Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3318 - transport, tele og energi
Offentligt
1454111_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
10320/14
(OR. en)
PRESSE 317
PR CO 30
DA
PRESSEMEDDELELSE
3318. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Luxembourg, den 5. og 6. juni 2014
Formænd
Michail Chrysochoidis
Minister for infrastruktur, transport og netværk
Michail Papadopoulos
Statssekretær for infrastruktur, transport og netværk
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
10320/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0002.png
5. og 6. juni 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Lastvognes størrelse
Rådet nåede til
politisk enighed
om nye regler for den største tilladte vægt og de største tilladte
dimensioner for lastvogne og busser. De ændrede regler har til formål at forbedre køretøjernes
aerodynamik, brændstofeffektivitet og færdselssikkerhed. Se
pressemeddelelsen.
Interoperabilitet og sikkerhed i jernbanesystemet og Det Europæiske Jernbaneagentur
Rådet nåede også til
politisk enighed
om udkastet til direktiver om interoperabilitet og europæisk
jernbanesikkerhed og udkastet til forordning om Det Europæiske Jernbaneagentur. Samlet udgør
disse tre retsakter den tekniske søjle i den fjerde jernbanepakke. Se
pressemeddelelsen.
Søtransportpolitik
Rådet vedtog
konklusioner
om midtvejsevalueringen af EU’s søtransportpolitik frem til 2018 og
perspektiverne frem mod 2020. Konklusionerne indarbejder Athenerklæringen, der blev godkendt af
ministrene for søtransport på deres uformelle møde den 7. maj.
Endvidere noterede ministrene sig
fremskridtsrapporter
om forslaget til ajourføring af EU's regler
om
flypassagerers rettigheder
og et udkast til forordning om
markedsadgang og finansiel
gennemsigtighed for havne.
Michail Chrysochoidis, den græske minister for infrastruktur, transport og netværk, sagde:
"Lige
fra begyndelsen har vi fastsat et mål for vores formandskab, der har omfattet ihærdige bestræbelser
på at fremme effektiv og bæredygtig transport. Vi har arbejdet hårdt for at opnå dette, og har søgt at
øge stordriftsfordelene for transportvirksomheder, især jernbanevirksomheder, i hele EU, reducere
de administrative omkostninger, gøre procedurerne hurtigere, undgå forskelsbehandling og fremme
konkurrencen samt reducere energiforbruget og miljøforringelsen. Vi har sat borgernes og
samfundenes behov i centrum for vores arbejde vedrørende transportpolitik. Vi vil fortsat
koncentrere vores bestræbelser om disse opgaver indtil afslutningen af vores formandskab."
10320/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0003.png
5. og 6. juni 2014
Net- og informationssikkerhed
Rådet noterede sig de fremskridt, der var gjort med hensyn til et forslag, der skal sikre et højt
niveau for net- og informationssikkerhed i hele EU. Formandskabet konkluderede, at Rådet nåede
til enighed om, at den tilgang, der er omhandlet i formandskabets rapport vedrørende forslaget, kan
være et godt grundlag for det videre arbejde.
Det indre marked for telekommunikation ("telekommunikationspakken")
Rådet noterede sig også status for et forslag, der har til formål at ændre EU's lovramme for
telekommunikationsmarkedet.
Michail Papadopoulos, den græske statssekretær for infrastruktur, transport og netværk, sagde:
"Telekommunikation, informations- og kommunikationsteknologi (ikt) anvendes inden for næsten
alle områder af vores liv, samtidig med at de trusler, der stammer fra denne anvendelse, er alle
vegne. Sådanne systemers sikkerhed fik førsteprioritet under vores formandskab, idet det samtidig
blev erkendt, at der var behov for tjenester på højt plan og reducerede omkostninger for alle. I løbet
af de sidste uger af vores formandskab vil vi fortsat arbejde med disse spørgsmål."
Under "Eventuelt" fremhævede formandskabet den seneste eller nært forestående vedtagelse af to
vigtige forslag på den digitale dagsorden: direktivet om
nedbringelse af
bredbåndsomkostningerne
blev vedtaget i maj (se
pressemeddelelsen)
og den endelige vedtagelse
af forordningen om
elektronisk identifikation og tillidstjenester
ventes at finde sted i juli (se
pressemeddelelsen
om aftalen med Parlamentet). Formandskabet briefede også ministrene om den
seneste udvikling vedrørende forslaget om
nettilgængelighed.
Kommissionen gav en opdatering om
sin
resultattavle for den digitale dagsorden,
og det kommende
italienske formandskab
forelagde
sit
arbejdsprogram
på telekommunikationsområdet for andet halvår af 2014.
