................................... 9
Statsstøtte ................................................................................................................................................................ 9
Klimasmart landbrug ............................................................................................................................................. 10
Konference om landdistrikternes fremtid .............................................................................................................. 10
Oversvømmelser i Kroatien ................................................................................................................................... 10
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Rådets konklusioner om en ny EU-skovstrategi .................................................................................................... 11
FISKERI
Tunkommissionen for Det Indiske Ocean - EU's holdning ................................................................................... 11
Den Almindelige Kommission for Fiskeri i Middelhavet - EU's holdning ........................................................... 12
Partnerskabsaftale mellem EU og São Tomé - Fornyelse af protokollen .............................................................. 12
DET INDRE MARKED
1
Byggevarer - Model til ydeevnedeklaration .......................................................................................................... 13
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9975/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19. maj 2014
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Det Europæiske Asylstøttekontor .......................................................................................................................... 13
9975/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454104_0005.png
19. maj 2014
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Bulgarien:
Valentina MARINOVA
Den Tjekkiske Republik:
Marian JUREČKA
Danmark:
Dan JØRGENSEN
Tyskland:
Christian SCHMIDT
Estland:
Ivari PADAR
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Athanasios TSAFTARIS
Dimitrios MELAS
Minister for liberale erhverv, SMV'er, selvstændige og
landbrug
Viceminister for landbrug og fødevarer
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer og landbrug
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Minister for landdistriktsudvikling og fødevarer
Ministeriet for Landdistriktsudvikling og Fødevarer
Generalsekretær for landbrugspolitik og internationale
forbindelser
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for landbrug, fødevarer og skovbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Statssekretær, Landbrugsministeriet, medlem af
parlamentet
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling,
forbindelserne med parlamentet og forbrugerbeskyttelse
Understatssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugsminister
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Spanien:
Isabel GARCIA TEJERINA
Frankrig:
Stéphane LE FOLL
Kroatien:
Goran ŠTEFANIĆ
Italien:
Maurizio MARTINA
Cypern:
Nicos KOUYIALIS
Letland:
Gatis ĀBELE
Litauen:
Vigilijus JUKNA
Luxembourg:
Fernand ETGEN
Ungarn:
Lajos BOGNÁR
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Neil KERR
Nederlandene:
Sharon DIJKSMA
Østrig:
Andrä RUPPRECHTER
9975/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454104_0006.png
19. maj 2014
Polen:
Marek SAWICKI
Portugal:
José DIOGO ALBUQUERQUE
Rumænien:
Achim IRIMESCU
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
Štefan ADAM
Finland:
Risto ARTJOKI
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Shan MORGAN
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær for landbrug
Ordfører i Specialkomitéen for Landbrug (CSA)
Landbrugs- og miljøminister
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Statssekretær, Landbrugs- og Skovbrugsministeriet
Minister for landdistrikter
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Dacian CIOLOȘ
Tonio BORG
Medlem
Medlem
9975/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454104_0007.png
19. maj 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Anvendelser af mindre betydning inden for plantebeskyttelsesmidler
Rådet støttede oprettelsen af en koordineringsenhed, der skal hjælpe med at udvikle supplerende
værktøjer til bekæmpelse af sygdomme for så vidt angår mindre afgrøder, som foreslået i en rapport
fra Kommissionen (6847/14).
Anvendelser af mindre betydning inden for plantebeskyttelsesmidler (som f.eks. herbicider) er ikke
økonomisk bæredygtige for plantebeskyttelsesindustrien. Dette fører til en mangel på
plantebeskyttelsesmidler for mindre afgrøder (herunder de fleste grøntsager, frugt og blomster) og
større afgrøder, der rammes af mindre almindelige skadegørere og sygdomme.
Dette har ikke kun alvorlige konsekvenser for avlerne af disse afgrøder, men kan også have en
kraftig indvirkning på menneskers sundhed og miljøet som følge af eventuelle ulovlige anvendelser
af plantebeskyttelsesmidler.
Ifølge Kommissionens rapport anslås værdien af de mindre afgrøder, der er berørt af problemet med
anvendelser af mindre betydning, til ca. 70 mia. EUR om året, hvilket svarer til 22 % af værdien af
den samlede planteproduktion inden for EU. De direkte konsekvenser (i form af lavere
planteproduktion og øgede produktionsomkostninger for landbrugerne) anslås til mere end 1 mia.
EUR.