10320/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0004.png
5. og 6. juni 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT ........................................................................................................................... 8
Interoperabilitet i jernbanesystemet, jernbanesikkerhed og Det Europæiske Jernbaneagentur ........... 8
Lastvognes størrelse ............................................................................................................................. 8
LUFTFART ......................................................................................................................................... 9
Flypassagerers rettigheder.................................................................................................................... 9
SKIBSFART ...................................................................................................................................... 11
Havnetjenester.................................................................................................................................... 11
Søtransportpolitik ............................................................................................................................... 12
Eventuelt ............................................................................................................................................ 13
Transportministrenes uformelle møde - resultatet af frokostdrøftelsen ................................................................. 13
Shift2Rail .............................................................................................................................................................. 13
Grænseoverskridende udveksling af oplysninger om færdselslovsovertrædelser ................................................. 13
Sporing af luftfartøjer ............................................................................................................................................ 13
Lufthavnsafgifter ................................................................................................................................................... 14
EU's indflydelse i Organisationen for International Civil Luftfart ........................................................................ 14
Luftfart og den sociale dimension ......................................................................................................................... 14
Det kommende formandskabs arbejdsprogram på transportområdet .................................................................... 14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10320/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. og 6. juni 2014
TELEKOMMUNIKATION............................................................................................................... 15
Net- og informationssikkerhed........................................................................................................... 15
Det indre marked for telekommunikation .......................................................................................... 17
Eventuelt ............................................................................................................................................ 19
Status i lovgivningsmæssige sager ........................................................................................................................ 19
Resultattavle for den digitale dagsorden................................................................................................................ 19
Det kommende formandskabs arbejdsprogram på telekommunikationsområdet .................................................. 19
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Ingen
10320/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0006.png
5. og 6. juni 2014
DELTAGERE
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Danail PAPAZOV
Petia VASSILEVA
Den Tjekkiske Republik:
Ladislav
NĚMEC
Jakub DÜRR
Danmark:
Magnus HEUNICHE
Michael DITHMER
Tyskland:
Katherina REICHE
Guido PERUZZO
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Leo VARADKAR
Thomas HANNEY
Grækenland:
Michail CHRYSOCHOIDIS
Michail PAPADOPOULOS
Spanien:
Ana María PASTOR JULIÁN
Víctor CALVO-SOTELO IBÁÑEZ-MARTÍN
Frankrig:
Frédéric CUVILLIER
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
Siniša HAJDAŠ
DONČIĆ
Italien:
Maurizio LUPI
Antonello GIACOMELLI
Cypern:
Marios DEMETRIADES
Letland:
Kaspars OZOLIŅŠ
Litauen:
Arijandas ŠLIUPAS
Luxembourg:
François BAUSCH
Georges FRIDEN
Ungarn:
Pál VÖLNER
Olivér VÁRHELYI
Stedfortrædende fast repræsentant
Transport-, informationsteknologi- og
kommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicetransportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
Statssekretær, Erhvervs- og Vækstministeriet
Statssekretær under forbundsministeren for transport og
digital infrastruktur, medlem af Forbundsdagen
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Transport-, turisme og sportsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for infrastruktur, transport og netværk
Statssekretær for infrastruktur, transport og netværk
Minister for offentlige arbejder
Statssekretær for telekommunikation og
informationssamfundet
Statssekretær for transport, havspørgsmål og fiskeri under
ministeren for økologi, bæredygtig udvikling og energi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for maritime anliggender, transport og
infrastruktur
Minister for infrastruktur og transport
Statssekretær for økonomisk udvikling
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Statssekretær, Transportministeriet
Vicetransportminister
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for infrastruktur, Ministeriet for National
Udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
10320/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0007.png
5. og 6. juni 2014
Malta:
José A. HERRERA
Neil KERR
Nederlandene:
Wepke KINGMA
Østrig:
Doris BURES
Harald GÜNTHER
Polen:
Rafał TRZASKOWSKI
Zbigniew KLEPACKI
Portugal:
Sérgio SILVA MONTEIRO
Pedro COSTA PEREIRA
Rumænien:
Dan-Coman
ŞOVA
Alexandru-Răzvan
COTOVELEA
Slovenien:
Bojan BABIČ
Mirko PEČARIČ
Slovakiet:
František PALKO
Finland:
Henna VIRKKUNEN
Marianne HUUSKO-LAMPONEN
Sverige:
Catharina ELMSÄTER-SVÄRD
Jan OLSSON
Det Forenede Kongerige:
Robert GOODWILL
Ed VAIZEY
Statssekretær for konkurrenceevne og økonomisk vækst,
Ministeriet for Økonomi, Investeringer og Små
Virksomheder
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Forvaltnings- og digitaliseringsminister
Understatssekretær, Ministeriet for Infrastruktur og
Udvikling
Statssekretær for infrastruktur, transport og
kommunikation
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
Minister for informationssamfundet
Statssekretær, Ministeriet for Infrastruktur og Fysisk
Planlægning
Statssekretær, Ministeriet for Uddannelse, Videnskab og
Sport
Statssekretær, Ministeriet for Transport, Byggeri og
Regionaludvikling
Forvaltnings- og kommunalminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Infrastrukturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær med ansvar for transport,
Transportministeriet
Statssekretær med ansvar for kultur, kommunikation og
kreative industrier, Ministeriet for Kultur, Medier og Sport
Kommissionen:
Siim KALLAS
Neelie KROES
Næstformand
Næstformand
10320/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0008.png
5. og 6. juni 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT
Interoperabilitet i jernbanesystemet, jernbanesikkerhed og Det Europæiske Jernbaneagentur
Rådet nåede til
politisk enighed
om udkast til direktiver om
interoperabilitet og europæisk
jernbanesikkerhed
og udkast til forordning om
Det Europæiske Jernbaneagentur
(9768/1/14
REV 1, 9766/1/14 REV 1
og
9767/14).
Samlet udgør disse tre retsakter
den tekniske søjle i den fjerde jernbanepakke,
som
Kommissionen offentliggjorde i januar 2013.
Færdiggørelsen af denne tekniske søjle forventes at øge stordriftsfordelene for
jernbanevirksomheder i EU, reducere de administrative omkostninger og gøre procedurerne
hurtigere. Det skulle også hjælpe til at undgå enhver skjult forskelsbehandling i forbindelse med
udstedelse af sikkerhedscertifikater og køretøjstilladelser.
For yderligere oplysninger, se pressemeddelelse
10401/14.
Lastvognes størrelse
Ministrene nåede til
politisk enighed
om nye regler for
den største tilladte vægt og de største
tilladte dimensioner for lastbiler og busser
(10761/14). Forslaget (8953/13, rapport til Rådet
10204/14)
har til formål at ændre
det nuværende direktiv
fra 1996 for at forbedre disse køretøjers
aerodynamik, brændstofeffektivitet og færdselssikkerhed.
Forslaget indeholder navnlig dispensationer fra køretøjernes længde, således at der gives mulighed
for at montere finner bag på det køretøj eller foran på det køretøj, der skal ændres for at skabe en
mere aerodynamisk form. Den nye udformning af førerhuset vil forbedre førernes synsfelt og øge
såvel førernes som andre vejbrugeres sikkerhed. Den nye afbøjede form og krøllezone vil betydeligt
mindske virkningen af frontale sammenstød og derved redde mange fodgængeres og cyklisters liv.
For yderligere oplysninger, se pressemeddelelse
8837/14.
10320/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0009.png
5. og 6. juni 2014
LUFTFART
Flypassagerers rettigheder
Rådet
noterede sig de fremskridt,
der er gjort vedrørende en foreslået
ajourføring af EU's regler
om flypassagerers rettigheder
på grundlag af en rapport udarbejdet af formandskabet (9820/1/14
REV 1
+
ADD 1 REV 1)
.
Udkastet til forordning har hovedsagelig til formål at præcisere de gældende regler i forbindelse
med flyforsinkelser eller -aflysninger og forbedre en række andre aspekter, såsom behandling af
klager og håndhævelse af passagerrettigheder. Samtidig tilsigter forslaget at tage hensyn til den
finansielle indvirkning, som passagerrettigheder har på flytransportsektoren, og derved sikre, at de
europæiske luftfartsselskaber opererer under harmoniserede vilkår på et liberaliseret marked.
Der er gjort
solide fremskridt
med dette spørgsmål, siden den orienterende debat, der blev afholdt i
Rådet i oktober 2013. Navnlig er bestemmelser, der giver anledning til anvendelse af flypassagerers
rettigheder i forbindelse med andre transportformer, blevet slettet, og bestemmelserne om
forsinkelse på forpladsen er blevet finjusteret. Beløbsloftet i forbindelse med overnatning i tilfælde
af større afbrydelser er blevet slettet, og reglerne om at informere passagererne om deres rettigheder
er blevet væsentligt forbedret.
Der er blevet lagt stor vægt på den strenge afgrænsning af luftfartsselskabers muligheder for at
anmode om fritagelse for kravet om at betale kompensation. Delegationerne er for eksempel
generelt enige om, at tekniske fejl ikke bør anvendes af luftfartsselskaberne som et påskud for at
nægte at betale kompensation. Der er derfor gjort en indsats for at definere, under hvilke betingelser
luftfartsselskaberne kan påberåbe sig tekniske fejl med henblik på at søge om fritagelse for betaling
af kompensation.