Kommission indkredser i sin rapport følgende vigtigste årsager til problemet med anvendelser af
mindre betydning:
manglende økonomiske incitamenter for plantebeskyttelsesindustrien til at søge om
godkendelse af plantebeskyttelsesmidler
uensartet udbud af plantebeskyttelsesmidler til anvendelser af mindre betydning, fordi de
økonomiske incitamenter og behovene er forskellige fra medlemsstat til medlemsstat
vanskeligt tilgængelige og komplicerede lovgivningsmæssige procedurer for tredjeparter,
der anmoder om udvidede anvendelser
manglende information om eksisterende initiativer i andre medlemsstater.
9975/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454104_0008.png
19. maj 2014
EVENTUELT
Fødevaretab og fødevarespild
På foranledning af den nederlandske og den svenske delegation drøftede Rådet
fødevaretab og
fødevarespild
i Den Europæiske Union, og hvordan man kan begrænse det. Ministrene mente, at
tiltag, der kan mindske fødevaretab og fødevarespild, var nyttige, så længe fødevaresikkerheden
ikke bringes i fare. Et af forslagene fremsat af den nederlandske og den svenske delegation var at
undtage flere produkter, der har lang holdbarhed, og som bevarer deres kvalitet i en meget lang tid,
fra kravet om at angive en "sidste holdbarhedsdato" på etiketten (9755/14).
"Sidste holdbarhedsdato" er en forbrugsdato, som fabrikanten anbefaler, og som i henhold til
fabrikanten udgør den sidste dag, indtil hvilken produktets smag og kvalitet er bedst, eller dens
optimale holdbarhedstid. Sådanne fødevarer er stadig sikre at indtage efter den angivne "sidste
holdbarhedsdato", så længe opbevaringsinstruktionerne overholdes og indpakningen ikke er
beskadiget. Nogle fødevarer er på nuværende tidspunkt undtaget fra forpligtelsen til at angive en
"sidste holdbarhedsdato", såsom vine, køkkensalt, sukker i fast form og visse konfekturevarer.
"Sidste holdbarhedsdato" bør ikke forveksles med "sidste anvendelsesdato", der anvendes i
forbindelse med fødevarer, der er letfordærvelige (f.eks. fersk kød, mejeriprodukter).
Kommissionen bebudede offentliggørelsen af et papir om fødevarers bæredygtighed, der indeholder
en strategisk tilgang til forebyggelse af fødevarespild, i de kommende uger.
Beskyttelse af dyr under transport
Efter anmodning fra den danske og den svenske delegation, der fik støtte fra flere andre
delegationer, orienterede Kommissionen Rådet om de foranstaltninger, der er truffet indtil nu for at
forbedre gennemførelsen af forordningen om dyretransport (9395/14).
Rådet vedtog konklusioner om dyrebeskyttelse og dyrevelfærd i juni 2012. Det anmodede
imidlertid ikke Kommissionen om at forelægge et forslag om at forbedre beskyttelsen af dyr under
transport.
Klima- og energiramme for 2030
På foranledning af den irske og den tyske delegation anmodede mange ministre Kommissionen om
at vurdere indvirkningen af klima- og energirammen for 2030 på landbruget, og anmodede om, at
Rådet for landbrug inddrages fuldt ud i drøftelserne om denne ramme (9669/14).
9975/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454104_0009.png
19. maj 2014
Politikrammen for klima og energi for 2030, som Kommissionen har foreslået, har til formål at gøre
Den Europæiske Unions økonomi og energisystem mere konkurrencedygtigt, sikkert og
bæredygtigt. Dens centrale elementer er følgende:
målet om at reducere EU's nationale drivhussgasemissioner med 40 % under 1990-niveauet
inden 2030
målet om at øge andelen af vedvarende energi til mindst 27 % af EU's energiforbrug.
Citrusfrugtsortplet
Rådet noterede sig desuden Kommissionens tilsagn om at træffe alle nødvendige foranstaltninger
for at forhindre
sygdommen citrusfrugtsortplet
i at sprede sig til EU og om at forelægge et nyt
forslag med strenge kontrolforanstaltninger for Den Stående Komité for Fødevarekæden på mødet
den 22. maj.
Dette var en følge af den spanske delegations anmodning, der fik støtte fra flere andre delegationer,
om at styrke foranstaltningerne i forbindelse med import af citrusfrugter fra Sydafrika for at
forhindre, at sygdommen citrusfrugtsortplet spredes til EU (9805/14).