Med hensyn til behovet for at sikre effektiv håndhævelse af forordningen er der gjort vigtige
fremskridt med hensyn til at nå et kompromis om en enkel procedure for passagerers indgivelse af
klager til luftfartsselskaber og efterfølgende til udenretslige tvistbilæggelsesinstanser.
På trods af det intense arbejde, der er udført, og de fremskridt, der er gjort, kræves der dog
yderligere arbejde med en række spørgsmål. Vigtige
udestående spørgsmål
omfatter
kompensationsloft, kompensation for tilslutningsforbindelser og status for eventuelle lister - enten
udtømmende eller ikkeudtømmende, bindende eller ikkebindende - der fastsætter fritagelser for
forpligtelsen til betaling af kompensation (usædvanlige omstændigheder).
10320/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0010.png
5. og 6. juni 2014
Med hensyn til forordningen om luftfartsselskabers erstatningsansvar drejer det eneste vigtigste
udestående spørgsmål sig om håndbagage. Der er endnu ikke truffet afgørelse om, hvorvidt der er
behov for klare bestemmelser om reglen om ét stk. håndbagage, der vil give alle passagerer i EU's
lufthavne mulighed for at tage genstande med ombord på de samme betingelser, eller om dette bør
anses for at være en del af luftfartsselskabernes kommercielle frihed.
Kommissionen forelagde sit forslag (7615/13) for transportministrene i juni 2013. Vedtagelse af
forordningen kræver godkendelse af både Rådet og Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet
vedtog sin førstebehandlingsholdning i februar 2014.
Se de nuværende regler om flypassagerers rettigheder i
forordningen fra 2004 om kompensation og
bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser
og
forordningen fra 1997 om luftfartsselskabers erstatningsansvar for så vidt angår lufttransport af
passagerer og deres bagage
.
10320/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0011.png
5. og 6. juni 2014
SKIBSFART
Havnetjenester
Rådet
noterede sig status
med hensyn til de foreslåede nye regler for
adgang til markedet for
havnetjenester og finansiel gennemsigtighed for havne
baseret på en statusrapport udarbejdet af
formandskabet (9771/14).
Den foreslåede forordning
(10154/13) fastsætter, at der skal opstilles rammer for adgang til
markedet for havnetjenester i EU. Den indfører også fælles bestemmelser om finansiel
gennemsigtighed for havne og om afgifter eller gebyrer, som opkræves af havneforvaltningsorganer
eller leverandører af havnetjenester.
Den vil finde anvendelse på bestemte kategorier af tjenester og omfatte alle søhavne, der er anført i
retningslinjer for det transeuropæiske transportnet.
Medlemsstaterne vil selv kunne beslutte, om den
også skal finde anvendelse på andre havne.
De nye regler skulle bidrage til mere retfærdig konkurrence og mindske den juridiske usikkerhed og
derved fremme effektive havnetjenester og investeringer i havne. Dette vil kunne reducere
omkostningerne for transportbrugere. Det vil også bidrage til at skabe nye korte søfartsforbindelser
og forbedre integrationen af søtransport med andre transportformer.
I Rådet
har Søtransportgruppen foretaget en gennemgang af de enkelte artikler i dele af teksten og
en mere generel drøftelse af den resterende del. Af disse drøftelser fremgår det, at selv om flertallet
af medlemsstater støtter forslagets generelle mål, har de en række betænkeligheder med hensyn til
både forslagets substans og retsaktens form, idet de fleste delegationer foretrækker et direktiv i
stedet for en forordning.
De væsentlige betænkeligheder, som delegationerne har givet udtryk for, vedrører blandt andet
forslagets anvendelsesområde for så vidt angår både de omfattede tjenester og havne. De fleste
medlemsstater ønsker mere enkle og mere sammenhængende procedurer i hele forslaget. Mange
delegationer har anmodet om mere fleksibilitet for så vidt angår procedurer til at sikre opfyldelsen
af mindstekravene for levering af havnetjenester. De har også gjort opmærksom på behovet for
mere fleksibilitet i forbindelse med at begrænse antallet af leverandører. Delegationerne har for
eksempel anmodet om at medtage hensynet til sikkerhed, sikkerhedsbeskyttelse og miljø i de
mulige grunde til begrænsning af antallet af leverandører af havnetjenester.
Kommissionen sendte forslaget til Rådet i maj 2013 sammen med en meddelelse med titlen
"Havnene som vækstmotor" (10160/13). For at blive vedtaget skal retsakten også godkendes af
Europa-Parlamentet. Parlamentets ansvarlige udvalg, Transport- og Turismeudvalget (TRAN), har
endnu ikke stemt om denne sag.
EU's søtransport: havne
10320/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0012.png
5. og 6. juni 2014
Søtransportpolitik
Rådet vedtog
konklusioner om midtvejsevalueringen af EU’s søtransportpolitik frem til 2018
og perspektiverne frem mod 2020
(10041/14). Konklusionerne indarbejder
Athenerklæringen,
der blev godkendt af ministrene for søtransport på deres uformelle møde den 7. maj.
Konklusionerne har til formål at give input til Kommissionens kommende midtvejsevaluering af
EU's søtransportpolitik, og de fastlægger de prioriteter, som Rådet mener bør være
de politiske
prioriteter
i Kommissionens kommende arbejdsprogram fra 2015 til 2019 (jf. Kommissionens
meddelelse om EU's søtransportpolitik frem til 2018 (5779/09) og Rådets relevante konklusioner
(7866/09)).
Teksten dækker alle aspekter af søtransport, som er ordnet under seks overskrifter, der følger
strukturen i Kommissionens meddelelse:
Under
Europæisk søfart på et globaliseret marked
opfordrer man til en øget indsats for at sikre fri
markedsadgang, og man fremhæver den rolle, som EU's statsstøtteordning for søtransport har.
Under
Menneskelige ressourcer, sømandskab og maritim knowhow
fokuserer man på at øge
beskæftigelse i sektoren, gennemføre ILO's konvention om søfarendes arbejdsforhold og øge
knowhow og gøre søfartskarrierer mere attraktive, herunder lige muligheder for mænd og kvinder.
Under
Kvalitetsskibsfart som en vigtig konkurrencefordel
opfordrer man blandt til en forbedring af
sikkerheden til søs og søtransportens miljømæssige og sociale resultater, og til at fremme
sikkerheden til søs, navnlig ved at bekæmpe piratvirksomhed.
Under
Internationalt samarbejde
bekræfter man på ny viljen til at arbejde i IMO og andre
internationale organer.
Under
Udnyttelse af det fulde potentiale i nærskibsfart og søtransporttjenester til fordel for
europæiske virksomheder og borgere
fokuserer man på fremme af nærskibsfart, etablering af
infrastruktur for alternative brændstoffer i havne, udvikling af havne, udbygning af
forbindelsesmuligheder og gennemførelse af Blue Belt og elektroniske søfartstjenester.
Til sidst understreger man under
Europa bør være førende i verden inden for forskning og
innovation på søfartsområdet
behovet for at styrke målrettede forsknings- og udviklings- og
innovationstiltag.
EU's søtransport
10320/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0013.png
5. og 6. juni 2014
Eventuelt
Transportministrenes uformelle møde - resultatet af frokostdrøftelsen
Formandskabet briefede ministrene om resultatet af frokostdrøftelsen på det uformelle
transportministermøde, der fandt sted den 8. maj 2014 i Athen (10371/14).
I sammenfatningen af drøftelserne noteres det, at den øgede konkurrence, der er en følge af
åbningen af markedet for vejgodstransport, ikke er blevet modsvaret af en parallel
harmoniseringsproces vedrørende ansættelses- og arbejdsvilkår for arbejdstagere i
vejgodstransportsektoren. Anvendelse af den sociale lovgivning og håndhævelse af chaufførernes
sociale rettigheder i hele Europa bør sikres, blandt andet, ved at styrke håndhævelsesmekanismerne
i medlemsstaterne, indføre rapporteringsmekanismer for anvendelsen af direktivet om
udstationering af arbejdstagere, styrke samarbejdet mellem medlemsstater og indføre et europæisk
register over transportvirksomheder, der vil omfatte en sortliste over de virksomheder, der er
ansvarlige for illegal eller urimelig praksis.
Shift2Rail
Formandskabet oplyste ministrene om, at forordningen om oprettelse af fællesforetagendet
Shift2Rail ventes at blive vedtaget af Rådet, uden debat, den 16. juni (10553/14).
Grænseoverskridende udveksling af oplysninger om færdselslovsovertrædelser
Kommissionen orienterede Rådet om sin hensigt om meget snart at forelægge et nyt forslag til direktiv
om grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovsovertrædelser, efter at Domstolen annullerede det tidligere direktiv. Domstolen
konstaterede, at direktivets foranstaltninger ikke vedrørte kriminalitet som defineret i reglerne om
politisamarbejde, men snarere trafiksikkerhed, som er et transportspørgsmål. Den besluttede imidlertid,
at direktivets virkninger vil blive opretholdt indtil ikrafttrædelsen af et nyt direktiv, forudsat at dette sker
inden for senest tolv måneder (inden maj 2015). Ifølge Kommissionen vil det nye forslag omfatte
retsgrundlaget på transportområdet uden at ændre direktivets indhold.