Citrusfrugtsortplet er en sygdom, der er forårsaget af en plantesygdom (Guignardia
citricarpa),
som
reducerer både frugtens kvantitet og kvalitet. Symptomerne omfatter læsioner på både frugt og
blade.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) offentliggjorde en udtalelse
1
i februar 2014,
hvori det anbefales, at plantesundhedsforanstaltningerne bør fokusere på at forhindre indførslen,
eftersom det er vanskeligt at udrydde og kontrollere denne sygdom.
Statsstøtte
På foranledning af den italienske, den franske og den ungarske delegation henledte mange ministre
Kommissionens opmærksomhed på en række vanskeligheder, der er indkredset i det andet udkast til
retningslinjer for statsstøtte til landbrugs- og skovbrugssektoren og landdistrikterne i perioden
2014-2020. Disse vanskeligheder omfatter navnlig spørgsmålet om unge landbrugeres erhvervelse
af jord, krav om et omfattende nationalt statsstøttewebsted, begrænset omfang af statsstøtte til
investeringer i kunstvanding og forbud mod statsstøtte til køb af dyr (9833/1/14
REV 1).
1
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/3557.htm
9975/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454104_0010.png
19. maj 2014
Artikel 107 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde giver Kommissionen en rolle
med hensyn til at afgøre, hvorvidt statsstøtten er forenelig med det indre marked. Ved at
offentliggøre retningslinjer præciserer Kommissionen, hvilke typer støtte der kan betragtes som
forenelige.
Klimasmart landbrug
Den nederlandske delegation orienterede Rådet om fremskridtene med hensyn til at etablere en
alliance for klimasmart landbrug. Der blev opnået enighed om en køreplan for oprettelsen af en
sådan alliance på den tredje globale konference om landbrug, fødevare- og ernæringssikkerhed og
klimaændringer, der blev afholdt den 3.-5. december 2013 i Johannesburg. Alliancen for klimasmart
landbrug vil blive lanceret på klimatopmødet den 23. september 2014 i New York (9786/14).
Konference om landdistrikternes fremtid
Den østrigske delegation orienterede Rådet om resultatet af den internationale konference om
landdistrikternes fremtid, der fandt sted den 9. maj i Wildschönau (Tyrol) (9822/14).
Oversvømmelser i Kroatien
Den kroatiske delegation orienterede Rådet om de alvorlige oversvømmelser, der på nuværende
tidspunkt rammer den østlige del af landet, og som har beskadiget mere end 40 000 hektar agerjord
og mere end 7 000 husdyr. Rådet og Kommissionen gav udtryk for deres medfølelse med
befolkningen, der er ramt af denne katastrofe. Kommissionen forklarede de muligheder, Kroatien
har for at modtage EU-støtte, bl.a. Solidaritetsfonden, førtiltrædelsesinstrumentet og programmer
for udvikling af landdistrikter.
9975/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454104_0011.png
19. maj 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Rådets konklusioner om en ny EU-skovstrategi
Rådet vedtog konklusioner, hvori man hilste den nye EU-skovstrategi, der blev offentliggjort af
Kommissionen i september 2013, velkommen.
Denne strategi har til formål at placere skovene og skovsektoren centralt i politikken med henblik
på en grøn økonomi og at evaluere den nytte, som skovene kan levere på en bæredygtig måde -
samtidigt med at deres beskyttelse sikres.
Yderligere oplysninger findes i dok.
9944/14.
FISKERI
Tunkommissionen for Det Indiske Ocean - EU's holdning
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som skal indtages på EU's vegne i Tunkommissionen
for Det Indiske Ocean (IOTC).
IOTC er en regional fiskeriforvaltningsorganisation (RFFO) med ansvar for forvaltningen af tun og
tunlignende arter i Det Indiske Ocean og tilstødende have. Den arbejder på at opfylde dette ved at
fremme samarbejdet mellem sine kontraherende parter (medlemmer) og samarbejdende
ikkekontraherende parter for at sikre bevarelse og hensigtsmæssig udnyttelse af fiskebestandene, og
tilskynde til bæredygtig udvikling af fiskeriet. EU blev kontraherende part i IOTC i 1995.
Bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger, der er besluttet inden for rammerne af IOTC, kan blive
bindende for EU.
I afgørelsen fastsættes det, at EU inden for rammerne af IOTC skal handle i overensstemmelse med
de mål og principper, som EU sigter mod inden for den fælles fiskeripolitik efter reformen, navnlig
ved hjælp af en forsigtighedstilgang og målene om maksimalt bæredygtigt udbytte som fastlagt i
forordning (EU) nr. 1380/2013
1
. Denne afgørelse indeholder forhandlingsdirektiver, der skal
anvendes ved fastlæggelsen af den holdning, som EU skal indtage på de årlige møder i IOTC. Det
næste årlige møde i IOTC finder sted den 1. juni 2014 i Colombo, Sri Lanka.