Sporing af luftfartøjer
Kommissionen underrettede medlemsstaterne om påtænkte foranstaltninger til forbedring af sporing
af luftfartøjer, efter at flynummer MH370 fra Malaysian Airlines forsvandt for kort tid siden.
Kommissionen støtter anbefalingerne fra mødet i Organisationen for International Civil Luftfart
(ICAO) om global sporing i maj for at sikre, at positionen for luftfartøjer til offentlig transport er
kendt til enhver tid. Kommissionen planlægger at træffe sådanne foranstaltninger, herunder ved at
foretage de nødvendige ændringer af EU’s forskrifter vedrørende luftfartsikkerhed i 2014 eller
2015, med forbehold af Rådets og Parlamentets godkendelse. Den mener også, at en fortsat fælles
indsats i ICAO giver de største fordele (10267/14).
10320/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0014.png
5. og 6. juni 2014
Lufthavnsafgifter
Kommissionen orienterede ministrene om sin rapport om anvendelsen af direktivet om
lufthavnsafgifter. Rapporten, der blev offentliggjort i maj 2014, analyserer tre års anvendelse af
direktivet i ca. 70 lufthavne i EU. Kommissionen ønsker at nedsætte en ny ekspertgruppe, der kan
rådgive den om anvendelsen af direktivet i medlemsstaterne og fremme udvekslingen af
oplysninger og bedste praksis, men har på nuværende tidspunkt ikke planlagt nye
lovgivningsinitiativer (10356/14; Kommissionens rapport:
10070/14).
EU's indflydelse i Organisationen for International Civil Luftfart
Rådet noterede sig den spanske delegations orientering vedrørende fastholdelse af EU’s indflydelse
i Rådet for Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO). Spanien mener, at EU bør
bestræbe sig på at fastholde sin indflydelse ved at sikre, at EU beholder alle sine pladser i ICAO-
Rådet efter den nylige oprettelse af rotationsgruppen for Sortehavet og Det Kaspiske Hav. Det
kommende italienske formandskab sagde, at det ville gå videre med sagen.
Luftfart og den sociale dimension
Rådet noterede sig Nederlandenes orientering om luftfartssektorens sociale dimension.
Nederlandene mener, at de tekniske og juridiske aspekter af den seneste udvikling i nye
forretningsmodeller for luftfartsselskaber, f.eks. brugen af arbejdskraft fra tredjelande, eventuelt tab
af arbejdspladser og illoyal konkurrence, hurtigst muligt bør drøftes på EU-plan (10438/14).
Det kommende formandskabs arbejdsprogram på transportområdet
Det kommende italienske formandskab forelagde sine transportprioriteter for andet halvår af 2014.
Under temaet infrastruktur og transport for vækst og samhørighed vil formandskabet bl.a. styrke
forvaltningen af TEN-T-korridorer, indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet om den fjerde
jernbanepakkes tekniske søjle og fremme en orienterende debat om den politiske søjle. Andre
prioriteter omfatter det fælles europæiske luftrum og satellitsystemerne Galileo og Egnos
(10470/14).
10320/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0015.png
5. og 6. juni 2014
TELEKOMMUNIKATION
Net- og informationssikkerhed
Rådet
noterede sig status
for et direktivforslag, der skal sikre et
højt fælles niveau for
elektroniske kommunikationsnets og informationssystemers sikkerhed i hele EU.
Formålet
med forslaget (6342/13) er at kræve, at alle medlemsstater, katalysatorer af centrale
internettjenester og operatører af kritisk infrastruktur – som f.eks. e-handelsplatforme og sociale
netværk samt operatører inden for energi, transport, bankvæsen og sundhedstjenester – garanterer et
sikkert og pålideligt digitalt miljø i hele EU.
Rådets forberedende organer har gjort betydelige fremskridt i denne sag, men der er stadig behov
for en yderligere indsats for at ændre teksten. Den
rapport,
som formandskabet har udarbejdet
(10097/14), opsummerer det arbejde, der indtil videre er gjort, og udstikker
retningslinjer og
fremgangsmåder
for det videre arbejde. Den fremhæver bl.a. følgende:
Alle medlemsstaterne er enige om, at det haster med at forbedre net- og
informationssikkerheden og med at træffe foranstaltninger med henblik herpå på EU-plan.
De deler den opfattelse, at udkastet til direktiv vil være et afgørende element i EU’s
overordnede strategi for cybersikkerhed (meddelelse fra Kommissionen og den højtstående
repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik:
6225/13,
konklusioner fra
Rådet for Almindelige Anliggender:
12109/13).
De støtter også generelt princippet om minimumsharmonisering, som giver
medlemsstaterne mulighed for at vedtage strengere bestemmelser om cybersikkerhed.
Drøftelserne fremhævede imidlertid, at det er nødvendigt at finde den rette balance mellem
at forbedre cybersikkerheden, opbygge den nødvendige tillid og af hensyn til effektiviteten
gøre fuld brug af eksisterende ordninger og organer.
Derfor vil de fleste delegationer i stedet for at etablere en ny samarbejdsmekanisme
mellem medlemsstaterne som foreslået foretrække at bygge på eksisterende ordninger og
enheder.
I tilfælde af en hændelse bør det være op til den berørte medlemsstat at beslutte om, og i
hvilket omfang, de relevante oplysninger skal udveksles.
10320/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0016.png
5. og 6. juni 2014
Delegationerne støtter bredt idéen om, at hver medlemsstat udvikler en
cybersikkerhedsstrategi, men foretrækker fremtidssikre principper snarere end konkrete
krav.
Andre spørgsmål om, hvorvidt det er nødvendigt med yderligere drøftelser eller
præcisering, vedrører de interessenter, der omfattes af forslaget, karakteren af det styrkede
samarbejde mellem myndigheder (hvorvidt der skal lægges vægt på strategi- eller
politiksamarbejde, eller om teksten også skal indeholde detaljerede bestemmelser om
operationelt samarbejde) og de tilfælde, hvor det er nødvendigt med en samordnet EU-
indsats: store grænseoverskridende cyberkriser eller også mere begrænsede daglige
hændelser.
På Rådets samling
tog et stort antal ministre ordet for at give udtryk for deres synspunkter om,
hvordan der bedst kan samarbejdes for at forbedre EU’s og medlemsstaternes beredskab og reaktion
på cybersikkerhedstrusler. Mange ministre sagde, at de foretrak at lægge vægt på først at udarbejde
strategi-/politiksamarbejde for at opbygge den nødvendige tillid og påpegede, at der allerede
eksisterer operationelt samarbejde i flere organer såsom IT-beredskabsenheder (CERT), Den
Europæiske Unions Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA) og det europæiske forum
af medlemsstater (EFMS). Andre ministre gik ind for at præcisere i direktivet, hvad der ud fra en
operationel synsvinkel bør gøres i tilfælde af en cyberkrise.
Som konklusion foreslog formandskabet, at direktivet i første omgang skal lægge vægt på strategi-
og politiksamarbejde på højt plan, mens det samtidig udstikker en retning for en videreudvikling af
det operationelle samarbejde, der foregår i flere organer. Der er imidlertid brug for at fastlægge,
hvordan samarbejdet skal foregå i praksis.
Formandskabet kunne også konkludere, at Rådet var enigt om, at retningslinjerne og
fremgangsmåderne i rapporten kan være et godt grundlag for det videre arbejde.
Rådet fik ligeledes forelagt en situationsrapport herom i december 2013
(16630/13)
og i juni 2013
(10076/13).
Vedtagelse af direktivet kræver både Rådets og Europa-Parlamentets godkendelse. Europa-
Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsholdning i marts 2014.
Digital dagsorden for Europa - cybersikkerhed
10320/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0017.png
5. og 6. juni 2014
Det indre marked for telekommunikation
Rådet
noterede sig status
med hensyn til et forslag, der har til formål at ændre
EU's lovramme for
telekommunikationsmarkedet.
Udkastet til forordning er en del af pakken om et netforbundet
europæisk område.
Formålet
med forslaget (13555/13) er at arbejde hen imod et indre marked for elektronisk
kommunikation, hvor:
borgere og virksomheder kan tilgå elektroniske kommunikationstjenester i hele EU uden
restriktioner på tværs af grænser eller urimelige ekstraomkostninger
udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester kan drive dem, uanset hvor i EU
de er etableret, og uanset hvor i EU kunderne befinder sig.
Det endelige mål er at understøtte den europæiske konkurrenceevne i en verden, der i stigende grad
er afhængig af den digitale sektor for at økonomien kan fungere og vokse.
Forslagets
vigtigste elementer
omfatter en fælles EU-tilladelse for udbydere af elektronisk
kommunikation, samordning af brugen af radiofrekvenser og bestemmelser om europæiske virtuelle
adgangsprodukter, slutbrugeres harmoniserede rettigheder, herunder netneutralitet, bedre
muligheder for skift af udbyder samt bestemmelser om de nationale tilsynsmyndigheders beføjelser,
roaming og Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk
Kommunikation BEREC.
I forbindelse med den
orienterende debat
i december
2013
(16637/13) hilste ministrene generelt
set forslagets formål velkommen, herunder at skabe incitamenter til investering, fremme
forbrugerrettigheder og sætte fokus på netneutralitet, men udtrykte bekymring og tvivl vedrørende
en lang række spørgsmål.
En
rapport, som formandskabet har udarbejdet
(10109/14), omhandler det arbejde, der er gjort
siden den orienterende debat, og gør opmærksom på spørgsmål, der kræver yderligere arbejde.