1
EUT L 354 af 28.12.2013, s. 22.
9975/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454104_0012.png
19. maj 2014
Den Almindelige Kommission for Fiskeri i Middelhavet - EU's holdning
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i
Den Almindelige Kommission for Fiskeri i Middelhavet (GFCM).
EU samt Bulgarien, Kroatien, Cypern, Frankrig, Grækenland, Italien, Malta, Rumænien, Slovenien
og Spanien er kontraherende part i GFCM, en regional fiskeriforvaltningsorganisation (RFFO), der
er oprettet under FAO's statutter. GFCM kan på basis af videnskabelig rådgivning vedtage
henstillinger og resolutioner, der skal fremme udvikling, bevarelse, rationel forvaltning og bedst
mulig udnyttelse af bestande af levende akvatiske ressourcer i Middelhavet og Sortehavet på
niveauer, der betragtes som bæredygtige og giver lav risiko for sammenbrud. Eftersom henstillinger
vedtaget af GFCM er bindende for de kontraherende parter, bør de gennemføres i EU-retten.
I afgørelsen fastsættes det, at EU inden for rammerne af GFCM skal handle i overensstemmelse
med de mål og principper, som EU sigter mod inden for den fælles fiskeripolitik, navnlig ved hjælp
af en forsigtighedstilgang og målene om maksimalt bæredygtigt udbytte som fastlagt i forordning
(EU) nr. 1380/2013. Denne afgørelse giver et flerårigt mandat og indeholder forhandlingsdirektiver,
der skal anvendes ved fastlæggelsen af den holdning, som EU skal indtage på de årlige møder i
GFCM.
Partnerskabsaftale mellem EU og São Tomé - Fornyelse af protokollen
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på EU's vegne og om midlertidig anvendelse af
protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet
i fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og São Tomé og Príncipe (8583/14).
Partnerskabsaftalen på fiskeriområdet mellem EU og São Tomé blev indgået i 2007. Hovedformålet
med protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen er at fastlægge, hvilke fiskerimuligheder der kan
tildeles EU-fartøjerne og den finansielle modydelse for henholdsvis adgangsretten og sektorstøtten.
Efter forhandlingerne blev der paraferet en ny protokol den 19. december 2013 for en periode på
fire år, idet den tidligere protokol udløb den 12. maj 2014. For at EU-fartøjerne kan fortsætte deres
fiskeri, bør den nye protokol anvendes midlertidigt fra datoen for dens undertegnelse, indtil
procedurerne for den formelle indgåelse er afsluttet.
Ud over undertegnelsen af den midlertidige anvendelse af den nye protokol vedtog Rådet også en
forordning om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i
fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og São Tomé (8589/14).
9975/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454104_0013.png
19. maj 2014
DET INDRE MARKED
Byggevarer - Model til ydeevnedeklaration
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens forordning om ændring af forordning (EU)
nr. 305/2011 med henblik på at lette producenternes udarbejdelse af ydeevnedeklarationer (6971/14
og
6971/14 ADD 1).
Ændringen vil også bidrage til at reducere den administrative byrde og gøre
oplysningerne i ydeevnedeklarationen tydeligere.
I forordning (EU) nr. 305/2011 fastlægges harmoniserede betingelser for markedsføring af
byggevarer, og Kommissionen har fået til opgave at tilpasse bilag III i denne henseende. Ændringen
til forordning (EU) nr. 305/2011 kan nu træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet gør
indsigelse.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Det Europæiske Asylstøttekontor
Rådet vedtog to afgørelser om indgåelse af ordningen mellem henholdsvis Den Europæiske Union
og Fyrstendømmet Liechtenstein (18116/13 og
18115/13)
og Den Europæiske Union og Kongeriget
Norge (18140/13 og
18141/13)
om vilkårene for disse landes deltagelse i Det Europæiske
Asylstøttekontor.
Det
Europæiske Asylstøttekontor
spiller en vigtig rolle i den konkrete udvikling af det fælles
europæiske asylsystem. Kontoret blev oprettet med det formål at styrke det praktiske samarbejde på
asylområdet og hjælpe medlemsstaterne med at opfylde deres europæiske og internationale
forpligtelser til at yde beskyttelse til mennesker i nød.
9975/14
DA
13