Mange af de betænkeligheder, der er omhandlet i rapporten fra december 2013 - f.eks., at det
samme mål kan nås ved at gøre bedre brug af de eksisterende instrumenter som f.eks. i forbindelse
med frekvensallokering og roaming - er stadig gældende. Af rapporten fra i år fremgår det, at:
De fleste medlemsstater blandt andet er betænkelige ved den administrative og finansielle
byrde, som forslaget vil medføre, dets uklare forbindelse til de nuværende
rammebestemmelser for telekommunikation og indvirkningen på de nationale
tilsynsmyndigheders kompetence
10320/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0018.png
5. og 6. juni 2014
Mange delegationer finder, at en række af de nye bestemmelser om
radiofrekvenser
er for
præskriptive, og at de ofte overlapper hinanden eller endog er i strid med EU-lovgivningen
eller national lovgivning. De fleste medlemsstater mener, at de bestemmelser, der
harmoniserer fristerne for synkronisering af frekvenser til trådløst bredbånd og om
fastsættelse af en europæisk samordningsmekanisme for frekvensrettigheder går for vidt,
navnlig med hensyn til Kommissionens foreslåede nye gennemførelsesbeføjelser.
Med hensyn til arbejdet med at styrke forbrugerbeskyttelsen foretrækker medlemsstaterne
en minimumsharmonisering frem for den foreslåede fulde harmonisering, da dette vil give
dem mulighed for bevare eller vedtage strengere nationale foranstaltninger.
Hvad angår princippet om det
åbne internet
understregede mange delegationer, at teksten
skal være fremtidssikret og klar. For eksempel bør definitionerne af
internetadgangstjeneste og specialtjeneste præciseres. Delegationerne er enige om, at det er
nødvendigt at skabe den rette balance mellem netneutralitet og
trafikstyringsforanstaltninger, men de har forskellige meninger om, hvordan denne opnås.
De fælles underliggende principper for netneutralitet er der endnu ikke opnået enighed om.
Udkastet til artikler om
roaming,
som findes i den sidste del af Kommissionens forslag er endnu
ikke blevet behandlet indgående.
Vedtagelse af forslaget kræver både Rådets og Europa-Parlamentets godkendelse. Europa-
Parlamentet vedtog sine ændringer fra førstebehandlingen i april.
Digital dagsorden for Europa - netforbundet europæisk område
10320/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0019.png
5. og 6. juni 2014
Eventuelt
Status i lovgivningsmæssige sager
Formandskabet orienterede ministrene om fremskridtet med lovgivningsmæssige sager inden for
telekommunikationssektoren:
Der blev opnået enighed med Europa-Parlamentet om et udkast til forordning om
elektronisk identifikation og tillidstjenester
i februar, og det forventes at blive endeligt
vedtaget i juli (9996/14).
Efter at være nået til enighed med Parlamentet i februar vedtog Rådet
direktivet om
reduktion af bredbåndsomkostninger.
Medlemsstaterne skal nu vedtage nationale
bestemmelser for at efterkomme det nye direktiv inden den 1. januar 2016, og de skal
anvende de nye foranstaltninger fra den 1. juli 2016 (9993/14).
Med hensyn til forslaget om
tilgængeligheden af offentlige organers websteder
blev den
europæiske standard for vurdering af overensstemmelse med kravene om
webtilgængelighed vedtaget i februar. 26 medlemsstater har i mellemtiden udviklet deres
nationale webtilgængelighedspolitikker og standarder, som bredt bygger på lignende krav
(10016/14).
Resultattavle for den digitale dagsorden
Kommissionen orienterede Rådet om de fremskridt, der er gjort, og den yderligere indsats, der er
gjort med hensyn til målene i den digitale dagsorden for Europa, et af flagskibene i Europa 2020-
strategien for beskæftigelse og vækst (10220/14
+
10220/14 ADD 1).
Websider om resultattavlen for den digitale dagsorden
Det kommende formandskabs arbejdsprogram på telekommunikationsområdet
Det kommende italienske formandskab forelagde sit arbejdsprogram for telekommunikation for
andet halvår af 2014. Formandskabet vil i sit arbejde lægge vægt på forslaget om et indre marked
for telekommunikation, udkastet til direktiv om net- og informationssikkerhed og udkastet til
direktiv om webtilgængelighed. Andre initiativer, som formandskabet planlægger at arbejde med,
vedrører bl.a. fremme af udrulningen af ultrahurtige bredbåndsnetværk, Europas rolle inden for
international forvaltning af internettet samt åbne data, cloud computing og big data(9994/14).
10320/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454111_0020.png
5. og 6. juni 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
10320/14
DA
20